strana 3
ABM architekti plně využili svažitý pozemek
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Od konce loňského listopadu pracuje tým Ing. Lukáše
Březiny z divize 9 na úpatí stolové hůrky Vidoule v pražských Košířích. Ve sdružení se společností ENESA zde
do 21. března 2021 vybuduje čtyři bytové domy s 90 luxusními byty (vizualizace), které doplní předzahrádky,
balkony a velkoplošné zelené terasy. Domov v nich
najde na 300 obyvatel a 127 jejich vozidel.
„Prvně jsme museli překonat důležitý počáteční bod
– dokončit vysokou opěrnou stěnu, která nám dovolila
zvýšit niveletu celého území tak, abychom mohli vztyčit
věžové jeřáby důležité pro efektivní zásobování stavby
a byli schopni v lokalitě co nejlépe fungovat,“ konstatuje
vedoucí projektu Lukáš Březina.
Projekt, který developerská společnost KKCG Real
Estate nazvala TOP, rezidence Pomezí, se skládá ze čtyř
bytových domů o dvou podzemních a pěti nadzemních
podlažích. Pracovníci společnosti Pragis dokončili jejich
základy a nyní pokračují ve stavbě nosných monolitických
konstrukcí, které by měli zhotovit do listopadu 2019 tak,
aby bylo možné objekty ještě před zimou zastřešit a uza
vřít. Firma ENESA provede rozvody TZB, za ostatní práce
odpovídá divize 9, jež je lídrem dodavatelského sdružení
a subdodavatele si přednostně snaží vybírat ve Skupině
Metrostav – využívá i středisko zemních prací divize 4.
1
Stavbaři rozmotali dopravní uzel v Plzni
Více než dva a půl roku strávil tým divize 5, který řídí
Ing. Petr Hanzal, na hlavním plzeňském nádraží a v jeho blízkém okolí (foto č. 1). Spolu s firmou OHL ŽS tam
v přeneseném slova smyslu rozmotával dopravní uzel.
Pro sdruženého investora – SŽDC a statutární město
Plzeň – ve druhé etapě díla řídil modernizaci nejen téměř celé oblasti tamního osobního nádraží (foto č. 2),
ale i rozšíření mostů přes Mikulášskou ulici, které kvůli malému rozpětí brzdily městskou dopravu.
Důstojnější prostředí, bezbariérové podchody
Ke kompletnímu dokončení stavby dojde letos 9. června,
další půl rok bude probíhat předávání dokladů a geo
detických zaměření. Už od konce roku 2018 ale mohou
vlaky projíždět plzeňským hlavním nádražím rychlostí
80 km/h a nové bezbariérové podchody k nástupištím
zvýšily pohodlí cestujících. Zároveň ale zpřístupnily i ne
dávno dokončený autobusový terminál v Šumavské ulici,
čímž v západočeské metropoli poprvé vznikl komplexní
2
„V rámci sdružení jsme odpovídali za všechny inženýr
ské objekty, v první řadě za přestavbu severního a jižního
mostu přes Mikulášskou ulici, a to při zachování tram
vajového provozu. Dále jsme snášeli části mostu Gam
brinus, realizovali jsme podchod pod tratí Praha–Plzeň,
tunel pro dopravu zavazadel a opěrné zdi v okolí nádraží.
Náš partner měl na starost železniční spodek i svršek a re
konstrukci pátého, šestého a částečně i třetího nástupiště.
Modernizaci zabezpečovacího zařízení, trakčního vedení,
silnoproudu i slaboproudu a dalších sdělovacích systémů
jsme prováděli společně,“ vypočítává Ing. Hanzal. Na
stavbě, spolufinancované z EU, denně pracovalo kolem
80 lidí, v dobách nejvyššího nasazení i dvojnásobek.
Kromě zaměstnanců divize 5 z provozu mostů a železo
betonových konstrukcí a ze střediska železničních staveb
se na ní podíleli i oceláři z divize 3 a doprava divize 4.
Náročný a zároveň krásný projekt
„Práce v centru města je vždy velmi náročná a plzeňské
nádraží se nachází na silně exponovaném místě. Kvůli
realizaci mostů přes Mikulášskou ulici (foto č. 3) bylo
třeba koordinovat vlakovou, tramvajovou, trolejbusovou
a automobilovou i pěší dopravu, zároveň dávat pozor na
možnou přítomnost nevybuchlých pum z druhé světové
války, a to vše v co nejkratším možném čase tak, aby
došlo k minimálnímu zásahu do normálního běhu města.
Máme rádi výzvy, a tak nám bylo velkou ctí, že jsme se
mohli na tomto náročném a zároveň krásném projektu
podílet a že se nám díky příkladné spolupráci se SŽDC
a městem Plzeň vše podařilo dokončit s požadovanými
parametry,“ ocenil 14. května při slavnostním závěru díla
obchodní ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf.
Pro zdárné zvládnutí zakázky a splnění termínů byl zá
sadní vzájemný respekt s partnery z OHL ŽS, který umož
nil konstruktivní přístup a zodpovědnost vůči zhotoviteli.
Výborná spolupráce s oběma investory potom přispěla
k zvládnutí složité koordinace při současné výstavbě pře
ložek sítí, tramvajové trati a severního mostu v roce 2017
a poté k rozšíření a dokončení Mikulášské ulice v předem
daném smluvním termínu 31. srpna 2018, přestože práce
bez zavinění stavbařů začaly s téměř půlročním zpoždě
ním. Dnes už chybí dodělat jen sadové úpravy, provést
náhradní výsadbu a ozelenit svahy.
Metrostav_09_2019.indd 3
Složité monolitické konstrukce
„Realizujeme TOP vysoce luxusní bytové jednotky, v nichž
náš objednatel klade přímý důraz na dokonalé zpracování
jednotlivých detailů. Ačkoli se jedná o bytový komplex,
jsou zde nezvykle složité monolitické konstrukce s četný
mi arkýři nebo různými vykonzolovanými prvky, které be
tonáři obecně nemají moc rádi. Dokončili jsme ale již mno
ho podobných objektů, takže vůbec nepochybuji, že si
i tady se všemi záludnostmi poradíme,“ říká Ing. Březina.
Stavbaři na Vidouli se budou muset výrazně více, než
bývá u bytovek běžné, zabývat i stavební fyzikou – některé
byty jsou totiž kvůli svažitému terénu umístěny ve stej
ném patře jako parkovací stání. Složitější práce čekají i na
statika – u nejluxusnějších bytů se totiž investor rozhodl
umístit na střešních terasách sestavy bazénů a vířivek.
„Téměř vše jsme nuceni řešit za pochodu, protože
projektová dokumentace, kterou také řídíme, vzniká sou
běžně s realizací a náš statik má před námi jen asi jedno
podlažní náskok. Řešení všech problémů proto musí být
z naší strany rychlé, abychom byli schopni objekty nejen
postavit, ale přitom zakázku neprodražovali unáhlenými
či zbrklými rozhodnutími. To vše s důrazem na efektivitu
díla a udržení elegantního designu,“ uvádí Ing. Březina.
S dosavadní prací stavbařů vyjádřili 16. května spoko
jenost pozvaní hosté při slavnostním poklepu základního
kamene. Nechyběl mezi nimi ani ředitel divize 9 Ing. Mar
tin Sirotek. Na rozdíl od jiných symbolických aktů, kdy
„kámen“ skryje developerský sklad, ten vidoulecký se na
památku stane součástí tamější zahradní opěrné zídky.
Lenka Svobodová, vizualizace ABM architek ti
3
přestupní uzel. „Nejvíc mě těší, že stavbu kladně hodnotí
jak odborníci, tak široká veřejnost. Navíc celý prostor
přednádraží dnes působí daleko důstojněji, moderněji
než před naší stavbou, a přitom jsou v něm začleněny
historické prvky, které odkazují na řemeslný um našich
předků,“ uzavřel Ing. Hanzal.
Lenka
a
Svobodová,
foto
Jakub
1
Červenka
archiv stavby
Sdělovací a zabezpečovací zařízení
Popis
Kapacitní údaje
Elektronické staniční zabezpečovací zařízení
2 ks
Elektromotorický přestavník
29 ks
Návěstidla
52 ks
Optický kabel
29 990 m
Trubky HDPE
56 100 m
Železniční svršek a spodek
Délka nově vložených kolejí
Počet nově vložených výhybek
Počet regenerovaných výhybek
Zřízení nového štěrkového lože
Zřízení kolejnicového zarážedla
Výkopy zeminy z kolejiště
5 594 m
31 ks
1 ks
22 293 m3
7 ks
22 141 m3
2
Mosty, propustky, zdi
Délka nového podchodu
Délka nového zavazadlového podchodu
Železniční most – nový
Opěrné zdi – rekonstrukce
Opěrné zdi – nové
Hloubení
Uložené množství betonové směsi
Uložená výztuž
29 m
39 m
2 ks
80 m
85 m
43 108 m3
12 280 m3
1 230 t
Unikátní most přes Åstfjord a zvedání ocelové konstrukce
Pozemní stavební objekty
Demolice stavědel
Nástupištní hrany (550mm nad TK) nové
6 ks
1 137 m
Silnoproudé objekty a rozvody
TV nově realizované
Osvětlovací stožárky
3
17 400 m
75 ks
U projektu Fv. 714 Lakseveien, v jehož rámci tunelářské a povrchové týmy Metrostavu realizují stavbu dvou tunelů
(Slørdal a Mjønes) a mostu přes fjord, byl splněn další důležitý milník. Ve 20. týdnu úspěšně proběhla montáž ocelové
konstrukce mostu, a to pomocí lodního jeřábu HLV Uglen (foto č. 1) a pásového jeřábu Demag CC3800-1 (foto č. 2). Most,
který je dlouhý 735 m, naši stavbaři divize 5 pod vedením Ing. Roberta Brože, Ph.D, budují od ledna 2018. Loni na jaře
proběhla náročná operace založení pilířů, postupně vznikaly náspy, opěry a pilíře mostu. Se vším si ale týmy divize 5
dokázaly poradit a osmipolový most se již viditelně rýsuje (foto č. 3).
–red–, foto Ing. Matěj Novotný
31.05.19 14:32