strana 2
Dopravní stavba roku
PTÁME SE
Za účasti odborné veřejnosti proběhlo 18. června
slavnostní vyhlášení projektů soutěže Česká dopravní
stavba, technologie, inovace roku 2018. Metrostav
nominoval šest svých významných děl.
Za naši firmu si pozornost získala Pleskotova lávka
v Písku (foto č. 1), kterou loni dokončil jihočeský tým
divize 6. Důležitou dopravní stavbou je bezesporu Modernizace železniční trati Rokycany – Plzeň, v jejímž rámci
týmy techniků Metrostavu a Subterry budovaly 4,1 km
dlouhé tunely Ejpovice (foto č. 2). Z okruhu silničních staveb byla nominována propojka dvou českobudějovických
sídlišť s označením III/14539 (foto č. 3), za Metrostav
soutěžily také projekty Rekonstrukce jezu v Černošicích
(foto č. 4) a přístaviště Purkarec v jižních Čechách (foto
č. 5). Ze zahraničních staveb se ankety zúčastnil sklápěcí
most v polském Sobieševu (foto č. 6), o kterém přinášíme
podrobnější informace v titulním článku novin.
Ing. Miroslava Filipa,
vedoucího projektů z divize 8
-red-, foto archiv Metrostavu
1
Semináře OTS: nové technologie i normy známe
1
2
3
Odborné technické semináře (OTS) pořádá Centrum
vzdělávání Skupiny Metrostav (foto č. 1) již pátým
rokem. Do organizace akcí se vždy promítá potřeba
seznámení zaměstnanců s aktuálními dopady změn
norem, zákonů do oblasti stavebních zakázek, velká
pozornost je věnována rozvoji technologií, novým výrobním postupům i nově zaváděným materiálům.
V nabídce témat stále dominují geotechnika, technické
požadavky stavebních výrobků, statika. Nově se objevují
témata aktuální pro dnešní dobu, jako je např. realizace
chytrých – úsporných budov, kontrolní postupy a měření,
navrhování izolací proti vodě či využívání laboratorních
metod pro zkvalitnění výstavby.
V minulosti se opírala organizace seminářů (foto č. 2),
tzv. tematických dnů Metrostavu, zejména o spolupráci
s vysokými školami. Bohužel se změnil přístup některých
fakult technických univerzit k poskytování tzv. celoživotního vzdělávání a systém akcí jsme upravili a přenesli do prostor centra vzdělávání a zabezpečili vlastními lektory z řad
odborníků, zejména kolegů z Úseku výrobně-technického
ředitele. Vznikly semináře, do nichž jsme jako lektory pozvali i specialisty z vysokých škol či odborných sdružení.
Tak byly zabezpečeny i loňské vysoce oceňované semináře
katedry TZB ČVUT. Z ohlasů na opětovné zařazení problematiky TZB do nabídky centra bylo patrné, že toto téma je
v naší společnosti vysoce žádané.
Ve spolupráci s předními odborníky
V současné době má centrum v nabídce více než 20 témat, které během roku nebo podle poptávky z jednotlivých pracovišť může zrealizovat. Samozřejmě nabídka
nesměřuje jen do divizí, ale také ke kolegům ze Skupiny
Metrostav. Většinu seminářů akreditujeme u České komory autorizovaných inženýrů a techniků, tím podporujeme plnění povinnosti celoživotního vzdělávání našich
autorizovaných osob.
Na všech vypsaných tématech OTS spolupracujeme
s předními odborníky naší společnosti, resp. Skupiny.
Pro další období budeme vycházet i z nabídky spolupráce s kolegy z dceřiných společností Skupiny Metrostav
SQZ či Subterry. Společně usilujeme o propojení, sdílení
zkušeností s uplatněním aktuálních norem a technologií
v praxi stavebních zakázek a také chceme účastníkům
nabídnout podporu i poradenství v té dané oblasti.
Pro podzimní období připravujeme pět seminářů, které bychom chtěli zrealizovat. O jejich náplni i termínech
vás budeme informovat pomocí zpráv a prostřednictvím
našich internetových stránek:
http://skupina.metrostav.cz/vzd
Zdeněk Kostříž, foto archiv Metrostavu
2
Údržba silnic a setkání starostů u Sedlčan
4
5
6
Metrostav_10_2019.indd 2
Již posedmnácté uspořádala naše dceřiná společnost
Údržba silnic přátelské posezení starostů, které proběhlo 23. května. Celou akci zahájili úvodním slovem
jednatelé společnosti Milan Doležal a Ing. Miroslav
Babický. Přítomní představili starostům předmět činnosti společnosti a nové stroje.
Firma se zaměřuje zejména na letní a zimní údržbu
silnic, vodorovné a svislé dopravní značení, dopravně
inženýrská opatření (DIO), osazování svodidel a opravy
vozovek. Dále společnost představila svoje strojní vybavení, zejména nově pořízené investice v posledních dvou
letech: univerzální nákladní automobily pro údržbu (foto),
multifunkční chemické nástavby a sypače, čelní hydraulické sekačky a další v hodnotě bezmála 25 mil. Kč. Vybavení
umožňuje poskytování ještě kvalitnějších služeb třeba při
sečení trávy či při drcení a třídění demoličního materiálu.
Bohatý program byl dále vyplněn prohlídkou areálu
střediska údržby Červený Hrádek u Sedlčan, kde se nachází sídlo společnosti, a volně přešel k neformální zábavě
a diskuzi starostů nad aktuálním děním v regionu.
Údržba silnic aktivně působí zejména v regionech Benešov, Sedlčany, Příbram a Dobříš. Předmět činnosti firmy zahrnuje vodorovné dopravní značení – jednosložková
barva, vodou ředitelná barva, plast hladký, strukturální
a zvučící svislé dopravní značení. Zajišťuje také dodávky
a výstavby svislých dopravních značek na nové silniční
a dálniční úseky a jejich výměnu v případě, že stávající
značky nesplňují kvalitativní podmínky.
Součástí dodávek jsou výstavby základových patek pro základní dopravní značky ale také velkoplošné
a portálové dopravní značky včetně dodávky nosných
konstrukcí – sloupků, příhradových konstrukcí a portálů.
Servis nejen na silnicích
Firma dále zajišťuje drážní dopravní značky, tedy výstroje
tratí a orientačních systémů. Stejně jako silniční tak drážní
doprava se totiž neobejde bez dopravního značení. Do
výstroje trati dále patří hektometrovníky a kilometrovníky, které Údržba silnic dodává a zajišťuje jejich výstavbu
a montáž na kolejových svršcích. Součástí dodávek jsou
orientační systémy, tedy informační tabule prosvětlené
i neprosvětlené (názvy stanice, nástupišť, kolejí, WC, aj.),
které tak slouží k lepší orientaci cestujících.
Je na místě také zmínit a vysvětlit činnosti v rámci
tzv. DIO. Jde o pronájem dopravního značení a světelné
signalizace při výstavbě silnic a dálnic a během jejich
oprav. Společnost Údržba silnic tyto práce provádí včetně
montáží a údržby pronajatého materiálu. Současně
zajišťuje inženýrskou činnost zpracování projektů
a jejich projednávání se složkami státní správy (Policie
ČR, odbory dopravy, Ministerstva dopravy) do vydání
stanovení dopravního značení a povolení uzavírek.
Tex t a f o t o I n g. J an D o s t ál
Po studiu Fakulty stavební na ČVUT v Praze Miroslav
Filip po ročním pobytu v zahraničí nastoupil do firmy
Subterra. Do týmu metra přišel ke konci projektu metra IV. C1 a později jako vedoucí projektu řídil výstavbu
úseku IV. C2. Na začátku roku 2010 přijal nabídku na
přestup do divize 8 Metrostavu a stal se ředitelem
výstavby tehdy zahajované dostavby linky A z Dejvic
do Motola. Nyní má na starosti inženýrsko-geologické
průzkumy pro budoucí výstavbu metra trasy D.
Jak vzpomínáte na období, kdy jste řídil projekt IV. C2
a později jste byl ředitelem výstavby V. A?
Každá stavba člověka profesně obohatí. Ražby metra IV.
C2 byly celé prováděny pomocí metody NRTM, V. A z Dejvic do Motola byla zase v České republice první stavba,
kterou jsme společně s D5 prováděli z velké části pomocí
tunelovacích strojů TBM. Bylo to pro nás samozřejmě
úplně něco nového. Chci tím říct, že každý projekt je něčím specifický. Při stavbách takového rozsahu se člověk
setkává a různým způsobem spolupracuje s mnoha lidmi
jak od externích partnerů, tak i ze Skupiny Metrostav. Rád
na toto období vzpomínám.
Které další projekty kromě metra máte za sebou?
Byla to například protipovodňová opatření v Praze na
Zbraslavi, což mimo jiné představovalo prefabrikované
i monolitické železobetonové těsnicí stěny, jejichž podzemní část byla až 10 m hluboká. Za mého působení ve
firmě Subterra jsem dále ve sdružení se společností Hochtief stavěl obchodní centrum Plzeň Plaza.
Vraťme se k metru. V posledních týdnech se více hovoří
o průzkumech trasy D. O co vlastně půjde?
Metro D je dlouhodobě plánovaná stavba. Na této trase,
která povede z náměstí Míru přes Pankrác do Písnice, je
projektováno 10 stanic, z toho čtyři ražené, pět hloubených a jedna povrchová. Nyní se zahajují čtyři zakázky na
doplňkové geologické průzkumy v úseku trasy Pankrác –
Olbrachtova. Metrostavu se podařilo získat dvě zakázky,
další dvě budou realizovat společnosti Hochtief a Strabag.
Proč se začíná na Pankráci?
Tato část trasy metra je stavebně složitá. Například
budoucí přestupní stanice Pankrác je jednolodní stanice
s bočními nástupišti v hloubce kolem 33 m, je navíc
umístěna ve složitých geologických podmínkách. Úkolem
inženýrskogeologického průzkumu je zejména ověření
přetvárných a pevnostních charakteristik zastižených
hornin prostřednictvím terénních a laboratorních zkoušek přímo v trase zájmového úseku. Dalším úkolem je
ověření účinnosti pokusných sanačních injektáží a s tím
souvisejících změn geomechanických vlastností takto
proinjektovaného horninového prostředí.
Jaké práce budou probíhat nejdříve?
Začátkem června jsme převzali první ze dvou stavenišť
označené PAD 4, které se nachází vedle pošty na Pankráci, druhé staveniště PAD 1b převezmeme od investora
1. července. To se nachází u sjezdu z ulice 5. května. Od
okamžiku převzetí staveniště PAD 4 začínáme připravovat zařízení staveniště včetně veškerých přípojek a dále
realizovat vlastní stavební jámu z převrtávaných pilot.
Jakmile se dostaneme na dno v hloubce přibližně 30 m,
po provedení dvojitého mikropilotového deštníku mohou
začít vlastní ražby průzkumné štoly a v návaznosti se
budou provádět pokusné injektáže. V průběhu realizace
stavebních prací budou prováděny i práce geologické, kde
máme za partnera společnost PUDIS.
Jak dlouho poběží tato fáze?
Průzkum na PAD 4 bude včetně geologického vyhodnocení trvat přibližně dva roky, PAD 1b proběhne za jeden rok.
Termín vypsání veřejné soutěže na samotnou výstavbu
metra se dá předpokládat ještě v tomto roce.
Aktuálně tedy opět žijete metrem...
Ano, ale není to pouze stavba nové trasy, jsou to také
plánované rekonstrukce současných stanic. Pokud budou
vypsané další soutěže, chtěli bychom se jich účastnit.
Za rozhovor děkuje David Kalců
17.06.19 15:39