strana 2

Obrazem z lomu Vršany

PTÁME SE

Přeložka Hořanského koridoru (foto č. 1) je oficiální

název stavby, která má za cíl posunutí 10 produktovodů v průměrech potrubí od DN 150 – DN 1200 o 250 m.

Investorem je Vršanská uhelná a důvodem posunutí

jsou obrovské zásoby uhlí pod stávajícím koridorem.

Ten má celý délku 5000 m a šířku 60 m. Na zakázce

pracuje tým složený z techniků D3 a D8: divize 3 zajišťuje

a řídí veškeré práce s dodávkou a montáží potrubí, divi­

ze 8 provádí všechny zemní práce včetně sanací podloží.

Kilometry potrubí

„Technicky není stavba příliš složitá. Komplikovaný je

však obrovský rozsah prací, tedy 50 km nového potrubí,

50 km výkopů (foto č. 2 a 3), 50 km geomřížových sanací

(foto č. 4), 50 km nového svařovaného potrubí a hlavně

práce na výsypce, kde každý déšť znamená tuny bláta. Ne­

méně náročná jsou jednání s majiteli jednotlivých produk­

tovodů, kteří vědí, že potrubí se přeložit musí, a přepojení

na nové potrubí je třeba provést v době odstávek fabrik.

A zde je kultura práce skutečně velmi rozdílná,“ popisuje

vedoucí projektu za divizi 3 Ing. Daniel Riedl.

Přepojení, tzv. TZ11, představovalo přerušení stá­

vajícího produktovodu na obou koncích přeložky a jeho

připojení na nové vedení. Operace byla rozplánovaná na

hodiny, trvala jeden měsíc a účastnilo se jí 25 techniků

všech dotčených subjektů. Dne 23. května proběhlo

setkání pracovníků objednatele (foto č. 5), majitele pře­

pojeného produktovodu a zhotovitele – společného týmu

Metrostavu. Zúčastnění zde ocenili dobrou práci.

–red–, foto archiv stavby

1

Ing. Radka Lišky, Ph.D.,

vedoucího projektů z divize 8

1

BeMo Tunnelling a unikátní stroje v akci

Strojně technické oddělení společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) zajišťuje zařízení a velké stroje pro vlastní

stavby a také zapůjčuje techniku jiným firmám. Níže

uvádíme přehled aktuálních aktivit u šesti projektů:

Rekonstrukce tunelu Perjen, 2. tubus

Od ledna probíhá demolice mezistropí ve starém tune­

lovém tubusu silničního tunelu, který se nachází 80 km

západně od Innsbrucku. Tuto činnost zvládají dva tunelo­

vé bagry R944 s Wimmerovými hydraulickými nůžkami

o váze 3,2 t a řeznou silou 387 t. Dále budou vybudovány

v tunelu nové nouzové zálivy metodou NRTM (foto č. 1),

pro tyto účely BeMo nasadí vrtací soupravu E2C a mani­

pulátor na stříkaný beton Meyco Potenza.

Štola na vodní elektrárně v Argenbachu

U projektu v Rakousku probíhají strojně technické pří­

pravné práce a volba razicích strojů. Předmětem zakázky

je 2100 m dlouhý tunel s malým profilem necelých 30 m²

a stoupáním 4,2 %, což je výzva pro optimální volbu razi­

cích strojů. Kvůli bezpečnosti v případě požáru BeMo ve

vlastní režii vyrobilo únikové komory (foto č. 2).

Tunel na obchvatu Bertoldshofenu v Bavorsku

Na podzim 2018 bylo zřízeno staveniště a letos 16. března

2019 začaly razicí práce. V měkké hornině přicházejí ke

slovu speciální stroje bagry Schaeff ITC312 a 320.

Hinkley Point C ve Velké Británii

V současnosti jde o jednu z největších staveb v Evropě

– pracuje tu více než 3000 lidí. V hloubce 45 m je nain­

stalováno zařízení na hloubení šachty Kuenz s přepravní

kapacitou zeminy 80 m³/h. Dále byly ještě na stavbu pro­

najaty razicí stroje pro účely ražby NRTM.

vyplynulo mimořádně pozitivní hodnocení úrovně školení

a podněty ke zlepšení kvality některých osobních ochran­

ných pracovních prostředků, pro prověrky 2019 bylo

hlavním tématem provádění kontrol přítomnosti alkoholu,

omamných a psychotropních látek. Zjišťovali jsme, jakým

způsobem přistupuje a jaké zkušenosti má vedení staveb

s kontrolami zaměstnanců a dodavatelů na přítomnost

alkoholu a jiných návykových látek. Lze zkonstatovat,

že ve všech divizích je zaveden systém monitorující

možnost požití těchto látek. Při namátkových kontrolách

přítomnosti alkoholu v dechu, které probíhaly v průběhu

prověrek, byla všechna zjištění negativní.

Potěšující jsou i celofiremní statistiky úrazovosti

a mimořádných událostí. Ve srovnání s minulými lety jsou

k měsíci dubnu vyhodnocené parametry úrazovosti na

historickém minimu, a to navzdory většímu počtu staveb.

Rád bych touto cestou poděkoval všem zaměstnan­

cům na jednotlivých stavbách a zástupcům odborů, kteří

svým přístupem a výsledky z prověrek deklarovali, že sta­

rost o BOZP, PO a ochrana životního prostředí patří mezi

jejich základní hodnoty. Dále bych vyzdvihl zápal a nasa­

zení bezpečnostních techniků pro jejich nikdy nekončící

práci, která neznamená nic menšího než BEZPEČNOST.

Žijete pravděpodobně především projektem Gabčíkovo. Jaké činnosti tam nyní probíhají?

Od začátku roku se provádějí čistě projekční práce, kte­

ré se týkají realizační projektové dokumentace na celé

dílo. Součástí je získání stavebního povolení. Následně

je možné v červnu zahájit některé práce, samozřejmě

v omezeném rozsahu. Jde o demontáže a nějaké bourání.

Co vás na tomto projektu čeká?

Hlavní činnosti se týkají kompletní výměny ocelových

konstrukcí, tedy i horních a dolních vrat, takzvané zá­

skokové klapky, regulačních uzávěrů a několika dalších

„menších“ ocelových konstrukcí. S tím souvisí i komplet­

ní výměna hydraulického systému, elektroinstalací a řídi­

cího systému. Součástí projektu jsou injektáže podzákladí

a dále sanace dilatačních spár.

Jaký je vlastně cíl tak rozsáhlé modernizace? Jde

o vodní dílo dokončené začátkem 90. let.

Především jde o to, že VD Gabčíkovo již vykazuje znač­

né známky opotřebení, nemluvě o tom, že některé části

byly už od počátku problémové. Například železobeton

a těsnění dilatací vůbec nefungovalo. Dokonce prý nebylo

možné plavební komory zcela vyčerpat, protože přítoky

vody přes dilatace byly markantní. Různě se to injekto­

valo, opravovalo, než se vůbec těsnění dilatací podařilo

dostat do nějakého stavu. Možná je to dáno tím, že jde

o projekt, který svou velikostí nemá v Evropě obdoby.

Unikátní je tedy u Gabčíkova ta velikost.

Proč byly zvoleny tak gigantické rozměry díla?

Rozměry plynou z celkové koncepce vodního díla Gabčí­

kovo-Nagymaros a dosažení kýžených cílů jako celku. Co

se týče vlastních rozměrů plavební komory, tak ty byly

dimenzovány na intenzivní dopravu na Dunaji.

Co pro vás Gabčíkovo znamená?

Pro mě to je ohromná výzva a čest, že zde mohu spo­

lupracovat, a samozřejmě je to i určitá satisfakce za mé

„nestavební“ vzdělání.

Můžete zmínit některé vaše předchozí projekty?

V letech 2014 až 2016 to byly třeba zásobníky na kyseliny

v Lovochemii v Lovosicích a myslím si, že šlo o unikát­

ní zakázku. Ne každý totiž staví zásobníky na kyselinu

dusičnou a sírovou. Kapacita každé nádrže o průměru

14 m a výšky 22 m byla lehce přes 3000 m3. A pak nelze

opomenout silo Blovice. Objekt je unikátní tím, že je to

druhé největší silo v České republice. Z 30 procent slouží

jako zásoba hmotných rezerv v zemi, 60 procent ho má

provozovatel v nájmu k vlastnímu obchodu. Zajímavé je to

tím, že modernizace se provádí za provozu.

To asi klade vysoké nároky na celý průběh rekonstrukce a na váš tým...

Ano. Nesmíme omezit provoz sila. Je to největší kámen

úrazu na této zakázce, protože veškeré staré technologie

musíme demontovat postupně a ihned skládat nové. Navíc

novou technologii s vyšší kapacitou dopravních cest do­

stáváme do starého objektu, který nenafoukneme.

Jaký je váš program v nejbližších dnech a týdnech?

Mým cílem je především dokončit úspěšně projekt Blovi­

ce a samozřejmě se naplno vrhnout na Gabčíkovo. Až se

rozjedou naše práce na Slovensku, budu tam trávit šest

dnů a možná tak den v týdnu se dostanu do Prahy. Práce

bude dost, ale jsem na to zvyklý. Většinu času trávím

v práci, a když ne tam, tak doma u počítače. A jsem rád,

když se také mohu věnovat malému synovi, nebo tu a tam

se projet na kole. Na můj koníček – paragliding – poslední

dobou už čas nezbývá.

Ing. Jan Klejch

Za rozhovor děkuje David Kalců

Regional Connector v USA

Pro velkou kavernu systému podzemní dráhy v Los Ange­

les si partnerská firma BeMa – Traylor Bros – pronajala

manipulátory na stříkaný beton Meyco Potenza a tunelový

bagr ITC (foto č. 3). Díky těmto dvěma strojům a specia­

listům společnosti BeMo na NRTM (stavbyvedoucí a Su­

pervisor) dokázal americký partner dokončit práce o více

než měsíc dříve, než bylo plánováno.

Most u Volmarsteinu

V rámci přípravných prací novostavby mostních kon­

strukcí na dálnici A1 v Německu byl za účasti našeho

oddělení MTA vyvinut systém pokládky pro předpínací ka­

bely nové mostní konstrukce za pomocí dvou souběžných

a nezávislých portálových jeřábů. Je tak zajištěn stálý

odstup zdvihacího zařízení od trasy 220 kV vysokonapě­

ťového vedení, která křižuje stavbu ve výšce 6 m, a práce

tak mohou být bezpečně prováděny. Systém bude v červ­

nu dokončen a v červenci uveden do provozu. Zdař Bůh!

Rainer A n t r e t t er, Rober t Do s t ál

2

2

3

4

5

Metrostav_09_2019.indd 2

3

Prověrky BOZP jsou za námi. Dopadly úspěšně!

Prověrky BOZP tak, jak je provádí Metrostav formou intenzivních kontrol bezpečnosti práce, požární ochrany

a životního prostředí v průběhu měsíců dubna a května, umožňují bezpečnostním technikům a zástupcům

odborů získat ucelený obraz odrážející kulturu BOZP

v jednotlivých divizích i v celé společnosti.

I když prověření pracovišť firem vychází ze zákonného

požadavku, snažíme se, aby každá návštěva bezpečnost­

ního technika na stavbě přispěla k pochopení, že BOZP je

záležitost všech zaměstnanců, tak jako kvalita a environ­

ment. Z harmonogramů zpracovaných jednotlivými divi­

zemi vyplynulo, že počet kontrolovaných staveb a praco­

višť oproti minulým rokům výrazně stoupl, a to konkrétně

ze 172 a 183 v letech 2017 a 2018 na 217 v tomto roce.

Poprvé se také kontrolovalo 22 staveb na Slovensku.

Prověrkové skupiny tak ověřily úroveň bezpečnosti práce

na více než dvou stovkách staveb, stavebních dvorech,

provozoven, sídlech a dalších pracovištích. Zvláštní po­

zornost byla též věnována stavebním strojům, důlní me­

chanizaci a vyhrazeným technickým zařízením.

Alkohol pod kontrolou

I tentokrát byly prověrky něčím specifické. Zatímco minu­

lý rok jsme provedli zaměstnanecký výzkum, ze kterého

Ke stavebnictví se dostal postupně během studií na

České zemědělské univerzitě v Praze (ČZU) a po krátkém působení v projekční kanceláři. Dospěl k přesvědčení, že projektantem být nechce, zato ho uchvátily stavby. Zajistil si potřebné vzdělání a autorizace

a v roce 2013 nastoupil do divize 8 Metrostavu. Nyní

má na starost rekonstrukci sila Blovice na Plzeňsku

a na Slovensku vede modernizaci VD Gabčíkovo.

31.05.19 14:32