strana 3
Jordán se brzy naplní
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Obnova Jordánu v Táboře, na které se podílely i divize
Metrostavu, se chýlí ke svému závěru. Podle původních plánů už sice mělo být touto dobou vše hotovo,
práce ale pozdržely dvě povodně – v prosinci 2012
a v červnu 2013. Obě poškodily provizorní hráz, která
oddělovala spodní zcela vypuštěnou polovinu nádrže
od horní, v níž byla hladina pouze snížena, aby sloužila
jako dočasný domov rybám a dalším živočichům.
„Loňská povodeň dosáhla asi 500leté úrovně a v místním povodí překonala záplavy z roku 2002. Kompletně vypuštěnou nádrž jsme při ní měli během pár hodin zaplněnou a další přítok vody mohl podle vodohospodářů vést až
k přelití koruny zemní hráze, což by mohlo znamenat i její
destrukci,“ popisuje nejhorší okamžiky stavby vedoucí
projektu Ing. Petr Šimák z divize 6. „Pravděpodobně tomu
zabránila v té době sice ještě ne úplně dokončená, ale už
vyražená odpadní štola, která umožnila už od začátku povodně převádět z nádrže přibližně 5 m³ vody za sekundu
a tím příznivě ovlivnila transformaci povodňové vlny.“
Už tehdy vlastně stavbaři splnili cíl projektu – vybudováním spodní výpusti Jordánu umožnit regulovat výši
Malé projekty divize 6
Každá správně dokončená zakázka je pro Metrostav
důležitá, řada menších staveb ale pozornosti firemních
novin uniká. Čas od času se také je sluší připomenout,
protože každá z nich je pro své okolí zajímavá.
V Praze 6 třeba vybudoval tým Ing. Josefa Holady
na ploše téměř 15 000 m2 přízemní objekt se třemi prodejnami (foto č. 1). Výhledově bude nadstavěn patrem,
kde by mělo být bowlingové centrum a kanceláře. „Stavbu
jsme museli v krátkém termínu provést přes zimní období,
s čímž se potýkali zejména pracovníci firmy Pragis při
provádění pilot a ražené části kanalizační přípojky a naši
betonáři vedení Petrem Hanzlíkem, kteří prefabrikovaný
skelet objektu doplňovali soklovou a opěrnou zdí a drátkobetonovou podlahovou deskou,“ vzpomíná Ing. Holada.
V Lišově u Českých Budějovic pracoval tým Jaroslava
Jedličky hned na dvou stavbách. Dvoupodlažní novostavbu areálu Technických služeb (foto č. 2) s kancelářemi,
zázemím a garážemi pro 8 vozů předal 20. května. Práce
tu komplikovaly sanace, protože na místě staveniště dřív
stála čistička, a hlavní řad kanalizace, kvůli němuž muselo
dojít ke změně projektu. Druhou stavbu ukončí divize 6
Staveniště nad Modřanskou roklí znovu ožilo
1
hladiny v nádrži, a zvýšit tak ochranu okolí před povodněmi. Toto historické vodní dílo z roku 1492 totiž nebylo
možné vypouštět. Naposled se tak stalo v roce 1830, a to
pomocí dřevěných potrubí a výpustí v zemní hrázi. Potrubí
však byla časem zanesena a nikdo dost dobře nevěděl,
kde výpusti jsou. Pracovníci z divizí 6, 1 a 11, kteří na akci pracovali spolu s firmami DAICH a ZVÁNOVEC, museli
proto pro vypuštění nádrže použít čerpadla a potrubní
násosky a nakonec provést i dva odtokové vrty.
„Pro odbahnění Jordánu, ze kterého jsme vytěžili
262 509 m3 sedimentu, jsme použili speciální plovoucí
bagr na pontonových pásech. Štoly a šachty razil tým divize 1 v čele s Jiřím Novákem technologií NRTM a pomocí
několika tun trhavin,“ popisuje Ing. Šimák a pokračuje:
„Řešit jsme museli i bezpečnost a přežití veškerého tvorstva, nejen vodního. Zajistili jsme proto nepřerušovaný
přítok vody do nedaleké štičí líhně. Na odlovu, přesunech
a evidenci škeblí a velevrubů pak spolupracovali biologové
z AV ČR. Dost práce měli u Jordánu i pyrotechnici, kteří
museli zlikvidovat mnoho na dně nalezené munice.“
Přes 200 m dlouhá spodní výpusť je dnes hotová a vede od vtokového objektu z nejhlubšího místa Jordánu přes
objekt uzávěrů (foto č. 2) – dřevěné obložení jej na hrázi
maskuje za rybářský srub – po vyústění u paty Jordánského vodopádu (foto č. 1). Mimo její výstavbu stavbaři
upravili a odbahnili část dna a zrevidovali i opravili hráz.
„Zbývá ještě dokončit odbahňování, komunikace,
opevnit břehy a vybudovat příbřežní ostrov. Zároveň běží
zkoušky technologie uzávěrů. To vše se už ale děje za částečného naplnění Jordánu. Až budou i tyto práce hotovy,
bude možné uzavřít výpusť a napustit jej naplno,“ uzavírá
Ing. Šimák. Definitivní konec akce je plánován na závěr
července. Pak už bude Jordán opět plně sloužit k rekreaci.
Není příliš obvyklé, aby se nějaká stavba hned po zahájení úplně zastavila. Výjimkou v tomto směru se
stala výstavba projektu Nad Modřanskou roklí v Praze.
Stavba čtyř bytových domů v Praze-Kamýku začala
v prosinci roku 2012. Nicméně už v červenci následujícího
roku, po dokončení všech podzemních podlaží a provedení nezbytných zásypů, aby byla stavební jáma zajištěna
proti sesuvu půdy, byly práce zastaveny kvůli odvolání
spolumajitelů sousedních pozemků proti stavebnímu povolení. To bylo zrušeno a stavba mohla pokračovat až po
vydání nového, od letošního března, kdy ji po Ing. Davidu
Tůmovi z divize 6 převzal jeho kolega Ing. Pavel Řezníček.
Zhruba za rok by už ale měly nad Modřanskou roklí
vyrůst čtyři bytové domy F, G, H a I spojené třemi suterény. Ve 3. a 2. podzemním podlaží v nich vznikne celkem
Metrostav_11_2014.indd 3
V Praze na Kačerově budují pracovníci divize 5 novou
železniční zastávku. Jde sice o menší akci, významně
ale zasáhne do systému dopravy a mnoha Pražanům či
obyvatelům blízkých regionů zpříjemní život. Zastávka
totiž vzniká v bezprostřední blízkosti stanice metra C
Kačerov (mapa), kde je možný i přestup na několik městských autobusových linek, a cestujícím, kteří
do hlavního města přijíždějí vlakem ve směru od Čerčan a Dobříše, zjednoduší přestup na MHD (a naopak).
Zakázka, která začala letos v březnu, by měla skončit
už v listopadu. Stavbaři v jejím průběhu postaví nejen samotné 150metrové nástupiště s přístřeškem pro cestující,
ale i všechny potřebné přístupové chodníky včetně zárubních zdí. Zároveň rozšíří vstup do podchodu pro pěší pod
Michelskou ulicí, který přímo navazuje na stanici metra,
upraví železniční svršek a spodek a zastávku i chodníky
vybaví veřejným osvětlením a informačním systémem.
Součástí prací bude i stabilizace svahu u trati, odtěžení zbytku jeho starého sesuvu a pochopitelně i nezbytné
závěrečné zkrášlení místa sadovými úpravami. „Přístup
ke staveništi nám komplikuje svah u trati, která v tomto
1
2
–mv–, foto JH, vizualizace Central Group
U metra na Kačerově vzniká železniční zastávka
–jar–, foto Josef Husák
2
447 parkovacích stání pro obyvatele sousedních domů,
v 1. PP by mělo být 181 parkovacích míst pro rezidenty.
Objekty F a H jinak vyrostou do výšky 8 NP, sousední
domy G a I budou mít ještě o patro víc (vizualizace).
V každém z domů F a H architekti naplánovali 47 bytů
1+kk až 5+kk, G a I budou mít každý o čtyři méně, přičemž v posledních patrech se rozloží mezonety. I v těchto
domech budou převládat dispozice 1–2+kk, ale budou zde
i 3–5+kk. Několik menších jednotek budou ateliéry.
Stavba dnes běží naplno, což dokazují slova vedoucího
projektu: „Na domech F a G stavíme železobetonové konstrukce v 6. NP (foto), domy H a I mají zatím konstrukce
vystavěné do 3. NP. V suterénech a v přízemí jsme začali
zdít a kromě toho v patrech provádíme stoupačky instalací
a v suterénech ležaté rozvody elektro. Na konci prázdnin
bychom potom mohli oslavit glajchu a začít s fasádami.“
Ačkoli se jinak jedná o standardní stavbu bytových
domů, upozorňuje Ing. Řezníček na jedno specifikum:
„Přípojky dešťové kanalizace pro objekty H a I do ulice
Papírníkova musíme provádět pomocí raženého tunelu asi
7 m hluboko pod komunikací. Nemohli jsme tu postupovat
běžným otevřeným výkopem, protože Technická správa
komunikací nám nepovolila rušnou ulici uzavřít.“
Až tým Ing. Řezníčka příští rok v červenci domy nad
Modřanskou roklí dokončí, přiřadí se k dalším projektům,
třeba na Zahradním Městě či Zličíně, které Metrostav
úspěšně realizoval pro společnost Central Group.
místě vede až v 16m zářezu. Dopravit materiál a stroje
na místo prováděných prací proto není vůbec jednoduché,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout. „Těžkosti
nám způsobují i výrony spodní vody, které se nepodařilo
objevit při hydrogeologickém průzkumu. Museli jsme tak
přehodnotit a zrevidovat některé navrhované pracovní
postupy,“ konstatuje stavbyvedoucí Ing. Jan Kantor, který
stavbu řídí na místě, a doplňuje: „Svah, v němž stavíme
přístupové cesty, tvoří navážky a zvětralé břidlice s podíly
jílu a štěrku. Jeho složení způsobuje absolutní nepředvídatelnost chování stěn v odřezu. Neobejdeme se proto bez
téměř nepřetržité spolupráce s geology a geotechniky.“
Většina prací však na stavbaře teprve čeká. Zatím odtěžili zhruba dvě třetiny sesuvu a udělali ve svahu odřez
pro bezbariérový přístup, který povede až do Michelské
ulice. V současnosti provádějí další potřebné zemní práce
a připravují se na vybudování gabionů podél přístupových
cest. V průběhu výstavby přitom počítají jen se dvěma
výlukami. První bude krátká, pouze dvoudenní, a odtěží
během ní patu svahu v místě sesuvu. Ta druhá bude trvat
25 dnů a bude využita pro vybudování nástupiště a stavební úpravy na železničním spodku a svršku.
Kačerovská zastávka by po svém dokončení – kromě
usnadnění přestupu na MHD – mohla přispět i k omezení
individuální dopravy a v případě provozní nehody zastoupit přerušenou trasu metra C směrem do centra města.
Bude zároveň i součástí plánů tzv. tangenciálních linek,
které by měly spojovat okrajové části Prahy a doplnit
síť městské hromadné dopravy o rychlé vlakové spojení po vzoru německé S-Bahn. Kromě souprav z Prahy
do Čerčan a Dobříše by zde mohly zastavovat i spoje nové
městské železniční linky z Radotína do Běchovic.
–jar–, zákres zastávky Jan Kantor
3
31. června, kdy městu předá zrekonstruované místní kino
(foto č. 3) včetně zázemí, výtahu a kanceláře starosty.
Pracovníci provozu ŽBK pod vedením Ing. Marka Kubra a Pavla Švece koncem dubna dokončili po necelých
pěti měsících hrubou stavbu domu Rokytka v Praze 9
(foto č. 4). „Podzemí jsme provedli jako bílou vanu z betonu PERMACRETE® od TBG Metrostav. Pět nadzemních
podlaží je zděných s monolitickými stropy,“ uzavřel výčet
nedávno dokončených menších staveb divize 6 Ing. Kubr.
–red–, foto archiv staveb divize 6
4
24.06.14 14:05