strana 2

Krystalické lávky

v Dejvicích

PTÁME SE

Ing. Martina Doubka,

oblastního ředitele divize 6

Propojení budov Vysoké školy chemicko-technologické

(VŠCHT) v pražské Studentské ulici, které realizoval

tým Ing. Petra Mlejnka z divize 1, je u konce. Osazení

konstrukce můstků za pomoci těžké techniky proběhlo

v březnu, nyní si je lze prohlédnout v plné kráse.

Architektonický návrh, který pochází z dílny studia

ov -a, představuje strukturu krystalu a zároveň odráží

svět chemických sloučenin. Oba můstky přitom nejsou

zcela stejné: lávku blíže ul. Technická po délce mění

příčný řez z obdélníku na šestiúhelník (foto č. 1 a 2),

lávka u ul. Zikova je utvářena podobnými principy jako

první, ovšem šestiúhelníky jsou na stranách a obdélník

uprostřed průřezu (foto č. 2 a 3). Lávky se určitě stanou

ikonickými prvky univerzitního areálu a budou sloužit

jako místo pro zastavení a rozhled (foto č. 5 a 6).

–red–, foto archiv Metrostavu

1

Rozšíření Tesco Petržalka o nákupní galerii

1

2

3

Od 4. června mají obyvatelé bratislavské Petržalky

k dispozici novou obchodní galerii, ve které vzniklo cca

50 nájemných jednotek. Po dlouhých letech příprav se

tak z projektového záměru stala realita. Pro investora

Tesco Stores SR to byla za poslední roky největší investice do provozů na Slovensku. Stavbu realizovali

kolegové z dceřiné společnosti Metrostav Slovakia.

Projekt sestával ze dvou hlavních částí: vybudování

přístavby a modernizace hypermarketu Tesco. Veškeré

práce probíhaly za plného provozu prodejny, proto se

pracovalo 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Základní změnou bylo zmenšení prodejní plochy hypermarketu z 10 000 m2 na 6700 m2. Těmito úpravami se

uvolnila část objektu na vytvoření nových nájemních jednotek. Předělávala se i samotná prodejní plocha, obslužný

pult, sklady a ostatní společné prostory zázemí. Logisticky byla komplikovaná rekonstrukce chladicích a mrazicích

boxů. Vše probíhalo v noci a za přísných hy­gienických

a protiprašných opatření. Náročné byly i úpravy v pekárně, na kterou jsme měli vyčleněno 4,5 dne během

velikonočních svátků v roce 2019. Nešlo tak ani o technické problémy, ale spíše o zajištění dělníků a techniků

o svátcích, kterým se na Slovensku klade velký význam.

Obvodový plášť z mnoha materiálů

Přístavba galerie je situována podél východní fasády

hypermarketu. Na původní objekt je napojena na dvou

místech. Objekt přístavby je lichoběžníkového tvaru (na

snímku č. 1 část hlavního objektu nalevo), přičemž jeho

těžiště tvoří severojižní nákupní pasáž přístupná dvěma

hlavními vchody. Součástí přístavby je i technologická

a sociálně-administrativní vestavba. Nosnou konstrukci

přístavby tvoří železobetonový montovaný skelet.

Fasáda objektu (foto č. 2) je kombinací mnoha materiálů. Základem byly sendvičové panely Trimotherm

a Qbiss kladené v horizontální i svislé rovině. Obvodový

plášť byl ve vstupních portálech doplněn o velké prosklené hliníkové stěny v kombinaci s obklady z lacobelu, hliníkovými lamelami, tahokovem a alucobondem. Z východní

strany je patrná atypická „vlna“ z ohýbaného tahokovu.

Největší výzvou bylo propojení nové a staré části

budovy při zachování komfortu a bezpečnosti zákazníků.

Původní pasáž se křížila s novou, takže nešlo nejprve

dokončit novou část a pak zrušit původní. Bylo potřeba

kombinovat, což si vyžádalo opět noční práce a mnoho

dočasných konstrukcí a rozdělení práce na etapy. Nakonec jsme všechno zvládli ke spokojenosti investora a za to

patří poděkování především členům projektového týmu,

který vedl Ing. Martin Sčensný.

Tex t a f o t o M e t r o s t a v Slo v a k ia

2

BeMo a řešení průsaků v solném dole Asse

4

5

6

Metrostav_10_2020.indd 2

Dceřiná společnost BeMo Tunnelling (BeMo), pobočka

Werne, provádí už několik let stavební úpravy různého rozsahu v bývalém solném dolu Asse. Jde o jedno

z uložišť jaderného odpadu a BeMo je jednou z mála

firem, která může činnost spojenou s výstavbou jaderných uložišť v bývalých dolech v Německu provádět.

V dole v Asse je denně zachyceno 13 m³ roztoku soli

prosakujícího z příkrovového pohoří na úrovni podlaží

v hloubce 658 m pod zemí. Kvůli připravenosti na případný nárůst těchto průsaků či změnu místa průsaku vypsal

solný důl Asse výběrové řízení na rozsáhlá zařízení, která

mají vzniklou situaci řešit. Realizací byla již v roce 2013

pověřena společnost BeMo, oddělení hornictví.

Tato zakázka zahrnovala naprojektování a zkonstruo­

vání zařízení na nouzové uskladnění a zpracování cca

10 000 m³/d roztoku soli na úrovni podlaží v hloubce

800 m. Dále měl být postaven redundantní systém čerpadel a potrubí mezi podlažím v 800metrové hloubce

a ústředním zařízením na úrovni podlaží v hloubce 490 m

přes trasová potrubí a vrty odlišného profilu. V rámci

potrubního systému (foto č. 1) bylo instalováno několik

takzvaných ventilových stanic, které umožňují odčerpávání roztoku zachyceného v místě průsaku. Odpovídající

funkce byly realizovány pomocí SPS řízení.

Instalace záchytných nádrží

V dalším průběhu bylo oddělení hornictví BeMo pověřeno naprojektováním a zkonstruováním dvou vysokotlakových přečerpávacích stanic a sedmi ocelových

záchytných nádrží na roztok soli na úrovni podlaží ve

490metrové hloubce. Mezitím se na základě instalovaných záchytných nádrží podařilo dosáhnout stavu hava-

rijní připravenosti a zanedlouho bude zahájena instalace

konečné etapy potrubního a přečerpávacího systému.

Objednávku na projekci příslušné automatizační techniky

(řídicí, měřicí a regulační) BeMo obdrželo v roce 2019.

Projektové práce na to byly již ukončeny.

Zachycený solný roztok je v současnosti přečerpán

z hloubky 490 m šachtovým potrubím na povrch a tam se

přesunuje přímo na nákladní vozidla. V případě zrušení

dolu má roztok soli posloužit k zaplavení podzemního

dobývacího prostoru dolu.

Za účelem propojení šachty Asse 2 a zařízením pro

zachycení roztoku bylo oddělení hornictví BeMo v červnu

2019 pověřeno postavením nadzemní potrubní trasy (foto

č. 2). Mezitím zadavatel pozastavil stavební práce na potrubní trase v oblasti šachtové haly a zahájil pozměněné

projektování s podstatně zvýšenými nároky na přemostění potrubního vedení. Projektové práce na potrubním

přemostění jsou již krátce před dokončením. Všechna

stavební opatření by měla být hotová v srpnu. Zdař Bůh!

Heiko Goebel, Robert Dostál

Profesní kariéru začal po studiu na VUT v Brně jako

stavbyvedoucí ve vodohospodářské firmě. Ing. Martin Doubek dále působil jako hlavní stavbyvedoucí

a vedoucí střediska. Je autorizovaným inženýrem pro

stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství.

Do Metrostavu nastoupil v listopadu 2018 na pozici

oblastního ředitele pro Kraj Vysočina.

Co vás přivedlo do Metrostavu?

V podstatě to byla náhoda. Přes můj profil na síti LinkedIn

jsem byl osloven personální agenturou, která mi nabídla

účast ve výběrovém řízení na oblastního ředitele velké

stavební firmy. To jsem ještě nevěděl, že se jedná o Metrostav. Původně jsem nechtěl na nabídku reagovat, ale

nakonec jsem si řekl, že za zkoušku nic nedám. Potom už

to mělo rychlý průběh a po dvou rozhovorech s ředitelem

divize 6 jsem se rozhodl pro práci v Metrostavu.

Můžete stručně představit region, ve kterém působíte?

Má nějaká specifika?

Nedá se říct, že by měl nějaká vyložená specifika, fakt ale

je, že region Vysočina patří v rámci ČR mezi méně bonitní

kraje. Situace se ovšem začíná zlepšovat a kraj více investuje a připravují se velmi zajímavé projekty.

Jak byste představil vaše oblastní zastoupení a na jakou oblast zakázek se soustředíte?

Historie oblastního zastoupení divize 6 v Kraji Vysočina

se datuje od roku 2006, kdy zde bylo pouze oddělení marketingu. Oficiální zastoupení se sídlem v Jihlavě funguje

od ledna 2010. Rozsah naší působnosti je velmi široký,

mimo domovský kraj působíme také ve Středočeském,

Pardubickém, Zlínském a Moravskoslezském kraji. Jednu

zakázku realizujeme i na Slovensku. Nejvíce nás zajímají

vodohospodářské projekty, dále průmyslová a občanská

výstavba a v neposlední řadě také železobetonové konstrukce. Pracujeme zejména pro veřejný sektor, ale nevyhýbáme se ani privátním zakázkám, kde však vzhledem

k některým negativním zkušenostem z minulosti dáváme

přednost osvědčeným a seriózním investorům, se kterými

spolupracujeme dlouhodobě.

Kolik máte v oblastním zastoupení kolegů?

Na oblasti působí 28 THP pracovníků a 10 dělníků. Obecně se dá říci, že oblast je momentálně personálně dobře

zajištěná s ohledem na plánovaný objem výroby.

Co vše se během vašeho působení podařilo?

Jsem u Metrostavu necelé dva roky, což je na hodnocení relativně krátká doba. Jsem rád, že se mi povedlo

stabilizovat tým, což je jedna ze základních podmínek

úspěšného fungování. Daří se nám také naplňovat výrobní program a v nedávné době jsme úspěšně dokončili

některé důležité projekty jako například železobetonové

konstrukce nádrží v rámci projetu ČOV DEZA ve Valašském Meziříčí.

Na jakých větších stavbách v současnosti pracujete?

Momentálně máme na oblasti devět aktivních zakázek.

Z těch významnějších bych určitě jmenoval rekonstrukci

jezu a rybího přechodu v Hranicích na Moravě a obchodní centrum Piritov v Nových Zámcích na Slovenku.

Dále provádíme například rekonstrukci průmyslové ČOV

společnosti Le & Co v Jirnech u Prahy, intenzifikaci

ČOV v Uhlířských Janovicích, rekonstrukci jezu v Lomné

u Jablunkova a další.

Můžete představit některé připravované projekty?

Nyní intenzivně řešíme nabídku na výstavbu nového pavilonu dětského, gynekologicko-porodnického a neurologického oddělení v Nemocnici Pelhřimov. Jedná se o velmi

zajímavý a technicky náročný projekt, kterému se věnuje

většina našeho nabídkového týmu.

Jakou vidíte budoucnost vašeho zastoupení?

Přestože situace ve stavebnictví není vůbec jednoduchá

a předvídatelná, budoucnost vidím celkem pozitivně.

Chceme dál pokračovat v nastaveném směru, realizovat

zajímavé projekty, být úspěšní a konkurenceschopní. Věřím, že k tomu máme všechny předpoklady.

Za rozhovor děkuje David Kalců

17.06.20 12:56