Obrazem z výstavby

plynovodu Capacity4Gas

24. července 2020 / 12–13 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 6

Ptáme se: Ing. Jaroslava Herana,

generálního ředitele Metrostavu str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Obchvat Kongsbergu v Norsku byl

oficiálně zprovozněn str. 2

Tuzemská dovolená po stopách

Metrostavu Letní příloha str. 3 a 4

Zkratka na Lososí stezce

Brownfield v Praze na Zličíně se

mění v bytový komplex str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Vodojem v Chýni

hotov

Kolegové z divize 6 dokončili

stavbu vodojemu v obci

Chýně. Slavnostního

předání stavby spojeného

s prohlídkou objektu se

minulý týden zúčastnili

obyvatelé obce v čele s paní starostkou Mgr. Annou

Chvojkovou, Metrostav reprezentovali Ing. Milan Veselský,

ředitel divize 6, a vedoucí projektu Ing. Ondřej Vojtíšek

(foto). Stavba tak v obci nedaleko Prahy vyřešila letitý

problém s nedostatkem vody. Chýně je sice napojena na

pražskou vodu, ale ve špičkách bohužel do všech lokalit

nedoteklo dostatečné množství vody.

Další obalovnu pro stavbu silnic

Podpisem smluv 2. července 2020 vstoupil Metrostav

50% podílem do společnosti Obalovna Chvaletice a.s.

a získal tak již svoji pátou obalovnu v ČR. Obalovna

disponuje hodinovým výkonem 210 tun vyrobené směsi za

hodinu a bude zásobovat dopravní stavby na území kraje

Středočeský, Pardubický, Královéhradecký a Vysočina.

Pro bezpečnost

chodců ve

Frýdlantu

Představitelé města,

Libereckého kraje a kolegové

z našeho libereckého

zastoupení slavnostním

poklepem odstartovali

další stavbu, na které letos v létě zahajujeme práce. Jde

o rekonstrukci ulice Kodešova ve Frýdlantu (foto), která

se týká úseku od křižovatky s ulicí Míru po odbočku na

Hartu, úsek je dlouhý 1,6 km. Stavbu zhotoví tým divize 8

pod vedením Roberta Johna, DiS. Obnova čítá nejen nový

asfalt, ale i splaškovou a dešťovou kanalizaci, veřejný

vodovod, veřejné osvětlení a obnovu mostů. Velkou

změnou bude vystavění chodníků, které zde doposud

chyběly. Přispějí tak k větší bezpečnosti chodců.

Plnění trestněprávní compliance

Dne 16. června 2020 byl vydán příkaz prezidenta

společnosti č. 3/2020 na vypracování zprávy o plnění

trestněprávní compliance. Společnosti Skupiny

Metrostav mají povinnost ve zprávě prokázat soulad

jednání společnosti s pravidly TPC, které jsou popsány

ve skupinové organizačně‑řídicí normě A-5 trestněprávní

compliance. Zprávy předloží společnosti útvar tajemníka

Skupiny Metrostav, který na jejich základě zpracuje zprávu

o plnění trestněprávní compliance Skupiny Metrostav.

Zpráva Skupiny Metrostav bude předložena dozorčí radě

a představenstvu Metrostav a.s.

Práce zdárně pokračují na projektu Zahálka v pražských Modřanech, kde tým divize 3 v údolí Vltavy

buduje novou čtvrť pro zhruba 800 bytů. V etapě, kde

vznikají dva bytové domy F a G, tu již vyrostly budovy

s 12 a 14 nadzemními podlažími. Celkem zde bude

240 moderních bytových jednotek.

Foto Petr Adámek

Metrostav_12_13_2020.indd 1

Krátce před polovinou června uložili kolegové z Me‑

trostavu poslední kubík betonu do římsy mostu přes

Åstfjorden v Norsku (hlavní foto). Na stavbě asi 5,6 km

přeložky silnice Fv. 714, která obsahuje i tunely Mjø‑

nes a Slørdal a přilehlé úseky komunikací, se v jednom

turnusu podílelo naráz až 80 zaměstnanců divize 5 jak

z provozu mostů a železobetonových konstrukcí, tak

z provozu tunelů. Svou práci uzavřeli v předstihu a nyní

dohlížejí na dokončení díla, které zajišťuje partner ve

sdružení, norská firma Bertelsen & Garpestad.

„Práce jsme ukončili asi 30 dní před plánovaným

termínem, a to i přes problémy způsobené koronavirovou

pandemií. Začátkem března bylo nejdřív obtížné dostat

všechny pracovníky domů, když se rušila letecká spojení

a zavíraly hranice. Na stavbě jsme pak nemohli pracovat

celý měsíc a vrátili jsme se až v polovině dubna charterovým letem, který jsme museli koordinovat se zastupitelskými úřady i místními autoritami. Covid-19 nás tak nejen

zdržel, ale vyvolal i dodatečné náklady, se kterými jsme

nepočítali,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Robert Brož,

Ph.D, jehož tým budoval 735 m dlouhý osmipolový most

Åstfjorbrua. Divizi 5 zbývá dokončit jen drobné opravy

některých povrchů betonových konstrukcí (foto), protikorozní ochranu ocelové komory a instalace zámečnických

prvků. Posledních 15 pracovníků Metrostavu, kteří v Norsku zůstávají, pak dohlédne i na vyklizení staveniště.

spřažené desky mostu. Upravili jsme i betonáže říms, aby

zhotovení jejich 20metrového úseku trvalo jen tři dny, a to

i během místní severské zimy. Za zmínku stojí i speciální

receptury betonu, které nám umožňovaly betonáže ve

slané mořské vodě.“

Velmi náročné založení pilířů

Na firmu Bertelsen & Garpestad čeká elektroinstalace,

svodidla, membrány, asfalty a dopravní značení. Ing. Brož

už proto může vzpomínat: „Oproti projektu jsme navrhli

lepší řešení základů mostu. Jednalo se především o změny jejich tvarů a výšek konstrukcí. Největší výzvu ale

představovalo založení pilířů mostu v železobetonových

studních vyrobených na potopitelném pontonu a následně zaplavených uprostřed fjordu. Náročná byla i instalace

ocelového komorového nosníku pomocí lodního jeřábu

– jeho nejdelší montážní sekce měřila 138 m a vážila

620 tun. Pro urychlení díla jsme také změnili technologii

výstavby pilířů a použili ztracené bednění pro vybudování

Lenka Svobodová, foto Matěj Novotný

Práce v tunelech dokončeny

Ražbu tunelů Mjønes (735 m) a Slørdal (2566 m) měl

na starost tým vedoucího projektu Ing. Jiřího Šacha.

„Všechny naše činnosti v tunelech jsme dokončili už

vloni v květnu. Pak v nich ještě několik měsíců pracoval

partner ve sdružení, když budoval konstrukční vrstvy vozovky, drenáže, izolace, svodidla a asfalty. Dnes jsou obě

podzemní díla po stavební stránce dokončena a probíhá

v nich jen finalizace elektroinstalací, bezpečnostního

vybavení a větrání. Na problémy, se kterými jsme se při

stavbě potýkali, tak už můžeme také jen vzpomínat. Je

zajímavé, že u tunelu Slørdal byly protikladné – zatímco

ražba z jeho jižního portálu procházela zhoršenou geologií

s vyššími přítoky vody, na severním portálu byl pro razicí

práce vody nedostatek a museli jsme v maximální míře

využívat její recirkulaci a čištění,“ uzavírá Ing. Šach.

Silnice Fv. 714 je součástí Lakseveien – Lososí stezky –,

po níž se z ostrova Hitra dopravuje ze Severního a Norského moře směrem na Trondheim více než třetina všech norských lososů. Už od letošního října bude díky Metrostavu

jejich cesta na talíř kratší a pro řidiče bezpečnější.

Plzeň se dočká

západního okruhu

V Plzni byla v polovině července slavnostně zahájena

významná dopravní stavba – pokračování západního

okruhu města (vizualizace). Silnice dlouhá 3,5 km spo‑

jí Křimickou a Karlovarskou třídu. Jedná se o největší

stavbu ve dvacetileté historii Plzeňského kraje!

Další důležitý dopravní projekt zhotoví Metrostav,

konkrétně divize 1, ve sdružení se společností Berger Bohemia. Za naši společnost byl vedením projektu pověřen

oblastní ředitel Ing. Miroslav Záhoř, jehož tým převzal

staveniště a pustil se do práce. Ta by měla trvat necelé

tři roky. Součástí úseku bude 1,2 km dlouhá estakáda, tři

křižovatky, čtyři mosty či tři biokoridory

Západní okruh Plzně má odvést část tranzitní dopravy

z Klatovské a Karlovarské třídy, tedy z nejfrekventovanějších dopravních tepen, které procházejí centrem města.

Dokončena už byla takzvaná nultá etapa spojující Domažlickou a Vejprnickou ulici a dále první etapa Domažlická

– Křimická v délce 2,6 km. Celková délka okruhu po dokončení bude něco málo přes šest kilometrů. Komunikace

pak spojí průmyslovou zónu Borská a Severní Předměstí

Plzně. Dále také umožní rychlejší spojení od dálnice do

této západočeské metropole a dále na sever.

–red–, vizualizace Plzeňský kraj

21.07.20 13:38