strana 2

Nový moderní provoz

Společnost BES, která je od letošního února členem

Skupiny Metrostav, otevřela 7. června v Chotýšanech

u Vlašimi modernizovanou obalovnu (foto č. 1).

Malé slavnosti, která byla určena pro obchodní partnery firmy a reprezentanty okolních obcí, předcházelo

setkání představitelů Skupiny Metrostav se zástupci a zaměstnanci firmy BES. Promluvil na něm nejen prezident

Skupiny Jiří Bělohlav (foto č. 2), ale i její viceprezident

Ing. František Kočí, generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský. Za

společnost BES vystoupil jeden z majitelů Ing. Jaroslav

Hřebík (foto č. 3 vpravo) a Ing. Tomáš Jelínek, jeden z jejích dvou současných jednatelů a ředitelů.

Vedoucí manažeři všech přítomných firem společně

vyrazili na prohlídku nové moderní obalovny, na niž Metrostav přispěl polovinou finančních nákladů – přesně podle svého podílu na základním kapitálu společnosti BES.

Modernizovaná výrobna u Vlašimi má dnes kapacitu

téměř 170 tun obalované směsi za hodinu. Její vedoucí

Jiří Soukup (foto č. 4 uprostřed) však očekává, že výkon

obalovny bude možné ještě o dalších 10 tun zvýšit.

1

Setkání v Chotýšanech se po celý den vyznačovalo

příjemnou a přátelskou náladou. Pracovníci firmy BES si

pochvalovali, že pro své podnikání našli silného partnera,

a manažery Metrostavu (na foto č. 5 vpravo Ing. Pilát)

těšilo, že díky modernizované obalovně Skupina posílila

svou pozici v oblasti staveb, oprav i údržby silnic a dálnic. O dobře nastavené spolupráci obou firem se mohl

přesvědčit každý, kdo 7. června Chotýšany navštívil.

2

Ptáme se

Ing. Tomáše Jelínka,

jednatele a ředitele firmy BES

1

O 15 měsíců zkrácená ekologická stavba

Sdružení, v jehož společném týmu pracují technici naší

divize 8 vedení Ing. Jáchymem Kubečkem, zkrátilo o více než rok stavbu neutralizační a dekontaminační stanice NDS 10 (foto č. 1) pro státní podnik DIAMO ve Stráži

p/R. Výrazně tak přispělo k urychlení likvidace starých

ekologických zátěží způsobených kyselinovým loužením uranu na území o rozloze přibližně 27 km².

„Článek vzniká trochu v předstihu,“ říká Ing. Kubeček. „Hotovou zakázku totiž předáváme investorovi až

29. června. Dnes už ale můžeme oprávněně věřit, že se

ostré technologické testy, označované jako KZ2, povedou

a my s celou stavbou skončíme o 15 měsíců dřív, než

předpokládal původní harmonogram.“

V dodavatelském sdružení pro DIAMO pracují rovnoměrně zastoupení pracovníci firem SYNER, OHL ŽS,

GEOSAN GROUP a Metrostav. „Za nás bych rád připomněl

ještě inženýry Adama Borýska a Milana Mesiarkina ze

společnosti Subterra, kteří po zkušenostech z předchozích etap sanací výrazně přispěli k úspěchu celé akce.

Také náš stavbyvedoucí Václav Spálenka se rychle přeorientoval z řízení staveb na technologa,“ chválí Ing. Kubeček, který po zhruba roce prací převzal v lednu roku 2011

vedení projektu od Ing. Jana Müllera.

Když v roce 1967 nařídil socialistický stát těžit uran

u Ralska tou nejagresivnější metodou na světě – kyselinovým loužením – nikdo netušil, že dekontaminace

technologických roztoků s kyselinou sírovou, jež byla

do podzemních vrtů vháněna téměř třicet let, překročí rok

2030. Dokončení stanice NDS 10 (foto č. 2), jejíž výstavba se dosud nikde na světě nerealizovala, však přispělo

k tomu, že tato doba není ještě o několik desítek let delší.

Po květnu 2012, kdy byla NDS 10 dostavěna, proběhly prvně zkoušky její technologie s čistou vodou (KZ1),

do níž se při zkouškách KZ2 postupně doplňovaly chemikálie, až dosáhly koncentrace reálných roztoků, které

je nutné zneškodnit. Teď pracovníci společnosti DIAMO

ladí celý nový systém tak, aby nezávadné produkty

opouštějící závod – filtrační koláče připomínající popílek

z elektráren a čpavková voda – odpovídaly požadovaným

parametrům. Zatím se zdá, že unikátní neutralizační

a dekontaminační stanice ve Stráži pod Ralskem funguje

ve všech směrech podle očekávání.

2

Poklep kolejnice na dně stavební jámy

3

4

5

V bývalém areálu firmy MILO v Olomouci se 14. června

sešli na dně obří stavební jámy (foto) zástupci hned

dvou projektů – nákupní galerie Šantovka, kterou buduje naše divize 1, a výstavby nové větve městské

tramvajové sítě. Oba se totiž dotýkají stejného prostoru a představují ojedinělou spolupráci soukromého

a veřejného investora. Proslovy spojené s poklepem

kolejnice pozvaným hostům připomněly, co všechno už

zdejší území zažilo a co ho do října příštího roku čeká.

Na výstavbu tramvajové trati, jež spojí centrum města

se sídlištěm Nové Sady, přispěly městu Olomouc finanční

prostředky uvolněné z Programu švýcarsko-české spolupráce. Na stavbě se ale podílí i firma SMC Development,

investor multifunkční Galerie Šantovka, přes jejíž podzemní parkoviště trať asi 230 m povede.

Primátor Olomouce Martin Novotný při slavnostním

zahájení stavby poznamenal, že se jedná snad o největší

v současnosti zahajovaný projekt u nás. Ředitel naší divize 1 Ing. Jaroslav Heran obyvatele města ujistil, že jeho

tým vedený Ing. Janem Šlajsem udělá všechno pro to, aby

omezil negativní vlivy stavby na okolí.

Mgr. Peter Kováčik, Ph.D., ředitel společnosti Archaia

Olomouc, přítomným představil práci svých kolegů. Při

záchranném archeologickém výzkumu na staveništi nalezli pozůstatky barokního opevnění z 50. let 18. století,

konkrétně přední pevnůstku s centrální kamennou stavbou a dřevěnou studnou a mnoho drobných předmětů

z vojenského prostředí. Mimo to však odhalili i pozůstatky

od středověku připomínaného Salzerova mlýna, pět lidských koster a nad půdorysem 80 x 50 m odkryli i rozlehlou dřevěnou stavbu se systémem náhonů a mohutnou

protipovodňovou stěnou, která zřejmě sloužila mlýnu

nebo papírnám. „I přes velký rozsah prací nám výzkum

trval jen tři měsíce, a to zejména díky vstřícnému přístupu

investora a vedení stavby,“ uzavřel Mgr. Kováčik.

K dnešnímu dni zeje na místě Šantovky rozlehlá stavební jáma. „Je v průměru asi sedm metrů hluboká, má

nepravidelný tvar s maximálními rozměry 230 x 170 m

a vyvezli jsme z ní skoro 200 tisíc kubíků výkopku,“ říká

Ing. Šlajs a pokračuje: „Dokončili jsme už pilotážní práce

a z většiny máme hotové podkladní betony. V návaznosti

na ně pokračujeme v provádění hydroizolací a v betonáži

základové desky. Ta je dnes hotová zhruba ze čtvrtiny

a celkem na ni spotřebujeme 22 tisíc m³ betonu. S prací

musíme enormně spěchat, protože na provedení celé

stavby máme jen 19 měsíců – investor totiž chce všech

200 plánovaných nových obchodů a 1000 parkovacích

míst zpřístupnit pro veřejnost už příští rok v říjnu.“

Ing. Heran ve svém projevu uvedl, že svému týmu

a splnění termínu věří. Generálního dodavatele výstavby

tramvajové trati však město Olomouc teprve hledá. Jistě

by prospělo, kdyby ji pro krátké termíny ukončení obou

projektů mohla také provádět naše společnost.

–ls–, foto archiv stavby

Vzhledem k tomu, že rodiče Tomáše Jelínka byli stavaři, asi nikoho nepřekvapí, že vystudoval obor Konstrukce a dopravní stavby na stavební fakultě v Praze.

Po ukončení školy deset let pracoval pro Dálniční stavby Praha a stavěl dálnice i letiště v Německu a později

také u nás. Pár let podnikal, pak řídil výstavbu z pozice

investora, pracoval i jako obchodní ředitel zastoupení

firmy MOTA-ENGIL. V roce 2010 nastoupil do marketingu naší divize 4. Jejího ředitele, Ing. Josefa Neuwirtha, znal už léta ze svého prvního zaměstnání.

Vloni na podzim jste dostal nabídku na účast ve vedení

benešovské společnosti BES. Přijal jste ji a od začátku roku působíte jako její obchodně-finanční ředitel

a jeden z jednatelů. Mohl byste nám firmu představit?

BES, což je zkratka názvu Benešovské silnice, je firma,

která letos slaví 20 let od svého založení. Má dnes kolem

180 zaměstnanců a provozuje čtyři střediska údržby silnic

– ve Skalce u Příbrami, Voticích, Benešově a Vlašimi, dvě

obalovny – v Chotýšanech a Líchovech, lomy v Mladovicích a Štilečku a betonárnu ve Voticích. V regionech Středočeského kraje se zabývá výstavbou i rekonstrukcemi

silnic a jejich zimní i letní údržbou. Staví ale také mosty,

provádí inženýrské sítě, prodává kamenivo ze svých lomů

a beton a provozuje autodopravu.

Koncem letošního února převzal polovinu společnosti

Metrostav. Proč k tomu došlo?

Tři majitelé, kteří v roce 1992 BES založili po privatizaci

benešovského závodu podniku Silnice KNV Praha, hledali

strategického partnera, jenž by firmě pomohl v období krize stavebního trhu. Zásobník práce se totiž firmě

začal snižovat, a protože chtěli její postavení posílit, pátrali po silném společníkovi, který by jejich téměř rodinný

podnik nezlikvidoval a zachoval práci současným zaměstnancům. A protože Metrostav již delší dobu hledal cestu,

jak proniknout mezi firmy nabízející kompletní výstavbu

silnic, včetně jejich údržby a rekonstrukcí, spojení obou

společností nabízelo všestranné výhody.

O obalovně v Chotýšanech informuje fotosloupek. Co

jiného přineslo spojení firmy BES s Metrostavem?

Kapitálově posílila a může si dovolit investiční rozvoj. Probíhají modernizace lomů, koupili jsme čtyři silniční válce,

výkonnější tahače a podvalník. Ke zkvalitnění naší práce

přispěly zejména nové strojní sestavy pro pokládku asfaltových vrstev – špičkové finišery značky Vögele. Spojení

s Metrostavem nám umožňuje lepší uplatnění na stavebním trhu a přístup na širokou škálu staveb, které firmy

Skupiny provádějí. Nedaleko Chotýšan třeba pracujeme

pro divizi 4 Metrostavu na rekonstrukcích silnic a mostu

v Libeži a dále provádíme obnovu asfaltových povrchů

mostů ve Voznici a Bohosticích. Máme teď tolik zakázek,

že nestíháme a plánujeme naše pracovní týmy posílit.

Metrostav dnes může nabízet kompletní činnost při výstavbě dopravních staveb vlastními kapacitami. Existují i jiné výhody, které partnerství obou firem přináší?

Modernizace našeho vybavení výrazně přispívá ke zlepšení životního prostředí. Třeba naše nová obalovna

v Chotýšanech je dvaapůlkrát výkonnější, než byla starší,

a přitom vypouští nižší emise, je tišší a obecně má menší

vliv na okolí. Ekologický efekt spolupráce s Metrostavem

tedy pocítí každý, kdo se v budoucnosti bude pohybovat

kolem našich provozoven i pracovišť.

Jaké má BES plány do budoucna?

Všichni společníci firmy plánují její další rozvoj. Chtěli

bychom proniknout do dalších regionů a krajů, zvýšit obrat ve stavební činnosti, a proto nabrat nové pracovníky,

koupit nové stroje. Už dnes naše rekonstruovaná obalovna zpracovává recyklát, plánujeme vyrábět vylepšené

obalované směsi se specifickou strukturou kameniva,

která omezuje hlučnost přejíždějících aut. Chceme prostě

hledat a zkoušet všechny moderní a nové způsoby práce.

Ve firmě spolu dobře komunikujeme, a protože spojení

s Metrostavem je rovné partnerství, jistě se BES bude

rozvíjet i k jeho plné spokojenosti.