Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 3
Pro univerzitu, ale iměsto Ústí nad Labem
Po koupališti Kše dokončilo ústecké zastoupení divi-
ze 8 další místní stavbu. Tentokrát rozhleí anár-
í – Centrum přírodovědných a technických oborů
(CPTO) v kampusu Univerzity Jana Evangelisty Pur-
kyně (UJEP). Nové sídlo Přírodovědecké fakulty aFa-
kulty životho prostředí smoderní menzou (foto č. 1)
zne sloužit asi 1400 studentům, 180 akademikům
a65technickým pracovníkům už letos na podzim.
dorys budovy CPTO připomíná tvar písmene L. Její
deí křídlo, kde se naczejí pracovny pedagogů, má šest
nadzemních podlaží. Kratší devítipodlažní blok obsahuje
ebny asdílené laborate, na jeho seše vyroste kopule
malé fakultní observatoře. Největší přednáškové místnos-
ti amenza sbufetem jsou umístěné do vstupního patra.
Zajímavou konstrukcí vinteriéru CPTO je točité schodiš
(foto č. 2) přes det podlaží, jehož monolitická konstruk-
ce si vyžádala dnes už neíliš časté klasické bednění.
„Stavbu jsme formálně předali už posledho dubna apak
odstrovali vady anedolky. Dne 5. května jsme zajili
zkušební provoz – dílo jsme totiž proli včetně části
vybavení laboratí. Zkoky skončily 3. června, kdy ko-
laudní rozhodnutí nabylo pravomoci. Teď už pracujeme
jen na reklamovaných závach. Oobjekt se ale budeme
starat ještě další tři roky jako jeho správci,“ vypočítává
vedoucí projektu Tomáš Novotný.
Nová architektonická dominanta Ústí nad Labem,
kterou navrhli autoři zateliéru Peák apartner architekti,
nahradila starý nemocniční pavilon, budovy operačních
lů aprodejny, jejichž demolice byly třikrát objemjší,
než stavbaři předpokládali. Do CPTO se oproti původnímu
zadání investora přistěhovala druhá fakulta, což vprůbě-
hu díla vyvolalo také velké množství zn. Stavbi ta
museli řit chyby vzavací dokumentaci, prote je
stavební část nesouhlasila sprojektem TZB – rozvody in-
stalací se prostě nevešly do navržených šachet anad pod-
hledy. „Dokončení stavby se sice ztěchto důvodů opůl
roku zpozdilo, ale našemu tehdeímu oblastnímu řediteli
Ing.Romanu Vildnerovi se podařilo dojednat sinvestorem
prodloužení smluvního termínu, ato nám moc pomohlo,
říká Tomáš Novotný. „Mé pokoní patří také společ-
nému desetičlennému realizačnímu týmu sosmi našimi
techniky adodavatem, ktí vyvinuli nejen enormní úsilí,
ale projevili iznnou trlivost,“ dodává. Stavbu, kterou
jako lídr vedla divize 8, totiž společně budovalo sdružení
Metrostavu afirmy Klement. Podílelo se na ní iasfalrské
středisko divize 4, vzduchotechniku aelektrické rozvody
NN zajišťovala Subterra.
Lenka Svobodová, foto Jakub Červenka
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Technologie trhacích prací vrežii divize 5
Jednou zdůležitých technologií, kterou Metrostav po-
ebuje pro realizaci projektů, jsou trhací práce. Tato
technologie využívá výbušniny, méně už pyrotechnické
výrobky pro rozpojování takových materlů, ukterých
to jinými, zejména mechanickými technologiemi není
možné, popřípadě by to bylo neúměrně nákladné.
Tato technologie je nárná na přesnost apečlivost
provedení avyžaduje odborně kvalifikovaný aodpodný
personál. Divize 5 na provozu VNT Tunely v součas
době disponuje skoro stovkou specialistů s patřmi
oprávněními pro práci s výbušninami, přičemž okolo
šedesátky je jich zařazeno do přímého výkonu.
Trhach prací je vyíno zejména při zak
staveb aražbách podzemních děl, dále naíklad při de-
molicích stavebních objektů nebo pro výzkumné účely.
Strhacími pracemi, tzn. srozpojováním materiálů pomocí
odstřelů, je dnes možné se setkat při výstavbě objek
metra D na Pankráci, na realizaci tunelových projektů ve
Skandivii nebo při výstavbě tunelu vPrově.
Vnedávné době naši specialisté provedli jednu znej-
tších demolic stavebních objektů v souvislé zástavbě
vPraze – šlo oodstřel vozovny vHloutíně. Dále je tře-
ba možné zmínit úpravu technologických prostor uvnitř
přehradní hráze ve Špindlerově Mlýně, demolici mostního
pilíře uSoběslavi či odstřely komínů vKaznějově uPlzně
nebo vBučovich uBrna.
Aktivity našich střelmistrů vdolech
Selmistři Metrostavu projí trhací práce ipro potře-
by doní surovin, naíklad spolupracují vdole Radim
nebo provádějí trhací práce vkamenolomech (foto). Tyto
práce jsou odlné od provádění odstřelů ve stavebnictví.
i ražbách tunelů nebo při zakní staveb je vyíno
tší množství vrtů smenšími náložemi, vpřípadě lomo-
ho dování je tomu přesně naopak acelková nálož na
jeden odstřel není počítána vkilogramech, ale vtunách
trhavin. Celkové množství rozpojené suroviny střelmistry
Metrostavu vkamenolomech činila za rok 2019 více než
l milionu tun při spotřebě cca 120 tun trhavin.
V době, kdy je snaha o maximální využití vlastch
kapacit společností Skupiny, Metrostav provádí trhací
práce mimo jiné ipro dcinou společnost BES Benešov.
BES Benešov je stavební společnost zaměřená zejména na
silniční infrastrukturu, přičemž surovinu dobývá ve dvou
středně velkých kamenolomech, ato Mladovice uPostu-
pic aŠtileček uSedlčan. Obě provozovny vsoasnosti
proczejí rozsáhlou modernizací asm související pří-
pravou ložisek suroviny pro rozšíření těžby.
Vladimír Pravda, vedoucí trhacích prací
Metrostavu, foto archiv stavby
Stavba kanalizace vHodslavicích míří do finále
Tým divize 1 z oblasti Ostrava dokončí během léta
zakázku na výstavbu kanalizace a čisrny odpadch
vod vobci Hodslavice. Kanalizační síť je již vzemi ave
vesnici, která se naczí vúdolí na obou stranách sil-
nice mezi Novým Jínem aValašským Meziříčím, se
projí finální úpravy živných vrstev komunikací
a dotčené zeleně. Na zprovozní a finální zkoušky
provozuschopnosti již čeká také nově vybudovaná čis-
tírna odpadních vod.
Stavba odkanalizoní obce Hodslavice zala kon-
cem března minulého roku. Původní plán počítal sukon-
čem již tento měc, ale i tady „zasáhla“ pandemie.
Došlo ke zdržení dodávek pro čisrnu odpadních vod
z Itálie a Rakouska. „Šlo o kčové prvky technologie
ření aregulace, aproto jsme se sinvestorem dohodli
na posunu termínu předání díla na srpen,“ vysvětluje za
divizi1 stavbyvedoucí Ing.Tomáš Karpeta. Během výko-
pových prací se sice objevily idalší probmy, ale nic ta-
kového, sčím by si stavbi nedokázali poradit. „Výstavbu
prováděl tým pod vedem Pavla Szmeka, pro nějž to byla
daí zmnoha staveb kanalizace vprůhu jeho profesní
kariéry,“ připomíná inženýr Karpeta.
Čistírna odpadních vod (foto č. 1 a2) se budovala sou-
běžně spokládkou potrubí aosazováním kanalizačních
šachet avprůběhu výstavby probíhaly veškeré stanovené
zkoky – tlako, kamerové ahutnicí. Pce probíhaly
podle původního harmonogramu, přestože stavbaři neo-
čekávaně narazili na skalní podloží akomplikací bylo také
velké množství spodní vody, která se musela neustále
odčervat. Aprote se potrubí částečně pokdalo pod
silnicemi I. aII. třídy, bylo nutné splnit náročné požadav-
ky majitelů těchto komunika, tedy ŘSD aSprávy silnic
Moravskoslezského kraje.
Obyvatelé Hodslavic spokojeni
Somezením provozu na frekventované páteřní silnici ana
místních komunikacích se pochopitelně museli vyrovnat
iobyvatelé obce. „Místní obyvatelstvo nás mile překvapilo
– nebyly zde žádné výraznější ‚enice‘, lidé byli rádi, že se
dočkají kanalizace anových povrchů na komunikacích,“
říká stavbyvedou. Podle jeho slov se nyní dokoují
doené úseky povrchů komunikací, probíhají navážky
ornice aúpravy pro obnovu pkozené zeleně.
Hodslavice leží vpovodí horho toku říčky Zrvky
ajejích přítoků – Stranicho aižanova potoka. Nově
vybudovaná kanalizace bude sloužit výhradně pro od-
ní odpadních vod, dešťová voda bude inadále odtékat
vodním systémem stok přímo do říčky aobou potoků.
Obec má nyní 189 čísel ažije tam téř 1500 obyvatel.
Blanka Růžková, foto archiv stavby
kilometru bude měřit cyklostezka SedlčanyPrčice,
takzvaná Krčínova cyklostezka, na jejíž výstavbě pracuje
sdružení pod vedením naší dceřiné společnosti BES.
1 2
Práce na dálnici D35 u Pardubic pokraču
Ačkoli oficiálně začala stavba 14,7 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 mezi obcemi Časy anedalekým Ost-
rovem vprosinci 2018, sanační práce odstartovaly až na je lsho roku. Dnes jsou již úpravy podloží tělesa
dálnice dokončené ahlubinně je zaleno išest zosmi mostů včetně 500 metrů dlouhé estakády.
Nyní práce pokračují prakticky vcelé délce úseku.
Nejvíce je ale vidět růst násypoho tělesa, do kterého
každý měsíc ulíme přes 100000 m
3
materiálu. Pokrok
je patrch i na mostech (foto) a kanalizm řadu,“
popisuje vedoucí projektu Ing.Petr Hejdrych zdivize 4,
jehož tým pracuje na stavbě ve sdružení.
Přes léto musejí stavbaři vybudovat samotné těleso
lnice, což znamená, že na stavbu musí nejprve dovézt
ještě zhruba 500 000 tun násypového materlu. Dále
budou pokrovat práce na většině mostních avodohos-
pořských objektech. Tým Ing. Petra Hejdrycha vybu-
duje celkem 11 mostch objektů apolovinu hlavní trasy
lnice. Kromě toho takéněkteré další související stavby,
jako jsou přístupové komunikace, přeložky silnic, přelož-
ky aúpravy vodotečí, dťové kanalizace, sediment
aretení nádrže nebo zelené pásy.
Na celé trase vyroste celkem 22 mostů advě mimo-
úrovňová křížení. První postaví divize 4 zhruba na dva-
cátém kilometru uobce Dašice azajistí napojení dálnice
D35 na stávací silnní síť. Na konci stavby by pak další
člen sdružení měl postavit mimoúrovňovou křižovatku
uOstrova, obci nedaleko Vysoho Mýta.
rné zajištění adoprava materiálu
Zátek stavby sice provázely problémy zejména se zaj-
ním stavebch povolení na straně objednatele, ale to už
je minulostí. Stavba teď běží podle plánovaného harmo-
nogramu.Vzhledem ke čtyřem rozestavěným dálničním
stavbám vregionu byl nejvěí problém se zajištěním ná-
sypoho materlu, kameniva aasfaltů. Potýkali jsme se
také somezenou kapacitou na dopravu těchto materiálů
na stavbu, ale našstí jsme se mohli spolehnout na vlast-
ní či zahraniční kapacity,“ dodává Ing.Hejdrych. Dodejme,
že dokoení této důležité stavby je napnono na srpen
2023, přičemž nový úsek dálnice by měl být uveden do
provozu už orok dříve.
Dálnice D35 představuje vsoučasch pnech české
lniční sítě takzvanou severní páteřní trasu, která spo-
juje Čechy aMoravu aměla by být alternativou přetížené
lnice D1. Zejména část D35 mezi Hradcem Králové
aOlomoucí (včetně právě úseku ČasyOstrov) tví vná-
vaznosti na dálnici D11 zPrahy páteřní část této komuni-
kace ajsou tu také plánovány nejvyšší intenzity dopravy
zcelé D35. Silnice I/35 je již značně přetížena.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Metrostav_10_2020.indd 3Metrostav_10_2020.indd 3 17.06.20 12:5617.06.20 12:56
Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2020, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (102224): (0/1) (432 ms)

Rendering Strana 3 (102223): (0/1) (474 ms)

Rendering Strana 2 (102222): (0/1) (475 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2869/vth118384-1.jpg

 i2869/vth118385-1.jpg

 i2869/bg102223.svg

 i2869/vth118386-1.jpg

 i2869/vth118383-1.jpg