strana 3

Jordán se brzy naplní

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Obnova Jordánu v Táboře, na které se podílely i divize

Metrostavu, se chýlí ke svému závěru. Podle původních plánů už sice mělo být touto dobou vše hotovo,

práce ale pozdržely dvě povodně – v prosinci 2012

a v červnu 2013. Obě poškodily provizorní hráz, která

oddělovala spodní zcela vypuštěnou polovinu nádrže

od horní, v níž byla hladina pouze snížena, aby sloužila

jako dočasný domov rybám a dalším živočichům.

„Loňská povodeň dosáhla asi 500leté úrovně a v místním povodí překonala záplavy z roku 2002. Kompletně vypuštěnou nádrž jsme při ní měli během pár hodin zaplněnou a další přítok vody mohl podle vodohospodářů vést až

k přelití koruny zemní hráze, což by mohlo znamenat i její

destrukci,“ popisuje nejhorší okamžiky stavby vedoucí

projektu Ing. Petr Šimák z divize 6. „Pravděpodobně tomu

zabránila v té době sice ještě ne úplně dokončená, ale už

vyražená odpadní štola, která umožnila už od začátku povodně převádět z nádrže přibližně 5 m³ vody za sekundu

a tím příznivě ovlivnila transformaci povodňové vlny.“

Už tehdy vlastně stavbaři splnili cíl projektu – vybudováním spodní výpusti Jordánu umožnit regulovat výši

Malé projekty divize 6

Každá správně dokončená zakázka je pro Metrostav

důležitá, řada menších staveb ale pozornosti firemních

novin uniká. Čas od času se také je sluší připomenout,

protože každá z nich je pro své okolí zajímavá.

V Praze 6 třeba vybudoval tým Ing. Josefa Holady

na ploše téměř 15 000 m2 přízemní objekt se třemi prodejnami (foto č. 1). Výhledově bude nadstavěn patrem,

kde by mělo být bowlingové centrum a kanceláře. „Stavbu

jsme museli v krátkém termínu provést přes zimní období,

s čímž se potýkali zejména pracovníci firmy Pragis při

provádění pilot a ražené části kanalizační přípojky a naši

betonáři vedení Petrem Hanzlíkem, kteří prefabrikovaný

skelet objektu doplňovali soklovou a opěrnou zdí a drátkobetonovou podlahovou deskou,“ vzpomíná Ing. Holada.

V Lišově u Českých Budějovic pracoval tým Jaroslava

Jedličky hned na dvou stavbách. Dvoupodlažní novostavbu areálu Technických služeb (foto č. 2) s kancelářemi,

zázemím a garážemi pro 8 vozů předal 20. května. Práce

tu komplikovaly sanace, protože na místě staveniště dřív

stála čistička, a hlavní řad kanalizace, kvůli němuž muselo

dojít ke změně projektu. Druhou stavbu ukončí divize 6

Staveniště nad Modřanskou roklí znovu ožilo

1

hladiny v nádrži, a zvýšit tak ochranu okolí před povodněmi. Toto historické vodní dílo z roku 1492 totiž nebylo

možné vypouštět. Naposled se tak stalo v roce 1830, a to

pomocí dřevěných potrubí a výpustí v zemní hrázi. Potrubí

však byla časem zanesena a nikdo dost dobře nevěděl,

kde výpusti jsou. Pracovníci z divizí 6, 1 a 11, kteří na akci pracovali spolu s firmami DAICH a ZVÁNOVEC, museli

proto pro vypuštění nádrže použít čerpadla a potrubní

násosky a nakonec provést i dva odtokové vrty.

„Pro odbahnění Jordánu, ze kterého jsme vytěžili

262 509 m3 sedimentu, jsme použili speciální plovoucí

bagr na pontonových pásech. Štoly a šachty razil tým divize 1 v čele s Jiřím Novákem technologií NRTM a pomocí

několika tun trhavin,“ popisuje Ing. Šimák a pokračuje:

„Řešit jsme museli i bezpečnost a přežití veškerého tvorstva, nejen vodního. Zajistili jsme proto nepřerušovaný

přítok vody do nedaleké štičí líhně. Na odlovu, přesunech

a evidenci škeblí a velevrubů pak spolupracovali biologové

z AV ČR. Dost práce měli u Jordánu i pyrotechnici, kteří

museli zlikvidovat mnoho na dně nalezené munice.“

Přes 200 m dlouhá spodní výpusť je dnes hotová a vede od vtokového objektu z nejhlubšího místa Jordánu přes

objekt uzávěrů (foto č. 2) – dřevěné obložení jej na hrázi

maskuje za rybářský srub – po vyústění u paty Jordánského vodopádu (foto č. 1). Mimo její výstavbu stavbaři

upravili a odbahnili část dna a zrevidovali i opravili hráz.

„Zbývá ještě dokončit odbahňování, komunikace,

opevnit břehy a vybudovat příbřežní ostrov. Zároveň běží

zkoušky technologie uzávěrů. To vše se už ale děje za částečného naplnění Jordánu. Až budou i tyto práce hotovy,

bude možné uzavřít výpusť a napustit jej naplno,“ uzavírá

Ing. Šimák. Definitivní konec akce je plánován na závěr

července. Pak už bude Jordán opět plně sloužit k rekreaci.

Není příliš obvyklé, aby se nějaká stavba hned po zahájení úplně zastavila. Výjimkou v tomto směru se

stala výstavba projektu Nad Modřanskou roklí v Praze.

Stavba čtyř bytových domů v Praze-Kamýku začala

v prosinci roku 2012. Nicméně už v červenci následujícího

roku, po dokončení všech podzemních podlaží a provedení nezbytných zásypů, aby byla stavební jáma zajištěna

proti sesuvu půdy, byly práce zastaveny kvůli odvolání

spolumajitelů sousedních pozemků proti stavebnímu povolení. To bylo zrušeno a stavba mohla pokračovat až po

vydání nového, od letošního března, kdy ji po Ing. Davidu

Tůmovi z divize 6 převzal jeho kolega Ing. Pavel Řezníček.

Zhruba za rok by už ale měly nad Modřanskou roklí

vyrůst čtyři bytové domy F, G, H a I spojené třemi suterény. Ve 3. a 2. podzemním podlaží v nich vznikne celkem

Metrostav_11_2014.indd 3

V Praze na Kačerově budují pracovníci divize 5 novou

železniční zastávku. Jde sice o menší akci, významně

ale zasáhne do systému dopravy a mnoha Pražanům či

obyvatelům blízkých regionů zpříjemní život. Zastávka

totiž vzniká v bezprostřední blízkosti stanice metra C

Kačerov (mapa), kde je možný i přestup na několik městských autobusových linek, a cestujícím, kteří

do hlavního města přijíždějí vlakem ve směru od Čerčan a Dobříše, zjednoduší přestup na MHD (a naopak).

Zakázka, která začala letos v březnu, by měla skončit

už v listopadu. Stavbaři v jejím průběhu postaví nejen samotné 150metrové nástupiště s přístřeškem pro cestující,

ale i všechny potřebné přístupové chodníky včetně zárubních zdí. Zároveň rozšíří vstup do podchodu pro pěší pod

Michelskou ulicí, který přímo navazuje na stanici metra,

upraví železniční svršek a spodek a zastávku i chodníky

vybaví veřejným osvětlením a informačním systémem.

Součástí prací bude i stabilizace svahu u trati, odtěžení zbytku jeho starého sesuvu a pochopitelně i nezbytné

závěrečné zkrášlení místa sadovými úpravami. „Přístup

ke staveništi nám komplikuje svah u trati, která v tomto

1

2

–mv–, foto JH, vizualizace Central Group

U metra na Kačerově vzniká železniční zastávka

–jar–, foto Josef Husák

2

447 parkovacích stání pro obyvatele sousedních domů,

v 1. PP by mělo být 181 parkovacích míst pro rezidenty.

Objekty F a H jinak vyrostou do výšky 8 NP, sousední

domy G a I budou mít ještě o patro víc (vizualizace).

V každém z domů F a H architekti naplánovali 47 bytů

1+kk až 5+kk, G a I budou mít každý o čtyři méně, přičemž v posledních patrech se rozloží mezonety. I v těchto

domech budou převládat dispozice 1–2+kk, ale budou zde

i 3–5+kk. Několik menších jednotek budou ateliéry.

Stavba dnes běží naplno, což dokazují slova vedoucího

projektu: „Na domech F a G stavíme železobetonové konstrukce v 6. NP (foto), domy H a I mají zatím konstrukce

vystavěné do 3. NP. V suterénech a v přízemí jsme začali

zdít a kromě toho v patrech provádíme stoupačky instalací

a v suterénech ležaté rozvody elektro. Na konci prázdnin

bychom potom mohli oslavit glajchu a začít s fasádami.“

Ačkoli se jinak jedná o standardní stavbu bytových

domů, upozorňuje Ing. Řezníček na jedno specifikum:

„Přípojky dešťové kanalizace pro objekty H a I do ulice

Papírníkova musíme provádět pomocí raženého tunelu asi

7 m hluboko pod komunikací. Nemohli jsme tu postupovat

běžným otevřeným výkopem, protože Technická správa

komunikací nám nepovolila rušnou ulici uzavřít.“

Až tým Ing. Řezníčka příští rok v červenci domy nad

Modřanskou roklí dokončí, přiřadí se k dalším projektům,

třeba na Zahradním Městě či Zličíně, které Metrostav

úspěšně realizoval pro společnost Central Group.

místě vede až v 16m zářezu. Dopravit materiál a stroje

na místo prováděných prací proto není vůbec jednoduché,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout. „Těžkosti

nám způsobují i výrony spodní vody, které se nepodařilo

objevit při hydrogeologickém průzkumu. Museli jsme tak

přehodnotit a zrevidovat některé navrhované pracovní

postupy,“ konstatuje stavbyvedoucí Ing. Jan Kantor, který

stavbu řídí na místě, a doplňuje: „Svah, v němž stavíme

přístupové cesty, tvoří navážky a zvětralé břidlice s podíly

jílu a štěrku. Jeho složení způsobuje absolutní nepředvídatelnost chování stěn v odřezu. Neobejdeme se proto bez

téměř nepřetržité spolupráce s geology a geotechniky.“

Většina prací však na stavbaře teprve čeká. Zatím odtěžili zhruba dvě třetiny sesuvu a udělali ve svahu odřez

pro bezbariérový přístup, který povede až do Michelské

ulice. V současnosti provádějí další potřebné zemní práce

a připravují se na vybudování gabionů podél přístupových

cest. V průběhu výstavby přitom počítají jen se dvěma

výlukami. První bude krátká, pouze dvoudenní, a odtěží

během ní patu svahu v místě sesuvu. Ta druhá bude trvat

25 dnů a bude využita pro vybudování nástupiště a stavební úpravy na železničním spodku a svršku.

Kačerovská zastávka by po svém dokončení – kromě

usnadnění přestupu na MHD – mohla přispět i k omezení

individuální dopravy a v případě provozní nehody zastoupit přerušenou trasu metra C směrem do centra města.

Bude zároveň i součástí plánů tzv. tangenciálních linek,

které by měly spojovat okrajové části Prahy a doplnit

síť městské hromadné dopravy o rychlé vlakové spojení po vzoru německé S-Bahn. Kromě souprav z Prahy

do Čerčan a Dobříše by zde mohly zastavovat i spoje nové

městské železniční linky z Radotína do Běchovic.

–jar–, zákres zastávky Jan Kantor

3

31. června, kdy městu předá zrekonstruované místní kino

(foto č. 3) včetně zázemí, výtahu a kanceláře starosty.

Pracovníci provozu ŽBK pod vedením Ing. Marka Kubra a Pavla Švece koncem dubna dokončili po necelých

pěti měsících hrubou stavbu domu Rokytka v Praze 9

(foto č. 4). „Podzemí jsme provedli jako bílou vanu z betonu PERMACRETE® od TBG Metrostav. Pět nadzemních

podlaží je zděných s monolitickými stropy,“ uzavřel výčet

nedávno dokončených menších staveb divize 6 Ing. Kubr.

–red–, foto archiv staveb divize 6

4

24.06.14 14:05