Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 3
Gymnastický areál pod barokními bastiony
Pod Špitálskou baštou na Pohelci tým Petra Kratochvíla zdivize 1 za 13 měsíců dokončil modernizaci a do-
stavbu gymnastického areálu pro SK Hradčany (foto). Tento sportovní klub zal v rámci Sokola působit už před
125 lety a jeho uzavřený a svažitý areál se naczí v patkové rezervaci přímo pod barokním opevněním Prahy.
„Naprostou věinu exteriérových povrchů, barev
amaterlů jsme museli vzorkovat anecvat si je od-
souhlasit se zástupci památkové péče. Úkolem nebylo jen
estat starou budovu tělocvičny adostavět kní novou
gymnastickou halu či sklad pro tenisové kurty, ale i zlep-
šit vzhled ceho areálu, aby korespondoval spřiléhajícím
barokním opevněním,“ vysvětluje vedoucí projektu.
Vpůvodním objektu, který byl vroce 1992 dokoen
podle projektu zroku 1984 avroce 2009 necitlivě nad-
stan, stavbi kompletně přebudovali celé 2. nadzem
podlaží. Vznikla vněm nová recepce, WC pro návštěvky
akanceláře klubu, pro sportovce potom adekvátní záze-
mí odpovídající navýšenému počtu gymnastů, kteří zde
budou moci naráz trénovat. Na nové stropní konstrukci
vyrostlo další patro sbytem pro správce areálu. Vzhled
přestavěného objektu sjednotilo zateplení celé fasády.
Ve spolupráci spracovky Pragisu
Nová gymnastická hala oploše přes 1000 m
2
je zahloube-
na – její podlaha se nachází o4,7 m níž, než se rozprosral
tenisový kurt. Byla zalená na vrtaných velkoprůmě-
rových pilotách avybudovaná jako bílá vana snosným
systémem zmonolitických obvodových stěn kombinova-
ch svnitřmi sloupy. „Stavební jáma byla vjižní části
vodřezu hlubokém až 10 m apracovci Pragisu ji museli
zajistit trvalou kotvenou pažicí konstrukcí. Založení haly
tak spolu sželezobetonovými konstrukcemi představova-
lo nejobží část díla. Zedníci znašeho divizho ser-
visu to už měli snazší. Nejc ocenit ale musím realiz
tým včele se stavbyvedoucím Tomášem Lojkem, kterému
práci komplikovalo také to, že veškeré stavební činnosti
etně napojení na inženýrské sítě musely probíhat při
zachoní provozu tří kurtů azázemí pro tenisty, kteří jsou
vareálu vpodnájmu,“ uvádí Petr Kratochvíl.
Korunou projektu byla dodávka ainstalace gymnas-
tického nářadí, kterou pro Metrostav zajišťovala německá
firma Spieth. Podle prvních ohlasů jsou sportovci zesou-
časho areálu nadšeni – nová hala je jedna ze dvou nej-
tších vČeské republice azároveň je nejmodernější.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
Bytové domy ve Vysočanech jsou téř hotové
Jako technicky běžně nárnou stavbu hodnotí vedoucí
projektu zdivize 3 Ing.Jan Krajdl IV. etapu výstavby
bytových domů v pražských Vysočanech (foto č. 1).
Dva téř dokončené bytové objekty jsou soástí vel-
ho projektu nazvaho Tulipa City, vněmž postupně
vyrůstá podél části Kolbenovy ulice nedaleko stejno-
jmenné stanice metra celkem šest objektů.
„Začali jsme stat III. etapu anyní dokončujeme čtvr-
tou etapu výstavby. Jde odva samostatné nadzemní ob-
jekty osedmi podlažích,“ popsal vedoucí projektu Ing.Jan
Krajdl. Práce stavbaři zahájili vzáří roku 2017 ahotovo
by mělo být už za pár týd, konkrétně včervenci. Dva
samostatné nadzemní domy mají sedm podlaží ajsou pro-
pojeny společnou podzemní částí, vníž vznikla dvě pod-
laží. Do nich architekti umístili garáže, sklepy atechnic
místnosti obou domů. Ve čtvrté etapě vznikne ve dvou
domech dohromady 216 bytů o velikosti 1+kk až 4+kk,
ičemž každý objekt má tři samostatné vstupy ozne
písmeny ačísly (foto č. 2). Majitelé budou mít kdispozici
213 vnitřních a19 venkovních garážových stání.
Moderní bydlení se zelenou střechou
hem stavby řešil tým Ing.Krajdla většinou běžné provozní
záležitosti, a tak stavba běžela podle harmonogramu.
Vsoučasné době dokoujeme plovoucí podlahy avni
dve. Prohá výmalba adalší dokoovací práce,“ říká
Ing. Krajdl. Kromě toho má jeho tým téř dokončené
chodníky azpevněné plochy anezbytné sadové úpravy.
Také samotná železobetonová konstrukce domů nevy-
žadovala žádné mimořádné postupy. Šlo většinou ostan-
dardní práce. Stavbu proto komplikovala snad jen nutnost
dodržet smršťovací pás pro dotvaroní železobetono
konstrukce. „Vdobě, kdy jsme už prováděli hlavně vnitř
práce jako omítky či hrubé podlahy, byla stále jtě stavba
vpolovině ‚rozetnutá‘ na dvě části,“ vzponá Ing.Krajdl.
Moderní domy jsou zajímavé nejen svým vzhledem,
ale předeím zelenou střechou. Na dělníky ale vší
roky při stavbě nekladla. Museli jen poít speciální izo-
lační pásy sodolností proti prorůstání kenů aprojektant
musel střechu navrhnout tak, aby snesla vyšší zatížení.
Práce ve Vysočanech za pár týdnů pro tým Ing.Krajd-
la skončí, nebude se ale shovat daleko. „Vnásledujících
ch začneme v lokalitě Vysočan s úpravou parku
iléhaho kdokoovam objektům Tulipa City,“ pro-
zradil. Ajeho tým bude pokračovat ive stavbě bytových
domů, tentokrát na pomezí Modřan aHodkoviček vloka-
litě Zahálka Modřany na jihu Prahy.
Martina Vampulová, foto Jakub Červenka
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Dar vodákům: oprava jezu Podělusy skončila
Vodáci, kteří splouvají řeku Sázavu od Ledče až k sou-
toku s Vltavou, už nemusejí přešet lodě na jezu Po-
lusy. Stavbaři divize 6 ukončili práce a celou stavbu
etně příjezdových komunikací odevzdali 2. května.
Jez umístěný na 18. kilometru řeky, měřeno od souto-
ku, proczel rekonstrukcí téměř dva roky.
Stavební objekty se přes pátní problémy s těž-
bou horniny třídy sedm podařilo dokončit o dva měce
dříve, než bylo uvedeno ve smluvním harmonogramu.
Poté jsme už jenom čekali na jarní pasí, abychom mohli
nově vyasfaltovat příjezdovou komunikaci tak, aby se
místní bez problémů dostali k novému jezu,“ říká vedou
projektu Ing. Tomáš Beržinský. Tern výstavby je podle
jeho slov u vodch staveb vždy trochu riziko. Minulý rok
byl ovšem mimořádně suchý, průtoky řek minimální, a tak
nedošlo k ohrožení stavby povodmi.
Zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci pevného
kamenného tělesa jezu (foto), což si vyžádalo vybudová-
ní dočasných jímek a přístupových komunika. Poté, co
proběhlo odbourání původní konstrukce jezu vybaveného
skluzem pro splouvání vorů, se v novém betonom tě-
lese budoval technický rybí přechod a propust pro ma
sportovní a rekrení lodě.
Nový jez má železobetonovou konstrukci a kamenný
obklad v délce necelých 19 m. Jeho rekonstrukce probíha-
la ve dvou hlavních etapách. Nejprve se zajímkovala část
koryta toku od pravého břehu tak, aby bylo možné provést
práce na vocké propusti a na první polovině jezu. Druhá
polovina, kde funguje malá vodní elektrárna, sloužila pro
evádění průtoku vody. „Nejslijší a nejpracjší byla
íprava základové sry pod všemi objekty, protože jsme
se pohybovali v horninovém prostředí s velmi vysokou
tvrdostí,“ připomíná inženýr Beržinský s tím, že během
prací vznikl také prostor pro opravu tamní soukromé malé
vodní elektrárny. „V té době mohl její majitel využít našich
jímek pro celkovou rekonstrukci elektrárny,“ uzavírá zmín-
kou o spolupci vedoucí projektu.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Nové nástupní mosty připraveny pro cestují
Na pražsm Letišti Václava Havla začíná hlavní let
sezona a dá se říci, že je na ni připraveno. Má totiž
za sebou výnu dvou pohyblivých nástupch mostů
asnimi souvisejících odbavovach prostor (tzv. gatů)
B1, B2 aB6. Rekonstrukce probíhala za provozu ve z-
žených podmínkách během osmi měců pod vedením
vedoucího projektu Ing.Petra Šrámka zdivize 8.
Konkrétně šlo o výměnu pohyblivých částí dvou
stupních mostů, které byly na hranici své patnáctile
životnosti. Současně se v jednom případě musela vybou-
rat i pevná část mostu, kterou nahradila nová prodloená
konstrukce. V přilehlé odbavovací hale se potom rekon-
struovaly tři odbavovací prostory, z kterých nastupují
cestující přímo do letadel.
Kromě bourach prací a demontáže pohyblivých čás
na začátku stavby musely být také vybourány ocelové
konstrukce pevných částí mostů i s částí pojezdové plo-
chy, pod níž stavbaři doplnili piloty a základové bloky pro
nové konstrukce. Následovala montáž ocelové konstrukce
(foto č. 1) včetně opláštění. Současně se proděly ta
drokartonové příčky, podhledy či nerezové obklady
stěn a samozřejmě související technologické vybavení
mostu – vzduchotechnika a rozvody. V prostorách, z nichž
cestucí nastupují do letadel, byly během rekonstrukce
demontovány veškeré vniní stavební konstrukce včetně
větší části stávajícího technologického zařízení. „Museli
jsme poměrně rychle změnit a odsouhlasit si technologii
bourání podlah ve všech gatech. Nasto kompletního vy-
bourání asi 10 cm betonu včetně dlaždic jsme zvolili jinou
metodu: strhli jsme jen dlažbu a povrch zbrousili velkými
frézami od firmy Vacutec, které běžně brousí i mostovky.
Ostatní povrch jsme sanovali a následně jej pokryli novou
dlažbou,“ vystluje stavbyvedoucí Ing. Lukáš Pertl s tím,
že důvod byl jasný. Původní beton byl totiž velmi tvrdý
ašel bourat jen velmi ztěžka. Pokud by museli dělníci be-
tonové plochy bourat a znovu je vylévat do 10 cm vrstvy,
vyžádalo by si to většinu času z plánované rekonstrukce.
Po bourach prach následovala stavba sádrokartono-
vých příček, montáž nových podhledů, pokládka dlažby
ivybudoní nových prosklených příček. K obkladu stěn
navrhli architekti poít sklo Lacobel a desky Grena, vše
je provedeno ve velmi vysoké kvali.
Koordinace za plného provozu
„Určitým milkem celého projektu bylo dokončení stání
B1. Zhruba v polovině prací jsme totiž museli zprovoznit
gate B1, což s sebou bohužel přineslo jen samá provizor
řešení. Následně bylo potřeba veškeré technologie napojit
do konečné podoby, a to představovalo nárnou koordi-
naci prací již za plného provozu. Proto jsme mohli tuto
činnost provádět jen v do, kdy se neodbavují cestují,
tedy převážně v noci,“ vzpomíná Ing. Pertl.
S tím vším si ale nakonec tým Ing. Petra Šrámka po-
radil a dnes už jsou dva nové nástupní mosty dokoeny
(foto č. 2). Vzhledem k tomu, že rekonstrukce na praž-
ském letišti bude dál pokračovat, budeme divizi 8 držet
palce, aby se do pražské Ruzyně znovu vrátila.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
1 2
Sázava je pro voky atraktivní hlavně díky dvěma
úsekům peřejí: v horní části na Stvořidlech a v dolní
mezi obcemi Krhanice a Pikovice. Jez u obce Podělusy
se nachází nad zmíněným dolním úsekem v klidjší
části řeky pod Týncem nad Sázavou.
Součástí rekonstrukce jezu byla také výstavba
schodišť pro vodáky, opevnění pravého břehu
kamennou dlažbou a oprava komunikací. Na této části
zakázky se vedle divize 6 podílela na konci stavby ta
spolnost BES ze skupiny Metrostav.
Metrostav_10_2019.indd 3 17.06.19 15:39
Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (1474 ms)

Rendering Strana 4 (102309): (0/1) (503 ms)

Rendering Strana 3 (102307): (0/1) (484 ms)

Rendering Strana 2 (102305): (0/1) (484 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2889/vth118469-1.jpg (3x)

 i2889/vth118471-1.jpg (3x)

 i2889/bg102307.svg

 i2889/vth118473-1.jpg (3x)

 i2889/vth118467-1.jpg (2x)