strana 2

Cesta dolů jeřábem

PTÁME SE

Pilnost, Ušlechtilost a Pravda opustily 21. dubna pravou

balustrádu Historické budovy Národního Muzea (foto č. 1)

bezpečným pomalým letem z 30metrové výšky pomocí jeřábu (foto č. 2). Krása je kvůli poškození o 9 let předešla.

Ing. Marcely Koucké,

personální manažerky divize 5

Všechny výše zmíněné jsou pískovcové ženské figury (foto č. 3), alegorie vlastností charakteristických

pro vědeckou činnost. Z muzea musely zmizet kvůli jeho

rekonstrukci, kterou ve sdružení řídí tým vedený Janem

Kučerou z divize 9. Pilnost i Ušlechtilost (od Antonína

Procházky) a Pravda i Krása (od Josefa Strachovského)

se z restaurátorského ateliéru na svá historická místa vrátí

asi za dva roky, po kompletní opravě fasády.

–red–, Fotografie © Ester Havlová

1

V centru Benešova roste pozoruhodná stavba

1

2

3

Cesta dolů pádem

Také další cesta z výšky se neobešla bez Pravdy – ale

Vladimíra z divize 5 (foto č. 1 třetí zleva), tedy vedoucího trhacích prací Metrostavu. Za pomoci svého zástupce Ing. Jaromíra Augusty poslal 14. dubna na zem hned

tři cihlové komíny v objektu bývalé Lachemy Kaznějov.

Při likvidaci se na stavby nebere ohled. Komíny proto

spadly pomocí odstřelů. Ty v Kaznějově vyžadovaly projekt, přípravu a provedení trhacích prací velkého rozsahu.

Na zem totiž zamířily 52, 40 a 30 m vysoké objekty, přičemž ten druhý (foto č. 2) stál jen 35 m od provozované

trafostanice a 40 m od užívané budovy. Akce se konala

v rámci výcviku HZS ČR za spoluúčasti hasičů z Německa.

–red–, foto archiv Vladimíra Pravdy

1

2

Metrostav_08_2016.indd 2

Nové obchodní a administrativní centrum, které vzniká

v Benešově, se po dokončení stane moderní dominantou města. Součástí architektonicky velmi zajímavého

projektu s názvem Green Park Benešov je obchodní

pasáž s parkovacím domem a kancelářemi. Metrostav

na stavbě pracuje od letošního ledna, hotovou ji bude

předávat v květnu příštího roku.

Stavbaři, vedení týmem divize 1, už v Benešově

do konce dubna dokončili násypy i pilotové založení

a začali pracovat na základech, které stejně jako ostatní

železobetonové konstrukce provádějí betonáři divize 6.

Všichni se musejí vypořádat se stísněným prostorem –

nedostatkem místa pro zařízení staveniště i skladování

materiálu. Stavební plocha totiž na jižní i severní straně

sousedí se staršími budovami, na dalších dvou se soukromými pozemky. „Koordinace prací na malém prostoru

jsou zatím pro nás největším oříškem,“ říká vedoucí projektového týmu Pavel Zezulák z divize 1.

Novostavba nabídne kromě obchodních prostor o ploše přes 2500 m2, kde se počítá s fastfoody, kavárnami,

restauracemi a butiky, také 714 m2 kanceláří. Benefitem

pro obyvatele města bude i propojení Tyršovy ulice, jež je

dnes nejvýznamnější městskou třídou, s nedávno vybudovanou ulicí Karla Nového.

Důležitým architektonickým prvkem nového centra,

které navrhl pražský ateliér A32, bude uliční fasáda s lehkým proskleným obvodovým pláštěm, nepravidelnými

výplněmi a s výrazným nápisem v úrovni druhého nadzemního podlaží (vizualizace č. 2). Na jedné ze stran vy-

roste schodišťová věž s fasádou v dezénu dřeva. Nápadité

řešení Green Parku Benešov zahrnuje také atrium s vodní

plochou a zelení ve vnitřním prostoru (vizualizace č. 1).

Zeleň částečně pokryje i střechu. Pro město, které se

potýká s nedostatkem parkovacích ploch, bude důležité

i to, že novostavba nabídne 154 parkovacích míst.

Nový objekt bude mít dvě části. Hlavní budova se čtyřmi nadzemními a pátým ustupujícím podlažím a střešním

parkovištěm naváže na ulici Karla Nového. Druhá – dvorní

část budovy – bude dvoupodlažní s prostorným otevřeným atriem. V přízemí a druhém podlaží hlavní budovy

má být obchodní centrum, v uliční fasádě v nadzemních

podlažích budou administrativní prostory. Parkovací plochy vzniknou ve druhém nadzemním podlaží dvorní části

a také v hlavní budově, kde bude možné kromě střechy

parkovat i ve třetím a čtvrtém patře.

Blanka Růžičková, vizualizace A32

2

Příležitost prospět nejen sám sobě

Metrostav se stal generálním parterem Handy Cyklo

Maratonu a hlavním partnerem všech dalších akcí,

které v roce 2016 pořádá spolek Cesta za snem vedený

handbikerem Heřmanem Volfem. Jedná se o aktivity,

které spojují snad všechny – hendikepované s širokou veřejností, muže i ženy, amatéry a profesionály,

mladé, starší či pokročilé, a to nejen sportovce. Partnerství nabízí příležitost udělat dobrou věc a ukázat,

že umíme táhnout za jeden provaz, a to nejen v rámci

Metrostavu, ale i celé jeho Skupiny.

Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016 odstartuje

2. srpna v poledne z Pražského hradu a štafety čtyř- nebo osmičlenných týmů v něm do 111 hodin musí urazit

2222 km. Cílem ale není dosáhnout co nejlepšího výsledného času, nýbrž reprezentovat co možná nejlépe myšlenky vzájemné spolupráce, integrace, solidarity a přátelství.

Už vloni se do maratonu jeden tým Metrostavu zapojil

(foto) a uspěl ve všech směrech – sportovních i sociálních. Letošní partnerství akce však s sebou přináší nejen

možnosti, ale i závazky. Proto kromě závodníků z řad

zaměstnanců je nutné najít i pomocníky pro organizaci

maratonu, ČEZ Handy Kvadriatlonu smíšených dvojic

a závodu Okolo měst napříč handicapy. Tabulka na závěr

textu uvádí nejen akce, místa a termíny, kdy budou organizátoři zapotřebí, ale v pravém sloupci udává i jejich počet.

Kromě organizátorů, kteří se budou věnovat přípravě

a pomoci v průběhu akcí, jsou vítaní i příznivci, kteří by

na tratích podpořili týmy Metrostavu i jeho Skupiny. Část

cesty by jeli s sebou, mohli by nabídnout zázemí nebo

upéct třeba buchty… Loňský tým na podobnou podporu

s chutí a rád vzpomíná.

Ani vedení společností Skupiny Metrostav nezůstane

stranou a pomůže – zaměstnance, kteří se do akcí zapojí,

ať už jako sportovci nebo organizátoři, po nezbytně nut-

nou část pracovní doby placeně uvolní, aby mohli Metrostav nebo jeho dceřiné firmy reprezentovat.

Více informací najdete na www.cestazasnem.cz. Prostřednictvím e-mailu na cyklomaraton@metrostav.cz

můžete nabídnout svou účast ve sportovních týmech

i pomocnou ruku. Děkujeme všem, kdo se připojí.

Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016

Pražský hrad

2. srpna

Radejčín

2. srpna

Červenohorské sedlo 3.–4. srpna

Bratislavský hrad

4. srpna

Praha

5.–6. srpna

6

6

12 na 24 h.

6

6 na 36 h.

ČEZ Handy Kvadriatlon smíšených dvojic 2016

Jablonec n/Nisou

25. června

4

Praha

23. července

4

Lipno

20. srpna

4

Okolo měst napříč handicapy – Okolo Prahy

Praha

29. května

4

Koncem roku 2013 byla Ing. Koucká ve správný čas

na správném místě – po výběrovém řízení se při centralizaci sídla a služeb Metrostavu stala první personální manažerkou divize 5. Absolventka pražské VŠE

se zaměřením na ekonomiku průmyslu a lidské zdroje

měla v té době za sebou bohatou praxi z personalistiky

ve velké bance i z vedení soukromé agentury.

Nastoupila jste do nově vytvořené pozice. Co obnáší?

Plním strategickou, konzultační a servisní roli pro vedení

i zaměstnance divize. Starám se o nábor i výběr kvalitních

techniků a dělníků, jejich stabilizaci, rozvoj, vzdělávání

i přesuny tak, aby naše personální složení odpovídalo

technologiím a stavbám, které provádíme či na něž se

chystáme, a přitom bylo co nejstálejší. V současnosti mě

velmi těší, že máme obsazené všechny projekty a nikdo

nemusí být doma. Moc bych si to přála udržet, ale závisí

to na stavebním trhu i druhu získaných zakázek.

Kolik lidí dnes v divizi 5 pracuje?

V současnosti máme 640 zaměstnanců, z toho 380 dělníků. Dvě stě lidí pracuje v cizině – na Slovensku, na Islandu, v Norsku a teď znovu i ve Finsku. Každý stát má přitom

jinou legislativu a odlišné pracovní podmínky. Působení

ve Skandinávii je finančně výhodné a nabízíme je nejlepším a nejzkušenějším dělníkům i technikům.

Věkový průměr dělníků u vás dosahuje 42,5 roku…

Od roku 2014 jsme jej snížili o rok a půl, ale potřebujeme jít

ještě níž. Abychom omladili či doplnili týmy, snažíme si lidi

vychovat od začátku – letos k nám nastoupí 12 smluvních

učňů, budoucí kolegy techniky hledáme i na půdě vysokých škol. U náboru nováčků „z ulice“ dáváme přednost

těm, které doporučí naši zaměstnanci. Vždy si ale vybíráme ty, kteří zapadnou do kolektivu a jsou týmoví hráči.

Jsme totiž zvyklí dosahovat společných cílů a ne mezi

sebou soutěžit. Osobnostní charakteristice proto přikládáme při pohovorech velký důraz. V projektových týmech

je to o respektu, důvěře, spolehnutí se jeden na druhého.

Výhoda je, že lidé v divizi 5 jsou z většiny srdcaři, kteří si

své práce váží. Většina zaměstnanců je u nás zaměstnána

dlouhodobě a snažíme se, aby ti starší mohli předávat

zkušenosti i dovednosti nováčkům jako patroni či mentoři. Chceme, aby se to v budoucnu týkalo i tunelářů, kteří

naplní prašnou expozici a musí přejít na povrchovou práci.

V divizi 5 ale nepracují jen tuneláři…

Máme ještě provoz mostů a železobetonových konstrukcí

dopravních staveb, který má dnes bohužel méně zakázek,

než bychom potřebovali. Snažíme se proto, aby všichni

naši zaměstnanci byli co nejflexibilnější a my je mohli přesunovat nejen z jednoho projektu na druhý v rámci provozu, ale i v celé divizi. Flexibilita je prostě naší mantrou.

Proto také v květnu může 13 betonářů z provozu mosty

odjet pracovat na tunel na Islandu. Ostatní modernizují

železniční trať Plzeň–Rokycany a dostavují dálnici D8.

Věříme, že se mostařům brzy podaří získat další zakázky,

které soutěží v Čechách i v zahraničí.

Stále mluvíme o mužích, ale co ženy?

Vzhledem k charakteru práce u nás muži převládají, ženy

tvoří z personálu jen asi desetinu. Nepracují ale jen v sídle

divize, jsou v projektových týmech i přímo na stavbách.

Také se podařilo, že na většině zahraničních zakázek působí alespoň jedna žena. Jejich přítomnost v kolektivu je

nesmírně důležitá – mají jiný pohled na věc a různorodost

týmu je vždy přínosem. Ženám nabízíme velké příležitosti.

Práce vás evidentně baví. Čeho byste chtěla dosáhnout?

Baví mě hlavně divize 5, protože je sebevědomá, profesionální a přitom lidská. Mám ráda různorodost své práce.

Množství lidí, s nimiž se setkávám, mi přináší stále nové

zkušenosti. A nejsem na to sama. Denně spolupracuji se

svými divizními kolegy a úsekem personálního ředitele.

A co bych chtěla? Trávit méně času u počítače a více

času s lidmi. Ráda bych lépe věděla, co je trápí, v čem

potřebují pomoci, kam se mohou rozvíjet a jaké mají své

osobní a pracovní cíle, abych jim je mohla pomoci naplnit.

10.05.16 10:05