Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 2
Další čiovní dům se v Praze změní nahotel
VPraze narohu Tyršovy aLegerovy ulice stojí odkon-
ce 19. století činžovní dům se šesti nadzemními podla-
žími apodkrovím. Sloužil jako administrativní budova
s lékskými ordinacemi, teď by se během jednoho
roku měl přeměnit nahotel se 187 lůžky. Jeho staveb
úpravy aístavbu provádí tým Aleše Synka zdivize 1.
Při rekonstrukci zůstanou některé architektonické
prvky domu zachovány. Jedná se především ouliční prů-
čelí s bohatým eklektickým tvaroslovím (foto), průjezd
sklenbami aštukovou výzdobou aprostory tzv. veřejho
interru, tedy schodtě a jeho podesty i mezipodesty
smozaikovými dlažbami. Opravy se dká také litino
zábradlí, neckové klenby nad podestami či okna propojují-
cí prostor schodiště schodbami. Počítá se také svyitím
vodních vstupních vrat a špaletových oken ve všech
fasách. Vsuterénu by měly zůstat cihelné klenby.
Stavební úpravy především objekt uzpůsobí novému
účelu. Vedvorní části střešho pláště vznikne sdruže
vikýř asměrem doulice budou dostřechy osazena stř
okna. Prostlí nově budované obytné podkoroví, jeh
dispozice okopíruje spodní podlaží. Dům dostane novou
střešní krytinu zdvojité bobrovky, stejnou, jako byla stá-
va. Tým Ale Synka ještě kčinžáku přistaví evakuační
výtah apočítá isúpravou dvora, kde vznikne přístupová
rampa, jež vyrovná rozl mezi ním aízemím domu.
Dnes už stavbaři dokončili demoliční práce asoustře-
dí se naposilování stropch konstruk. „Kromě toho při-
pravujeme výnu krovu akrytiny aprovádíme překlady
nad novými otvory vezdivu apodezdívkami základového
zdiva,“ říká vedoucí projektu. Prote stavební povolení
bylo vydáno až dva měsíce po převzetí staveniště, má
divize 1 opravdu napilno, aby stihla termín plánovaného
dokončení vbřeznu příštího roku. Stejně jako upodob-
ch staveb itady je totiž může každý den čekat nemilé
překvapení vpodobě nepředvídatelných komplikací, které
by harmonogram jtě více napnuly. Zatím však vše běží
podle plánu a tým Ale Synka si doe poradil isnedo-
statkem místa na staveništi, které je omezeno rušnými
ulicemi. Jak si představuje hoteliér, mohli by se proto už
nazačátku ktna 2015 vnovém hotelu ubytovat fanoušci
79. mistrovství světa vhokeji, které Praha bude hostit.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
roky soudu pomohly
Dle dohody z25. dubna 2014 uhradilo hl. město Praha
Metrostavu dlužnou částku více než 2,7 miliardy Kč
za práce provedené na tunelovém komplexu Blanka
aMetrostav do 30.září dokončí všechny stavební prá-
ce, které zprovoznění této dopravní stavby podmiňují.
Téměř celá Blanka je už postavební stránce hotová.
Ruch panuje jen naTrojském mostě (foto č. 1), který se
sice zal stavět se zpděním, ale může být ihned po
30.září letošho roku otevřen. Pokládka aúpravy (foto
č.2) tramvajových kolejí (foto č.3) tu proto finují. Vra-
žech tunelech zTroje naLetnou (foto č.4) či vhloube-
ch tunelech uovatky UVorlíků (foto č. 5) aani dál
kMalovance (foto č. 6) však už běžně žádné zastnance
Metrostavu nezahlédnete. Pokud nedozorují práce vtech-
nických chodbách či centrech, řídí většinou jen zárné
úpravy terénů pobž výjezdů ztunelů aposkytují nezbytné
ípomoci pro montáž technologie na základě padavků
jeho dodavatele, společnosti ČKD DIZ.
Ing.Davida Štochla,
vedoucího projektu zdivize 6
Profesní životopis Ing.Štochla se dá snadno zapama-
tovat – poprůmyslovce veZborovské absolvoval obor
pozemní stavby na Fakultě stavební ČVUT v Praze.
Vdivizi 6 začal pracovat už při studiu, před 18 lety.
Kde jste zínal ajak postupoval váš pracovní život?
První nabídka, kterou jsem pomáhal připravovat, byla
nabytový arl Mrázovka, ale raději si vzpomenu napla-
vené tunely metra pod Vltavou, kde jsem se zpřípraváře
stal stavbyvedoum. Dostat se hned nazačátku kariéry
ktakto unikátní stavbě pro mě znamenalo velkou školu ži-
vota. Zlom vpráci mi pak přinesl přechod navodohospo-
řské stavby, kekterým jsem si doplnil autorizaci. Bavily
mě, prote se unich dá vždy očekávat nějaká slitost,
eba v zakdání. Taky musíte víc sledovat předpověď
poča. Nejen nástup mrazu kvůli betonážím či z,
ale také kdy, kde ajak zaprší. Pak jsem dostal nastarost
Kauflandy. Po, co jsem dva postavil akjejich centrále
istavěl patro kanceláří, přišel třetí zlom – stavba vza-
hraničí, v Polsku. Už rok a l pracuji na modernizaci
protipovodňových opaení navodní nádrži Nisa astejně
dlouhou dobu tu jtě máme skolegy před sebou. Mimo-
chodem je to moje první vodohospořská stavba, kde
jsme zatím nešili povodeň. Doum, že nám to vydrží.
V Polsku pracujete ve sdružení s místními firmami
asdivizí 4. Vjakém stadiu se stavba naczí?
Divize 6 buduje bní řízený přepad nádrže spohyblivý-
mi uzávěry, který vypadá jako 160 m dlouhý pětipolový
klapkový jez, a spadiště. V současnosti koíme jejich
železobetonové konstrukce apřipravujeme se namontáž
technologií. Součástí naší zakázky je i most, který pro
s už brzo začnou stat kolegové ze čtyřky. Přestavbu
dalšího mostu včetně modernizace technologické lávky
pak jtě provedou uhlavho výpustho objektu nádrže.
Jak podle vás fungujepolské stavebnictví?
Zamco vČesku se staví způsobem, kterému říkám zbu-
duj azdokladuj, praxi vPolsku bych zjednodušeně shrnul
dohesla zdokladuj abuduj. Veškeré doklady kmaterm
totiž investor vyžaduje předem a podhají schválení –
nejen třeba při výběru fasády jako u nás, ale naíklad
iuštěrkopísku pod základovou spáru – přestože jsou uve-
deny vprojektové dokumentaci. Odpodnost dodavatele
se mi zase zdá být vPolsku oco menší, prote je roz-
lněná avelkou část jí nese taměí inženýr vpozici tech-
nického dozoru investora – co odsouhla, zato odpoví.
Jak se domlouváte akde bydte?
me asi 10členný česko-polský tým. Jeden náš český
kolega studoval veVaršavě apolštinu dobře ovdá. My
ostatní se domlouváme, řekl bych, slovansky – hlavní je
naposlouchaná polština, ale jiný kolega je Slovák, atak
chá dořeči slovetinu, já maturoval zruštiny, pár slov
řekneme ičesky – a rozume si. Bydme vNise, aikdyž
jsem se ze začátku obával ponorkové nemoci, jsme vpo-
ho. Misi se střídají vturnusech amy ostatní jezme
vpondělí doPolska akoncem týdne zpět domů. Dost času
tak strávíme zavolantem. Dokončil jsem však už druhou
stavbu vKroříži, atak mně těch kilometrů v autě ubude.
Liší se vaše práce vPolsku odté vČeské republice?
Ze začátku jsme si tu připadali jako exoti. Metrostav
totiž nikdo neznal, prote jediná reference tu byl most
v Chełmku, a trvalo dlouho, než se místní přesvědčili,
že stat umíme. Jinak je to tu podobné jako us, jen
Poláci nepracují ovíkendech. Je obtížné přemluvit je, aby
išli nastavbu vsobotu, a vneli jdou dokostela. Chtěl
bych se však volch víkendů dkat i doma, protože
vponlí tu vidím odpinujší lidi světší chutí doprá-
ce. Samozřejmě to ale tak nejde všude. Mám jen dojem,
že se zezakázek vytrácí lidská stránka. Vše se ří tvr
manažersky – důležitý je úkol avýsledek anikdo se neptá,
jak cíl dosáhnout. Člověk je jen jako zbytečný náklad, ale
vestavebnictví to bez něj nejde. Mná to souvisí sdo-
bou, kdy převažují maily a SMS. Než by se lidé setkali, rad-
ši sednou kinternetu. Tímhle směrem ale jít nechci a
se těším, až si skolegy dáme ver uNisy fotlek apivo.
strana 2
PME SE
1
Estakáda roste napatentované skri
Stavbu levého mostu ve 2. patře MÚK Opatovice pro-
dějí pracovníci provozu mostních konstrukcí divize4
pro tým kolegy Ing. Richarda Rakouše. Rozčlenili ji
natři části. Pětipolový díl hlavho mostu srozpletem
aosmipolovou rampu staví napevné skruži. Kprove-
dení kilometrové estakády se 14 poli, která vevýšce až
20 m překlene kruhový objezd, používají skruž přesuv-
nou, jež princip získal vdubnu patentovou ochranu.
„Naše přesuvná skruž ale není žádná novinka, znala
ji už mostní divize firmy Stavební obnova železnic (SOŽ),
která vroce 2004 přešla pod náš provoz mostních tech-
nologií,“ říká jeho současný vedoucí Ing.Martin Ředina
adoplňuje: „Odté doby jsme skruž úspěšně poili ipro
stavbu mostů naR6 alnního mostu Dobkovky. Teď
jsme ji ale museli upravit a zesílit, prote rozpětí polí
opatovické estakády je větší adosahuje až 60 m.“
esuvné skruže na betonáž vodorovch nosch
konstrukcí mostů si firmy obvykle zajišťují na míru podle
konktní zakázky. Skruž Metrostavu má ale tu výhodu, že
je univerzální, zinventárho materiálu alze ji opakovaně
používat pro stavbu mostů srůzmi tvary komorových
nosníků. Jejím základem jsou typizované příhradové
arozeratelné ŽM 16, které obvykle sloí jako mostní
provizoria. Divize4 je získala buď odS, nebo nedávno
podemontáži provizorho tramvajového mostu vTroji.
Skruž se skdá ze dvou tubusů. Vípadě té opato-
vické to jsou asi 109 m dlouhé a 3 m široké prostorové
nosníky se dma 4,1 m vysokými stěnami (foto č. 1).
Najednom konci jsou přes te zašené najiž hotovou
nosnou konstrukci, nadruhé straně jsou uložené napro-
vizorní piřové podpěře (foto č. 2) a mezipodporách
zmaterlu PIŽMO. Vpracovní poloze jsou tubusy těsně
spojeny soustavou příčch nosků tak, aby na nich
mohlo být uzaeno bednění nosné konstrukce mostovky.
Podokončení betonážního taktu aodklopení bednění se
tubusy příčně odsunou, aby mohly objet piř, skruž se
pomocí hydrauliky posune dopředu ocelou délku taktu
apráce může pokračovat.
„Vzhledem knedostatku místa jsme skruž u Opatovic
sestavovali ze 3m segmentů vevýšce naplošině akus
jsme jí dokonce museli zasunout zpět pod hotový most,“
popisuje Ing.Ředina adopuje: „esuvná skruž um-
ňuje zkrátit dobu výstavby vodorovných konstrukcí mos-
tu asi napolovinu. Její montáž je ale nákladnější, proto se
obvykle vyplatí až u mostů, které mají víc než 10 polí.“
Na ech částech stavby u Opatovic pracuje dnes
na 80 dělků a 10 techniků z provozu mostch tech-
nologií divize 4, které namístě řídí hlavní stavbyvedoucí
Ing.Martin Slovák. Naestakádě jim dnes jeden pracovní
takt zabere asi 38 dní. Chtěli by jej ale zkrátit jen natřicet.
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_11_2014.indd 2 24.06.14 14:05
Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (418 ms)

Rendering Strana 3 (102914): (0/1) (399 ms)

Rendering Strana 2 (102911): (0/1) (446 ms)

Rendering Strana 1 (102909): (0/1) (444 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3009/vth119266-1.jpg (3x)

 i3009/vth119268-1.jpg (3x)

 i3009/bg102911.svg

 i3009/vth119271-1.jpg (3x)

 i3009/vth119277-1.jpg