strana 2
Obrazem z lomu Vršany
PTÁME SE
Přeložka Hořanského koridoru (foto č. 1) je oficiální
název stavby, která má za cíl posunutí 10 produktovodů v průměrech potrubí od DN 150 – DN 1200 o 250 m.
Investorem je Vršanská uhelná a důvodem posunutí
jsou obrovské zásoby uhlí pod stávajícím koridorem.
Ten má celý délku 5000 m a šířku 60 m. Na zakázce
pracuje tým složený z techniků D3 a D8: divize 3 zajišťuje
a řídí veškeré práce s dodávkou a montáží potrubí, divi
ze 8 provádí všechny zemní práce včetně sanací podloží.
Kilometry potrubí
„Technicky není stavba příliš složitá. Komplikovaný je
však obrovský rozsah prací, tedy 50 km nového potrubí,
50 km výkopů (foto č. 2 a 3), 50 km geomřížových sanací
(foto č. 4), 50 km nového svařovaného potrubí a hlavně
práce na výsypce, kde každý déšť znamená tuny bláta. Ne
méně náročná jsou jednání s majiteli jednotlivých produk
tovodů, kteří vědí, že potrubí se přeložit musí, a přepojení
na nové potrubí je třeba provést v době odstávek fabrik.
A zde je kultura práce skutečně velmi rozdílná,“ popisuje
vedoucí projektu za divizi 3 Ing. Daniel Riedl.
Přepojení, tzv. TZ11, představovalo přerušení stá
vajícího produktovodu na obou koncích přeložky a jeho
připojení na nové vedení. Operace byla rozplánovaná na
hodiny, trvala jeden měsíc a účastnilo se jí 25 techniků
všech dotčených subjektů. Dne 23. května proběhlo
setkání pracovníků objednatele (foto č. 5), majitele pře
pojeného produktovodu a zhotovitele – společného týmu
Metrostavu. Zúčastnění zde ocenili dobrou práci.
–red–, foto archiv stavby
1
Ing. Radka Lišky, Ph.D.,
vedoucího projektů z divize 8
1
BeMo Tunnelling a unikátní stroje v akci
Strojně technické oddělení společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) zajišťuje zařízení a velké stroje pro vlastní
stavby a také zapůjčuje techniku jiným firmám. Níže
uvádíme přehled aktuálních aktivit u šesti projektů:
Rekonstrukce tunelu Perjen, 2. tubus
Od ledna probíhá demolice mezistropí ve starém tune
lovém tubusu silničního tunelu, který se nachází 80 km
západně od Innsbrucku. Tuto činnost zvládají dva tunelo
vé bagry R944 s Wimmerovými hydraulickými nůžkami
o váze 3,2 t a řeznou silou 387 t. Dále budou vybudovány
v tunelu nové nouzové zálivy metodou NRTM (foto č. 1),
pro tyto účely BeMo nasadí vrtací soupravu E2C a mani
pulátor na stříkaný beton Meyco Potenza.
Štola na vodní elektrárně v Argenbachu
U projektu v Rakousku probíhají strojně technické pří
pravné práce a volba razicích strojů. Předmětem zakázky
je 2100 m dlouhý tunel s malým profilem necelých 30 m²
a stoupáním 4,2 %, což je výzva pro optimální volbu razi
cích strojů. Kvůli bezpečnosti v případě požáru BeMo ve
vlastní režii vyrobilo únikové komory (foto č. 2).
Tunel na obchvatu Bertoldshofenu v Bavorsku
Na podzim 2018 bylo zřízeno staveniště a letos 16. března
2019 začaly razicí práce. V měkké hornině přicházejí ke
slovu speciální stroje bagry Schaeff ITC312 a 320.
Hinkley Point C ve Velké Británii
V současnosti jde o jednu z největších staveb v Evropě
– pracuje tu více než 3000 lidí. V hloubce 45 m je nain
stalováno zařízení na hloubení šachty Kuenz s přepravní
kapacitou zeminy 80 m³/h. Dále byly ještě na stavbu pro
najaty razicí stroje pro účely ražby NRTM.
vyplynulo mimořádně pozitivní hodnocení úrovně školení
a podněty ke zlepšení kvality některých osobních ochran
ných pracovních prostředků, pro prověrky 2019 bylo
hlavním tématem provádění kontrol přítomnosti alkoholu,
omamných a psychotropních látek. Zjišťovali jsme, jakým
způsobem přistupuje a jaké zkušenosti má vedení staveb
s kontrolami zaměstnanců a dodavatelů na přítomnost
alkoholu a jiných návykových látek. Lze zkonstatovat,
že ve všech divizích je zaveden systém monitorující
možnost požití těchto látek. Při namátkových kontrolách
přítomnosti alkoholu v dechu, které probíhaly v průběhu
prověrek, byla všechna zjištění negativní.
Potěšující jsou i celofiremní statistiky úrazovosti
a mimořádných událostí. Ve srovnání s minulými lety jsou
k měsíci dubnu vyhodnocené parametry úrazovosti na
historickém minimu, a to navzdory většímu počtu staveb.
Rád bych touto cestou poděkoval všem zaměstnan
cům na jednotlivých stavbách a zástupcům odborů, kteří
svým přístupem a výsledky z prověrek deklarovali, že sta
rost o BOZP, PO a ochrana životního prostředí patří mezi
jejich základní hodnoty. Dále bych vyzdvihl zápal a nasa
zení bezpečnostních techniků pro jejich nikdy nekončící
práci, která neznamená nic menšího než BEZPEČNOST.
Žijete pravděpodobně především projektem Gabčíkovo. Jaké činnosti tam nyní probíhají?
Od začátku roku se provádějí čistě projekční práce, kte
ré se týkají realizační projektové dokumentace na celé
dílo. Součástí je získání stavebního povolení. Následně
je možné v červnu zahájit některé práce, samozřejmě
v omezeném rozsahu. Jde o demontáže a nějaké bourání.
Co vás na tomto projektu čeká?
Hlavní činnosti se týkají kompletní výměny ocelových
konstrukcí, tedy i horních a dolních vrat, takzvané zá
skokové klapky, regulačních uzávěrů a několika dalších
„menších“ ocelových konstrukcí. S tím souvisí i komplet
ní výměna hydraulického systému, elektroinstalací a řídi
cího systému. Součástí projektu jsou injektáže podzákladí
a dále sanace dilatačních spár.
Jaký je vlastně cíl tak rozsáhlé modernizace? Jde
o vodní dílo dokončené začátkem 90. let.
Především jde o to, že VD Gabčíkovo již vykazuje znač
né známky opotřebení, nemluvě o tom, že některé části
byly už od počátku problémové. Například železobeton
a těsnění dilatací vůbec nefungovalo. Dokonce prý nebylo
možné plavební komory zcela vyčerpat, protože přítoky
vody přes dilatace byly markantní. Různě se to injekto
valo, opravovalo, než se vůbec těsnění dilatací podařilo
dostat do nějakého stavu. Možná je to dáno tím, že jde
o projekt, který svou velikostí nemá v Evropě obdoby.
Unikátní je tedy u Gabčíkova ta velikost.
Proč byly zvoleny tak gigantické rozměry díla?
Rozměry plynou z celkové koncepce vodního díla Gabčí
kovo-Nagymaros a dosažení kýžených cílů jako celku. Co
se týče vlastních rozměrů plavební komory, tak ty byly
dimenzovány na intenzivní dopravu na Dunaji.
Co pro vás Gabčíkovo znamená?
Pro mě to je ohromná výzva a čest, že zde mohu spo
lupracovat, a samozřejmě je to i určitá satisfakce za mé
„nestavební“ vzdělání.
Můžete zmínit některé vaše předchozí projekty?
V letech 2014 až 2016 to byly třeba zásobníky na kyseliny
v Lovochemii v Lovosicích a myslím si, že šlo o unikát
ní zakázku. Ne každý totiž staví zásobníky na kyselinu
dusičnou a sírovou. Kapacita každé nádrže o průměru
14 m a výšky 22 m byla lehce přes 3000 m3. A pak nelze
opomenout silo Blovice. Objekt je unikátní tím, že je to
druhé největší silo v České republice. Z 30 procent slouží
jako zásoba hmotných rezerv v zemi, 60 procent ho má
provozovatel v nájmu k vlastnímu obchodu. Zajímavé je to
tím, že modernizace se provádí za provozu.
To asi klade vysoké nároky na celý průběh rekonstrukce a na váš tým...
Ano. Nesmíme omezit provoz sila. Je to největší kámen
úrazu na této zakázce, protože veškeré staré technologie
musíme demontovat postupně a ihned skládat nové. Navíc
novou technologii s vyšší kapacitou dopravních cest do
stáváme do starého objektu, který nenafoukneme.
Jaký je váš program v nejbližších dnech a týdnech?
Mým cílem je především dokončit úspěšně projekt Blovi
ce a samozřejmě se naplno vrhnout na Gabčíkovo. Až se
rozjedou naše práce na Slovensku, budu tam trávit šest
dnů a možná tak den v týdnu se dostanu do Prahy. Práce
bude dost, ale jsem na to zvyklý. Většinu času trávím
v práci, a když ne tam, tak doma u počítače. A jsem rád,
když se také mohu věnovat malému synovi, nebo tu a tam
se projet na kole. Na můj koníček – paragliding – poslední
dobou už čas nezbývá.
Ing. Jan Klejch
Za rozhovor děkuje David Kalců
Regional Connector v USA
Pro velkou kavernu systému podzemní dráhy v Los Ange
les si partnerská firma BeMa – Traylor Bros – pronajala
manipulátory na stříkaný beton Meyco Potenza a tunelový
bagr ITC (foto č. 3). Díky těmto dvěma strojům a specia
listům společnosti BeMo na NRTM (stavbyvedoucí a Su
pervisor) dokázal americký partner dokončit práce o více
než měsíc dříve, než bylo plánováno.
Most u Volmarsteinu
V rámci přípravných prací novostavby mostních kon
strukcí na dálnici A1 v Německu byl za účasti našeho
oddělení MTA vyvinut systém pokládky pro předpínací ka
bely nové mostní konstrukce za pomocí dvou souběžných
a nezávislých portálových jeřábů. Je tak zajištěn stálý
odstup zdvihacího zařízení od trasy 220 kV vysokonapě
ťového vedení, která křižuje stavbu ve výšce 6 m, a práce
tak mohou být bezpečně prováděny. Systém bude v červ
nu dokončen a v červenci uveden do provozu. Zdař Bůh!
Rainer A n t r e t t er, Rober t Do s t ál
2
2
3
4
5
Metrostav_09_2019.indd 2
3
Prověrky BOZP jsou za námi. Dopadly úspěšně!
Prověrky BOZP tak, jak je provádí Metrostav formou intenzivních kontrol bezpečnosti práce, požární ochrany
a životního prostředí v průběhu měsíců dubna a května, umožňují bezpečnostním technikům a zástupcům
odborů získat ucelený obraz odrážející kulturu BOZP
v jednotlivých divizích i v celé společnosti.
I když prověření pracovišť firem vychází ze zákonného
požadavku, snažíme se, aby každá návštěva bezpečnost
ního technika na stavbě přispěla k pochopení, že BOZP je
záležitost všech zaměstnanců, tak jako kvalita a environ
ment. Z harmonogramů zpracovaných jednotlivými divi
zemi vyplynulo, že počet kontrolovaných staveb a praco
višť oproti minulým rokům výrazně stoupl, a to konkrétně
ze 172 a 183 v letech 2017 a 2018 na 217 v tomto roce.
Poprvé se také kontrolovalo 22 staveb na Slovensku.
Prověrkové skupiny tak ověřily úroveň bezpečnosti práce
na více než dvou stovkách staveb, stavebních dvorech,
provozoven, sídlech a dalších pracovištích. Zvláštní po
zornost byla též věnována stavebním strojům, důlní me
chanizaci a vyhrazeným technickým zařízením.
Alkohol pod kontrolou
I tentokrát byly prověrky něčím specifické. Zatímco minu
lý rok jsme provedli zaměstnanecký výzkum, ze kterého
Ke stavebnictví se dostal postupně během studií na
České zemědělské univerzitě v Praze (ČZU) a po krátkém působení v projekční kanceláři. Dospěl k přesvědčení, že projektantem být nechce, zato ho uchvátily stavby. Zajistil si potřebné vzdělání a autorizace
a v roce 2013 nastoupil do divize 8 Metrostavu. Nyní
má na starost rekonstrukci sila Blovice na Plzeňsku
a na Slovensku vede modernizaci VD Gabčíkovo.
31.05.19 14:32