strana 2
Jak staví Subterra
Fotosloupek tentokrát představuje snímky z některých
nedávno dokončených nebo rozestavěných staveb, na
kterých se podíleli pracovníci společnosti Subterra.
Grafické znázornění celkového přehledu druhů návrhů a podnětů zaměstnanců
Financování, ekonomika
BOZP, ochrana životního prostředí
Image MTS, veřejné mínění o MTS
Marketing, obchod
Strategie skupiny, firmy, divize
Nakupování
Informační systémy, informační a komunikační technologie
Různé / ostatní
V Lupáčově ulici skončila v květnu divize 2 rekonstrukci
panelových domů, kterou doplnila patrovými podzemními
garážemi, kotelnou, služebnou policie a parkem s hřištěm
Ing. Iva Vrbky,
0,7
ředitele divize 8
1,6
1,8
3,1
4,8
5,1
6,0
6,3
Řízení projektů, příprava a realizace stavební zakázky
6,9
Komunikace v týmu, na divizi, ve společnosti, na úrovni skupiny
6,9
Vzdělávání, kvalifikační rozvoj
10,1
Pracovní podmínky
10,2
Lidské zdroje
12,2
Odměňování, motivace
12,2
Oblast organizace a řízení skupiny, firmy, divize
12,3
hodnoty v grafu jsou uvedeny v procentech
Výsledky hodnocení personálu za rok 2011
V listopadu byl zprovozněn Olbramovický tunel na trati
Votice–Benešov, kde divize 3 řídí a divize 1 provádí práce i na dalších tunelech, Zahradnickém a Tomickém I a II
Rekonstrukci Vysoké pece č. 1 v ostravské Dolní oblasti
Vítkovice dokončila divize 2 letos v březnu
Na trati Zbiroh–Rokycany nasadila divize 3 u nás poprvé
automatický pokladač železničních pražců a kolejí Robel
Řízené mikrotunelování strojem ISEKI provedla divize 1
při opravě kanalizace v Pardubicích
Výstavbu trojlodní stanice metra V.A Veleslavín řídí
divize 2 a provádí divize 1 – hotová bude do června 2014
–red–, foto Filip Singer a archiv Subterra
Na začátku letošního roku téměř všichni zaměstnanci
Metrostavu v pracovním poměru na dobu neurčitou
absolvovali hodnocení personálu za uplynulé období.
Zúčastnilo se jej 1755 technicko-hospodářských zaměstnanců (THZ) a 815 dělníků (D).
Zaměstnanci opět vysoce pozitivně hodnotili informovanost o pracovních úkolech, kvalitu spolupráce
s ostatními a úroveň využití odborných a osobnostních
způsobilostí (97 až 99 % pozitivních odpovědí). Vyšší
podíl negativních odpovědí se vyskytl u otázek spokojenosti s komunikací uvnitř Metrostavu, kterou nepovažuje
za dobrou 7,6 % THZ (oproti loňsku zlepšení o 1,8 %)
a s pracovními podmínkami a sociálním zázemím pracovišť, kde nespokojenost vyjádřilo 10,4 % dělníků (nárůst
o 0,7 %). V porovnání s loňským rokem se mírně snížil zájem zaměstnanců o rozvoj odborných způsobilostí (u THZ
o 2,3 %, u D o 3,8 %) a o rozvoj osobnostních způsobilostí
(u THZ o 1,3 %, u D o 0,6 %). Úkoly uložené při loňském
hodnocení byly lépe plněny v oblasti pracovního výkonu
(splněno cca 81 %) než v oblasti rozvoje osobnostních
způsobilostí (splněno 56,3 % úkolů). Na otázku, zda současná kvalita realizovaných zakázek je dostačující i do budoucna, odpovědělo kladně 81,3 % THZ a 89,2 % dělníků.
Téměř 50 % technicko-hospodářských zaměstnanců se
domnívá, že je nutné doplňovat pracovní týmy Metrostavu
i o zkušené manažery a odborníky z trhu práce.
Při hodnocení osobnostních způsobilostí zaměstnanců ze strany jejich nadřízených převládají pozitivní tendence. Vyšší podíl negativního hodnocení se již tradičně
vyskytl u firemního standardu mistrů v oblasti učení
a výchovy svých nástupců (cca 18 %) a u využití krácení
prémiové složky mzdy ze strany manažerů a mistrů při
porušování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci (21 % manažerů a 17,1 % mistrů).
I letos obohatily zpětnou vazbu pro vedení firmy odpovědi na tzv. otevřené otázky. Svůj názor na to, zda by
měl Metrostav v budoucnu podnikat i v jiných oblastech
než doposud, vyjádřilo 1496 zaměstnanců.
K možným zdrojům finančních úspor se vyslovilo
1438 technicko-hospodářských zaměstnanců a 97 dělníků. Třetina hodnocených využila možnost projevit se i nad
rámec položených otázek. Jejich 785 návrhů, podnětů
a připomínek lze podle témat roztřídit do 15 oblastí (graf).
V rámci řízení lidských zdrojů hraje roční hodnocení
významnou roli i při plánování dalšího kariérního, odborného a osobnostního rozvoje zaměstnanců. Z hodnocení
za rok 2011 vzešlo 124 návrhů na zařazení do kvalifikační
přípravy na manažerskou pozici, 210 návrhů na ocenění čestnými tituly a 31 na rozšíření kvalifikace dělníků
o další profesi. THZ bylo uloženo 3797 úkolů (v průměru
2,16 na jednoho). Přes 11 % zaměstnanců však nedostalo
od svých hodnotitelů úkoly žádné.
Ve středu 2. května 2012 projednala souhrnné výsledky hodnocení personálu za rok 2011 porada vedení
Metrostavu. Generální ředitel Ing. Pavel Pilát uložil personálnímu úseku aktualizovat systém hodnocení tak, aby
liniové manažery jednotlivých stupňů řízení vedl k větší
kritičnosti a náročnosti vůči spolupracovníkům s cílem
posílit konkurenční úroveň personálu.
Ing. Olga Ilovičná, vedoucí ÚPS Metrostavu
Hydroizolace a jejich ochrana na stavbách II
Dlouhodobé zkoumání příčin poruch staveb dokládá, že
jednou z jejich nejrizikovějších konstrukcí jsou izolace
proti vodě. Nejčastějším důvodem poškození jsou přitom související pracovní operace, které po jejich položení následují. Ochraně hydroizolací zejména ve spodní stavbě se věnoval článek v předchozích novinách
Metrostavu. Dnes jej doplníme o podrobnější popis
ochrany hydroizolací na střechách (foto).
Nejodolnější u nás používanou střešní skladbou je tzv.
DUO střecha s vrstvami hydroizolace, které jsou uložené
mezi dvě nebo více vrstev izolace tepelné. Seshora u ní
hydroizolaci chrání vrstva vytvořená zpravidla z extrudovaného polystyrenu XPS. Pokud je ještě zasypána kačírkem (ne ostrohranným či nepraným kamenivem), nebo
je završena zelenou střechou, je odolnost hydroizolace
proti poškození velmi vysoká. Současně je však nutné si
uvědomit, že této odolnosti je dosaženo až po úplném dokončení všech vrstev, při jejich pokládce je riziko průrazu
stále vysoké. Podobně odolné skladby střech ale nejsou
pravidlem, a proto je vždy nutné hydroizolaci chránit
i za cenu zvýšených nákladů.
Před zahájením prací na střeše by měl být předem
vyjasněn způsob užívání ploch na hotové izolaci – tedy
zda budou sloužit jako komunikační a skladové, nebo jako
místa pro kotvení a osazování prvků, která vyžadují speciální ochranu navíc. Při častém využití izolovaných ploch
pro zachycení dočasných konstrukcí, jako jsou zábradlí či
výtahy, je nutné navrhnout jejich podložení nebo překotvení tak, aby nepoškodilo již provedené izolace, nebo je
Ptáme se
zachytit do jiných, vhodnějších konstrukcí – třeba atik,
nadezdívek a podobných částí objektu.
U trvalých konstrukcí umístěných na hydroizolacích –
třeba vzduchotechnických zařízení – musí být adekvátně
provedeny detaily prostupujících částí. Podpěrné stojky
se například nejlépe izolují, pokud jsou z kruhových
profilů o průměru minimálně 80 mm. Trubky se totiž dají
dobře izolatérsky opracovat, na rozdíl od hraněných nebo
válcovaných profilů, které adekvátně izolovat téměř nelze.
Systémy plastových fólií doplňují tvarovky, a to nejen
nárožní či koutové, ale také ty, jež umožňují prostupy
kruhových – tyčových nebo potrubních – profilů. Asfaltové izolace je vždy nutné opracovat podle předepsaných
detailů, z nichž některé najdete na intranetu Metrostavu
na portále výrobně-technického ředitele v sekci hydroizolace či v technických podkladech jednotlivých dodavatelů.
Ing. Jaroslav Synek
Po osmi letech, v nichž Ing. Vrbka působil jako výrobní
náměstek divize 8, se letos 1. ledna stal jejím ředitelem. Zeptali jsme se na jeho zkušenosti s novou pozicí
i představy o tom, jakým směrem divizi povede dál.
Převzal jste od Ing. Pavla Šrámka divizi, která měla
výrobní program pro rok 2012 z podstatné míry zajištěný. Jak jste nástup do funkce vnímal?
Souhrn personálních změn, k nimž ve společnosti došlo
začátkem roku, jsem chápal jako snahu vedení připravit
společnost v předstihu na situaci, jež nás čeká za dva až
čtyři roky. Divize 8 dřív přizpůsobovala svůj vývoj potřebám souvisejícím s přechodem od původního zaměření
na stavbu metra k univerzálnímu výrobnímu programu.
Na aktuální stav českého stavebnictví dnes chceme
reagovat dalším zlepšením systému práce se zakázkou.
Spatřuji jej v těsnějším propojení činností ve fázích nabídky a realizace. S tím jsou spojeny i další dílčí úpravy.
Přistoupíte i k personálním změnám?
Řada jich již proběhla, do mé původní funkce třeba
nastoupil Ing. Josef Špryňar. Dnes řešíme výměnu obchodního náměstka. Divize si totiž musí vytvořit novou,
střednědobou obchodní strategii na léta 2013–2014, aby
se přizpůsobila situaci, zabránila možnému propadu výroby a zachovala zaměstnanost. To vnímám jako prioritu.
V té době skončí plánovací období dotací z EU. Čím
dalším budou tato léta pro divizi 8 odlišná?
Některé dotační programy zaniknou, jiné se prodlouží,
další vzniknou, zdrojů asi ale bude méně. Koncem roku
2014 však skončí navíc i stavba pražského metra. V současnosti naplňuje zhruba polovinu našeho plánu a její podíl na výkonech divize dlouhodobě klesá. Musíme si proto
výrobní program přizpůsobit tak, abychom mohli fungovat i zcela bez ní, což jsme již v minulosti také zvládli.
Divize 8 se specializuje i na energetické stavby...
Naše práce v ledvické a počeradské elektrárně se chýlí ke
konci. Snažíme se proto hledat další možnosti spolupráce
s investory i dodavateli, kteří se v tomto segmentu pohybují. Energetický trh je ale v ČR omezený a do jisté míry
vyčerpaný, a tak hledáme příležitosti v obdobných projektech v zahraničí. Zajímáme se proto o stavby spaloven či
dalších energetických celků i jejich částí. V současnosti
zahajujeme už výstavbu třetí bioplynové stanice a dvě
další připravujeme. Významnou měrou se také podílíme
na přípravě nabídky na dostavbu Temelína, která by nejen
pro nás mohla znamenat velkou příležitost.
Jaké další projekty považujete za perspektivní?
Dlouhodobě se podílíme také na odstraňování starých
ekologických zátěží v severozápadních Čechách a nově
i na Slovensku. K těmto projektům patří i právě končící
dostavba neutralizační stanice pro DIAMO ve Stráži pod
Ralskem. Zajímavá je pro nás i oblast protipovodňových
opatření, kde však konkurence neúměrně roste.
Budoucnost vidíte v realizaci technologických celků na
klíč. Jak chcete divizi 8 dál vést?
Dnešní postavení nám umožňuje dobře se připravit na
následující období. Prostor máme stále v optimalizaci fungování a snižování vnitřních ztrát divize pokud jde o propojení obchodu a realizace. Zásadně musíme eliminovat
chyby a zakázky s případným záporným hospodářským
výsledkem, a to i na úkor plánovaného obratu – za rok
totiž bude rozhodující finanční zdraví a ne obrat. Na druhou stranu z hlediska motivace personálu nejde jen škrtat
nebo udržovat současný stav, je třeba držet prorůstovou
náladu a směřovat dopředu. Musíme aktivněji hledat příležitosti pro své působení, připravovat si je. Měli bychom
se také více profilovat, pokud jde o technologické dodávky, kde se nám otevírá dostatek příležitostí. Letošní plán
s velkou pravděpodobností splníme. Pro příští rok bude
důležité, jak uspějeme v nabídkách na výstavbu spalovny
komunálního odpadu v Komořanech a obchodního centra
v Teplicích. Klíčové však je zabývat se obdobím po roce
2013. Jsem přesvědčen, že personál divize, který považuji
za odborně zdatný a loajální, toho je schopen.