strana 2
Krystalické lávky
v Dejvicích
PTÁME SE
Ing. Martina Doubka,
oblastního ředitele divize 6
Propojení budov Vysoké školy chemicko-technologické
(VŠCHT) v pražské Studentské ulici, které realizoval
tým Ing. Petra Mlejnka z divize 1, je u konce. Osazení
konstrukce můstků za pomoci těžké techniky proběhlo
v březnu, nyní si je lze prohlédnout v plné kráse.
Architektonický návrh, který pochází z dílny studia
ov -a, představuje strukturu krystalu a zároveň odráží
svět chemických sloučenin. Oba můstky přitom nejsou
zcela stejné: lávku blíže ul. Technická po délce mění
příčný řez z obdélníku na šestiúhelník (foto č. 1 a 2),
lávka u ul. Zikova je utvářena podobnými principy jako
první, ovšem šestiúhelníky jsou na stranách a obdélník
uprostřed průřezu (foto č. 2 a 3). Lávky se určitě stanou
ikonickými prvky univerzitního areálu a budou sloužit
jako místo pro zastavení a rozhled (foto č. 5 a 6).
–red–, foto archiv Metrostavu
1
Rozšíření Tesco Petržalka o nákupní galerii
1
2
3
Od 4. června mají obyvatelé bratislavské Petržalky
k dispozici novou obchodní galerii, ve které vzniklo cca
50 nájemných jednotek. Po dlouhých letech příprav se
tak z projektového záměru stala realita. Pro investora
Tesco Stores SR to byla za poslední roky největší investice do provozů na Slovensku. Stavbu realizovali
kolegové z dceřiné společnosti Metrostav Slovakia.
Projekt sestával ze dvou hlavních částí: vybudování
přístavby a modernizace hypermarketu Tesco. Veškeré
práce probíhaly za plného provozu prodejny, proto se
pracovalo 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Základní změnou bylo zmenšení prodejní plochy hypermarketu z 10 000 m2 na 6700 m2. Těmito úpravami se
uvolnila část objektu na vytvoření nových nájemních jednotek. Předělávala se i samotná prodejní plocha, obslužný
pult, sklady a ostatní společné prostory zázemí. Logisticky byla komplikovaná rekonstrukce chladicích a mrazicích
boxů. Vše probíhalo v noci a za přísných hygienických
a protiprašných opatření. Náročné byly i úpravy v pekárně, na kterou jsme měli vyčleněno 4,5 dne během
velikonočních svátků v roce 2019. Nešlo tak ani o technické problémy, ale spíše o zajištění dělníků a techniků
o svátcích, kterým se na Slovensku klade velký význam.
Obvodový plášť z mnoha materiálů
Přístavba galerie je situována podél východní fasády
hypermarketu. Na původní objekt je napojena na dvou
místech. Objekt přístavby je lichoběžníkového tvaru (na
snímku č. 1 část hlavního objektu nalevo), přičemž jeho
těžiště tvoří severojižní nákupní pasáž přístupná dvěma
hlavními vchody. Součástí přístavby je i technologická
a sociálně-administrativní vestavba. Nosnou konstrukci
přístavby tvoří železobetonový montovaný skelet.
Fasáda objektu (foto č. 2) je kombinací mnoha materiálů. Základem byly sendvičové panely Trimotherm
a Qbiss kladené v horizontální i svislé rovině. Obvodový
plášť byl ve vstupních portálech doplněn o velké prosklené hliníkové stěny v kombinaci s obklady z lacobelu, hliníkovými lamelami, tahokovem a alucobondem. Z východní
strany je patrná atypická „vlna“ z ohýbaného tahokovu.
Největší výzvou bylo propojení nové a staré části
budovy při zachování komfortu a bezpečnosti zákazníků.
Původní pasáž se křížila s novou, takže nešlo nejprve
dokončit novou část a pak zrušit původní. Bylo potřeba
kombinovat, což si vyžádalo opět noční práce a mnoho
dočasných konstrukcí a rozdělení práce na etapy. Nakonec jsme všechno zvládli ke spokojenosti investora a za to
patří poděkování především členům projektového týmu,
který vedl Ing. Martin Sčensný.
Tex t a f o t o M e t r o s t a v Slo v a k ia
2
BeMo a řešení průsaků v solném dole Asse
4
5
6
Metrostav_10_2020.indd 2
Dceřiná společnost BeMo Tunnelling (BeMo), pobočka
Werne, provádí už několik let stavební úpravy různého rozsahu v bývalém solném dolu Asse. Jde o jedno
z uložišť jaderného odpadu a BeMo je jednou z mála
firem, která může činnost spojenou s výstavbou jaderných uložišť v bývalých dolech v Německu provádět.
V dole v Asse je denně zachyceno 13 m³ roztoku soli
prosakujícího z příkrovového pohoří na úrovni podlaží
v hloubce 658 m pod zemí. Kvůli připravenosti na případný nárůst těchto průsaků či změnu místa průsaku vypsal
solný důl Asse výběrové řízení na rozsáhlá zařízení, která
mají vzniklou situaci řešit. Realizací byla již v roce 2013
pověřena společnost BeMo, oddělení hornictví.
Tato zakázka zahrnovala naprojektování a zkonstruo
vání zařízení na nouzové uskladnění a zpracování cca
10 000 m³/d roztoku soli na úrovni podlaží v hloubce
800 m. Dále měl být postaven redundantní systém čerpadel a potrubí mezi podlažím v 800metrové hloubce
a ústředním zařízením na úrovni podlaží v hloubce 490 m
přes trasová potrubí a vrty odlišného profilu. V rámci
potrubního systému (foto č. 1) bylo instalováno několik
takzvaných ventilových stanic, které umožňují odčerpávání roztoku zachyceného v místě průsaku. Odpovídající
funkce byly realizovány pomocí SPS řízení.
Instalace záchytných nádrží
V dalším průběhu bylo oddělení hornictví BeMo pověřeno naprojektováním a zkonstruováním dvou vysokotlakových přečerpávacích stanic a sedmi ocelových
záchytných nádrží na roztok soli na úrovni podlaží ve
490metrové hloubce. Mezitím se na základě instalovaných záchytných nádrží podařilo dosáhnout stavu hava-
rijní připravenosti a zanedlouho bude zahájena instalace
konečné etapy potrubního a přečerpávacího systému.
Objednávku na projekci příslušné automatizační techniky
(řídicí, měřicí a regulační) BeMo obdrželo v roce 2019.
Projektové práce na to byly již ukončeny.
Zachycený solný roztok je v současnosti přečerpán
z hloubky 490 m šachtovým potrubím na povrch a tam se
přesunuje přímo na nákladní vozidla. V případě zrušení
dolu má roztok soli posloužit k zaplavení podzemního
dobývacího prostoru dolu.
Za účelem propojení šachty Asse 2 a zařízením pro
zachycení roztoku bylo oddělení hornictví BeMo v červnu
2019 pověřeno postavením nadzemní potrubní trasy (foto
č. 2). Mezitím zadavatel pozastavil stavební práce na potrubní trase v oblasti šachtové haly a zahájil pozměněné
projektování s podstatně zvýšenými nároky na přemostění potrubního vedení. Projektové práce na potrubním
přemostění jsou již krátce před dokončením. Všechna
stavební opatření by měla být hotová v srpnu. Zdař Bůh!
Heiko Goebel, Robert Dostál
Profesní kariéru začal po studiu na VUT v Brně jako
stavbyvedoucí ve vodohospodářské firmě. Ing. Martin Doubek dále působil jako hlavní stavbyvedoucí
a vedoucí střediska. Je autorizovaným inženýrem pro
stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství.
Do Metrostavu nastoupil v listopadu 2018 na pozici
oblastního ředitele pro Kraj Vysočina.
Co vás přivedlo do Metrostavu?
V podstatě to byla náhoda. Přes můj profil na síti LinkedIn
jsem byl osloven personální agenturou, která mi nabídla
účast ve výběrovém řízení na oblastního ředitele velké
stavební firmy. To jsem ještě nevěděl, že se jedná o Metrostav. Původně jsem nechtěl na nabídku reagovat, ale
nakonec jsem si řekl, že za zkoušku nic nedám. Potom už
to mělo rychlý průběh a po dvou rozhovorech s ředitelem
divize 6 jsem se rozhodl pro práci v Metrostavu.
Můžete stručně představit region, ve kterém působíte?
Má nějaká specifika?
Nedá se říct, že by měl nějaká vyložená specifika, fakt ale
je, že region Vysočina patří v rámci ČR mezi méně bonitní
kraje. Situace se ovšem začíná zlepšovat a kraj více investuje a připravují se velmi zajímavé projekty.
Jak byste představil vaše oblastní zastoupení a na jakou oblast zakázek se soustředíte?
Historie oblastního zastoupení divize 6 v Kraji Vysočina
se datuje od roku 2006, kdy zde bylo pouze oddělení marketingu. Oficiální zastoupení se sídlem v Jihlavě funguje
od ledna 2010. Rozsah naší působnosti je velmi široký,
mimo domovský kraj působíme také ve Středočeském,
Pardubickém, Zlínském a Moravskoslezském kraji. Jednu
zakázku realizujeme i na Slovensku. Nejvíce nás zajímají
vodohospodářské projekty, dále průmyslová a občanská
výstavba a v neposlední řadě také železobetonové konstrukce. Pracujeme zejména pro veřejný sektor, ale nevyhýbáme se ani privátním zakázkám, kde však vzhledem
k některým negativním zkušenostem z minulosti dáváme
přednost osvědčeným a seriózním investorům, se kterými
spolupracujeme dlouhodobě.
Kolik máte v oblastním zastoupení kolegů?
Na oblasti působí 28 THP pracovníků a 10 dělníků. Obecně se dá říci, že oblast je momentálně personálně dobře
zajištěná s ohledem na plánovaný objem výroby.
Co vše se během vašeho působení podařilo?
Jsem u Metrostavu necelé dva roky, což je na hodnocení relativně krátká doba. Jsem rád, že se mi povedlo
stabilizovat tým, což je jedna ze základních podmínek
úspěšného fungování. Daří se nám také naplňovat výrobní program a v nedávné době jsme úspěšně dokončili
některé důležité projekty jako například železobetonové
konstrukce nádrží v rámci projetu ČOV DEZA ve Valašském Meziříčí.
Na jakých větších stavbách v současnosti pracujete?
Momentálně máme na oblasti devět aktivních zakázek.
Z těch významnějších bych určitě jmenoval rekonstrukci
jezu a rybího přechodu v Hranicích na Moravě a obchodní centrum Piritov v Nových Zámcích na Slovenku.
Dále provádíme například rekonstrukci průmyslové ČOV
společnosti Le & Co v Jirnech u Prahy, intenzifikaci
ČOV v Uhlířských Janovicích, rekonstrukci jezu v Lomné
u Jablunkova a další.
Můžete představit některé připravované projekty?
Nyní intenzivně řešíme nabídku na výstavbu nového pavilonu dětského, gynekologicko-porodnického a neurologického oddělení v Nemocnici Pelhřimov. Jedná se o velmi
zajímavý a technicky náročný projekt, kterému se věnuje
většina našeho nabídkového týmu.
Jakou vidíte budoucnost vašeho zastoupení?
Přestože situace ve stavebnictví není vůbec jednoduchá
a předvídatelná, budoucnost vidím celkem pozitivně.
Chceme dál pokračovat v nastaveném směru, realizovat
zajímavé projekty, být úspěšní a konkurenceschopní. Věřím, že k tomu máme všechny předpoklady.
Za rozhovor děkuje David Kalců
17.06.20 12:56