strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Vstup do prostor poznamenaných dějinami
„Ve svém oboru dnes u nás nevidím významnější stavební zakázku, než je rekonstrukce historické budovy
Národního muzea. Jsem velmi poctěn, že firma svěřila
její řízení do mých rukou,“ řekl na úvod díla, které vrátí
krásu novorenesančnímu objektu na Václavském náměstí, ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9. Ve společném týmu, složeném z pracovníků Sdružení M-P-I,
budou Metrostav zastupovat technici z divizí 9 a 1.
V následujících 42 měsících čeká stavbaře na Václavském náměstí zajímavá, ale náročná práce, během níž
možná odhalí i různá překvapení. Kolem budovy Národního muzea (NM), navržené a postavené architektem Josefem Schulzem v roce 1891, totiž moderní dějiny nekráčely
jen symbolicky, ale občas na ni tvrdě dopadaly.
Nejprve ji na konci druhé světové války zasáhla bomba, která poškodila její střední trakt. V srpnu 1968 část
fasády záměrně rozstříleli sovětští okupanti. K dalšímu
poškození muzea došlo v roce 1976, kdy jeho konstrukce
narušily odstřely při stavbě metra a část objektu bylo
2
nutné stabilizovat. O dva roky později se rozjela auta po
severojižní magistrále, která NM zatížila prašností a vibracemi. Korunu této historii nasadilo oddalování začátku
současné stavby způsobené spory o výběr dodavatele.
Muzeum přitom od svého otevření fungovalo bez rozsáhlejší rekonstrukce, prošlo pouze třemi dílčími opravami.
Josef Schulz však před 124 lety odvedl vynikající práci. Budovu navrhl velkoryse jak dispozičně, tak funkčně.
Nosné konstrukce objektu na ploše přes 13 000 m² se
třemi podzemními a čtyřmi nadzemními podlažími jsou
podle průzkumů dodnes v dobrém stavu. Schodišťová dvorana s galeriemi na sloupech obložených žulou
a s mramorovou podlahou je stále velkolepá, stejně jako monumentální panteon (foto). Ve výstavních sálech
a v zázemí muzea je však patrné, že čas si vybral svou daň.
Veškeré povrchové vrstvy a detaily v interiéru, často znehodnocené dodatečnými rozvody, jsou v havarijním stavu.
Stejně tak fasáda, o inženýrských sítích ani nemluvě.
Vzhledem k tomu, že dílo bude probíhat v nemovité
kulturní památce, zahájí jej pasportizace umělecko-řemeslných prvků s výzdobou a odstrojení všeho, co může
projít rekonstrukcí v restaurátorských dílnách. „Naše činnost nad zemí a pod ní se tu bude výrazně lišit,“ připomněl
Jan Kučera. „Zatímco v přízemí a patrech budeme hlavně
opravovat, v suterénech se budou odehrávat poměrně
rozsáhlé stavební zásahy. Proběhnou i ve východní dvoraně, kde místo atria vznikne osm metrů hluboká stavební
jáma. Z ní budeme muset objekt podkopat a pod Vinohradskou třídou vybudovat spojovací chodbu do nové
muzejní budovy – bývalého Federálního shromáždění.“
Divize 5 začala stavět most mezi tunely na D8
Dostavba dálnice D8 přes České středohoří, jejíž dokončení zdržela řada odvolání odpůrců stavby, opět
pokračuje. Metrostav ji buduje ve sdružení a jeho tým
z divize 5, který vede Ing. Pavel Kuděj, začal nedávno
pracovat také na posledních dálničních mostech.
Na zhruba 140 m dlouhé mosty přes Uhelnou strouhu,
samostatné pro každý jízdní směr, dlouho chyběla projektová dokumentace. Na jejich náročnou stavbu proto
nebude mít divize 5 moc času. „Dnes už máme naštěstí
hotová všechna nařízená ekologická opatření – třeba zatrubnění Radejčínského potoka – a po založení obou opěr
i dvou dvojic pilířů jsme v údolí přednostně zahájili spodní stavbu pravého mostu, po kterém budou auta jezdit
z Prahy do Německa. Jeho ocelovou konstrukci o hmotnosti přibližně 320 tun už pro tým Ing. Tomáše Daníčka
z divize 3 vyrábějí jejich kolegové vedení Ing. Kamilem
Jiránkem v Horních Počernicích. Po sestavení na staveništi začneme nosníky pravého mostu vysouvat v červenci.
Do konce roku pak plánujeme dokončit hrubé konstrukce
pravého mostu a spodní stavbu levého,“ popisuje stavbyvedoucí Martin Soukup, který práce řídí na místě.
Dálniční most propojí oba tunely, a protože ten Prackovický (foto č. 1) je ve směrovém oblouku a u jeho portálu není místo málem ani pro opěru, vystavějí ho mostaři
z prostoru před portály tunelu Radejčín (foto č. 2), kde
na úrovni horního líce základů obou mostů vznikne ve
dvou etapách zahloubená výrobna pro svaření a výsun
nosné ocelové konstrukce. „V tunelu Radejčín ale stále
probíhají dokončovací práce, a proto musíme materiál
na stavbu vozit přes kopec náročným terénem. Pro rozměrné ocelové prvky je ale tento způsob transportu nemožný, proto je protáhneme tunelovými tubusy. Ještě že
na obou koncích mostu pracují kolegové z naší divize. Být
1
tam jiná firma, asi by se situace značně zkomplikovala,“
konstatuje Martin Soukup.
V tunelu Radejčín a před jeho německým portálem
vede stavbu Metrostavu Ing. Zdeněk Nevosad. Tunel už
má definitivní ostění, odvodnění, požární vodovod, kabelovody a budují se v něm chodníky. Postupně se rozbíhají
práce na jeho vystrojení technologiemi, na kterých pracují
také zaměstnanci Subterry.
„Jinak u portálu dokončujeme provozně-technický objekt, děláme přípojku vody pro požární nádrže a dálniční
středovou kanalizaci. Pár set metrů dál směrem do Německa se chystáme zaizolovat a přesypat prefabrikovaný
dálniční most, kterým pod dálnicí povede polní cesta,“
vypočítává Ing. Nevosad. Na závěr díla zde stavbaře čeká
časově velmi náročný úsek – vzhledem k nově uvažovanému termínu zprovoznění zbytku dálnice D8 budou muset
urychleně dokončit propojení kanalizace, požárního vodovodu a vybudovat zbylé kabelovody v oblasti, kde bude
výrobna mostu přes Uhelnou strouhu.
Technik Jiří Pružina k situaci na stavbě D8 doplňuje:
„V tunelu Prackovice probíhají dokončovací práce, a aby
byl kompletně hotový, zbývá jen dodělat vrstvy betonové
vozovky a namontovat technologické vybavení. Na mostě
Dobkovičky bude v průběhu května položena obrusná vrstva vozovky, a tím bude celé dílo dokončeno a připraveno
k provedení zatěžovacích zkoušek a následnému předání
objednateli. Na přemostění Oparenského údolí bude tento týden hotový litý asfalt a zbývá zde dokončit drobné
‚kosmetické‘ úpravy a obnovit dvě polní cesty. Věřím, že
se i přes problémy s nestabilním svahem u Litochovic
– jehož sanací se zatím Metrostav neúčastní – stavbu
podaří dokončit v co nejkratším čase, abych se po dálnici
D8 konečně svezl z Prahy až do Drážďan.“
2
dětí do 18 let vychovávali zaměstnanci firmy k letošnímu
1. dubnu, jak zaznělo v příspěvku Lidé v Metrostavu,
kterým personální ředitel TEK 2015 ukončil
TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU
–red–, foto JH, vizualizace Jiří Gregor
Pozvánka do krušnohorské Krupky
Dnes vás pozveme do Krupky nedaleko Teplic, která
se společně s Jáchymovem a dalšími obcemi či městy
uchází, coby bývalá hornická oblast v Krušnohoří, o zápis na seznam světového dědictví UNESCO.
Právě tam po několik desetiletí jako poctivý úředník
sloužila budova městského úřadu. Věřte, že služba to
v horských podmínkách nebyla lehká stejně jako život
místních obyvatel, kteří zde odedávna těžili cín.
Jako unavený úředník odjíždí do lázní, aby napravil svá
záda, slábnoucí zrak a občerstvil tělo i ducha, tak i budova
úřadu potřebuje rekonstrukci. Jejím „lékařským“ týmem
se – po pečlivém výběru – stala divize 8 Metrostavu pod
vedením primáře Ing. Romana Vildnera. „Asistentkou“
jsou M stavebniny a pověřeným „lékařem“ celé kúry Michal Ptáček. Je to člověk na svém místě, děkujeme.
Kontrola i konzultace s „psychologem“, Národním památkovým ústavem, zjistily, že náprava musí být důkladná
a dotkne se celého organismu budovy i jejího okolí.
Předně je nutné postarat se o fyzickou stabilitu pacienta, proběhlo tedy statické zajištění ze tří nejunavenějších stran. Očistné procedury v podobě vybourání starých
a nevyhovujících příček (foto), vyzdění nových tak, aby
vyhovovaly požadavkům 21. století, pokládka podlah,
obkladů, omítek a rozvodů či vyvložkování komínů, které
budou sloužit k odvětrání hygienických prostor! Ano, pacient se zase může spolehnout na své klouby, kosti, cévní
soustavu a pravidelný dech! Zase bude k neutahání.
Nezapomínejme však, že se jedná o úctyhodného
úředníka, který svůj klobouk nesundává ani u lékaře,
rekonstrukce tedy musela proběhnout bez zásahu do střechy, což s sebou neslo výzvu v podobě montáže stropů
ve druhém nadzemním podlaží. Tým profesionálů si poradil a s použitím jeřábu, skluzavek a pomocných konstrukcí
se mu podařilo mocné ocelové nosníky dopravit skrze
oční otvory oken na svá místa do připravených kapes pro
uložení. Lebka pacienta je tak opět pevná a klobouk se ani
nehnul! Nové zasklení a repase dvojitých oken a světlo
zase naplno proudí, brýle krátkozrakého letí do koše.
Teď už jen zapracovat na sebevědomí. Plastická chirurgie pomůže v podobě datových rozvodů a informační
tabule, nakřáplý hlas nahradí moderní ozvučení obřadní
síně. Ještě obléci do nové fasády a náprsní kapsu ozdobit
městským znakem. Snad brzy přibude i ten od UNESCO!
Léčba započala vloni 30. června a po všech předepsaných procedurách čekáme návrat budovy Městského
úřadu v Krupce do služby již na konci října 2015. Držme
palce, ať se vše podaří, a zveme vás k návštěvě.
–ad.ka–, foto archiv divize
Metrostav_08_2014.indd 3
Dálnice, letiště, silnice, stezky a parkoviště IV
Ze strojů střediska asfaltových vozovek divize 4 představujeme jako první moderní finišer Vögele Super
2100-3i (foto). Strojový park Metrostavu obohatil
teprve nedávno, k jeho prvnímu nasazení na stavbě
by ale mělo dojít už v nejbližších dnech.
Nejvýkonnější pásový silniční finišer nové generace „Strich 3“ je vhodný k pokládce asfaltových vrstev
i podkladních vrstev kameniva na stavbách cyklostezek,
parkovišť, místních komunikací, silnic a dálnic. Brzy začne pracovat na silnici II/374 u Světlé nad Sázavou. Více
informací získáte na adrese obchod.d4@metrostav.cz.
Vögele Super 2100-3i
motor
vznětový, šestiválcový, výkon 186 kW
šířka pokládky
od 2,55 m do 13,0 m
kapacita pokládky
až 1100 t/h
reálná kapacita
1500 t/den
rychlost pokládky
až 25 m/min
přepravní rychlost
až 4,5 km/hod
kapacita násypky
14 tun
zajištění podélné rovinatosti lištou Big-MultiPlex-Ski
emisní redukční paket EcoPlus pro významné snížení
spotřeby paliva a hlukových emisí
06.05.15 11:38