strana 2

Jak staví Subterra

Fotosloupek tentokrát představuje snímky z některých

nedávno dokončených nebo rozestavěných staveb, na

kterých se podíleli pracovníci společnosti Subterra.

Grafické znázornění celkového přehledu druhů návrhů a podnětů zaměstnanců

Financování, ekonomika

BOZP, ochrana životního prostředí

Image MTS, veřejné mínění o MTS

Marketing, obchod

Strategie skupiny, firmy, divize

Nakupování

Informační systémy, informační a komunikační technologie

Různé / ostatní

V Lupáčově ulici skončila v květnu divize 2 rekonstrukci

panelových domů, kterou doplnila patrovými podzemními

garážemi, kotelnou, služebnou policie a parkem s hřištěm

Ing. Iva Vrbky,

0,7

ředitele divize 8

1,6

1,8

3,1

4,8

5,1

6,0

6,3

Řízení projektů, příprava a realizace stavební zakázky

6,9

Komunikace v týmu, na divizi, ve společnosti, na úrovni skupiny

6,9

Vzdělávání, kvalifikační rozvoj

10,1

Pracovní podmínky

10,2

Lidské zdroje

12,2

Odměňování, motivace

12,2

Oblast organizace a řízení skupiny, firmy, divize

12,3

hodnoty v grafu jsou uvedeny v procentech

Výsledky hodnocení personálu za rok 2011

V listopadu byl zprovozněn Olbramovický tunel na trati

Votice–Benešov, kde divize 3 řídí a divize 1 provádí práce i na dalších tunelech, Zahradnickém a Tomickém I a II

Rekonstrukci Vysoké pece č. 1 v ostravské Dolní oblasti

Vítkovice dokončila divize 2 letos v březnu

Na trati Zbiroh–Rokycany nasadila divize 3 u nás poprvé

automatický pokladač železničních pražců a kolejí Robel

Řízené mikrotunelování strojem ISEKI provedla divize 1

při opravě kanalizace v Pardubicích

Výstavbu trojlodní stanice metra V.A Veleslavín řídí

divize 2 a provádí divize 1 – hotová bude do června 2014

–red–, foto Filip Singer a archiv Subterra

Na začátku letošního roku téměř všichni zaměstnanci

Metrostavu v pracovním poměru na dobu neurčitou

absolvovali hodnocení personálu za uplynulé období.

Zúčastnilo se jej 1755 technicko-hospodářských zaměstnanců (THZ) a 815 dělníků (D).

Zaměstnanci opět vysoce pozitivně hodnotili informovanost o pracovních úkolech, kvalitu spolupráce

s ostatními a úroveň využití odborných a osobnostních

způsobilostí (97 až 99 % pozitivních odpovědí). Vyšší

podíl negativních odpovědí se vyskytl u otázek spokojenosti s komunikací uvnitř Metrostavu, kterou nepovažuje

za dobrou 7,6 % THZ (oproti loňsku zlepšení o 1,8 %)

a s pracovními podmínkami a sociálním zázemím pracovišť, kde nespokojenost vyjádřilo 10,4 % dělníků (nárůst

o 0,7 %). V porovnání s loňským rokem se mírně snížil zájem zaměstnanců o rozvoj odborných způsobilostí (u THZ

o 2,3 %, u D o 3,8 %) a o rozvoj osobnostních způsobilostí

(u THZ o 1,3 %, u D o 0,6 %). Úkoly uložené při loňském

hodnocení byly lépe plněny v oblasti pracovního výkonu

(splněno cca 81 %) než v oblasti rozvoje osobnostních

způsobilostí (splněno 56,3 % úkolů). Na otázku, zda současná kvalita realizovaných zakázek je dostačující i do budoucna, odpovědělo kladně 81,3 % THZ a 89,2 % dělníků.

Téměř 50 % technicko-hospodářských zaměstnanců se

domnívá, že je nutné doplňovat pracovní týmy Metrostavu

i o zkušené manažery a odborníky z trhu práce.

Při hodnocení osobnostních způsobilostí zaměstnanců ze strany jejich nadřízených převládají pozitivní tendence. Vyšší podíl negativního hodnocení se již tradičně

vyskytl u firemního standardu mistrů v oblasti učení

a výchovy svých nástupců (cca 18 %) a u využití krácení

prémiové složky mzdy ze strany manažerů a mistrů při

porušování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při

práci (21 % manažerů a 17,1 % mistrů).

I letos obohatily zpětnou vazbu pro vedení firmy odpovědi na tzv. otevřené otázky. Svůj názor na to, zda by

měl Metrostav v budoucnu podnikat i v jiných oblastech

než doposud, vyjádřilo 1496 zaměstnanců.

K možným zdrojům finančních úspor se vyslovilo

1438 technicko-hospodářských zaměstnanců a 97 dělníků. Třetina hodnocených využila možnost projevit se i nad

rámec položených otázek. Jejich 785 návrhů, podnětů

a připomínek lze podle témat roztřídit do 15 oblastí (graf).

V rámci řízení lidských zdrojů hraje roční hodnocení

významnou roli i při plánování dalšího kariérního, odborného a osobnostního rozvoje zaměstnanců. Z hodnocení

za rok 2011 vzešlo 124 návrhů na zařazení do kvalifikační

přípravy na manažerskou pozici, 210 návrhů na ocenění čestnými tituly a 31 na rozšíření kvalifikace dělníků

o další profesi. THZ bylo uloženo 3797 úkolů (v průměru

2,16 na jednoho). Přes 11 % zaměstnanců však nedostalo

od svých hodnotitelů úkoly žádné.

Ve středu 2. května 2012 projednala souhrnné výsledky hodnocení personálu za rok 2011 porada vedení

Metrostavu. Generální ředitel Ing. Pavel Pilát uložil personálnímu úseku aktualizovat systém hodnocení tak, aby

liniové manažery jednotlivých stupňů řízení vedl k větší

kritičnosti a náročnosti vůči spolupracovníkům s cílem

posílit konkurenční úroveň personálu.

Ing. Olga Ilovičná, vedoucí ÚPS Metrostavu

Hydroizolace a jejich ochrana na stavbách II

Dlouhodobé zkoumání příčin poruch staveb dokládá, že

jednou z jejich nejrizikovějších konstrukcí jsou izolace

proti vodě. Nejčastějším důvodem poškození jsou přitom související pracovní operace, které po jejich položení následují. Ochraně hydroizolací zejména ve spodní stavbě se věnoval článek v předchozích novinách

Metrostavu. Dnes jej doplníme o podrobnější popis

ochrany hydroizolací na střechách (foto).

Nejodolnější u nás používanou střešní skladbou je tzv.

DUO střecha s vrstvami hydroizolace, které jsou uložené

mezi dvě nebo více vrstev izolace tepelné. Seshora u ní

hydroizolaci chrání vrstva vytvořená zpravidla z extrudovaného polystyrenu XPS. Pokud je ještě zasypána kačírkem (ne ostrohranným či nepraným kamenivem), nebo

je završena zelenou střechou, je odolnost hydroizolace

proti poškození velmi vysoká. Současně je však nutné si

uvědomit, že této odolnosti je dosaženo až po úplném dokončení všech vrstev, při jejich pokládce je riziko průrazu

stále vysoké. Podobně odolné skladby střech ale nejsou

pravidlem, a proto je vždy nutné hydroizolaci chránit

i za cenu zvýšených nákladů.

Před zahájením prací na střeše by měl být předem

vyjasněn způsob užívání ploch na hotové izolaci – tedy

zda budou sloužit jako komunikační a skladové, nebo jako

místa pro kotvení a osazování prvků, která vyžadují speciální ochranu navíc. Při častém využití izolovaných ploch

pro zachycení dočasných konstrukcí, jako jsou zábradlí či

výtahy, je nutné navrhnout jejich podložení nebo překotvení tak, aby nepoškodilo již provedené izolace, nebo je

Ptáme se

zachytit do jiných, vhodnějších konstrukcí – třeba atik,

nadezdívek a podobných částí objektu.

U trvalých konstrukcí umístěných na hydroizolacích –

třeba vzduchotechnických zařízení – musí být adekvátně

provedeny detaily prostupujících částí. Podpěrné stojky

se například nejlépe izolují, pokud jsou z kruhových

profilů o průměru minimálně 80 mm. Trubky se totiž dají

dobře izolatérsky opracovat, na rozdíl od hraněných nebo

válcovaných profilů, které adekvátně izolovat téměř nelze.

Systémy plastových fólií doplňují tvarovky, a to nejen

nárožní či koutové, ale také ty, jež umožňují prostupy

kruhových – tyčových nebo potrubních – profilů. Asfaltové izolace je vždy nutné opracovat podle předepsaných

detailů, z nichž některé najdete na intranetu Metrostavu

na portále výrobně-technického ředitele v sekci hydroizolace či v technických podkladech jednotlivých dodavatelů.

Ing. Jaroslav Synek

Po osmi letech, v nichž Ing. Vrbka působil jako výrobní

náměstek divize 8, se letos 1. ledna stal jejím ředitelem. Zeptali jsme se na jeho zkušenosti s novou pozicí

i představy o tom, jakým směrem divizi povede dál.

Převzal jste od Ing. Pavla Šrámka divizi, která měla

výrobní program pro rok 2012 z podstatné míry zajištěný. Jak jste nástup do funkce vnímal?

Souhrn personálních změn, k nimž ve společnosti došlo

začátkem roku, jsem chápal jako snahu vedení připravit

společnost v předstihu na situaci, jež nás čeká za dva až

čtyři roky. Divize 8 dřív přizpůsobovala svůj vývoj potřebám souvisejícím s přechodem od původního zaměření

na stavbu metra k univerzálnímu výrobnímu programu.

Na aktuální stav českého stavebnictví dnes chceme

reagovat dalším zlepšením systému práce se zakázkou.

Spatřuji jej v těsnějším propojení činností ve fázích nabídky a realizace. S tím jsou spojeny i další dílčí úpravy.

Přistoupíte i k personálním změnám?

Řada jich již proběhla, do mé původní funkce třeba

nastoupil Ing. Josef Špryňar. Dnes řešíme výměnu obchodního náměstka. Divize si totiž musí vytvořit novou,

střednědobou obchodní strategii na léta 2013–2014, aby

se přizpůsobila situaci, zabránila možnému propadu výroby a zachovala zaměstnanost. To vnímám jako prioritu.

V té době skončí plánovací období dotací z EU. Čím

dalším budou tato léta pro divizi 8 odlišná?

Některé dotační programy zaniknou, jiné se prodlouží,

další vzniknou, zdrojů asi ale bude méně. Koncem roku

2014 však skončí navíc i stavba pražského metra. V současnosti naplňuje zhruba polovinu našeho plánu a její podíl na výkonech divize dlouhodobě klesá. Musíme si proto

výrobní program přizpůsobit tak, abychom mohli fungovat i zcela bez ní, což jsme již v minulosti také zvládli.

Divize 8 se specializuje i na energetické stavby...

Naše práce v ledvické a počeradské elektrárně se chýlí ke

konci. Snažíme se proto hledat další možnosti spolupráce

s investory i dodavateli, kteří se v tomto segmentu pohybují. Energetický trh je ale v ČR omezený a do jisté míry

vyčerpaný, a tak hledáme příležitosti v obdobných projektech v zahraničí. Zajímáme se proto o stavby spaloven či

dalších energetických celků i jejich částí. V současnosti

zahajujeme už výstavbu třetí bioplynové stanice a dvě

další připravujeme. Významnou měrou se také podílíme

na přípravě nabídky na dostavbu Temelína, která by nejen

pro nás mohla znamenat velkou příležitost.

Jaké další projekty považujete za perspektivní?

Dlouhodobě se podílíme také na odstraňování starých

ekologických zátěží v severozápadních Čechách a nově

i na Slovensku. K těmto projektům patří i právě končící

dostavba neutralizační stanice pro DIAMO ve Stráži pod

Ralskem. Zajímavá je pro nás i oblast protipovodňových

opatření, kde však konkurence neúměrně roste.

Budoucnost vidíte v realizaci technologických celků na

klíč. Jak chcete divizi 8 dál vést?

Dnešní postavení nám umožňuje dobře se připravit na

následující období. Prostor máme stále v optimalizaci fungování a snižování vnitřních ztrát divize pokud jde o propojení obchodu a realizace. Zásadně musíme eliminovat

chyby a zakázky s případným záporným hospodářským

výsledkem, a to i na úkor plánovaného obratu – za rok

totiž bude rozhodující finanční zdraví a ne obrat. Na druhou stranu z hlediska motivace personálu nejde jen škrtat

nebo udržovat současný stav, je třeba držet prorůstovou

náladu a směřovat dopředu. Musíme aktivněji hledat příležitosti pro své působení, připravovat si je. Měli bychom

se také více profilovat, pokud jde o technologické dodávky, kde se nám otevírá dostatek příležitostí. Letošní plán

s velkou pravděpodobností splníme. Pro příští rok bude

důležité, jak uspějeme v nabídkách na výstavbu spalovny

komunálního odpadu v Komořanech a obchodního centra

v Teplicích. Klíčové však je zabývat se obdobím po roce

2013. Jsem přesvědčen, že personál divize, který považuji

za odborně zdatný a loajální, toho je schopen.