strana 3

zp r a v odajs t v í z di v iz í

1

Nové pracoviště pro biology a chemiky

Za 17 měsíců vyrostla pod vedením Ing. Petra Kosto­

mlatského z divize 9 v pražských Lysolajích druhá

budova Ústavu experimentální botaniky (foto č. 1). Doplnila tak o další výzkumné pracoviště zdejší vědecko-výzkumný areál, jenž tvoří Ústav radiotechniky a elektroniky a Ústavy geologických a chemických procesů.

Podlouhlou čtyřpodlažní budovu, která má dvě předsunutá spodní podlaží s terasou nahoře, dominantní schodišťové věže a rozdílnou výšku východní a západní části,

měly podle původních plánů zaplnit především biologické

laboratoře. Investor však v průběhu stavby rozhodl, že

budovu budou využívat nejen biologové, ale také chemici, což mělo zásadní dopad do projektu vzduchotechniky

a vytápění. „Například příkon pro vytápění se v důsledku

použití nezbytné nové ventilace navýšil o 40 %. Kvůli ní

jsme museli změnit i provedení fasádního pláště,“ říká vedoucí projektu Ing. Kostomlatský. Jádrovou omítku tedy

nahradil kontaktní zateplovací systém, který objekt posunul do lepší třídy ekologické stupnice. Tím se investorovi

v dlouhodobém horizontu vyrovnala i počáteční investice

do technologického vybavení. Za klíčovou stránku zdár-

2

ného dokončení celé zakázky považuje Ing. Kostomlatský

především koordinaci zednického servisu a jednotlivých

dodávek instalací a technologií (foto č. 2 a 3). „Do nezáviděníhodné situace jsme se dostali nejen v důsledku změny

užívání objektu, ale i ve chvíli, kdy topenářský dodavatel

upadl do insolvence. Celý systém vytápění proto musela

dokončit jiná firma,“ vzpomíná.

Ačkoli druhá budova Ústavu experimentální botaniky

vznikla pod vedením divize 9, na její výstavbě se vystřídala řada pracovníků napříč celou Skupinou Metrostav.

Divize 6 prováděla železobetony, zednický servis divize 9

a pracovnici firmy Pragis se podíleli na zakládání. Pod

dalšími částmi stavby jsou podepsány i divize 11 či společnost METROS. Všichni společně dokázali, že Skupina

Metrostav umí zvládnout i nástrahy a změny zakázky

a dokončit dílo včas. „Se spoluprací v rámci Skupiny jsem

velice spokojen. Těší mě i fakt, že jsme navázali velmi

dobré vztahy s investorem, který od začátku projevoval

velkou součinnost na realizovaném díle, a to je v dnešní

době dost výjimečné,“ uzavírá Ing. Kostomlatský.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

3

Reprezentativní sídlo v zámeckém parku

Jen málo společností se může pochlubit, že má sídlo

na zámku. Patří mezi ně firma Dynex Technologies,

jejíž nová administrativně-provozní budova vyrostla

v bývalém zámeckém parku v Buštěhradě. Společnost,

zabývající se výrobou a servisem přístrojů a diagnostického zařízení pro mikrobiologické, imunologické

a molekulárně-biologické laboratoře, do ní sestěhuje

provozy, jež dosud měla rozmístěny na více místech.

I když šlo o standardní, poměrně nenáročnou zakázku, pracovníci divize 3 se na ní rozhodně nenudili. Vedoucí projektu Ing. Michal Mašek na vysvětlenou uvádí:

„V průběhu prací, od jejich zahájení v březnu 2011 až do

ukončení v květnu 2012, došlo na stavbě k poměrně značnému množství změn včetně zásadnějších konstrukčních.“ Za největší zásah do původního projektu označil

nový gastro provoz. Zcela nově se navrhovaly i veškeré

slaboproudé systémy, třeba docházkový, zabezpečovací

a kamerový, aby plně vyhovovaly požadavkům investora.

„Zadání pro tyto technologie jsme obdrželi necelé dva

měsíce před kolaudací. Množství změn výmluvně dokládá

téměř 200 změnových listů, které jsme na základě jeho

požadavků investorovi předložili,“ doplňuje Ing. Mašek.

„Pokud bychom stavěli objekt podle zadávací dokumentace, mohli bychom ho dokončit o 4 měsíce dříve,“

řekl. Jednotlivé etapy výstavby ze začátku probíhaly dle

plánu a všechny milníky pracovníci plnili dřív, než požadovala smlouva o dílo, některé i s předstihem dvou či tří

měsíců. Poté však přišly změny a stavbaři museli vynaložit značné úsilí, aby práce dokončili v požadovaném

termínu. Díky dobré spolupráci všech subdodavatelů

včetně firmy Subterra se dílo nakonec podařilo dokončit

včas. Předávací řízení proběhlo v červnu, teď se provádějí

drobné vícepráce vyžádané investorem.

V třípodlažní budově pro 120 zaměstnanců (foto) jsou

kromě zmiňované kuchyně s jídelnou prostory pro vývoj,

výrobní a servisní činnosti, laboratoře, sklady a administrativu. I když se z finančních důvodů nepodařilo uskutečnit všechny záměry investora, jež měly napomoci tomu,

aby se pracovníci a návštěvníci Dynex Technologies cítili

v Buštěhradu „jako na zámku“ (odpadl např. plánovaný

vodopád před vstupem, akvárium ve vstupní hale a provětrávaná fasáda s živými rostlinami po celé své ploše), je

i tak nová budova důstojným a reprezentativním sídlem.

Jaroslav Růžek, foto Josef Husák

První část je hotová, druhá končí, třetí běží

Divize 3 pracuje už rok v kladenském areálu společnosti LEGO Production. První etapu výstavby zdejších

výrobních i skladovacích hal a administrativních budov

dokončila letos v březnu. Další dvě haly, jejichž vybudování bylo součástí druhé etapy díla, uvedla do zkušebního provozu před pár dny. Už dnes ale v Kladně-Kročehlavech roste pod dozorem týmu Ing. Stanislava

Červeného i poslední, třetí část projektu – zejména

zakladačový sklad II a manipulační budova.

Dvě výrobní haly a jedna skladová – všechny s vestavbami – a dvě administrativní budovy (foto č. 1) spolu

s doprovodnými objekty, komunikacemi a parkovištěm

už naplno slouží kompletaci známých stavebnic značky

LEGO. V halách s označením A a B, v nichž jsou opět

administrativní vestavby a vedle nich upravené venkovní

plochy a vrátnice, už od konce června běží zkušební provoz a divize 3 se je chystá předat do užívání investorovi.

Těžiště pozornosti divizního týmu Ing. Petra Macháčka, který v lednu kvůli velké náročnosti zakázky posílil

nový vedoucí projektu Ing. Červený, se nyní přesunulo

na stavbu zakladačového skladu II, manipulační haly

a nadzemního tunelu, jenž novou část areálu propojí

s částí provozovanou. „I u těchto objektů už práce pokročily,“ popisuje Ing. Červený. „Prefabrikovaný skelet manipulační haly je hotový včetně opláštění a dokončujeme

na něm střechu. Základovou desku zakladačového skladu

a soklové stěny předáme 30. června investorovi, aby

na nich mohl začít budovat ocelové regály a technologie

1

nutné pro provoz automatického zakladače. Celý objekt

s obestavěným prostorem 5260 m³ opláští až sendvičové

panely kotvené ke konstrukcím regálů. Cca 120 m dlouhý

nadzemní spojovací tunel bude asi 5 m široký, 2,5 m vysoký a vedle zaměstnanců se v něm v odděleném prostoru

budou pohybovat dva paletové dopravníky. Kolegové z divize se už chystají na montáž jeho ocelové konstrukce.“

Ačkoliv zakázka v Kladně zahrnuje převážně výstavbu

výrobních hal (foto č. 2), jsou všechny vybaveny technicky nadstandardními prvky a technologiemi s důrazem

na úsporu energií. Zateplení obvodového pláště je proto

nezvykle vysoké, okenní otvory jsou osazeny trojskly,

ohřev teplé vody zajistí v budoucnosti z velké části solární

panely. V každém svítidle je namontované pohyblivé čidlo

a budou se stmívat nejen podle zaznamenané přítomnosti

osob, ale i podle intenzity denního osvětlení. Velký důraz

provozovatel klade i na výkonné chlazení, samozřejmostí

je strukturovaná kabeláž, systémy kamer, EZS, EPS i kontroly vstupu a docházky. V objektech je zaveden i závodní

a evakuační rozhlas a síť wi-fi.

Investor v Kladně je velmi náročný na kvalitu díla

včetně plnění všech termínů. Výstavbu nových i úpravy

stávajících objektů, které umožní jejich vzájemná propojení, proto musí naše divize 3 ukončit přesně podle smlouvy

v březnu 2013, kdy bude jako dodávka investora uveden

do provozu i automatický zakladač v nejnovější hale.

Ing. Červený předpokládá, že díky zkušenostem techniků

z jeho týmu se tento termín podaří dodržet.

2

Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2012

Po Centru technického vzdělávání v Ostrově a rekonstrukci františkánského kláštera v Hostinném, o kterých jsme

psali v minulé čísle našich novin, dnes představujeme další dva objekty, na jejichž výstavbě se podíleli pracovníci Metrostavu a naše společnost je přihlásila do prestižní soutěže Stavba roku 2012.

Název: Hangár N, Letiště Ruzyně Jih

Objednatel: ABS Jets, a.s.

Projekt: AGA – Letiště, s.r.o.

Doba výstavby: říjen 2010 – červenec 2011

Název: Servisní tréninkové centrum – Kosmonosy

Objednatel: ŠKODA AUTO a.s.

Projekt: Ing. arch. Michal Ježek, ATELIER TSUNAMI s.r.o.

Doba výstavby: říjen 2010 – listopad 2011

Stavba hangáru pro společnost ABS Jets je pozoruhodná

zejména svým konstrukčním řešením. Aby byl zachovaný volný průjezd letadel dovnitř a ven z haly, tvoří celou

její severní stěnu vrata, která nemají nosné dělicí sloupy.

Ocelová příhradová střešní konstrukce nad hangárem je

proto zavěšena na třech 24 m vysokých monolitických

železobetonových pylonech.

Hangár je založen na velkoprůměrových pilotách, jeho

obvodové stěny tvoří prefabrikovaná a monolitická železobetonová konstrukce, na niž je zavěšen obvodový plášť

ze sendvičových panelů. Hala o rozměrech 130 x 39 m

má podlahu provedenou tak, aby přenesla zatížení téměř

3580 tun na m². Její povrch tvoří cementobetonový kryt

opatřený světlou samonivelační polyuretanovou stěrkou.

Celou čelní obvodovou stěnu objektu tvoří 125 metrů

široká a přes devět metrů vysoká hangárová vrata složená z osmi vrátní. Dvě z nich jsou dělené na dvě části

a je v nich zřízen otvor, vybavený po obvodu nafukovací

manžetou, která dokáže adaptabilně dotěsnit ocasní část

parkovaného letounu delšího, než je šířka haly.

Hangár, jehož výstavbu řídil tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3, slouží společnosti ABS Jets pro správu

a provoz vlastních letadel, obchodní leteckou dopravu za

úplatu, skladování, handlingové služby a úschovu i parkování zejména menších tryskových letadel.

Servisní tréninkové centrum – Service Training Center

postavil tým Ing. Lukáše Zeleného z divize 1 v zastavěné

městské části obce Kosmonosy na severním okraji automobilového města Mladá Boleslav. Díky unikátní poloze

a svému architektonickému vzhledu se jeho budova stala

významnou místní dominantou. Slouží pro výuku zaměstnanců servisních a obchodních partnerů společnosti

ŠKODA AUTO z celého světa. Její vedení velmi dobře ví,

že návštěva servisního místa je vedle koupě vozu jednou

z mála možností, kdy se výrobce aut může dostat do přímého kontaktu se zákazníkem a získat informace o jeho

spokojenosti s výrobky své značky. V Kosmonosích proto

vyrostlo jedno z nejmodernějších vzdělávacích center

v oblasti automobilovém průmyslu.

Architektonické řešení objektu klade důraz především

na funkčnost provozu a střízlivost forem. Za jeho hlavní

charakteristický rys je možné označit transparentnost. Ve

strohých maximálně prosklených převýšených učebnách

jsou vystaveny modely nových vozů, které jsou po setmění vyzdviženy na zvedáky a bodově nasvětleny. Kromě

propagace vozů je cílem tohoto řešení i snaha architektů

promítnout do vnějšího výrazu stavby vnitřní konstrukční

řešení jejích okrajových traktů s běžnou výškou podlaží

a vloženého středního traktu s převýšenými učebnami.

Budova získala průkaz energetické náročnosti třídy A.