Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 3
Velká voda, která zasáhla Prahu včervnu loňsho ro-
ku, nachala značné škody vsystému městské kanali-
zace. Její ničivá síla se projevila hned dvakrát. Jednak
itekla Vltavou, ale zároveň spadla naměsto ivpo-
době vydatných srážek. Množství vody přitom mno-
hosobně překrilo kapacitu, kterou jsou pražské
stoky schopny pojmout. Lská povodeň tak urychlila
opravy, které by některé kanalizační trasy, jež většinou
pocházejí zroku 1929, stejně čekaly. Jejich životnost
se totiž stejně jako udomů pohybuje kolem sedmdesáti
let atuto dobu již mají zasebou.
Rekonstrukci jedné ztras – tzv. Holešovického sběra-
če – mají nastarosti pracovníci divize 1 Metrostavu. Kon-
krétně se natajší stavbě sešli odborníci ze sediska
vodovodů akanalizací Jího Nováka asediska podzemí
Ing. Pavla Kaře. Za deset měců musí opraví téměř
kilometr stoky (foto č. 1), ztoho 400 metrů nejce po-
ničech úseků musí znovu přerazit akompletně zevnitř
vyzt. Daích 580 metrů opraví tak, že kameninové žlaby
nahradí odolnějšími čedičovými, stoku dozdí a zpev
injektáží. Kromě toho vyhloubí i15kanalizačních šachet.
tšinu díla dělají hornickým zsobem (foto č. 2), takže
provoz vulici VHolovičkách, pod kterou srač vede
akterá je soástí rušné severojižní magistrály, nebude
omezen. Práce zasáhnou pouze do několika míst v od-
stavném pruhu této vyžené komunikace.
Odletošního prvního dubna, kdy rekonstrukce začala,
stihli pracovníci divize 1 vyhloubit šest šachet ocelko
hloubce 36metrů, nově vyrazit 130 metrů štol aopravit
110 metrů stoky. „V současné době se připravujeme
na ražbu dalšího úseku a hloubíme daí dvě šachty,
ibližuje současný stav díla vedoucí projektu Jiří Novák.
„Navyražených úsech začíme sdefinitivní obezv-
kou azároveň pracujeme nasanacích uvnitř stoky. Apro-
tože jde oliniovou stavbu, budeme takto postupně pokra-
čovat dál al.“ Kromě Metrostavu, který je generálm
dodavatelem této zakázky, se nastavbě subdodavatelsky
polí také jeho dceřiná spolnost Pragis.
Mohlo by se zdát, že deset měsíců nanecelý kilometr
stavby je poměrně dlouho, ale ani zkušení stavbi při tak
ročné práci pod zemí azaplného dopravho provozu
nad sebou nemohou postupovat rychleji. Tempo přerážky
je tak zhruba jeden až dva metry den, sanace pak po-
stupují rychlostí asi tři metry zaden.
Pracovci přitom musí ostražitě sledovat počasí, ne-
boť každé isebemenší sžky zvýší ptoky vody tak, že
všechny přinutí okamžitě opustit pracoviště. Holešovický
sběrač je totiž stále vprovozu. „Iproto je naším přám,
abychom měli slunné léto apodzim sminimem srážek,
ikdyž víme, že to moc neovlivníme, atřeba zemělcům
by se to nemuselo líbit,“ súsměvem dodává Jiří Novák.
Délka pražské stokové sítě včetně přípojek, na kte-
ré je připojeno 1,22 milionu obyvatel, dnes přesahuje
4500km. Ikdyž první pražské stoky vznikly vroce 1660,
základ kanalizho sysmu Prahy polil až roku 1898
anglický inženýr sir William Heerlein Lindley.Holešovická
stoka, jejíž hloubka se pohybuje mezi čtmi apůl asedmi
al metry pod zemí, poczí z1. poloviny 20. století
aoddí odpadní vodu zčásti Kobylis, Ďáblic či Libně.
jar–, foto Josef Husák
Téměř všechny školy vokolí Prahy se vposlední do
potýkají snedostatečnou kapacitou tříd aomezenými
možnostmi rozšiřování počtu žáků. Důvod k úsvu
teď mají v Roztokách u Prahy, kde se základní škola
odnového školního roku výrazně rozšíří. Postarala se
oto divize 1, která během jedenácti měsíců přistala
kestávající školní budově nové křídlo.
Před pár dny dokončená část školy je třípodlažní, není
podsklepená avzhledově se ani vnejmenším nepřibližuje
architektuře rozšiřované budovy. Architekti ji naopak kon-
cipovali jako moderní aúčelnou ajejí kubický tvar kom-
binuje přírodní materiály sjednoduchou kompozicí fasád
(foto č. 1). Nové křídlo je krčkem propojeno se stáva
školní budovou anovostavbou tělocvičny (foto č. 2).
„Nejkomplikovanější byla stavba výtahové šachty
uvnitř původní budovy aprovedení točitého monolitic-
ho schodiště, které představovalo hlavní architektonický
prvek díla,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing.Martin Koch.
Kromě toho ještě zmiňuje montáž fady, kterou částeč
tvoří profilové sklo Copilit. To vyrábějí pouze dvě sklárny
vNěmecku, atak nebylo jednoduché sladit termíny pro-
ní prací sjeho dovkou.
Dostavba nového křídla probíhala za běžného provozu
školy, který však práce příliš nerušily. Venkovní objekty
byly oploceny, jen při napojoní spojovacího krčku bylo
potřeba instalovat provizorní dřevěné zábrany. Stejným
způsobem stavbaři řešili situaci i při budování výtahové
šachty uprosed stávající budovy. Vrámci díla se ale mu-
seli vypořádat sjednou nezvyklostí. „Nositel projektu pro
stavební povolení, atelr Helika, měl autorská práva naar-
chitekturu celé budovy astavbařinu tělocvičny. Nositelem
zbývajícího architektonického řešení byl Archdesign, kte-
rý byl v úpadku a zastupoval jej pouze jeden projektant-
-stavbař. Projektanti jednotlivých profesí již bohužel moc
nespolupracovali aani komunikace mezi ateliéry nebyla
dobrá. To se pochopitelně odráželo inaplynulosti apo-
stupu jednotlivých činností,“ říká vedoucí projektu.
m Ing. Martina Kocha – přípravář Pavel Karásek,
stavbyvedoucí Jaroslav Vápeník, mistr Josef Mol aMilan
Švehla, bez kterých by se akce rozhodně neobla – vše
vdohodnutém termínu zvdl. Investorovi teď zbývá jen
vybavit nový prostor mobilním nábytkem. Ten pevně
ukotvený, jako je různé vybavení pro tělocvičnu či mobilní
konstrukce podlah aportálu vmenším sále, byl totiž sou-
částí dovky Metrostavu. Dnes je tak zcela jasné, že už
nic nebrání tomu, aby se vnových, moderch prostorách
zaly vzáří učit děti zRoztok anejbližšího oko.
Martina Vampulo, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Nové křídlo školy vRoztokách je hotové
1
2
1
1
2
2
Serpentiny, které čekají řidiče nacestě zradonových
zní naBoží Dar, jsou docela slným testem šofér-
ského umění. Jsou strmé aprudké, stouní místy do-
sahuje až 17 %. Silnice je navíc vzatáčkách dosti úzká,
atak se tu autobusy inákladní auta vytáčely jen svel-
kými obžemi amusely často zajet až doprotisměru.
Denně tu přitom projede vprůru skoro 4000 vozidel,
a proto zde doczelo kpoměrně častým nehodám.
To vše je však již minulos, neboť odpovědné orgány
istoupily kopravě serpentin ajejich celkovému vylepše-
ní. Horní ze dvou tek již tímto procesem prla aletos
vdubnu zaly práce inaté spodní (foto).
V phu dvou stavebních sezon – během kterých
bude opraven nejdříve jeden apoté druhý jízdní pruh –
zde pracovci divize 4 nejen rozšíří samotnou vozovku
asníží maxilní stoupání na 12,5 %, ale postaví idvě
nové zárubní zdi po jejích okrajích. Ty dosavadní jsou
totiž vhavarijm stavu. Stavbaři tu také vybudují nový
mostek nad Jáchymovským potokem, který pod dolní
točkou proté, aupraví jeho koryto. Postaví opěrnou z
mezi vodním tokem asilnicí audělají přeložku vodovodu
ivedení nízkého natí. Vše je vyprojektováno tak, aby
lo vydrželo povodně až doúrovně stoleté vody.
lníci však musí pracovat co nejopatrněji, protože
stavba se nachází vstě, kde odpočátku 16. až dostoletí
minulého probíhala rozsáhlá důlní činnost. Aopatrnost
je tu opravdu na místě. Kromě zch a zdokumen-
tovaných důlních děl (překopu z roku 1945 v hloubce
150metrů ačtyř bzkých vchodů doštol) zde stavbaři při
počátečních pracích narazili inatři staré báňské šachty,
které nebyly zaznameny vžádné dokumentaci.
„Akce se tak o něco zdržela, prote bylo nutno
nejprve vyřešit způsob sanace těchto starých důlních
děl,“ibližuje počáteční komplikace vedoucí projektu
Ing. Zdek Rozsylek. „Museli jsme také postupovat
esně podle horho zákona a pro silniční stavbu ne-
zvykle ustanovit itakzvaho závodho dolu. Při řešení
situace nám ale velmi pomohli odborníci znaší centrály,
doplňuje stavbyvedoucí Karol Humeník, který ocenil
i spolupráci se jmenovaným závodním dolu Ing. Mari-
anem Hrkem zúseku výrobně-technického ředitelecent-
rály aVladimírem Pravdou zprovozu tunelů divize 5, který
vytvořil projekt likvidace nalezených důlních děl.
Podobu stavebních prací se řidiči uJáchymova musí
smířit s jednosměrným provozem řízem semafory.
Odří roku 2015 zde však budou mít hlavně šoři vět-
ších vozidel výrazně jednodušší práci. Serpentinami by
totiž bez probmů a nutnosti využít protisměrný pruh
ly projet idálkové alinkové autobusy sdélkou 15 m.
jar–, foto archiv divize 4
Jáchymovské serpentiny budou bezpečnější
Dvě nové stavby pro Univerzitu Palackého
Kolegové ze severomoravského oblastního zastoupení
divize 1 se v Olomouci dobře zabydleli. Tým Ing. Jana
Vachutky zde od loňského listopadu staví budovu Pod-
nikatelsho inkutoru ve Vědeckotechnickém parku
Univerzity Palackého a letos v ktnu zal nedaleko
rekonstruovat objekt E včetně skleníku. Na dokončení
obou zakázek má zhruba rok od jejich zahájení.
Inkutor (foto č. 1) bude už od letho listopadu
nazet kapacity a zázemí pro podnikatelskou činnost
a vývoj nových výrobků, technologií či služeb. Jeho
nepodsklepená novostavba se zastavěnou obdélníkovou
plochou 935m² nabídne ve třech nadzemních podlažích
25 kanceláří, 22laboratí, halu drobné výroby (162 m²)
a nezbytné zázemí pro více než 100 pracovníků.
Základová deska objektu je zalená na velkop-
rových pilotách a řešená jako bílá vana,“ popisuje
projekt Ing. Vachutka a doplňuje: „Budova má vyzdívaný
železobetonový monolitický skelet a dnes už ji doplňujeme
hydroizolacemi sechy a teras v posledním ustupucím
patře. Provádíme sádrokartonové příčky, nastupují řeme-
slníci a chystáme se zahájit práce na kontaktm zatep-
lovacím systému fasád. Dílo běží hladce také díky velmi
korektnímu přístupu investora a zkušenosti i odbornosti
jeho technického dozoru. Jsme za jejich férový přístup
rádi a snažíme se odt práci, na kterou budou i oni
hrdí – ve velmi dobré kvalitě, ve smluvním standardu,
vternu a v mezích rozptu.“
Objekt označovaný jako E, který slouží výukovým
a výzkumným účelům kateder botaniky a mikrobuněč-
né biologie a genetiky Univerzity Palackého, musí tým
Ing.Vachutky zrekonstruovat, dostavět a zateplit – včetně
výměny oken. Nosnou konstrukci nepodsklepené třípod-
lažní budovy zde tvoří prefabrikovaný skelet se skrytými
průvlaky. Její kvádr z obou užších stran doplňují jedno-
podlažní přístavby, které divize 1 nadstaví. Na protáhlou
jižní fasádu E navazuje komplex vytápěných skleníků (foto
č. 2), který stavbi zrekonstruu. Do budovy osadí i dva
fytotrony – samostatná zařízení pro zkoumání a pěstování
rostlin s přesně řízeným prostředím stla, teploty avlh-
kosti. Součástí obou zakázek divize 1 v Olomouci jsou
samozřejmě i terénní asadové úpravy včetně vybudování
související dopravní a technické infrastruktury.
„Na objektu E jsme dílo zahájili asi před měcem
azatím zde prohají jen bourací práce,“ říká Ing. Vachut-
ka auzavírá: „Stavba má v průběhu realizace nastavené
velmi ostré milky, které mume dodržet. V součas-
nosti se s investorem a jeho zástupci teprve poznáváme,
ale věříme, že naše spolupráce bude i zde profesionál
aumožní nám vedle tvrdé práce získat i nové zkušenosti.
red–, foto David Kprin
Oprava holešovického sběrače
Metrostav_10_2014.indd 3 10.6.14 11:52
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (426 ms)

Rendering Strana 4 (102916): (0/1) (418 ms)

Rendering Strana 3 (102913): (0/1) (466 ms)

Rendering Strana 2 (102910): (0/1) (466 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3008/vth119267-1.jpg (3x)

 i3008/vth119270-1.jpg (3x)

 i3008/bg102913.svg

 i3008/vth119273-1.jpg (3x)

 i3008/vth119264-1.jpg