xxxx
30. června 2011 / 11 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Stanislava Červeného,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Den otevřených dveří na metru V.A
fotosloupek str. 2
Divize 3 postaví dopravně-logistický
areál v Bělorusku str. 2
Začala rozsáhlá rekonstrukce
stavební fakulty VUT v Brně str. 3
příčníky překlenuly vltavu
krÁtCE / aktuÁlnĚ
Profil 2011 naleznete na intranetu
Profil Metrostavu 2011, který přehledně představuje naše
nové referenční stavby, vyšel v tištěné podobě už před
několika týdny. Jeho českou a anglickou verzi lze stáhnout
i z portálu obchodního ředitele, kde ji naleznete ve
složkách útvaru marketingu pod prezentacemi společnosti.
Novinky na webu
Na internetových stránkách
www.metrostav.cz přibyl
v levé navigaci odkaz
věnovaný technologii TBM.
Přibližuje historii
tunelovacích strojů i jejich
současnou práci na trase
metra V.A, kterou s použitím TBM buduje sdružení našich
divizí 8 a 5. Razicí štíty i jejich obsluhu zde objasňuje nejen
popis, ale i přehledná animace. Součástí nové sekce na
webu Metrostavu je i aktuální fotogalerie.
Změna korespondenční adresy
Společnost CCE Praha, člen Skupiny Metrostav, změnila
od 1. července korespondenční adresu z Ústecké ulice
ve Zdibech na ulici Bystrá 2243, 193 00 Praha 9. Telefonní
číslo společnosti se změnilo na 266 011 838. Fakturační
adresa Koželužská 2246, Praha 8 zůstává v platnosti.
Metrostav pokračuje v zahraničí
Pro koordinaci aktivit Skupiny Metrostav v Německu
a v Rakousku vznikla v květnu společnost Metrostav
Deutschland GmbH. Sídlí v Mnichově a jejím jednatelem
je Ing. Robert Dostál. Bude podporovat zejména
Metrostav a firmu Subterra při získávání zakázek z oblasti
podzemního stavitelství a při jejich realizaci. Trhy obou
zemí se už totiž otevřely i pro české stavaře a nabízejí
příležitost ucházet se ročně o několik tunelových staveb.
Další ocenění
Bytový dům Ostravská brána
v Ostravě, který vystavěl
Metrostav Development,
uspěl i v letošním pátém
ročníku soutěže Stavba
Moravskoslezského kraje.
Odborná porota mu udělila
cenu za urbanismus. Nejvyšší ocenění Grand Prix získalo
Integrované bezpečnostní centrum v Ostravě, ve kterém
společně sídlí hasiči, záchranáři a policisté.
dopravní stavby roku
V celostátní soutěži Česká dopravní stavba & technologie
2010 uspěly všechny tři přihlášené tuzemské stavby,
na kterých se podílel Metrostav. Cenu rektora ČVUT
za heliport na dětské části FN Motol převzal obchodní ředitel Metrostavu Jiří Procházka, MBA, z rukou prorektora
ČVUT prof. Ing. Miloslava Pavlíka, CSc. (foto zleva). Ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth si za I. stavbu prodloužené
Místecké odnesl Cenu prezidenta SPS ČR a Cenu Asociace
krajů ČR. Cenu předsedy ČSS získal sklopný most v Českém Vrbném, který do soutěže přihlásil projektant.
Hloubené tunely komplexu Blanka
v Troji mizí pod zemí str. 3
Do východního úseku stavby tunelového komplexu Blanka patří i Trojský most. Ve středu 8. června vysunuli pracovníci našich divizí 5 a 2 poslední část jeho provizorní příhradové konstrukce, kterou vyrobili oceláři divize 3. Spolu
s prefabrikovanými příčníky definitivní mostovky vytvořila přes Vltavu „žebřík“, který koncem léta začne doplňovat monolitická deska. Před tím ale musí betonáři ve třech taktech vybetonovat mostovku inundačního mostu.
pražský primátor pokřtil bělohlavou adélu
Plnoprofilový zeminový štít označený S-610, s nímž
Metrostav vyrazí pravý traťový tunel metra V.A, pokřtil
v sobotu 18. června pražský primátor Bohuslav Svoboda jménem Adéla. Od svého staršího bratra S-609 Tondy se liší na první pohled jen bílou barvou řezací hlavy.
Odborníkům odhalí druhý pohled zrcadlově obrácenou
část technologického vybavení.
Křtu Adély, jejíž jméno stejně jako u Tondy vymysleli
pacienti z Kliniky dětské chirurgie FN v Motole, přihlíželi
nejen další kmotři – první náměstek primátora Karel Březina a generální ředitelé pražského Dopravního podniku
Ing. Martin Dvořák a Metrostavu Ing. Pavel Pilát, ale také
lidmi zcela zaplněná montážní šachta na Vypichu. Slavnostní akt se totiž uskutečnil v průběhu dne otevřených
dveří (DOD) na stavbě metra V.A, a protože se o něm
předem vědělo, řada lidí jej chtěla vidět na vlastní oči.
Pražský primátor (foto vlevo) jim připomněl, že jméno
Adéla se vysvětluje jako ušlechtilá a vznešená a je původem germánské, takže se ke stroji, vyrobenému v Německu, opravdu hodí. Náměstek Karel Březina ke křtu Adély
přidal i pochvalu pro Tondu, ze kterého mohli návštěvníci
v hloubi hory vidět jen červené koncové světlo. Prstence
tybinků už za ním totiž zabezpečily tunel o délce přes
200 m a práce běží bez problémů podle plánu. Ing. Dvořák
oběma strojům popřál, aby se po ukončení ražeb na met-
Divize 8 vrací dlouhodobě krásu
podkrušnohorské krajině str. 3
místo vojenské školy
bude v ruzyni archiv
K tomu, že tým Jiřího Macháčka z divize 3 začal v květnu přestavovat jednu z budov v ruzyňských kasárnách
na nové sídlo Vojenského ústředního archivu (VÚA),
přispěly mimo jiných i zákon o archivnictví a povodeň
z roku 2002. Poklepu základního kamene této rekonstrukce se 14. června zúčastnil ministr obrany ČR
Alexandr Vondra a řada zástupců jeho resortu. Mezi
dalšími pozvanými hosty byli i tři ředitelé Metrostavu
– generální Ing. Pavel Pilát (foto vpravo), obchodní Jiří
Procházka, MBA, a Ing. Martin Plch z divize 3.
„Budova archivu se nesmí nacházet v záplavové zóně. A ten náš sídlí v karlínské Invalidovně, jejíž přízemí
zaplavila před devíti lety voda z Vltavy až do výšky téměř
3,5 m,“ vysvětlil důvod nutného stěhování Mgr. Josef
Žikeš, ředitel VÚA. Po dlouhém hledání nové vhodné destinace pro sídlo archivu padla volba na zděnou budovu
s železobetonovými stropy, která v ruzyňských kasárnách
vyrostla v 30. letech minulého století a původně sloužila
vojenské akademii a naposledy Vojenskému gymnáziu
Jana Žižky. Pro potřeby VÚA je nutné provést nejen její
celkovou rekonstrukci včetně změn dispozice a moderního technologického vybavení, ale zejména zesílit nosné
konstrukce. Užitné zatížení totiž v objektu stoupne více
než dvakrát – až na 1400 kg/m².
„Budovu jsme už začali odstrojovat. Bouráme příčky a vybíráme náspy podlah, abychom obnažili nosné
konstrukce a mohli je později sanovat a zesílit,“ popsal
rozpracovanost díla stavbyvedoucí Ing. Vladimír Melichar
a doplnil: „Provádíme také sondy, kterými bychom měli
ověřit stav podzemních konstrukcí a únosnost základové
spáry. Teprve podle detailního geologického průzkumu
určíme přesný způsob podchycení a rozšiřování základů
a prověříme si, zda budeme moci zeminu, kterou vybereme, použít i ke zpětným zásypům.“
Investor chce finanční prostředky na stavbu uvolňovat
postupně po jednotlivých letech a v limitovaném objemu.
I proto Ing. Pilát ve svém projevu před poklepem základního kamene nabídl: „Pokud ministerstvo obrany najde
rychlejší možnosti financování, jsme připraveni zakázku
termínově zkrátit před smluvní datum dokončení, které
bylo stanoveno na 31. října 2013. Jsme rádi, že jsme
ve veřejné obchodní soutěži na rekonstrukci VÚA uspěli.
Mottem archivářů je, že bez minulosti není budoucnost. Já
věřím, že my si úspěšnou realizací této stavby vytvoříme
dobré předpoklady pro to, abychom v budoucnosti mohli
pro resort obrany provádět další zakázky.“
ru V.A, rychle přesunuly na stavbu jeho trasy D. Ing. Pilát
ke svému přání doplnil výčet nejbližších událostí, které
zeminové štíty čekají: Adéla začne razit v první dekádě
července a Tonda by se měl ještě v létě probourat do stanice Petřiny, odkud vyrazí směrem k Veleslavínu.
Obsluha Tondy rychle získala zkušenosti a v poslední
době se tunel za ním prodlužuje až o 15 m denně. I z toho
je vidět, že pracovníci našich divizí 5 a 8 i osádky firmy
Subterra svou práci dobře zvládají. U Adély si jen budou
muset zvyknout na to, že některá její zařízení a hlavně
pásový dopravník jsou oproti Tondovi obrácené podle
podélné osy, aby se vzájemně nepletly.
In f o r m ac e z DOD n ajde t e n a s t r. 2
VÚA i jeho historická složka, jež pečuje o tzv. militaria
z let 1723–1989, sídlí v Invalidovně – barokním
objektu, který pro ubytování válečných invalidů navrhl
Kilián Ignác Dientzenhofer. Přesně v den 270. výročí
jejího založení (15. srpna 2002) kulminovala největší
povodeň, jakou Praha dosud zažila. Voda vystoupila
až do výšky 324 cm a zatopila 25 600 kartonů archiválií
z 33 000, které byly uloženy v přízemí. Asi 9000 z nich
se nakonec muselo skartovat. Na www.vuapraha.cz
najdete podrobnosti o záchraně archiválií a můžete zde
mimo jiné i vyhledávat v digitalizovaných databázích
legionářů či padlých ve 2. světové válce a příslušníků
čs. vojenských jednotek v zahraničí.