Sportovci z řad Metrostavu

na LSH 2019 v Nymburku

19. června 2019 / 10 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Miroslava Filipa,

vedoucího projektů z divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Zvládli jsme to sami

Divize 3 dokončuje v pražských

Vysočanech dva bytové domy str. 3

Zakázka na Letišti Václava Havla:

dva pohyblivé nástupní mosty str. 3

Stavbaři divize 6 opravili na řece

Sázavě jez Podělusy str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Prorážka tunelu

Prešov

Kolegové z divize 5 pod

vedením Ing. Jiřího

Břichňáče 13. června

provedli slavnostní prorážku

tunelu Prešov na Slovensku

(foto). Dílo je součástí

téměř 8 km obchvatu stejnojmenného města a jeho dvě

dvoupruhové trouby, samostatné pro každý směr, budou

měřit přes 2,2 km. Tunel vzniká ve sdružení, kde má

Metrostav a jeho slovenská dceřiná společnost třetinový

podíl odpovídající výstavbě tunelu i portálů.

MTS Handy Cyklo Maraton

Schůzka dobrovolníků,

kteří pomáhají s organizací závodu,

proběhne v úterý 25. 6. 2019 od 15 hod.

v Centru vzdělávání Metrostavu.

Pokud chcete být jedním z nich,

přijďte na setkání!

Mezinárodní setkání tunelářů v Praze

Ve dnech 3. až 5. června se v pražském kongresovém

hotelu Clarion uskutečnil již 14. ročník mezinárodní

konference Podzemní stavby Praha 2019. Jde o největší

českou tunelářskou konferenci, která je pravidelně

pořádána každé tři roky. Metrostav je platinovým

partnerem a mezi delegáty byli naši odborníci, z nichž

mnozí na kongresu i přednášeli zajímavá témata.

Záchranáři

v novém

Za účasti hejtmana

Moravskoslezského kraje

Iva Vondráka (na snímku

uprostřed) byl 11. června

slavnostně zahájen provoz

moderního Integrovaného

výjezdového centra (IVC) v Českém Těšíně. Na projektu

pracoval tým divize 1, který na zelné louce postavil tři

vzájemně propojené objekty ve tvaru obráceného U. Do

nich se již postupně nastěhovali s městskými strážníky

a celorepublikovými policisty hasiči. Ve svém novém

působišti naleznou odpovídající technické i hygienické

zázemí, součástí integrovaného centra je sportoviště.

Sklápěcí Most Stulecia Niepodległości (Století nezávislosti) přes Mrtvou Vislu v Sobieševu (titulní foto) dostavěl

tým divize 4 vedený Ing. Ladislavem Chovancem zcela samostatně, i když zakázku začal v září roku 2016 budovat ve

trojčlenném sdružení. „Průběh stavby mě utvrdil v jednom

– nejdůležitější ve firmě nejsou nejnovější stroje, ale lidé.

To se potvrdilo při problémech s našimi partnery. Kdyby se

z nás nevytvořil dobrý tým, stavba by se byla v době jejich

krachu personálně rozsypala. To, že jsme se navzájem

dokázali motivovat a vytvořili si atmosféru, která umožnila překonání problémů a ukončení stavby, považuji za

největší úspěch,“ hodnotí dílo vedoucí projektu.

Vybudovat pětipolový a 173 m dlouhý most se dvěma

pohyblivými ocelovými křídly nebyla procházka růžovým sadem nejen kvůli krátkému termínu výstavby, ale

i proto, že práce musely proběhnout ze soulodí na vodě.

Šest pilířů mostu stavbaři hlubinně založili na pilotách,

přičemž čtyři z nich vznikly ve štětových jímkách a měly

základovou spáru až 6,5 m pod hladinou řeky. Ocelovými

křídly středního pole nosné konstrukce mostu otáčí dvojice ložisek a otevírají se pomocí hydraulických pístů, které

podporují ocelobetonová závaží s hmotností 140 tun.

Součástí zakázky byla i výstavba řídicího centra a návazných komunikací (foto) včetně inženýrských sítí. Dále

opevnění břehů Mrtvé Visly, vytvoření postojových míst

pro lodě, čekající na otevření mostu. Po 10. listopadu

2018, kdy byl Most Stulecia Niepodległości slavnostně

otevřen, stavbaři zlikvidovali původní pontonový most

– po demontáži mostovky rozdělili jeho konstrukci na

sekce, které lodě přetáhly k rozebrání.

I přes sérii obtíží v cíli a hrdí

Zakázku získal Metrostav oddział w Polsce ve sdružení

s firmami Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure. Obě zbankrotovaly. „To byl náš největší problém. Další komplikaci

představoval odchod hlavního projektanta v době, kdy se

kvůli změně dodavatele měnila konstrukce mostu. Spoustu obtíží generovaly protichůdné požadavky investora,

se kterým se od začátku spolupracovalo velmi náročně.

Jeho přístup charakterizuje i to, že na slavnostní otevření

mostu, které pořádal, nás ani nepozval. No a k tomu všemu se přidala celková komplexnost prací – nejednalo se

totiž jen o mostařinu či silničařinu. Museli jsme vybudovat

i spoustu specializovaných hydraulicko-mechanických

systémů, které původní projekt neřešil, a najít způsob,

jak je vyskládat do funkčního celku,“ vypočítává vedoucí

projektu Ing. Ladislav Chovanec.

Jeho sehraný devítičlenný tým, v němž pracovali dva

Čechoslováci a sedm Poláků – z nich tři byli původně

zaměstnanci Vistalu – se dnes bohužel rozpouští. „Moje

pocity jsou smíšené. Na jednu stranu mi stavba hodně

vzala – byly to tři roky tvrdé práce a stresu. Na druhou

stranu mi dala příležitost se technicky realizovat a naučit

se spoustu nových věcí ohledně vedení díla a spolupráce

v týmu. Můžeme ale být na společnou práci hrdí. Nejenže

most spolehlivě slouží, ale Metrostav za něj získal ocenění

Diamenty infrastruktury a město Gdaňsk cenu Pomorskie

Sztormy 2018. Byl nominován i v soutěži Top Inwestycje

Komunalne 2019 a v ČR je přihlášený do prestižní soutěže

Stavba roku 2019,“ uzavírá spokojeně Ing. Chovanec.

Sklápěcí most v číslech

V průběhu června došlo postupně na předání pracovního oblečení a profesního nářadí 28 novým smluvním

žákům z našich partnerských škol, přičemž poskytnutí

ochranných pomůcek bylo završeno 12. června v Akademii řemesel Praha – Střední škole technické na

Zeleném pruhu. Učni již budou absolvovat odborný

výcvik v barvách Metrostavu. Smlouvy s nimi v průběhu března podepsali zástupci útvaru personálního

marketingu.

Hodnota kontraktu i s dodatky

cca 350 milionů Kč

Délka mostu

173 m

Šířka nosné konstrukce

14,92 m

Šířka plavební dráhy

50 m

Výška nad střední hladinou

5m

Objem spotřebovaného betonu

1700 m3

Hmotnost betonářské výztuže

500 tun

Hmotnost oceli pro mostní konstrukce

700 tun

Ocel pro zaberaněné roury, dalby a odbojnice 1350 tun

Průměrný denní počet pracovníků

50 osob

Metrostav_10_2019.indd 1

Pražský dopravní podnik (DPP) zahajuje geologický

průzkum v souvislosti se stavbou metra trasy D (vizualizace) z Pankráce do Písnice. Průzkumy v tzv. úseku

PAD 1b a PAD 4 provede Metrostav, konkrétně tým

divize 8 pod vedením Ing. Miroslava Filipa.

Oficiální zahájení průzkumných prací proběhlo v polovině června. I když nejde ještě o samotnou výstavbu

metra, je to dobrý signál, že se věci dávají do pohybu.

Průzkum se uskuteční na Pankráci a na několika dalších

místech. Vytěžené šachty a štoly jsou naplánovány v oblasti, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní

chodby nebo poslouží pro vzduchotechniku. Podrobnější

informace a zajímavosti o plánovaných pracích naleznete

v rozhovoru s Ing. Miroslavem Filipem na str. 2.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Smluvní žáci na odborný výcvik připraveni

foto Zuzana Junková

Nakročeno k metru D

Které úseky jako první?

V počáteční fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými

Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice. Následně má

být budován i úsek z Pankráce na náměstí Míru. Plánuje

se, že na nové trase D by měli jezdit vlaky bez řidiče. Náklady jsou odhadovány na 57 miliard korun, investorem

stavby bude pražský dopravní podnik.

Výstavbou metra trasy D si město slibuje zlepšení

problematické dopravní situace v jižní části Prahy (Krč,

Lhotka, Libuš) a dalších kapacitních sídlištních celků,

odlehčení jižní části stávající linky C či vytvoření kapacitní

rezervy pro případ přerušení provozu na lince C a mimo.

-red-, ČTK, vizualizace Metroprojek t

17.06.19 15:39