Zaměstnanci roku 2019

převzali svá ocenění

19. června 2020 / 10 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Martina Doubka,

oblastního ředitele divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Unikátní projekt v Troji

Metrostav Slovakia a rozšíření

hypermarketu v Petržalce str. 2

Náročná technologie trhacích prací

v režii divize 5 str. 3

Stavba kanalizace v Hodslavicích na

Novojičínsku míří do finále str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Milníky v Norsku

a na Slovensku

Stavbaři divize 5 dospěli

k důležitým mezníkům

u dvou našich zahraničních

staveb. Tým Ing. Roberta

Brože, Ph.D., u norského

Trondheimu (projekt Fv. 714

Laksevegen) uložil poslední kubík betonu mostních říms

a podařilo se tak překlenout Åstfjorden. Metrostav zde

buduje 735 m dlouhý osmipolový most a dva tunely.

Na Slovensku raziči divize 5 počátkem června uložili

poslední kubík betonu do definitivního ostění tunelu

Prešov (foto). Tým pod vedením Ing. Jiřího Břichňáče tak

vybetonoval celkem 369 bloků ostění.

Aktuality z Metrostavu i videa

z našich projektů najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Obnova nádraží v Českých Budějovicích

Stavbaři divize 6 převzali v Českých Budějovicích

staveniště projektu Rekonstrukce výpravní budovy žst.

České Budějovice hl. n. Stavba, kterou řídí vedoucí

projektu Jan Prokeš, se týká kompletní obnovy 110 let

starého novorenesančního objektu. Ten je nyní v kritickém

stavu a v podstatě hyzdí dopravní uzel v jihočeské

metropoli. Omítka už několik let opadává, okna jsou

rozbitá, do střechy zatéká a voda prosakuje až do stropů...

Práce tak budou zahrnovat rekonstrukci obvodového

pláště, oken a dveří, střechy, interiérů a technického

zázemí, oživí se rovněž nyní nevyužité prostory.

Koupaliště na Klíši

zprovozněno

Děti (a nejen ony) v Ústí

nad Labem dostaly

1. června dárek: po náročné

rekonstrukci tam bylo

otevřeno venkovní koupaliště

Plaveckého areálu na Klíši

(foto). Slavnostního ceremoniálu se zúčastnil primátor

města Mgr. Ing. Petr Nedvědický, Metrostav reprezentoval

Ing. Petr Ort, ředitel ústeckého zastoupení. Tým divize 8,

který stavbu realizoval, řídil Daniel Lipert. Koupaliště

na Klíši je moderní nejen technologiemi, ale nyní také

vzhledem. Nerezové bazénové vany v plavecké části

doplnily vodní atrakce a relaxační prvky.

Výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivo Vrbka

(na snímku uprostřed) převzal ocenění Excelentní

kvalita v Ratingu Nadace pro rozvoj architektury

a stavitelství. Metrostav je totiž absolutním vítězem

hodnocení integrované reference kvality RABF 2020.

Předání proběhlo v rámci tiskové konference Budoucnost řemesel a stavebnictví 2020 v prostorách Nadace

pro rozvoj architektury a stavitelství ABF v Praze.

Metrostav_10_2020.indd 1

Do boje o prestižní titul Stavba roku posílá naše společnost vskutku zajímavé dílo. Během tří let a šesti

měsíců se v pražské Troji podařilo týmu Ing. Jaromíra

Hotovce z divize 6 zrekonstruovat pět historických

objektů a dostavět sedm novostaveb domů, aby vznikl

unikátní projekt rezidenčního bydlení Chateau Troja

Residence (hlavní foto).

Objekt tvoří zachovalé nádvoří, kolem něhož se nachází pět renovovaných historických objektů a sedm

novostaveb bytových domů. Rekonstrukce historických

budov probíhala pod průběžnou kontrolou Národního památkového ústavu a stavbaři se mimo to museli vyrovnat

s celou řadou nenadálých změn i s nepříjemnými vlivy

koronavirové pandemie.

Práce na přestavbě historického Panského statku na

rezidenční bydlení pro náročnou klientelu začaly v roce

2017 demolicí dvou historicky bezcenných objektů a následně proběhl archeologický průzkum. U rekonstruovaných objektů museli stavbaři zabezpečit stropní konstrukce a poté podchytit základy metodou tryskové injektáže,

která by je měla v budoucnu ochránit před následky případných povodní. „Prakticky všechny historické objekty

jsme kompletně odstrojili, takže jsme odstranili střechy,

vnitřní příčky, podlahy, násypy, instalace, veškeré omítky,

dřevěné stropy a z velké části i původní nosné zdivo. Ještě

předtím byly odebrány vzorky historických prvků, aby

podle nich mohly být vytvořeny tvarové repliky povrchů

a třeba také oken,“ popisuje vedoucí projektu. Zbývající nosné zdivo i stropní konstrukce prošly sanací a po

konzultaci s externím statikem a památkáři byly stropní

klenby stabilizovány tradiční metodou pomocí ocelových

táhel namísto plánovaných železobetonových skořepin.

Národní památkový ústav v průběhu celé rekonstrukce

kladl velký důraz na to, aby stavbaři v co největší míře

používali tradiční stavební materiály a postupy, tedy hlavně plné cihly, vápenné malty i omítky, štukové prvky na

fasádách i interiérech, kámen a dřevo. „Právě na popud

památkářů jsme museli změnit technologii sanace původních klenbových stropů na zabezpečení táhly. Částečně

byl pozměněn i průběh rekonstrukce, protože historici

požadovali co nejrychlejší zastřešení objektů tak, aby

sanační práce v maximální možné míře probíhaly už ‚pod

střechou‘,“ vysvětluje Ing. Hotovec.

Propojení historie a současnosti

Jednou z nejnáročnějších prací na rekonstrukcích bylo

podle vedoucího projektu podezdívání původních základů.

Až v průběhu výstavby se totiž zjistilo, že téměř všechny

historické objekty měly mělké základy a bylo nutné je

prohloubit. V průběhu rekonstrukce tak našly uplatnění

zajímavé technologie. Část původního zdiva musela být

například zpevněna metodou helikální výztuže a stavbaři také používali infuzní clony pro hydroizolaci zdiva.

Zajímavá je i kombinace původních budov s moderními

prvky, jako jsou například prosklený výtah (foto), moderní

přístavba nebo prosklená vestavba.

I když poslední měsíce před kolaudací stavbu výrazně zasáhlo vyhlášení nouzového stavu v souvislosti

s covidem-19, podařilo se díky značnému úsilí osmnáctičlenného týmu techniků z divize 6 udržet probíhající

práce v chodu a náročnou stavbu zkolaudovat. „Vše ale

ještě dokončeno není, probíhají práce na posledních dvou

rekonstruovaných objektech a v areálu finišují sadové

úpravy. Stěhování prvních klientů začalo v květnu a bude

dál pokračovat. Ostatně podřídil se tomu i harmonogram

dokončování bytů a společných prostor,“ uzavírá vedoucí

projektu Ing. Jaromír Hotovec.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

Rozšíříme P+R v Praze

Praha má dlouhodobě potíže s nedostatkem míst na záchytných parkovištích P+R. Metrostav se nyní zaslouží

o to, že na východě metropole dojde k podstatnému navýšení jejich kapacity – divize 8 v rámci sdružení P+R

Černý Most III postaví s firmou BAK parkovací dům.

Přibližně 880 parkovacích míst vznikne na ploše

u Chlumecké ulice, kde je nyní pozemní parkoviště P+R

(aktuálně má kapacitu 294 míst). Na parkovišti (vizualizace) bude dále 22 stání pro držitele průkazu ZTP

a 38 cyklo­stání v samostatně uzamykatelném prostoru.

V průběhu června začaly předstihové práce, které mají

přichystat plochu parkoviště a také ověřit stávající inženýrské sítě v blízkosti lokality pro hlavní etapu. Ta odstartuje 1. července a spočívá v zahájení přeložek plynovodů

a vodovodu, které podélně protínají plochu parkoviště.

Tyto přeložky budou probíhat zhruba 90 dnů, kdy dojde

i k výraznému dopravnímu omezení přilehlé komunikace.

Samotné práce na objektu vypuknou letos v říjnu.

„Tato stavba je pro Metrostav důležitá především

svým samotným typem (celý objekt je ze železobetonů)

a hlavně účelem. Jde o první P+R v Praze tohoto rozsahu. A bude velkou vizitkou a možnou vstupenkou řešit

s investorem další chystané projekty P+R,“ vysvětluje

Ing. Michal Tvrdík, obchodní náměstek divize 8.

–red–, vizualizace Obermeyer Helika

17.06.20 12:56