Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 3
Na budovaném úseku dálnice D3 u obce Rzavá nedale-
ko Tábora tým Ing. Petra Štědronského z divize 4 fini-
šuje i posledních úpravách mostu, i jehvýstav-
bě bylo použito zcela ojedinělé technické řešení. I když
motoristům zne sloužit ejmě až koncem roku, kdy
budou hotové navazující komunikace, stavbaři Met-
rostavu už staveniště pomalu opouštějí.
„Dilatace jsou namontované, do dokončení říms na
pravém mosnám zbývá jen pár dní,popisuje stav prací
Ing. Štědronský a dodává: „Hotový je i nezvykle rozsáh
kamenný obklad jednoho kužele opěry (foto č. 2) a na
pražské straně jsme s ním asi v polovině. Z naší dodávky
chybí už jen dodělat terénní úpravy, zábradlí a svodidla.
Pro každý jízdní směr vyrostl u Rzavé téměř 242 me-
try dlouhý, subtilní most se dvanácti pilíři (foto č. 1). Jeho
ocelová konstrukce, kterou vyrobila divize 7, byla na před-
polí spřažena s betonovou mostovkou a technologicky
náročným postupným výsuvem překročila údolí.
Projekt byl také nezvykrychlostí vlastvýstavby,
specialis divize 4 tot získali potřebný čas na jeho
podrobnou přípravu oddálením začátku výsuvu. Ved-
le připravované nosné konstrukce na edpolí umístili
pomocnou formu ve tvaru mostu, v ž vazi předem
připravovali výztuž, která se vahadlem z íhradových
nosní přemísťovala do bednění mostu. ky tomuto
nápadu se armovací práce v cyklu výsuvu zkrátily na pou-
hou čtvrtinu! Obdobná vylepšení umožnila už po druhém
kroku zkrátit interval výsuna jediný týden a pravidel-
nost udržet. Termín dokončenosné konstrukce mostu
se podilo splnit, navíc zkcením doby výstavby naši
stavbaři omezili dobu pronájmů bednění i dalších pomoc-
ných konstrukcí a vylepšili i ekonomickou stránku díla.
„Stavba se prosnesmí uspěchat, její pečlivá a detail-
příprava se vyplatí. i pravidelném cyklu činnosnavíc
každý přesně věděl, co a kdy má udělat, a práce s oprav-
du bavila,“ vzpomíná na stavbu u Rzavé Ing. Štědronský,
který ke svým dlouholetým zkušenostem z stavby
mostů přiřadil další technologický unikát.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
U Františkánské zahrady kousek od Václavského náměs-
v Praze se do svého objemu plní multifunkční komplex
Myšák Gallery daleko větší objekt, než jak že i-
padat z ilehlé Vodičkovy ulice. Za rondokubistickou
fasádou domu U Myšáka, v úzké proluce po zbouraných
Vosátkových domech a ve dvorním traktu tu totiž
vyrostla hrubá stavba monolitického železobetonového
skeletu, která ve čtech podzemních a devíti nad-
zemních podlažích poskytne téměř 16 000 užit
plochy pro luxusní obchody, kanceláře a byty.
Pod vedením Ing. Ondřeje Fuchse v tým divize 1
v současnosti řídí a koordinuje vnitřní práce. V bytové
části s lodžiemi a terasami směrem do zahrady lníci
dokončují vnitřní omítky a provádějí hrubé podlahy. Ske-
let, který vyrostl díky betonářům divize 6, se také začal
oblékat do svého obvodového pláště. Bude velmi zno-
rodý, přechází od klasického zateplovacího k hliníkovému
fasádnímu systému, přes obklad z cementovláknitých
desek až k částem obloženým titanzinkovým plechem.
Množství navržených druhů fasád způsobuje, že naši spe-
cialisté musejí hledat řešení technicky složitých detailů
a náročně kloubit práce řady různých dodavatelů.
Tak složitou stavbu, jako je Mák Gallery, jsem ješ
nikdy neřídil a asi hned tak nebudu,konstatuje zkušený
vedoucí projektu Ing. Fuchs. „Když jdete Vodičkovou uli-
cí, vidíte jen novostavbu v úzké proluce a za ochrannými
sítěmi rekonstruovanou fasádu vedlejšího domu (viz
foto) a netušíte, že dalších devět desetin objektu ukrý
podzemí a dvor trakt. Doprava materiálu na stavbu
takového kolosu je obžná i na zelené louce, a my jsme
navíc přímo v centru města, kde nás omezují jak úzké
ulice s tramvajovou dopravou, tak nemožnost záborů
a umístěvýtahů. Teď jsme sice nově zali řešit průjezd
do podzemních garáží domem v Palackého ulici, to m
ak moc nepomůže, protože po dokončení bude jen pro
osobní vozy a maximálně malé dodávky.
Rekonstruovaný dům v Palackého ulici je nepodsklepe-
ný a jeho základy zpevnila trysková injekž. Po vyztužení
nosných konstrukcí ocelí je v něm už nyvybouraná část
přízemí a vytvořený průjezdný profil do dvora.
Našim stavbařům nabízí zajímavé zkušenosti také
rekonstrukce památkově chráněné fasády, kte právě
prochá chemickým čistěním a renovací. Další archi-
tektonický skvost proslucukrárna Mák známého
prvorepublikového cukře Františka Máka na své
vzkříšení teprve če. Shromáždění podkladů pro zpraco-
vání projektu její repliky je velmi složité, a proto tato část
objektu bude dokončena později, stejně jako klientské
změny bytů. Práce na výstavbě Myšák Gallery se divizi 1
daří a neskončí ani po plánované zářijové kolaudaci.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
strana 3
Z P R A V O D A J S T V Í Z D I V I Z Í
Most u Rzavé už čeká na asfaltový koberec
Daleko větší projekt, než by se mohlo zdát
Název: Polyfunkční dům River Diamond
Objednatel: Riverbank Development spol. s r.o.
Architekt: Šafer Hájek Architekti s.r.o.
Projekt: AED Project, a.s.
Doba výstavby: listopad 2004 – březen 2007
Stavby přihšené do souže Stavba roku 2007
Dlažba barevně ladí s plzeňskou katedrálou
i obnově městí Republiky v Plzni má tým Ing. Jana
Šlajse z divize 1 za sebou detapy projektu. ky
příznivé zimě a smu úsilí právě s čním edsti-
hem edal druhou dokončenou část, a tak katedrálu
sv. Bartoloměje už ze všech stran lemuje slušivá dlaž-
ba z italského porfyru, která skrývá stovky metno-
vých inženýrských sítí. Starý asfaltový povrch ve zbylé
části náměstí však dosud ukrývá nejedno tajemství…
Archeologické lezy i odkry v projektu neznače-
ných funkčních sítí vyvolaly řadu změn hned na počátku
úprav, největší obtíže však stavbařům přinesl požadavek
památkářů na jednotné spárování, zapracovaný do rea-
lizační dokumentace. Dlbu totiž tvoří tenké porfyrové
desky doplněné všími kostkami. Ty jsou sice ze stejné
vyelé horniny, ale jinak se ukládají. Vibrovaným kost-
kám kladeným do štěrkového podloží zásyp kamennou
drvyhovuje, plošně malé desky ukládané do betonového
lože se ak i stejném zásypu dynamickým zažením
od automobilovém provozu usmykávaly a bylo nutje
přespárovat pevným materiálem, jenž by vyhovoval jak
památkářům, tak zvýšenému provozu, ale i technologii
provádění. Všechny požadavky nakonec splnila až speci-
álně navržená mrazuvzdorná betonová směs s plastový-
mi vlákny. Veškeré spárováprvní etapy se proto muselo
po vyfoukání tlakovým vzduchem, dočistění a penetraci
spár provést novým způsobem (viz foto).
„Polovina náměs o rozloze kolem 8000 m² je už
tedy definitivně dokončena,“ poznamenává Ing. Jan Šlajs
a pokračuje: „Při poslední etapě stavby, která má skončit
do 31. prosince 2007, teď provádějí další průzkum jak
archeologové, tak i stavební stroje. Ty tu minulý týden
při skrývce asfaltu pod žulovými deskami nečekaně
našly 21 metrů hlubokou vyzdívanou studnu s průměrem
téměř 2,5 metru a s hladinou vody asi 7 metrů pod teré-
nem. Pochází zřejmě z konce 18. století a nyní se zvažuje
její zapracování do nově budovaného povrchu náměstí.
Podle našich poznatků ještě ejmě objevíme další d
torza kašen a doufám, že nás žádná další ekvapení
nečekají. Po zkušenostech ze zátku stavby jsme tot
v předstihu provedli sondy na ech místech, kde by moh-
lo dojít ke kolizi mezi podzemními nálezy a projektem.“
Stavbu podle návrhu architektů Jana Soukupa, Jiřího
Opla a Václava Ulče realizuje sdružení společností Me-
trostav a Strabag, které vede naše divize 1.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
„Stavba River Diamond pro mě znamenala řadu „NEJ“,
se kterými jsem se dosud nesetkal nejvší finanč
objem, největší počet bytů, nejtší důraz na akustiku,
nejvší cenu za m², nejhezčí atrium a nejnáročnější
fasádu. O kvalitě domu svědčí i nadstandardně řeše
interiéry bytů a společných prostor i to, že část rozesta-
věné budovy poskytla zemí doprovodnému programu
výstavy současného designu – Designblok 2006,vzpo-
míná Václav Meisner, vedoucí projektu River Diamond.
Novostavba polyfunkčního domu River Diamond na
karlínském břehu Vltavy obsahuje 230 luxusních by
v osmi nadzemních podlažích a střešních nástavbách
s terasami, dvoupodlaž podzemní garáže s více než
350 parkovacími místy a obchodní plochy v přízemí. Nad
rámec stské protipovodňové ochrany ji před plavami
stří objektové protipovodňové vaky.
Monolitický skelet budovy, kombinace sloupového
a stěnového systému, je rozdělený na čtyři dilatační cel-
ky, z nicdva jsou založeny na základové desce a dva
na pilotách a desce. Vytvářejí městský blok do tvaru
písmene U otevřený směrem k řece atriem, které kromě
předzahrádek a zeleně nabízí pohled na šest atypických
bazénků, šestnáct podsvícených vodotrysků a mola a láv-
ky z exotického dřeva.
Fasáda centrálního jižního ídla domu je opticky
jednoduchá, do ulice obložená bími pískovcovými des-
kami. D boč křídla, kolmá k řece, využívají motiv
uskočených horních podlaží, rytmicky opakovaných
arkýřů a balkonů. Jejich fasády s probarvenou omítkou,
se spoustou oken a prosklených ploch i bradlí jsou
tvarově vertikálně i horizonlně členěné, obložené pláty
měděného předzvětralého a titanzinkového plechu a MAX
deskami imitujícími dřevo.
Stavbu, rozdělenou do dvou etap, zahájili pracovníci
divize 9 společně s divizí 7, která prováděla zemní práce
a založení. Druhou etapu samotnou stavbu řídil tým
vedoucího projektu Václava Meisnera z divize 9, jejíž
středisko TZB zde osadilo veškeré technologie. Vztyče-
ním nosných železobetonových konstrukcí se na stavbě
podílela i divize 6 a pracovníci divize 1 zde provedli velkou
část zámečnických konstrukcí.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
1
2
Metrostav_10_07.indd 3 5/31/07 11:09:18 AM
Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2007, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (534 ms)

Rendering Strana 4 (104359): (0/1) (59 ms)

Rendering Strana 3 (104357): (0/1) (96 ms)

Rendering Strana 2 (104356): (0/1) (98 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3175/vth121030-1.jpg (3x)

 i3175/vth121031-1.jpg (3x)

 i3175/bg104357.svg

 i3175/vth121033-1.jpg (3x)

 i3175/vth121029-1.jpg (2x)