strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 1 povýšila turistickou ubytovnu na 4*
Letos od 1. května začal sloužit hostům Ambiente Hotel
v Tyršově ulici v Praze (foto). Jeho přestavbu z turistické ubytovny na čtyřhvězdičkový podnik se 187 lůžky
provedl za 14 měsíců tým Aleše Synka z divize 1.
K úspěšnému dokončení díla jim pomohli kolegové ze
zednického a zámečnického střediska. V centru Prahy se
nejvíc potýkali s nedostatkem skladovacích ploch a s příjezdem na stavbu Tyršovou ulicí, která je slepá a kvůli zaparkovaným autům i velice úzká. „Při koordinaci dodávek
a jejich okamžitém transportu do objektu vedli stavbyvedoucí Drahomír Novotný a Ing. Pavel Koželuh každodenní
boj. Zábor veřejné komunikace byl totiž velice omezený
a doprava musela probíhat ohleduplně kvůli hustě obydlenému okolí,“ říká vedoucí projektu Aleš Synek, aniž by
zmínil množství klientských změn vyžádaných v průběhu
prací, které obdobné stavby doprovází snad pokaždé.
Přestavovaný dům z konce 19. století stojí v památkové rezervaci. Vstupní vrata a rolety v parteru objektu proto
podle požadavků a za dohledu památkářů prošly repasí,
zachována zůstala i dlažba či litinové zábradlí na hlavním
schodišti. Většině historických prvků vrátili krásu restau-
rátoři, jen některé kusy bylo dovoleno nahradit replikami.
„Jako při každé rekonstrukci čekala i nás různá překvapení. Kvůli vlhkosti stěn v suterénu jsme třeba museli neplánovaně odkopat zeminu a provést izolaci zdí u Legerovy
ulice. Jako příčinu problému jsme přitom odhalili ucpanou
dešťovou kanalizaci. Příjemně nás ale překvapil stav špaletových oken, která po opálení historických vrstev barev
stačilo jen natřít a opravit kování,“ uzavírá vzpomínky
na přestavbu dnes plně obsazeného hotelu Aleš Synek.
Stavba Garden Towers pokračuje
Vivus Uhříněves – stavba plná života
Přinášíme nejnovější informace o stavbě bytového
komplexu Garden Towers na pražském Žižkově. Jak
jsme již informovali v loňském roce, Metrostav vyhrál
soutěž o výstavbu tohoto obřího bytového komplexu.
Řídit ji bude tým Ing. Davida Štochla z divize 6.
Stavba probíhá ve spolupráci s divizním provozem
výroby železobetonových konstrukcí. Zajímavostí je, že
roste v jednom zátahu (foto), nikoli na etapy, ale Metrostav
má s podobně rozsáhlými projekty zkušenost a realizace
je tak v nejlepších rukou. Tady je na místě zmínit obtížnost
provádění takového díla uprostřed městské zástavby, kde
si stavbaři musí poradit s minimálním prostorem v okolí.
Naštěstí se jim podařilo vyjednat nový přístup a příjezd
na staveniště a díky tomu mohou lépe pokračovat v práci.
Od té doby, kdy divize 6 překonala problémy se založením stavby na geologicky odlišném podloží, než předpokládala zadávací dokumentace, stavba pokročila. Betonáři
dokončili podzemní patra, která nabídnou na šest stovek
garážových stání, a nyní vyrůstají ta nadzemní z monolitického železobetonu s vyzdívkami. V rámci optimalizace
se podařilo změnit zadání a prefabrikáty tak nahradily monolitické římsy a pilíře budou místo z lehčeného betonu
z konstrukčního a o menším průměru.
Do léta 2016 tak bude na Žižkově stát pět 55 metrů
vysokých osmnáctipatrových věží propojených čtverco-
vým prstencem, čímž uvnitř vznikne uzavřený prostor
pro rezidenty. Vzhledem k velikosti projektu lze mluvit
o jakémsi městě ve městě. Toto tvrzení podporují i plánované komerční prostory, s nimiž se v prstenci čtvercového
tvaru počítá. Le Corbusier by zaplesal.
Komplex si přes svou výšku zachová dojem vzdušnosti a bude velmi dobře komunikovat se svým okolím.
Přispějí k tomu i veliká okna zimních zahrad o rozměru
2,5 x 4 metry, která se budou osazovat pomocí jeřábu přímo na místo určení. Kvůli použitému stěnovému systému
není jiné cesty, divizi 6 čeká husarský kousek. Okna mají
totiž rozměr přes celou konstrukční výšku podlaží.
Díky použitým stavebním technologiím půjde o nízkoenergetickou stavbu, takže i poučený a tím pádem
náročný městský člověk může takové dílo přijmout bez
výčitek svědomí. Na Žižkově tak brzy vznikne téměř
700 moderních bytů, které přivedou do této čtvrti nové
obyvatele a zajistí jí rozvoj a zvýšenou atraktivitu.
Těší nás, že v Praze začínají vyrůstat projekty, které
svým vzhledem a technickým zpracováním odpovídají
požadavkům na bydlení v 21. století, a Metrostav k tomu
přispívá svou erudicí a profesionálním přístupem. Jakmile
bude projekt této pozoruhodné stavby dokončen, budeme
vás informovat a nabídneme i pohled na dispozice bytů.
Dnes vás zveme také do Uhříněvsi, kde pod dozorem
týmu Ing. Martina Kocha z divize 1 vyrůstají čtyři nové
bytové domy projektu Vivus (vizualizace).
Jedná se o tři 6patrové budovy a jednu pětipatrovou.
Není divu, že nejsou menší, Uhříněves je dlouhodobě oblíbenou lokalitou, kde je velká poptávka po bydlení. Vždyť
i Metrostav zde na Novém náměstí v roce 2007 dokončil
dva domy s více než 60 bytovými jednotkami a dlužno
dodat, že se všechny prodaly ještě před dokončením.
Divize 1 ale není jediným dodavatelem stavby, u takto
velkého projektu je práce i pro další členy Skupiny Metrostav – své si zde odpracují třeba fachmani od železobetonu z divize 6 či lidé ze zámečnického servisu divize 1,
kteří budou zodpovědní za oplocení a protihlukové stěny.
Metrostav zde začal stavět nedávno, na začátku dubna 2015, to však neznamená, že nastěhování nových obyvatel je hudbou daleké budoucnosti. Hrubá stavba bude
totiž hotová už v průběhu letošního listopadu a domy zcela
dokončené a připravené ke kolaudaci v září roku 2016.
Přestože se staví na místě, kde stávala cihelna, bylo
oříškem už založení stavby, neboť geologické podloží se
oproti předpokladům lišilo a stavbaře donutilo upravit
délku pilot. Provedení podzemních konstrukcí zase zkom-
–ad.ka–, foto Josef Husák
Silný pavouk pro práci ve stísněném prostoru
Další čtveřice staveb ve znamení vody
Voda je opět společným jmenovatelem čtyř zakázek,
na kterých v současné době na Moravě pracuje tým
Ing. Lubomíra Mika z divize 6. Stavby se dnes nacházejí v různých fázích rozpracovanosti. Zatímco MVE v Těrlicku poběží už od 16. července ve zkušebním provozu,
na opravě a revizi šoupátek spodních výpustí vodního
díla ve Vranově budou dělníci pracovat ještě příští rok.
Protipovodňová opatření obce Koválovice-Osíčany
Termín:
03/2015 – 10/2015
Charakter:
novostavba
Dodavatel:
Metrostav
Základní parametr:
tři suché poldry,
z toho dva se stálou zvodní
tři hráze s výpustními objekty a bezpečnostními přelivy
„Abychom ochránili obec Koválovice-Osíčany, museli
jsme před zahájením stavby vykácet asi 400 stromů.
Dnes už máme dokončeny železobetonové výpustní objekty (foto) u dvou krajních poldrů, u prostředního je hotový železobetonový bezpečnostní přeliv. Čeká nás ještě
kompletní dokončení staveb, zhutnění hrází a některé terénní úpravy,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Pavel Kotsch.
Malá vodní elektrárna Těrlicko
Termín:
07/2014 – 10/2015
Charakter: výstavba nové turbíny ve stávající čerp. stanici
Dodavatel:
Metrostav
Základní parametr:
vertikální Francisova turbína,
průměr oběžného kola 470 mm, výkon 287–235 kW
Zajímavost:
oběžné kolo vyrobeno pomocí 5D frézy
„Dnes doděláváme drobné stavební práce a čekáme na
dokončení turbíny, která v průběhu výroby nabrala asi
30denní skluz. Podle krizového harmonogramu ale kvůli
tomu nebudeme muset posunout zahájení zkušebního
provozu,“ říká stavbyvedoucí Ing. Marek Jekielek.
Jeřáb na dálkové ovládání nemusí zvedat jen hračky
v dětském pokoji. Ten, který má v trvalém užívání provoz mostních technologií divize 4, snadno zdvihne do
výšky 3,4 m břemeno s hmotností 3 t – a také v něm nemusí sedět jeřábník. V omezeném prostoru je tento minijeřáb, zvaný pavoučí, neocenitelným pomocníkem.
„Na minijeřáb jsme poprvé narazili před třemi lety,
když došlo k havárii u souboru Prague Marina (foto, archiv divize),“ vzpomíná Ing. Martin Ředina, vedoucí provozu mostních technologií divize 4. „Kvůli zajištění objektu jsme tehdy museli ve velmi omezených prostorových
podmínkách rychle postavit podpěrné věže z materiálu
PIŽMO a osadit je hydraulickými lisy. Těžká břemena bylo
tehdy nutné zvedat do výšky asi 6 m v prostoru, který shora ohraničovala stropní konstrukce a byl nepřístupný pro
plikoval nečekaný výskyt spodní vody. Nosný systém
budov vyroste z monolitického železobetonu kombinovaného s vyzdívkami z betonových dutinových tvárnic.
Je až symbolické, že se na místě bývalé cihelny staví
z těchto materiálů. Nic proti cihlám, doba už ale pokročila.
Kabátek budov potom vytvoří klasický zateplovací systém
s fasádní omítkou. Ani na dvoustopé členy rodiny projekt
nezapomíná, součástí realizace jsou proto jak podzemní
stání, tak i venkovní parkovací místa. Pro tentokrát je to
vše, ještě se ale do Uhříněvsi vrátíme.
–ad.ka–, vizualizace Pankrác a.s.
jakýkoliv běžný mobilní jeřáb,“ dodává. Dalším případem,
kde se pronájem silného ministroje divizi 4 vyplatil, byla
opět montáž a demontáž podpěrné konstrukce z PIŽMO,
tentokrát pro betonáž stropu v elektrárně Prunéřov.
„Poté, co jsme velké schopnosti malého jeřábu poznali
v praxi, jsme si jej pořídili – s vyhlídkou využití na stavbě R35 a ve spolupráci s divizí 11. Od prosince 2013
tak máme v trvalém užívání japonský jeřáb UNIC 506.
Osvědčil se nám zejména ve velmi stísněných prostorách
– složený se třeba protáhne mezerou o světlosti 1,4 m
– nebo na málo únosném podkladu – pohybuje se totiž
na pásech. V současné době pro něj hledáme další využití
nejen v rámci Metrostavu. Můžeme jej nabídnout včetně
obsluhy. Vyškolený jeřábník jej může řídit přímo ze stroje
nebo pomocí dálkového ovládání,“ uzavírá Ing. Ředina.
Čistírna odpadních vod Mohelnice
Termín:
06/2014 – 10/2015
Charakter:
rekonstrukce, modernizace a rozšíření
Dodavatel:
Metrostav je jako člen sdružení
dodavatelem stavební části čistírny
Základní parametr:
navýšení kapacity stávající ČOV
z 9800 na 21 212 EO (ekvivalentních obyvatel)
„V současné době jsou dokončeny veškeré železobetonové objekty a momentálně probíhají práce na provozní
budově a trubních propojích,“ upřesňuje Ing. Mik.
VD Vranov – oprava, revize šoupátek spodních výpustí
Termín:
01/2015 – 02/2016
Charakter:
rekonstrukce
Dodavatel:
Metrostav
„Hlavním účelem opravy je odstranění potíží, které se projevují při manipulaci se čtyřmi uzávěry spodních výpustí
a mají bezprostřední vliv na bezpečnost provozu vodního
díla a ochranu území pod přehradou. Rekonstrukcí obnovíme nejen provozní spolehlivost výpustí, ale prodloužíme
i životnost díla. Dnes provádíme opravy dvou demontovaných šoupat,“ uzavírá přípravář Ing. Marian Moučka.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Metrostav_10_2015.indd 3
05.06.15 15:08