Párty Metrostavu se vrátila
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
na Občanskou
plovárnu
12. června 2014 / 10 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Aleše Gotharda,
vedoucího projektu z divize 5 str. 2
čtrn á ctid e n í k
M e trostav
a .s.
Bezbariérově přístupné
Krátce / Aktuálně
Setkání lídrů českého stavebnictví
Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát se spolu
s dalšími kolegy 29. května zúčastnil klíčového setkání
vrcholných představitelů státu a vedoucích manažerů
stavebních firem. Úvodní slovo při této konferenci
nazvané Setkání lídrů českého stavebnictví 2014 pronesl
prezident ČR Miloš Zeman. V závěru programu převzal
zástupce Kraje Vysočina ocenění za 1. místo v soutěži TOP
Zadavatel 2013, jejímž hlavním partnerem byl Metrostav.
Zakončení stavby
Ve čtvrtek 29. května byla
slavnostně zakončena
rekonstrukce železničního
mostu přes Labe v Děčíně.
Nové přemostění, které
je v provozu od loňského
listopadu, si při této
příležitosti prohlédl také obchodní ředitel Metrostavu
Ing. Milan Veselský (foto druhý zprava). Spolu
s investorem pochválil dobrou práci zaměstnanců provozu
mostních technologií divize 4 vedených Ing. Martinem
Ředinou i ocelářů divize 3, kteří novou konstrukci zhotovili.
Tiskový mluvčí roku 2013
Tiskový mluvčí Metrostavu Ing. František Polák, který
je zároveň předsedou redakční rady těchto novin, se stal
absolutním vítězem ankety Mluvčí roku 2013. V soutěži,
kterou pořádá Český klub mluvčích a Komora Public
Relations, současně získal za komunikaci o pražském
tunelu Blanka zvláštní ocenění za mimořádný výkon.
Cena pro divizi 1
Novostavba Zdravotnické
záchranné služby Plzeňského
kraje, jejíž stavbu řídil
tým Ing. Miroslava Záhoře
z divize 1, získala za
skloubení funkčnosti budovy
s kvalitním architektonickým
výrazem Ocenění Okresní hospodářské komory Plzeňska
v soutěži Stavba roku Plzeňského kraje 2014.
Sledujte SharePoint Metrostavu,
pravidelný zdroj informací
Humanitární pomoc
Skupina Metrostav poskytla pomoc balkánským státům,
které v květnu postihly katastrofální povodně. Po komunikaci s krizovými štáby v postižených místech její zástupci
zjistili, co je potřeba, a přivezli na předměstí srbského Bělehradu a do obce Laktaši u Banja Luky v Bosně a Hercegovině kalová čerpadla, elektrocentrály, vysoušeče (foto),
holínky, gumové rukavice a mnoho dalších potřebných
věcí v hodnotě 800 tisíc korun. Na humanitární pomoci se
podíleli pracovníci divizí 2, 4 a 11 Metrostavu a firem Metrostav stavebniny a Subterra, akci koordinoval Ing. Miroslav Bálint z útvaru zahraničního podnikání Skupiny.
–red–, foto archiv Skupiny Metrostav
Metrostav_10_2014.indd 1
Divize 8 je nejen lídrem sdružení, které buduje stavební část metra V.A. Jako samostatnou zakázku vloni
na podzim vysoutěžila i dodávku a osazení všech
eskalátorů a výtahů, jež rozestavěná trasa podzemní
dráhy z Dejvic do Motola potřebuje nejen pro přístup
cestujících, ale i dopravu zaměstnanců a nákladů. Tým
Davida Hlaváče začal na projektu pracovat vloni koncem října a 16 ramen jezdicích schodů a 13 kusů zdviží
musí odevzdat letos 17. listopadu. Na provedení akce
má nezvykle krátkou dobu, dílo se mu ale daří koordinovat s výstavbou jednotlivých stanic a zvládá je včas.
„Tři čtvrtiny objemu z naší zakázky představuje strojní
dodávka,“ říká vedoucí projektu David Hlaváč a doplňuje:
„Před ní ale musíme provést stavební přípravu, jejíž podíl
narostl třeba i kvůli tomu, že prostory pro eskalátory byly
vyprojektovány a postaveny dřív, než byl znám strojní dodavatel, a my je musíme upravovat. Na stavbu jsme také
mohli nastoupit později, než bývá obvyklé, a proto nám
zejména manipulaci s velkými břemeny komplikuje řada
zabudovaných konstrukcí či rozvodů.“
Ze 13 výtahů na trase V.A budou dva umístěny ve veřejnosti nepřístupných prostorách, jedenáct dalších zajistí
bezbariérové spojení nástupišť s ulicemi. Výjimku tvoří
nadzemní stanice Nemocnice Motol, kde je přímý výstup
na terén, a jsou zde proto nejen navrženy, ale dnes dokonce i dokončeny jenom dva obslužné výtahy (malé foto)
do spodního vestibulu. Ze stanice Petřiny zase povede
dvojice výtahů pro cestující jenom do podchodu, pro
výstup na ulici se bude přesedat na další zdviž.
Stavbaři postupují s prací ve směru od Motola do Dejvic. Ve stanici Bořislavka proto začnou s montáží výtahů
až v srpnu. Také kvůli tomu, že společnost Hochtief CZ,
která ji buduje, potřebuje co nejdéle zachovat výtahovou
šachtu volnou pro dopravu stavebního materiálu.
Zabudování šestnácti eskalátorů (titulní foto stanice
Nemocnice Motol) je složitější záležitostí. Firma Otis,
která je spolu s výtahy dodává, se totiž při této zakázce
musí popasovat i s výrobou nezvykle dlouhých jezdicích
schodů pro stanici Petřiny. Tříramenné eskalátory tam
musí překonat výšku přes 38 m, a protože vystoupají pod
úhlem 30°, na délku dosáhnou přes 76 m. Budou tak o asi
jen 11 m kratší, než jsou nejdelší eskalátory pražského
metra ve stanici Náměstí Míru. Lidé po nich ale pojedou
zhruba stejně dlouho, kolem 2 minut. Jezdicí schody nejen
na Petřinách, ale i na celém metru V.A jsou totiž moderní,
a tudíž pomalejší, aby na ně mohlo bezpečně nastoupit
víc lidí. S rychlostí 0,65 m/s by jejich teoretická přepravní
kapacita měla být až 11 700 osob za hodinu.
„Eskalátory pro Petřiny jsou rozdělené do 30 kusů,
které postupně navážíme do vestibulu a zasunujeme
do eskalátorového tunelu, kde je pracovníci firmy Otis
montují,“ popisuje David Hlaváč a uzavírá: „Výtahy a eskalátory musíme předat včetně všech potřebných zkoušek, proto je poslední částí naší zakázky napojení strojů
na elektrické rozvody, které dělá dodavatel technologického vybavení metra V.A firma Skanska. Zakázka stejného
rozsahu, jako je ta naše, se obvykle dělá 1,5 až 2 roky. My
ale potřebujeme mít všechno hotové za pouhý rok. Tlačíme proto na dodavatele strojní části, aby využil veškeré
své kapacity, a práce se nám zatím daří podle plánu.“
Dispečink pro řízení vlaků na dvou
třetinách českých tratí str. 2
Začínali jsme společně – metro
i Metrostav str. 2
Jáchymovské serpentiny budou
bezpečnější str. 3
Dům na mostech
Parcel uprostřed Prahy, kde mohou vznikat nové bytové domy, je jako šafránu. Jednu z nich, proluku
u Holečkovy ulice, jež vznikla v 80. letech 20. století
kvůli stavbě Strahovského tunelu (SAT), zaplní Rezidence Sacre Coeur II, kterou 28. května při poklepu
základního kamene představil veřejnosti developer –
společnost SATPO CZ. Tým Jana Kučery z divize 9 její
stavbu zahájil koncem března a má před sebou velmi
náročnou práci – pod dvěma třetinami staveniště totiž
procházejí tubusy Strahovského tunelu, které zatížení
od nového objektu nejsou schopné přenést. Dům proto
musí doslova vrůst do mostů, jež tunel překlenou.
Na začátku zakázky si Jan Kučera potřeboval doplnit
informace o staveništi. Zadávací dokumentace totiž uváděla, že únosnost zastropení SAT je v této části pouhých
200 kg/m². Fotografie ze stavby Strahovského tunelu,
které objevil v archivních novinách Metrostavu, mu ale
prozradily, že na jeho stropě stával jeřáb a jezdily automíchače. Nakonec se dopátral původního projektu a zjistil,
že strop unese dvacetkrát víc, než bylo předpokládáno,
a to byla samozřejmě dobrá zpráva.
„Hmota rezidence Sacre Coeur II s půdorysným
uspořádáním do tvaru písmene U využívá prakticky celou
parcelu a spolu s původní zástavbou tvoří uzavřený uliční
blok,“ popisuje vedoucí projektu Jan Kučera a pokračuje:
„Pod oběma jejími šestipodlažními křídly leží SAT, který
novostavba musí překlenout pomocí dvou ocelových
prostorových příhradových konstrukcí připomínajících
mosty. Každá z nich je asi 50 m dlouhá, 20 m široká,
12 m vysoká a váží 800 tun. Oba mosty budou přes ložiska uloženy na velkoprůměrových pilotách zavrtaných do
břidlicového podloží podél vnějších stěn tubusů.“
Ocelové příhradové mosty překlenou SAT a zároveň
vytvoří nosnou konstrukci pro tři podlaží obou křídel. Ta
budou do mostů vestavěna pomocí ocelových nosníků
a spřažených plechobetonových stropů. Další podlaží nad
nimi budou z monolitického železobetonu.
Mosty jsou vyprojektovány tak, aby každý přenesl
celkové zatížení asi 11 tisíc tun. Jejich konstrukce bude
příhradová, ale styčníky nebudou kloubové, jako je to
běžné u dopravních mostů, nýbrž jsou netypicky navrženy
jako rámové. Vedoucí projektu Jan Kučera k tomu dodává:
„Bude to technicky tak unikátní dílo, že je do jeho návrhu
zapojena široká ocelářská obec, samozřejmě včetně specialistů z Metrostavu.“
Zatímco křídla rezidence vyrostou v mostech, prostřední část novostavby bude založena na pilotách a základových prazích. Kvůli optimalizaci nákladů je ale celý
objekt, budovaný navíc ve svahu, navržený jen ze dvou
dilatačních celků. Také tato skutečnost bude klást vysoké
nároky na správnost projektu i přesnost provedení stavby.
Staveniště u Holečkovy ulice zatím ale žije převážně
jen zemními pracemi. Při slavnostním poklepu základního
kamene se o tom 28. května přesvědčili pozvaní hosté,
mezi kterými byl i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan
Veselský a ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský, který se chopil
symbolického kladívka (foto).
K náročné stavbě, jež vznikne podle návrhu autorů
z ateliéru SCHINDLER SEKO ARCHITEKTI, se noviny
Metrostavu vrátí na podzim, až staveniště začnou plnit
nadrozměrné náklady ocelových konstrukcí.
10.6.14 11:52