Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 2
sledky hodnocení personálu za rok 2010
Hodnocení personálu letos absolvovalo 2616 pracov-
ků Metrostavu, což představuje téměř 100 % zaměst-
nanců v pracovním poměru na dobu neurčitou.
Stejně jako v minulých letech vysoce pozitivhod-
notili informovanost o pracovních úkolech (99 %), kvalitu
spolupráce s ostatmi pracovky firmy 98 % technic-
ko-hospodářští zaměstnanci (THZ) a 96,5 % dělníci (D)
a úroveň využití odborných a osobnostních způsobilos
(96 % THZ, 98 % D). V porovnání s minulým obdobím lze
pozorovat zvýšení zájmu o rozvoj odborných způsobilostí
(o 2,5 % THZ, o 5 % D) i osobnostních (nárůst o 2 %).
Téměř jednoznačně vyplynuly odpovědi na otázky,
týkající se výrobních kapacit: 93 % THZ a 98 % dělní
považuje za logické a správné t, rozvíjet a upřednost-
ňovat vnirofiremní kapacity i nosné technologie.
Vyšší podíl negativních odpovědí se vyskytl u otázek
spokojenosti s kvalitou komunikace a toku informací ve
firmě (nespokojeno 9,5 %), s kvalitou spolupráce mezi di-
vizemi (19 %) a u spokojenosti dělků s pracovmi pod-
mínkami i soclním zázemím (nespokojeno cca 10 %).
V letošním roce zpětnou vazbu pro vede firmy
obohatily navíc odpovědi na tzv. otevřené ozky. Svůj
zor na rozvoj a preferenci vnitrofiremch kapacit na-
psalo 1584 zaměstnanců a k možným zdrojům dalších
finančních úspor se vyslovilo 1466 zaměstnanců. Třetina
hodnocených vyila možnost vyjádřit se i nad rámec
položených otázek. Jejich návrhy, podněty a připomínky
(celkem 828) byly rozíděny do 15 oblastí (graf).
Ze strany naízech převládalo pozitivhodnoce-
osobnostních způsobilostí zaměstnanců. Vší podíl
negativního se opakovaně vyskytl u firemního standardu
manažerů a mistrů v otázkách týkach se využití kráce-
prémiové složky mzdy při porušování pravidel BOZP.
Hodnotitetuto oblast považují za slabou u více než 16 %
hodnocených. Oproti loňskému roku, kdy takto dopadlo
téměř 25 %, však došlo ke zlepšení. Další oblastí, kde by
se mistři měli polepšit, je učení a výchova nástupců. Více
než pětina z nich v ní byla hodnocena jako slabá.
Proces ročního hodnocení hraje nezastupitelnou roli
i i plánování dalšího kariérho, odborného a osob-
nostho rozvoje zaměstnanců. Za rok 2010 z něj vzešlo
159 návrna zazení do kvalifikační ípravy na ma-
nažerskou pozici, 198 na ocenění čestnými tituly a 49
na rozšířekvalifikace dělníků o další profesi. Technicko-
-hospodářským zaměstnancům bylo na další rok uloženo
ř 4000 úkolů, v průru 2,21 na jednoho. Smutné
ak je, že 10 % hodnocených nedostalo úkol žádný.
Veškeré výstupy z listů hodnocení využijí vedení spo-
lečnosti i divizí k dalšímu zkvalitnění systému řízení.
Ing. Olga Ilovičná, vedoucí ÚPS Metrostavu
Naše dopravní stavby
Do soutěže Česká doprav stavba roku 2010 letos Me-
trostav přihlásil hned tři stavby, které dokončil v minu-
lém roce a jsou svým zsobem unitní.
Heliport na děts části Fakultní nemocnice Motol (fo-
to č. 1) má nedozírný význam pro záchranu zdraví a živo-
tů. Jeho konstrukce, umístěná 48 m nad zemí, je dokonale
funkční a zároveň elegantní. Její železobetonová deska,
vybetonovaná v trapézovém plechu, průměr 19,5 m.
Stavbu stejně jako rekonstrukci tského monobloku
pod ním – řídila divize 9, dodávku a montáž obstaral pro-
voz ocelových konstrukdivize 7 (dnes divize 3).
První stavbu prodloené Místecv Ostravě na sil-
nici I/56 stavěla ve sdružení divize 4. Kromě jiného se
na technicky náročném le polela emi mosty ti-
polovým echodem přes arl Ostramo (foto č. 2), tří-
polovým mostem přes Mariánskohorskou ulici (foto č. 3)
a vysouvaným ocelovým mostem přes kolejiště ČD.
O islandském projektu Héđinsfjaargöng jsme psali
mnohokt. Ražby jeho silničních dvoupruhových tunelů,
které měla na starost divize 5, totiž probíhaly v tak nároč-
ných přírodních podmínkách, že se řadí ke zcela ojedině-
m v historii světového tunelářství. Tunely Siglufur
o délce 3,65 km a Ólafsfjörđur (foto č. 4), dlouhý 6,9 km,
zkrátily Islanďanům cestu mezi stejnojmennými městečky
z letch 62 a zimních 234 na pouhých 15 km! Život na se-
veru ostrova se ky nim stal jednodušší. O zvýšení jeho
bezpečnosti se postaraly i zálivy v tunelech (foto č. 2).
Po uzávěrce novin jsme se dozvěděli, že obě naše
tuzemské stavby porota nominovala do dalšího kola.
Ing. Lenky Zátors,
expertky z úseku viceprezidenta
Hlavním úkolem Ing. torské je provést centralizaci
sídel Metrostavu i firmy Subterra. Připravuje podklady
pro vedení obou společností tak, aby jejich zástupci
mohli diskutovat požadavky a včas rozhodli o všem dů-
ležitém, co projekt provází a co musí hned od zátku
v novém prostředí dobře fungovat.
Téměř před 30 lety jste vystudovala VŠCHT v Pardubi-
ch. Co s ivedlo k Metrostavu?
hoda. Hned v prvm zaměstnání jsem dostala na sta-
rost organizaci procesů, které podporují výrobu. A už
jsem u nich zůstala. Při působev neziskovém sektoru
jsem se seznámila i s finančními a právními náležitostmi,
v Komerčbance jsem potom řídila facility management,
provozní služby a prošla si i outsourcingem. To samé jsem
potom dělala i pro Českou pojišťovnu, kde jsem se setkala
s Metrostavem, který stal její sídlo na Pankráci. Po do-
končení projektu jednotné správy pojišťoven Generali
v Bulharsku jsem kvůli rodině odmítla nabídku na další
zahraničí stáž a hledala no zaměstnání. Vzpomněla
jsem si na příjemnou spolupráci s Metrostavem, a když se
ukázalo, že uvažuje o centralizaci, bylo rozhodnuto.
Co vaše práce obsahuje a co teď nejvíc řešíte?
Mám na starosti přípravu a realizaci nového sídla a sm
související centralizaci. Jedná se o koordinaci jednotli-
vých procesů od definovápožadavků na novou budovu,
její budoucí život, výstavbu, stěhování, využití majetku až
po hladké naběhnutí nového provozu. Investor obvykle
nejdřív definuje potřeby a pak hledá parcelu a architekta.
U nás to bylo obráceně. Když vedení společnosti o centra-
lizaci rozhodlo, zjistilo, že může využít projekt Metrostavu
Development na výstavbu Palmovka parku II, který byl
právě v územním řízení. Vyhovoval našim potřebám, a tak
teď hledáme nejlepší model pro fungování už navrženého
komplexu. Kromě dislokace útvarů řešíme i provozre-
žim, třeba pohyb návštěv a zázemí pro správu.
Nové sídlo leží u centra města, ve stabilizovaném úze-
, je dobře dopravně dostupné. Co z toho vyplývá?
Chceme, aby lidem poskytlo víc než jen místo pro práci.
V ízemí proto navrhujeme i prostory, které by mohly
sloužit i k dalšímu využití. Vzlávací, kontaktní a spo-
lečenské centrum by la primárně ívat naše Škola
způsobu řízení a práce, mohlo by ak fungovat i pro
konference, výstavy, zájmové přednášky a podobné akce.
Zdravotně-poradensko-personální středisko může zase
nabízet masáže, ordinaci lékařů nebo jiné služby. Celoden-
stravovací provoz by obstarával i doplňkový prodej.-
ky těmto funkcím naše sídlo lépe zapadne do okolí a lidem
vytvoří i noíjemsto pro setkávání.
Jak bude vena doprava autem a parkování?
Právě počítáme, jak m vystačí 184 parkovacích míst.
Je to maximální počet, který tu dovoluje vyhláška, a proto
hledáme i jiné možnosti. Uvažujeme o tom, že si pro par-
kování najmeme další plochu v okolí. Aby příjezdy i odjez-
dy probíhaly hladce, řešíme i interní dopravní režim.
Budou v novém objektu kanceláře, nebo openspace?
V Palmovka parku II budou kanceláře, protože openspace
se pro nás a naši činnost příliš nehodí. Budova by však
měla vést k otevřenosti a komunikaci napříč útvary a divi-
zemi. Proto hledáme ílitosti i prostory, jak vzájemnou
spolupráci podpořit. Nemělo by se jednat o objekt, kde si
uzaetýmy, útvary či divize hdasvoje hranice a te-
ritorium. Samotná centralizace a jedna adresa totiž není
konečným cílem, je jenom prostředkem k další úspěšné
činnosti, stabilitě a rozvoji naší společnosti.
Lidé se změn obávají. Jak s vámi jednají?
To, že lidé mají z nových věcí obavy, je přirozené. Předem
je nemohu přesvědčit o tom, že něco může fungovat jinak,
než jsou zvyklí, a mná i lépe. To zhodnotí, až bude vše
hotovo. Zatím se ak setkávám s otevřeným a vstřícným
jednáním. Těší mě to, ale i zavazuje. Nová budova je tot
pro konkrétní lidi, kteří se dobře a často i dlouhá léta znají.
Denně se potkávají, poznávám je a usmíváme se na sebe.
eji si, aby m ten úsměv zůstal.
strana 2
PTÁME SE
Nově navržené segmentové ostění tunelů
Ostění traťových tunelů metra V.A, ražených pomo
TBM, vytvoří 1,5 m dlouhé železobetonové prstence,
skládané z prefabrikovaných segmentů tzv. tybinků.
I když se podobné typy vyskytují už v dříve postavené
prs podzemní dze, pro trasu mezi Vypichem
a Dejvicemi odborníci vybrali ostění nové generace
s mimořádně vysokou přesností výroby prvků. Inspiro-
vali se v zahraní, systémy zkoumali teoreticky, pro-
blémy ověřovali experimenty. Ve výsledku se jim po-
dařilo navrhnout optimální ření pro ne podmínky.
Segmentové ostění trasy V.A přispěje spolu s ražbou
pomoTBM k minimalizaci poklesů na povrchu a tunely
spolehli zajistí proti zemním tlakům i před tlakovou
vodou. Pomohou k tomu přesně vyrobené segmenty osa-
zené hned v senecké preDoprastavu těsnicími páskami,
jež se po obvodu navléknou do připravených drážek a při-
lepí. Na celou trasu bude zapotřebí asi 33 tisíc tybinků.
Šest vytví jeden prstenec oss vnějším průměrem
5,8 m, délkou 1,5 m a snou o tloušťce 25 cm. Hotové
prstence se s předchozími stabilizují spojovacími šrouby.
Aby byl v souladu počet lisů na TBM s členěním jed-
notlivých segmentů a s počtem spojovacích šroubů, bylo
pro jeden prstenec navrženo pět velkých dílců a jeden ma-
lý klínový závěrný, který má oproti ostatním jen třetinovou
velikost. Toto uspořádáa z něj vyplývající rozmístě
spojovacích šroubů koresponduje se 16 dvojicemi lisů
na TBM a s úhlem rotace prstenců v násobku 22,5 stupně.
Prstence jsou totiž všechny stejné, a to bez ohledu na to,
že muvytvořit tunel se srovými a výškovými oblou-
ky. Těch se dosahuje tak, že se délka prstence 1,5 m –
po obvodu plynule a nepatrně mění. Geometricky řečeno:
podstavy válce opsaného prstenci jsou různoběžné. Pro
přímé vedení tunelu se potom prstence ukdají sídavě,
oblouky vytvoří postupné rotace jednotlivých za sebou
ležících prstenkolem polné osy tunelu (obr.). Jejich
polohu snadno definuje umístění zárného tybinku.
Navržený systém umožňuje eliminovat spojitou podél-
nou spáru mezi tybinky a zajistí mezi nimi vazbu podob
jako u cihelného zdiva. Protože v Praze ještě není zhotoven
dostatečně dlouhý tunel, uvádíme pro názornost snímek
z ciziny, kde se podélná spára vyskytuje. Prostor mezi
vnějším povrchem ostěa výrubem dotěsi stav
dvousložková injektážní hmota na bázi gelů. Neinjektuje
se jako dřív skrz ostění, ale při posunu TBM během ražby
vháhmotu za prstence trubky, vedepodél štu.
Na systému segmentového ostunemetra V.A
pracovali odborníci z Metrostavu a METROPROJEKTU
Praha. Vymysleli jej tak, že je úsporný a vyhoví nejen de-
finitivnímu zatížení tunelu horninovým prostředím a pro-
vozem, ale i nejvyššímu dočasnému lokálnímu zažení
od lisůi ražbě, které vedlo jen ke zvýšení pevnostní třídy
používaného betonu. Univerzální tvar prstenců přispívá
i k jejich snadnější výrobě a sestavování. Vynalézavost
prostě spočívá v jednoduchosti, ale ta není jednoduchá.
1
2
3
4
5
Různé / ostat
Image MTS, veřejné míněo MTS
BOZP, ochrana životního prostředí
Financování, ekonomika
Marketing, obchod
Nakupování
Strategie skupiny, firmy, divize
Pracovní podmínky
Řízení projektů, příprava, realizace stav. zakázky
Vzdělávání, kvalifikační rozvoj
Komunikace v týmu/na divizi/ve spolnosti/ve Skupi
Inform. systémy, informační a komunikační technologie
Lidské zdroje
Organizace a řízení skupiny, firmy, divize
Odměňování, motivace
6,2
1,6
1,7
2,2
2,4
3,5
5,9
6,9
7,7
8,9
9,2
9,4
9,4
9,4
15,9
Souhrnný přehled druhů návrhů a podtů od zaměstnanců Metrostavu
hodnoty v grafu jsou uvedeny v procentech
Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2011, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (275 ms)

Rendering Strana 3 (103936): (0/1) (268 ms)

Rendering Strana 2 (103935): (0/1) (313 ms)

Rendering Strana 1 (103934): (0/1) (312 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3087/vth120556-1.jpg (2x)

 i3087/vth120557-1.jpg (2x)

 i3087/bg103935.svg

 i3087/vth120558-1.jpg (2x)

 i3087/vth120560-1.jpg