Párty Metrostavu se vrátila

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4

na Občanskou

plovárnu

12. června 2014 / 10 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Aleše Gotharda,

vedoucího projektu z divize 5 str. 2

čtrn á ctid e n í k

M e trostav

a .s.

Bezbariérově přístupné

Krátce / Aktuálně

Setkání lídrů českého stavebnictví

Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát se spolu

s dalšími kolegy 29. května zúčastnil klíčového setkání

vrcholných představitelů státu a vedoucích manažerů

stavebních firem. Úvodní slovo při této konferenci

nazvané Setkání lídrů českého stavebnictví 2014 pronesl

prezident ČR Miloš Zeman. V závěru programu převzal

zástupce Kraje Vysočina ocenění za 1. místo v soutěži TOP

Zadavatel 2013, jejímž hlavním partnerem byl Metrostav.

Zakončení stavby

Ve čtvrtek 29. května byla

slavnostně zakončena

rekonstrukce železničního

mostu přes Labe v Děčíně.

Nové přemostění, které

je v provozu od loňského

listopadu, si při této

příležitosti prohlédl také obchodní ředitel Metrostavu

Ing. Milan Veselský (foto druhý zprava). Spolu

s investorem pochválil dobrou práci zaměstnanců provozu

mostních technologií divize 4 vedených Ing. Martinem

Ředinou i ocelářů divize 3, kteří novou konstrukci zhotovili.

Tiskový mluvčí roku 2013

Tiskový mluvčí Metrostavu Ing. František Polák, který

je zároveň předsedou redakční rady těchto novin, se stal

absolutním vítězem ankety Mluvčí roku 2013. V soutěži,

kterou pořádá Český klub mluvčích a Komora Public

Relations, současně získal za komunikaci o pražském

tunelu Blanka zvláštní ocenění za mimořádný výkon.

Cena pro divizi 1

Novostavba Zdravotnické

záchranné služby Plzeňského

kraje, jejíž stavbu řídil

tým Ing. Miroslava Záhoře

z divize 1, získala za

skloubení funkčnosti budovy

s kvalitním architektonickým

výrazem Ocenění Okresní hospodářské komory Plzeňska

v soutěži Stavba roku Plzeňského kraje 2014.

Sledujte SharePoint Metrostavu,

pravidelný zdroj informací

Humanitární pomoc

Skupina Metrostav poskytla pomoc balkánským státům,

které v květnu postihly katastrofální povodně. Po komunikaci s krizovými štáby v postižených místech její zástupci

zjistili, co je potřeba, a přivezli na předměstí srbského Bělehradu a do obce Laktaši u Banja Luky v Bosně a Hercegovině kalová čerpadla, elektrocentrály, vysoušeče (foto),

holínky, gumové rukavice a mnoho dalších potřebných

věcí v hodnotě 800 tisíc korun. Na humanitární pomoci se

podíleli pracovníci divizí 2, 4 a 11 Metrostavu a firem Metrostav stavebniny a Subterra, akci koordinoval Ing. Miroslav Bálint z útvaru zahraničního podnikání Skupiny.

–red–, foto archiv Skupiny Metrostav

Metrostav_10_2014.indd 1

Divize 8 je nejen lídrem sdružení, které buduje stavební část metra V.A. Jako samostatnou zakázku vloni

na podzim vysoutěžila i dodávku a osazení všech

eskalátorů a výtahů, jež rozestavěná trasa podzemní

dráhy z Dejvic do Motola potřebuje nejen pro přístup

cestujících, ale i dopravu zaměstnanců a nákladů. Tým

Davida Hlaváče začal na projektu pracovat vloni koncem října a 16 ramen jezdicích schodů a 13 kusů zdviží

musí odevzdat letos 17. listopadu. Na provedení akce

má nezvykle krátkou dobu, dílo se mu ale daří koordinovat s výstavbou jednotlivých stanic a zvládá je včas.

„Tři čtvrtiny objemu z naší zakázky představuje strojní

dodávka,“ říká vedoucí projektu David Hlaváč a doplňuje:

„Před ní ale musíme provést stavební přípravu, jejíž podíl

narostl třeba i kvůli tomu, že prostory pro eskalátory byly

vyprojektovány a postaveny dřív, než byl znám strojní dodavatel, a my je musíme upravovat. Na stavbu jsme také

mohli nastoupit později, než bývá obvyklé, a proto nám

zejména manipulaci s velkými břemeny komplikuje řada

zabudovaných konstrukcí či rozvodů.“

Ze 13 výtahů na trase V.A budou dva umístěny ve veřejnosti nepřístupných prostorách, jedenáct dalších zajistí

bezbariérové spojení nástupišť s ulicemi. Výjimku tvoří

nadzemní stanice Nemocnice Motol, kde je přímý výstup

na terén, a jsou zde proto nejen navrženy, ale dnes dokonce i dokončeny jenom dva obslužné výtahy (malé foto)

do spodního vestibulu. Ze stanice Petřiny zase povede

dvojice výtahů pro cestující jenom do podchodu, pro

výstup na ulici se bude přesedat na další zdviž.

Stavbaři postupují s prací ve směru od Motola do Dejvic. Ve stanici Bořislavka proto začnou s montáží výtahů

až v srpnu. Také kvůli tomu, že společnost Hochtief CZ,

která ji buduje, potřebuje co nejdéle zachovat výtahovou

šachtu volnou pro dopravu stavebního materiálu.

Zabudování šestnácti eskalátorů (titulní foto stanice

Nemocnice Motol) je složitější záležitostí. Firma Otis,

která je spolu s výtahy dodává, se totiž při této zakázce

musí popasovat i s výrobou nezvykle dlouhých jezdicích

schodů pro stanici Petřiny. Tříramenné eskalátory tam

musí překonat výšku přes 38 m, a protože vystoupají pod

úhlem 30°, na délku dosáhnou přes 76 m. Budou tak o asi

jen 11 m kratší, než jsou nejdelší eskalátory pražského

metra ve stanici Náměstí Míru. Lidé po nich ale pojedou

zhruba stejně dlouho, kolem 2 minut. Jezdicí schody nejen

na Petřinách, ale i na celém metru V.A jsou totiž moderní,

a tudíž pomalejší, aby na ně mohlo bezpečně nastoupit

víc lidí. S rychlostí 0,65 m/s by jejich teoretická přepravní

kapacita měla být až 11 700 osob za hodinu.

„Eskalátory pro Petřiny jsou rozdělené do 30 kusů,

které postupně navážíme do vestibulu a zasunujeme

do eskalátorového tunelu, kde je pracovníci firmy Otis

montují,“ popisuje David Hlaváč a uzavírá: „Výtahy a eskalátory musíme předat včetně všech potřebných zkoušek, proto je poslední částí naší zakázky napojení strojů

na elektrické rozvody, které dělá dodavatel technologického vybavení metra V.A firma Skanska. Zakázka stejného

rozsahu, jako je ta naše, se obvykle dělá 1,5 až 2 roky. My

ale potřebujeme mít všechno hotové za pouhý rok. Tlačíme proto na dodavatele strojní části, aby využil veškeré

své kapacity, a práce se nám zatím daří podle plánu.“

Dispečink pro řízení vlaků na dvou

třetinách českých tratí str. 2

Začínali jsme společně – metro

i Metrostav str. 2

Jáchymovské serpentiny budou

bezpečnější str. 3

Dům na mostech

Parcel uprostřed Prahy, kde mohou vznikat nové bytové domy, je jako šafránu. Jednu z nich, proluku

u Holečkovy ulice, jež vznikla v 80. letech 20. století

kvůli stavbě Strahovského tunelu (SAT), zaplní Rezidence Sacre Coeur II, kterou 28. května při poklepu

základního kamene představil veřejnosti developer –

společnost SATPO CZ. Tým Jana Kučery z divize 9 její

stavbu zahájil koncem března a má před sebou velmi

náročnou práci – pod dvěma třetinami staveniště totiž

procházejí tubusy Strahovského tunelu, které zatížení

od nového objektu nejsou schopné přenést. Dům proto

musí doslova vrůst do mostů, jež tunel překlenou.

Na začátku zakázky si Jan Kučera potřeboval doplnit

informace o staveništi. Zadávací dokumentace totiž uváděla, že únosnost zastropení SAT je v této části pouhých

200 kg/m². Fotografie ze stavby Strahovského tunelu,

které objevil v archivních novinách Metrostavu, mu ale

prozradily, že na jeho stropě stával jeřáb a jezdily automíchače. Nakonec se dopátral původního projektu a zjistil,

že strop unese dvacetkrát víc, než bylo předpokládáno,

a to byla samozřejmě dobrá zpráva.

„Hmota rezidence Sacre Coeur II s půdorysným

uspořádáním do tvaru písmene U využívá prakticky celou

parcelu a spolu s původní zástavbou tvoří uzavřený uliční

blok,“ popisuje vedoucí projektu Jan Kučera a pokračuje:

„Pod oběma jejími šestipodlažními křídly leží SAT, který

novostavba musí překlenout pomocí dvou ocelových

prostorových příhradových konstrukcí připomínajících

mosty. Každá z nich je asi 50 m dlouhá, 20 m široká,

12 m vysoká a váží 800 tun. Oba mosty budou přes ložiska uloženy na velkoprůměrových pilotách zavrtaných do

břidlicového podloží podél vnějších stěn tubusů.“

Ocelové příhradové mosty překlenou SAT a zároveň

vytvoří nosnou konstrukci pro tři podlaží obou křídel. Ta

budou do mostů vestavěna pomocí ocelových nosníků

a spřažených plechobetonových stropů. Další podlaží nad

nimi budou z monolitického železobetonu.

Mosty jsou vyprojektovány tak, aby každý přenesl

celkové zatížení asi 11 tisíc tun. Jejich konstrukce bude

příhradová, ale styčníky nebudou kloubové, jako je to

běžné u dopravních mostů, nýbrž jsou netypicky navrženy

jako rámové. Vedoucí projektu Jan Kučera k tomu dodává:

„Bude to technicky tak unikátní dílo, že je do jeho návrhu

zapojena široká ocelářská obec, samozřejmě včetně specialistů z Metrostavu.“

Zatímco křídla rezidence vyrostou v mostech, prostřední část novostavby bude založena na pilotách a základových prazích. Kvůli optimalizaci nákladů je ale celý

objekt, budovaný navíc ve svahu, navržený jen ze dvou

dilatačních celků. Také tato skutečnost bude klást vysoké

nároky na správnost projektu i přesnost provedení stavby.

Staveniště u Holečkovy ulice zatím ale žije převážně

jen zemními pracemi. Při slavnostním poklepu základního

kamene se o tom 28. května přesvědčili pozvaní hosté,

mezi kterými byl i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan

Veselský a ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský, který se chopil

symbolického kladívka (foto).

K náročné stavbě, jež vznikne podle návrhu autorů

z ateliéru SCHINDLER SEKO ARCHITEKTI, se noviny

Metrostavu vrátí na podzim, až staveniště začnou plnit

nadrozměrné náklady ocelových konstrukcí.

10.6.14 11:52