strana 2
Pro práci i zábavu
PTÁME SE
Divize 11 uspořádala 27. a 28. května den otevřených
dveří ve stavebním dvoře v Horních Počernicích. Pozvala na něj zaměstnance Metrostavu a obchodní partnery, aby je seznámila se svou nabídkou i pobavila.
Asi tři sta návštěvníků si tak prohlédlo nejen stavební
stroje z půjčovny Metrostavu (foto č. 1) či nářadí a materiál vybraných dodavatelů divize (foto č. 2 a 3), ale mohlo si
přímo vyzkoušet vybranou malou mechanizaci v různých
soutěžích. Největší úspěch sklidily pokusy řídit dvourotorovou hladičku betonu (foto č. 4), dálkově ovládaný
vibrační válec (foto č. 5) a pásové minirypadlo, které se
líbilo i dětskému doprovodu (foto č. 6).
Všichni, a to nejen ti, kdo ke své škodě nedorazili, si
mohou stavební mechanizaci divize 11 nově prohlédnout
v elektronickém katalogu. Dobře poslouží k rychlé orientaci v parametrech strojů, ke stažení jejich technické
dokumentace a brzy umožní i elektronické objednávání.
Je dostupný na adrese mechanizace.metrostav.cz.
Ing. Pavla Hrušky,
vedoucího projektu z divize 3
1
BeMo provádí i sanace a opravy stavebních děl
1
2
3
Vedení společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) si už
na konci 80. let minulého století uvědomilo, že ve stavebnictví budou i napříště hrát stále významnější
roli opravy a údržba stavebních děl. Proto se kromě
budování podzemních staveb zaměřilo i na tuto oblast
podnikatelské činnosti.
Oddělení, jež údržbu a sanace zajišťuje, v současnosti spadá do německé pobočky Niederlassung (Branch
Office) West, která sídlí ve městě Werne asi 20 km severovýchodně od Dortmundu. Jeho speciálně vyškolení
odborníci především provádějí:
sanace betonu maltovými systémy na cementové bázi
PCC (Polymer cement Concrete) a dalšími systémy
pro ochranu jeho povrchu
sanace a zesílení konstrukcí stříkaným betonem
zhotovení či zvýšení protipožární ochrany betonových
konstrukcí například v tunelech
sanace a opravy různých druhů zdiva včetně historického, kam třeba spadají práce na opravách kopulí
věží v dominikánském klášteře sv. Pavla ve Wormsu
sanace konstrukcí pomocí reaktivních pryskyřic
utěsňování trhlin polyuretanovými pryskyřicemi
utěsňování a lepení prvků epoxidovými pryskyřicemi
sanační práce podle německého zákona o ochraně
vodního hospodářství, jako například sanace přehrad
hydroizolace staveb a půdy gelovou technologií
injektáže pro zaplňování dutin a zpevňování hornin
zjišťování skutečného stavu stavebních konstrukcí
pro následné sanace
inženýrsko-poradenskou činnost, tvorbu projektové
dokumentace sanací a výkazů výměr
Odborníci z oddělení stavební údržby BeMo ovládají
i výrobu vysokopevnostních betonů s pevností v tlaku až
170 N/mm2, které se hodí například pro základy nových
větrných elektráren (foto č. 1) či při jejich opravách.
Vzhledem k tomu, že větrné elektrárny se často staví
ve velmi těžko přístupných terénech, pořídili si ve Werne pro jejich výrobu speciální mobilní míchací zařízení
nainstalované v kamionu (foto č. 2). Co všechno kamion
ukrývá, je patrné z instruktážního videa umístěného
na www.youtube.com/watch?v=EUQPNZ-aWsw. Po jeho zhlédnutí musí každý potvrdit, že díky neobvyklému
automíchači kolegové výrazně zvýšili svou operativnost
a konkurenceschopnost.
Oddělení stavební údržby BeMo vyhledává a řeší zakázky samostatně. Ostatní odborné útvary společnosti je
podporují jen v případě potřeby. Tento způsob spolupráce
se firmě technicky a ekonomicky osvědčil.
V současné době provádějí zaměstnanci BeMo z města Werne injektážní práce například na rekonstrukci německého tunelu Alter-Kaiser-Wilhelm nedaleko Cochemu
jako subdodavatel firmy Subterra. Přejeme kolegům
mnoho úspěchů v této zajímavé doplňkové činnosti!
Robert Dostál, foto archiv BeMo
2
Loňský rok, kraje, divize, obchod a marketing
4
5
6
Metrostav_10_2015.indd 2
Srovnání ročních statistik Metrostavu dokládá, že aktivity jednotlivých divizí v krajích i segmentech působení
na stavebním trhu v České republice stále stoupají.
Přesto je nutné věnovat marketingové a obchodní činnosti velkou pozornost, zejména v regionech.
Ve srovnání s rokem 2013 vzrostl v krajích počet podaných nabídek, došlo ale k poklesu finančního objemu
zasmluvněných zakázek, protože většina z nich se stále
pohybuje v oblasti malých nebo menších. Svůj plán splnila
v roce 2014 divize 6 v Jihočeském kraji, divize 8 v Ústeckém kraji a divize 9 v Karlovarském.
Divizi 1 se vloni nejvíc dařilo v Jihomoravském a Plzeňském kraji. U divize 8 převažuje činnost v Ústeckém
Tabulka působnosti divizí v jednotlivých krajích
Kraj
pověřená divize
další divize
Plzeňský
1
5, 8
Jihomoravský
1
4, 8
Moravskoslezský
1
3, 4, 5, 6
Zlínský
1
6, 8
Olomoucký
1
4, 6, 8
Ústecký
8
3, 4, 5, 6
Liberecký
8
4
Jihočeský
6
2, 3, 4, 5, 8
Vysočina
6
2, 4, 5, 8
Pardubický
9
4, 6, 8
Královéhradecký
9
1, 4
Karlovarský
9
4, 5
Středočeský, Praha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
kraji nad Libereckým. Divize 6 má nejsilnější postavení
v Jihočeském kraji, své pole působnosti ale nachází
také v Kraji Vysočina. Divize 9 zvýšila aktivitu v Královéhradeckém kraji, v Karlovarském ji stabilně udržuje.
V hlavním městě Praze a ve Středočeském kraji působí
všechny divize Metrostavu a také zde se jejich obchodní
a marketingové činnosti zvyšují.
Statistika ale pracuje jen s daty a nebere v potaz prostředí a podmínky. Divize navíc nepůsobí jen v zeměpisně
ohraničených regionech, ale mají trh rozdělený i podle
segmentů. Klasickými příklady jsou tunely divize 5, ocelové konstrukce divize 3, vodohospodářské stavby divize 6
či divize 4, která opravuje a buduje silnice či dálnice.
Graf rozestavěných staveb v krajích v roce 2014
Praha
Středočeský
Karlovarský
Plzeňský
Ústecký
Liberecký
Královéhradecký
Pardubický
Vysočina
Jihočeský
Jihomoravský
Olomoucký
Zlínský
Moravskoslezský
91
41
12
12
46
8
11
6
14
31
27
10
2
15
Ing. Pavel Hruška nastoupil do Metrostavu v roce 2003
ihned po ukončení studia dopravních staveb na Vysoké
škole báňské v Ostravě. Ze začátku působil v České
republice, později připravoval zakázku v Polsku. Posledního dva a půl roku pracuje v běloruském Brestu.
Byl jste spolu s dalšími kolegy vyhodnocen jako Vedoucí projektu Metrostavu 2014. Co to pro vás znamená?
Sám sebe chválit nechci, ale jsem rád, když to udělají jiní.
Utvrzuje mě to v tom, že se o mně ví a že vedení firmy
umí ocenit dobrou práci. Ta, kterou dělám, mě baví a jsem
proto rád, že jsem si po skončení studia vybral za zaměstnavatele právě Metrostav. Nabídl mi příležitost působit
na zajímavých projektech, umožnil mi profesní růst a vyslal mě do zahraničí. Titul mě tak nejen těší, ale i zavazuje.
Stavba nákladního terminálu Kozloviči-2, kterou jste
v Brestu řídil, končí. Čím se teď hlavně zabýváte?
V červnu proběhne v Kozloviči přejímka sadových úprav,
potom už musíme zakázku jen vyhodnotit. Proto nás
v Brestu z 15členného projektového týmu zůstalo pouze
šest. Kromě mě a českého stavbyvedoucího, který řídí
poslední práce, ještě místní hlavní inženýr, jenž bude dohlížet na opravy případných vad díla během záruky, a tři
přípraváři – Čech a dva Bělorusové, s nimiž připravuji
nabídky do výběrových řízení. Věříme, že některou vyhrajeme, a divize 3 bude moci dál v Brestu úspěšně působit.
Do jakých soutěží se aktuálně hlásíte?
Připravujeme nabídku do výběrového řízení v městě Grodno na rekonstrukci přečerpávací stanice a 4 km splaškové
kanalizace s nezvykle velkým průměrem potrubí 600 mm.
Bělorusko je totiž rovinaté a splašková kanalizace se
v něm převážně musí dělat tlaková, což vyžaduje nákladné technologie. Projekt, který soutěžíme, přesahuje šest
milionů eur a bude jej financovat světová rozvojová banka.
Druhá akce, na níž pracujeme, je přestavba výrobní haly
na obchodní centrum ve Vitebsku. Soukromému investorovi tam nabízíme i exportní financování.
Metrostav už má v Bělorusku za sebou dvě velké stavby. Jak jej tam místní investoři a podnikatelé vnímají?
Pokud jdu na jednání s partnerem, s nímž jsem se ještě
nesetkal, obvykle slyšel o Metrostavu jen v souvislosti
se stavbou metra v Minsku, o niž se stará obchodní zastoupení divize 3 v Bělorusku, které řídí Ing. Josef Dufek.
V Brestském regionu nás už ale znají přímo a máme v něm
hodně dobré jméno. Dokonce jsem se dozvěděl, že nás
úředníci krajských státních orgánů doporučují zahraničním investorům, protože mají s naší firmou dobré zkušenosti. Stejně tak se na nás obracejí místní subdodavatelé,
že by s námi opět chtěli spolupracovat.
Jsou Bělorusové stejní jako my, nebo se od nás liší?
Lidé jsou všude stejní, ale pokud bych měl Bělorusy
charakterizovat jako národ, jsou přece jen trochu jiní.
Po profesní stránce bych řekl, že méně zodpovědní, než
jsme zvyklí. Jejich slovo má menší váhu a nelze se na něj
spoléhat. V kontaktu s nimi musíte používat selský rozum,
udělat si nezávislý nadhled a nepočítat s tím, že splní, co
řeknou. Slíbí totiž hory doly a pak to nejsou schopni dodržet. Nedělají to schválně, je to prostě jejich styl. V soukromí jsou však velmi otevření a přátelští – navenek i v široké
rodině, kde si víc pomáhají. Jsou i velmi pohostinní.
Jak se vám v Bělorusku líbí?
Vždycky jsem chtěl pracovat v zahraničí, i když mě zpočátku lákaly spíš západní státy. Pak jsem si ale řekl o práci
v Bělorusku a asi bych už neměnil. Nedávno jsem se tam
oženil a rád bych v Brestském regionu zůstal. Do Prahy
teď jezdím jen jednou měsíčně na pár dní – jedna tisícikilometrová cesta přes Katovice, Ostravu a Brno mi autem
zabere přes 12 hodin. Jsem už prostě v Brestu skoro jako
doma a dokonce mě občas nějaké slovíčko napadne rychleji rusky než česky. V okolí jsem si vytvořil zajímavou síť
pracovních kontaktů, kterou bych rád využil. Myslím, že
bych mohl v Bělorusku spolu s naším týmem odvést pro
Metrostav dobrou práci. Že v něm umíme provést ziskovou zakázku, jsme už dokázali.
05.06.15 15:08