strana 2
Cesta dolů jeřábem
PTÁME SE
Pilnost, Ušlechtilost a Pravda opustily 21. dubna pravou
balustrádu Historické budovy Národního Muzea (foto č. 1)
bezpečným pomalým letem z 30metrové výšky pomocí jeřábu (foto č. 2). Krása je kvůli poškození o 9 let předešla.
Ing. Marcely Koucké,
personální manažerky divize 5
Všechny výše zmíněné jsou pískovcové ženské figury (foto č. 3), alegorie vlastností charakteristických
pro vědeckou činnost. Z muzea musely zmizet kvůli jeho
rekonstrukci, kterou ve sdružení řídí tým vedený Janem
Kučerou z divize 9. Pilnost i Ušlechtilost (od Antonína
Procházky) a Pravda i Krása (od Josefa Strachovského)
se z restaurátorského ateliéru na svá historická místa vrátí
asi za dva roky, po kompletní opravě fasády.
–red–, Fotografie © Ester Havlová
1
V centru Benešova roste pozoruhodná stavba
1
2
3
Cesta dolů pádem
Také další cesta z výšky se neobešla bez Pravdy – ale
Vladimíra z divize 5 (foto č. 1 třetí zleva), tedy vedoucího trhacích prací Metrostavu. Za pomoci svého zástupce Ing. Jaromíra Augusty poslal 14. dubna na zem hned
tři cihlové komíny v objektu bývalé Lachemy Kaznějov.
Při likvidaci se na stavby nebere ohled. Komíny proto
spadly pomocí odstřelů. Ty v Kaznějově vyžadovaly projekt, přípravu a provedení trhacích prací velkého rozsahu.
Na zem totiž zamířily 52, 40 a 30 m vysoké objekty, přičemž ten druhý (foto č. 2) stál jen 35 m od provozované
trafostanice a 40 m od užívané budovy. Akce se konala
v rámci výcviku HZS ČR za spoluúčasti hasičů z Německa.
–red–, foto archiv Vladimíra Pravdy
1
2
Metrostav_08_2016.indd 2
Nové obchodní a administrativní centrum, které vzniká
v Benešově, se po dokončení stane moderní dominantou města. Součástí architektonicky velmi zajímavého
projektu s názvem Green Park Benešov je obchodní
pasáž s parkovacím domem a kancelářemi. Metrostav
na stavbě pracuje od letošního ledna, hotovou ji bude
předávat v květnu příštího roku.
Stavbaři, vedení týmem divize 1, už v Benešově
do konce dubna dokončili násypy i pilotové založení
a začali pracovat na základech, které stejně jako ostatní
železobetonové konstrukce provádějí betonáři divize 6.
Všichni se musejí vypořádat se stísněným prostorem –
nedostatkem místa pro zařízení staveniště i skladování
materiálu. Stavební plocha totiž na jižní i severní straně
sousedí se staršími budovami, na dalších dvou se soukromými pozemky. „Koordinace prací na malém prostoru
jsou zatím pro nás největším oříškem,“ říká vedoucí projektového týmu Pavel Zezulák z divize 1.
Novostavba nabídne kromě obchodních prostor o ploše přes 2500 m2, kde se počítá s fastfoody, kavárnami,
restauracemi a butiky, také 714 m2 kanceláří. Benefitem
pro obyvatele města bude i propojení Tyršovy ulice, jež je
dnes nejvýznamnější městskou třídou, s nedávno vybudovanou ulicí Karla Nového.
Důležitým architektonickým prvkem nového centra,
které navrhl pražský ateliér A32, bude uliční fasáda s lehkým proskleným obvodovým pláštěm, nepravidelnými
výplněmi a s výrazným nápisem v úrovni druhého nadzemního podlaží (vizualizace č. 2). Na jedné ze stran vy-
roste schodišťová věž s fasádou v dezénu dřeva. Nápadité
řešení Green Parku Benešov zahrnuje také atrium s vodní
plochou a zelení ve vnitřním prostoru (vizualizace č. 1).
Zeleň částečně pokryje i střechu. Pro město, které se
potýká s nedostatkem parkovacích ploch, bude důležité
i to, že novostavba nabídne 154 parkovacích míst.
Nový objekt bude mít dvě části. Hlavní budova se čtyřmi nadzemními a pátým ustupujícím podlažím a střešním
parkovištěm naváže na ulici Karla Nového. Druhá – dvorní
část budovy – bude dvoupodlažní s prostorným otevřeným atriem. V přízemí a druhém podlaží hlavní budovy
má být obchodní centrum, v uliční fasádě v nadzemních
podlažích budou administrativní prostory. Parkovací plochy vzniknou ve druhém nadzemním podlaží dvorní části
a také v hlavní budově, kde bude možné kromě střechy
parkovat i ve třetím a čtvrtém patře.
Blanka Růžičková, vizualizace A32
2
Příležitost prospět nejen sám sobě
Metrostav se stal generálním parterem Handy Cyklo
Maratonu a hlavním partnerem všech dalších akcí,
které v roce 2016 pořádá spolek Cesta za snem vedený
handbikerem Heřmanem Volfem. Jedná se o aktivity,
které spojují snad všechny – hendikepované s širokou veřejností, muže i ženy, amatéry a profesionály,
mladé, starší či pokročilé, a to nejen sportovce. Partnerství nabízí příležitost udělat dobrou věc a ukázat,
že umíme táhnout za jeden provaz, a to nejen v rámci
Metrostavu, ale i celé jeho Skupiny.
Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016 odstartuje
2. srpna v poledne z Pražského hradu a štafety čtyř- nebo osmičlenných týmů v něm do 111 hodin musí urazit
2222 km. Cílem ale není dosáhnout co nejlepšího výsledného času, nýbrž reprezentovat co možná nejlépe myšlenky vzájemné spolupráce, integrace, solidarity a přátelství.
Už vloni se do maratonu jeden tým Metrostavu zapojil
(foto) a uspěl ve všech směrech – sportovních i sociálních. Letošní partnerství akce však s sebou přináší nejen
možnosti, ale i závazky. Proto kromě závodníků z řad
zaměstnanců je nutné najít i pomocníky pro organizaci
maratonu, ČEZ Handy Kvadriatlonu smíšených dvojic
a závodu Okolo měst napříč handicapy. Tabulka na závěr
textu uvádí nejen akce, místa a termíny, kdy budou organizátoři zapotřebí, ale v pravém sloupci udává i jejich počet.
Kromě organizátorů, kteří se budou věnovat přípravě
a pomoci v průběhu akcí, jsou vítaní i příznivci, kteří by
na tratích podpořili týmy Metrostavu i jeho Skupiny. Část
cesty by jeli s sebou, mohli by nabídnout zázemí nebo
upéct třeba buchty… Loňský tým na podobnou podporu
s chutí a rád vzpomíná.
Ani vedení společností Skupiny Metrostav nezůstane
stranou a pomůže – zaměstnance, kteří se do akcí zapojí,
ať už jako sportovci nebo organizátoři, po nezbytně nut-
nou část pracovní doby placeně uvolní, aby mohli Metrostav nebo jeho dceřiné firmy reprezentovat.
Více informací najdete na www.cestazasnem.cz. Prostřednictvím e-mailu na cyklomaraton@metrostav.cz
můžete nabídnout svou účast ve sportovních týmech
i pomocnou ruku. Děkujeme všem, kdo se připojí.
Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016
Pražský hrad
2. srpna
Radejčín
2. srpna
Červenohorské sedlo 3.–4. srpna
Bratislavský hrad
4. srpna
Praha
5.–6. srpna
6
6
12 na 24 h.
6
6 na 36 h.
ČEZ Handy Kvadriatlon smíšených dvojic 2016
Jablonec n/Nisou
25. června
4
Praha
23. července
4
Lipno
20. srpna
4
Okolo měst napříč handicapy – Okolo Prahy
Praha
29. května
4
Koncem roku 2013 byla Ing. Koucká ve správný čas
na správném místě – po výběrovém řízení se při centralizaci sídla a služeb Metrostavu stala první personální manažerkou divize 5. Absolventka pražské VŠE
se zaměřením na ekonomiku průmyslu a lidské zdroje
měla v té době za sebou bohatou praxi z personalistiky
ve velké bance i z vedení soukromé agentury.
Nastoupila jste do nově vytvořené pozice. Co obnáší?
Plním strategickou, konzultační a servisní roli pro vedení
i zaměstnance divize. Starám se o nábor i výběr kvalitních
techniků a dělníků, jejich stabilizaci, rozvoj, vzdělávání
i přesuny tak, aby naše personální složení odpovídalo
technologiím a stavbám, které provádíme či na něž se
chystáme, a přitom bylo co nejstálejší. V současnosti mě
velmi těší, že máme obsazené všechny projekty a nikdo
nemusí být doma. Moc bych si to přála udržet, ale závisí
to na stavebním trhu i druhu získaných zakázek.
Kolik lidí dnes v divizi 5 pracuje?
V současnosti máme 640 zaměstnanců, z toho 380 dělníků. Dvě stě lidí pracuje v cizině – na Slovensku, na Islandu, v Norsku a teď znovu i ve Finsku. Každý stát má přitom
jinou legislativu a odlišné pracovní podmínky. Působení
ve Skandinávii je finančně výhodné a nabízíme je nejlepším a nejzkušenějším dělníkům i technikům.
Věkový průměr dělníků u vás dosahuje 42,5 roku…
Od roku 2014 jsme jej snížili o rok a půl, ale potřebujeme jít
ještě níž. Abychom omladili či doplnili týmy, snažíme si lidi
vychovat od začátku – letos k nám nastoupí 12 smluvních
učňů, budoucí kolegy techniky hledáme i na půdě vysokých škol. U náboru nováčků „z ulice“ dáváme přednost
těm, které doporučí naši zaměstnanci. Vždy si ale vybíráme ty, kteří zapadnou do kolektivu a jsou týmoví hráči.
Jsme totiž zvyklí dosahovat společných cílů a ne mezi
sebou soutěžit. Osobnostní charakteristice proto přikládáme při pohovorech velký důraz. V projektových týmech
je to o respektu, důvěře, spolehnutí se jeden na druhého.
Výhoda je, že lidé v divizi 5 jsou z většiny srdcaři, kteří si
své práce váží. Většina zaměstnanců je u nás zaměstnána
dlouhodobě a snažíme se, aby ti starší mohli předávat
zkušenosti i dovednosti nováčkům jako patroni či mentoři. Chceme, aby se to v budoucnu týkalo i tunelářů, kteří
naplní prašnou expozici a musí přejít na povrchovou práci.
V divizi 5 ale nepracují jen tuneláři…
Máme ještě provoz mostů a železobetonových konstrukcí
dopravních staveb, který má dnes bohužel méně zakázek,
než bychom potřebovali. Snažíme se proto, aby všichni
naši zaměstnanci byli co nejflexibilnější a my je mohli přesunovat nejen z jednoho projektu na druhý v rámci provozu, ale i v celé divizi. Flexibilita je prostě naší mantrou.
Proto také v květnu může 13 betonářů z provozu mosty
odjet pracovat na tunel na Islandu. Ostatní modernizují
železniční trať Plzeň–Rokycany a dostavují dálnici D8.
Věříme, že se mostařům brzy podaří získat další zakázky,
které soutěží v Čechách i v zahraničí.
Stále mluvíme o mužích, ale co ženy?
Vzhledem k charakteru práce u nás muži převládají, ženy
tvoří z personálu jen asi desetinu. Nepracují ale jen v sídle
divize, jsou v projektových týmech i přímo na stavbách.
Také se podařilo, že na většině zahraničních zakázek působí alespoň jedna žena. Jejich přítomnost v kolektivu je
nesmírně důležitá – mají jiný pohled na věc a různorodost
týmu je vždy přínosem. Ženám nabízíme velké příležitosti.
Práce vás evidentně baví. Čeho byste chtěla dosáhnout?
Baví mě hlavně divize 5, protože je sebevědomá, profesionální a přitom lidská. Mám ráda různorodost své práce.
Množství lidí, s nimiž se setkávám, mi přináší stále nové
zkušenosti. A nejsem na to sama. Denně spolupracuji se
svými divizními kolegy a úsekem personálního ředitele.
A co bych chtěla? Trávit méně času u počítače a více
času s lidmi. Ráda bych lépe věděla, co je trápí, v čem
potřebují pomoci, kam se mohou rozvíjet a jaké mají své
osobní a pracovní cíle, abych jim je mohla pomoci naplnit.
10.05.16 10:05