Obrazem z výstavby
plynovodu Capacity4Gas
24. července 2020 / 12–13 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Jaroslava Herana,
generálního ředitele Metrostavu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Obchvat Kongsbergu v Norsku byl
oficiálně zprovozněn str. 2
Tuzemská dovolená po stopách
Metrostavu Letní příloha str. 3 a 4
Zkratka na Lososí stezce
Brownfield v Praze na Zličíně se
mění v bytový komplex str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Vodojem v Chýni
hotov
Kolegové z divize 6 dokončili
stavbu vodojemu v obci
Chýně. Slavnostního
předání stavby spojeného
s prohlídkou objektu se
minulý týden zúčastnili
obyvatelé obce v čele s paní starostkou Mgr. Annou
Chvojkovou, Metrostav reprezentovali Ing. Milan Veselský,
ředitel divize 6, a vedoucí projektu Ing. Ondřej Vojtíšek
(foto). Stavba tak v obci nedaleko Prahy vyřešila letitý
problém s nedostatkem vody. Chýně je sice napojena na
pražskou vodu, ale ve špičkách bohužel do všech lokalit
nedoteklo dostatečné množství vody.
Další obalovnu pro stavbu silnic
Podpisem smluv 2. července 2020 vstoupil Metrostav
50% podílem do společnosti Obalovna Chvaletice a.s.
a získal tak již svoji pátou obalovnu v ČR. Obalovna
disponuje hodinovým výkonem 210 tun vyrobené směsi za
hodinu a bude zásobovat dopravní stavby na území kraje
Středočeský, Pardubický, Královéhradecký a Vysočina.
Pro bezpečnost
chodců ve
Frýdlantu
Představitelé města,
Libereckého kraje a kolegové
z našeho libereckého
zastoupení slavnostním
poklepem odstartovali
další stavbu, na které letos v létě zahajujeme práce. Jde
o rekonstrukci ulice Kodešova ve Frýdlantu (foto), která
se týká úseku od křižovatky s ulicí Míru po odbočku na
Hartu, úsek je dlouhý 1,6 km. Stavbu zhotoví tým divize 8
pod vedením Roberta Johna, DiS. Obnova čítá nejen nový
asfalt, ale i splaškovou a dešťovou kanalizaci, veřejný
vodovod, veřejné osvětlení a obnovu mostů. Velkou
změnou bude vystavění chodníků, které zde doposud
chyběly. Přispějí tak k větší bezpečnosti chodců.
Plnění trestněprávní compliance
Dne 16. června 2020 byl vydán příkaz prezidenta
společnosti č. 3/2020 na vypracování zprávy o plnění
trestněprávní compliance. Společnosti Skupiny
Metrostav mají povinnost ve zprávě prokázat soulad
jednání společnosti s pravidly TPC, které jsou popsány
ve skupinové organizačně‑řídicí normě A-5 trestněprávní
compliance. Zprávy předloží společnosti útvar tajemníka
Skupiny Metrostav, který na jejich základě zpracuje zprávu
o plnění trestněprávní compliance Skupiny Metrostav.
Zpráva Skupiny Metrostav bude předložena dozorčí radě
a představenstvu Metrostav a.s.
Práce zdárně pokračují na projektu Zahálka v pražských Modřanech, kde tým divize 3 v údolí Vltavy
buduje novou čtvrť pro zhruba 800 bytů. V etapě, kde
vznikají dva bytové domy F a G, tu již vyrostly budovy
s 12 a 14 nadzemními podlažími. Celkem zde bude
240 moderních bytových jednotek.
Foto Petr Adámek
Metrostav_12_13_2020.indd 1
Krátce před polovinou června uložili kolegové z Me‑
trostavu poslední kubík betonu do římsy mostu přes
Åstfjorden v Norsku (hlavní foto). Na stavbě asi 5,6 km
přeložky silnice Fv. 714, která obsahuje i tunely Mjø‑
nes a Slørdal a přilehlé úseky komunikací, se v jednom
turnusu podílelo naráz až 80 zaměstnanců divize 5 jak
z provozu mostů a železobetonových konstrukcí, tak
z provozu tunelů. Svou práci uzavřeli v předstihu a nyní
dohlížejí na dokončení díla, které zajišťuje partner ve
sdružení, norská firma Bertelsen & Garpestad.
„Práce jsme ukončili asi 30 dní před plánovaným
termínem, a to i přes problémy způsobené koronavirovou
pandemií. Začátkem března bylo nejdřív obtížné dostat
všechny pracovníky domů, když se rušila letecká spojení
a zavíraly hranice. Na stavbě jsme pak nemohli pracovat
celý měsíc a vrátili jsme se až v polovině dubna charterovým letem, který jsme museli koordinovat se zastupitelskými úřady i místními autoritami. Covid-19 nás tak nejen
zdržel, ale vyvolal i dodatečné náklady, se kterými jsme
nepočítali,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Robert Brož,
Ph.D, jehož tým budoval 735 m dlouhý osmipolový most
Åstfjorbrua. Divizi 5 zbývá dokončit jen drobné opravy
některých povrchů betonových konstrukcí (foto), protikorozní ochranu ocelové komory a instalace zámečnických
prvků. Posledních 15 pracovníků Metrostavu, kteří v Norsku zůstávají, pak dohlédne i na vyklizení staveniště.
spřažené desky mostu. Upravili jsme i betonáže říms, aby
zhotovení jejich 20metrového úseku trvalo jen tři dny, a to
i během místní severské zimy. Za zmínku stojí i speciální
receptury betonu, které nám umožňovaly betonáže ve
slané mořské vodě.“
Velmi náročné založení pilířů
Na firmu Bertelsen & Garpestad čeká elektroinstalace,
svodidla, membrány, asfalty a dopravní značení. Ing. Brož
už proto může vzpomínat: „Oproti projektu jsme navrhli
lepší řešení základů mostu. Jednalo se především o změny jejich tvarů a výšek konstrukcí. Největší výzvu ale
představovalo založení pilířů mostu v železobetonových
studních vyrobených na potopitelném pontonu a následně zaplavených uprostřed fjordu. Náročná byla i instalace
ocelového komorového nosníku pomocí lodního jeřábu
– jeho nejdelší montážní sekce měřila 138 m a vážila
620 tun. Pro urychlení díla jsme také změnili technologii
výstavby pilířů a použili ztracené bednění pro vybudování
Lenka Svobodová, foto Matěj Novotný
Práce v tunelech dokončeny
Ražbu tunelů Mjønes (735 m) a Slørdal (2566 m) měl
na starost tým vedoucího projektu Ing. Jiřího Šacha.
„Všechny naše činnosti v tunelech jsme dokončili už
vloni v květnu. Pak v nich ještě několik měsíců pracoval
partner ve sdružení, když budoval konstrukční vrstvy vozovky, drenáže, izolace, svodidla a asfalty. Dnes jsou obě
podzemní díla po stavební stránce dokončena a probíhá
v nich jen finalizace elektroinstalací, bezpečnostního
vybavení a větrání. Na problémy, se kterými jsme se při
stavbě potýkali, tak už můžeme také jen vzpomínat. Je
zajímavé, že u tunelu Slørdal byly protikladné – zatímco
ražba z jeho jižního portálu procházela zhoršenou geologií
s vyššími přítoky vody, na severním portálu byl pro razicí
práce vody nedostatek a museli jsme v maximální míře
využívat její recirkulaci a čištění,“ uzavírá Ing. Šach.
Silnice Fv. 714 je součástí Lakseveien – Lososí stezky –,
po níž se z ostrova Hitra dopravuje ze Severního a Norského moře směrem na Trondheim více než třetina všech norských lososů. Už od letošního října bude díky Metrostavu
jejich cesta na talíř kratší a pro řidiče bezpečnější.
Plzeň se dočká
západního okruhu
V Plzni byla v polovině července slavnostně zahájena
významná dopravní stavba – pokračování západního
okruhu města (vizualizace). Silnice dlouhá 3,5 km spo‑
jí Křimickou a Karlovarskou třídu. Jedná se o největší
stavbu ve dvacetileté historii Plzeňského kraje!
Další důležitý dopravní projekt zhotoví Metrostav,
konkrétně divize 1, ve sdružení se společností Berger Bohemia. Za naši společnost byl vedením projektu pověřen
oblastní ředitel Ing. Miroslav Záhoř, jehož tým převzal
staveniště a pustil se do práce. Ta by měla trvat necelé
tři roky. Součástí úseku bude 1,2 km dlouhá estakáda, tři
křižovatky, čtyři mosty či tři biokoridory
Západní okruh Plzně má odvést část tranzitní dopravy
z Klatovské a Karlovarské třídy, tedy z nejfrekventovanějších dopravních tepen, které procházejí centrem města.
Dokončena už byla takzvaná nultá etapa spojující Domažlickou a Vejprnickou ulici a dále první etapa Domažlická
– Křimická v délce 2,6 km. Celková délka okruhu po dokončení bude něco málo přes šest kilometrů. Komunikace
pak spojí průmyslovou zónu Borská a Severní Předměstí
Plzně. Dále také umožní rychlejší spojení od dálnice do
této západočeské metropole a dále na sever.
–red–, vizualizace Plzeňský kraj
21.07.20 13:38