strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Nové nástupní mosty připraveny pro cestující
Na pražském Letišti Václava Havla začíná hlavní letní
sezona a dá se říci, že je na ni připraveno. Má totiž
za sebou výměnu dvou pohyblivých nástupních mostů
a s nimi souvisejících odbavovacích prostor (tzv. gatů)
B1, B2 a B6. Rekonstrukce probíhala za provozu ve ztížených podmínkách během osmi měsíců pod vedením
vedoucího projektu Ing. Petra Šrámka z divize 8.
1
1
Bytové domy ve Vysočanech jsou téměř hotové
Jako technicky běžně náročnou stavbu hodnotí vedoucí
projektu z divize 3 Ing. Jan Krajdl IV. etapu výstavby
bytových domů v pražských Vysočanech (foto č. 1).
Dva téměř dokončené bytové objekty jsou součástí velkého projektu nazvaného Tulipa City, v němž postupně
vyrůstá podél části Kolbenovy ulice nedaleko stejnojmenné stanice metra celkem šest objektů.
„Začali jsme stavět III. etapu a nyní dokončujeme čtvrtou etapu výstavby. Jde o dva samostatné nadzemní objekty o sedmi podlažích,“ popsal vedoucí projektu Ing. Jan
Krajdl. Práce stavbaři zahájili v září roku 2017 a hotovo
by mělo být už za pár týdnů, konkrétně v červenci. Dva
samostatné nadzemní domy mají sedm podlaží a jsou propojeny společnou podzemní částí, v níž vznikla dvě podlaží. Do nich architekti umístili garáže, sklepy a technické
místnosti obou domů. Ve čtvrté etapě vznikne ve dvou
domech dohromady 216 bytů o velikosti 1+kk až 4+kk,
přičemž každý objekt má tři samostatné vstupy označené
2
písmeny a čísly (foto č. 2). Majitelé budou mít k dispozici
213 vnitřních a 19 venkovních garážových stání.
Moderní bydlení se zelenou střechou
Během stavby řešil tým Ing. Krajdla většinou běžné provozní
záležitosti, a tak stavba běžela podle harmonogramu.
„V současné době dokončujeme plovoucí podlahy a vnitřní
dveře. Probíhá výmalba a další dokončovací práce,“ říká
Ing. Krajdl. Kromě toho má jeho tým téměř dokončené
chodníky a zpevněné plochy a nezbytné sadové úpravy.
Také samotná železobetonová konstrukce domů nevyžadovala žádné mimořádné postupy. Šlo většinou o standardní práce. Stavbu proto komplikovala snad jen nutnost
dodržet smršťovací pás pro dotvarování železobetonové
konstrukce. „V době, kdy jsme už prováděli hlavně vnitřní
práce jako omítky či hrubé podlahy, byla stále ještě stavba
v polovině ‚rozetnutá‘ na dvě části,“ vzpomíná Ing. Krajdl.
Moderní domy jsou zajímavé nejen svým vzhledem,
ale především zelenou střechou. Na dělníky ale vyšší
nároky při stavbě nekladla. Museli jen použít speciální izolační pásy s odolností proti prorůstání kořenů a projektant
musel střechu navrhnout tak, aby snesla vyšší zatížení.
Práce ve Vysočanech za pár týdnů pro tým Ing. Krajdla skončí, nebude se ale stěhovat daleko. „V následujících
měsících začneme v lokalitě Vysočan s úpravou parku
přiléhajícího k dokončovaným objektům Tulipa City,“ prozradil. A jeho tým bude pokračovat i ve stavbě bytových
domů, tentokrát na pomezí Modřan a Hodkoviček v lokalitě Zahálka Modřany na jihu Prahy.
Konkrétně šlo o výměnu pohyblivých částí dvou
nástupních mostů, které byly na hranici své patnáctileté
životnosti. Současně se v jednom případě musela vybourat i pevná část mostu, kterou nahradila nová prodloužená
konstrukce. V přilehlé odbavovací hale se potom rekonstruovaly tři odbavovací prostory, z kterých nastupují
cestující přímo do letadel.
Kromě bouracích prací a demontáže pohyblivých částí
na začátku stavby musely být také vybourány ocelové
konstrukce pevných částí mostů i s částí pojezdové plochy, pod níž stavbaři doplnili piloty a základové bloky pro
nové konstrukce. Následovala montáž ocelové konstrukce
(foto č. 1) včetně opláštění. Současně se prováděly také
sádrokartonové příčky, podhledy či nerezové obklady
stěn a samozřejmě související technologické vybavení
mostu – vzduchotechnika a rozvody. V prostorách, z nichž
cestující nastupují do letadel, byly během rekonstrukce
demontovány veškeré vnitřní stavební konstrukce včetně
větší části stávajícího technologického zařízení. „Museli
jsme poměrně rychle změnit a odsouhlasit si technologii
bourání podlah ve všech gatech. Namísto kompletního vybourání asi 10 cm betonu včetně dlaždic jsme zvolili jinou
metodu: strhli jsme jen dlažbu a povrch zbrousili velkými
frézami od firmy Vacutec, které běžně brousí i mostovky.
Ostatní povrch jsme sanovali a následně jej pokryli novou
dlažbou,“ vysvětluje stavbyvedoucí Ing. Lukáš Pertl s tím,
že důvod byl jasný. Původní beton byl totiž velmi tvrdý
a šel bourat jen velmi ztěžka. Pokud by museli dělníci betonové plochy bourat a znovu je vylévat do 10 cm vrstvy,
2
vyžádalo by si to většinu času z plánované rekonstrukce.
Po bouracích pracích následovala stavba sádrokartonových příček, montáž nových podhledů, pokládka dlažby
i vybudování nových prosklených příček. K obkladu stěn
navrhli architekti použít sklo Lacobel a desky Grena, vše
je provedeno ve velmi vysoké kvalitě.
Koordinace za plného provozu
„Určitým milníkem celého projektu bylo dokončení stání
B1. Zhruba v polovině prací jsme totiž museli zprovoznit
gate B1, což s sebou bohužel přineslo jen samá provizorní
řešení. Následně bylo potřeba veškeré technologie napojit
do konečné podoby, a to představovalo náročnou koordinaci prací již za plného provozu. Proto jsme mohli tuto
činnost provádět jen v době, kdy se neodbavují cestující,
tedy převážně v noci,“ vzpomíná Ing. Pertl.
S tím vším si ale nakonec tým Ing. Petra Šrámka poradil a dnes už jsou dva nové nástupní mosty dokončeny
(foto č. 2). Vzhledem k tomu, že rekonstrukce na pražském letišti bude dál pokračovat, budeme divizi 8 držet
palce, aby se do pražské Ruzyně znovu vrátila.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Gymnastický areál pod barokními bastiony
Pod Špitálskou baštou na Pohořelci tým Petra Kratochvíla z divize 1 za 13 měsíců dokončil modernizaci a dostavbu gymnastického areálu pro SK Hradčany (foto). Tento sportovní klub začal v rámci Sokola působit už před
125 lety a jeho uzavřený a svažitý areál se nachází v památkové rezervaci přímo pod barokním opevněním Prahy.
Martina Vampulová, foto Jakub Červenka
Dar vodákům: oprava jezu Podělusy skončila
Vodáci, kteří splouvají řeku Sázavu od Ledče až k soutoku s Vltavou, už nemusejí přenášet lodě na jezu Podělusy. Stavbaři divize 6 ukončili práce a celou stavbu
včetně příjezdových komunikací odevzdali 2. května.
Jez umístěný na 18. kilometru řeky, měřeno od soutoku, procházel rekonstrukcí téměř dva roky.
„Stavební objekty se přes počáteční problémy s těžbou horniny třídy sedm podařilo dokončit o dva měsíce
dříve, než bylo uvedeno ve smluvním harmonogramu.
Poté jsme už jenom čekali na jarní počasí, abychom mohli
nově vyasfaltovat příjezdovou komunikaci tak, aby se
místní bez problémů dostali k novému jezu,“ říká vedoucí
projektu Ing. Tomáš Beržinský. Termín výstavby je podle
jeho slov u vodních staveb vždy trochu riziko. Minulý rok
byl ovšem mimořádně suchý, průtoky řek minimální, a tak
nedošlo k ohrožení stavby povodněmi.
Zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci pevného
kamenného tělesa jezu (foto), což si vyžádalo vybudování dočasných jímek a přístupových komunikací. Poté, co
proběhlo odbourání původní konstrukce jezu vybaveného
skluzem pro splouvání vorů, se v novém betonovém tělese budoval technický rybí přechod a propust pro malé
sportovní a rekreační lodě.
Nový jez má železobetonovou konstrukci a kamenný
obklad v délce necelých 19 m. Jeho rekonstrukce probíhala ve dvou hlavních etapách. Nejprve se zajímkovala část
koryta toku od pravého břehu tak, aby bylo možné provést
práce na vodácké propusti a na první polovině jezu. Druhá
polovina, kde funguje malá vodní elektrárna, sloužila pro
převádění průtoku vody. „Nejsložitější a nejpracnější byla
příprava základové spáry pod všemi objekty, protože jsme
se pohybovali v horninovém prostředí s velmi vysokou
tvrdostí,“ připomíná inženýr Beržinský s tím, že během
prací vznikl také prostor pro opravu tamní soukromé malé
vodní elektrárny. „V té době mohl její majitel využít našich
jímek pro celkovou rekonstrukci elektrárny,“ uzavírá zmínkou o spolupráci vedoucí projektu.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Sázava je pro vodáky atraktivní hlavně díky dvěma
úsekům peřejí: v horní části na Stvořidlech a v dolní
mezi obcemi Krhanice a Pikovice. Jez u obce Podělusy
se nachází nad zmíněným dolním úsekem v klidnější
části řeky pod Týncem nad Sázavou.
Součástí rekonstrukce jezu byla také výstavba
schodišť pro vodáky, opevnění pravého břehu
kamennou dlažbou a oprava komunikací. Na této části
zakázky se vedle divize 6 podílela na konci stavby také
společnost BES ze skupiny Metrostav.
Metrostav_10_2019.indd 3
„Naprostou většinu exteriérových povrchů, barev
a materiálů jsme museli vzorkovat a nechávat si je odsouhlasit se zástupci památkové péče. Úkolem nebylo jen
přestavět starou budovu tělocvičny a dostavět k ní novou
gymnastickou halu či sklad pro tenisové kurty, ale i zlepšit vzhled celého areálu, aby korespondoval s přiléhajícím
barokním opevněním,“ vysvětluje vedoucí projektu.
V původním objektu, který byl v roce 1992 dokončen
podle projektu z roku 1984 a v roce 2009 necitlivě nadstavěn, stavbaři kompletně přebudovali celé 2. nadzemní
podlaží. Vznikla v něm nová recepce, WC pro návštěvníky
a kanceláře klubu, pro sportovce potom adekvátní zázemí odpovídající navýšenému počtu gymnastů, kteří zde
budou moci naráz trénovat. Na nové stropní konstrukci
vyrostlo další patro s bytem pro správce areálu. Vzhled
přestavěného objektu sjednotilo zateplení celé fasády.
Ve spolupráci s pracovníky Pragisu
Nová gymnastická hala o ploše přes 1000 m2 je zahloubena – její podlaha se nachází o 4,7 m níž, než se rozprostíral
tenisový kurt. Byla založená na vrtaných velkoprůměrových pilotách a vybudovaná jako bílá vana s nosným
systémem z monolitických obvodových stěn kombinovaných s vnitřními sloupy. „Stavební jáma byla v jižní části
v odřezu hlubokém až 10 m a pracovníci Pragisu ji museli
zajistit trvalou kotvenou pažicí konstrukcí. Založení haly
tak spolu s železobetonovými konstrukcemi představovalo nejobtížnější část díla. Zedníci z našeho divizního servisu to už měli snazší. Nejvíc ocenit ale musím realizační
tým v čele se stavbyvedoucím Tomášem Lojkem, kterému
práci komplikovalo také to, že veškeré stavební činnosti
včetně napojení na inženýrské sítě musely probíhat při
zachování provozu tří kurtů a zázemí pro tenisty, kteří jsou
v areálu v podnájmu,“ uvádí Petr Kratochvíl.
Korunou projektu byla dodávka a instalace gymnastického nářadí, kterou pro Metrostav zajišťovala německá
firma Spieth. Podle prvních ohlasů jsou sportovci ze současného areálu nadšeni – nová hala je jedna ze dvou největších v České republice a zároveň je nejmodernější.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
17.06.19 15:39