strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Nové nástupní mosty připraveny pro cestující

Na pražském Letišti Václava Havla začíná hlavní letní

sezona a dá se říci, že je na ni připraveno. Má totiž

za sebou výměnu dvou pohyblivých nástupních mostů

a s nimi souvisejících odbavovacích prostor (tzv. gatů)

B1, B2 a B6. Rekonstrukce probíhala za provozu ve ztížených podmínkách během osmi měsíců pod vedením

vedoucího projektu Ing. Petra Šrámka z divize 8.

1

1

Bytové domy ve Vysočanech jsou téměř hotové

Jako technicky běžně náročnou stavbu hodnotí vedoucí

projektu z divize 3 Ing. Jan Krajdl IV. etapu výstavby

bytových domů v pražských Vysočanech (foto č. 1).

Dva téměř dokončené bytové objekty jsou součástí velkého projektu nazvaného Tulipa City, v němž postupně

vyrůstá podél části Kolbenovy ulice nedaleko stejnojmenné stanice metra celkem šest objektů.

„Začali jsme stavět III. etapu a nyní dokončujeme čtvrtou etapu výstavby. Jde o dva samostatné nadzemní objekty o sedmi podlažích,“ popsal vedoucí projektu Ing. Jan

Krajdl. Práce stavbaři zahájili v září roku 2017 a hotovo

by mělo být už za pár týdnů, konkrétně v červenci. Dva

samostatné nadzemní domy mají sedm podlaží a jsou propojeny společnou podzemní částí, v níž vznikla dvě podlaží. Do nich architekti umístili garáže, sklepy a technické

místnosti obou domů. Ve čtvrté etapě vznikne ve dvou

domech dohromady 216 bytů o velikosti 1+kk až 4+kk,

přičemž každý objekt má tři samostatné vstupy označené

2

písmeny a čísly (foto č. 2). Majitelé budou mít k dispozici

213 vnitřních a 19 venkovních garážových stání.

Moderní bydlení se zelenou střechou

Během stavby řešil tým Ing. Krajdla většinou běžné provozní

záležitosti, a tak stavba běžela podle harmonogramu.

„V současné době dokončujeme plovoucí podlahy a vnitřní

dveře. Probíhá výmalba a další dokončovací práce,“ říká

Ing. Krajdl. Kromě toho má jeho tým téměř dokončené

chodníky a zpevněné plochy a nezbytné sadové úpravy.

Také samotná železobetonová konstrukce domů nevyžadovala žádné mimořádné postupy. Šlo většinou o standardní práce. Stavbu proto komplikovala snad jen nutnost

dodržet smršťovací pás pro dotvarování železobetonové

konstrukce. „V době, kdy jsme už prováděli hlavně vnitřní

práce jako omítky či hrubé podlahy, byla stále ještě stavba

v polovině ‚rozetnutá‘ na dvě části,“ vzpomíná Ing. Krajdl.

Moderní domy jsou zajímavé nejen svým vzhledem,

ale především zelenou střechou. Na dělníky ale vyšší

nároky při stavbě nekladla. Museli jen použít speciální izolační pásy s odolností proti prorůstání kořenů a projektant

musel střechu navrhnout tak, aby snesla vyšší zatížení.

Práce ve Vysočanech za pár týdnů pro tým Ing. Krajdla skončí, nebude se ale stěhovat daleko. „V následujících

měsících začneme v lokalitě Vysočan s úpravou parku

přiléhajícího k dokončovaným objektům Tulipa City,“ prozradil. A jeho tým bude pokračovat i ve stavbě bytových

domů, tentokrát na pomezí Modřan a Hodkoviček v lokalitě Zahálka Modřany na jihu Prahy.

Konkrétně šlo o výměnu pohyblivých částí dvou

nástupních mostů, které byly na hranici své patnáctileté

životnosti. Současně se v jednom případě musela vybourat i pevná část mostu, kterou nahradila nová prodloužená

konstrukce. V přilehlé odbavovací hale se potom rekonstruovaly tři odbavovací prostory, z kterých nastupují

cestující přímo do letadel.

Kromě bouracích prací a demontáže pohyblivých částí

na začátku stavby musely být také vybourány ocelové

konstrukce pevných částí mostů i s částí pojezdové plochy, pod níž stavbaři doplnili piloty a základové bloky pro

nové konstrukce. Následovala montáž ocelové konstrukce

(foto č. 1) včetně opláštění. Současně se prováděly také

sádrokartonové příčky, podhledy či nerezové obklady

stěn a samozřejmě související technologické vybavení

mostu – vzduchotechnika a rozvody. V prostorách, z nichž

cestující nastupují do letadel, byly během rekonstrukce

demontovány veškeré vnitřní stavební konstrukce včetně

větší části stávajícího technologického zařízení. „Museli

jsme poměrně rychle změnit a odsouhlasit si technologii

bourání podlah ve všech gatech. Namísto kompletního vybourání asi 10 cm betonu včetně dlaždic jsme zvolili jinou

metodu: strhli jsme jen dlažbu a povrch zbrousili velkými

frézami od firmy Vacutec, které běžně brousí i mostovky.

Ostatní povrch jsme sanovali a následně jej pokryli novou

dlažbou,“ vysvětluje stavbyvedoucí Ing. Lukáš Pertl s tím,

že důvod byl jasný. Původní beton byl totiž velmi tvrdý

a šel bourat jen velmi ztěžka. Pokud by museli dělníci betonové plochy bourat a znovu je vylévat do 10 cm vrstvy,

2

vyžádalo by si to většinu času z plánované rekonstrukce.

Po bouracích pracích následovala stavba sádrokartonových příček, montáž nových podhledů, pokládka dlažby

i vybudování nových prosklených příček. K obkladu stěn

navrhli architekti použít sklo Lacobel a desky Grena, vše

je provedeno ve velmi vysoké kvalitě.

Koordinace za plného provozu

„Určitým milníkem celého projektu bylo dokončení stání

B1. Zhruba v polovině prací jsme totiž museli zprovoznit

gate B1, což s sebou bohužel přineslo jen samá provizorní

řešení. Následně bylo potřeba veškeré technologie napojit

do konečné podoby, a to představovalo náročnou koordinaci prací již za plného provozu. Proto jsme mohli tuto

činnost provádět jen v době, kdy se neodbavují cestující,

tedy převážně v noci,“ vzpomíná Ing. Pertl.

S tím vším si ale nakonec tým Ing. Petra Šrámka poradil a dnes už jsou dva nové nástupní mosty dokončeny

(foto č. 2). Vzhledem k tomu, že rekonstrukce na pražském letišti bude dál pokračovat, budeme divizi 8 držet

palce, aby se do pražské Ruzyně znovu vrátila.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Gymnastický areál pod barokními bastiony

Pod Špitálskou baštou na Pohořelci tým Petra Kratochvíla z divize 1 za 13 měsíců dokončil modernizaci a dostavbu gymnastického areálu pro SK Hradčany (foto). Tento sportovní klub začal v rámci Sokola působit už před

125 lety a jeho uzavřený a svažitý areál se nachází v památkové rezervaci přímo pod barokním opevněním Prahy.

Martina Vampulová, foto Jakub Červenka

Dar vodákům: oprava jezu Podělusy skončila

Vodáci, kteří splouvají řeku Sázavu od Ledče až k soutoku s Vltavou, už nemusejí přenášet lodě na jezu Podělusy. Stavbaři divize 6 ukončili práce a celou stavbu

včetně příjezdových komunikací odevzdali 2. května.

Jez umístěný na 18. kilometru řeky, měřeno od soutoku, procházel rekonstrukcí téměř dva roky.

„Stavební objekty se přes počáteční problémy s těžbou horniny třídy sedm podařilo dokončit o dva měsíce

dříve, než bylo uvedeno ve smluvním harmonogramu.

Poté jsme už jenom čekali na jarní počasí, abychom mohli

nově vyasfaltovat příjezdovou komunikaci tak, aby se

místní bez problémů dostali k novému jezu,“ říká vedoucí

projektu Ing. Tomáš Beržinský. Termín výstavby je podle

jeho slov u vodních staveb vždy trochu riziko. Minulý rok

byl ovšem mimořádně suchý, průtoky řek minimální, a tak

nedošlo k ohrožení stavby povodněmi.

Zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci pevného

kamenného tělesa jezu (foto), což si vyžádalo vybudování dočasných jímek a přístupových komunikací. Poté, co

proběhlo odbourání původní konstrukce jezu vybaveného

skluzem pro splouvání vorů, se v novém betonovém tělese budoval technický rybí přechod a propust pro malé

sportovní a rekreační lodě.

Nový jez má železobetonovou konstrukci a kamenný

obklad v délce necelých 19 m. Jeho rekonstrukce probíhala ve dvou hlavních etapách. Nejprve se zajímkovala část

koryta toku od pravého břehu tak, aby bylo možné provést

práce na vodácké propusti a na první polovině jezu. Druhá

polovina, kde funguje malá vodní elektrárna, sloužila pro

převádění průtoku vody. „Nejsložitější a nejpracnější byla

příprava základové spáry pod všemi objekty, protože jsme

se pohybovali v horninovém prostředí s velmi vysokou

tvrdostí,“ připomíná inženýr Beržinský s tím, že během

prací vznikl také prostor pro opravu tamní soukromé malé

vodní elektrárny. „V té době mohl její majitel využít našich

jímek pro celkovou rekonstrukci elektrárny,“ uzavírá zmínkou o spolupráci vedoucí projektu.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Sázava je pro vodáky atraktivní hlavně díky dvěma

úsekům peřejí: v horní části na Stvořidlech a v dolní

mezi obcemi Krhanice a Pikovice. Jez u obce Podělusy

se nachází nad zmíněným dolním úsekem v klidnější

části řeky pod Týncem nad Sázavou.

Součástí rekonstrukce jezu byla také výstavba

schodišť pro vodáky, opevnění pravého břehu

kamennou dlažbou a oprava komunikací. Na této části

zakázky se vedle divize 6 podílela na konci stavby také

společnost BES ze skupiny Metrostav.

Metrostav_10_2019.indd 3

„Naprostou většinu exteriérových povrchů, barev

a materiálů jsme museli vzorkovat a nechávat si je odsouhlasit se zástupci památkové péče. Úkolem nebylo jen

přestavět starou budovu tělocvičny a dostavět k ní novou

gymnastickou halu či sklad pro tenisové kurty, ale i zlepšit vzhled celého areálu, aby korespondoval s přiléhajícím

barokním opevněním,“ vysvětluje vedoucí projektu.

V původním objektu, který byl v roce 1992 dokončen

podle projektu z roku 1984 a v roce 2009 necitlivě nadstavěn, stavbaři kompletně přebudovali celé 2. nadzemní

podlaží. Vznikla v něm nová recepce, WC pro návštěvníky

a kanceláře klubu, pro sportovce potom adekvátní zázemí odpovídající navýšenému počtu gymnastů, kteří zde

budou moci naráz trénovat. Na nové stropní konstrukci

vyrostlo další patro s bytem pro správce areálu. Vzhled

přestavěného objektu sjednotilo zateplení celé fasády.

Ve spolupráci s pracovníky Pragisu

Nová gymnastická hala o ploše přes 1000 m2 je zahloubena – její podlaha se nachází o 4,7 m níž, než se rozprostíral

tenisový kurt. Byla založená na vrtaných velkoprůměrových pilotách a vybudovaná jako bílá vana s nosným

systémem z monolitických obvodových stěn kombinovaných s vnitřními sloupy. „Stavební jáma byla v jižní části

v odřezu hlubokém až 10 m a pracovníci Pragisu ji museli

zajistit trvalou kotvenou pažicí konstrukcí. Založení haly

tak spolu s železobetonovými konstrukcemi představovalo nejobtížnější část díla. Zedníci z našeho divizního servisu to už měli snazší. Nejvíc ocenit ale musím realizační

tým v čele se stavbyvedoucím Tomášem Lojkem, kterému

práci komplikovalo také to, že veškeré stavební činnosti

včetně napojení na inženýrské sítě musely probíhat při

zachování provozu tří kurtů a zázemí pro tenisty, kteří jsou

v areálu v podnájmu,“ uvádí Petr Kratochvíl.

Korunou projektu byla dodávka a instalace gymnastického nářadí, kterou pro Metrostav zajišťovala německá

firma Spieth. Podle prvních ohlasů jsou sportovci ze současného areálu nadšeni – nová hala je jedna ze dvou největších v České republice a zároveň je nejmodernější.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

17.06.19 15:39