strana 2

Dopravní stavba roku

PTÁME SE

Za účasti odborné veřejnosti proběhlo 18. června

slavnostní vyhlášení projektů soutěže Česká dopravní

stavba, technologie, inovace roku 2018. Metrostav

nominoval šest svých významných děl.

Za naši firmu si pozornost získala Pleskotova lávka

v Písku (foto č. 1), kterou loni dokončil jihočeský tým

divize 6. Důležitou dopravní stavbou je bezesporu Modernizace železniční trati Rokycany – Plzeň, v jejímž rámci

týmy techniků Metrostavu a Subterry budovaly 4,1 km

dlouhé tunely Ejpovice (foto č. 2). Z okruhu silničních staveb byla nominována propojka dvou českobudějovických

sídlišť s označením III/14539 (foto č. 3), za Metrostav

soutěžily také projekty Rekonstrukce jezu v Černošicích

(foto č. 4) a přístaviště Purkarec v jižních Čechách (foto

č. 5). Ze zahraničních staveb se ankety zúčastnil sklápěcí

most v polském Sobieševu (foto č. 6), o kterém přinášíme

podrobnější informace v titulním článku novin.

Ing. Miroslava Filipa,

vedoucího projektů z divize 8

-red-, foto archiv Metrostavu

1

Semináře OTS: nové technologie i normy známe

1

2

3

Odborné technické semináře (OTS) pořádá Centrum

vzdělávání Skupiny Metrostav (foto č. 1) již pátým

rokem. Do organizace akcí se vždy promítá potřeba

seznámení zaměstnanců s aktuálními dopady změn

norem, zákonů do oblasti stavebních zakázek, velká

pozornost je věnována rozvoji technologií, novým výrobním postupům i nově zaváděným materiálům.

V nabídce témat stále dominují geotechnika, technické

požadavky stavebních výrobků, statika. Nově se objevují

témata aktuální pro dnešní dobu, jako je např. realizace

chytrých – úsporných budov, kontrolní postupy a měření,

navrhování izolací proti vodě či využívání laboratorních

metod pro zkvalitnění výstavby.

V minulosti se opírala organizace seminářů (foto č. 2),

tzv. tematických dnů Metrostavu, zejména o spolupráci

s vysokými školami. Bohužel se změnil přístup některých

fakult technických univerzit k poskytování tzv. celoživotního vzdělávání a systém akcí jsme upravili a přenesli do prostor centra vzdělávání a zabezpečili vlastními lektory z řad

odborníků, zejména kolegů z Úseku výrobně-technického

ředitele. Vznikly semináře, do nichž jsme jako lektory pozvali i specialisty z vysokých škol či odborných sdružení.

Tak byly zabezpečeny i loňské vysoce oceňované semináře

katedry TZB ČVUT. Z ohlasů na opětovné zařazení problematiky TZB do nabídky centra bylo patrné, že toto téma je

v naší společnosti vysoce žádané.

Ve spolupráci s předními odborníky

V současné době má centrum v nabídce více než 20 témat, které během roku nebo podle poptávky z jednotlivých pracovišť může zrealizovat. Samozřejmě nabídka

nesměřuje jen do divizí, ale také ke kolegům ze Skupiny

Metrostav. Většinu seminářů akreditujeme u České komory autorizovaných inženýrů a techniků, tím podporujeme plnění povinnosti celoživotního vzdělávání našich

autorizovaných osob.

Na všech vypsaných tématech OTS spolupracujeme

s předními odborníky naší společnosti, resp. Skupiny.

Pro další období budeme vycházet i z nabídky spolupráce s kolegy z dceřiných společností Skupiny Metrostav

SQZ či Subterry. Společně usilujeme o propojení, sdílení

zkušeností s uplatněním aktuálních norem a technologií

v praxi stavebních zakázek a také chceme účastníkům

nabídnout podporu i poradenství v té dané oblasti.

Pro podzimní období připravujeme pět seminářů, které bychom chtěli zrealizovat. O jejich náplni i termínech

vás budeme informovat pomocí zpráv a prostřednictvím

našich internetových stránek:

http://skupina.metrostav.cz/vzd

Zdeněk Kostříž, foto archiv Metrostavu

2

Údržba silnic a setkání starostů u Sedlčan

4

5

6

Metrostav_10_2019.indd 2

Již posedmnácté uspořádala naše dceřiná společnost

Údržba silnic přátelské posezení starostů, které proběhlo 23. května. Celou akci zahájili úvodním slovem

jednatelé společnosti Milan Doležal a Ing. Miroslav

Babický. Přítomní představili starostům předmět činnosti společnosti a nové stroje.

Firma se zaměřuje zejména na letní a zimní údržbu

silnic, vodorovné a svislé dopravní značení, dopravně

inženýrská opatření (DIO), osazování svodidel a opravy

vozovek. Dále společnost představila svoje strojní vybavení, zejména nově pořízené investice v posledních dvou

letech: univerzální nákladní automobily pro údržbu (foto),

multifunkční chemické nástavby a sypače, čelní hydraulické sekačky a další v hodnotě bezmála 25 mil. Kč. Vybavení

umožňuje poskytování ještě kvalitnějších služeb třeba při

sečení trávy či při drcení a třídění demoličního materiálu.

Bohatý program byl dále vyplněn prohlídkou areálu

střediska údržby Červený Hrádek u Sedlčan, kde se nachází sídlo společnosti, a volně přešel k neformální zábavě

a diskuzi starostů nad aktuálním děním v regionu.

Údržba silnic aktivně působí zejména v regionech Benešov, Sedlčany, Příbram a Dobříš. Předmět činnosti firmy zahrnuje vodorovné dopravní značení – jednosložková

barva, vodou ředitelná barva, plast hladký, strukturální

a zvučící svislé dopravní značení. Zajišťuje také dodávky

a výstavby svislých dopravních značek na nové silniční

a dálniční úseky a jejich výměnu v případě, že stávající

značky nesplňují kvalitativní podmínky.

Součástí dodávek jsou výstavby základových patek pro základní dopravní značky ale také velkoplošné

a portálové dopravní značky včetně dodávky nosných

konstrukcí – sloupků, příhradových konstrukcí a portálů.

Servis nejen na silnicích

Firma dále zajišťuje drážní dopravní značky, tedy výstroje

tratí a orientačních systémů. Stejně jako silniční tak drážní

doprava se totiž neobejde bez dopravního značení. Do

výstroje trati dále patří hektometrovníky a kilometrovníky, které Údržba silnic dodává a zajišťuje jejich výstavbu

a montáž na kolejových svršcích. Součástí dodávek jsou

orientační systémy, tedy informační tabule prosvětlené

i neprosvětlené (názvy stanice, nástupišť, kolejí, WC, aj.),

které tak slouží k lepší orientaci cestujících.

Je na místě také zmínit a vysvětlit činnosti v rámci

tzv. DIO. Jde o pronájem dopravního značení a světelné

signalizace při výstavbě silnic a dálnic a během jejich

oprav. Společnost Údržba silnic tyto práce provádí včetně

montáží a údržby pronajatého materiálu. Současně

zajišťuje inženýrskou činnost zpracování projektů

a jejich projednávání se složkami státní správy (Policie

ČR, odbory dopravy, Ministerstva dopravy) do vydání

stanovení dopravního značení a povolení uzavírek.

Tex t a f o t o I n g. J an D o s t ál

Po studiu Fakulty stavební na ČVUT v Praze Miroslav

Filip po ročním pobytu v zahraničí nastoupil do firmy

Subterra. Do týmu metra přišel ke konci projektu metra IV. C1 a později jako vedoucí projektu řídil výstavbu

úseku IV. C2. Na začátku roku 2010 přijal nabídku na

přestup do divize 8 Metrostavu a stal se ředitelem

výstavby tehdy zahajované dostavby linky A z Dejvic

do Motola. Nyní má na starosti inženýrsko-geologické

průzkumy pro budoucí výstavbu metra trasy D.

Jak vzpomínáte na období, kdy jste řídil projekt IV. C2

a později jste byl ředitelem výstavby V. A?

Každá stavba člověka profesně obohatí. Ražby metra IV.

C2 byly celé prováděny pomocí metody NRTM, V. A z Dejvic do Motola byla zase v České republice první stavba,

kterou jsme společně s D5 prováděli z velké části pomocí

tunelovacích strojů TBM. Bylo to pro nás samozřejmě

úplně něco nového. Chci tím říct, že každý projekt je něčím specifický. Při stavbách takového rozsahu se člověk

setkává a různým způsobem spolupracuje s mnoha lidmi

jak od externích partnerů, tak i ze Skupiny Metrostav. Rád

na toto období vzpomínám.

Které další projekty kromě metra máte za sebou?

Byla to například protipovodňová opatření v Praze na

Zbraslavi, což mimo jiné představovalo prefabrikované

i monolitické železobetonové těsnicí stěny, jejichž podzemní část byla až 10 m hluboká. Za mého působení ve

firmě Subterra jsem dále ve sdružení se společností Hochtief stavěl obchodní centrum Plzeň Plaza.

Vraťme se k metru. V posledních týdnech se více hovoří

o průzkumech trasy D. O co vlastně půjde?

Metro D je dlouhodobě plánovaná stavba. Na této trase,

která povede z náměstí Míru přes Pankrác do Písnice, je

projektováno 10 stanic, z toho čtyři ražené, pět hloubených a jedna povrchová. Nyní se zahajují čtyři zakázky na

doplňkové geologické průzkumy v úseku trasy Pankrác –

Olbrachtova. Metrostavu se podařilo získat dvě zakázky,

další dvě budou realizovat společnosti Hochtief a Strabag.

Proč se začíná na Pankráci?

Tato část trasy metra je stavebně složitá. Například

budoucí přestupní stanice Pankrác je jednolodní stanice

s bočními nástupišti v hloubce kolem 33 m, je navíc

umístěna ve složitých geologických podmínkách. Úkolem

inženýrskogeologického průzkumu je zejména ověření

přetvárných a pevnostních charakteristik zastižených

hornin prostřednictvím terénních a laboratorních zkoušek přímo v trase zájmového úseku. Dalším úkolem je

ověření účinnosti pokusných sanačních injektáží a s tím

souvisejících změn geomechanických vlastností takto

proinjektovaného horninového prostředí.

Jaké práce budou probíhat nejdříve?

Začátkem června jsme převzali první ze dvou stavenišť

označené PAD 4, které se nachází vedle pošty na Pankráci, druhé staveniště PAD 1b převezmeme od investora

1. července. To se nachází u sjezdu z ulice 5. května. Od

okamžiku převzetí staveniště PAD 4 začínáme připravovat zařízení staveniště včetně veškerých přípojek a dále

realizovat vlastní stavební jámu z převrtávaných pilot.

Jakmile se dostaneme na dno v hloubce přibližně 30 m,

po provedení dvojitého mikropilotového deštníku mohou

začít vlastní ražby průzkumné štoly a v návaznosti se

budou provádět pokusné injektáže. V průběhu realizace

stavebních prací budou prováděny i práce geologické, kde

máme za partnera společnost PUDIS.

Jak dlouho poběží tato fáze?

Průzkum na PAD 4 bude včetně geologického vyhodnocení trvat přibližně dva roky, PAD 1b proběhne za jeden rok.

Termín vypsání veřejné soutěže na samotnou výstavbu

metra se dá předpokládat ještě v tomto roce.

Aktuálně tedy opět žijete metrem...

Ano, ale není to pouze stavba nové trasy, jsou to také

plánované rekonstrukce současných stanic. Pokud budou

vypsané další soutěže, chtěli bychom se jich účastnit.

Za rozhovor děkuje David Kalců

17.06.19 15:39