strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 8 odsoluje zdivo žatecké synagogy
Tým pod vedením Daniela Liperta zahájil v Žatci rozsáhlou rekonstrukci synagogy a sousedního rabinátu
(foto č. 1). Synagoga se i s rabínským domem promění
v multifunkční kulturní prostor, který bude svou vnější
podobou odpovídat původní stavbě z 19. století. Vnitřní
prostory budou naopak modernější a univerzálnější pro
jakoukoli výstavu, koncert či divadlo.
V části interiérů bude i expozice o historii židovské
komunity v Žatci. V obou budovách stavbaři zrekonstruují
střechy, okna, fasády i interiéry (foto č. 2). Projekt vyniká
řadou speciálních technologií. „Vyzdvihl bych například
odsolení zdiva pomocí stříkané celulózy. Touto metodou
odstraníme ze zdí sůl, která se tam desítky let usazovala,
a následně budeme moci navázat obnovou původních
omítek a štuků. Pozornost si zaslouží i rozsáhlé restaurá
torské kamenické práce na schodišti v synagoze a na truh
lářských prvcích, zahrnující repase a repliky oken a dveří.
Další zajímavostí je, že do zámečnických prvků budeme
vypalovat piktogramy. Velkou výzvu budou představovat
nové okrasné vitráže,“ prozrazuje vedoucí projektu.
1
Pro automobily Jaguar a Volvo nově do Čestlic
Už v průběhu srpna by měl začít naplno fungovat nový
autosalon značek Volvo a Jaguar v pražských Čestlicích. Doslova na zelené louce jej během zhruba roku
a půl postavil tým divizí 8 a 9 Josefa Majera, který
mohl na této stavbě zužitkovat zkušenosti z podobné
zakázky, kterou realizoval v pražské části Košíře.
„Zakázka v Čestlicích (foto č. 1 a 2) je několikanásobně
větší než autosalon, který jsme stavěli v Košířích. Také
dodávky speciální servisové techniky jsou objemnější,“
porovnává obě stavby vedoucí projektu Josef Majer.
V Čestlicích, kde vznikly dvě výstavní haly a autoservis,
museli stavbaři během realizace řešit celou řadu změn.
I tak se podařilo dodržet plánovaný harmonogram, a to
přes nepříznivou situaci v posledních měsících v sou
vislosti s koronavirovou pandemií. „Nouzový stav ani
další omezení v posledních týdnech do průběhu stavby
v podstatě nezasáhly. Snad kromě zpožděných dodávek
z Itálie,“ říká vedoucí projektu Josef Majer. A připomíná,
2
že nejnáročnější nejen v průběhu letošního jara bylo sladit
dodávky investora s dodávkami stavby.
Vybudovat čestlický autosalon, u něhož stavbaři
v současné době dokončují dodatečně požadované práce,
nebylo ze stavebního hlediska nijak složité. Hlavní budova
vyrostla do výšky 12 m a má obdélníkový půdorys o roz
měrech 40 × 132 m. Vedlejší část, v níž se bude nacházet
technické zázemí, má podobu kvádru 53 × 5 m.
Součástí areálu budou i nové zpevněné plochy, ko
munikace a parkoviště. „Na této stavbě musím mimo jiné
pochválit velmi dobré vztahy se všemi účastníky. Zejména
je třeba ocenit přístup investora, který je velmi konstruk
tivní,“ zdůraznil Josef Majer.
Až stavbaři Metrostavu nový autosalon během prázd
nin definitivně opustí, budou nové reprezentativní pro
story čekat už jen na umístění nových vozidel předních
světových automobilových značek.
Automobilka Jaguar vznikla v roce 1922 ve Velké
Británii. Nejprve se věnovala výrobě motocyklových
sajdkár, později se zaměřila na produkci luxusních
a sportovních vozů. Mezi lety 1989 a 2008 vlastnil
značku Jaguar americký koncern Ford Motor Company
(stejně jako Volvo) a od roku 2008 je součástí indické
společnosti Tata Motors. Jaguar dodával automobily
i pro britského premiéra a ochrannou ruku nad ním drží
také britská královna Alžběta II. a princ Charles.
Po vybudování lešení vždy proběhne nejprve pískové
otryskání segmentu, následně budou nejvíce poškozená
místa lokálně opravena a po celkové rekonstrukci bude
aplikován ochranný nátěr. Součástí opravy bude také
repase a výměna okolních armatur a sanace betonové
přelivné plochy jezu. To znamená odbourání poničených
částí a poté její nové vybetonování.
Náročná bude zejména první etapa, protože Metrostav
letos přebíral staveniště až 10. června. „Rizikový je tento
první rok, kdy se my se stavbou seznamujeme a termín je
kvůli pozdějšímu předáni staveniště ze strany investora
zkrácený,“ připomíná inženýr Zahrádka.
Přehrada má betonovou hráz dlouhou více než 104 m,
širokou téměř pět metrů a vysokou 18,4 m. Rekonstrukcí
prochází podruhé, poprvé to bylo v 90. letech minulého
století. Vzniklé jezero, i když v tomto případě spíše rozší
řené a prohloubené říční koryto, patří s celkovou plochou
67,2 hektaru mezi menší přehrady.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Vodní dílo Kadaň se na řece Ohři budovalo v období
červenec 1966 až prosinec 1971. Zhotovitelem byly
Vodní stavby Praha čili podnik, z něhož byl právě
v roce 1971 vyčleněn Metrostav. Hráz se stavěla,
aby odlehčila výše položené Nechranické přehradě
a pomohla tak zajistit dostatečný průtok vody pro
průmyslové odběry. Stavba je technicky zajímavá
tím, že ze vzdutí nádrže lze přes tzv. Podkrušnohorský
přivaděč přečerpávat vodu až do povodí řeky Bíliny,
kde je po většinu roku této tekutiny nedostatek.
Metrostav_11_2020.indd 3
1
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA
Foto archiv Metrostavu
2
metrů krychlových betonu za hodinu zvládne vyrobit mobilní
betonárna SBM EUROMIX 3000 a dokáže tak urychlit
výstavbu. Metrostav ji nasadil na modernizaci dálnice D1.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Na přehradě v Kadani se začalo s opravou hráze
Stavbaři divize 6 zahradili letos před prázdninami
první pole betonové hráze vodního díla Kadaň (foto)
na Chomutovsku. Na lešení za hradidly začaly práce
na opravách tělesa přehrady. Rozsáhlá rekonstrukce
je rozdělena do tří etap. Během nich dojde k celkové
rekonstrukci každého ze tří segmentů, které tvoří více
hráz jezera vybudovaného na řece Ohři.
S ukončením rekonstrukce se počítá do prosince roku
2022. Práce jsou podle harmonogramu naplánovány tak,
aby se jednotlivá pole pokaždé stihla opravit před začát
kem zimy. „Každá etapa musí být z důvodů obavy před
velkými průtoky vody dokončena na konci listopadu, poté
následuje zimní přestávka a začíná se zase 1. března,“
vysvětluje stavbyvedoucí Ing. Jan Zahrádka.
Stavbaře Metrostavu podle jeho slov čeká standardní
oprava jezu, při níž však zásadním prvkem bude funkční
lešení: „Je zde nutné vytvořit takovou konstrukci, která
umožní přístup pro všechny možné kroky opravy a také
případné posuny v rámci segmentu.“
Krátce z historie objektu
Žatecká synagoga má za sebou pohnutou historii jako
většina náboženských objektů v ČR – prožila žhářský
útok během tzv. Křišťálové noci, za války sloužila jako
nemocnice a v 50. letech jako sklad civilní obrany. Kom
plex budov je proto v současnosti již v dezolátním stavu.
Například strop rabínství se částečně zřítil, protože ho
napadla dřevomorka. „Tyto napadené části budeme muset
vyměnit za nové a zbytek konstrukce ošetřit, aby nedošlo
k opětovnému napadení,“ upřesňuje Daniel Lipert.
Město Žatec má po Plzni druhou největší dochovanou
synagogu v Čechách. Budova s neobvyklou maurskou
architekturou pochází z roku 1872 a patří k unikátním
stavbám svého druhu. Synagoga spadá mezi čtveřici ža
teckých památek obnovovaných díky kandidatuře města
na seznam UNESCO. Harmonogram stavby počítá s do
končením rekonstrukce na začátku roku 2022.
Metrostav má samozřejmě bohaté reference z oblasti
rekonstrukcí historických budov. Přesto má žatecký pro
jekt jeden aspekt, s nímž se ani naši zkušení stavbaři
dosud nesetkali. Investorem je totiž soukromý vlastník
Daniel Černý z Chomutova, který synagogu i rabinát před
lety koupil a rozhodl se je zrekonstruovat. Cena vzešlá
z výběrového řízení přesahuje 45 milionů Kč. Díky úspěš
ně získané evropské dotaci se investorovi podařilo snížit
spoluúčast na 15 %. I tak mu však scházejí prostředky na
vytvoření expozice, a proto oslovuje případné dárce.
Stavba bytů v Praze odkryla protiletecký kryt
Celkem 284 bytů a osm komerčních prostor vzniklo
v rámci výstavby projektu Vivus Argentinská v pražských Holešovicích, kterou provádí divize 3 ve sdružení s firmou SWIETELSKY stavební. Celkem rozsáhlý
komplex budov přichystal stavbařům během 27 měsíců
realizace milá i méně milá překvapení.
Stavba byla zahájena v březnu 2018 demolicí objektu
restaurace Lokáda a zbytků sportovního areálu. Tím byl
prostor připraven pro výstavbu sedmipodlažního obyt
ného traktu s půdorysem písmene U (foto č. 1) podél
Argentinské ulice, dalšího objektu u fotbalového hřiště,
dvou budov, jež jsou propojeny prosklenou fasádou
1
a mají celkem pět nadzemních podlaží, a v neposlední
řadě i čtyřpodlažního objektu, který je umístěn v severní
části u ulice Poupětova. Výrazné grafiky jižní fasády je
dosaženo kontrastem pásů (foto č. 2). Stejného principu
řešení fasády je použito i na fasádách severního nárož
ního objektu D. Komplex nabídne bezpochyby veškeré
pohodlí i komfort městského života.
I vzhledem k rozlehlosti staveniště a geologickým
podmínkám byly jednotlivé objekty založeny různým
způsobem. Některé byly založeny plošně v kombina
ci s tahovými pilotami, další pomocí tlakových pilot
a u jednoho objektu využili stavbaři tahové i tlakové pi
loty. Nadzemní část tvoří monolitická konstrukce, resp.
prostorový stěnový systém s mezibytovými příčkami
z železobetonových stěn v tloušťce 20 cm. Střechy jsou
ploché s asfaltovými pásy, které jsou přitíženy kačírkem.
Na třech objektech pak architekti navrhli zelené střechy.
Pro zajištění stavební jámy stavbaři použili vrtané piloty,
do kterých byl zabetonován ocelový profil pro provedení
výdřevy z dřevěných fošen. Pažení od zhruba dvoumet
rové hloubky pod upraveným terénem provedli pomocí
stříkaného betonu a stabilitu pažení zajistily dočasné
pramencové kotvy. „Spodní část pažení, kde se vyskytla
podzemní voda, tvoří trysková injektáž v kombinaci se
stříkaným betonem a část pažení u rampy do suterén
ních prostor jsme provedli pomocí zeminových hřebů,“
uvedl vedoucí projektu za naši společnost Ing. Michal
Bárta a připomněl další méně tradiční postup – u přípojek
kanalizace v Argentinské ulici museli dělníci postupovat
hornických způsobem a využili technologii ražení protla
čování z prostoru u 1. podzemního podlaží.
2
Nemálo překvapení
Podle Ing. Bárty spíše než některé stavební technologie
bylo v průběhu realizace náročnější zajistit subdodavatele
za rozumné ceny a poté stavbu realizovat samozřejmě
v odpovídající kvalitě. „Některá výběrová řízení trvala i dé
le než rok, což mělo v konečném důsledku dopad také na
harmonogram stavby. Stavbu ovlivnila i pandemie nemoci
covid-19, kdy jsme museli například kapacity a koordinaci
subdodávek řešit doslova na denní bázi a často na posled
ní chvíli,“ uvedl vedoucí projektu.
Překvapení čekala na stavbaře třeba i při provádění
výkopu – narazili nejen na velké podzemní objekty nádrží
na svítiplyn z 19. století či protiletecký kryt. „Jsem rád, že
se nám povedlo přenést představu investora a architekta
z pouhé vizualizace do reality. A přes všechny komplikace
dokončit stavbu tak, aby svým provedením a finální po
dobou tvořila další zajímavou část městské části Holešo
vice,“ uzavřel inženýr Bárta.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
02.07.20 13:04