strana 3

zp r a v o daj s t v í z d i v i z í

1

Most u Rzavé už čeká na asfaltový koberec

Na budovaném úseku dálnice D3 u obce Rzavá nedaleko Tábora tým Ing. Petra Štědronského z divize 4 finišuje při posledních úpravách mostu, při jehož výstavbě bylo použito zcela ojedinělé technické řešení. I když

motoristům začne sloužit zřejmě až koncem roku, kdy

budou hotové navazující komunikace, stavbaři Metrostavu už staveniště pomalu opouštějí.

„Dilatace jsou namontované, do dokončení říms na

pravém mostě nám zbývá jen pár dní,“ popisuje stav prací

Ing. Štědronský a dodává: „Hotový je i nezvykle rozsáhlý

2

kamenný obklad jednoho kužele opěry (foto č. 2) a na

pražské straně jsme s ním asi v polovině. Z naší dodávky

chybí už jen dodělat terénní úpravy, zábradlí a svodidla.“

Pro každý jízdní směr vyrostl u Rzavé téměř 242 me­

try dlouhý, subtilní most se dvanácti pilíři (foto č. 1). Jeho

ocelová konstrukce, kterou vyrobila divize 7, byla na před­

polí spřažena s betonovou mostovkou a technologicky

náročným postupným výsuvem překročila údolí.

Projekt byl také nezvyklý rychlostí vlastní výstavby,

specialisté divize 4 totiž získali potřebný čas na jeho

podrobnou přípravu oddálením začátku výsuvu. Ved­

le připravované nosné konstrukce na předpolí umístili

pomocnou formu ve tvaru mostu, v níž vazači předem

připravovali výztuž, která se vahadlem z příhradových

nosníků přemísťovala do bednění mostu. Díky tomuto

nápadu se armovací práce v cyklu výsuvu zkrátily na pou­

hou čtvrtinu! Obdobná vylepšení umožnila už po druhém

kroku zkrátit interval výsuvů na jediný týden a pravidel­

nost udržet. Termín dokončení nosné konstrukce mostu

se podařilo splnit, navíc zkrácením doby výstavby naši

stavbaři omezili dobu pronájmů bednění i dalších pomoc­

ných konstrukcí a vylepšili i ekonomickou stránku díla.

„Stavba se prostě nesmí uspěchat, její pečlivá a detail­

ní příprava se vyplatí. Při pravidelném cyklu činností navíc

každý přesně věděl, co a kdy má udělat, a práce nás oprav­

du bavila,“ vzpomíná na stavbu u Rzavé Ing. Štědronský,

který ke svým dlouholetým zkušenostem z výstavby

mostů přiřadil další technologický unikát.

Daleko větší projekt, než by se mohlo zdát

U Františkánské zahrady kousek od Václavského ná­měs­

tí v Praze se do svého objemu plní multifun­kční komplex

Myšák Gallery – daleko větší objekt, než jak může připadat z přilehlé Vodičkovy ulice. Za rondokubistickou

fasádou domu U Myšáka, v úzké proluce po zbouraných

Vosátkových domech a ve dvorním traktu tu už totiž

vyrostla hrubá stavba monolitického železobetonového

skeletu, která ve čtyřech podzemních a až devíti nadzemních podlažích poskytne téměř 16 000 m² užitné

plochy pro luxusní obchody, kanceláře a byty.

Pod vedením Ing. Ondřeje Fuchse v ní tým divize 1

v současnosti řídí a koordinuje vnitřní práce. V bytové

části s lodžiemi a terasami směrem do zahrady dělníci

dokončují vnitřní omítky a provádějí hrubé podlahy. Ske­

let, který vyrostl díky betonářům divize 6, se už také začal

oblékat do svého obvodového pláště. Bude velmi různo­

rodý, přechází od klasického zateplovacího k hliníkovému

fasádnímu systému, přes obklad z cementovláknitých

desek až k částem obloženým titanzinkovým plechem.

Množství navržených druhů fasád způsobuje, že naši spe­

cialisté musejí hledat řešení technicky složitých detailů

a náročně kloubit práce řady různých dodavatelů.

„Tak složitou stavbu, jako je Myšák Gallery, jsem ještě

nikdy neřídil a asi hned tak nebudu,“ konstatuje zkušený

vedoucí projektu Ing. Fuchs. „Když jdete Vodičkovou uli­

cí, vidíte jen novostavbu v úzké proluce a za ochrannými

sítěmi rekonstruovanou fasádu vedlejšího domu (viz

foto) a netušíte, že dalších devět desetin objektu ukrývá

podzemí a dvorní trakt. Doprava materiálu na stavbu

takového kolosu je obtížná i na zelené louce, a my jsme

navíc přímo v centru města, kde nás omezují jak úzké

ulice s tramvajovou dopravou, tak nemožnost záborů

a umístění výtahů. Teď jsme sice nově začali řešit průjezd

do podzemních garáží domem v Palackého ulici, to nám

však moc nepomůže, protože po dokončení bude jen pro

osobní vozy a maximálně malé dodávky.“

Rekonstruovaný dům v Palackého ulici je nepodsklepe­

ný a jeho základy zpevnila trysková injektáž. Po vyztužení

nosných konstrukcí ocelí je v něm už nyní vybouraná část

přízemí a vytvořený průjezdný profil do dvora.

Našim stavbařům nabízí zajímavé zkušenosti také

rekonstrukce památkově chráněné fasády, která právě

prochází chemickým čistěním a renovací. Další archi­

tektonický skvost – proslulá cukrárna Myšák známého

prvorepublikového cukráře Františka Myšáka – na své

vzkříšení teprve čeká. Shromáždění podkladů pro zpraco­

vání projektu její repliky je velmi složité, a proto tato část

objektu bude dokončena později, stejně jako klientské

změny bytů. Práce na výstavbě Myšák Gallery se divizi 1

daří a neskončí ani po plánované zářijové kolaudaci.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Dlažba barevně ladí s plzeňskou katedrálou

Při obnově náměstí Republiky v Plzni má tým Ing. Jana

Šlajse z divize 1 za sebou už dvě etapy projektu. Díky

příznivé zimě a svému úsilí právě s měsíčním předsti­

hem předal druhou dokončenou část, a tak katedrálu

sv. Bartoloměje už ze všech stran lemuje slušivá dlaž­

ba z italského porfyru, která skrývá stovky metrů no­

vých inženýrských sítí. Starý asfaltový povrch ve zbylé

části náměstí však dosud ukrývá nejedno tajemství…

Archeologické nálezy i odkrytí v projektu neznače­

ných funkčních sítí vyvolaly řadu změn hned na počátku

úprav, největší obtíže však stavbařům přinesl požadavek

památkářů na jednotné spárování, zapracovaný do rea­

lizační dokumentace. Dlažbu totiž tvoří tenké porfyrové

desky doplněné vyššími kostkami. Ty jsou sice ze stejné

vyvřelé horniny, ale jinak se ukládají. Vibrovaným kost­

kám kladeným do štěrkového podloží zásyp kamennou

drtí vyhovuje, plošně malé desky ukládané do betonového

lože se však při stejném zásypu dynamickým zatížením

od automobilovém provozu usmykávaly a bylo nutné je

přespárovat pevným materiálem, jenž by vyhovoval jak

památkářům, tak zvýšenému provozu, ale i technologii

provádění. Všechny požadavky nakonec splnila až speci­

álně navržená mrazuvzdorná betonová směs s plastový­

mi vlákny. Veškeré spárování první etapy se proto muselo

po vyfoukání tlakovým vzduchem, dočistění a penetraci

spár provést novým způsobem (viz foto).

„Polovina náměstí o rozloze kolem 8000 m² je už

tedy definitivně dokončena,“ poznamenává Ing. Jan Šlajs

a pokračuje: „Při poslední etapě stavby, která má skončit

do 31. prosince 2007, teď provádějí další průzkum jak

archeologové, tak i stavební stroje. Ty tu minulý týden

při skrývce asfaltu pod žulovými deskami nečekaně

Metrostav_10_07.indd 3

našly 21 metrů hlubokou vyzdívanou studnu s průměrem

téměř 2,5 metru a s hladinou vody asi 7 metrů pod teré­

nem. Pochází zřejmě z konce 18. století a nyní se zvažuje

její zapracování do nově budovaného povrchu náměstí.

Podle našich poznatků ještě zřejmě objevíme další dvě

torza kašen a doufám, že už nás žádná další překvapení

nečekají. Po zkušenostech ze začátku stavby jsme totiž

v předstihu provedli sondy na všech místech, kde by moh­

lo dojít ke kolizi mezi podzemními nálezy a projektem.“

Stavbu podle návrhu architektů Jana Soukupa, Jiřího

Opla a Václava Ulče realizuje sdružení společností Me­

trostav a Strabag, které vede naše divize 1.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007

Název: Polyfunkční dům River Diamond

Objednatel: Riverbank Development spol. s r.o.

Architekt: Šafer Hájek Architekti s.r.o.

Projekt: AED Project, a.s.

Doba výstavby: listopad 2004 – březen 2007

„Stavba River Diamond pro mě znamenala řadu „NEJ“,

se kterými jsem se dosud nesetkal – nejvyšší finanční

objem, největší počet bytů, největší důraz na akustiku,

nejvyšší cenu za m², nejhezčí atrium a nejnáročnější

fasádu. O kvalitě domu svědčí i nadstandardně řešené

interiéry bytů a společných prostor i to, že část rozesta­

věné budovy poskytla zázemí doprovodnému programu

výstavy současného designu – Designblok 2006,“ vzpo­

míná Václav Meisner, vedoucí projektu River Diamond.

Novostavba polyfunkčního domu River Diamond na

karlínském břehu Vltavy obsahuje 230 luxusních bytů

v osmi nadzemních podlažích a střešních nástavbách

s terasami, dvoupodlažní podzemní garáže s více než

350 parkovacími místy a obchodní plochy v přízemí. Nad

rámec městské protipovodňové ochrany ji před záplavami

střeží objektové protipovodňové vaky.

Monolitický skelet budovy, kombinace sloupového

a stěnového systému, je rozdělený na čtyři dilatační cel­

ky, z nichž dva jsou založeny na základové desce a dva

na pilotách a desce. Vytvářejí městský blok do tvaru

písmene U otevřený směrem k řece atriem, které kromě

předzahrádek a zeleně nabízí pohled na šest atypických

bazénků, šestnáct podsvícených vodotrysků a mola a láv­

ky z exotického dřeva.

Fasáda centrálního jižního křídla domu je opticky

jednoduchá, do ulice obložená bílými pískovcovými des­

kami. Dvě boční křídla, kolmá k řece, využívají motiv

uskočených horních podlaží, rytmicky opakovaných

arkýřů a balkonů. Jejich fasády s probarvenou omítkou,

se spoustou oken a prosklených ploch i zábradlí jsou

tvarově vertikálně i horizontálně členěné, obložené pláty

měděného předzvětralého a titanzinkového plechu a MAX

deskami imitujícími dřevo.

Stavbu, rozdělenou do dvou etap, zahájili pracovníci

divize 9 společně s divizí 7, která prováděla zemní práce

a založení. Druhou etapu – samotnou stavbu – řídil tým

vedoucího projektu Václava Meisnera z divize 9, jejíž

středisko TZB zde osadilo veškeré technologie. Vztyče­

ním nosných železobetonových konstrukcí se na stavbě

podílela i divize 6 a pracovníci divize 1 zde provedli velkou

část zámečnických konstrukcí.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

5/31/07 11:09:18 AM