Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 2
Prověrky BOZP jsou za námi. Dopadly úsš!
Prověrky BOZP tak, jak je provádí Metrostav formou in-
tenzivních kontrol bezpnosti práce, požární ochrany
aživotního prostředí vprůběhu měců dubna akt-
na, umožňují bezpečnostním technikům azástupcům
odborů získat ucelený obraz odrážející kulturu BOZP
vjednotlivých divizích ivcelé spolnosti.
Ikdyž proření pracovť firem vychází ze zákonho
požadavku, snažíme se, aby každá návštěva bezpečnost-
ho technika na stavbě přispěla kpochopení, že BOZP je
záležitost všech zaměstnanců, tak jako kvalita aenviron-
ment. Zharmonogramů zpracovaných jednotlivými divi-
zemi vyplynulo, že počet kontrolovach staveb apraco-
višť oproti minulým rom výrazně stoupl, ato konkrétně
ze 172 a183 vletech 2017 a2018 na 217 vtomto roce.
Poprvé se také kontrolovalo 22 staveb na Slovensku.
Prověrkové skupiny tak ořily úroveň bezpnosti práce
na více než dvou stovkách staveb, stavebch dvorech,
provozoven, sídlech adalších pracovištích. Zvláštní po-
zornost byla též věnona stavebm strojům, důlní me-
chanizaci avyhrazeným technickým zařízením.
Alkohol pod kontrolou
Itentokrát byly prověrky něčím specifické. Zatímco minu-
lý rok jsme provedli zastnanecký výzkum, ze kterého
vyplynulo mimořádně pozitivní hodnocení úrovně školení
apodněty ke zlepšení kvality některých osobch ochran-
ch pracovch prostředků, pro prorky 2019 bylo
hlavním tématem provádění kontrol přítomnosti alkoholu,
omamných apsychotropních látek. Zjišťovali jsme, jakým
způsobem přistupuje ajaké zkušenosti má vedení staveb
s kontrolami zastnanců a dodavatelů na přítomnost
alkoholu a jiných návykových látek. Lze zkonstatovat,
že ve všech divizích je zaveden systém monitorují
možnost pití těchto látek. Při natkových kontroch
ítomnosti alkoholu vdechu, které probíhaly vprůhu
prověrek, byla všechna zjištění negativní.
Pošující jsou i celofiremní statistiky úrazovosti
amimořádných událostí. Ve srovnání sminulými lety jsou
k ci dubnu vyhodnocené parametry úrazovosti na
historickém minimu, ato navzdory většímu ptu staveb.
d bych touto cestou poděkoval všem zaměstnan-
m na jednotlivých stavbách azástupcům odborů, ktí
svým přístupem avýsledky zprověrek deklarovali, že sta-
rost oBOZP, PO aochrana životního prosedí patří mezi
jejich základní hodnoty. Dále bych vyzdvihl zápal anasa-
zení bezpečnostch techniků pro jejich nikdy nekoí
práci, která neznamená nic menšího než BEZPNOST.
Ing.Jan Klejch
Obrazem zlomu Vršany
Přeložka Hanského koridoru (foto č. 1) je oficlní
zev stavby, která má za cíl posunutí 10 produktovo-
dů vprůměrech potrubí od DN 150 – DN 1200 o250 m.
Investorem je Vršanská uhelná a vodem posunutí
jsou obrovské zásoby uhlí pod stávajím koridorem.
Ten má celý délku 5000 m ašířku 60 m. Na zakázce
pracuje tým složený ztechniků D3 aD8: divize 3 zajťuje
ařídí veškeré práce sdodávkou amontáží potrubí, divi-
ze8 provádí všechny zemní práce včetně sanací podloží.
Kilometry potrubí
Technicky není stavba příliš složitá. Komplikovaný je
ak obrovský rozsah prací, tedy 50 km nového potrubí,
50km výkopů (foto č. 2 a3), 50 km geoížových sana
(foto č. 4), 50 km nového svařovaného potrubí ahlavně
práce na výsypce, kde každý déšť znamená tuny bláta. Ne-
ně náročná jsou jední smajiteli jednotlivých produk-
tovodů, ktí vědí, že potrubí se přelit musí, apřepojení
na nové potrubí je třeba provést vdobě odstávek fabrik.
Azde je kultura práce skutečně velmi rozlná,“ popisuje
vedoucí projektu za divizi 3 Ing.Daniel Riedl.
Přepojení, tzv. TZ11, představovalo přerušení stá-
vaho produktovodu na obou koncích přeložky ajeho
ipojení na nové vedení. Operace byla rozplánovaná na
hodiny, trvala jeden měsíc aúčastnilo se jí 25 techniků
ech doech subjek. Dne 23. ktna proběhlo
setkání pracovků objednatele (foto č. 5), majitele pře-
pojeho produktovodu azhotovitele – společného týmu
Metrostavu. Zúčastnění zde ocenili dobrou práci.
red, foto archiv stavby
Ing.Radka Lišky, Ph.D.,
vedoucího projektů zdivize 8
Ke stavebnictví se dostal postupně během studií na
České zemědělské univerzitě vPraze (ČZU) apo krát-
m působení v projení kanceláři. Dospěl k e-
sdčení, že projektantem být nechce, zato ho uchvá-
tily stavby. Zajistil si potřebné vzdění a autorizace
avroce 2013 nastoupil do divize 8 Metrostavu. Ny
má na starost rekonstrukci sila Blovice na Plzeňsku
ana Slovensku vede modernizaci VD Gaíkovo.
Žijete pravděpodobně především projektem Gabčíko-
vo. Jaké činnosti tam nyní prohají?
Od začátku roku se provádějí čistě projekční práce, kte-
ré se týkají realizační projektové dokumentace na ce
dílo. Součástí je získání stavebního povolení. Následně
je mné v červnu zajit některé práce, samozřejmě
vomezeném rozsahu. Jde odemontáže anějaké bourání.
Co vás na tomto projektu čeká?
Hlavní činnosti se týkají kompletní výny ocelových
konstruk, tedy i horních a dolních vrat, takzvané zá-
skokové klapky, regulch uzárů a několika daích
„menších“ ocelových konstrukcí. Stím souvisí ikomplet-
ní výměna hydraulického systému, elektroinstalací ařídi-
ho systému. Součástí projektu jsou injektáže podzákla
adále sanace dilatačch spár.
Jaký je vlastně cíl tak rozsáhlé modernizace? Jde
ovodní dílo dokončené začátkem 90. let.
edevším jde oto, že VD Gabčíkovo již vykazuje znač-
né zmky opotřebení, nemluvě otom, že některé části
byly už od pátku problémo. Například železobeton
atěsnění dilatací vůbec nefungovalo. Dokonce prý nebylo
možné plavební komory zcela vyčerpat, protože přítoky
vody přes dilatace byly markant. Různě se to injekto-
valo, opravovalo, než se vůbec těsní dilatací podilo
dostat do nějaho stavu. Možná je to dáno tím, že jde
o projekt, který svou velikostí nemá v Evropě obdoby.
Unikátní je tedy uGaíkova ta velikost.
Proč byly zvoleny tak gigantické rozměry díla?
Rozry plynou zcelkové koncepce vodního díla Gabčí-
kovo-Nagymaros adosažení kýžených cílů jako celku. Co
se týče vlastních rozrů plavební komory, tak ty byly
dimenzovány na intenzivní dopravu na Dunaji.
Co pro vás Gaíkovo znamená?
Pro mě to je ohromná výzva a čest, že zde mohu spo-
lupracovat, asamozřejmě je to iurčitá satisfakce za mé
„nestavební“ vzdělání.
žete znit některé vaše předchozí projekty?
Vletech 2014 až 2016 to byly třeba zásobky na kyseliny
vLovochemii vLovosicích amyslím si, že šlo ounikát-
ní zakázku. Ne každý totiž staví zásobníky na kyselinu
dusičnou a rovou. Kapacita každé nádrže o průměru
14 m avýšky 22 m byla lehce přes 3000 m
3
. Apak nelze
opomenout silo Blovice. Objekt je unikátní tím, že je to
druhé největší silo vČeské republice. Z30 procent sloí
jako zásoba hmotných rezerv vzemi, 60 procent ho má
provozovatel vnájmu kvlastmu obchodu. Zajímavé je to
tím, že modernizace se provádí za provozu.
To asi klade vysoké nároky na celý průh rekonstruk-
ce ana váš tým...
Ano. Nesmíme omezit provoz sila. Je to největší kámen
úrazu na této zakázce, prote veškeré staré technologie
musíme demontovat postupně aihned skdat nové. Navíc
novou technologii svší kapacitou dopravních cest do-
stáváme do starého objektu, který nenafoukneme.
Jaký je váš program vnejblších dnech atýdnech?
Mým cílem je především dokoit úspěšně projekt Blovi-
ce asamozřejmě se naplno vrhnout na Gabčíkovo. Až se
rozjedou naše práce na Slovensku, budu tam trávit šest
dnů amožná tak den vtýdnu se dostanu do Prahy. Práce
bude dost, ale jsem na to zvyklý. Většinu času trávím
vpráci, akdyž ne tam, tak doma upočítače. Ajsem rád,
když se také mohu věnovat malému synovi, nebo tu atam
se projet na kole. Na můj koníček – paragliding – poslední
dobou už čas nezbývá.
Za rozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
BeMo Tunnelling aunikátní stroje vakci
Strojně technické odlení společnosti BeMo Tunne-
lling (BeMo) zajišťuje zařízení avelké stroje pro vlast
stavby a také zapůjčuje techniku jiným firmám. Níže
uváme přehled aktlních aktivit ušesti projektů:
Rekonstrukce tunelu Perjen, 2. tubus
Od ledna probíhá demolice mezistropí ve starém tune-
lovém tubusu silničho tunelu, který se nachází 80 km
západně od Innsbrucku. Tuto činnost zvládají dva tunelo-
vé bagry R944 sWimmerovými hydraulickými nůžkami
oze 3,2 t ařeznou silou 387 t. Dále budou vybudovány
vtunelu nové nouzové zálivy metodou NRTM (foto č. 1),
pro tyto účely BeMo nasadí vrtací soupravu E2C amani-
pulátor na stříkaný beton Meyco Potenza.
Štola na vodní elektrárně vArgenbachu
U projektu v Rakousku prohají strojně technické pří-
pravné práce avolba razich strojů. Předmětem zakázky
je 2100 m dlouhý tunel smalým profilem necelých 30 m²
astoupáním 4,2 %, což je výzva pro optimální volbu razi-
ch strojů. Kvůli bezpnosti vípadě požáru BeMo ve
vlastní rii vyrobilo únikové komory (foto č. 2).
Tunel na obchvatu Bertoldshofenu vBavorsku
Na podzim 2018 bylo zřízeno staveniště aletos 16. března
2019 začaly razicí práce. Vkké hornině přiczejí ke
slovu speciální stroje bagry Schaeff ITC312 a320.
Hinkley Point C ve Velké Británii
Vsoučasnosti jde ojednu znejtších staveb vEvropě
– pracuje tu více než 3000 lidí. Vhloubce 45 m je nain-
stalováno zařízení na hloubení šachty Kuenz sepravní
kapacitou zeminy 80 m³/h. Dále byly ještě na stavbu pro-
najaty razicí stroje pro účely ražby NRTM.
Regional Connector vUSA
Pro velkou kavernu sysmu podzemní dráhy vLos Ange-
les si partnerská firma BeMa – Traylor Bros – pronajala
manipulátory na stříkaný beton Meyco Potenza atunelový
bagr ITC (foto č. 3). Díky těmto dma strojům aspecia-
listům společnosti BeMo na NRTM (stavbyvedoucí aSu-
pervisor) dokázal americký partner dokončit práce ovíce
než měsíc dříve, než bylo plánováno.
Most uVolmarsteinu
V rámci přípravných prací novostavby mostch kon-
strukcí na dálnici A1 v Německu byl za účasti našeho
odlení MTA vyvinut systém pokládky pro předpínací ka
-
bely nové mostní konstrukce za pomocí dvou souběžných
a nezávislých portálových jeřábů. Je tak zajištěn stálý
odstup zdvihacího zízení od trasy 220 kV vysokonapě-
ťoho vedení, která křižuje stavbu ve výšce 6 m, apráce
tak mohou být bezpečně prováděny. Sysm bude včerv-
nu dokoen avčervenci uveden do provozu. Zdař Bůh!
Rainer Antretter, Robert Dostál
2 3
1
2
3
4
5
Metrostav_09_2019.indd 2 31.05.19 14:32
Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2019, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (418 ms)

Rendering Strana 3 (102302): (0/1) (410 ms)

Rendering Strana 2 (102300): (0/1) (457 ms)

Rendering Strana 1 (102298): (0/1) (456 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2888/vth118462-1.jpg (3x)

 i2888/vth118464-1.jpg (3x)

 i2888/bg102300.svg

 i2888/vth118466-1.jpg (3x)

 i2888/vth118478-1.jpg