xxxx

30. června 2011 / 11 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Stanislava Červeného,

vedoucího projektu z divize 3 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Den otevřených dveří na metru V.A

fotosloupek str. 2

Divize 3 postaví dopravně-logistický

areál v Bělorusku str. 2

Začala rozsáhlá rekonstrukce

stavební fakulty VUT v Brně str. 3

příčníky překlenuly vltavu

krÁtCE / aktuÁlnĚ

Profil 2011 naleznete na intranetu

Profil Metrostavu 2011, který přehledně představuje naše

nové referenční stavby, vyšel v tištěné podobě už před

několika týdny. Jeho českou a anglickou verzi lze stáhnout

i z portálu obchodního ředitele, kde ji naleznete ve

složkách útvaru marketingu pod prezentacemi společnosti.

Novinky na webu

Na internetových stránkách

www.metrostav.cz přibyl

v levé navigaci odkaz

věnovaný technologii TBM.

Přibližuje historii

tunelovacích strojů i jejich

současnou práci na trase

metra V.A, kterou s použitím TBM buduje sdružení našich

divizí 8 a 5. Razicí štíty i jejich obsluhu zde objasňuje nejen

popis, ale i přehledná animace. Součástí nové sekce na

webu Metrostavu je i aktuální fotogalerie.

Změna korespondenční adresy

Společnost CCE Praha, člen Skupiny Metrostav, změnila

od 1. července korespondenční adresu z Ústecké ulice

ve Zdibech na ulici Bystrá 2243, 193 00 Praha 9. Telefonní

číslo společnosti se změnilo na 266 011 838. Fakturační

adresa Koželužská 2246, Praha 8 zůstává v platnosti.

Metrostav pokračuje v zahraničí

Pro koordinaci aktivit Skupiny Metrostav v Německu

a v Rakousku vznikla v květnu společnost Metrostav

Deutschland GmbH. Sídlí v Mnichově a jejím jednatelem

je Ing. Robert Dostál. Bude podporovat zejména

Metrostav a firmu Subterra při získávání zakázek z oblasti

podzemního stavitelství a při jejich realizaci. Trhy obou

zemí se už totiž otevřely i pro české stavaře a nabízejí

příležitost ucházet se ročně o několik tunelových staveb.

Další ocenění

Bytový dům Ostravská brána

v Ostravě, který vystavěl

Metrostav Development,

uspěl i v letošním pátém

ročníku soutěže Stavba

Moravskoslezského kraje.

Odborná porota mu udělila

cenu za urbanismus. Nejvyšší ocenění Grand Prix získalo

Integrované bezpečnostní centrum v Ostravě, ve kterém

společně sídlí hasiči, záchranáři a policisté.

dopravní stavby roku

V celostátní soutěži Česká dopravní stavba & technologie

2010 uspěly všechny tři přihlášené tuzemské stavby,

na kterých se podílel Metrostav. Cenu rektora ČVUT

za heliport na dětské části FN Motol převzal obchodní ředitel Metrostavu Jiří Procházka, MBA, z rukou prorektora

ČVUT prof. Ing. Miloslava Pavlíka, CSc. (foto zleva). Ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth si za I. stavbu prodloužené

Místecké odnesl Cenu prezidenta SPS ČR a Cenu Asociace

krajů ČR. Cenu předsedy ČSS získal sklopný most v Českém Vrbném, který do soutěže přihlásil projektant.

Hloubené tunely komplexu Blanka

v Troji mizí pod zemí str. 3

Do východního úseku stavby tunelového komplexu Blanka patří i Trojský most. Ve středu 8. června vysunuli pracovníci našich divizí 5 a 2 poslední část jeho provizorní příhradové konstrukce, kterou vyrobili oceláři divize 3. Spolu

s prefabrikovanými příčníky definitivní mostovky vytvořila přes Vltavu „žebřík“, který koncem léta začne doplňovat monolitická deska. Před tím ale musí betonáři ve třech taktech vybetonovat mostovku inundačního mostu.

pražský primátor pokřtil bělohlavou adélu

Plnoprofilový zeminový štít označený S-610, s nímž

Metrostav vyrazí pravý traťový tunel metra V.A, pokřtil

v sobotu 18. června pražský primátor Bohuslav Svoboda jménem Adéla. Od svého staršího bratra S-609 Tondy se liší na první pohled jen bílou barvou řezací hlavy.

Odborníkům odhalí druhý pohled zrcadlově obrácenou

část technologického vybavení.

Křtu Adély, jejíž jméno stejně jako u Tondy vymysleli

pacienti z Kliniky dětské chirurgie FN v Motole, přihlíželi

nejen další kmotři – první náměstek primátora Karel Březina a generální ředitelé pražského Dopravního podniku

Ing. Martin Dvořák a Metrostavu Ing. Pavel Pilát, ale také

lidmi zcela zaplněná montážní šachta na Vypichu. Slavnostní akt se totiž uskutečnil v průběhu dne otevřených

dveří (DOD) na stavbě metra V.A, a protože se o něm

předem vědělo, řada lidí jej chtěla vidět na vlastní oči.

Pražský primátor (foto vlevo) jim připomněl, že jméno

Adéla se vysvětluje jako ušlechtilá a vznešená a je původem germánské, takže se ke stroji, vyrobenému v Německu, opravdu hodí. Náměstek Karel Březina ke křtu Adély

přidal i pochvalu pro Tondu, ze kterého mohli návštěvníci

v hloubi hory vidět jen červené koncové světlo. Prstence

tybinků už za ním totiž zabezpečily tunel o délce přes

200 m a práce běží bez problémů podle plánu. Ing. Dvořák

oběma strojům popřál, aby se po ukončení ražeb na met-

Divize 8 vrací dlouhodobě krásu

podkrušnohorské krajině str. 3

místo vojenské školy

bude v ruzyni archiv

K tomu, že tým Jiřího Macháčka z divize 3 začal v květnu přestavovat jednu z budov v ruzyňských kasárnách

na nové sídlo Vojenského ústředního archivu (VÚA),

přispěly mimo jiných i zákon o archivnictví a povodeň

z roku 2002. Poklepu základního kamene této rekonstrukce se 14. června zúčastnil ministr obrany ČR

Alexandr Vondra a řada zástupců jeho resortu. Mezi

dalšími pozvanými hosty byli i tři ředitelé Metrostavu

– generální Ing. Pavel Pilát (foto vpravo), obchodní Jiří

Procházka, MBA, a Ing. Martin Plch z divize 3.

„Budova archivu se nesmí nacházet v záplavové zóně. A ten náš sídlí v karlínské Invalidovně, jejíž přízemí

zaplavila před devíti lety voda z Vltavy až do výšky téměř

3,5 m,“ vysvětlil důvod nutného stěhování Mgr. Josef

Žikeš, ředitel VÚA. Po dlouhém hledání nové vhodné destinace pro sídlo archivu padla volba na zděnou budovu

s železobetonovými stropy, která v ruzyňských kasárnách

vyrostla v 30. letech minulého století a původně sloužila

vojenské akademii a naposledy Vojenskému gymnáziu

Jana Žižky. Pro potřeby VÚA je nutné provést nejen její

celkovou rekonstrukci včetně změn dispozice a moderního technologického vybavení, ale zejména zesílit nosné

konstrukce. Užitné zatížení totiž v objektu stoupne více

než dvakrát – až na 1400 kg/m².

„Budovu jsme už začali odstrojovat. Bouráme příčky a vybíráme náspy podlah, abychom obnažili nosné

konstrukce a mohli je později sanovat a zesílit,“ popsal

rozpracovanost díla stavbyvedoucí Ing. Vladimír Melichar

a doplnil: „Provádíme také sondy, kterými bychom měli

ověřit stav podzemních konstrukcí a únosnost základové

spáry. Teprve podle detailního geologického průzkumu

určíme přesný způsob podchycení a rozšiřování základů

a prověříme si, zda budeme moci zeminu, kterou vybereme, použít i ke zpětným zásypům.“

Investor chce finanční prostředky na stavbu uvolňovat

postupně po jednotlivých letech a v limitovaném objemu.

I proto Ing. Pilát ve svém projevu před poklepem základního kamene nabídl: „Pokud ministerstvo obrany najde

rychlejší možnosti financování, jsme připraveni zakázku

termínově zkrátit před smluvní datum dokončení, které

bylo stanoveno na 31. října 2013. Jsme rádi, že jsme

ve veřejné obchodní soutěži na rekonstrukci VÚA uspěli.

Mottem archivářů je, že bez minulosti není budoucnost. Já

věřím, že my si úspěšnou realizací této stavby vytvoříme

dobré předpoklady pro to, abychom v budoucnosti mohli

pro resort obrany provádět další zakázky.“

ru V.A, rychle přesunuly na stavbu jeho trasy D. Ing. Pilát

ke svému přání doplnil výčet nejbližších událostí, které

zeminové štíty čekají: Adéla začne razit v první dekádě

července a Tonda by se měl ještě v létě probourat do stanice Petřiny, odkud vyrazí směrem k Veleslavínu.

Obsluha Tondy rychle získala zkušenosti a v poslední

době se tunel za ním prodlužuje až o 15 m denně. I z toho

je vidět, že pracovníci našich divizí 5 a 8 i osádky firmy

Subterra svou práci dobře zvládají. U Adély si jen budou

muset zvyknout na to, že některá její zařízení a hlavně

pásový dopravník jsou oproti Tondovi obrácené podle

podélné osy, aby se vzájemně nepletly.

In f o r m ac e z DOD n ajde t e n a s t r. 2

VÚA i jeho historická složka, jež pečuje o tzv. militaria

z let 1723–1989, sídlí v Invalidovně – barokním

objektu, který pro ubytování válečných invalidů navrhl

Kilián Ignác Dientzenhofer. Přesně v den 270. výročí

jejího založení (15. srpna 2002) kulminovala největší

povodeň, jakou Praha dosud zažila. Voda vystoupila

až do výšky 324 cm a zatopila 25 600 kartonů archiválií

z 33 000, které byly uloženy v přízemí. Asi 9000 z nich

se nakonec muselo skartovat. Na www.vuapraha.cz

najdete podrobnosti o záchraně archiválií a můžete zde

mimo jiné i vyhledávat v digitalizovaných databázích

legionářů či padlých ve 2. světové válce a příslušníků

čs. vojenských jednotek v zahraničí.