Zaměstnanci roku 2019
převzali svá ocenění
19. června 2020 / 10 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Martina Doubka,
oblastního ředitele divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Unikátní projekt v Troji
Metrostav Slovakia a rozšíření
hypermarketu v Petržalce str. 2
Náročná technologie trhacích prací
v režii divize 5 str. 3
Stavba kanalizace v Hodslavicích na
Novojičínsku míří do finále str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Milníky v Norsku
a na Slovensku
Stavbaři divize 5 dospěli
k důležitým mezníkům
u dvou našich zahraničních
staveb. Tým Ing. Roberta
Brože, Ph.D., u norského
Trondheimu (projekt Fv. 714
Laksevegen) uložil poslední kubík betonu mostních říms
a podařilo se tak překlenout Åstfjorden. Metrostav zde
buduje 735 m dlouhý osmipolový most a dva tunely.
Na Slovensku raziči divize 5 počátkem června uložili
poslední kubík betonu do definitivního ostění tunelu
Prešov (foto). Tým pod vedením Ing. Jiřího Břichňáče tak
vybetonoval celkem 369 bloků ostění.
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Obnova nádraží v Českých Budějovicích
Stavbaři divize 6 převzali v Českých Budějovicích
staveniště projektu Rekonstrukce výpravní budovy žst.
České Budějovice hl. n. Stavba, kterou řídí vedoucí
projektu Jan Prokeš, se týká kompletní obnovy 110 let
starého novorenesančního objektu. Ten je nyní v kritickém
stavu a v podstatě hyzdí dopravní uzel v jihočeské
metropoli. Omítka už několik let opadává, okna jsou
rozbitá, do střechy zatéká a voda prosakuje až do stropů...
Práce tak budou zahrnovat rekonstrukci obvodového
pláště, oken a dveří, střechy, interiérů a technického
zázemí, oživí se rovněž nyní nevyužité prostory.
Koupaliště na Klíši
zprovozněno
Děti (a nejen ony) v Ústí
nad Labem dostaly
1. června dárek: po náročné
rekonstrukci tam bylo
otevřeno venkovní koupaliště
Plaveckého areálu na Klíši
(foto). Slavnostního ceremoniálu se zúčastnil primátor
města Mgr. Ing. Petr Nedvědický, Metrostav reprezentoval
Ing. Petr Ort, ředitel ústeckého zastoupení. Tým divize 8,
který stavbu realizoval, řídil Daniel Lipert. Koupaliště
na Klíši je moderní nejen technologiemi, ale nyní také
vzhledem. Nerezové bazénové vany v plavecké části
doplnily vodní atrakce a relaxační prvky.
Výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivo Vrbka
(na snímku uprostřed) převzal ocenění Excelentní
kvalita v Ratingu Nadace pro rozvoj architektury
a stavitelství. Metrostav je totiž absolutním vítězem
hodnocení integrované reference kvality RABF 2020.
Předání proběhlo v rámci tiskové konference Budoucnost řemesel a stavebnictví 2020 v prostorách Nadace
pro rozvoj architektury a stavitelství ABF v Praze.
Metrostav_10_2020.indd 1
Do boje o prestižní titul Stavba roku posílá naše společnost vskutku zajímavé dílo. Během tří let a šesti
měsíců se v pražské Troji podařilo týmu Ing. Jaromíra
Hotovce z divize 6 zrekonstruovat pět historických
objektů a dostavět sedm novostaveb domů, aby vznikl
unikátní projekt rezidenčního bydlení Chateau Troja
Residence (hlavní foto).
Objekt tvoří zachovalé nádvoří, kolem něhož se nachází pět renovovaných historických objektů a sedm
novostaveb bytových domů. Rekonstrukce historických
budov probíhala pod průběžnou kontrolou Národního památkového ústavu a stavbaři se mimo to museli vyrovnat
s celou řadou nenadálých změn i s nepříjemnými vlivy
koronavirové pandemie.
Práce na přestavbě historického Panského statku na
rezidenční bydlení pro náročnou klientelu začaly v roce
2017 demolicí dvou historicky bezcenných objektů a následně proběhl archeologický průzkum. U rekonstruovaných objektů museli stavbaři zabezpečit stropní konstrukce a poté podchytit základy metodou tryskové injektáže,
která by je měla v budoucnu ochránit před následky případných povodní. „Prakticky všechny historické objekty
jsme kompletně odstrojili, takže jsme odstranili střechy,
vnitřní příčky, podlahy, násypy, instalace, veškeré omítky,
dřevěné stropy a z velké části i původní nosné zdivo. Ještě
předtím byly odebrány vzorky historických prvků, aby
podle nich mohly být vytvořeny tvarové repliky povrchů
a třeba také oken,“ popisuje vedoucí projektu. Zbývající nosné zdivo i stropní konstrukce prošly sanací a po
konzultaci s externím statikem a památkáři byly stropní
klenby stabilizovány tradiční metodou pomocí ocelových
táhel namísto plánovaných železobetonových skořepin.
Národní památkový ústav v průběhu celé rekonstrukce
kladl velký důraz na to, aby stavbaři v co největší míře
používali tradiční stavební materiály a postupy, tedy hlavně plné cihly, vápenné malty i omítky, štukové prvky na
fasádách i interiérech, kámen a dřevo. „Právě na popud
památkářů jsme museli změnit technologii sanace původních klenbových stropů na zabezpečení táhly. Částečně
byl pozměněn i průběh rekonstrukce, protože historici
požadovali co nejrychlejší zastřešení objektů tak, aby
sanační práce v maximální možné míře probíhaly už ‚pod
střechou‘,“ vysvětluje Ing. Hotovec.
Propojení historie a současnosti
Jednou z nejnáročnějších prací na rekonstrukcích bylo
podle vedoucího projektu podezdívání původních základů.
Až v průběhu výstavby se totiž zjistilo, že téměř všechny
historické objekty měly mělké základy a bylo nutné je
prohloubit. V průběhu rekonstrukce tak našly uplatnění
zajímavé technologie. Část původního zdiva musela být
například zpevněna metodou helikální výztuže a stavbaři také používali infuzní clony pro hydroizolaci zdiva.
Zajímavá je i kombinace původních budov s moderními
prvky, jako jsou například prosklený výtah (foto), moderní
přístavba nebo prosklená vestavba.
I když poslední měsíce před kolaudací stavbu výrazně zasáhlo vyhlášení nouzového stavu v souvislosti
s covidem-19, podařilo se díky značnému úsilí osmnáctičlenného týmu techniků z divize 6 udržet probíhající
práce v chodu a náročnou stavbu zkolaudovat. „Vše ale
ještě dokončeno není, probíhají práce na posledních dvou
rekonstruovaných objektech a v areálu finišují sadové
úpravy. Stěhování prvních klientů začalo v květnu a bude
dál pokračovat. Ostatně podřídil se tomu i harmonogram
dokončování bytů a společných prostor,“ uzavírá vedoucí
projektu Ing. Jaromír Hotovec.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
Rozšíříme P+R v Praze
Praha má dlouhodobě potíže s nedostatkem míst na záchytných parkovištích P+R. Metrostav se nyní zaslouží
o to, že na východě metropole dojde k podstatnému navýšení jejich kapacity – divize 8 v rámci sdružení P+R
Černý Most III postaví s firmou BAK parkovací dům.
Přibližně 880 parkovacích míst vznikne na ploše
u Chlumecké ulice, kde je nyní pozemní parkoviště P+R
(aktuálně má kapacitu 294 míst). Na parkovišti (vizualizace) bude dále 22 stání pro držitele průkazu ZTP
a 38 cyklostání v samostatně uzamykatelném prostoru.
V průběhu června začaly předstihové práce, které mají
přichystat plochu parkoviště a také ověřit stávající inženýrské sítě v blízkosti lokality pro hlavní etapu. Ta odstartuje 1. července a spočívá v zahájení přeložek plynovodů
a vodovodu, které podélně protínají plochu parkoviště.
Tyto přeložky budou probíhat zhruba 90 dnů, kdy dojde
i k výraznému dopravnímu omezení přilehlé komunikace.
Samotné práce na objektu vypuknou letos v říjnu.
„Tato stavba je pro Metrostav důležitá především
svým samotným typem (celý objekt je ze železobetonů)
a hlavně účelem. Jde o první P+R v Praze tohoto rozsahu. A bude velkou vizitkou a možnou vstupenkou řešit
s investorem další chystané projekty P+R,“ vysvětluje
Ing. Michal Tvrdík, obchodní náměstek divize 8.
–red–, vizualizace Obermeyer Helika
17.06.20 12:56