strana 3
zp r a v odajs t v í z di v iz í
1
Nové pracoviště pro biology a chemiky
Za 17 měsíců vyrostla pod vedením Ing. Petra Kosto
mlatského z divize 9 v pražských Lysolajích druhá
budova Ústavu experimentální botaniky (foto č. 1). Doplnila tak o další výzkumné pracoviště zdejší vědecko-výzkumný areál, jenž tvoří Ústav radiotechniky a elektroniky a Ústavy geologických a chemických procesů.
Podlouhlou čtyřpodlažní budovu, která má dvě předsunutá spodní podlaží s terasou nahoře, dominantní schodišťové věže a rozdílnou výšku východní a západní části,
měly podle původních plánů zaplnit především biologické
laboratoře. Investor však v průběhu stavby rozhodl, že
budovu budou využívat nejen biologové, ale také chemici, což mělo zásadní dopad do projektu vzduchotechniky
a vytápění. „Například příkon pro vytápění se v důsledku
použití nezbytné nové ventilace navýšil o 40 %. Kvůli ní
jsme museli změnit i provedení fasádního pláště,“ říká vedoucí projektu Ing. Kostomlatský. Jádrovou omítku tedy
nahradil kontaktní zateplovací systém, který objekt posunul do lepší třídy ekologické stupnice. Tím se investorovi
v dlouhodobém horizontu vyrovnala i počáteční investice
do technologického vybavení. Za klíčovou stránku zdár-
2
ného dokončení celé zakázky považuje Ing. Kostomlatský
především koordinaci zednického servisu a jednotlivých
dodávek instalací a technologií (foto č. 2 a 3). „Do nezáviděníhodné situace jsme se dostali nejen v důsledku změny
užívání objektu, ale i ve chvíli, kdy topenářský dodavatel
upadl do insolvence. Celý systém vytápění proto musela
dokončit jiná firma,“ vzpomíná.
Ačkoli druhá budova Ústavu experimentální botaniky
vznikla pod vedením divize 9, na její výstavbě se vystřídala řada pracovníků napříč celou Skupinou Metrostav.
Divize 6 prováděla železobetony, zednický servis divize 9
a pracovnici firmy Pragis se podíleli na zakládání. Pod
dalšími částmi stavby jsou podepsány i divize 11 či společnost METROS. Všichni společně dokázali, že Skupina
Metrostav umí zvládnout i nástrahy a změny zakázky
a dokončit dílo včas. „Se spoluprací v rámci Skupiny jsem
velice spokojen. Těší mě i fakt, že jsme navázali velmi
dobré vztahy s investorem, který od začátku projevoval
velkou součinnost na realizovaném díle, a to je v dnešní
době dost výjimečné,“ uzavírá Ing. Kostomlatský.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
3
Reprezentativní sídlo v zámeckém parku
Jen málo společností se může pochlubit, že má sídlo
na zámku. Patří mezi ně firma Dynex Technologies,
jejíž nová administrativně-provozní budova vyrostla
v bývalém zámeckém parku v Buštěhradě. Společnost,
zabývající se výrobou a servisem přístrojů a diagnostického zařízení pro mikrobiologické, imunologické
a molekulárně-biologické laboratoře, do ní sestěhuje
provozy, jež dosud měla rozmístěny na více místech.
I když šlo o standardní, poměrně nenáročnou zakázku, pracovníci divize 3 se na ní rozhodně nenudili. Vedoucí projektu Ing. Michal Mašek na vysvětlenou uvádí:
„V průběhu prací, od jejich zahájení v březnu 2011 až do
ukončení v květnu 2012, došlo na stavbě k poměrně značnému množství změn včetně zásadnějších konstrukčních.“ Za největší zásah do původního projektu označil
nový gastro provoz. Zcela nově se navrhovaly i veškeré
slaboproudé systémy, třeba docházkový, zabezpečovací
a kamerový, aby plně vyhovovaly požadavkům investora.
„Zadání pro tyto technologie jsme obdrželi necelé dva
měsíce před kolaudací. Množství změn výmluvně dokládá
téměř 200 změnových listů, které jsme na základě jeho
požadavků investorovi předložili,“ doplňuje Ing. Mašek.
„Pokud bychom stavěli objekt podle zadávací dokumentace, mohli bychom ho dokončit o 4 měsíce dříve,“
řekl. Jednotlivé etapy výstavby ze začátku probíhaly dle
plánu a všechny milníky pracovníci plnili dřív, než požadovala smlouva o dílo, některé i s předstihem dvou či tří
měsíců. Poté však přišly změny a stavbaři museli vynaložit značné úsilí, aby práce dokončili v požadovaném
termínu. Díky dobré spolupráci všech subdodavatelů
včetně firmy Subterra se dílo nakonec podařilo dokončit
včas. Předávací řízení proběhlo v červnu, teď se provádějí
drobné vícepráce vyžádané investorem.
V třípodlažní budově pro 120 zaměstnanců (foto) jsou
kromě zmiňované kuchyně s jídelnou prostory pro vývoj,
výrobní a servisní činnosti, laboratoře, sklady a administrativu. I když se z finančních důvodů nepodařilo uskutečnit všechny záměry investora, jež měly napomoci tomu,
aby se pracovníci a návštěvníci Dynex Technologies cítili
v Buštěhradu „jako na zámku“ (odpadl např. plánovaný
vodopád před vstupem, akvárium ve vstupní hale a provětrávaná fasáda s živými rostlinami po celé své ploše), je
i tak nová budova důstojným a reprezentativním sídlem.
Jaroslav Růžek, foto Josef Husák
První část je hotová, druhá končí, třetí běží
Divize 3 pracuje už rok v kladenském areálu společnosti LEGO Production. První etapu výstavby zdejších
výrobních i skladovacích hal a administrativních budov
dokončila letos v březnu. Další dvě haly, jejichž vybudování bylo součástí druhé etapy díla, uvedla do zkušebního provozu před pár dny. Už dnes ale v Kladně-Kročehlavech roste pod dozorem týmu Ing. Stanislava
Červeného i poslední, třetí část projektu – zejména
zakladačový sklad II a manipulační budova.
Dvě výrobní haly a jedna skladová – všechny s vestavbami – a dvě administrativní budovy (foto č. 1) spolu
s doprovodnými objekty, komunikacemi a parkovištěm
už naplno slouží kompletaci známých stavebnic značky
LEGO. V halách s označením A a B, v nichž jsou opět
administrativní vestavby a vedle nich upravené venkovní
plochy a vrátnice, už od konce června běží zkušební provoz a divize 3 se je chystá předat do užívání investorovi.
Těžiště pozornosti divizního týmu Ing. Petra Macháčka, který v lednu kvůli velké náročnosti zakázky posílil
nový vedoucí projektu Ing. Červený, se nyní přesunulo
na stavbu zakladačového skladu II, manipulační haly
a nadzemního tunelu, jenž novou část areálu propojí
s částí provozovanou. „I u těchto objektů už práce pokročily,“ popisuje Ing. Červený. „Prefabrikovaný skelet manipulační haly je hotový včetně opláštění a dokončujeme
na něm střechu. Základovou desku zakladačového skladu
a soklové stěny předáme 30. června investorovi, aby
na nich mohl začít budovat ocelové regály a technologie
1
nutné pro provoz automatického zakladače. Celý objekt
s obestavěným prostorem 5260 m³ opláští až sendvičové
panely kotvené ke konstrukcím regálů. Cca 120 m dlouhý
nadzemní spojovací tunel bude asi 5 m široký, 2,5 m vysoký a vedle zaměstnanců se v něm v odděleném prostoru
budou pohybovat dva paletové dopravníky. Kolegové z divize se už chystají na montáž jeho ocelové konstrukce.“
Ačkoliv zakázka v Kladně zahrnuje převážně výstavbu
výrobních hal (foto č. 2), jsou všechny vybaveny technicky nadstandardními prvky a technologiemi s důrazem
na úsporu energií. Zateplení obvodového pláště je proto
nezvykle vysoké, okenní otvory jsou osazeny trojskly,
ohřev teplé vody zajistí v budoucnosti z velké části solární
panely. V každém svítidle je namontované pohyblivé čidlo
a budou se stmívat nejen podle zaznamenané přítomnosti
osob, ale i podle intenzity denního osvětlení. Velký důraz
provozovatel klade i na výkonné chlazení, samozřejmostí
je strukturovaná kabeláž, systémy kamer, EZS, EPS i kontroly vstupu a docházky. V objektech je zaveden i závodní
a evakuační rozhlas a síť wi-fi.
Investor v Kladně je velmi náročný na kvalitu díla
včetně plnění všech termínů. Výstavbu nových i úpravy
stávajících objektů, které umožní jejich vzájemná propojení, proto musí naše divize 3 ukončit přesně podle smlouvy
v březnu 2013, kdy bude jako dodávka investora uveden
do provozu i automatický zakladač v nejnovější hale.
Ing. Červený předpokládá, že díky zkušenostem techniků
z jeho týmu se tento termín podaří dodržet.
2
Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2012
Po Centru technického vzdělávání v Ostrově a rekonstrukci františkánského kláštera v Hostinném, o kterých jsme
psali v minulé čísle našich novin, dnes představujeme další dva objekty, na jejichž výstavbě se podíleli pracovníci Metrostavu a naše společnost je přihlásila do prestižní soutěže Stavba roku 2012.
Název: Hangár N, Letiště Ruzyně Jih
Objednatel: ABS Jets, a.s.
Projekt: AGA – Letiště, s.r.o.
Doba výstavby: říjen 2010 – červenec 2011
Název: Servisní tréninkové centrum – Kosmonosy
Objednatel: ŠKODA AUTO a.s.
Projekt: Ing. arch. Michal Ježek, ATELIER TSUNAMI s.r.o.
Doba výstavby: říjen 2010 – listopad 2011
Stavba hangáru pro společnost ABS Jets je pozoruhodná
zejména svým konstrukčním řešením. Aby byl zachovaný volný průjezd letadel dovnitř a ven z haly, tvoří celou
její severní stěnu vrata, která nemají nosné dělicí sloupy.
Ocelová příhradová střešní konstrukce nad hangárem je
proto zavěšena na třech 24 m vysokých monolitických
železobetonových pylonech.
Hangár je založen na velkoprůměrových pilotách, jeho
obvodové stěny tvoří prefabrikovaná a monolitická železobetonová konstrukce, na niž je zavěšen obvodový plášť
ze sendvičových panelů. Hala o rozměrech 130 x 39 m
má podlahu provedenou tak, aby přenesla zatížení téměř
3580 tun na m². Její povrch tvoří cementobetonový kryt
opatřený světlou samonivelační polyuretanovou stěrkou.
Celou čelní obvodovou stěnu objektu tvoří 125 metrů
široká a přes devět metrů vysoká hangárová vrata složená z osmi vrátní. Dvě z nich jsou dělené na dvě části
a je v nich zřízen otvor, vybavený po obvodu nafukovací
manžetou, která dokáže adaptabilně dotěsnit ocasní část
parkovaného letounu delšího, než je šířka haly.
Hangár, jehož výstavbu řídil tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3, slouží společnosti ABS Jets pro správu
a provoz vlastních letadel, obchodní leteckou dopravu za
úplatu, skladování, handlingové služby a úschovu i parkování zejména menších tryskových letadel.
Servisní tréninkové centrum – Service Training Center
postavil tým Ing. Lukáše Zeleného z divize 1 v zastavěné
městské části obce Kosmonosy na severním okraji automobilového města Mladá Boleslav. Díky unikátní poloze
a svému architektonickému vzhledu se jeho budova stala
významnou místní dominantou. Slouží pro výuku zaměstnanců servisních a obchodních partnerů společnosti
ŠKODA AUTO z celého světa. Její vedení velmi dobře ví,
že návštěva servisního místa je vedle koupě vozu jednou
z mála možností, kdy se výrobce aut může dostat do přímého kontaktu se zákazníkem a získat informace o jeho
spokojenosti s výrobky své značky. V Kosmonosích proto
vyrostlo jedno z nejmodernějších vzdělávacích center
v oblasti automobilovém průmyslu.
Architektonické řešení objektu klade důraz především
na funkčnost provozu a střízlivost forem. Za jeho hlavní
charakteristický rys je možné označit transparentnost. Ve
strohých maximálně prosklených převýšených učebnách
jsou vystaveny modely nových vozů, které jsou po setmění vyzdviženy na zvedáky a bodově nasvětleny. Kromě
propagace vozů je cílem tohoto řešení i snaha architektů
promítnout do vnějšího výrazu stavby vnitřní konstrukční
řešení jejích okrajových traktů s běžnou výškou podlaží
a vloženého středního traktu s převýšenými učebnami.
Budova získala průkaz energetické náročnosti třídy A.