13. května 2016 / 8 / XXVIII

Příležitost prospět nejen sobě str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Marcely Koucké,

personální manažerky divize 5 str. 2

V centru Benešova roste pozoruhodná

stavba str. 2

Barikáda – květen roku 1945 str. 3

Fotoreportáž: Patnáct let existence

je pořádný důvod k oslavám str. 4

Putování dálničními tunely

Nejlepší studenti-asistenti manažerů,

mistři a dělníci str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Síla synergie

Ing. Richard Rakouš

z divize 4 a jeho týmoví

kolegové představili

20. dubna v Centru

vzdělávání estakádu pro

R35 na MÚK Opatovice,

stavbu dálnice D11 v úseku

Osičky – Hradec Králové a Severovýchodní tangentu

v Mladé Boleslavi. Ve vystoupení se nezaměřili pouze

na kvantitativní parametry zakázek, ale snažili se zvýraznit

nejdůležitější poznatky, které z projektů vyplynuly

a mohly by pomoci ostatním. Sdílení zkušeností napříč

Metrostavem nebo i jeho Skupinou je totiž nejdůležitějším

důvodem, proč se takové akce konají.

O celý měsíc dřív

Motoristé, využívající

silnici II/110 mezi

Kozmicemi a Dojetřicemi,

se 4. května mohli radovat.

Tým Ing. Zdeňka Ludvíka

z divize 4 totiž o celý

měsíc dřív, než určoval

plán, zprovoznil nový nadjezd, který u Ostředku převádí

silnici přes dálnici D1. Původní most stavbaři strhli vloni

v červenci, protože jeho délka neumožňovala rozšíření

dálnice. Nové dvoupolové přemostění je dlouhé 67,65 m

a umožní vedení dálnice ve třech pruzích každým směrem.

Vrtáky do všech stran

Skupina Metrostav průběžně doplňuje strojový park.

V nedávné době jej obohatily hned dvě vrtací soupravy.

V dubnu převzali zástupci divizí 11 a 5 od firmy Atlas

Copco ve výrobním závodě ve švédském Örebru nový

dvoulafetový vrtací vůz BOOMER E2C (foto č. 1). První

nasazení ve službách Metrostavu tento moderní stroj

zřejmě čeká při výstavbě slovenských tunelů.

Jen o pár dní později mohli návštěvníci mezinárodního stavebního veletrhu Bauma v Mnichově vidět mobilní

vrtací soustavu (foto č. 2), kterou si pořídila společnost

SQZ. Zařízení odebírá jádrové vzorky o průměru zhruba

150 mm z hloubky až deset metrů. Pracovníci firmy SQZ

stroj využijí zejména při průzkumných a diagnostických

pracích u netuhých vozovek a v oblasti geotechniky. Dnes

s ním pracují na asi 22 km dlouhém úseku komunikace II/150 v prostějovském okrese.

Po dálnici D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi zatím auta nejezdí. I proto si tunely Radejčín a Prackovice i most mezi nimi mohlo 30. dubna projít více než 800 účastníků 37. turistické akce Jarní putování okolím Lovoše. Prohlídka technického díla Metrostavu přilákala dvojnásobný počet pochodníků, než bylo v minulosti obvyklé. Více na straně 4.

Ve vodním díle u Želiezovců se zabydluje Hron

Mostní díla roku 2014

Čas plyne jako voda. Po roce stavby předal vloni

v červenci tým Ing. Luboše Jonáše z divize 6 malou

vodní elektrárnu Želiezovce technologům, aby zahájili

montáž dvou horizontálních Kaplanových turbín. Dnes

přichází čas zaplavit celé nové dílo vodou z řeky Hron.

zakladanie. Přestože má tým Ing. Jonáše s výstavbou

MVE bohaté zkušenosti – v České republice jich postavil

už sedm –, u Hronu jej překvapil velký objem zemních

prací. Jen výkopy totiž přesáhly 300 000 m3. Také železobetonové konstrukce savek i mohutných a zalomených

„MVE i třípolový jez s mezilehlým rybím přechodem

jsme vystavěli na souši uprostřed poloostrova, který

vytvořil říční meandr – takže na suchu a pod ochranou

cementojílových podzemních stěn,“ vysvětluje Ing. Jonáš. „Nedávno jsme dokončili železobetonové konstrukce

(foto) a technologie MVE i jezu prošly suchými zkouškami. Jsou hotové i zemní práce potřebné k převedení koryta

Hronu a asi 2,5 km protipovodňových hrází,“ dodává.

Po odtěžení zemních hrázek, které brání průsaku vody

do stavební jámy, dojde prvně k propichu a řízenému zaplavení díla na dolní vodě. Poté stavbaři odstraní hrázku

i na horní a zahájí mokré zkoušky. Současně s převedením

Hronu začnou budovat zemní hráz napříč korytem s podzemními těsnicími stěnami a původní řečiště zasypou.

V zásypu přitom vytvoří železobetonový vodácký skluz,

který bude zároveň druhým rybím přechodem.

Vodní dílo u města Želiezovce bylo první zakázkou

svého druhu, kterou divize 6 na Slovensku získala. Vedla

ji jako lídr ve sdružení s místní firmou Keller špeciálne

stropů strojovny byly nezvykle složité. Navíc bylo nutné

vybudovat i 40 m dlouhý most, který v návaznosti na jez

překlenuje nové říční koryto. „Se vším jsme si nakonec

poradili. Největším problémem se tak ukázaly být velmi

složité vztahy se subdodavateli v prostředí, kde jsme ještě

nepůsobili,“ uzavírá Ing. Jonáš.

Dva mosty, které postavil, respektive přestavěl Metrostav (Trojský a železniční přes Labe na trati Děčín–

Jedlová), získaly 21. dubna ocenění Mostní dílo 2014

na 21. mezinárodním sympoziu Mosty v Brně.

Setkání odborníků, mezi jehož partnery patřil i Metrostav, se uskutečnilo v rámci veletrhu IBF a jako vždy se jej

zúčastnili i specialisté z divizí 3, 4 a 5. V programu zazněly

jejich příspěvky o přestavbě mostu Generała Grota Roweckiego ve Varšavě, o mostech na trati Rokycany–Plzeň

a o rekonstrukci železničního mostu v Boršově n/Vltavou.

Odborná porota během sympozia vyhlásila i nejlepší

mostní díla roku 2014. Titul získal Trojský most v Praze,

jehož výstavbu řídilo sdružení divizí 2 a 5 pod vedením

Bc. Alexandra Tvrze a významně se na něm vlastními silami podíleli pracovníci divizí 3, 4, 5 a 6 Metrostavu i firem

TBG Metrostav, CCE Praha, SQZ a Zakládání staveb.

Stejného uznání se dočkal i zrekonstruovaný most,

který spojuje hlavní a východní děčínské nádraží (foto).

Přestavěli jej pracovníci provozu mostních technologií

divize 4 pod vedením Ing. Martina Řediny a použili přitom

ocelovou konstrukci vyrobenou pracovníky divize 3.

Díla se tak definitivně zařadila mezi nejzajímavější reference firmy. Všem, kdo se na nich podíleli, gratulujeme!

–red–, foto archiv stavby

–red–, foto Josef Husák

–red–, foto archiv divize 5 a firmy SQZ

1

2

Metrostav_08_2016.indd 1

Želiezovce leží na Hronu blízko maďarských hranic.

Žije v nich asi 7000 obyvatel, půl na půl slovenské

a maďarské národnosti. První písemná zmínka o městě

sice pochází až z roku 1274, archeologické nálezy

však svědčí o tom, že území bylo osídlené už 4300 let

před n. l. Podle první kapitoly knihy Ta eis haueton

(Hovory k sobě) zde v zimě roku 173 n. l. tábořil

římský císař Marcus Aurelius. Mezi známé osobnosti,

které ve městě žily či pracovaly, patří skladatel Franz

Schubert a proslulý vídeňský cukrář Franz Sacher.

10.05.16 10:05