Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 2
Začínali jsme společně – metro iMetrostav
Před více než 40 lety se sla parta stavbařů, strojařů
a techniků, kteří za pochodu vymýšleli, jak vylepšit
stavbu první trasy pražsho metra. U nemechanizo-
vaho štu tehdy pracoval jako strojmistr Ladislav
Stejskal, dlouholetý zastnanec Metrostavu, který
je dnes na zasloužem odpočinku. Při příležitos-
ti40.výročí otevření metra I.C se už několikrát objevil
vtisku jeho rozhovor. Následující řádky zj vyrají.
Ladislav Stejskal si při vzpomínce na stavbu metra
I.C jako první vybavuje neuvěřitelné šstí nalidi: „Začí-
nali jsme bez zkušeností, prakticky se neznali, atedy ani
neděli, co odsebe čekat. Velmi rychle se ale ukázalo,
že se sla parta výborných stavbařů atechniků. Vprv
řadě stavbyvedoucí Ing.Jindřich Hess, hlavní mistr Ko-
n zVodních staveb ageodet Ing.Haltmar. Anesmím
zapomenout nastrojho experta ienýra Hřebíčka! Díky
mu jsem se toho strašně moc nail. Asamoejmě
snámi byli iruští poradci – většinou opravdoví odborci.“
Piorskou stavbou byla první montáž nemechani-
zovaho štu ve Štkově ulici. Byl to pádný kolos.
Skdal se zvlastního štítu, který vážil asi 85 tun, z30t
erektoru pro ukdání tybinků aze 17t injektážní plošiny.
„Rychlost ražby záležela napodmínkách nadlí, ale
ky zavedení práce na i směny jsme dokázali ulat
ažpřes šedesát metrů zaměc,“ říká Ladislav Stejskal
avzpomíná nazlepšováky, kterými si při díle pomáhali:
„Měli jsme třeba problém sodžováním rubaniny, pro-
tože nametru neexistovaly těžní věže jako dnes. Akluci
zkonstrukce vymysleli sysm, kdy se jeřábem zvedaly
korby se zeminou asypaly se přesně dosila narubaninu
svýklopníkem. Krásné tehdy bylo, že se vše řilo zapo-
chodu. Něco se stalo a hned se to muselo vyřešit. Ze
ech zlepšováků mě ale nejvíc potěšila přeprava celého
štítu ajeho vykulení. Původně se počítalo stím, že až se
vyrazí tunel a štít dojede do daí jámy, rozebereme jej
apokusech přeprame ztky. Pak se dá ot dohro-
mady anasadí nadruhý tunel. A tehdy zafungovala česká
chytrost ilenost vjednom. Říkali jsme si sMilanem Sto-
česem, že je zbytné štít rozebírat, aby se zapět set me-
trů zase skdal. Aprote měl tvar válce, napadlo nás, že
ho zkume vykulit apřepravit vcelku. Pana Hřebíčka jsme
touhle myšlenkou nadchli. Udělali jsme šikmou rampu,
objednali tahe a90t drobek šel pomalu ven. Což nebyla
legrace, protože štít byl mírně kónický aujížl kestra.
Postupně se ale vykulil a my ho naložili aevezli (foto)
nanovou pozici. Tam se spustil doocelového lože, srovnal
azatři dny byl připravený kdalší ražbě. Kdybychom jeli
podle plánu, trvala by demontáž amontáž 10–12 d.
Odborníci, kteří tohle dokázali, vytvořili jádro Metro-
stavu. I díky výročí metra jim můžeme znovu pokovat.
pes–, foto archiv Metrostavu
Pohodlnější jízda
Tým Ing. Jího Karlického z divize 4 skončil rekon-
strukci cementobetonového krytu pravé části komu-
nikace mezi km 16,2–19,2 dálniceD2. Práci sfiniše-
ry zařadil Metrostav mezi technologie, které provádí
vlastními silami, teprve nevno. Zastnanci stře-
diska betonových vozovek vedení Ing.Janem Růžkou
už ale dokázali, že ji ovdají spolehlivě akvalitně.
Zali jsme 31. března anadokoení zakázky máme
i měsíce,“ říká hlavní stavbyvedoucí Ing.David Szom-
bathy, který pce namístě ří, apokračuje: „Pracovali
jsme proto nepřetrži. Přes den jsme betonovali vozovku
pomocí finišerů (foto č. 1), přes noc jsme ji povrcho
upravovali aprobíhaly přípravy pro následucí den. Za-
mco při lské opravě dálnice D1 jsme vjednom dni po-
ložili i500 m krytu, tady jsme prostor pro rekordy neměli.
Betonovali jsme totiž příliš krátké úseky (foto č. 2, 3).
Opravený tříkilometrový úsek D2 vesměru naBrati-
slavu byl uveden doprovozu v úterý 3. června. Do27 d
po tomto ternu jtě divize 4 musí vyměnit svodidla
vestředním dělim pásu aprost jeho vegetační úpravy.
NaD2 (foto č. 4) sdivizí 4 spolupracovaly idvě další
firmy Skupiny Metrostav. Pracovníci Ústřední laborate
Olomouc ze spolnosti SQZ zajišťovali kontrolu kvality –
zkoeli čerstvý iztvrdlý beton akontrolovali povrcho
vlastnosti nové vozovky (foto č. 5). Úkolem zastnanců
naší firmy CCE Praha aAlimexu byla pce navývojovém
projektu automatizovaho řízení finerů při pokdce
betonových vozovek. Kpodrobnostem oto metodě se
vráme, prote Metrostavu otevírá nové mnosti.
–red–, foto David Szombathy
Ing.Aleše Gotharda,
vedoucího projektu z divize 5
Stavební fakultu ČVUT vPraze si Aleš Gothard zpestřil
studiem veFinsku aveFrancii. Když vroce 2007 na-
stoupil kdivizi 5 Metrostavu, otevřela mu znalost ang-
ličtiny cestu naIsland, kde zal pracovat nastavbě tu-
nelů Siglu aÓlafs jako asistent ekonoma. Poukončení
tamějších ražeb krátce působil vČesku. Naprvní ze tří
staveb doHelsinek odjel vroce 2010 už nejen jako eko-
nom, ale coby zástupce vedoucího projektu. Dnes řídí
druhou zakázku Metrostavu naIslandu – Norðfjarðar-
ng – přímo zpozice vedoucího projektu. Vdubnu zís-
kal ocenění Mladý manažerský talent do35let vpres-
tižní soutěži Maner roku České republiky.
Jak jste přijal celorepublikové manažerské oce?
Spokorou, prote si myslím, že lidí, kteří by jej mohli
dohnout, je u s celá řada. Do soutěže mě navrhlo
vedení Metrostavu atoho, že volba padla právě na mě,
si velmi vážím. Těší mě, že ocenění udělalo radost mo
rodině, zejna rodům. Jinak se ale natitul dím sre-
zervou aje pro mě sš závazkem avýzvou dobudoucna.
Vystudoval jste management aekonomiku ateď přímo
říte technicky náročnou stavbu. Jak se vám to dí?
Po stavební i ekonomické stránce běží druhý islandský
projekt, jak má, a zatím neme žádné důvody k oba-
m. Po zkušenostech s první zakázkou jsme ale stále
vestřehu. Dokončení tunelů Siglu aÓlafs bylo pro divizi 5
vynikající referencí aotevřelo jí cestu kdalším severským
zakázkám. Pro mě osobně to však bylo hození dohlubo-
ké anac velmi studené vody. Díky kolem se mi ale
tunelařina zalíbila a v rámci sho přerodu z ekonoma
nastavbaře jsem vystudoval Střední průmyslovou školu
vDuchcově. Mám tedy alespoň hornickou maturitu adál
se učím – ponejvíc zpraxe – prote bych voboru chtěl
skat autorizaci. Kročné profesi mám respekt ajsem
rád, že mým zástupcem je Ing.Ivan Piršč, kovaný tunelář,
se kterým se vzájemně dopujeme azastupujeme.
Jak se dnes Metrostavákům naIslandu pracuje?
Dobře. Místní nám vesměs vycházejí se vším vstříc,
prote otunel dlouho usilovali. Proto také nedostáváme
stížnosti naprach či hluk jako vHelsinkách, kde něktí li-
dé chtěli stavbu metra zastavit, prote ho nepotřebovali.
Tady obyvatele ne práce těší. Tunel má dokonce face-
bookový profil aexistují iweby, které se mu věnují. Nej-
důležitější znich je www.austurfrett.is/nordfjardargong.
Ajak se naIslandu žije?
Jsme tam nadlouho, a proto jsme se snažili, aby měli
ichni co nejleí zázemí. Dělníci atšina techniků bydlí
vkempu, který zajišťoval náš partner. Je pohodlný, relativ-
ně nový akaždý vm má vlastní pokoj. Chlapi si ale dělají
legraci, že v něm ani lišky nedávají dobrou noc. Já mám
to štěstí, že mě při práci už odFinska doprovází rodina.
Trochu jsem se jeho stěhování naIsland bál. Helsinky
byly hlavní město aRearfjöur, kde máme pronajatý
byt, má jen něco přes tisíc obyvatel. Nejsme tu ale sami,
vpaneláku tu snámi bydlí i ekonom, přípravář ahod
Poláků znedaleké hliníkárny. Je to tu ale jiné než nanaší
první stavbě – tam jsme byli jediní exoti, kteří mluvili jinak
než do. Tady nás odPoláků nerozlí, amožná iproto
jsme smístními zatím nenavázali takové mimopracov
vztahy jako naseveru, kde jsme spolu chodili idohospo-
dy. Všude jsou ale dobří lidé azam jsme stále nazačátku
stavby... Jinak nedaleko od nás je výborný lyžařský areál
– Oddsskarð, který by měl být letos otevřený až dokonce
června. Máme proto naIslandu ivlastní lyže.
Domluvíte se už islandsky?
Ne a mrzí mě to. Každý tu ale mluví anglicky a to mě
kosvojení islandštiny nenutí. Vidím to iukolegů, kteří tu
poprvní stavbě zůstali. Kuchař, který anglicky neul, se
dnes vpohodě islandsky domluví aangličtinu ovládající
logistik islandsky sš rozumí, než mluví. Unás vrodině
se ji poctivě učí moje žena, která se už zapojila domíst
komunity. Nejlíp ji ale určitě ovládne čtletá dcera, která
právě nastoupila domístní školky. Pokud tu jtě chli
staneme, možná mě překoná idnes osmiměční syn.
strana 2
PME SE
1
Dispečink pro řízení vlaků na2/3 českých tra
Divize 3 postaví vPraze pro Správu železniční doprav
cesty novou budovu pro centrální dispečerské praco-
viště (vizualizace 1 a 2), ze kterého se budou odroku
2016 řídit vlaky navětšině tuzemských tratí. Objekt by
l dopoloviny října příšho roku vyrůst napozemku
trohelkoho tvaru, který vznikl křížením železn-
ních drah nedaleko pražské Balabenky.
Novostavba s téměř čtvercovým půdorysem bude
t pět nadzemních a jedno částečně podzemní podla-
ží. V něm se budou nacházet technické místnosti, jako
rozvodny napětí, stanoviště transformátoru, kolektory či
posilovací stanice. Přízemí nabídne vstupní prostor sjí-
delnou, kanceláře azasedací místnost. Ve 2. nadzemním
podlaží budou umístěny technologie sdělovacího a za-
bezpečovaho zízení pro řídicí sály a další technic
provozy nezbytné pro chod budovy: kotelna a strojovny
vzduchotechniky, vypění i chlazení. Srdcem celého
objektu však bude 3. až 5. NP, kam projekt umístil dispe-
čerské sály snezbytm příslušenstvím.
Staveniště na Balabence lí v ochranm pásmu
železničních drah, kterými je ze všech stran ohraničeno.
Vedoucí projektu Ing.Červený ktomu dodává: „Abychom
bec mohli se stavbou začít, museli jsme prvně provést
anásledně izprovoznit přeložky zemnění nedaleké trakční
nírny, najejíž rozvody se budeme napojovat.“
m divize 3 zahájil stavbu vpolovině dubna avsou-
časné době už dokončuje založení budovy. „Dovrváme
piloty achystáme se nazahájení zemních prací, abychom
si připravili stavební jámu pro podzemní podlaží,“ říká
vedoucí projektu adoplňuje: „Začátek zakládání ale nebyl
jednoduchý. Vrtná souprava svýkonem, který odpovídal
výsledkům inženýrsko-geologického průzkumu, narazila
i vrtání pilot natak tvrdou horninu, že si sní nedokázala
poradit. Museli jsme proto nechat průzkum doplnit aob-
jednat silí stroj, který piloty zavrtal podle dodateč
upřesněné geologie.
Vnásleduch měsících stavbaře na Balabence če
mimo betonáže nosných monolitických konstrukcí ta-
képrovedení izolace spodní stavby či vybudování kolekto-
rů pro džní technologie. Také jejich rozvody poobjektu
anapojení narepublikové slaboproudé azabezpečovací
tě jsou totiž součástí dovky Metrostavu.
Podokončení stavby, které je naplánováno napolovi-
nu října příštího roku, začne Správa železniční doprav
cesty vybavovat řídicí sály aipojovat dospolečné sítě
daí objekty porepublice. Dispeči by pak měli vlakový
provoz nadvou třetich území České republiky zít řídit
zpražské Balabenky začátkem roku 2016.
Martina Vampulová
vizualizace SUDOP PRAHA
2
2
1
3
4
5
Metrostav_10_2014.indd 2 10.6.14 11:52
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (787 ms)

Rendering Strana 3 (102913): (0/1) (775 ms)

Rendering Strana 2 (102910): (0/1) (825 ms)

Rendering Strana 1 (102907): (0/1) (826 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3008/vth119264-1.jpg (3x)

 i3008/vth119267-1.jpg (3x)

 i3008/bg102910.svg

 i3008/vth119270-1.jpg (3x)

 i3008/vth119273-1.jpg