13. května 2016 / 8 / XXVIII
Příležitost prospět nejen sobě str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Marcely Koucké,
personální manažerky divize 5 str. 2
V centru Benešova roste pozoruhodná
stavba str. 2
Barikáda – květen roku 1945 str. 3
Fotoreportáž: Patnáct let existence
je pořádný důvod k oslavám str. 4
Putování dálničními tunely
Nejlepší studenti-asistenti manažerů,
mistři a dělníci str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Síla synergie
Ing. Richard Rakouš
z divize 4 a jeho týmoví
kolegové představili
20. dubna v Centru
vzdělávání estakádu pro
R35 na MÚK Opatovice,
stavbu dálnice D11 v úseku
Osičky – Hradec Králové a Severovýchodní tangentu
v Mladé Boleslavi. Ve vystoupení se nezaměřili pouze
na kvantitativní parametry zakázek, ale snažili se zvýraznit
nejdůležitější poznatky, které z projektů vyplynuly
a mohly by pomoci ostatním. Sdílení zkušeností napříč
Metrostavem nebo i jeho Skupinou je totiž nejdůležitějším
důvodem, proč se takové akce konají.
O celý měsíc dřív
Motoristé, využívající
silnici II/110 mezi
Kozmicemi a Dojetřicemi,
se 4. května mohli radovat.
Tým Ing. Zdeňka Ludvíka
z divize 4 totiž o celý
měsíc dřív, než určoval
plán, zprovoznil nový nadjezd, který u Ostředku převádí
silnici přes dálnici D1. Původní most stavbaři strhli vloni
v červenci, protože jeho délka neumožňovala rozšíření
dálnice. Nové dvoupolové přemostění je dlouhé 67,65 m
a umožní vedení dálnice ve třech pruzích každým směrem.
Vrtáky do všech stran
Skupina Metrostav průběžně doplňuje strojový park.
V nedávné době jej obohatily hned dvě vrtací soupravy.
V dubnu převzali zástupci divizí 11 a 5 od firmy Atlas
Copco ve výrobním závodě ve švédském Örebru nový
dvoulafetový vrtací vůz BOOMER E2C (foto č. 1). První
nasazení ve službách Metrostavu tento moderní stroj
zřejmě čeká při výstavbě slovenských tunelů.
Jen o pár dní později mohli návštěvníci mezinárodního stavebního veletrhu Bauma v Mnichově vidět mobilní
vrtací soustavu (foto č. 2), kterou si pořídila společnost
SQZ. Zařízení odebírá jádrové vzorky o průměru zhruba
150 mm z hloubky až deset metrů. Pracovníci firmy SQZ
stroj využijí zejména při průzkumných a diagnostických
pracích u netuhých vozovek a v oblasti geotechniky. Dnes
s ním pracují na asi 22 km dlouhém úseku komunikace II/150 v prostějovském okrese.
Po dálnici D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi zatím auta nejezdí. I proto si tunely Radejčín a Prackovice i most mezi nimi mohlo 30. dubna projít více než 800 účastníků 37. turistické akce Jarní putování okolím Lovoše. Prohlídka technického díla Metrostavu přilákala dvojnásobný počet pochodníků, než bylo v minulosti obvyklé. Více na straně 4.
Ve vodním díle u Želiezovců se zabydluje Hron
Mostní díla roku 2014
Čas plyne jako voda. Po roce stavby předal vloni
v červenci tým Ing. Luboše Jonáše z divize 6 malou
vodní elektrárnu Želiezovce technologům, aby zahájili
montáž dvou horizontálních Kaplanových turbín. Dnes
přichází čas zaplavit celé nové dílo vodou z řeky Hron.
zakladanie. Přestože má tým Ing. Jonáše s výstavbou
MVE bohaté zkušenosti – v České republice jich postavil
už sedm –, u Hronu jej překvapil velký objem zemních
prací. Jen výkopy totiž přesáhly 300 000 m3. Také železobetonové konstrukce savek i mohutných a zalomených
„MVE i třípolový jez s mezilehlým rybím přechodem
jsme vystavěli na souši uprostřed poloostrova, který
vytvořil říční meandr – takže na suchu a pod ochranou
cementojílových podzemních stěn,“ vysvětluje Ing. Jonáš. „Nedávno jsme dokončili železobetonové konstrukce
(foto) a technologie MVE i jezu prošly suchými zkouškami. Jsou hotové i zemní práce potřebné k převedení koryta
Hronu a asi 2,5 km protipovodňových hrází,“ dodává.
Po odtěžení zemních hrázek, které brání průsaku vody
do stavební jámy, dojde prvně k propichu a řízenému zaplavení díla na dolní vodě. Poté stavbaři odstraní hrázku
i na horní a zahájí mokré zkoušky. Současně s převedením
Hronu začnou budovat zemní hráz napříč korytem s podzemními těsnicími stěnami a původní řečiště zasypou.
V zásypu přitom vytvoří železobetonový vodácký skluz,
který bude zároveň druhým rybím přechodem.
Vodní dílo u města Želiezovce bylo první zakázkou
svého druhu, kterou divize 6 na Slovensku získala. Vedla
ji jako lídr ve sdružení s místní firmou Keller špeciálne
stropů strojovny byly nezvykle složité. Navíc bylo nutné
vybudovat i 40 m dlouhý most, který v návaznosti na jez
překlenuje nové říční koryto. „Se vším jsme si nakonec
poradili. Největším problémem se tak ukázaly být velmi
složité vztahy se subdodavateli v prostředí, kde jsme ještě
nepůsobili,“ uzavírá Ing. Jonáš.
Dva mosty, které postavil, respektive přestavěl Metrostav (Trojský a železniční přes Labe na trati Děčín–
Jedlová), získaly 21. dubna ocenění Mostní dílo 2014
na 21. mezinárodním sympoziu Mosty v Brně.
Setkání odborníků, mezi jehož partnery patřil i Metrostav, se uskutečnilo v rámci veletrhu IBF a jako vždy se jej
zúčastnili i specialisté z divizí 3, 4 a 5. V programu zazněly
jejich příspěvky o přestavbě mostu Generała Grota Roweckiego ve Varšavě, o mostech na trati Rokycany–Plzeň
a o rekonstrukci železničního mostu v Boršově n/Vltavou.
Odborná porota během sympozia vyhlásila i nejlepší
mostní díla roku 2014. Titul získal Trojský most v Praze,
jehož výstavbu řídilo sdružení divizí 2 a 5 pod vedením
Bc. Alexandra Tvrze a významně se na něm vlastními silami podíleli pracovníci divizí 3, 4, 5 a 6 Metrostavu i firem
TBG Metrostav, CCE Praha, SQZ a Zakládání staveb.
Stejného uznání se dočkal i zrekonstruovaný most,
který spojuje hlavní a východní děčínské nádraží (foto).
Přestavěli jej pracovníci provozu mostních technologií
divize 4 pod vedením Ing. Martina Řediny a použili přitom
ocelovou konstrukci vyrobenou pracovníky divize 3.
Díla se tak definitivně zařadila mezi nejzajímavější reference firmy. Všem, kdo se na nich podíleli, gratulujeme!
–red–, foto archiv stavby
–red–, foto Josef Husák
–red–, foto archiv divize 5 a firmy SQZ
1
2
Metrostav_08_2016.indd 1
Želiezovce leží na Hronu blízko maďarských hranic.
Žije v nich asi 7000 obyvatel, půl na půl slovenské
a maďarské národnosti. První písemná zmínka o městě
sice pochází až z roku 1274, archeologické nálezy
však svědčí o tom, že území bylo osídlené už 4300 let
před n. l. Podle první kapitoly knihy Ta eis haueton
(Hovory k sobě) zde v zimě roku 173 n. l. tábořil
římský císař Marcus Aurelius. Mezi známé osobnosti,
které ve městě žily či pracovaly, patří skladatel Franz
Schubert a proslulý vídeňský cukrář Franz Sacher.
10.05.16 10:05