Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 2
stavba Krčínovy cyklostezky je za polovinou
Sdružení pod vedením naší dceřiné spolnosti BES již
vybudovalo přes 7 km nové cyklostezky SedlčanyPr-
čice (foto), která nese jno stavitele rybníků Jakuba
Krčína. Cyklostezka povede od sedanské retenční
drže přes Radeč, Mezný, Hulín až do Prčice adohro-
mady bude měřit 13,5 km.
Stavbi se dokázali vypořádat snáročnými podn-
kami vyplývami zopaení proti šíření nákazy covid-19
adostali se do mírho předstihu oproti harmonogramu.
Krčínova cyklostezka by tak mohla být otevřena idříve než
na konci října letošho roku.
„Díky příznivému počasí jsme zahájili pokládku as-
faltových povrchů již během zimy a pokrujeme naplno
vdalších úsech. Cyklostezka bude mít vcelé délce tra-
sy šířku minimálně 2,5 m, což vyhovuje požadavkům na
obousměrný provoz. Vstech, kde se budeme pohybo-
vat vterénním zářezu, vybudujeme gabionové opěrné zdi,“
říká stavbyvedoucí Radim Poustka ze společnosti BES.
Nejen pro rekreanty
estože nová trasa vede oblíbenou rekrení oblastí,
velký význam bude mít ipro místní obyvatele, jimž bude
sloužit kbezpečné akomfortní přepravě do zast,
škol či za slbami. Podle statistik BESIP je Sedočeský
kraj pro cyklistiku nejnebezpečněím regionem – vede
statistiky nehodovosti jak v počtu těžkých zranění, tak
vpočtu úmrtí. Díky nové cyklostezce se cyklisté budou
moci vyhnout hlavnímu tahu mezi Příbramí aSedlčany
adalším frekventovaným silnicím vregionu.
stavba Krčínovy cyklostezky byla zahájena vpro-
sinci loňsho roku. Pro Sdrení obcí Sedanska ji
buduje společnost BES ve spolupráci se společností
M – SILNICE. Ofinancování stavby za 87 milionů korun
etně DPH se podělily Státní fond dopravní infrastruk-
tury aStředočeský kraj.
Zdalších činností BES
BES je tradiční asilná společnost půsocí ve Středočes-
kém kraji na Benešovsku aPříbramsku voboru silnního
stavitelství. Hlavní náplní je zejna výstavba a rekon-
strukce pozemch komunikací amos.
Dalšími činnostmi společnosti jsou těžba kamene,
výroba aprodej drceného kameniva, výroba aprodej as-
faltových směsí. Ve vlastních obalovnách Chotýšany aLí-
chovy BES vyrábí asfaltové směsi amodifikované asfalto-
vé směsi. Kamenolomy Mladovice aŠtileček vyprodukují
ročně až 300000 tun drceho kameniva, vbetorce
Votice se rně vyrobí cca 5000 m
3
betonových směsí.
BES také provádí údržbu silnic ave čtyřech středisch
údržby zajišťuje zimní iletní údržbu silnic I., II. aIII. třídy.
Ing.Vojtěch Kostiha, MBA
Foto archiv spolnosti BES
Slavnostní plavba
Na Vltavě v centru Prahy se 17. června u plaveb
komory Praha-Štvanice konala netradní plavba smi-
nistrem dopravy Karlem Havlíčkem (foto č. 1). Cílem
bylo slavnostně zakončit projekt Modernizace rejd pla-
vební komory Praha-Štvanice.
Loď proplula kolem malé vodní elektrárny na západní
špce ostrova Štvanice (foto č. 2) apřibžila se kplaveb-
ní komoře (foto č. 3 a4). Následovalo slavnostní přestři-
žení pásky (foto č. 5), které otevřelo nové horní adolní
rejdy. Lodě proplouvající druhou nejzatíženější plavební
komorou vČeské republice mohou nyní bezpečně vká-
vat, až bude komora připravena na proplavování.
Na projektu pracovala divize 6 Metrostavu ve sdruže
jako vedoucí účastk. Vrámci rekonstrukce došlo kvy-
budování nových krátkodobých čekacích stání pro malá
ivelká plavidla vhorní adolní rejdě (foto č. 6). Právě tam
proběhly podstatně rozhlejší práce.
red, foto Petr Adámek
Jiřího Nováka,
vedoucího sediska inž. sítí apodze
Svou profesní karru vMetrostavu odstartoval vkvět-
nu 1993 nedlouho po absolvování Střední průmyslové
školy Příbram – obor hornictví, hornická geologie. Jiří
Novák nastoupil jako tunelář k divizi 1 a již po roce
apůl se zněj stal mistr. Osedm let později působil jako
stavbyvedoucí, od dubna 2008 je vedoum střediska.
Je také autorizovaným technikem voboru geotechnika
avlastní osvěení „závodní pro ČPHZ“.
žete představit hlavní činnosti veho střediska?
Naší náplní je především výstavba arekonstrukce kanali-
zace, obnova avýstavba nových vodovodních řadů včetně
domovch přípojek. Drtivá většina našich zakázek se
odehrává vPraze, ale neídka jsme působili také vPlzni,
Brně či vHařově. Vtýmu mám rozptáře ačtyři stav-
byvedoucí. Všichni to jsou autorizované osoby vrůzch
oborech – vodohospořské stavby, geotechnika a po-
zemní stavby. Tři ze čtyř stavbyvedoucích mají osdčení
závodní pro ČPHZ“. Dále tým tvoří asi 40 dělníků amáme
tu kolegyni na administrativu ajednu studentku.
Na kterých projektech aktuálně pracujete?
Vdrtivé většině to jsou akce pro Pražskou vodohospoř-
skou společnost (PVS). Letos pracujeme třeba v Praze1
vulici Kná, kde jsme již vúnoru dokončovali anyní dílo
eme investorovi. Velkou zakázku máme v Praze3,
kde během tří let prohá obnova vodovodního řadu
arekonstrukce kanalizace. Koncem června jsme zajili
obnovu kanalizace avodovodního řadu v Praze 6 vulici
Jilemnicho ataké pracujeme v Praze 4 vuliciTáborská.
Asamozřejmě nás můžete vit v rámci revitalizace na
Václavském náměs. K těmto velkým projektům bych
zmínil jtě pět malých zakázek, které prohají většinou
vrámci naší divize, nebo pracujeme ipro jinou divizi Met-
rostavu. Jde ovodovodní přípojky pro bytové domy apod.
Nakolik vaši činnost ovlivnila pandemie covidu-19?
Situace skoronavirem naše hospodaření vprvním pololetí
samozřejmě výrazně ovlivnila, protože vyhlášením nouzo-
ho stavu se uzavřel také centrální dispečink vodovodů.
Nebylo možné domluvit žádnou výluku, nemohli jsme sta-
t. Potili jsme také oslabenípersonálu, protože vtýmu
pracují čti zaměstnanci ze Slovenska, kteří se nemohli
i měce dostat do České republiky.
Čím je práce vpražském podzemí specifická. Jde přece
jen ostavby, které nejsou vidět, ale jsou důležité.
Pokud se bavíme o činnosti prování hornickým z-
sobem, tedy ražba nějakých štol, to slité aekvapivé
není. Ale je pravda, že kdykoliv kopneme do země, něco
s překva. Stav je téměř vždy ve skutečnosti jiný, než
uvádí dokumentace...
Co vás překvapilo vposlední době?
Zrovna na Václavském náměstí jsme byli soástí archeo-
logicky zajímavého naleziš. Našla se tam především
unikátní soška Madony vyřezaná do parí. První měsíce
stavby představovaly permanentní součinnost sarcheo-
logy izpdění prací vřádu měsíců. Na místě byl také na-
lezen dřený vodovod, ale ojeho existenci archeologo
již věděli. Překvapivé také je, že stoleté vodovodní řady
nejsou važ tak špatm stavu jako řady, které se dělaly
později. Zejména v 60. letech minulého století byl totiž
používán vysoce nekvalitní materiál.
Jak se liší nové vodovodní sítě, které postupně nahra-
zují ty původní?
Nyní poíváme především potrubí ztrné litiny, která
je mnohem pevjší aně náchylná kprasknutí. Tedy
me moderní materly, které daleko lépe odovají
vněím vlivům akteré mají nové zsoby ochrany třeba
proti bludm proum. Životnost nových řadů by měla
t vrozmezí 80 až 120 let.
Na kterých zakázkách budete pracovat nadále?
I když jsme kvůli covidu-19 měli méně práce, čas jsme
využili a soutěžili nové projekty. A dále soutěžíme znaše-
ho pohledu velké privátní projekty. Druhé pololetí pro nás
bude tedy příznivější, už o prázdninách se nezastame.
Za rozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
Beton TOPCRETE pro novou lávku vLužci
Naše dceřiná společnost TBG Metrostav dodává vy-
soce kvalitní beton pro zajímavý projekt v Lužci nad
Vltavou (foto č. 1). Spolnost Hochtief tam totiž bu-
duje novou lávku přes Vltavu, která bude sloužit pro
ší a cyklisty. Celková délka lávky s nájezdovými
rampami je 212,7 m, přemž rozpětí činí 131 m. Lávka
je navržena jako visutá konstrukce s jedním nosm
pylonem aocelovými lany, která budou držet mostovku
ze segmentů zultravysokopevnostho betonu (UHPC).
Od konce listopadu 2019 probíhala vbetonárně Ro-
hanský ostrov betonáž segmentů mostovky. V areálu
betonárny byla připravena jedna forma, jejíž plnění (foto
č. 2) bylo realizováno třikrát týd, vždy vpondělí, ve
středu avpátek. Speciálně vyrobená ocelová forma byla
jeden den naplněna betonem, druhý den odbedněna, očiš-
na, poté byla vlena výztuž apro další den byla forma
připravena pro opětovnou betonáž.
Plní formy o objemu 4 m
3
probíhalo betonem
TOPCRETE. Tento speciální beton se samozhutnitelnou
konzistencí je specifikován pevnostníídou C110/130
a řadí se tak do kategorie vysokopevnostních betonů.
ed každou betonáží prohala vstě ukdky betonu
do formy kontrola konzistence aodběr vzor. Výsledky
pevnosti betonu vtlaku byly hodnoceny po 28 dnech aby-
lo dosaženo pevnosti na krychli až přes 170 MPa. Velký
důraz byl kladen na ošetřování betonu hned po betoži.
Vybetonovaný segment byl opaen voskovým posikem,
zakryt plachtou apoté nad něj byl ještě usn stan, aby
byla zajtěna optilní teplota pro zrání prvku. Celkem
bylo vyrobeno přes 30 segmentů snulovou zmetkovostí.
Po vyzrání byly segmenty z betonárny TBG Metrostav
evezeny do Lužce nad Vltavou aza pomoci jábu znich
byla smontována mostovka.
Vyšší pevnost adelší trvanlivost konstruk
Zbetonu TOPCRETE byla roku 2013 již také zhotovena
mostovka lávky vČekovicích, která získala celou řadu
světových oceně. Jednalo se oprvní poití UHPC pro
nosnou konstrukci v ČR. Tuto stavbu realizovala firma
Metrostav abeton dodávala betorna TBG Metrostav.
Beton TOPCRETE se vyznuje extrémní pevností,
ky čemuž je mné zmenšit průřezy konstrukcí asžit
vlastní hmotnost konstrukce. Jde o jemnozrnný samo-
zhutnitelný beton, který dokonale vyplní všechna bednění.
TOPCRETE je transportbeton, tedy jeho zpracovatelnost
činí až tři hodiny. Na stavby se dováží vautodomícvi.
Hlavní výhodou betonu TOPCRETE je výrazně delší trvan-
livost konstrukcí, udí se životnost přes 200 let.
Ing.Kristýna Vinklerová,
Foto archiv TBG Metrostav
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_11_2020.indd 2Metrostav_11_2020.indd 2 02.07.20 13:0402.07.20 13:04
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (595 ms)

Rendering Strana 3 (102227): (0/1) (587 ms)

Rendering Strana 2 (102226): (0/1) (637 ms)

Rendering Strana 1 (102225): (0/1) (637 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2870/vth118387-1.jpg (3x)

 i2870/vth118388-1.jpg (3x)

 i2870/bg102226.svg

 i2870/vth118389-1.jpg (3x)

 i2870/vth118391-1.jpg