Sportovci z řad Metrostavu
na LSH 2019 v Nymburku
19. června 2019 / 10 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Miroslava Filipa,
vedoucího projektů z divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Zvládli jsme to sami
Divize 3 dokončuje v pražských
Vysočanech dva bytové domy str. 3
Zakázka na Letišti Václava Havla:
dva pohyblivé nástupní mosty str. 3
Stavbaři divize 6 opravili na řece
Sázavě jez Podělusy str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Prorážka tunelu
Prešov
Kolegové z divize 5 pod
vedením Ing. Jiřího
Břichňáče 13. června
provedli slavnostní prorážku
tunelu Prešov na Slovensku
(foto). Dílo je součástí
téměř 8 km obchvatu stejnojmenného města a jeho dvě
dvoupruhové trouby, samostatné pro každý směr, budou
měřit přes 2,2 km. Tunel vzniká ve sdružení, kde má
Metrostav a jeho slovenská dceřiná společnost třetinový
podíl odpovídající výstavbě tunelu i portálů.
MTS Handy Cyklo Maraton
Schůzka dobrovolníků,
kteří pomáhají s organizací závodu,
proběhne v úterý 25. 6. 2019 od 15 hod.
v Centru vzdělávání Metrostavu.
Pokud chcete být jedním z nich,
přijďte na setkání!
Mezinárodní setkání tunelářů v Praze
Ve dnech 3. až 5. června se v pražském kongresovém
hotelu Clarion uskutečnil již 14. ročník mezinárodní
konference Podzemní stavby Praha 2019. Jde o největší
českou tunelářskou konferenci, která je pravidelně
pořádána každé tři roky. Metrostav je platinovým
partnerem a mezi delegáty byli naši odborníci, z nichž
mnozí na kongresu i přednášeli zajímavá témata.
Záchranáři
v novém
Za účasti hejtmana
Moravskoslezského kraje
Iva Vondráka (na snímku
uprostřed) byl 11. června
slavnostně zahájen provoz
moderního Integrovaného
výjezdového centra (IVC) v Českém Těšíně. Na projektu
pracoval tým divize 1, který na zelné louce postavil tři
vzájemně propojené objekty ve tvaru obráceného U. Do
nich se již postupně nastěhovali s městskými strážníky
a celorepublikovými policisty hasiči. Ve svém novém
působišti naleznou odpovídající technické i hygienické
zázemí, součástí integrovaného centra je sportoviště.
Sklápěcí Most Stulecia Niepodległości (Století nezávislosti) přes Mrtvou Vislu v Sobieševu (titulní foto) dostavěl
tým divize 4 vedený Ing. Ladislavem Chovancem zcela samostatně, i když zakázku začal v září roku 2016 budovat ve
trojčlenném sdružení. „Průběh stavby mě utvrdil v jednom
– nejdůležitější ve firmě nejsou nejnovější stroje, ale lidé.
To se potvrdilo při problémech s našimi partnery. Kdyby se
z nás nevytvořil dobrý tým, stavba by se byla v době jejich
krachu personálně rozsypala. To, že jsme se navzájem
dokázali motivovat a vytvořili si atmosféru, která umožnila překonání problémů a ukončení stavby, považuji za
největší úspěch,“ hodnotí dílo vedoucí projektu.
Vybudovat pětipolový a 173 m dlouhý most se dvěma
pohyblivými ocelovými křídly nebyla procházka růžovým sadem nejen kvůli krátkému termínu výstavby, ale
i proto, že práce musely proběhnout ze soulodí na vodě.
Šest pilířů mostu stavbaři hlubinně založili na pilotách,
přičemž čtyři z nich vznikly ve štětových jímkách a měly
základovou spáru až 6,5 m pod hladinou řeky. Ocelovými
křídly středního pole nosné konstrukce mostu otáčí dvojice ložisek a otevírají se pomocí hydraulických pístů, které
podporují ocelobetonová závaží s hmotností 140 tun.
Součástí zakázky byla i výstavba řídicího centra a návazných komunikací (foto) včetně inženýrských sítí. Dále
opevnění břehů Mrtvé Visly, vytvoření postojových míst
pro lodě, čekající na otevření mostu. Po 10. listopadu
2018, kdy byl Most Stulecia Niepodległości slavnostně
otevřen, stavbaři zlikvidovali původní pontonový most
– po demontáži mostovky rozdělili jeho konstrukci na
sekce, které lodě přetáhly k rozebrání.
I přes sérii obtíží v cíli a hrdí
Zakázku získal Metrostav oddział w Polsce ve sdružení
s firmami Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure. Obě zbankrotovaly. „To byl náš největší problém. Další komplikaci
představoval odchod hlavního projektanta v době, kdy se
kvůli změně dodavatele měnila konstrukce mostu. Spoustu obtíží generovaly protichůdné požadavky investora,
se kterým se od začátku spolupracovalo velmi náročně.
Jeho přístup charakterizuje i to, že na slavnostní otevření
mostu, které pořádal, nás ani nepozval. No a k tomu všemu se přidala celková komplexnost prací – nejednalo se
totiž jen o mostařinu či silničařinu. Museli jsme vybudovat
i spoustu specializovaných hydraulicko-mechanických
systémů, které původní projekt neřešil, a najít způsob,
jak je vyskládat do funkčního celku,“ vypočítává vedoucí
projektu Ing. Ladislav Chovanec.
Jeho sehraný devítičlenný tým, v němž pracovali dva
Čechoslováci a sedm Poláků – z nich tři byli původně
zaměstnanci Vistalu – se dnes bohužel rozpouští. „Moje
pocity jsou smíšené. Na jednu stranu mi stavba hodně
vzala – byly to tři roky tvrdé práce a stresu. Na druhou
stranu mi dala příležitost se technicky realizovat a naučit
se spoustu nových věcí ohledně vedení díla a spolupráce
v týmu. Můžeme ale být na společnou práci hrdí. Nejenže
most spolehlivě slouží, ale Metrostav za něj získal ocenění
Diamenty infrastruktury a město Gdaňsk cenu Pomorskie
Sztormy 2018. Byl nominován i v soutěži Top Inwestycje
Komunalne 2019 a v ČR je přihlášený do prestižní soutěže
Stavba roku 2019,“ uzavírá spokojeně Ing. Chovanec.
Sklápěcí most v číslech
V průběhu června došlo postupně na předání pracovního oblečení a profesního nářadí 28 novým smluvním
žákům z našich partnerských škol, přičemž poskytnutí
ochranných pomůcek bylo završeno 12. června v Akademii řemesel Praha – Střední škole technické na
Zeleném pruhu. Učni již budou absolvovat odborný
výcvik v barvách Metrostavu. Smlouvy s nimi v průběhu března podepsali zástupci útvaru personálního
marketingu.
Hodnota kontraktu i s dodatky
cca 350 milionů Kč
Délka mostu
173 m
Šířka nosné konstrukce
14,92 m
Šířka plavební dráhy
50 m
Výška nad střední hladinou
5m
Objem spotřebovaného betonu
1700 m3
Hmotnost betonářské výztuže
500 tun
Hmotnost oceli pro mostní konstrukce
700 tun
Ocel pro zaberaněné roury, dalby a odbojnice 1350 tun
Průměrný denní počet pracovníků
50 osob
Metrostav_10_2019.indd 1
Pražský dopravní podnik (DPP) zahajuje geologický
průzkum v souvislosti se stavbou metra trasy D (vizualizace) z Pankráce do Písnice. Průzkumy v tzv. úseku
PAD 1b a PAD 4 provede Metrostav, konkrétně tým
divize 8 pod vedením Ing. Miroslava Filipa.
Oficiální zahájení průzkumných prací proběhlo v polovině června. I když nejde ještě o samotnou výstavbu
metra, je to dobrý signál, že se věci dávají do pohybu.
Průzkum se uskuteční na Pankráci a na několika dalších
místech. Vytěžené šachty a štoly jsou naplánovány v oblasti, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní
chodby nebo poslouží pro vzduchotechniku. Podrobnější
informace a zajímavosti o plánovaných pracích naleznete
v rozhovoru s Ing. Miroslavem Filipem na str. 2.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Smluvní žáci na odborný výcvik připraveni
foto Zuzana Junková
Nakročeno k metru D
Které úseky jako první?
V počáteční fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými
Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice. Následně má
být budován i úsek z Pankráce na náměstí Míru. Plánuje
se, že na nové trase D by měli jezdit vlaky bez řidiče. Náklady jsou odhadovány na 57 miliard korun, investorem
stavby bude pražský dopravní podnik.
Výstavbou metra trasy D si město slibuje zlepšení
problematické dopravní situace v jižní části Prahy (Krč,
Lhotka, Libuš) a dalších kapacitních sídlištních celků,
odlehčení jižní části stávající linky C či vytvoření kapacitní
rezervy pro případ přerušení provozu na lince C a mimo.
-red-, ČTK, vizualizace Metroprojek t
17.06.19 15:39