strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Divize 1 povýšila turistickou ubytovnu na 4*

Letos od 1. května začal sloužit hostům Ambiente Hotel

v Tyršově ulici v Praze (foto). Jeho přestavbu z turistické ubytovny na čtyřhvězdičkový podnik se 187 lůžky

provedl za 14 měsíců tým Aleše Synka z divize 1.

K úspěšnému dokončení díla jim pomohli kolegové ze

zednického a zámečnického střediska. V centru Prahy se

nejvíc potýkali s nedostatkem skladovacích ploch a s příjezdem na stavbu Tyršovou ulicí, která je slepá a kvůli zaparkovaným autům i velice úzká. „Při koordinaci dodávek

a jejich okamžitém transportu do objektu vedli stavbyvedoucí Drahomír Novotný a Ing. Pavel Koželuh každodenní

boj. Zábor veřejné komunikace byl totiž velice omezený

a doprava musela probíhat ohleduplně kvůli hustě obydlenému okolí,“ říká vedoucí projektu Aleš Synek, aniž by

zmínil množství klientských změn vyžádaných v průběhu

prací, které obdobné stavby doprovází snad pokaždé.

Přestavovaný dům z konce 19. století stojí v památkové rezervaci. Vstupní vrata a rolety v parteru objektu proto

podle požadavků a za dohledu památkářů prošly repasí,

zachována zůstala i dlažba či litinové zábradlí na hlavním

schodišti. Většině historických prvků vrátili krásu restau-

rátoři, jen některé kusy bylo dovoleno nahradit replikami.

„Jako při každé rekonstrukci čekala i nás různá překvapení. Kvůli vlhkosti stěn v suterénu jsme třeba museli neplánovaně odkopat zeminu a provést izolaci zdí u Legerovy

ulice. Jako příčinu problému jsme přitom odhalili ucpanou

dešťovou kanalizaci. Příjemně nás ale překvapil stav špaletových oken, která po opálení historických vrstev barev

stačilo jen natřít a opravit kování,“ uzavírá vzpomínky

na přestavbu dnes plně obsazeného hotelu Aleš Synek.

Stavba Garden Towers pokračuje

Vivus Uhříněves – stavba plná života

Přinášíme nejnovější informace o stavbě bytového

komplexu Garden Towers na pražském Žižkově. Jak

jsme již informovali v loňském roce, Metrostav vyhrál

soutěž o výstavbu tohoto obřího bytového komplexu.

Řídit ji bude tým Ing. Davida Štochla z divize 6.

Stavba probíhá ve spolupráci s divizním provozem

výroby železobetonových konstrukcí. Zajímavostí je, že

roste v jednom zátahu (foto), nikoli na etapy, ale Metrostav

má s podobně rozsáhlými projekty zkušenost a realizace

je tak v nejlepších rukou. Tady je na místě zmínit obtížnost

provádění takového díla uprostřed městské zástavby, kde

si stavbaři musí poradit s minimálním prostorem v okolí.

Naštěstí se jim podařilo vyjednat nový přístup a příjezd

na staveniště a díky tomu mohou lépe pokračovat v práci.

Od té doby, kdy divize 6 překonala problémy se založením stavby na geologicky odlišném podloží, než předpokládala zadávací dokumentace, stavba pokročila. Betonáři

dokončili podzemní patra, která nabídnou na šest stovek

garážových stání, a nyní vyrůstají ta nadzemní z monolitického železobetonu s vyzdívkami. V rámci optimalizace

se podařilo změnit zadání a prefabrikáty tak nahradily monolitické římsy a pilíře budou místo z lehčeného betonu

z konstrukčního a o menším průměru.

Do léta 2016 tak bude na Žižkově stát pět 55 metrů

vysokých osmnáctipatrových věží propojených čtverco-

vým prstencem, čímž uvnitř vznikne uzavřený prostor

pro rezidenty. Vzhledem k velikosti projektu lze mluvit

o jakémsi městě ve městě. Toto tvrzení podporují i plánované komerční prostory, s nimiž se v prstenci čtvercového

tvaru počítá. Le Corbusier by zaplesal.

Komplex si přes svou výšku zachová dojem vzdušnosti a bude velmi dobře komunikovat se svým okolím.

Přispějí k tomu i veliká okna zimních zahrad o rozměru

2,5 x 4 metry, která se budou osazovat pomocí jeřábu přímo na místo určení. Kvůli použitému stěnovému systému

není jiné cesty, divizi 6 čeká husarský kousek. Okna mají

totiž rozměr přes celou konstrukční výšku podlaží.

Díky použitým stavebním technologiím půjde o nízkoenergetickou stavbu, takže i poučený a tím pádem

náročný městský člověk může takové dílo přijmout bez

výčitek svědomí. Na Žižkově tak brzy vznikne téměř

700 moderních bytů, které přivedou do této čtvrti nové

obyvatele a zajistí jí rozvoj a zvýšenou atraktivitu.

Těší nás, že v Praze začínají vyrůstat projekty, které

svým vzhledem a technickým zpracováním odpovídají

požadavkům na bydlení v 21. století, a Metrostav k tomu

přispívá svou erudicí a profesionálním přístupem. Jakmile

bude projekt této pozoruhodné stavby dokončen, budeme

vás informovat a nabídneme i pohled na dispozice bytů.

Dnes vás zveme také do Uhříněvsi, kde pod dozorem

týmu Ing. Martina Kocha z divize 1 vyrůstají čtyři nové

bytové domy projektu Vivus (vizualizace).

Jedná se o tři 6patrové budovy a jednu pětipatrovou.

Není divu, že nejsou menší, Uhříněves je dlouhodobě oblíbenou lokalitou, kde je velká poptávka po bydlení. Vždyť

i Metrostav zde na Novém náměstí v roce 2007 dokončil

dva domy s více než 60 bytovými jednotkami a dlužno

dodat, že se všechny prodaly ještě před dokončením.

Divize 1 ale není jediným dodavatelem stavby, u takto

velkého projektu je práce i pro další členy Skupiny Metrostav – své si zde odpracují třeba fachmani od železobetonu z divize 6 či lidé ze zámečnického servisu divize 1,

kteří budou zodpovědní za oplocení a protihlukové stěny.

Metrostav zde začal stavět nedávno, na začátku dubna 2015, to však neznamená, že nastěhování nových obyvatel je hudbou daleké budoucnosti. Hrubá stavba bude

totiž hotová už v průběhu letošního listopadu a domy zcela

dokončené a připravené ke kolaudaci v září roku 2016.

Přestože se staví na místě, kde stávala cihelna, bylo

oříškem už založení stavby, neboť geologické podloží se

oproti předpokladům lišilo a stavbaře donutilo upravit

délku pilot. Provedení podzemních konstrukcí zase zkom-

–ad.ka–, foto Josef Husák

Silný pavouk pro práci ve stísněném prostoru

Další čtveřice staveb ve znamení vody

Voda je opět společným jmenovatelem čtyř zakázek,

na kterých v současné době na Moravě pracuje tým

Ing. Lubomíra Mika z divize 6. Stavby se dnes nacházejí v různých fázích rozpracovanosti. Zatímco MVE v Těrlicku poběží už od 16. července ve zkušebním provozu,

na opravě a revizi šoupátek spodních výpustí vodního

díla ve Vranově budou dělníci pracovat ještě příští rok.

Protipovodňová opatření obce Koválovice-Osíčany

Termín:

03/2015 – 10/2015

Charakter:

novostavba

Dodavatel:

Metrostav

Základní parametr:

tři suché poldry,

z toho dva se stálou zvodní

tři hráze s výpustními objekty a bezpečnostními přelivy

„Abychom ochránili obec Koválovice-Osíčany, museli

jsme před zahájením stavby vykácet asi 400 stromů.

Dnes už máme dokončeny železobetonové výpustní objekty (foto) u dvou krajních poldrů, u prostředního je hotový železobetonový bezpečnostní přeliv. Čeká nás ještě

kompletní dokončení staveb, zhutnění hrází a některé terénní úpravy,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Pavel Kotsch.

Malá vodní elektrárna Těrlicko

Termín:

07/2014 – 10/2015

Charakter: výstavba nové turbíny ve stávající čerp. stanici

Dodavatel:

Metrostav

Základní parametr:

vertikální Francisova turbína,

průměr oběžného kola 470 mm, výkon 287–235 kW

Zajímavost:

oběžné kolo vyrobeno pomocí 5D frézy

„Dnes doděláváme drobné stavební práce a čekáme na

dokončení turbíny, která v průběhu výroby nabrala asi

30denní skluz. Podle krizového harmonogramu ale kvůli

tomu nebudeme muset posunout zahájení zkušebního

provozu,“ říká stavbyvedoucí Ing. Marek Jekielek.

Jeřáb na dálkové ovládání nemusí zvedat jen hračky

v dětském pokoji. Ten, který má v trvalém užívání provoz mostních technologií divize 4, snadno zdvihne do

výšky 3,4 m břemeno s hmotností 3 t – a také v něm nemusí sedět jeřábník. V omezeném prostoru je tento minijeřáb, zvaný pavoučí, neocenitelným pomocníkem.

„Na minijeřáb jsme poprvé narazili před třemi lety,

když došlo k havárii u souboru Prague Marina (foto, archiv divize),“ vzpomíná Ing. Martin Ředina, vedoucí provozu mostních technologií divize 4. „Kvůli zajištění objektu jsme tehdy museli ve velmi omezených prostorových

podmínkách rychle postavit podpěrné věže z materiálu

PIŽMO a osadit je hydraulickými lisy. Těžká břemena bylo

tehdy nutné zvedat do výšky asi 6 m v prostoru, který shora ohraničovala stropní konstrukce a byl nepřístupný pro

plikoval nečekaný výskyt spodní vody. Nosný systém

budov vyroste z monolitického železobetonu kombinovaného s vyzdívkami z betonových dutinových tvárnic.

Je až symbolické, že se na místě bývalé cihelny staví

z těchto materiálů. Nic proti cihlám, doba už ale pokročila.

Kabátek budov potom vytvoří klasický zateplovací systém

s fasádní omítkou. Ani na dvoustopé členy rodiny projekt

nezapomíná, součástí realizace jsou proto jak podzemní

stání, tak i venkovní parkovací místa. Pro tentokrát je to

vše, ještě se ale do Uhříněvsi vrátíme.

–ad.ka–, vizualizace Pankrác a.s.

jakýkoliv běžný mobilní jeřáb,“ dodává. Dalším případem,

kde se pronájem silného ministroje divizi 4 vyplatil, byla

opět montáž a demontáž podpěrné konstrukce z PIŽMO,

tentokrát pro betonáž stropu v elektrárně Prunéřov.

„Poté, co jsme velké schopnosti malého jeřábu poznali

v praxi, jsme si jej pořídili – s vyhlídkou využití na stavbě R35 a ve spolupráci s divizí 11. Od prosince 2013

tak máme v trvalém užívání japonský jeřáb UNIC 506.

Osvědčil se nám zejména ve velmi stísněných prostorách

– složený se třeba protáhne mezerou o světlosti 1,4 m

– nebo na málo únosném podkladu – pohybuje se totiž

na pásech. V současné době pro něj hledáme další využití

nejen v rámci Metrostavu. Můžeme jej nabídnout včetně

obsluhy. Vyškolený jeřábník jej může řídit přímo ze stroje

nebo pomocí dálkového ovládání,“ uzavírá Ing. Ředina.

Čistírna odpadních vod Mohelnice

Termín:

06/2014 – 10/2015

Charakter:

rekonstrukce, modernizace a rozšíření

Dodavatel:

Metrostav je jako člen sdružení

dodavatelem stavební části čistírny

Základní parametr:

navýšení kapacity stávající ČOV

z 9800 na 21 212 EO (ekvivalentních obyvatel)

„V současné době jsou dokončeny veškeré železobetonové objekty a momentálně probíhají práce na provozní

budově a trubních propojích,“ upřesňuje Ing. Mik.

VD Vranov – oprava, revize šoupátek spodních výpustí

Termín:

01/2015 – 02/2016

Charakter:

rekonstrukce

Dodavatel:

Metrostav

„Hlavním účelem opravy je odstranění potíží, které se projevují při manipulaci se čtyřmi uzávěry spodních výpustí

a mají bezprostřední vliv na bezpečnost provozu vodního

díla a ochranu území pod přehradou. Rekonstrukcí obnovíme nejen provozní spolehlivost výpustí, ale prodloužíme

i životnost díla. Dnes provádíme opravy dvou demontovaných šoupat,“ uzavírá přípravář Ing. Marian Moučka.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Metrostav_10_2015.indd 3

05.06.15 15:08