Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 2
Divize 5 vybuduje naSlovensku další tunel
Natuneře divize 5 čeká další práce zanašimi východ-
ními hranicemi. Potunelu Poľana naslovenské dálni-
ciD3, který bude otevřený 10. června, a tuneluŽilina
naD1 začne Metrostav budovat ilniční tunel Prešov
– ustejnojmenho města asi 30 km severně odKošic.
Obchvat Prešova, konkrétně stavbu dálnice D1 vúse-
ku MÚK Prov západ – MÚK Prov jih, dostalo nasta-
rost sdružení firem Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav,
Metrostav aMetrostav Slovakia. Na7870 m dlouhé trase
stavbi do roku 2021 vybudují téř 230 stavebních
objektů, znichž budou nejnáročnější dvě mimoúrovňové
ovatky, 18 mostů adálniční tunel, jehož severní (levý)
tubus bude měřit 2230,5 m a jižní (pravý) bude ještě
o13,5 metru delší. Provoz vněm se bude řídit zoperní
místnosti vnové budově střediska správy aúdržby dálni-
ce SSÚD Prešov, jejíž výstavba je také součástí projektu.
Dlouho odkládané dílo 30. května symbolicky zahájil
poklep nakladní kámen – zaúčasti slovenského minist-
ra dopravy PaedDr.Árda Érseka, zástupců kraje, města
apředstavitelů Národní dálniční společnosti idodavate.
ZaMetrostav se kladívka chopil generální ředitel Ing.Pa-
vel Pit (foto třetí zprava).
Výstavbu tunelu Prešov provede divize 5
Metrostav spolu se slovenskou dceřinou firmou mají
vesdružení pol 33 %, čemuž odpovídá výstavba tunelu
etně portálů aspoluúčast naněkterých dalších společ-
ch objektech. „Předstihové práce nazařízení staveni-
ště začneme vedruhém pololetí letho roku akolem
června 2018 bychom měli souběžně otevřít ražby obou
tubusů směrem odvýchodního portálu. Předpokládáme,
že spolu s nimi zame i protiražby, všechno pomo
NRTM shorizontálně členěnou čelbou nakalotu aopěří,
vméně příznivých poměrech vyrazíme zvlášť idno,“ říká
výrobní příprař Ing.Jiří Koto.
Tunel Prešov provede dálnici vrchem Malkovská hôr-
ka, jenž je tvořen flovými sedimenty s zně sle-
nými jílovcovými apískovcovými vrstvami doplněnými
oslepence. „Stěžejní ale bude reálný stav geologicho
prostředí vporovnání se stavem předpokládam vza-
vací dokumentaci, což je pro výstavbu kažho tunelu
ten nejdůležitěí parametr. Jinak věřím, že si sprojektem
porame bez větších problémů, protože naše divize má
zposlední doby stunely naSlovensku bohaté zkušenosti.
Složitost však vim vtom, že logistika našich prací zhorší
už tak špatnou dopravní situaci vPrešově. Pro většinu
místch lidí je ale výstavba provsho obchvatu život-
ním snem, tak snad snámi budou mít trpělivost,“ uzavírá
vedoucí projektu Ing. Toš Daneš, jehož tým stavbu
uPrešova za Metrostav řídí. Nový dálniční úsek D1 by
l být dokončen a zprovozn v roce 2021.
red, foto Eurovia SK
Využití patentu
Tubusy tunelu Ejpovice spojí osm ražených asi 30 m
dlouhých únikových propojek, které jsou odsebe vzdá-
lené zhruba 500 m. Dvě znich – TP1 a2 – už jsou ho-
tové, nadalších dvou (TP3 a6) razi divize 5 pracují.
Propojky razíme zhotové jižní trouby. Začíme tím,
že spomocí kotoučové pily vežeme 40 cm silné tunelové
ostění vstě prostupu (foto č. 1). Železobetonové seg-
menty jsou tam zajtěné sysmem, který má Metrostav
patentovaný,“ říká stavbyvedoucí Ing.Jí Kocn, který
vtýmu Ing.Štefana Ivora zaražbu propojek odpoví.
Princip vynálezu, který vymysleli zejména Ing.Karel
Rössler, PhD., z úseku výrobně-technického ředitele
adr.Ing.Petr Vítek zdivize 5, tkví vpředem připravených
kanálcích uvnitř segmentů, donichž se při stavbě vsazu
ocelové výztužné pruty. Prostor mezi nimi a kalkem
se vyplní injektážní maltou, která zatvrdne. Celý systém
potom funguje podobně jako trám abez dalších opatření
umožní vyřezat prostup dosegmentového ostě.
Ražba samotná probíhá Novou rakouskou tunelovací
metodou aje horizontálně členěná nakalotu (foto č. 2),
opěří a dno. Horninu raziči rozpojují částečně stroj
a částečně pomocí trhacích pra. Přípravu na odpal –
vrtání oří uTP3 – zachytila fotografie číslo 3. Zatímco
světlý průměr tunelové trouby je 8,70 m, propojky jej mají
jen asi 6 m, proto je budují malé důlní stroje (foto č. 4).
Vyrubaný prostor zajišťují příhradové ocelové rámy
svýztužnými sítěmi zasíkané betonem (foto č. 5) adopl-
něné svorníkovou výztuží. Vetřech únikových propojkách
budou navíc umístěné trafostanice.
red, foto archiv stavby
Ing.Davida Stempáka,
technického náměstka divize 4
S Metrostavem začal David Stempák spolupracovat
už ve 3. ročníku studia na Stavební fakultě Vysoké
školy báňské vOstravě – vroce 2006 začínal jako asi-
stent stavbyvedouho nastavbě silnice R48 vúseku
Toša noviceŽukov. Po přesídlení do Prahy se zadil
dotechnicho úseku divize 4, od1. ledna 2016 jej řídí.
Co všechno spadá dokompetence vašeho úseku?
Našima rukama proczejí snad všechny zakázky, okte-
ré se divize uchá, apotom ity, jež provádí. Pracovníci
zútvaru přípravy zakázek vyhodnocují všechny proběhlé
projekty asnaží se pované nabídky vylepšovat tak, aby
co nejpe vyhovovaly našim kapacitám a možnostem.
Projektanti zútvaru technického rozvoje zase optimalizují
zasmluvněné projekty, aby odpodaly našim technolo-
giím, navrhují optimalizace mostů, projektují přesuv
ipevné skre, zvedání konstrukcí avýsuny. Navíc zak-
dáme projektové středisko, abychom byli schopní rychleji
připravit aprovést třeba pokládky silničních adálničních
krytů ať už betonových nebo asfaltových. Povede je To-
š Herman amělo by mít nazačátku asi šest pracov-
ků, které právě hledáme. Poebujeme zkené projek-
tanty iabsolventy, ale narážíme nanedostatek vhodných
uchazečů. Alespoň něktí z nich budou muset ovdat
iBIM, abychom byli připravení soutěžit dopravní stavby,
které se vm mají zadávat už vroce 2021.
Už máte sBIM zkušenosti?
Vnašem úseku se BIM aktivně věnuje kolegyně Ing.Bar-
bora Vítko, která si své znalosti prohlubuje na všech
poebných konferencích aškoleních, abychom byli naná-
stup této technologie povšech stránkách připravení.
Budete mít první projektové středisko vMetrostavu
Zřízení projektového střediska je odrazem stavu českého
stavebního trhu. Projektantů je obecně málo, akdyž jsou,
tak kvalitu jejich práce limituje čas apodklady, které do-
stávají. Také se chystají zakázky vrežimu „žlutého FIDIC“,
tedy projekty Design & Build, apotřeba vlastho týmu
projektantů bude proto nezbytná.
Co se vašemu útvaru vposlední době nejvíc povedlo?
Zaúsch pokládáme doe prohací modernizaci nej-
starší české dálnice D1, kde naše divize dodržuje kvalitu
iharmonogram ainvestor je sjejí prací spokojený. Navr-
hovali jsme zde podrné skre pro montáž prefabriko-
vaných nosníků i betonáž spřahující desky mostů.
Zmujete skruže. Výsledkem práce veho útvaru je
ipřesuvná skruž, kterou má Metrostav patentovanou?
esně tak. Anedávno jsme ji kvůli zakázce navýstavbu
mostu na slovenské dálnici D1 v úseku HubováIvach-
nová výrazně zmodernizovali. Vmci divize to považuji
zanejtší technické vítězství našeho úseku. Vylepšení
m zabralo asi rok a vymysleli jsme při něm spoustu
nových vě. Na přesuny skre tak již nepoebujeme
mezibárky, protože jsme na pilířích navrhli montované
íčky. Skruž jsme zesílili a můžeme ji poít až pro
rozpětí polí 60 m. Modernizovaná skruž spí čas i-
klady aje dnes schopná konkurovat ostatním podobným
skrím natrhu. Aztoho mám opravdu radost.
Řešení jaké jiné zakázky je teď pro vás aktlní?
Vyhráli jsme stavbu dálnice D48 v úseku Rybí – MÚK
Rychaltice, která také obsahuje řadu mostů. Momentál-
ně chystáme optimalizaci projektu tak, aby ekonomicky
atechnicky vyhol našim poebám.
Na kterých dalších stavch pracujete?
Na jihočeské části dálnice D3 stame mosty v úseku
BošilecŠevětín. Ujednoho znich jsme nedávno vybe-
tonovali mostovku na vyprojektované skruži z našeho
inventárho materiálu adalší nás vnejbližší době čeká.
Jaké novinky chystáte dobudoucna?
Kromě toho, očem jsem se znil, bychom rádi víc pro-
nikli namecký trh. Spolu skolegy zfirmy BeMo jsme
tam už uspěli vsoutěži namodernizaci dálničního mostu
Volmarstein naA1. Dnes snašimi kolegy vNěmecku pro
tento projekt řešíme, jaký druh skruže by bylo nejvhod-
nější použít pro výstavbu nového přemostění.
strana 2
PME SE
Aktuální aktivity Technické kanceláře BeMo
Technická kancelář společnosti BeMo Tunnelling se
opírá o desetiletí sbírané zkušenosti z projektování
tune. Kromě spolupráce navypracovávání nabídek,
výrobní přípravy a transferu know-how je její hlav
činností zhotovování prováděcí projektové dokumenta-
ce pro stavební zakázky, ato jak vlastní, tak pro firmy
ze sdružení ARGE, jehož je BeMo členem.
Prováděcí dokumentaci projektanti vytřejí vespo-
lupráci stýmem vedoucích pracovníků příslušného pro-
jektu isohledem nakonktní specifické podmínky stav-
by. Technická kanceř se rozhodným způsobem polí
narealizaci zvštch technických návrhů anafiremních
inovacích, jako třeba byly vývoj jednoplášťové obezdívky
tunelů – CombiShell™ a LaserShell™ (foto) – azás
bagrGTA pro šikmé šachty pro CrossRail Projekt C510
vLondýně (scma ukazuje model konečch prvků pro
statické výpočty při dimenzoní ostění ze stříkaho
betonu v prostoru křovatky Liverpool Street Station).
Spektrum hotové proděcí dokumentace sahá od sta-
veb tunelů realizovach pomocí NRTM až postrojovou
ražbu TBM. Její součástí jsou rovž projekty konstruk
ostění, tybinků stejně jako technologických částí staveb,
přičemž projektanti poskytují podporu jednotlivým pro-
jekm až doprovedení úspěšné přemky stavby. Využí-
vají přitom nejmoderněí software pro statické výpty
avoblasti CAD završili přechod nasysmy schopné pra-
covat naprincipech BIM, aby vbudoucnu zvdli všechny
požadavky kladené nadigitální stavebnictví.
Kanceř pracuje hlavně pro stavby firmy BeMo vNě-
mecku av Británii. Vrámci transferu know-how projek
se však její služby využívají ivSeverní aJní Americe.
Kromě menších projektů, jako jsou třeba záchranná
štola Wendelberg a Zierenbergský tunel, dnes technici
pracují naprojektech dálnní tunelů naA98 (Herrschafts-
buck) anaA44 (Spitzenberg), které BeMo vrámci ARGE
buduje se Subterrou. Na základě nových činností zave-
dech uBeMo se pole působnosti Technické kanceláře
rozšířilo odčistě tuneloho projektování i dooblastí spe-
ciálního zakládání ainženýrských iprůmyslových staveb.
Vlastní Technická kancelář sdetkami let zkušeností
napohá BeMo efektivně aoperativně čelit projektovým
atechnickým výzvám při řešení růzch staveb ivípra-
vě nabídek. Zvyšuje tak konkurenceschopnost společnosti
adourčité míry ijejí jedinečnost, neboť zvlášť voblasti
výstavby tunelů NRTM zůstává know-how ufirmy arozví
se, čehož si investoři velice cení. Ke kontinuitě znalostí
ispívá i zvyklost, že každý začínající mladý ier
pracuje zprvu několik let vTechnické kanceři ateprve
poseznámení sjem know-how přechází nastavby.
Dr.Johannes Jäger, Robert Dostál
1
2
3
4
5
Metrostav_10_2017.indd 2 09.06.17 12:23
Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (541 ms)

Rendering Strana 3 (102515): (0/1) (535 ms)

Rendering Strana 2 (102512): (0/1) (586 ms)

Rendering Strana 1 (102507): (0/1) (585 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2935/vth118702-1.jpg (3x)

 i2935/vth118707-1.jpg (3x)

 i2935/bg102512.svg

 i2935/vth118710-1.jpg (3x)

 i2935/vth118712-1.jpg