Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 3
Divize 1 se věnuje itechnologickým projektům
Třetí zakázka týmu Pavla Szmeka ze severomorav-
ského regionu divize 1 pro firmu Svárny Třinec se
nazývá Inovace procesu formování a výroby odlitků
veSlévárně šedé litiny I. Zadlouhým názvem se skrý
modernizace části původního provozu. Jako předcho
projekty bude itato práce vželezárch velmi náročná.
Vloni jsme pro Slérny Třinec úspěšně dokončili
rekonstrukce taviho agretu dvou pecí avytloukaho
roštu. Investor byl snaší prací spokojen, proto jsme se
letos 11. dubna mohli doareálu vrátit,“ říká Pavel Szmek.
Spolu s kolegy dostal za úkol řídit přestavbu části slé-
rensho provozu, kde se jednorázové neboli netrva
formy na odlitky vyráběly ze samotuhnoucí formovací
směsi svodním sklem. Vbudoucnu vzniknou moderněj-
ším způsobem – ze samotuhnoucí ssi spojivem zfura-
nové pryskyřice aostřivem zkřemenného achromitového
písku. Hlavními částmi nového technologického vybavení
se tak stanou míse pro výrobu směsi (foto), zařízení pro
regeneraci písku vytlučeného zpoužitých forem asepara-
ci chromitu, suška achladnka písku, potrubní apásová
doprava, skladovací zásobníky astahovače strusky.
Dnes už stavbi dokončili základy pod venkovní zá-
sobník písku nazývaný podle velikosti Hradčany. Provedli
bourací práce včásti, kde bude prohat separace chromi-
tu, pracují napropojovacím kanálu pro pásový dopravník
ademontují ocelové konstrukce starých jeřábových drah.
Stejně jako před rokem iteď bude divize 1 pracovat
vinecm komplexu zaplného provozu srny, ato
spolu skrátkým termínem prací přivá kolegům vrás-
ky. Jejich činnost ale přinese svárm jen samá poziti-
va – zlepšení technologických aprovozních parametrů,
zvýšení konkurenceschopnosti iproduktivity při výrobě
forem asžení nákladů natvorbu odlitků.
Nová technologická zařízení se musejí rozehnout už
3. října. Hotové dílo předá tým Pavla Szmeka investorovi
1. prosince pozrném ukoení zkušebho provozu.
red, foto firma Wöhr CZ
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 3
Lucerna s nepřetržitým ibezpečným provozem
Význam slova lucerna může být různý. Ta, kterou
odpoloviny ledna buduje tým Miloše Jirky zdivize 8,
mu nesvítí nacestu, ale píše se svelkým pátečním
písmenem. Oznuje totiž moderní datové centrum, jež
vzniká vedle budovy Sazky vpražských Vysočanech.
„Ikdyž Lucernu budujeme vsubdodávce, řídíme vlast-
ně celou stavbu (foto) sami. Její celková užitná plocha jen
oněco málo překročí 2500 m², spotřeba energie však pře-
hne dvojsobek toho, co vyžaduje celá Galerie Teplice
se sto obchody či provozovnami,“ říká vedoucí projektu
Miloš Jirka. Zkušenosti z podobného projektu už má.
Zátkem roku 2015 totiž vesdrení dokončil zadivizi 8
stavbu podobného datového centra vLužici uHodonína.
Pražská Lucerna (vizualizace) vznikne vevybourané
provozní budově. V čele bude mít přízemní administrativ
část se zázemím pro 33 technologů či pracovků bez-
pečnostní služby, vsuterénu najdou místo technologie,
eba strojovna vzduchotechniky či chlazení. Návazný ne-
podsklepený trakt obsáhne čtyři samostatné datové sály
stechnologickou infrastrukturou, dož paí třeba čti
rozvodny NN astejný počet motorgenerátorů svlastm
naftovým hospodářstvím, tedy s podzemními dvouplášťo-
vými ocelovými nádržemi vželezobetonové ochranné jím-
ce. Samostatně stocí rozvodna VN projde rekonstrukcí
kvůli významnému navýšení spotřeby energie.
Pro datové sály musí stavbaři zajistit bezprašné pro-
středí skonstantní teplotou ivlhkostí, splynovým stabil-
ním hasicím zařízením, čtnásobně provedeným napá-
jením elektrickou energií asdvojím napojením nadatové
tě kzajišní konektivity. Zhlediska bezpnosti spadá
centrum dotřídy RC3, podstatnou částí dovky proto
budou i zabezpečovací systémy včetně přístupového
akamerového aochrana perimetru budovy infrazávorami.
Lucernu chce investor poívat pro zajištění clou-
dových sleb nebo ji pronajímat. Ze čtyř stupňů mezi-
rodní klasifikace bude spovat třídu TIER3, která je
druhá nejvyšší, apodle ní bude disponovat dvojsobkem
najecích a chladicích prvků, než je nezbytné. Údržba
jakoliv části bude prohat bez přerušení provozu ado-
stupnost dat musí být minilně 99,98 %.
„Dílo máme skončit 11. září, stavební část přitomdo-
hne jen asi 30 % nákladů. Je to složitázakázka přežně
technologického charakteru, vmalém prostoru azakrát-
ký čas – onesrovnalostech vkoordinaci stavební atech-
nologické části projektu nemluvě,“ uzavírá Miloš Jirka.
red, foto Miloš Jirka, vizualizace INVIN
Vmotolské nemocnici vyroste nový pavilon H
Vpolicejní terminologii by se ta situace dala označit
jako „pachatel se vrací namísto činu“. Tím pachate-
lem je vnašem případě tým Josefa Majera zdivize 9,
místem činu pak areál Fakultní nemocnice v Motole
(vizualizace). Tentokrát se „pachatelé“ zasadí o to,
aby v ní de facto na zelené louce vyrostla centrální
posluchárna označovaná jako pavilon H. Zrekonstruují
také pavilon E, který přímo navazuje nadříve opravená
křídla dětské části nemocnice, anově vybudují lávku,
která zasí bývalý urgentní příjem.
„Samostatně stojící pavilon H, pracovně nazýva
‚netopýr, protože ho svou dispozicí připo, nebude
mít charakter zdravotnického zařízení, ale školského.
Sostatmi objekty ho spojí pouze komunikace,“ popisuje
vedoucí projektu Josef Majer.
Rekonstrukce pavilonu E, tedy dětské polikliniky,
bude vzásadě totná jako udříve opravovach objektů
v motolské nemocnici. Stavbi budou muset nejíve
odstranit všechny stavební prvky až nasamotný skelet
objektu, přistat jedno podlaží naseše anásledně ob-
jekt propojit se zbývajícími okolními budovami.
Poslední objekt, který musí tým Josefa Majera vybu-
dovat, bude lávka vevelmi exponované části komplexu.
Zvětší zakrytou část parkoviště přilehlého k poliklinice
a zároveň veší havarijní stav zdejší komunikace pro
ší. „Práce zahájíme během ktna, jakmile bude mož-
né dotčená pracoviště vystěhovat. Začneme samozřej
demolicemi. Všechny práce budou probíhat za provozu
nemocnice bez jakéhokoli omezení jeho chodu, ale stím
máme zpředchozího působení vMotole bohaté zkuše-
nosti,“ říká Josef Majer stím, že samoejmě kmírnému
omezení může dojít naíklad vdopravě či vezměně logi-
stických tras, ale nejde onic zásadního.
Rekonstrukce inovostavby budou probíhat současně,
dokonce se k nim přidá ještě dostavba vertikály E, která
čekala na zahájení prací na opravě polikliniky. Všechny
stavby by přitom měly být hotovy dodvou let. „Obecně
nečekáme nic specifického, budeme čerpat znašich zku-
šeností se stavbami vareálech nemocnic, tedy zedcho-
ch prací pro zdravotnická zařízení s plm zachováním
lékařské činnosti,“ dodává vedoucí projektu. Nejnáročněj-
ší podle něj bude splnění všech zásadních postupových
termínů a také nutnost pružně reagovat na padavky
jednotlivých uživatelů zejména vesmyslu přerušení prací
podobu důležitých zdravotnických výkonů.
Josef Majer a jeho tým areál motolské nemocnice
ipožadavky investora zpředchozích zakázek velmi dobře
znají adá se tedy očekávat, že zadva roky budou všech-
ny stavby dokončeny vekávané kvalitě. „Se zkem
zadavatelem pracujeme rádi aší nás, že ion vnímá náš
tým jako profesionály,“ uzavírá Josef Majer.
Martina Vampulová,
vizualizace archiv stavby
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Barikáda – kten roku 1945
V památný den, 9. května roku 1974, byla na Pan-
kráci slavnostně otevřena stanice metra se symbo-
lickým jménem Pražského povstání. Připomenout
la hrdinství těch, kdo se vtéto části Prahy posta-
vili na odpor jednotkám SS Wallenstein, vyslaným
kpotlačení povstání. Avšak vden, kdy byla stanice,
navržená architektem Vladimírem Uhlířem, uvedena
doprovozu, se vjejím prostoru ani okolí ještě žádné
umělecké dílo nenacházelo. Kamenný objekt s -
zvem Barikáda – kten 1945 totiž jeho autor, sochař
Stanislav Hank, dokoil až otři roky později.
lo bylo na místo osazeno pravděpodobně až
podokončení sousedního sídla Podniku zahraničního
obchodu Centrotex, postaveného vletech 1972–1977
podle projektu architektů Václava Hilského a Otaka-
ra Jurenky. Tato firma, která se zavala exportem
aimportem surovin pro textilní průmysl, úřadovala až
do osudné ohnivé noci ze čtrnáctého na patctého
srpna 1974 veVeletržm paláci
Akademický sochař Stanislav Hanzík (*1931) ab-
solvoval Akademii výtvarných umění vPraze. Vletech
1962–1963 podnikl studijní cestu po Evro, při níž
mimo jiné navštívil proslulého sochaře Ossipa Zadki-
neho anějakou dobu sním ispolupracoval. Povratu
z Francie pak až do roku 1990 působil jako profesor
sochství naAkademii výtvarch umění vPraze.
lo určené k výzdobě parteru Centrotexu, kde se
vstup do stanice metra Pražského povstání naczí,
koncipoval Hank jak vduchu brutalistní architektury,
tak v souladu s libretem padum formou plastiky
vyjádřit „boj pražského lidu proti německým okupan-
m“. Objekt – patk je slen jakoby zletmo navr-
šených kvádrů zčásti překrytých draperií připomínají
a zároveň symbolizující československou standartu.
Popravé straně památku je zlatým písmem vyvedený
verš básníka Františka Halase: „Jen dědička května
barikáda Praha strt bude dobeasí“. Natento verš
pak nedaleko odtud (ubudovy Vrchního soudu) nava-
zuje další: „Zaní její mrtví amrtví zkoncentráků amrtví
zkáznic rozestaví hdky kstřežení budoucnosti“.
Jakub Potůček
P. S. Stanislav Hanzík vytvil i sochu Karla Hašlera,
kterou Metrostav převezl z kamenické dílny v Záleša-
nech naPražský hrad aosadil naStaré zámecké schody,
jak přibližují firemní noviny číslo 20/2009.
tisíc metrů čtverních bude plocha, na které vBratislavě staví
výrobní halu pro firmu Volkswagen Slovakia tým Ing.Radovana
Jaška zdivize 1. Více se dozte příštím čísle novin Metrostavu.
Litinu – slitinu železa suhkem – vyráběli Číňané už ve
4. století před n. l. Dělí se načtyři druhy podle způsobu
vyloučení grafitu ze surového železa, což se rozliší pod
mikroskopem. Tvárná litina – skuličkovým grafitem
– je mechanickými vlastnostmi srovnatelná socelí.
Šedá – slupínkovým grafitem – má dobré mazné
vlastnosti ivysokou schopnost tlumit rázy achvění.
lá je vpodstatě odlité surové železo (uhk se
nevyloučí veformě grafitu azůstane vázán jako karbid
železa) aje velice tvrdá akřehká. Čtvrtá temperovaná
litina – svločkovým grafitem – je vytvořena tepelným
zpracováním. Podobá se šedé litině, je ale tvrdší.
Metrostav_08_2016.indd 3 10.05.16 10:05
Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (531 ms)

Rendering Strana 4 (102613): (0/1) (525 ms)

Rendering Strana 3 (102609): (0/1) (570 ms)

Rendering Strana 2 (102606): (0/1) (570 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2958/vth118942-1.jpg (3x)

 i2958/vth118945-1.jpg (3x)

 i2958/bg102609.svg

 i2958/vth118949-1.jpg (3x)

 i2958/vth118939-1.jpg