strana 3

ABM architekti plně využili svažitý pozemek

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Od konce loňského listopadu pracuje tým Ing. Lukáše

Březiny z divize 9 na úpatí stolové hůrky Vidoule v pražských Košířích. Ve sdružení se společností ENESA zde

do 21. března 2021 vybuduje čtyři bytové domy s 90 luxusními byty (vizualizace), které doplní předzahrádky,

balkony a velkoplošné zelené terasy. Domov v nich

najde na 300 obyvatel a 127 jejich vozidel.

„Prvně jsme museli překonat důležitý počáteční bod

– dokončit vysokou opěrnou stěnu, která nám dovolila

zvýšit niveletu celého území tak, abychom mohli vztyčit

věžové jeřáby důležité pro efektivní zásobování stavby

a byli schopni v lokalitě co nejlépe fungovat,“ konstatuje

vedoucí projektu Lukáš Březina.

Projekt, který developerská společnost KKCG Real

Estate nazvala TOP, rezidence Pomezí, se skládá ze čtyř

bytových domů o dvou podzemních a pěti nadzemních

podlažích. Pracovníci společnosti Pragis dokončili jejich

základy a nyní pokračují ve stavbě nosných monolitických

konstrukcí, které by měli zhotovit do listopadu 2019 tak,

aby bylo možné objekty ještě před zimou zastřešit a uza­

vřít. Firma ENESA provede rozvody TZB, za ostatní práce

odpovídá divize 9, jež je lídrem dodavatelského sdružení

a subdodavatele si přednostně snaží vybírat ve Skupině

Metrostav – využívá i středisko zemních prací divize 4.

1

Stavbaři rozmotali dopravní uzel v Plzni

Více než dva a půl roku strávil tým divize 5, který řídí

Ing. Petr Hanzal, na hlavním plzeňském nádraží a v jeho blízkém okolí (foto č. 1). Spolu s firmou OHL ŽS tam

v přeneseném slova smyslu rozmotával dopravní uzel.

Pro sdruženého investora – SŽDC a statutární město

Plzeň – ve druhé etapě díla řídil modernizaci nejen téměř celé oblasti tamního osobního nádraží (foto č. 2),

ale i rozšíření mostů přes Mikulášskou ulici, které kvůli malému rozpětí brzdily městskou dopravu.

Důstojnější prostředí, bezbariérové podchody

Ke kompletnímu dokončení stavby dojde letos 9. června,

další půl rok bude probíhat předávání dokladů a geo­

detických zaměření. Už od konce roku 2018 ale mohou

vlaky projíždět plzeňským hlavním nádražím rychlostí

80 km/h a nové bezbariérové podchody k nástupištím

zvýšily pohodlí cestujících. Zároveň ale zpřístupnily i ne­

dávno dokončený autobusový terminál v Šumavské ulici,

čímž v západočeské metropoli poprvé vznikl komplexní

2

„V rámci sdružení jsme odpovídali za všechny inženýr­

ské objekty, v první řadě za přestavbu severního a jižního

mostu přes Mikulášskou ulici, a to při zachování tram­

vajového provozu. Dále jsme snášeli části mostu Gam­

brinus, realizovali jsme podchod pod tratí Praha–Plzeň,

tunel pro dopravu zavazadel a opěrné zdi v okolí nádraží.

Náš partner měl na starost železniční spodek i svršek a re­

konstrukci pátého, šestého a částečně i třetího nástupiště.

Modernizaci zabezpečovacího zařízení, trakčního vedení,

silnoproudu i slaboproudu a dalších sdělovacích systémů

jsme prováděli společně,“ vypočítává Ing. Hanzal. Na

stavbě, spolufinancované z EU, denně pracovalo kolem

80 lidí, v dobách nejvyššího nasazení i dvojnásobek.

Kromě zaměstnanců divize 5 z provozu mostů a železo­

betonových konstrukcí a ze střediska železničních staveb

se na ní podíleli i oceláři z divize 3 a doprava divize 4.

Náročný a zároveň krásný projekt

„Práce v centru města je vždy velmi náročná a plzeňské

nádraží se nachází na silně exponovaném místě. Kvůli

realizaci mostů přes Mikulášskou ulici (foto č. 3) bylo

třeba koordinovat vlakovou, tramvajovou, trolejbusovou

a automobilovou i pěší dopravu, zároveň dávat pozor na

možnou přítomnost nevybuchlých pum z druhé světové

války, a to vše v co nejkratším možném čase tak, aby

došlo k minimálnímu zásahu do normálního běhu města.

Máme rádi výzvy, a tak nám bylo velkou ctí, že jsme se

mohli na tomto náročném a zároveň krásném projektu

podílet a že se nám díky příkladné spolupráci se SŽDC

a městem Plzeň vše podařilo dokončit s požadovanými

parametry,“ ocenil 14. května při slavnostním závěru díla

obchodní ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf.

Pro zdárné zvládnutí zakázky a splnění termínů byl zá­

sadní vzájemný respekt s partnery z OHL ŽS, který umož­

nil konstruktivní přístup a zodpovědnost vůči zhotoviteli.

Výborná spolupráce s oběma investory potom přispěla

k zvládnutí složité koordinace při současné výstavbě pře­

ložek sítí, tramvajové trati a severního mostu v roce 2017

a poté k rozšíření a dokončení Mikulášské ulice v předem

daném smluvním termínu 31. srpna 2018, přestože práce

bez zavinění stavbařů začaly s téměř půlročním zpoždě­

ním. Dnes už chybí dodělat jen sadové úpravy, provést

náhradní výsadbu a ozelenit svahy.

Metrostav_09_2019.indd 3

Složité monolitické konstrukce

„Realizujeme TOP vysoce luxusní bytové jednotky, v nichž

náš objednatel klade přímý důraz na dokonalé zpracování

jednotlivých detailů. Ačkoli se jedná o bytový komplex,

jsou zde nezvykle složité monolitické konstrukce s četný­

mi arkýři nebo různými vykonzolovanými prvky, které be­

tonáři obecně nemají moc rádi. Dokončili jsme ale již mno­

ho podobných objektů, takže vůbec nepochybuji, že si

i tady se všemi záludnostmi poradíme,“ říká Ing. Březina.

Stavbaři na Vidouli se budou muset výrazně více, než

bývá u bytovek běžné, zabývat i stavební fyzikou – některé

byty jsou totiž kvůli svažitému terénu umístěny ve stej­

ném patře jako parkovací stání. Složitější práce čekají i na

statika – u nejluxusnějších bytů se totiž investor rozhodl

umístit na střešních terasách sestavy bazénů a vířivek.

„Téměř vše jsme nuceni řešit za pochodu, protože

projektová dokumentace, kterou také řídíme, vzniká sou­

běžně s realizací a náš statik má před námi jen asi jedno­

podlažní náskok. Řešení všech problémů proto musí být

z naší strany rychlé, abychom byli schopni objekty nejen

postavit, ale přitom zakázku neprodražovali unáhlenými

či zbrklými rozhodnutími. To vše s důrazem na efektivitu

díla a udržení elegantního designu,“ uvádí Ing. Březina.

S dosavadní prací stavbařů vyjádřili 16. května spoko­

jenost pozvaní hosté při slavnostním poklepu základního

kamene. Nechyběl mezi nimi ani ředitel divize 9 Ing. Mar­

tin Sirotek. Na rozdíl od jiných symbolických aktů, kdy

„kámen“ skryje developerský sklad, ten vidoulecký se na

památku stane součástí tamější zahradní opěrné zídky.

Lenka Svobodová, vizualizace ABM architek ti

3

přestupní uzel. „Nejvíc mě těší, že stavbu kladně hodnotí

jak odborníci, tak široká veřejnost. Navíc celý prostor

přednádraží dnes působí daleko důstojněji, moderněji

než před naší stavbou, a přitom jsou v něm začleněny

historické prvky, které odkazují na řemeslný um našich

předků,“ uzavřel Ing. Hanzal.

Lenka

a

Svobodová,

foto

Jakub

1

Červenka

archiv stavby

Sdělovací a zabezpečovací zařízení

Popis

Kapacitní údaje

Elektronické staniční zabezpečovací zařízení

2 ks

Elektromotorický přestavník

29 ks

Návěstidla

52 ks

Optický kabel

29 990 m

Trubky HDPE

56 100 m

Železniční svršek a spodek

Délka nově vložených kolejí

Počet nově vložených výhybek

Počet regenerovaných výhybek

Zřízení nového štěrkového lože

Zřízení kolejnicového zarážedla

Výkopy zeminy z kolejiště

5 594 m

31 ks

1 ks

22 293 m3

7 ks

22 141 m3

2

Mosty, propustky, zdi

Délka nového podchodu

Délka nového zavazadlového podchodu

Železniční most – nový

Opěrné zdi – rekonstrukce

Opěrné zdi – nové

Hloubení

Uložené množství betonové směsi

Uložená výztuž

29 m

39 m

2 ks

80 m

85 m

43 108 m3

12 280 m3

1 230 t

Unikátní most přes Åstfjord a zvedání ocelové konstrukce

Pozemní stavební objekty

Demolice stavědel

Nástupištní hrany (550mm nad TK) nové

6 ks

1 137 m

Silnoproudé objekty a rozvody

TV nově realizované

Osvětlovací stožárky

3

17 400 m

75 ks

U projektu Fv. 714 Lakseveien, v jehož rámci tunelářské a povrchové týmy Metrostavu realizují stavbu dvou tunelů

(Slørdal a Mjønes) a mostu přes fjord, byl splněn další důležitý milník. Ve 20. týdnu úspěšně proběhla montáž ocelové

konstrukce mostu, a to pomocí lodního jeřábu HLV Uglen (foto č. 1) a pásového jeřábu Demag CC3800-1 (foto č. 2). Most,

který je dlouhý 735 m, naši stavbaři divize 5 pod vedením Ing. Roberta Brože, Ph.D, budují od ledna 2018. Loni na jaře

proběhla náročná operace založení pilířů, postupně vznikaly náspy, opěry a pilíře mostu. Se vším si ale týmy divize 5

dokázaly poradit a osmipolový most se již viditelně rýsuje (foto č. 3).

–red–, foto Ing. Matěj Novotný

31.05.19 14:32