strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Dokončení hrubé stavby PIANA se přiblížilo
Piano uprostřed Českých Budějovic? To je nové administrativní centrum, které v jihočeské metropoli buduje
tým Ing. Milana Hromádky z jihočeského zastoupení
divize 6. Rastr fasády evokuje klávesy koncertního křídla, vyklápějící se horní atikou pak budova získá i jeho
tvar. Hrubá stavba objektu (foto), jenž vzbuzuje nemalé
emoce, by měla být dokončena v polovině července.
„Z mého pohledu jde o velice vydařený architektonický návrh a výsledek bude určitě parádní, i když lidé
v Českých Budějovicích stavbu PIANA moc dobře nevnímají. Věřím ale, že až bude dílo hotové, tak změní názor
i většina kritiků, jako tomu bylo i na mých předchozích
stavbách,“ říká vedoucí projektu, který je s průběhem
zakázky spokojen. Zpočátku stavbaře potrápila podzemní
voda, která působila problémy hlavně při založení objektu.
Dobře si s ní ale poradili, a to i díky pomoci, které se jim
dostalo od kolegů z divize 6 z týmu Ing. Vladimíra Horáčka, jenž provádí železobetonové konstrukce. Stavbaři se
vypořádali i s malým prostorem pro zařízení staveniště
na rušné křižovatce ulic Mánesovy a Lidické.
PIANO je koncipováno jako polyfunkční objekt pro
kanceláře, obchodní prostory a několik jednotek v parteru. Bude mít pět nadzemních podlaží s celkem asi 9000 m2
pronajímatelné plochy.
Při dokončování hrubé stavby by měla být na střeše
objektu vztyčena ocelová pergola, která má symbolizovat
právě křídlo piana. Na ni naváže střešní plášť, jenž stavbaři provedou zároveň s fasádou, nejsložitějším prvkem
stavby. „Obvodový plášť projekčně řešíme s jeho dodavatelem již několik měsíců. Jeho realizace navíc klade vyso-
ké nároky na naše betonáře, kteří musí v určitých prvcích
dosáhnout vyšší kvality na přesnost, než je předepsaná
normami,“ popisuje Ing. Hromádka.
Bez ohledu na útvary, Metrostav je jen jeden
Vedoucí projektu klade vysoké nároky nejen na svůj tým,
ale i na betonáře Ing. Horáčka: „Po svých lidech chci,
aby s kolegy na stavbě vystupovali jako celek, a ne jako
bychom byli dva samostatné útvary. A totéž vyžaduji
i od skupiny Ing. Horáčka. Jsem rád, že se to daří a že
nás jako dobře spolupracující kolektiv vnímá i investor.“
Díky kvalitním a spolehlivým spolupracovníkům může
Ing. Hromádka vedle výstavby PIANA řídit i další stavby.
Nedávno jeho tým ukončil rekonstrukci v českobudějovické nemocnici. Modernější podobu vtiskne i jedné z našich
nejkrásnějších přehrad, Husinci na řece Blanici. Dále jej
čeká výzva v podobě rekonstrukce historické budovy Husitského muzea v Táboře, která je těsně před zahájením.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Piano nemusí připomínat jen obrys či fasáda budovy
jako v Českých Budějovicích. Ve městě Čeng-čou
v čínské provincii Che-nan vede do stanice metra
Convention Centre černobílé schodiště v podobě
26 klavírních kláves. Jakmile na schody někdo vkročí,
klavír se rozezní autentickým zvukem. „Klávesy“, které
zrovna hrají, se poznají podle podsvícení. Schodiště se
sice nejvíc líbí dětem, ale chodí po něm rádi i dospělí.
Ruiny vystřídalo nejen zdravotnické středisko
Za dva roky postavil tým Lukáše Kalfeřta z divize 8
novou pětipodlažní budovu, která vyplnila poměrně
nevzhledné místo v centru Liberce. V současné době
je samotná stavba dokončena a do nového objektu se
začínají stěhovat první nájemci.
Původně měla část objektu sloužit jako zdravotnické
středisko, proto také budova dostala jméno po otci moderní medicíny a je v okolí známá jako Avicena. V průběhu
výstavby se ale nájemci změnili, takže pro zdravotnické
účely zůstalo zachováno jen 2. nadzemní podlaží. Tam se
v nejbližších týdnech postupně nastěhují praktičtí lékaři,
zubaři a laboratorní technici. O podlaží níž bude lékárna.
První podzemní podlaží poslouží pro garáže s kotelnou
a ústřednou. V horních patrech měly být podle původního
záměru další ordinace a luxusní byty, jejich využití se ale
změnilo a v části 3. NP, v celém 4. NP a části 5. NP budou
kanceláře automobilových koncernů (foto). Do 5. nadzemního podlaží potom plánuje přesunout svou kancelář
také investor díla, společnost Vavřincův vrch.
Žádná stavba není jednoduchá
Avicena má půdorys ve tvaru zalomeného obdélníku
a výškově navazuje na sousední budovu Okresní správy
sociálního zabezpečení. Vzhledem k tomu, že mezi severní
a jižní stranou novostavby je výškový rozdíl terénu až osm
metrů, zasahují suterénní opěrná stěna a pažicí konstrukce na jižní straně až do prvního patra, zatímco na severní
tvoří jenom suterén.
Změna nájemců během výstavby způsobila posunutí
termínu dokončení díla zhruba o půl roku. „Požadavky
nových budoucích uživatelů často měnily již dokončené
dispozice. Některé klientské změny jsme ani nemohli provést, nebo jsme je dělali i vícekrát. Kromě toho se investorovi nedařilo včas plnit termíny dodavatelů, se kterými
spolupracoval napřímo, a tím se posouvaly i naše lhůty,“
vysvětluje Lukáš Kalfeřt. Své využití dnes ještě hledá asi
třetina nájemních jednotek. Avicena sama je ale hotová
a probíhá jednání o možnosti jejího předčasného užívání.
–mv–, foto Bohumil Rosenkranz
Vybavení bezbariérové budovy
Antibakteriální podhledy se zabudovanými světly
Zdvojená podlaha v nájemních jednotkách
Provoz centrální recepce v režimu 24/7
Vytápění pomocí plynové kotelny
Tři vysokorychlostní výtahy
Parkování rezidentů v podzemních garážích (28 míst)
Systém přístupových karet na parkoviště
Požární hlásiče
LED osvětlení
Metrostav_10_2017.indd 3
Stavba dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem
Důležitou zakázkou divize 4 je novostavba dálnice D3,
tedy její více než 8 km dlouhý úsek mezi obcemi Bošilec a Ševětín. Jeho stavbu ve sdružení řídí za Metrostav tým Ing. Michala Türka. Veškeré stavební práce,
za které odpovídá, tu zatím vlastními silami zajišťují
pouze zaměstnanci divize 4 – z provozů zemních prací,
který vede Ing. Miroslav Žipek, a dopravy a mechanizace (Mgr. Zdeněk Kulha) či středisek monolitických
konstrukcí (Ing. Martin Slovák) a betonových vozovek
(Ing. Jan Růžička). Od loňského listopadu, kdy jsme
o stavbě psali naposledy, práce značně pokročily.
„Pokud budeme zakázku měřit finančně, měli jsme
v květnu hotovou více než čtvrtinu ceny díla,“ říká pracovník inženýringu Ing. Josef Fríd, „téměř v celém úseku
jsou dotěženy dálniční zářezy a provádíme zemní násypy.
Dokončili jsme všechny přeložky sítí. Na polovině trasy
jsme zahájili pokládku první vrstvy aktivní zóny. Stavební
práce běží na nejméně polovině z celkového počtu více
než 80 stavebních objektů, což klade vysoké nároky na
řízení akce a koordinaci jednotlivých činností.“
Co se týká vybraných přemostění – na mostě přes
dálnici u Ševětína (SO 214) už byla zabetonována a předepnuta nosná konstrukce. K výstavbě monolitického
jednotrámového třípolového mostu s celkovým rozpětím
80 m posloužila pevná ocelová skruž s dřevěnými mostními ramenáty (foto č. 1). Jako součást silnice II/603 bude
most uveden do provozu ještě letos.
Dálniční most přes vodoteč a polní cestu u Neplachova
(SO 203) bude předepjatý monolitický dvoutrám o třech
polích s celkovým rozpětím 77,5 m. Je založený na pilotách, hotová je i jeho spodní stavba a mostaři se připravují
na montáž pevné mostní skruže (foto č. 2).
1
Stavbařům pomáhají dobré vztahy s okolím
Stavbu D3 komplikuje nutnost vést ji částečně v nové
stopě a zčásti v místě současné silnice I/3, což vyžaduje
častou změnu dopravy i její omezení.
Do konce července 2017 ale bude hotový i druhý úsek
silnice II/603 – náhrada I/3, která koliduje s trasou dálnice. „Abychom trasu uvolnili celou, dokončíme s ročním
předstihem ještě letos náhradu silnice I/3 od Švamberka
až po konec úseku. Předpokládáme, že pokud vše poběží
podle platných harmonogramů, tak budovaný dálniční
úsek uvedeme do provozu již na jaře v roce 2019. Vzhledem k tomu, že velmi dobře vycházíme se starosty obcí,
jejichž katastrem stavba prochází, neobávám se žádných
dalších komplikací,“ chválí průběh prací i divizi 4 vedoucí
projektu Ing. Michal Türk. O práci jeho týmu pravidelně
informuje také Facebook Metrostavu.
–red–, foto archiv stavby
Obec Bošilec se dostala do českého povědomí díky
lidové písničce o místním mostku, na němž hrály
dvě panny v kostku. To se ale vztahovalo k dávným
dobám, kdy se sem jezdívalo bavit panstvo z Třeboně
a mimo jiné zde hrávalo i vrhcáby. Roku 1990 byl ale
Bošilec vyhlášen vesnickou památkovou zónou a mezi
jeho zajímavosti patří třeba kostel svatého Martina.
Prošel mnoha stavebními úpravami, při nichž byl
jako nejstarší objeven letopočet 1210. V 18. století do
kostela přemístili rokokovou kazatelnu z postříbřeného
dřeva, která má podobu mohutné velryby. Pochází ze
zrušeného kostela svaté Barbory v Třeboni.
2
metrů chybělo 6. června k prorážce severního tubusu
tunelu Ejpovice. TBM Viktorii, která jej razí, řídí osádky
divize 5 Metrostavu vedené týmem Ing. Štefana Ivora.
Račice hostily první ze dvou velkých soutěží
Areál Národního olympijského centra vodních sportů
v Račicích hostil poslední víkend v květnu významnou
mezinárodní akci – poprvé v novodobé historii se zde
konalo Mistrovství Evropy ve veslování. Labe aréna,
což je oficiální název areálu, se při něm poprvé představila v nové modernizované podobě. Stavbaři divize 8 v ní poslední práce dokončili letos v dubnu.
1
„Račice prošly velikou změnou a chvílemi je nepoznávám, což mě ale zároveň nabíjí,“ řekl letos na jaře na
tiskové konferenci čtyřnásobný mistr světa ve veslování
Ondřej Synek. Zlatou medaili získal i na ME v Labe aréně,
kde ve své disciplíně zvítězil stylem start–cíl. Šampionát
byl pro české barvy velmi úspěšný. Zlatou medaili si
odnesl také dvojskif žen a bronzovou lehká čtyřka bez
kormidelníka, v níž napřel své síly i kolega Jiří Kopáč, jak
o tom informuje i čtvrtá stránka těchto novin.
Veslařský kanál z roku 1986 stále prochází přestavbou
Podoba areálu se měnila už od podzimu roku 2015. Metrostav jako generální dodavatel v něm provedl rozsáhlé
stavební úpravy na tribunách (foto č. 1), ochozech a při
přestavbě zázemí pro sportovce. Práce probíhaly v několika etapách, a to většinou za plného provozu sportovní
části areálu, který se v té době dál využíval pro trénink.
Letos stavbaři Metrostavu finišovali s menší dodatečnou zakázkou – vnitřní rekonstrukcí dvou pater cílové věže
včetně dodávky nové cílové kamery. Nejdůležitější modernizační akce ale dokončili už v průběhu minulého roku.
Během něj postupně předali novou trafostanici, ubytovnu
pro závodníky a vybudovali železobetonové groundboxy,
které nahradily část demolované staré tribuny.
2
Výraznou změnou prošla rovněž budova původní
loděnice, v níž mimo jiné vznikla nová jídelna (foto č. 2)
s terasou pro sportovní týmy, z níž je dnes vidět na závodiště. Právě v loděnici musel tým Metrostavu řešit nejvíc
nečekaných problémů způsobených mezerami v dokumentaci původního objektu, kde chyběly údaje o skladbě
konstrukcí či o rozvodech kanalizace.
„Všechny stavby se ihned po dokončení uvolnily do
provozu. Nová restaurace, ubytovna i sociální zařízení zahájily provoz s počátkem sezony a sloužily i pro tréninkové
soustředění týmů z celé Evropy,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Petr Ort. Areál má podle jeho názoru mnohem
modernější a přívětivější podobu nejen pro závodníky, ale
i pro návštěvníky, kterým nabízí atraktivnější pohled na cílovou rovinku. Mohou si to ověřit i v srpnu při Mistrovství
světa v rychlostní kanoistice 2017.
Blanka Růžičková, foto Libor Zavoral
09.06.17 12:23