Každý, kdo se zúčastnil,
xxxx
vyhrál
více
ve fotoreportáži
– alespoň nad
na str.
sebou
4
27. června 2014 / 11 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Davida Štochla,
vedoucího projektu z divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Most ve druhém patře
Další činžovní dům se v Praze změní
na hotel str. 2
Staveniště obytných domů nad
Modřanskou roklí znovu ožilo str. 3
U stanice metra na Kačerově vzniká
nová železniční zastávka str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Personální přesuny v divizi 5
Bc. Alexandr Tvrz je od 1. června výrobním náměstkem
a zástupcem ředitele divize 5. Ing. Robert Brož, Ph.D., se
místo něj stal vedoucím provozu mostů a železobetonových
konstrukcí dopravních staveb. Ing. Jiří Mosler působí
od stejné doby v pozici technického náměstka, Ing. David
Cyroň je nově náměstkem ředitele pro slovenské tunely.
Grand Prix architekta Pavla Nováka
Krajskému kulturnímu a vzdělávacímu centru 14|15 ve
Zlíně udělila odborná porota nejvyšší ocenění v soutěži
Stavba roku 2013 Zlínského kraje. Metrostav se na jeho
přestavbě podílel ve sdružení spolu s šesti jinými firmami.
Jeho projektový tým vedl Ing. David Pohlodek z divize 1.
Dopravní stavba
Titul Dopravní stavba 2013
získala rekonstrukce
železničního mostu na trati
Děčín–Jedlová. Ocenění
z 11. ročníku soutěže Česká
dopravní stavba, technologie
a inovace převzali 16. června
ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth a vedoucí projektu
Ing. Martin Ředina (foto zprava). Obchodní ředitel
Metrostavu Ing. Milan Veselský následně předal cenu za
vítězství v soutěži o nejlepší diplomovou práci z oboru
doprava a dopravní stavitelství Ing. Kristýně Jelínkové.
Prostor pro nejrychlejší reakci
Na www.facebook.com/Metrostav najdete nejen rychlé
informace ze staveb Metrostavu včetně zajímavých
fotografií, ale i prostor k tomu, abyste se k nim vyjádřili.
Nedávno to udělal také Grzegorz Gigol z Polska, který
každý den projíždí kolem varšavské stavby S8. Velmi
na něj zapůsobila organizace díla, které řídí divize 4,
a za rychle a dobře odváděnou práci poděkoval.
V přehledu CZECH TOP 100
za rok 2013 postoupil Metrostav
podle tržeb na 19. místo
v žebříčku nejvýznamnějších firem
Česka. Oproti loňsku si o čtyři
místa polepšil a ve stavebnictví
jednoznačně zvítězil.
Metrostav buduje rampu a levý most, který převede jeden jízdní směr komunikace R35 přes kruhový objezd u Opatovic. Spolu s firmou Skanska tak dokončí mimoúrovňovou křižovatku se silnicí I/37 z Pardubic do Hradce Králové a silnicí 324 do Opatovic. O autorovi titulního snímku informují stránky www.foto-heli.com, o stavbě se dozvíte víc na straně 2.
Lodě na Vltavě bezpečně zakotví pod zámkem
V Ládví se těší na léto
Sportovní přístav Hluboká nad Vltavou ukryje od léta
pod zámkem – v pravém i přeneseném slova smyslu
– až 73 malých plavidel a navíc jednu loď o velikosti
až 44 x 5,6 m. Sdružení, ve kterém za Metrostav působil tým Jaroslava Jedličky z jihočeského zastoupení
divize 6, jim chráněné kotviště vybudovalo přímo pod
státním zámkem Hluboká. Druhý zámek – bezpečnostní – bude v přístavu pro motorové čluny, plachetnice
i hausbóty představovat vjezdový objekt s protipovodňovým uzávěrem, jenž zakotvená plavidla ochrání až
do výše 20leté povodně, a s pohyblivou lávkou, kterou
bude nutné při průjezdu většiny lodí nadzvednout.
Tým Ing. Pavla Trojana z divize 9 dostal letos v polovině února za úkol zrevitalizovat za pouhých 150 dní areál opuštěného koupaliště v Praze-Ládví. I přes napjatý
termín se mu dílo daří a okolní obyvatelé se už mohou
těšit, že si o prázdninách zaplavou v novém bazénu.
Koupaliště s bazénem – pro neplavce – bylo v Ládví
uvedeno do provozu v roce 1982. Sloužilo asi 25 let a pak
už jen chátralo tak, že divize 9 musela všechny jeho původní vodní prvky vybourat a nově je nahrazuje 30m plaveckým bazénem a mělkým brouzdalištěm s plochou přes
156 m² (foto). K tomuto dílu ovšem patří i rekonstrukce
a sanace průchozího kolektoru, jenž nádrže spojoval s obslužným objektem, který je zapotřebí zmodernizovat, přestavět a dostavět tak, aby v něm vzniklo nejen odpovídající
zázemí pro návštěvníky, ale nově i celoročně otevřená
restaurace se 40 místy a v nadstavbě byt správce.
„Při bourání jsme zjistili nevyhovující stav některých
konstrukcí obslužného objektu, které měly být zachovány. Dokumentaci jsme proto museli doslova za pochodu
upravovat,“ vzpomíná Ing. Trojan. Dnes už jsou ale všechny přestavby i dostavby na koupališti hotové, stejně jako
vodní nádrže, jejichž železobetonové konstrukce z vodostavebného betonu zakryla bazénová fólie. Už za pár dní
se tak díky týmu Ing. Trojana bude moci v Ládví naráz
koupat až 150 milovníků vody a plavání.
čerpadlo, které dopravuje závlahovou vodu do zámeckých
zahrad. „Abychom staveniště vyčistili, odvezli jsme z něj
přes 25 tisíc kubíků bahna,“ připomněl ředitel jihočeského
oblastního zastoupení divize 6 Miroslav Führer.
Stavba začala v lednu 2013 a kromě vymodelování
přístavu se dvěma spojenými vodními bazény o hloubce
1,8 m (foto č. 1) zahrnovala úpravy břehů včetně výstavby přístavních zdí a vybudování pevných i plovoucích
mol a lávek. Dominantou a nejsložitější částí díla je 12 m
široký vjezdový objekt do přístavu s uzavíratelnými vraty
proti velké vodě Q 20 a s pohyblivou lávkou, jejíž svislý
posun umožňují čtyři hydraulické válce. Nejčastěji bude
Příležitosti v Baku
Ing. Boris Šebesta z divize 8,
a Ing. Tomáš Piskač z útvaru
zahraničního podnikání
Skupiny Metrostav, se
ve dnech 12.–14. června
zúčastnili 4. Kaspické
mezinárodní konference
Road and Underground Infrastructure v ázerbájdžánském
Baku. Na programu jednání byly připravované projekty
spojené s rozvojem země a jejího hlavního města, kde
tuneláře zajímá zejména plánované rozšiřování sítě metra.
Islandský den
Klub islandských fanatiků
uspořádal 14. června
v Městské knihovně v Praze
už 13. Islandský den. Vedle
jeho hlavního hosta, jímž byl
písničkář Svavar Knútur, se
při něm představil publiku
i Ing. Aleš Richter z divize 5, který milovníkům Islandu
přiblížil práci Metrostavu na projektu Norðfjarðargöng.
Více informací najdete na stránkách www.islandklub.com.
Metrostav_11_2014.indd 1
1
„Zakázku sice investorovi, ŘVC ČR, předáváme až
3. září, všechno je už ale hotové a běží ověřovací provoz,“
konstatuje vedoucí projektu Jaroslav Jedlička a doplňuje:
„V květnu jsme dodělávali jen zábradlí, obklady, dlažby
a montovali svítidla, semafory, závory či bezpečnostní
kamery.“ Přesvědčit se o tom mohli návštěvníci dne otevřených dveří, kterým prohlídku 17. května doplnily i akce
pro děti či ukázky činnosti hasičů a vodních záchranářů.
Přístav vznikl na místě meandru, jenž zbyl po původním korytě Vltavy, kudy řeka tekla do 30. let 20. století.
Uprostřed bahniště po ní zůstal jen náhon pro přívod vody
k malé vodní elektrárně v lokalitě Hamry a pro historické
2
ve spuštěné poloze jen 2,5 m nad hladinou (foto č. 2),
aby ji mohli využívat chodci a cyklisti. Pro podplutí lodí
se její podjezdná výška zvýší na 5,25 m. Přístav umožní
standardní napojení plavidel na rozvod elektrické energie
a vodu a zajistí jejich spouštění na vodní hladinu. Součástí
projektu bylo také vybudování nedalekého přístaviště pro
osobní lodní dopravu na levém břehu Vltavy.
„Pokaždé, když dnes jedu kolem přístavu, vzpomenu
si na to, jak nevzhledně zátoka vypadala, když jsme do ní
na začátku stavby přišli. A jak jsme ji díky dobré partě
dokázali i přes loňské červnové povodně rychle proměnit
v hezké a bezpečné kotviště,“ uzavírá Jaroslav Jedlička.
24.06.14 14:05