strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Divize 8 odsoluje zdivo žatecké synagogy

Tým pod vedením Daniela Liperta zahájil v Žatci rozsáhlou rekonstrukci synagogy a sousedního rabinátu

(foto č. 1). Synagoga se i s rabínským domem promění

v multifunkční kulturní prostor, který bude svou vnější

podobou odpovídat původní stavbě z 19. století. Vnitřní

prostory budou naopak modernější a univerzálnější pro

jakoukoli výstavu, koncert či divadlo.

V části interiérů bude i expozice o historii židovské

komunity v Žatci. V obou budovách stavbaři zrekonstruují

střechy, okna, fasády i interiéry (foto č. 2). Projekt vyniká

řadou speciálních technologií. „Vyzdvihl bych například

odsolení zdiva pomocí stříkané celulózy. Touto metodou

odstraníme ze zdí sůl, která se tam desítky let usazovala,

a následně budeme moci navázat obnovou původních

omítek a štuků. Pozornost si zaslouží i rozsáhlé restaurá­

torské kamenické práce na schodišti v synagoze a na truh­

lářských prvcích, zahrnující repase a repliky oken a dveří.

Další zajímavostí je, že do zámečnických prvků budeme

vypalovat piktogramy. Velkou výzvu budou představovat

nové okrasné vitráže,“ prozrazuje vedoucí projektu.

1

Pro automobily Jaguar a Volvo nově do Čestlic

Už v průběhu srpna by měl začít naplno fungovat nový

autosalon značek Volvo a Jaguar v pražských Čestlicích. Doslova na zelené louce jej během zhruba roku

a půl postavil tým divizí 8 a 9 Josefa Majera, který

mohl na této stavbě zužitkovat zkušenosti z podobné

zakázky, kterou realizoval v pražské části Košíře.

„Zakázka v Čestlicích (foto č. 1 a 2) je několikanásobně

větší než autosalon, který jsme stavěli v Košířích. Také

dodávky speciální servisové techniky jsou objemnější,“

porovnává obě stavby vedoucí projektu Josef Majer.

V Čestlicích, kde vznikly dvě výstavní haly a autoservis,

museli stavbaři během realizace řešit celou řadu změn.

I tak se podařilo dodržet plánovaný harmonogram, a to

přes nepříznivou situaci v posledních měsících v sou­

vislosti s koronavirovou pandemií. „Nouzový stav ani

další omezení v posledních týdnech do průběhu stavby

v podstatě nezasáhly. Snad kromě zpožděných dodávek

z Itálie,“ říká vedoucí projektu Josef Majer. A připomíná,

2

že nejnáročnější nejen v průběhu letošního jara bylo sladit

dodávky investora s dodávkami stavby.

Vybudovat čestlický autosalon, u něhož stavbaři

v současné době dokončují dodatečně požadované práce,

nebylo ze stavebního hlediska nijak složité. Hlavní budova

vyrostla do výšky 12 m a má obdélníkový půdorys o roz­

měrech 40 × 132 m. Vedlejší část, v níž se bude nacházet

technické zázemí, má podobu kvádru 53 × 5 m.

Součástí areálu budou i nové zpevněné plochy, ko­

munikace a parkoviště. „Na této stavbě musím mimo jiné

pochválit velmi dobré vztahy se všemi účastníky. Zejména

je třeba ocenit přístup investora, který je velmi konstruk­

tivní,“ zdůraznil Josef Majer.

Až stavbaři Metrostavu nový autosalon během prázd­

nin definitivně opustí, budou nové reprezentativní pro­

story čekat už jen na umístění nových vozidel předních

světových automobilových značek.

Automobilka Jaguar vznikla v roce 1922 ve Velké

Británii. Nejprve se věnovala výrobě motocyklových

sajdkár, později se zaměřila na produkci luxusních

a sportovních vozů. Mezi lety 1989 a 2008 vlastnil

značku Jaguar americký koncern Ford Motor Company

(stejně jako Volvo) a od roku 2008 je součástí indické

společnosti Tata Motors. Jaguar dodával automobily

i pro britského premiéra a ochrannou ruku nad ním drží

také britská královna Alžběta II. a princ Charles.

Po vybudování lešení vždy proběhne nejprve pískové

otryskání segmentu, následně budou nejvíce poškozená

místa lokálně opravena a po celkové rekonstrukci bude

aplikován ochranný nátěr. Součástí opravy bude také

repase a výměna okolních armatur a sanace betonové

přelivné plochy jezu. To znamená odbourání poničených

částí a poté její nové vybetonování.

Náročná bude zejména první etapa, protože Metrostav

letos přebíral staveniště až 10. června. „Rizikový je tento

první rok, kdy se my se stavbou seznamujeme a termín je

kvůli pozdějšímu předáni staveniště ze strany investora

zkrácený,“ připomíná inženýr Zahrádka.

Přehrada má betonovou hráz dlouhou více než 104 m,

širokou téměř pět metrů a vysokou 18,4 m. Rekonstrukcí

prochází podruhé, poprvé to bylo v 90. letech minulého

století. Vzniklé jezero, i když v tomto případě spíše rozší­

řené a prohloubené říční koryto, patří s celkovou plochou

67,2 hektaru mezi menší přehrady.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Vodní dílo Kadaň se na řece Ohři budovalo v období

červenec 1966 až prosinec 1971. Zhotovitelem byly

Vodní stavby Praha čili podnik, z něhož byl právě

v roce 1971 vyčleněn Metrostav. Hráz se stavěla,

aby odlehčila výše položené Nechranické přehradě

a pomohla tak zajistit dostatečný průtok vody pro

průmyslové odběry. Stavba je technicky zajímavá

tím, že ze vzdutí nádrže lze přes tzv. Podkrušnohorský

přivaděč přečerpávat vodu až do povodí řeky Bíliny,

kde je po většinu roku této tekutiny nedostatek.

Metrostav_11_2020.indd 3

1

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA

Foto archiv Metrostavu

2

metrů krychlových betonu za hodinu zvládne vyrobit mobilní

betonárna SBM EUROMIX 3000 a dokáže tak urychlit

výstavbu. Metrostav ji nasadil na modernizaci dálnice D1.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Na přehradě v Kadani se začalo s opravou hráze

Stavbaři divize 6 zahradili letos před prázdninami

první pole betonové hráze vodního díla Kadaň (foto)

na Chomutovsku. Na lešení za hradidly začaly práce

na opravách tělesa přehrady. Rozsáhlá rekonstrukce

je rozdělena do tří etap. Během nich dojde k celkové

rekonstrukci každého ze tří segmentů, které tvoří více

hráz jezera vybudovaného na řece Ohři.

S ukončením rekonstrukce se počítá do prosince roku

2022. Práce jsou podle harmonogramu naplánovány tak,

aby se jednotlivá pole pokaždé stihla opravit před začát­

kem zimy. „Každá etapa musí být z důvodů obavy před

velkými průtoky vody dokončena na konci listopadu, poté

následuje zimní přestávka a začíná se zase 1. března,“

vysvětluje stavbyvedoucí Ing. Jan Zahrádka.

Stavbaře Metrostavu podle jeho slov čeká standardní

oprava jezu, při níž však zásadním prvkem bude funkční

lešení: „Je zde nutné vytvořit takovou konstrukci, která

umožní přístup pro všechny možné kroky opravy a také

případné posuny v rámci segmentu.“

Krátce z historie objektu

Žatecká synagoga má za sebou pohnutou historii jako

většina náboženských objektů v ČR – prožila žhářský

útok během tzv. Křišťálové noci, za války sloužila jako

nemocnice a v 50. letech jako sklad civilní obrany. Kom­

plex budov je proto v současnosti již v dezolátním stavu.

Například strop rabínství se částečně zřítil, protože ho

napadla dřevomorka. „Tyto napadené části budeme muset

vyměnit za nové a zbytek konstrukce ošetřit, aby nedošlo

k opětovnému napadení,“ upřesňuje Daniel Lipert.

Město Žatec má po Plzni druhou největší dochovanou

synagogu v Čechách. Budova s neobvyklou maurskou

architekturou pochází z roku 1872 a patří k unikátním

stavbám svého druhu. Synagoga spadá mezi čtveřici ža­

teckých památek obnovovaných díky kandidatuře města

na seznam UNESCO. Harmonogram stavby počítá s do­

končením rekonstrukce na začátku roku 2022.

Metrostav má samozřejmě bohaté reference z oblasti

rekonstrukcí historických budov. Přesto má žatecký pro­

jekt jeden aspekt, s nímž se ani naši zkušení stavbaři

dosud nesetkali. Investorem je totiž soukromý vlastník

Daniel Černý z Chomutova, který synagogu i rabinát před

lety koupil a rozhodl se je zrekonstruovat. Cena vzešlá

z výběrového řízení přesahuje 45 milionů Kč. Díky úspěš­

ně získané evropské dotaci se investorovi podařilo snížit

spoluúčast na 15 %. I tak mu však scházejí prostředky na

vytvoření expozice, a proto oslovuje případné dárce.

Stavba bytů v Praze odkryla protiletecký kryt

Celkem 284 bytů a osm komerčních prostor vzniklo

v rámci výstavby projektu Vivus Argentinská v pražských Holešovicích, kterou provádí divize 3 ve sdružení s firmou SWIETELSKY stavební. Celkem rozsáhlý

komplex budov přichystal stavbařům během 27 měsíců

realizace milá i méně milá překvapení.

Stavba byla zahájena v březnu 2018 demolicí objektu

restaurace Lokáda a zbytků sportovního areálu. Tím byl

prostor připraven pro výstavbu sedmipodlažního obyt­

ného traktu s půdorysem písmene U (foto č. 1) podél

Argentinské ulice, dalšího objektu u fotbalového hřiště,

dvou budov, jež jsou propojeny prosklenou fasádou

1

a mají celkem pět nadzemních podlaží, a v neposlední

řadě i čtyřpodlažního objektu, který je umístěn v severní

části u ulice Poupětova. Výrazné grafiky jižní fasády je

dosaženo kontrastem pásů (foto č. 2). Stejného principu

řešení fasády je použito i na fasádách severního nárož­

ního objektu D. Komplex nabídne bezpochyby veškeré

pohodlí i komfort městského života.

I vzhledem k rozlehlosti staveniště a geologickým

podmínkám byly jednotlivé objekty založeny různým

způsobem. Některé byly založeny plošně v kombina­

ci s tahovými pilotami, další pomocí tlakových pilot

a u jednoho objektu využili stavbaři tahové i tlakové pi­

loty. Nadzemní část tvoří monolitická konstrukce, resp.

prostorový stěnový systém s mezibytovými příčkami

z železobetonových stěn v tloušťce 20 cm. Střechy jsou

ploché s asfaltovými pásy, které jsou přitíženy kačírkem.

Na třech objektech pak architekti navrhli zelené střechy.

Pro zajištění stavební jámy stavbaři použili vrtané piloty,

do kterých byl zabetonován ocelový profil pro provedení

výdřevy z dřevěných fošen. Pažení od zhruba dvoumet­

rové hloubky pod upraveným terénem provedli pomocí

stříkaného betonu a stabilitu pažení zajistily dočasné

pramencové kotvy. „Spodní část pažení, kde se vyskytla

podzemní voda, tvoří trysková injektáž v kombinaci se

stříkaným betonem a část pažení u rampy do suterén­

ních prostor jsme provedli pomocí zeminových hřebů,“

uvedl vedoucí projektu za naši společnost Ing. Michal

Bárta a připomněl další méně tradiční postup – u přípojek

kanalizace v Argentinské ulici museli dělníci postupovat

hornických způsobem a využili technologii ražení protla­

čování z prostoru u 1. podzemního podlaží.

2

Nemálo překvapení

Podle Ing. Bárty spíše než některé stavební technologie

bylo v průběhu realizace náročnější zajistit subdodavatele

za rozumné ceny a poté stavbu realizovat samozřejmě

v odpovídající kvalitě. „Některá výběrová řízení trvala i dé­

le než rok, což mělo v konečném důsledku dopad také na

harmonogram stavby. Stavbu ovlivnila i pandemie nemoci

covid-19, kdy jsme museli například kapacity a koordinaci

subdodávek řešit doslova na denní bázi a často na posled­

ní chvíli,“ uvedl vedoucí projektu.

Překvapení čekala na stavbaře třeba i při provádění

výkopu – narazili nejen na velké podzemní objekty nádrží

na svítiplyn z 19. století či protiletecký kryt. „Jsem rád, že

se nám povedlo přenést představu investora a architekta

z pouhé vizualizace do reality. A přes všechny komplikace

dokončit stavbu tak, aby svým provedením a finální po­

dobou tvořila další zajímavou část městské části Holešo­

vice,“ uzavřel inženýr Bárta.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

02.07.20 13:04