strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Dokončení hrubé stavby PIANA se přiblížilo

Piano uprostřed Českých Budějovic? To je nové administrativní centrum, které v jihočeské metropoli buduje

tým Ing. Milana Hromádky z jihočeského zastoupení

divize 6. Rastr fasády evokuje klávesy koncertního křídla, vyklápějící se horní atikou pak budova získá i jeho

tvar. Hrubá stavba objektu (foto), jenž vzbuzuje nemalé

emoce, by měla být dokončena v polovině července.

„Z mého pohledu jde o velice vydařený architektonický návrh a výsledek bude určitě parádní, i když lidé

v Českých Budějovicích stavbu PIANA moc dobře nevnímají. Věřím ale, že až bude dílo hotové, tak změní názor

i většina kritiků, jako tomu bylo i na mých předchozích

stavbách,“ říká vedoucí projektu, který je s průběhem

zakázky spokojen. Zpočátku stavbaře potrápila podzemní

voda, která působila problémy hlavně při založení objektu.

Dobře si s ní ale poradili, a to i díky pomoci, které se jim

dostalo od kolegů z divize 6 z týmu Ing. Vladimíra Horáčka, jenž provádí železobetonové konstrukce. Stavbaři se

vypořádali i s malým prostorem pro zařízení staveniště

na rušné křižovatce ulic Mánesovy a Lidické.

PIANO je koncipováno jako polyfunkční objekt pro

kanceláře, obchodní prostory a několik jednotek v parteru. Bude mít pět nadzemních podlaží s celkem asi 9000 m2

pronajímatelné plochy.

Při dokončování hrubé stavby by měla být na střeše

objektu vztyčena ocelová pergola, která má symbolizovat

právě křídlo piana. Na ni naváže střešní plášť, jenž stavbaři provedou zároveň s fasádou, nejsložitějším prvkem

stavby. „Obvodový plášť projekčně řešíme s jeho dodavatelem již několik měsíců. Jeho realizace navíc klade vyso-

ké nároky na naše betonáře, kteří musí v určitých prvcích

dosáhnout vyšší kvality na přesnost, než je předepsaná

normami,“ popisuje Ing. Hromádka.

Bez ohledu na útvary, Metrostav je jen jeden

Vedoucí projektu klade vysoké nároky nejen na svůj tým,

ale i na betonáře Ing. Horáčka: „Po svých lidech chci,

aby s kolegy na stavbě vystupovali jako celek, a ne jako

bychom byli dva samostatné útvary. A totéž vyžaduji

i od skupiny Ing. Horáčka. Jsem rád, že se to daří a že

nás jako dobře spolupracující kolektiv vnímá i investor.“

Díky kvalitním a spolehlivým spolupracovníkům může

Ing. Hromádka vedle výstavby PIANA řídit i další stavby.

Nedávno jeho tým ukončil rekonstrukci v českobudějovické nemocnici. Modernější podobu vtiskne i jedné z našich

nejkrásnějších přehrad, Husinci na řece Blanici. Dále jej

čeká výzva v podobě rekonstrukce historické budovy Husitského muzea v Táboře, která je těsně před zahájením.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Piano nemusí připomínat jen obrys či fasáda budovy

jako v Českých Budějovicích. Ve městě Čeng-čou

v čínské provincii Che-nan vede do stanice metra

Convention Centre černobílé schodiště v podobě

26 klavírních kláves. Jakmile na schody někdo vkročí,

klavír se rozezní autentickým zvukem. „Klávesy“, které

zrovna hrají, se poznají podle podsvícení. Schodiště se

sice nejvíc líbí dětem, ale chodí po něm rádi i dospělí.

Ruiny vystřídalo nejen zdravotnické středisko

Za dva roky postavil tým Lukáše Kalfeřta z divize 8

novou pětipodlažní budovu, která vyplnila poměrně

nevzhledné místo v centru Liberce. V současné době

je samotná stavba dokončena a do nového objektu se

začínají stěhovat první nájemci.

Původně měla část objektu sloužit jako zdravotnické

středisko, proto také budova dostala jméno po otci moderní medicíny a je v okolí známá jako Avicena. V průběhu

výstavby se ale nájemci změnili, takže pro zdravotnické

účely zůstalo zachováno jen 2. nadzemní podlaží. Tam se

v nejbližších týdnech postupně nastěhují praktičtí lékaři,

zubaři a laboratorní technici. O podlaží níž bude lékárna.

První podzemní podlaží poslouží pro garáže s kotelnou

a ústřednou. V horních patrech měly být podle původního

záměru další ordinace a luxusní byty, jejich využití se ale

změnilo a v části 3. NP, v celém 4. NP a části 5. NP budou

kanceláře automobilových koncernů (foto). Do 5. nadzemního podlaží potom plánuje přesunout svou kancelář

také investor díla, společnost Vavřincův vrch.

Žádná stavba není jednoduchá

Avicena má půdorys ve tvaru zalomeného obdélníku

a výškově navazuje na sousední budovu Okresní správy

sociálního zabezpečení. Vzhledem k tomu, že mezi severní

a jižní stranou novostavby je výškový rozdíl terénu až osm

metrů, zasahují suterénní opěrná stěna a pažicí konstrukce na jižní straně až do prvního patra, zatímco na severní

tvoří jenom suterén.

Změna nájemců během výstavby způsobila posunutí

termínu dokončení díla zhruba o půl roku. „Požadavky

nových budoucích uživatelů často měnily již dokončené

dispozice. Některé klientské změny jsme ani nemohli provést, nebo jsme je dělali i vícekrát. Kromě toho se investorovi nedařilo včas plnit termíny dodavatelů, se kterými

spolupracoval napřímo, a tím se posouvaly i naše lhůty,“

vysvětluje Lukáš Kalfeřt. Své využití dnes ještě hledá asi

třetina nájemních jednotek. Avicena sama je ale hotová

a probíhá jednání o možnosti jejího předčasného užívání.

–mv–, foto Bohumil Rosenkranz

Vybavení bezbariérové budovy

Antibakteriální podhledy se zabudovanými světly

Zdvojená podlaha v nájemních jednotkách

Provoz centrální recepce v režimu 24/7

Vytápění pomocí plynové kotelny

Tři vysokorychlostní výtahy

Parkování rezidentů v podzemních garážích (28 míst)

Systém přístupových karet na parkoviště

Požární hlásiče

LED osvětlení

Metrostav_10_2017.indd 3

Stavba dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem

Důležitou zakázkou divize 4 je novostavba dálnice D3,

tedy její více než 8 km dlouhý úsek mezi obcemi Bošilec a Ševětín. Jeho stavbu ve sdružení řídí za Metrostav tým Ing. Michala Türka. Veškeré stavební práce,

za které odpovídá, tu zatím vlastními silami zajišťují

pouze zaměstnanci divize 4 – z provozů zemních prací,

který vede Ing. Miroslav Žipek, a dopravy a mechanizace (Mgr. Zdeněk Kulha) či středisek monolitických

konstrukcí (Ing. Martin Slovák) a betonových vozovek

(Ing. Jan Růžička). Od loňského listopadu, kdy jsme

o stavbě psali naposledy, práce značně pokročily.

„Pokud budeme zakázku měřit finančně, měli jsme

v květnu hotovou více než čtvrtinu ceny díla,“ říká pracovník inženýringu Ing. Josef Fríd, „téměř v celém úseku

jsou dotěženy dálniční zářezy a provádíme zemní násypy.

Dokončili jsme všechny přeložky sítí. Na polovině trasy

jsme zahájili pokládku první vrstvy aktivní zóny. Stavební

práce běží na nejméně polovině z celkového počtu více

než 80 stavebních objektů, což klade vysoké nároky na

řízení akce a koordinaci jednotlivých činností.“

Co se týká vybraných přemostění – na mostě přes

dálnici u Ševětína (SO 214) už byla zabetonována a předepnuta nosná konstrukce. K výstavbě monolitického

jednotrámového třípolového mostu s celkovým rozpětím

80 m posloužila pevná ocelová skruž s dřevěnými mostními ramenáty (foto č. 1). Jako součást silnice II/603 bude

most uveden do provozu ještě letos.

Dálniční most přes vodoteč a polní cestu u Neplachova

(SO 203) bude předepjatý monolitický dvoutrám o třech

polích s celkovým rozpětím 77,5 m. Je založený na pilotách, hotová je i jeho spodní stavba a mostaři se připravují

na montáž pevné mostní skruže (foto č. 2).

1

Stavbařům pomáhají dobré vztahy s okolím

Stavbu D3 komplikuje nutnost vést ji částečně v nové

stopě a zčásti v místě současné silnice I/3, což vyžaduje

častou změnu dopravy i její omezení.

Do konce července 2017 ale bude hotový i druhý úsek

silnice II/603 – náhrada I/3, která koliduje s trasou dálnice. „Abychom trasu uvolnili celou, dokončíme s ročním

předstihem ještě letos náhradu silnice I/3 od Švamberka

až po konec úseku. Předpokládáme, že pokud vše poběží

podle platných harmonogramů, tak budovaný dálniční

úsek uvedeme do provozu již na jaře v roce 2019. Vzhledem k tomu, že velmi dobře vycházíme se starosty obcí,

jejichž katastrem stavba prochází, neobávám se žádných

dalších komplikací,“ chválí průběh prací i divizi 4 vedoucí

projektu Ing. Michal Türk. O práci jeho týmu pravidelně

informuje také Facebook Metrostavu.

–red–, foto archiv stavby

Obec Bošilec se dostala do českého povědomí díky

lidové písničce o místním mostku, na němž hrály

dvě panny v kostku. To se ale vztahovalo k dávným

dobám, kdy se sem jezdívalo bavit panstvo z Třeboně

a mimo jiné zde hrávalo i vrhcáby. Roku 1990 byl ale

Bošilec vyhlášen vesnickou památkovou zónou a mezi

jeho zajímavosti patří třeba kostel svatého Martina.

Prošel mnoha stavebními úpravami, při nichž byl

jako nejstarší objeven letopočet 1210. V 18. století do

kostela přemístili rokokovou kazatelnu z postříbřeného

dřeva, která má podobu mohutné velryby. Pochází ze

zrušeného kostela svaté Barbory v Třeboni.

2

metrů chybělo 6. června k prorážce severního tubusu

tunelu Ejpovice. TBM Viktorii, která jej razí, řídí osádky

divize 5 Metrostavu vedené týmem Ing. Štefana Ivora.

Račice hostily první ze dvou velkých soutěží

Areál Národního olympijského centra vodních sportů

v Račicích hostil poslední víkend v květnu významnou

mezinárodní akci – poprvé v novodobé historii se zde

konalo Mistrovství Evropy ve veslování. Labe aréna,

což je oficiální název areálu, se při něm poprvé představila v nové modernizované podobě. Stavbaři divize 8 v ní poslední práce dokončili letos v dubnu.

1

„Račice prošly velikou změnou a chvílemi je nepoznávám, což mě ale zároveň nabíjí,“ řekl letos na jaře na

tiskové konferenci čtyřnásobný mistr světa ve veslování

Ondřej Synek. Zlatou medaili získal i na ME v Labe aréně,

kde ve své disciplíně zvítězil stylem start–cíl. Šampionát

byl pro české barvy velmi úspěšný. Zlatou medaili si

odnesl také dvojskif žen a bronzovou lehká čtyřka bez

kormidelníka, v níž napřel své síly i kolega Jiří Kopáč, jak

o tom informuje i čtvrtá stránka těchto novin.

Veslařský kanál z roku 1986 stále prochází přestavbou

Podoba areálu se měnila už od podzimu roku 2015. Metrostav jako generální dodavatel v něm provedl rozsáhlé

stavební úpravy na tribunách (foto č. 1), ochozech a při

přestavbě zázemí pro sportovce. Práce probíhaly v několika etapách, a to většinou za plného provozu sportovní

části areálu, který se v té době dál využíval pro trénink.

Letos stavbaři Metrostavu finišovali s menší dodatečnou zakázkou – vnitřní rekonstrukcí dvou pater cílové věže

včetně dodávky nové cílové kamery. Nejdůležitější modernizační akce ale dokončili už v průběhu minulého roku.

Během něj postupně předali novou trafostanici, ubytovnu

pro závodníky a vybudovali železobetonové groundboxy,

které nahradily část demolované staré tribuny.

2

Výraznou změnou prošla rovněž budova původní

loděnice, v níž mimo jiné vznikla nová jídelna (foto č. 2)

s terasou pro sportovní týmy, z níž je dnes vidět na závodiště. Právě v loděnici musel tým Metrostavu řešit nejvíc

nečekaných problémů způsobených mezerami v dokumentaci původního objektu, kde chyběly údaje o skladbě

konstrukcí či o rozvodech kanalizace.

„Všechny stavby se ihned po dokončení uvolnily do

provozu. Nová restaurace, ubytovna i sociální zařízení zahájily provoz s počátkem sezony a sloužily i pro tréninkové

soustředění týmů z celé Evropy,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Petr Ort. Areál má podle jeho názoru mnohem

modernější a přívětivější podobu nejen pro závodníky, ale

i pro návštěvníky, kterým nabízí atraktivnější pohled na cílovou rovinku. Mohou si to ověřit i v srpnu při Mistrovství

světa v rychlostní kanoistice 2017.

Blanka Růžičková, foto Libor Zavoral

09.06.17 12:23