Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 3
Stavba bytů vPraze odkryla protiletecký kryt
Celkem 284 bytů a osm komerčních prostor vzniklo
v rámci výstavby projektu Vivus Argentinská v praž-
ských Holešovicích, kterou provádí divize 3 ve sdru-
žení sfirmou SWIETELSKY stavební. Celkem rozsáhlý
komplex budov přichystal stavbařům během 27 měsíců
realizace milá ině milá překvapení.
Stavba byla zajena vbřeznu 2018 demolicí objektu
restaurace Lokáda azbytků sportovho areálu. Tím byl
prostor připraven pro výstavbu sedmipodlažního obyt-
ho traktu s dorysem písmene U (foto č. 1) podél
Argentinské ulice, dalšího objektu ufotbalového hřiště,
dvou budov, jež jsou propojeny prosklenou fasádou
a mají celkem pět nadzemních podlaží, a v neposled
řadě ičtyřpodlažního objektu, který je umístěn vsever
části u ulice Poupětova. Výrazné grafiky jní fasády je
dosaženo kontrastem pásů (foto č. 2). Stejného principu
řešení fasády je použito ina fasádách severního nárož-
ho objektu D. Komplex nadne bezpochyby veškeré
pohodlí ikomfort městského života.
I vzhledem k rozlehlosti staveniště a geologickým
podmínkám byly jednotlivé objekty zaleny různým
způsobem. Některé byly založeny plošně v kombina-
ci s tahovými pilotami, další pomocí tlakových pilot
aujednoho objektu vyili stavbaři tahové itlakové pi-
loty. Nadzemní část tvoří monolitická konstrukce, resp.
prostorový stěnový systém s mezibytovými příčkami
zželezobetonových stěn vtloušťce 20 cm. Sechy jsou
ploché sasfaltovými pásy, které jsou přitíženy kačírkem.
Na třech objektech pak architekti navrhli zelené sechy.
Pro zajišní stavební jámy stavbi poili vrtané piloty,
do kterých byl zabetonován ocelový profil pro provede
výevy zdřevěných fošen. Pažení od zhruba dvoumet-
rové hloubky pod upravem terénem provedli pomo
stříkaného betonu a stabilitu pažení zajistily das
pramencové kotvy. „Spodní část pažení, kde se vyskytla
podzemní voda, tví trysková injektáž v kombinaci se
stříkaným betonem a část pažení u rampy do suterén-
ních prostor jsme provedli pomocí zeminových hřebů,“
uvedl vedoucí projektu za naši společnost Ing. Michal
rta apřipomněl další méně tradiční postup – upřípojek
kanalizace vArgentinské ulici museli dělníci postupovat
hornických způsobem avyužili technologii ražení protla-
čoní zprostoru u1. podzemního podlaží.
Nemálo překvape
Podle Ing.rty spíše než některé stavební technologie
bylo vprůběhu realizace nárnější zajistit subdodavatele
za rozumné ceny a poté stavbu realizovat samozřej
vodpovídací kvalitě. „Některá výběrová řízení trvala idé-
le než rok, což mělo vkonečném důsledku dopad takéna
harmonogram stavby. Stavbu ovlivnila ipandemie nemoci
covid-19, kdy jsme museli naíklad kapacity akoordinaci
subdodávek řešit doslova na denní bázi ačasto na posled-
ní chvíli,“ uvedl vedoucí projektu.
Překvapení čekala na stavbe třeba i i provádění
výkopu – narazili nejen na velké podzemní objekty nádrží
na svítiplyn z19. století či protiletecký kryt. „Jsem rád, že
se nám povedlo přenést představu investora aarchitekta
zpouhé vizualizace do reality. Aes všechny komplikace
dokončit stavbu tak, aby svým provedem afinální po-
dobou tvořila daí zajímavou část městské části Holešo-
vice, uzavřel inženýr Bárta.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Pro automobily Jaguar aVolvo nově do Čestlic
Už vprůběhu srpna by měl začít naplno fungovat nový
autosalon znek Volvo a Jaguar v pražských Čestli-
ch. Doslova na zelené louce jej během zhruba roku
a půl postavil tým divizí 8 a 9 Josefa Majera, který
mohl na této stavbě zužitkovat zkušenosti z podob
zakázky, kterou realizoval vpražské části Košíře.
Zakázka vČestlicích (foto č. 1 a 2) je několikanásob
tší než autosalon, který jsme stavěli v Košířích. Také
dodávky speciální servisové techniky jsou objemnější,“
porovnává obě stavby vedoucí projektu Josef Majer.
VČestlicích, kde vznikly dvě výstavní haly aautoservis,
museli stavbaři během realizace řešit celou řadu zn.
Itak se podilo dodržet plánovaný harmonogram, ato
es neíznivou situaci v posledních měcích v sou-
vislosti s koronavirovou pandemií. „Nouzový stav ani
další omezení v posledních týdnech do průběhu stavby
vpodstatě nezasáhly. Snad kromě zpožděch dovek
zItálie,“ říká vedoucí projektu Josef Majer. Aipo,
že nejrnější nejen vprůhu letošho jara bylo sladit
dodávky investora sdodávkami stavby.
Vybudovat čestlický autosalon, u hož stavbaři
vsoučasné době dokoují dodatečně padované práce,
nebylo ze stavebho hlediska nijak sli. Hlavní budova
vyrostla do výšky 12 m amá oblníkový půdorys oroz-
rech 40 × 132 m. Vedleí část, vníž se bude nacházet
technické zázemí, má podobu kvádru 53 × 5 m.
Soástí areálu budou i nové zpevněné plochy, ko-
munikace aparkoviště. „Na této stavbě musím mimo jiné
pochválit velmi dobré vztahy se všemi účastníky. Zejna
je třeba ocenit přístup investora, který je velmi konstruk-
tivní,“ zdůraznil Josef Majer.
Až stavbaři Metrostavu nový autosalon během prázd-
nin definitivně opustí, budou nové reprezentativní pro-
story čekat už jen na umístění nových vozidel předních
světových automobilových značek.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
1 2
Divize 8 odsoluje zdivo žatecké synagogy
Tým pod vedením Daniela Liperta zajil v Žatci roz-
hlou rekonstrukci synagogy a sousedního rabinátu
(foto č. 1). Synagoga se i s rabínským domem promě
v multifunkční kulturní prostor, který bude svou vnější
podobou odpodat původní stavbě z 19. století. Vnitřní
prostory budou naopak modernější a univerzálnější pro
jakoukoli výstavu, koncert či divadlo.
V části interrů bude i expozice o historii židovs
komunity v Žatci. V obou budoch stavbi zrekonstruu
střechy, okna, fasády i interiéry (foto č. 2). Projekt vyniká
řadou speciálních technologií. „Vyzdvihl bych například
odsolení zdiva pomocí stříkané celuzy. Touto metodou
odstrame ze zdí sůl, která se tam detky let usazovala,
a následně budeme moci navázat obnovou původních
omítek a štuků. Pozornost si zaslouží i rozsáhlé restaurá-
torské kamenické práce na schodti v synagoze a na truh-
řských prvcích, zahrnucí repase a repliky oken a dveří.
Daí zamavostí je, že do zámečnických prvků budeme
vypalovat piktogramy. Velkou výzvu budou představovat
nové okrasné vitráže,“ prozrazuje vedoucí projektu.
Krátce zhistorie objektu
Žatecká synagoga má za sebou pohnutou historii jako
tšina nábenských objektů v ČR – prila žhářský
útok během tzv. Křišťálové noci, za války sloužila jako
nemocnice a v 50. letech jako sklad civilní obrany. Kom-
plex budov je proto v soasnosti již v dezolátním stavu.
Naíklad strop ranství se částečně zřítil, protože ho
napadla dřevomorka. „Tyto napadené části budeme muset
vyměnit za nové a zbytek konstrukce ošetřit, aby nedošlo
k opětovnému napadení,“ upřesňuje Daniel Lipert.
Město Žatec má po Plzni druhou největší dochovanou
synagogu v Čecch. Budova s neobvyklou maurskou
architekturou poczí z roku 1872 a patří k unikátním
stavbám sho druhu. Synagoga spadá mezi čtvici ža-
teckých památek obnovovaných díky kandidatuře města
na seznam UNESCO. Harmonogram stavby pítá s do-
končením rekonstrukce na zátku roku 2022.
Metrostav má samozřejmě bohaté reference z oblasti
rekonstrukcí historických budov. Přesto má žatecký pro-
jekt jeden aspekt, s nímž se ani naši zkušení stavbi
dosud nesetkali. Investorem je totiž soukromý vlastk
Daniel Černý z Chomutova, který synagogu i rabinát před
lety koupil a rozhodl se je zrekonstruovat. Cena vzešlá
zvýběrového řízení přesahuje 45 milionů Kč. Díky úspěš-
ně získané evropské dotaci se investorovi podařilo snížit
spoluúčast na 15 %. I tak mu však scházejí prostředky na
vytvoření expozice, a proto oslovuje případné dárce.
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA
Foto archiv Metrostavu
metrů krychlových betonu za hodinu zvládne vyrobit mobilní
betonárna SBM EUROMIX 3000 a dokáže tak urychlit
výstavbu. Metrostav ji nasadil na modernizaci dálnice D1.
Automobilka Jaguar vznikla vroce 1922 ve Vel
Británii. Nejprve se věnovala výrobě motocyklových
sajdkár, později se zaměřila na produkci luxusních
asportovch vozů. Mezi lety 1989 a2008 vlastnil
značku Jaguar americký koncern Ford Motor Company
(stejně jako Volvo) aod roku 2008 je součástí indic
společnosti Tata Motors. Jaguar doval automobily
i pro britsho premiéra aochrannou ruku nad ním drží
také britská královna Alžběta II. aprinc Charles.
Na přehradě vKadani se začalo sopravou hráze
Stavbaři divize 6 zahradili letos před prázdninami
první pole betonové hráze vodního díla Kadaň (foto)
na Chomutovsku. Na lešení za hradidly začaly práce
na opravách tělesa přehrady. Rozsáhlá rekonstrukce
je rozlena do tří etap. Během nich dojde kcelkové
rekonstrukci kažho ze tří segmentů, které tvoří více
hráz jezera vybudovaného na řece Ohři.
Sukončením rekonstrukce se počítá do prosince roku
2022. Práce jsou podle harmonogramu naplánovány tak,
aby se jednotlivá pole pokaždé stihla opravit před začát-
kem zimy. „Každá etapa musí být zvodů obavy před
velkými průtoky vody dokončena na konci listopadu, poté
sleduje zimní přestávka a zíná se zase 1. března,“
vystluje stavbyvedoucí Ing. Jan Zahrádka.
Stavbe Metrostavu podle jeho slov čeká standardní
oprava jezu, při níž však zásadním prvkem bude funkční
lešení: „Je zde nutné vytvit takovou konstrukci, která
umožní přístup pro všechny možné kroky opravy a také
ípadné posuny vrámci segmentu.“
Po vybudování lešení vždy proběhne nejprve pískové
otryskání segmentu, následně budou nejvíce pkoze
místa lokálně opravena a po celkové rekonstrukci bude
aplikován ochranný nátěr. Soástí opravy bude také
repase a výna okolních armatur a sanace betono
elivné plochy jezu. To znamená odbourání poničených
částí a poté její nové vybetonování.
rná bude zejna první etapa, protože Metrostav
letos přeral staveniště až 10. června. „Rizikový je tento
první rok, kdy se my se stavbou seznamujeme a termín je
kvůli pozjšímu předáni staventě ze strany investora
zkráce,“ipomíná inženýr Zahrádka.
Přehrada má betonovou hráz dlouhou více než 104 m,
širokou téměř pět metrů a vysokou 18,4 m. Rekonstrukcí
proczí podruhé, poprvé to bylo v 90. letech minulého
století. Vzniklé jezero, i když v tomto případě spíše rozší-
řené a prohloubené říční koryto, patří scelkovou plochou
67,2 hektaru mezi meí přehrady.
Blanka Růžková, foto archiv stavby
Vodní dílo Kadaň se na řece Ohři budovalo v období
červenec 1966 až prosinec 1971. Zhotovitelem byly
Vodní stavby Praha čili podnik, zněhož byl právě
vroce 1971 vyčlen Metrostav. Hráz se stavěla,
aby odlehčila výše položené Nechranické přehradě
a pomohla tak zajistit dostatečný průtok vody pro
průmyslové odběry. Stavba je technicky zajímavá
m, že ze vzdutí nádrže lze přes tzv. Podkrušnohorský
ivaděč přečerpávat vodu až do povodí řeky Bíliny,
kde je po většinu roku této tekutiny nedostatek.
1 2
Metrostav_11_2020.indd 3Metrostav_11_2020.indd 3 02.07.20 13:0402.07.20 13:04
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11/2020, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (450 ms)

Rendering Strana 4 (102229): (0/1) (442 ms)

Rendering Strana 3 (102227): (0/1) (493 ms)

Rendering Strana 2 (102226): (0/1) (492 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2870/vth118388-1.jpg (3x)

 i2870/vth118389-1.jpg (3x)

 i2870/bg102227.svg

 i2870/vth118391-1.jpg (3x)

 i2870/vth118387-1.jpg