strana 3
zp r a v o daj s t v í z d i v i z í
1
Most u Rzavé už čeká na asfaltový koberec
Na budovaném úseku dálnice D3 u obce Rzavá nedaleko Tábora tým Ing. Petra Štědronského z divize 4 finišuje při posledních úpravách mostu, při jehož výstavbě bylo použito zcela ojedinělé technické řešení. I když
motoristům začne sloužit zřejmě až koncem roku, kdy
budou hotové navazující komunikace, stavbaři Metrostavu už staveniště pomalu opouštějí.
„Dilatace jsou namontované, do dokončení říms na
pravém mostě nám zbývá jen pár dní,“ popisuje stav prací
Ing. Štědronský a dodává: „Hotový je i nezvykle rozsáhlý
2
kamenný obklad jednoho kužele opěry (foto č. 2) a na
pražské straně jsme s ním asi v polovině. Z naší dodávky
chybí už jen dodělat terénní úpravy, zábradlí a svodidla.“
Pro každý jízdní směr vyrostl u Rzavé téměř 242 me
try dlouhý, subtilní most se dvanácti pilíři (foto č. 1). Jeho
ocelová konstrukce, kterou vyrobila divize 7, byla na před
polí spřažena s betonovou mostovkou a technologicky
náročným postupným výsuvem překročila údolí.
Projekt byl také nezvyklý rychlostí vlastní výstavby,
specialisté divize 4 totiž získali potřebný čas na jeho
podrobnou přípravu oddálením začátku výsuvu. Ved
le připravované nosné konstrukce na předpolí umístili
pomocnou formu ve tvaru mostu, v níž vazači předem
připravovali výztuž, která se vahadlem z příhradových
nosníků přemísťovala do bednění mostu. Díky tomuto
nápadu se armovací práce v cyklu výsuvu zkrátily na pou
hou čtvrtinu! Obdobná vylepšení umožnila už po druhém
kroku zkrátit interval výsuvů na jediný týden a pravidel
nost udržet. Termín dokončení nosné konstrukce mostu
se podařilo splnit, navíc zkrácením doby výstavby naši
stavbaři omezili dobu pronájmů bednění i dalších pomoc
ných konstrukcí a vylepšili i ekonomickou stránku díla.
„Stavba se prostě nesmí uspěchat, její pečlivá a detail
ní příprava se vyplatí. Při pravidelném cyklu činností navíc
každý přesně věděl, co a kdy má udělat, a práce nás oprav
du bavila,“ vzpomíná na stavbu u Rzavé Ing. Štědronský,
který ke svým dlouholetým zkušenostem z výstavby
mostů přiřadil další technologický unikát.
Daleko větší projekt, než by se mohlo zdát
U Františkánské zahrady kousek od Václavského náměs
tí v Praze se do svého objemu plní multifunkční komplex
Myšák Gallery – daleko větší objekt, než jak může připadat z přilehlé Vodičkovy ulice. Za rondokubistickou
fasádou domu U Myšáka, v úzké proluce po zbouraných
Vosátkových domech a ve dvorním traktu tu už totiž
vyrostla hrubá stavba monolitického železobetonového
skeletu, která ve čtyřech podzemních a až devíti nadzemních podlažích poskytne téměř 16 000 m² užitné
plochy pro luxusní obchody, kanceláře a byty.
Pod vedením Ing. Ondřeje Fuchse v ní tým divize 1
v současnosti řídí a koordinuje vnitřní práce. V bytové
části s lodžiemi a terasami směrem do zahrady dělníci
dokončují vnitřní omítky a provádějí hrubé podlahy. Ske
let, který vyrostl díky betonářům divize 6, se už také začal
oblékat do svého obvodového pláště. Bude velmi různo
rodý, přechází od klasického zateplovacího k hliníkovému
fasádnímu systému, přes obklad z cementovláknitých
desek až k částem obloženým titanzinkovým plechem.
Množství navržených druhů fasád způsobuje, že naši spe
cialisté musejí hledat řešení technicky složitých detailů
a náročně kloubit práce řady různých dodavatelů.
„Tak složitou stavbu, jako je Myšák Gallery, jsem ještě
nikdy neřídil a asi hned tak nebudu,“ konstatuje zkušený
vedoucí projektu Ing. Fuchs. „Když jdete Vodičkovou uli
cí, vidíte jen novostavbu v úzké proluce a za ochrannými
sítěmi rekonstruovanou fasádu vedlejšího domu (viz
foto) a netušíte, že dalších devět desetin objektu ukrývá
podzemí a dvorní trakt. Doprava materiálu na stavbu
takového kolosu je obtížná i na zelené louce, a my jsme
navíc přímo v centru města, kde nás omezují jak úzké
ulice s tramvajovou dopravou, tak nemožnost záborů
a umístění výtahů. Teď jsme sice nově začali řešit průjezd
do podzemních garáží domem v Palackého ulici, to nám
však moc nepomůže, protože po dokončení bude jen pro
osobní vozy a maximálně malé dodávky.“
Rekonstruovaný dům v Palackého ulici je nepodsklepe
ný a jeho základy zpevnila trysková injektáž. Po vyztužení
nosných konstrukcí ocelí je v něm už nyní vybouraná část
přízemí a vytvořený průjezdný profil do dvora.
Našim stavbařům nabízí zajímavé zkušenosti také
rekonstrukce památkově chráněné fasády, která právě
prochází chemickým čistěním a renovací. Další archi
tektonický skvost – proslulá cukrárna Myšák známého
prvorepublikového cukráře Františka Myšáka – na své
vzkříšení teprve čeká. Shromáždění podkladů pro zpraco
vání projektu její repliky je velmi složité, a proto tato část
objektu bude dokončena později, stejně jako klientské
změny bytů. Práce na výstavbě Myšák Gallery se divizi 1
daří a neskončí ani po plánované zářijové kolaudaci.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Dlažba barevně ladí s plzeňskou katedrálou
Při obnově náměstí Republiky v Plzni má tým Ing. Jana
Šlajse z divize 1 za sebou už dvě etapy projektu. Díky
příznivé zimě a svému úsilí právě s měsíčním předsti
hem předal druhou dokončenou část, a tak katedrálu
sv. Bartoloměje už ze všech stran lemuje slušivá dlaž
ba z italského porfyru, která skrývá stovky metrů no
vých inženýrských sítí. Starý asfaltový povrch ve zbylé
části náměstí však dosud ukrývá nejedno tajemství…
Archeologické nálezy i odkrytí v projektu neznače
ných funkčních sítí vyvolaly řadu změn hned na počátku
úprav, největší obtíže však stavbařům přinesl požadavek
památkářů na jednotné spárování, zapracovaný do rea
lizační dokumentace. Dlažbu totiž tvoří tenké porfyrové
desky doplněné vyššími kostkami. Ty jsou sice ze stejné
vyvřelé horniny, ale jinak se ukládají. Vibrovaným kost
kám kladeným do štěrkového podloží zásyp kamennou
drtí vyhovuje, plošně malé desky ukládané do betonového
lože se však při stejném zásypu dynamickým zatížením
od automobilovém provozu usmykávaly a bylo nutné je
přespárovat pevným materiálem, jenž by vyhovoval jak
památkářům, tak zvýšenému provozu, ale i technologii
provádění. Všechny požadavky nakonec splnila až speci
álně navržená mrazuvzdorná betonová směs s plastový
mi vlákny. Veškeré spárování první etapy se proto muselo
po vyfoukání tlakovým vzduchem, dočistění a penetraci
spár provést novým způsobem (viz foto).
„Polovina náměstí o rozloze kolem 8000 m² je už
tedy definitivně dokončena,“ poznamenává Ing. Jan Šlajs
a pokračuje: „Při poslední etapě stavby, která má skončit
do 31. prosince 2007, teď provádějí další průzkum jak
archeologové, tak i stavební stroje. Ty tu minulý týden
při skrývce asfaltu pod žulovými deskami nečekaně
Metrostav_10_07.indd 3
našly 21 metrů hlubokou vyzdívanou studnu s průměrem
téměř 2,5 metru a s hladinou vody asi 7 metrů pod teré
nem. Pochází zřejmě z konce 18. století a nyní se zvažuje
její zapracování do nově budovaného povrchu náměstí.
Podle našich poznatků ještě zřejmě objevíme další dvě
torza kašen a doufám, že už nás žádná další překvapení
nečekají. Po zkušenostech ze začátku stavby jsme totiž
v předstihu provedli sondy na všech místech, kde by moh
lo dojít ke kolizi mezi podzemními nálezy a projektem.“
Stavbu podle návrhu architektů Jana Soukupa, Jiřího
Opla a Václava Ulče realizuje sdružení společností Me
trostav a Strabag, které vede naše divize 1.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007
Název: Polyfunkční dům River Diamond
Objednatel: Riverbank Development spol. s r.o.
Architekt: Šafer Hájek Architekti s.r.o.
Projekt: AED Project, a.s.
Doba výstavby: listopad 2004 – březen 2007
„Stavba River Diamond pro mě znamenala řadu „NEJ“,
se kterými jsem se dosud nesetkal – nejvyšší finanční
objem, největší počet bytů, největší důraz na akustiku,
nejvyšší cenu za m², nejhezčí atrium a nejnáročnější
fasádu. O kvalitě domu svědčí i nadstandardně řešené
interiéry bytů a společných prostor i to, že část rozesta
věné budovy poskytla zázemí doprovodnému programu
výstavy současného designu – Designblok 2006,“ vzpo
míná Václav Meisner, vedoucí projektu River Diamond.
Novostavba polyfunkčního domu River Diamond na
karlínském břehu Vltavy obsahuje 230 luxusních bytů
v osmi nadzemních podlažích a střešních nástavbách
s terasami, dvoupodlažní podzemní garáže s více než
350 parkovacími místy a obchodní plochy v přízemí. Nad
rámec městské protipovodňové ochrany ji před záplavami
střeží objektové protipovodňové vaky.
Monolitický skelet budovy, kombinace sloupového
a stěnového systému, je rozdělený na čtyři dilatační cel
ky, z nichž dva jsou založeny na základové desce a dva
na pilotách a desce. Vytvářejí městský blok do tvaru
písmene U otevřený směrem k řece atriem, které kromě
předzahrádek a zeleně nabízí pohled na šest atypických
bazénků, šestnáct podsvícených vodotrysků a mola a láv
ky z exotického dřeva.
Fasáda centrálního jižního křídla domu je opticky
jednoduchá, do ulice obložená bílými pískovcovými des
kami. Dvě boční křídla, kolmá k řece, využívají motiv
uskočených horních podlaží, rytmicky opakovaných
arkýřů a balkonů. Jejich fasády s probarvenou omítkou,
se spoustou oken a prosklených ploch i zábradlí jsou
tvarově vertikálně i horizontálně členěné, obložené pláty
měděného předzvětralého a titanzinkového plechu a MAX
deskami imitujícími dřevo.
Stavbu, rozdělenou do dvou etap, zahájili pracovníci
divize 9 společně s divizí 7, která prováděla zemní práce
a založení. Druhou etapu – samotnou stavbu – řídil tým
vedoucího projektu Václava Meisnera z divize 9, jejíž
středisko TZB zde osadilo veškeré technologie. Vztyče
ním nosných železobetonových konstrukcí se na stavbě
podílela i divize 6 a pracovníci divize 1 zde provedli velkou
část zámečnických konstrukcí.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
5/31/07 11:09:18 AM