strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Vstup do prostor poznamenaných dějinami

„Ve svém oboru dnes u nás nevidím významnější stavební zakázku, než je rekonstrukce historické budovy

Národního muzea. Jsem velmi poctěn, že firma svěřila

její řízení do mých rukou,“ řekl na úvod díla, které vrátí

krásu novorenesančnímu objektu na Václavském náměstí, ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9. Ve společném týmu, složeném z pracovníků Sdružení M-P-I,

budou Metrostav zastupovat technici z divizí 9 a 1.

V následujících 42 měsících čeká stavbaře na Václavském náměstí zajímavá, ale náročná práce, během níž

možná odhalí i různá překvapení. Kolem budovy Národního muzea (NM), navržené a postavené architektem Josefem Schulzem v roce 1891, totiž moderní dějiny nekráčely

jen symbolicky, ale občas na ni tvrdě dopadaly.

Nejprve ji na konci druhé světové války zasáhla bomba, která poškodila její střední trakt. V srpnu 1968 část

fasády záměrně rozstříleli sovětští okupanti. K dalšímu

poškození muzea došlo v roce 1976, kdy jeho konstrukce

narušily odstřely při stavbě metra a část objektu bylo

2

nutné stabilizovat. O dva roky později se rozjela auta po

severojižní magistrále, která NM zatížila prašností a vibracemi. Korunu této historii nasadilo oddalování začátku

současné stavby způsobené spory o výběr dodavatele.

Muzeum přitom od svého otevření fungovalo bez rozsáhlejší rekonstrukce, prošlo pouze třemi dílčími opravami.

Josef Schulz však před 124 lety odvedl vynikající práci. Budovu navrhl velkoryse jak dispozičně, tak funkčně.

Nosné konstrukce objektu na ploše přes 13 000 m² se

třemi podzemními a čtyřmi nadzemními podlažími jsou

podle průzkumů dodnes v dobrém stavu. Schodišťová dvorana s galeriemi na sloupech obložených žulou

a s mramorovou podlahou je stále velkolepá, stejně jako monumentální panteon (foto). Ve výstavních sálech

a v zázemí muzea je však patrné, že čas si vybral svou daň.

Veškeré povrchové vrstvy a detaily v interiéru, často znehodnocené dodatečnými rozvody, jsou v havarijním stavu.

Stejně tak fasáda, o inženýrských sítích ani nemluvě.

Vzhledem k tomu, že dílo bude probíhat v nemovité

kulturní památce, zahájí jej pasportizace umělecko-řemeslných prvků s výzdobou a odstrojení všeho, co může

projít rekonstrukcí v restaurátorských dílnách. „Naše činnost nad zemí a pod ní se tu bude výrazně lišit,“ připomněl

Jan Kučera. „Zatímco v přízemí a patrech budeme hlavně

opravovat, v suterénech se budou odehrávat poměrně

rozsáhlé stavební zásahy. Proběhnou i ve východní dvoraně, kde místo atria vznikne osm metrů hluboká stavební

jáma. Z ní budeme muset objekt podkopat a pod Vinohradskou třídou vybudovat spojovací chodbu do nové

muzejní budovy – bývalého Federálního shromáždění.“

Divize 5 začala stavět most mezi tunely na D8

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří, jejíž dokončení zdržela řada odvolání odpůrců stavby, opět

pokračuje. Metrostav ji buduje ve sdružení a jeho tým

z divize 5, který vede Ing. Pavel Kuděj, začal nedávno

pracovat také na posledních dálničních mostech.

Na zhruba 140 m dlouhé mosty přes Uhelnou strouhu,

samostatné pro každý jízdní směr, dlouho chyběla projektová dokumentace. Na jejich náročnou stavbu proto

nebude mít divize 5 moc času. „Dnes už máme naštěstí

hotová všechna nařízená ekologická opatření – třeba zatrubnění Radejčínského potoka – a po založení obou opěr

i dvou dvojic pilířů jsme v údolí přednostně zahájili spodní stavbu pravého mostu, po kterém budou auta jezdit

z Prahy do Německa. Jeho ocelovou konstrukci o hmotnosti přibližně 320 tun už pro tým Ing. Tomáše Daníčka

z divize 3 vyrábějí jejich kolegové vedení Ing. Kamilem

Jiránkem v Horních Počernicích. Po sestavení na staveništi začneme nosníky pravého mostu vysouvat v červenci.

Do konce roku pak plánujeme dokončit hrubé konstrukce

pravého mostu a spodní stavbu levého,“ popisuje stavbyvedoucí Martin Soukup, který práce řídí na místě.

Dálniční most propojí oba tunely, a protože ten Prackovický (foto č. 1) je ve směrovém oblouku a u jeho portálu není místo málem ani pro opěru, vystavějí ho mostaři

z prostoru před portály tunelu Radejčín (foto č. 2), kde

na úrovni horního líce základů obou mostů vznikne ve

dvou etapách zahloubená výrobna pro svaření a výsun

nosné ocelové konstrukce. „V tunelu Radejčín ale stále

probíhají dokončovací práce, a proto musíme materiál

na stavbu vozit přes kopec náročným terénem. Pro rozměrné ocelové prvky je ale tento způsob transportu nemožný, proto je protáhneme tunelovými tubusy. Ještě že

na obou koncích mostu pracují kolegové z naší divize. Být

1

tam jiná firma, asi by se situace značně zkomplikovala,“

konstatuje Martin Soukup.

V tunelu Radejčín a před jeho německým portálem

vede stavbu Metrostavu Ing. Zdeněk Nevosad. Tunel už

má definitivní ostění, odvodnění, požární vodovod, kabelovody a budují se v něm chodníky. Postupně se rozbíhají

práce na jeho vystrojení technologiemi, na kterých pracují

také zaměstnanci Subterry.

„Jinak u portálu dokončujeme provozně-technický objekt, děláme přípojku vody pro požární nádrže a dálniční

středovou kanalizaci. Pár set metrů dál směrem do Německa se chystáme zaizolovat a přesypat prefabrikovaný

dálniční most, kterým pod dálnicí povede polní cesta,“

vypočítává Ing. Nevosad. Na závěr díla zde stavbaře čeká

časově velmi náročný úsek – vzhledem k nově uvažovanému termínu zprovoznění zbytku dálnice D8 budou muset

urychleně dokončit propojení kanalizace, požárního vodovodu a vybudovat zbylé kabelovody v oblasti, kde bude

výrobna mostu přes Uhelnou strouhu.

Technik Jiří Pružina k situaci na stavbě D8 doplňuje:

„V tunelu Prackovice probíhají dokončovací práce, a aby

byl kompletně hotový, zbývá jen dodělat vrstvy betonové

vozovky a namontovat technologické vybavení. Na mostě

Dobkovičky bude v průběhu května položena obrusná vrstva vozovky, a tím bude celé dílo dokončeno a připraveno

k provedení zatěžovacích zkoušek a následnému předání

objednateli. Na přemostění Oparenského údolí bude tento týden hotový litý asfalt a zbývá zde dokončit drobné

‚kosmetické‘ úpravy a obnovit dvě polní cesty. Věřím, že

se i přes problémy s nestabilním svahem u Litochovic

– jehož sanací se zatím Metrostav neúčastní – stavbu

podaří dokončit v co nejkratším čase, abych se po dálnici

D8 konečně svezl z Prahy až do Drážďan.“

2

dětí do 18 let vychovávali zaměstnanci firmy k letošnímu

1. dubnu, jak zaznělo v příspěvku Lidé v Metrostavu,

kterým personální ředitel TEK 2015 ukončil

TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU

–red–, foto JH, vizualizace Jiří Gregor

Pozvánka do krušnohorské Krupky

Dnes vás pozveme do Krupky nedaleko Teplic, která

se společně s Jáchymovem a dalšími obcemi či městy

uchází, coby bývalá hornická oblast v Krušnohoří, o zápis na seznam světového dědictví UNESCO.

Právě tam po několik desetiletí jako poctivý úředník

sloužila budova městského úřadu. Věřte, že služba to

v horských podmínkách nebyla lehká stejně jako život

místních obyvatel, kteří zde odedávna těžili cín.

Jako unavený úředník odjíždí do lázní, aby napravil svá

záda, slábnoucí zrak a občerstvil tělo i ducha, tak i budova

úřadu potřebuje rekonstrukci. Jejím „lékařským“ týmem

se – po pečlivém výběru – stala divize 8 Metrostavu pod

vedením primáře Ing. Romana Vildnera. „Asistentkou“

jsou M stavebniny a pověřeným „lékařem“ celé kúry Michal Ptáček. Je to člověk na svém místě, děkujeme.

Kontrola i konzultace s „psychologem“, Národním památkovým ústavem, zjistily, že náprava musí být důkladná

a dotkne se celého organismu budovy i jejího okolí.

Předně je nutné postarat se o fyzickou stabilitu pacienta, proběhlo tedy statické zajištění ze tří nejunavenějších stran. Očistné procedury v podobě vybourání starých

a nevyhovujících příček (foto), vyzdění nových tak, aby

vyhovovaly požadavkům 21. století, pokládka podlah,

obkladů, omítek a rozvodů či vyvložkování komínů, které

budou sloužit k odvětrání hygienických prostor! Ano, pacient se zase může spolehnout na své klouby, kosti, cévní

soustavu a pravidelný dech! Zase bude k neutahání.

Nezapomínejme však, že se jedná o úctyhodného

úředníka, který svůj klobouk nesundává ani u lékaře,

rekonstrukce tedy musela proběhnout bez zásahu do střechy, což s sebou neslo výzvu v podobě montáže stropů

ve druhém nadzemním podlaží. Tým profesionálů si poradil a s použitím jeřábu, skluzavek a pomocných konstrukcí

se mu podařilo mocné ocelové nosníky dopravit skrze

oční otvory oken na svá místa do připravených kapes pro

uložení. Lebka pacienta je tak opět pevná a klobouk se ani

nehnul! Nové zasklení a repase dvojitých oken a světlo

zase naplno proudí, brýle krátkozrakého letí do koše.

Teď už jen zapracovat na sebevědomí. Plastická chirurgie pomůže v podobě datových rozvodů a informační

tabule, nakřáplý hlas nahradí moderní ozvučení obřadní

síně. Ještě obléci do nové fasády a náprsní kapsu ozdobit

městským znakem. Snad brzy přibude i ten od UNESCO!

Léčba započala vloni 30. června a po všech předepsaných procedurách čekáme návrat budovy Městského

úřadu v Krupce do služby již na konci října 2015. Držme

palce, ať se vše podaří, a zveme vás k návštěvě.

–ad.ka–, foto archiv divize

Metrostav_08_2014.indd 3

Dálnice, letiště, silnice, stezky a parkoviště IV

Ze strojů střediska asfaltových vozovek divize 4 představujeme jako první moderní finišer Vögele Super

2100-3i (foto). Strojový park Metrostavu obohatil

teprve nedávno, k jeho prvnímu nasazení na stavbě

by ale mělo dojít už v nejbližších dnech.

Nejvýkonnější pásový silniční finišer nové generace „Strich 3“ je vhodný k pokládce asfaltových vrstev

i podkladních vrstev kameniva na stavbách cyklostezek,

parkovišť, místních komunikací, silnic a dálnic. Brzy začne pracovat na silnici II/374 u Světlé nad Sázavou. Více

informací získáte na adrese obchod.d4@metrostav.cz.

Vögele Super 2100-3i

motor

vznětový, šestiválcový, výkon 186 kW

šířka pokládky

od 2,55 m do 13,0 m

kapacita pokládky

až 1100 t/h

reálná kapacita

1500 t/den

rychlost pokládky

až 25 m/min

přepravní rychlost

až 4,5 km/hod

kapacita násypky

14 tun

zajištění podélné rovinatosti lištou Big-MultiPlex-Ski

emisní redukční paket EcoPlus pro významné snížení

spotřeby paliva a hlukových emisí

06.05.15 11:38