Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 3
Voda a vodní stavby
S problematikou staveb u vodch toků, které hrozí
povodněmi, jsou nejlépe obezmeni pracovci divi-
ze6. Dobře ji však znají i kolegové z ostatch divizí.
sledující řádky a fotografie prozradí, jak jejich práci
postihla červnová povodeň a jak si s ní poradili.
Tábor sice povodně dramaticky nepoškodily, ale prud-
ké dtě zsobily, že se 2. června ráno znovu protrhla
dočasná hráz rybka Jorn, na jehož odbahní pracuje
ve sdrení i tým naší divize 6 vedený Ing. Petrem Šimá-
kem. Jordánem v té době protékalo přes 12 vteřinových
kuků vody a ochranu Tismenicho údolí se podařilo
zajistit jen díky provizorní regulaci odtoku ve štole pod
vodopádem (foto č. 1), kterou vyrazili pracovníci divize1
v čele s Jiřím Nokem. Povodně zde práce na zakázce
určitě zdrží okolik mě.
Na Litavce u Králova Dvora měli větší šstí. Stavba
protipovodňových opatření (foto č. 2), kterou tu prová
tým Ing. Miroslava Pajera z divize 6, už postoupila natolik,
že červnové přívaly vody místní obyvatele většinou ne-
ohrozily. O jejich účinnosti se 6. června přesvědčil i mini-
str zemědělství Petr Bendl, kterého na stavbu doprovodil
také ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc.
Malá vodní elektrárna Ští, opět dílo divize 6, pře-
čkala velkou vodu pod vodou (foto č. 3). Tým Ing. Jího
Škrance ji totiž musel v neděli řízeně zaplavit, aby nedošlo
kprovalení její štětovnicové stěny. Podobná situace je ta-
ké uMVE vRoudnici a Liběchově. Díky tomuto opatře
ak stavby neplavou, ale stojí. A to doslova.
V Lovosicích, kde protipovodňová opatření nedávno
ve sdrení dokoil tým divize 8 pod vedením Ing. Pavla
Komsy, měli sucho. Zábrany vydržely (foto č. 4) a lidé za
nimi si oddechli. Kvalitní práce se osvědčila.
Na www.facebook.com/Metrostav si můžete pro-
hlédnout ještě další fotografie našich staveb u vody
vdobě letošních červnových povodní. Posílali je vedoucí
projektů, kterým za ně touto cestou děkujeme. Udělené
„liky“ pod přísvky ale jistě nepatří velké vo. Vyjaují
spíš uznání šikovným kolem, kteří fotografiemi doka-
zují, že jsou na všechny mimořádné ulosti podobho
druhu na svých stavch dobře připraveni.
red, foto archivy staveb
Od začátku ledna provádí tým Ing. Toše Kohouta
zdivize 5 vesdružení skolegy ze Subterry opravu are-
konstrukci asi 4,5 km dlouhého úseku železnice mezi
pražskými stanicemi Bubeneč aHolešovice (foto č. 1).
Stavbi tu během příštích dvou let musí kompletně
zrekonstruovat svršek i spodek trati, vyměnit zabez-
pečovací zařízení, provést obnovu stanice Holešovice
avystavět zcela novou zastávku Podbaba. Součástí za-
zky je také rekonstrukce všech 11 mostů natrase či
výstavba aobnova opěrných zdí iprotihlukových stěn.
Spřípravnými pracemi zal tým Ing.Kohouta letos
vlednu. Místo plánovach čtyř měců však staveniště
musel připravit jen během osmi týdnů, kdy mu dílo navíc
komplikovaly rozmary letní zimy. Ani spříchodem jara
tempo stavbařů nepokleslo. Práce inale probíhají vča-
sovém tlaku, prote musí respektovat výluky dopravy
ananěkterých místech navíc mohou prohat pouze vno-
ci, ato jen zhruba dvě až čti hodiny. Trať také prochází
vtěsné blízkosti obydlených domů, najejichž obyvatele
musí brát stavba ohled. Vsoasné době dělníci pracu
v železniční stanici Holešovice (foto č. 2). Zdeí první
stupiště krátí nalku 346 m, druhé atřetí prodlužují
na400 m. Nástupní hrany všech zvyšují na550 mm.
Nová zastávka Podbaba bude mít dvě 220 m dlou
stupiště, tvená znástupištních zídek zprefabrikátů
typu L snavazující zpevněnou plochou ze zámkové beto-
nové dlažby. Přístup napeny sístřešky naochranu
ed neízní počasí umní schodiště arampy znoho
podchodu, jenž propojí Jednořadou ulici sPapírenskou.
Určitým specifikem této železniční stavby je skuteč-
nost, že část trati vlce asi 1,5 km prochází vtěsné bz-
kosti dvou přírodch památek – vrchu Pecka aKrálovské
obory. Aby nedošlo kpoškození chráného území, mají
veStromovce stavbaři přístup jen kmostům označeným
jako Stromovka 1 aStromovka 2, ato pouze malými ná-
kladními vozidly. Drtivou většinu optimalizačních úprav
na traťom úseku, tedy výměnu železničního svršku
a spodku, trakční vedení, pokládku zabezpečovacích,
sdělovacích asilnoproudých kabelů, budou moci provést
pouze po lese trati z prostor přilehlých železnch
stanic Bubeneč aHolešovice. „Pro naši divizi je optimali-
zace této trati vstupem donového prostředí specifických
dopravch staveb. Ies obže se nám ji daří provádět
podle harmonogramu avnejvší kvali,“ říká vedoucí
projektu. Podokoení rekonstrukce trati, kterou spolu-
financuje iEU, poní vlaky budou moci jezdit rychlostí až
90 km/hod. a výrazně se zvýší ijejí bezpečnost.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Divize 5 rekonstruuje vyženou pražskou trať
1
2
Dohled památkářů
Už deset měsíců obyvatelé Toužimi trlivě snáše-
jí rozsáhlé stavební práce, které prohají na jejich
stí Jiřího z Poděbrad. Vědí proč. Odměnou jim
zarok ačtvrt bude kompletně zrekonstruované centrál-
ní náměstí, kterému tým Radka Kery zdivize 9 vrá
jeho původní architektonickou podobu.
Nejde ale jen oprostou obnovu nás. Stavbi musí
pod ním apřilehlými ulicemi oddělit smíšenou kanalizaci
nasamostatnou splaškovou adťovou, jež musí splňo-
vat současné podmínky naochranu životho prostředí.
Proto také veškeré dešťové vody, které jí proudí, odvedou
es odlovač ropných látek. Kromě toho musí počítat
sřízeným odvodem srážkových vod ze sech, vybudovat
nové veřejné osvětlení a na stí zasadit nové stro-
my, umístit moderní mobiliář asochu kráčeho Jiřího
zPoděbrad vživotní velikosti, která se spolu svodním
morovým sloupem a kašnou (foto č. 1) stane v srpnu
roku2014 novou dominantou rekonstruované plochy.
Vzhledem ktomu, že se jedná ohistorické prostran-
ství, prozkoumali je ještě před zahájením výkopových
prací pracovci Národního památkoho ústavu. Aby
zmapovali výskyt dobové štětové dlažby, provedli několik
detek sond, které však neprokázaly její celoplný nález,
pouze nesouvislý výskyt. „Trvalá přítomnost archeolo
i proní výkopů však přinesla jiné zamavé nálezy.
Jedním z významnějších bylo objevení původní pece
vbzkosti Janova zámku,“ říká vedoucí projektu. Zdal-
ších již prodaných lokalit stojí za zmínku také objev
základů horní městské brány či torzo dol. Po celou
dobu výkopů archeologové průběžně nacházeli idobový
kamenný odvodňovací systém. „Naopak si nepotvrdili
ekávané nálezy kolem kostela, kjejichž zmizení nejsš
ispěla výměna inženýrských sítí v80. letech minuho
stole, kdy byl přístup k archeologickým nálezům dost
destruktivní,“ dová stavbyvedoucí Petr Balák. Při osa-
zování revizní šachty stavbaři také objevili vhloubce asi
dvou metrů staré sklepení s cihelnou klenbou. Patřilo
kdvoupodlažmu domu, který musel podruhé světo
lce ustoupit nové komunikaci.
Přítomnost archeologů sice stavbařům částečně kom-
plikuje iprodluje práci, pátní stoku kanalizace včet-
ně revizch a spádišťových šachet však už dokoili.
Vprovozu je dnes iodlučovač ropných látek anapojeno
nať je asi 60 % střešních svodů. „me zčásti hotové
irozvody vejho osvětlení azajili jsme práce nakon-
strukčních vrstvách komunikací aparkovišť. Položili jsme
také asi desetinu nové zádlažby z kamenných žulových
kostek (foto č. 2),“ vyjmenová Radek Kučera. Při výběru
dlažby, která musí korespondovat shistorickou podobou
stí, se stavbaři na doporučení patkářů obrátili
hned naněkolik regiolních kamenolomů, jejichž kámen
odpovídá charakteru tehdejší doby. Kromě vzhleduak
samoejmě musel spovat itechnické padavky sdů-
razem naživotnost, trvanlivost aodolnost proti zimním
solím, což si tým Radka Kučery ověřoval vlastmi labo-
ratorními zkouškami. Dalším rozhodujícím faktorem pro
výběr dodavatele byla i cena, protože kamenná dlažba
tvoří jednu znejvýznamněích položek rozpočtu nacelou
rekonstrukci náměstí.
Během léta by stavbaři měli dokončit aedat inves-
torovi k edběžmu užívání část komunikací v dol
polovině náměstí azahájit práce nadalší etapě projektu.
Prioritou pro všechny stále je, aby i při ní zůstala zacho-
vána dobrá obslužnost toužimského náměstí.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Tuneláři divize 5 – tradiční srdce Metrostavu
Ozastnancíchprovozu ražených konstrukcí adefini-
tivch obezdívek tunelů divize 5 se zmiňují snad kaž
noviny Metrostavu. V souvislosti snimi psaly i o vý-
stavbě pražského metra V.A (foto stanice Petřiny) či
tunelového komplexu Blanka, opráci naIslandu nebo
veFinsku. Dnes se však věnují cemu provozu vnitro-
podnikové nosné technologie, která kdysi při stav
pražské podzemní dráhy ustanovila základ Metrostavu.
„Považuji za velmi prospěšné, že pracovci vnit-
ropodnikových nosných technologií jsou v Metrostavu
soustředěni dovleněných provozů. Umožňuje to jejich
kvalitněí aoperativnější řízení, než kdyby spadali pod di-
vizi jako ostatní členové běžch projektových týmů,“ říká
Ing. Jaromír Ht, vedoucí provozu. Ten dnes zahrnuje
na250 dělníků a80 techniků. Zároveň se pro něj připravu-
je iitka smluvních žáků, budoucích elektrikářů, stroj-
ků či údržbářů. Pro všechny dnes obchodníci divize5
musí nat dostatek práce. „Unás se vsoučasnosti tunely
doveřejných soutěží nevypisují. Abychom své zkušené
avysoce kvalifikované pracovníky udrželi, musíme pro ně
hledat práci vzahraničí, ato inasubdodávkách. Pátráme
nejen usousedů či naseveru Evropy, ale třebavÁzerbájd-
žánu, kde by mohly nat uplatnění inaše tunelovací stroje
Tonda aAdéla,“ doplňuje Ing.Heřt.
Tuneláři divize 5, ktí umí své síly spojit isprovo-
zem ražených konstrukcí adefinitivch obezvek tune
divize 1, budují obvykle podzemní stavby sprofilem nad
16m². Razí je jak Novou rakouskou tunelovací metodou,
tak pomocí TBM. Při projektu Héđinsfjarđargöng se na-
ili stavět tunely zsobem Drill & Blast, natunelu Břez-
no použili ražbu s obvodovým vrubem a edklenbou.
Dojejich nabídky je však možné zařadit itunely budova
postupem ADECO-RS, který sepreferuje zejména vjižní
Evropě. Divize 5 jej zatím sice nepoužila, ale připravila na-
bídku nastavbu tímto způsobem pro soutěž vRumunsku.
„Co se týče primárho či sekundárho ostění, umíme
nadnout snad vše, co lze – odstříkach betonů přes ty-
binky, betonové ostění doformy sfóliovou izolací po obe-
zdívku zvodostavebho betonu,“ vypočítává Ing.Ht,
jehož kolegové tví pro divizi5 ipodklady knabídkám,
kladové kalkulace či návrh strojních sestav. Podle cha-
rakteru práce aprofilu tunelu dnes provoz může persol-
ně obsadit až šest čeleb. Pracovci jednotlivých týmů se
přitom mohou mezi zakázkami přesunovat.
V soasnosti netrlivě čekáme nazahájení stavby
železničního tunelu Ejpovice, nedávno vysoutěženého
islandského Nofjaargöng tunelu nebo zapár let praž-
ského metraD,“ uzavírá Ing.Ht výhled zaměstnanosti
svých kolegů, kteří svojí dovedností udržují v běhu původ-
ní poslání asrdce Metrostavu.
1
1
3
2
2
4
Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2013, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (103727): (0/1) (323 ms)

Rendering Strana 3 (103720): (0/1) (370 ms)

Rendering Strana 2 (103715): (0/1) (370 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3045/vth120314-1.jpg (3x)

 i3045/vth120320-1.jpg (3x)

 i3045/bg103720.svg

 i3045/vth120328-1.jpg (3x)

 i3045/vth120307-1.jpg