Práce na hlavním nádraží
v Praze běží naplno
7. července 2020 / 11 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Jiřího Nováka, vedoucího
střediska inž. sítí a podzemí str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Výstavba Krčínovy cyklostezky
v režii dceřiné spol. BES str. 2
Tým divize 8 se pustil do rozsáhlých
oprav synagogy v Žatci str. 3
Výměna v nejvyšším vedení
Na přehradě v Kadani začaly práce
na opravách tělesa hráze str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Další stavba
pro UJEP
Není to dlouho, co divize 8
dokončila velký projekt
v kampusu Univerzity Jana
Evangelisty Purkyně v Ústí
nad Labem (UJEP) a koncem
června proběhl slavnostní
poklep na základní kámen výstavby dalšího objektu pro
UJEP. Tentokrát jde o budovu Fakulty zdravotnických
studií, která vyroste v areálu Masarykovy nemocnice.
Stavbu zhotoví kolegové z divize 8 pod vedením Tomáše
Novotného. Nová fakulta pro budoucí zdravotníky by
v areálu ústecké nemocnice měla vyrůst do dvou let.
Velkou rekapitulaci projektů
a hospodaření Skupiny Metrostav
Roční zpráva 2019
naleznete na www.metrostav.cz
v sekci Pro média
Návštěva premiéra na D6 u Řevničova
Předseda vlády Andrej Babiš si v pátek 26. června
v rámci návštěvy Karlovarského kraje prohlédl také
dva rozestavěné úseky dálnice D6 na Rakovnicku: Nové
Strašecí – Řevničov a obchvat Řevničov, který realizuje
tým Ing. Pavla Aksamita z divize 4. Premiér zde mimo jiné
zdůraznil, nakolik je dálniční spojení Prahy s Karlovými
Vary důležité. Úsek mezi Novým Strašecím a Řevničovem
by měl být dokončen a zprovozněn ještě letos na sklonku
roku. Příští rok má začít stavba tří středočeských úseků,
realizace posledních úseků v Karlovarském kraji měla dle
předpokladů začít až v roce 2023, ale novela liniového
zákona by mohla zkrátit přípravu i zahájení staveb.
Rekultivace jezer
Na trojici severočeských
jezer Most, Milada a Matylda
Metrostav staví řadu
prvků, které budou sloužit
k rekreaci a k ochraně
vzácných biotopů. Zatímco
na starších jezerech Milada
a Matylda výstavba probíhá, na nejmladším a největším
jezeru Most je již hotova hrubá stavba. Břehové linie nyní
zdobí hotové kotevní bloky a subdodavatel k nim začíná
připojovat plovoucí zařízení. Toto řešení návštěvníkům
jednak zajistí komfortní přístup do vody a jednak zakryje
protivlnové bariéry, které chrání břehy. Speciální plovoucí
mola (foto) by měla sloužit k uhnízdění ptáků. Stavbu
provádí divize 8 pod vedením Stanislava Zeleného.
Obchodní úspěchy
V následujících řádcích uvádíme výběr projektů, které
doplní výrobní program naší společnosti pro další
období. V květnu a v červnu jsme úspěšně vysoutěžili
a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:
K výrazné změně dochází od 1. července letošního roku
ve vrcholném vedení největší české stavební firmy. Po
jedenácti a půl letech opouští pozici generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavel Pilát (titulní foto). Vystřídá
ho dosavadní ředitel divize 1 Ing. Jaroslav Heran, kterému na radě ředitelů 25. června symbolicky předal
putovní podpisové pero (foto 1 a 2).
Ing. Pilát nastoupil do Metrostavu po absolvování Fa
kulty stavební ČVUT v roce 1983 na provozní jednotku 2.
První pracovní zkušenosti získal na zajímavém projektu –
stavbě Centrálního tenisového dvorce na Štvanici. Prošel
několika manažerskými posty – byl asistentem stavbyve
doucího, stavbyvedoucím i hlavním stavbyvedoucím.
Důležité projekty – od sportu k metru
Jeho podpis nesou takové stavby, jako jsou Malá vod
ní elektrárna Štvanice, metro II.B stanice Palmovka či
metro IV.B stanice Černý Most. Poté se stal výrobním
náměstkem a zástupcem ředitele divize 3, zástupcem
obchodního ředitele a od července 1997 pracoval jako
obchodní ředitel celé akciové společnosti. Zde vytvořil
tým schopných odborníků v oboru obchodu a marketin
gu, čímž dal základ pro úspěšnou účast firmy v nároč
ných výběrových řízeních všech stavebních oborů. To
znamenalo nárůst obratu z 5,5 miliardy Kč v roce 1997 na
loňských 26,6 mld. Kč. Zkušenosti uplatnil i na místě ge
nerálního ředitele, které zastával od počátku roku 2009.
Zajímavostí je, že v posledních 10 letech v řadě Metrostav
zaujal pozici lídra českého stavebnictví a trvale rozšiřoval
svůj podíl na tuzemském stavebním trhu.
Profesní život Ing. Pavla Piláta ale nebyl jen procház
kou růžovým sadem. Vedení firmy převzal v nelehké do
bě, kdy vypukla finanční krize, hospodářství se propadlo
a stavebnictví se po investičních škrtech stalo ekonomic
kou a mediální popelkou i cílem různých kauz.
Výrazný rozvoj firmy
Nedostatek zakázek v České republice i na Slovensku
donutil společnost hledat vhodné příležitosti v zahraničí.
Alarmující skutečnost, že se u nás po padesáti letech
nerazil ani jeden tunel, vedla k tomu, že se začaly rozvíjet
aktivity nejdříve na Islandu, poté ve Skandinávii, v Pol
sku, v Německu a v dalších zemích.
Ing. Pavel Pilát hodnotí své dosavadní pracovní zku
šenosti takto: „Jsem rád, že jsem mohl celý profesní
život strávit v jedné firmě. Setkal jsem se v ní, ale i u in
vestorů a dalších partnerů se spoustou zajímavých a in
spirativních lidí. Těší mě, že jsem pracoval v oboru, kde
je výsledek skoro okamžitě viditelný. Neopakovatelnou
zkušeností bylo účastnit se přechodu firmy z centrálně
plánované ekonomiky na tržní hospodářství. A jsem hrdý
na to, že jsem přispěl k transformaci Metrostavu na uni
verzální stavební společnost, která je konkurenceschop
ná i v mezinárodním podnikatelském prostředí.“
Redakce novin Metrostavu stejně jako všichni kolegové a spolupracovníci přejí Ing. Pilátovi hodně úspěchů
v dalším pracovním i soukromém životě.
–red–, foto archiv Metrostavu
1. Výstavba bytového souboru Vackov etapa V,
Praha 3. Divize 1.
2. Rekonstrukce budovy nádraží a revitalizace
železniční stanice, České Budějovice. Divize 6.
3. Rámcová smlouva na údržbu vodovodů
a kanalizací, Plzeň. Divize 1.
4. Výstavba budovy Fakulty zdravotnických studií
UJEP, Ústí nad Labem. Divize 8.
5. Rek. silnic II/262 Česká Lípa – Dobranov a II/268
Ralsko – Horní Krupá, Liberecký kraj. Divize 8.
Ing. Rostislav Štajer
1
Metrostav_11_2020.indd 1
2
Valná hromada 2020
Ve čtvrtek 25. června se za přísných hygienických
podmínek v centru vzdělávání Skupiny Metrostav na
pražské Palmovce uskutečnila řádná valná hromada akciové společnosti Metrostav. Kromě rekordních
hospodářských výsledků Skupiny Metrostav i samotné
akciové společnosti Metrostav seznámila akcionáře se
změnami ve vedení naší společnosti.
Skupina Metrostav se stala podesáté jedničkou čes
kého stavebního trhu. Provozní výnosy překročily celkem
41 miliard Kč a čistý zisk 1,6 miliardy Kč. Konsolidovaný
hospodářský výsledek v pozitivním smyslu významně
ovlivnil prodej administrativního komplexu Palmovka
Open Park institucionálnímu investorovi, který provedla
dceřiná společnost Metrostav Development, velice dobré
výsledky dceřiné společnosti Subterra a zakázky na za
hraničních trzích, zejména v severských státech.
I výsledky samotné akciové společnosti Metrostav za
minulý rok byly rekordní. Představenstvo firmy tak mohlo
prezentovat akcionářům tato čísla: tržby za rok 2019 se
zvýšily z předloňských 21,5 miliardy Kč na 26,6 miliar
dy Kč, výsledek hospodaření vzrostl na 614 milionů Kč
z 363 milionů Kč v roce 2018. Na příští období je spo
lečnost dobře připravena, a to i díky svojí dlouhodobé
a osvědčené konzervativní finanční politice.
Dividenda a změny ve vedení
Valná hromada schválila řádnou účetní závěrku společ
nosti za rok 2019 spolu s konsolidovanou účetní závěrkou
koncernu Skupina Metrostav za stejné období a vyplacení
podílu na zisku svým akcionářům ve výši téměř 170 mi
lionů Kč. Stejně jako vloni připadne tedy na akcii dividenda
21,50 Kč. Zbytek převede společnost na účet nerozdě
leného zisku a bude použit na investice a pro posílení
peněžních toků v provozní oblasti.
Akcionáři zvolili do funkce člena představenstva na
další čtyřleté období Ing. Jaroslava Herana a Ing. Ivana
Šestáka, do funkce člena dozorčí rady Ing. Viktora Karela
a byli rovněž informováni o změně na postu generálního
ředitele společnosti Metrostav.
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA
02.07.20 13:04