strana 2

Pro práci i zábavu

PTÁME SE

Divize 11 uspořádala 27. a 28. května den otevřených

dveří ve stavebním dvoře v Horních Počernicích. Pozvala na něj zaměstnance Metrostavu a obchodní partnery, aby je seznámila se svou nabídkou i pobavila.

Asi tři sta návštěvníků si tak prohlédlo nejen stavební

stroje z půjčovny Metrostavu (foto č. 1) či nářadí a materiál vybraných dodavatelů divize (foto č. 2 a 3), ale mohlo si

přímo vyzkoušet vybranou malou mechanizaci v různých

soutěžích. Největší úspěch sklidily pokusy řídit dvourotorovou hladičku betonu (foto č. 4), dálkově ovládaný

vibrační válec (foto č. 5) a pásové minirypadlo, které se

líbilo i dětskému doprovodu (foto č. 6).

Všichni, a to nejen ti, kdo ke své škodě nedorazili, si

mohou stavební mechanizaci divize 11 nově prohlédnout

v elektronickém katalogu. Dobře poslouží k rychlé orientaci v parametrech strojů, ke stažení jejich technické

dokumentace a brzy umožní i elektronické objednávání.

Je dostupný na adrese mechanizace.metrostav.cz.

Ing. Pavla Hrušky,

vedoucího projektu z divize 3

1

BeMo provádí i sanace a opravy stavebních děl

1

2

3

Vedení společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) si už

na konci 80. let minulého století uvědomilo, že ve stavebnictví budou i napříště hrát stále významnější

roli opravy a údržba stavebních děl. Proto se kromě

budování podzemních staveb zaměřilo i na tuto oblast

podnikatelské činnosti.

Oddělení, jež údržbu a sanace zajišťuje, v současnosti spadá do německé pobočky Niederlassung (Branch

Office) West, která sídlí ve městě Werne asi 20 km severovýchodně od Dortmundu. Jeho speciálně vyškolení

odborníci především provádějí:

sanace betonu maltovými systémy na cementové bázi

PCC (Polymer cement Concrete) a dalšími systémy

pro ochranu jeho povrchu

sanace a zesílení konstrukcí stříkaným betonem

zhotovení či zvýšení protipožární ochrany betonových

konstrukcí například v tunelech

sanace a opravy různých druhů zdiva včetně historického, kam třeba spadají práce na opravách kopulí

věží v dominikánském klášteře sv. Pavla ve Wormsu

sanace konstrukcí pomocí reaktivních pryskyřic

utěsňování trhlin polyuretanovými pryskyřicemi

utěsňování a lepení prvků epoxidovými pryskyřicemi

sanační práce podle německého zákona o ochraně

vodního hospodářství, jako například sanace přehrad

hydroizolace staveb a půdy gelovou technologií

injektáže pro zaplňování dutin a zpevňování hornin

zjišťování skutečného stavu stavebních konstrukcí

pro následné sanace

inženýrsko-poradenskou činnost, tvorbu projektové

dokumentace sanací a výkazů výměr

Odborníci z oddělení stavební údržby BeMo ovládají

i výrobu vysokopevnostních betonů s pevností v tlaku až

170 N/mm2, které se hodí například pro základy nových

větrných elektráren (foto č. 1) či při jejich opravách.

Vzhledem k tomu, že větrné elektrárny se často staví

ve velmi těžko přístupných terénech, pořídili si ve Werne pro jejich výrobu speciální mobilní míchací zařízení

nainstalované v kamionu (foto č. 2). Co všechno kamion

ukrývá, je patrné z instruktážního videa umístěného

na www.youtube.com/watch?v=EUQPNZ-aWsw. Po jeho zhlédnutí musí každý potvrdit, že díky neobvyklému

automíchači kolegové výrazně zvýšili svou operativnost

a konkurenceschopnost.

Oddělení stavební údržby BeMo vyhledává a řeší zakázky samostatně. Ostatní odborné útvary společnosti je

podporují jen v případě potřeby. Tento způsob spolupráce

se firmě technicky a ekonomicky osvědčil.

V současné době provádějí zaměstnanci BeMo z města Werne injektážní práce například na rekonstrukci německého tunelu Alter-Kaiser-Wilhelm nedaleko Cochemu

jako subdodavatel firmy Subterra. Přejeme kolegům

mnoho úspěchů v této zajímavé doplňkové činnosti!

Robert Dostál, foto archiv BeMo

2

Loňský rok, kraje, divize, obchod a marketing

4

5

6

Metrostav_10_2015.indd 2

Srovnání ročních statistik Metrostavu dokládá, že aktivity jednotlivých divizí v krajích i segmentech působení

na stavebním trhu v České republice stále stoupají.

Přesto je nutné věnovat marketingové a obchodní činnosti velkou pozornost, zejména v regionech.

Ve srovnání s rokem 2013 vzrostl v krajích počet podaných nabídek, došlo ale k poklesu finančního objemu

zasmluvněných zakázek, protože většina z nich se stále

pohybuje v oblasti malých nebo menších. Svůj plán splnila

v roce 2014 divize 6 v Jihočeském kraji, divize 8 v Ústeckém kraji a divize 9 v Karlovarském.

Divizi 1 se vloni nejvíc dařilo v Jihomoravském a Plzeňském kraji. U divize 8 převažuje činnost v Ústeckém

Tabulka působnosti divizí v jednotlivých krajích

Kraj

pověřená divize

další divize

Plzeňský

1

5, 8

Jihomoravský

1

4, 8

Moravskoslezský

1

3, 4, 5, 6

Zlínský

1

6, 8

Olomoucký

1

4, 6, 8

Ústecký

8

3, 4, 5, 6

Liberecký

8

4

Jihočeský

6

2, 3, 4, 5, 8

Vysočina

6

2, 4, 5, 8

Pardubický

9

4, 6, 8

Královéhradecký

9

1, 4

Karlovarský

9

4, 5

Středočeský, Praha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9

kraji nad Libereckým. Divize 6 má nejsilnější postavení

v Jihočeském kraji, své pole působnosti ale nachází

také v Kraji Vysočina. Divize 9 zvýšila aktivitu v Královéhradeckém kraji, v Karlovarském ji stabilně udržuje.

V hlavním městě Praze a ve Středočeském kraji působí

všechny divize Metrostavu a také zde se jejich obchodní

a marketingové činnosti zvyšují.

Statistika ale pracuje jen s daty a nebere v potaz prostředí a podmínky. Divize navíc nepůsobí jen v zeměpisně

ohraničených regionech, ale mají trh rozdělený i podle

segmentů. Klasickými příklady jsou tunely divize 5, ocelové konstrukce divize 3, vodohospodářské stavby divize 6

či divize 4, která opravuje a buduje silnice či dálnice.

Graf rozestavěných staveb v krajích v roce 2014

Praha

Středočeský

Karlovarský

Plzeňský

Ústecký

Liberecký

Královéhradecký

Pardubický

Vysočina

Jihočeský

Jihomoravský

Olomoucký

Zlínský

Moravskoslezský

91

41

12

12

46

8

11

6

14

31

27

10

2

15

Ing. Pavel Hruška nastoupil do Metrostavu v roce 2003

ihned po ukončení studia dopravních staveb na Vysoké

škole báňské v Ostravě. Ze začátku působil v České

republice, později připravoval zakázku v Polsku. Posledního dva a půl roku pracuje v běloruském Brestu.

Byl jste spolu s dalšími kolegy vyhodnocen jako Vedoucí projektu Metrostavu 2014. Co to pro vás znamená?

Sám sebe chválit nechci, ale jsem rád, když to udělají jiní.

Utvrzuje mě to v tom, že se o mně ví a že vedení firmy

umí ocenit dobrou práci. Ta, kterou dělám, mě baví a jsem

proto rád, že jsem si po skončení studia vybral za zaměstnavatele právě Metrostav. Nabídl mi příležitost působit

na zajímavých projektech, umožnil mi profesní růst a vyslal mě do zahraničí. Titul mě tak nejen těší, ale i zavazuje.

Stavba nákladního terminálu Kozloviči-2, kterou jste

v Brestu řídil, končí. Čím se teď hlavně zabýváte?

V červnu proběhne v Kozloviči přejímka sadových úprav,

potom už musíme zakázku jen vyhodnotit. Proto nás

v Brestu z 15členného projektového týmu zůstalo pouze

šest. Kromě mě a českého stavbyvedoucího, který řídí

poslední práce, ještě místní hlavní inženýr, jenž bude dohlížet na opravy případných vad díla během záruky, a tři

přípraváři – Čech a dva Bělorusové, s nimiž připravuji

nabídky do výběrových řízení. Věříme, že některou vyhrajeme, a divize 3 bude moci dál v Brestu úspěšně působit.

Do jakých soutěží se aktuálně hlásíte?

Připravujeme nabídku do výběrového řízení v městě Grodno na rekonstrukci přečerpávací stanice a 4 km splaškové

kanalizace s nezvykle velkým průměrem potrubí 600 mm.

Bělorusko je totiž rovinaté a splašková kanalizace se

v něm převážně musí dělat tlaková, což vyžaduje nákladné technologie. Projekt, který soutěžíme, přesahuje šest

milionů eur a bude jej financovat světová rozvojová banka.

Druhá akce, na níž pracujeme, je přestavba výrobní haly

na obchodní centrum ve Vitebsku. Soukromému investorovi tam nabízíme i exportní financování.

Metrostav už má v Bělorusku za sebou dvě velké stavby. Jak jej tam místní investoři a podnikatelé vnímají?

Pokud jdu na jednání s partnerem, s nímž jsem se ještě

nesetkal, obvykle slyšel o Metrostavu jen v souvislosti

se stavbou metra v Minsku, o niž se stará obchodní zastoupení divize 3 v Bělorusku, které řídí Ing. Josef Dufek.

V Brestském regionu nás už ale znají přímo a máme v něm

hodně dobré jméno. Dokonce jsem se dozvěděl, že nás

úředníci krajských státních orgánů doporučují zahraničním investorům, protože mají s naší firmou dobré zkušenosti. Stejně tak se na nás obracejí místní subdodavatelé,

že by s námi opět chtěli spolupracovat.

Jsou Bělorusové stejní jako my, nebo se od nás liší?

Lidé jsou všude stejní, ale pokud bych měl Bělorusy

charakterizovat jako národ, jsou přece jen trochu jiní.

Po profesní stránce bych řekl, že méně zodpovědní, než

jsme zvyklí. Jejich slovo má menší váhu a nelze se na něj

spoléhat. V kontaktu s nimi musíte používat selský rozum,

udělat si nezávislý nadhled a nepočítat s tím, že splní, co

řeknou. Slíbí totiž hory doly a pak to nejsou schopni dodržet. Nedělají to schválně, je to prostě jejich styl. V soukromí jsou však velmi otevření a přátelští – navenek i v široké

rodině, kde si víc pomáhají. Jsou i velmi pohostinní.

Jak se vám v Bělorusku líbí?

Vždycky jsem chtěl pracovat v zahraničí, i když mě zpočátku lákaly spíš západní státy. Pak jsem si ale řekl o práci

v Bělorusku a asi bych už neměnil. Nedávno jsem se tam

oženil a rád bych v Brestském regionu zůstal. Do Prahy

teď jezdím jen jednou měsíčně na pár dní – jedna tisícikilometrová cesta přes Katovice, Ostravu a Brno mi autem

zabere přes 12 hodin. Jsem už prostě v Brestu skoro jako

doma a dokonce mě občas nějaké slovíčko napadne rychleji rusky než česky. V okolí jsem si vytvořil zajímavou síť

pracovních kontaktů, kterou bych rád využil. Myslím, že

bych mohl v Bělorusku spolu s naším týmem odvést pro

Metrostav dobrou práci. Že v něm umíme provést ziskovou zakázku, jsme už dokázali.

05.06.15 15:08