Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 2
Pro energii velkoměsta
Naše dceřiná společnost PRAGIS a.s., divize Pod-
zemní stavby, v oblasti prské Invalidovny provádí
zajímavou atechnicky nárnou zakázku: jde ostavbu
kabelového tunelu pro investora PRE distribuce. Ten-
to typ staveb umňuje téměř neomezený, bezpečný
aspolehlivý rozvod elektrické energie po Praze.
Předmětem zakázky je výstavba nového kabelového
tunelu s jednou šachtou pod oznením J38 (foto č. 1)
atechnickou komorou TK5. Tunel poslouží kvedení silo-
vých kabelů 110 kV a22 kV, dokoen bude vpříštím roce.
Šachta J38 bude mít v definitivní podobě kruhový
profil osvětlém průměru 4 m a hloubku 21,3 m ke dnu
tunelu. Při terénu bude dvojice podpovrchových objek
určených pro vedení kabelů z/do tunelu.
Kabelový tunel (foto č. 2) je dílem prováděm hornic-
kým způsobem olce 527,4 m. Ražba adasná výztuž
je realizována podle zásad NRTM svyitím spolupůso-
bení horninového masivu na procesu stabilizace voblasti
kolem výrubu. Na celý rozsah ražeb je vco nejí míře
uplatněno mechanické strojní rozpojování.
Strojní ražba je prováděna univerzálním nakladačem
NSU 1E/P1 (foto č. 3) sbouracím kladivem AC SB302
(foto č. 4) arotní frézou ERKAT 250 (foto č. 5), odže-
ní rubaniny zčelby štoly je zajištěno pomocí hřeblového
dopravníku TH 402 a samojízdného vyžecího stroje
ENTRACON Delaware 6185-01-05.
Odtěžení všachtě probíhá za pomoci věžového jeřá-
bu LIEBHERR 71 EC-B5 a výklopného kontejneru typu
A-3000D sautomatickým vyklápěním.
Text afoto Pragis
Spolupráce s UCEEB
Odborci z Univerzitho centra energeticky efektiv-
ních budov ČVUT (UCEEB) ve spolupráci s ní spo-
lečností se více než tři roky zabývají výzkumem tzv.
vegetačních střech (foto č. 1). Ty totiž mohou význam-
ně přist k zadržoní vody ve městech a pomohou
energeticky úspornému ochlazování budov a jejich
okolí především během horkých letních d.
Tým Laboratoře hydrometeorologie & hydropedologie
provádí testování na celkem 24 zkušebních plochách vy-
budovach na se budovy ČVUT UCEEB vBuštěhradu
(foto č. 2). Pro výzkum byly vybny rostliny maximálně
přizpůsobené extrémním podmínkám, tedy především
nedostatku vody a životu v mělkém nživném substtu.
Vegetaci střech tvoří především rozchodníky a netřesky,
jež v některých variantách doplňují kosavy a byliny.
Kromě nich jsou testony rozchodkové koberce.
Zjištěné údaje budou předány odborníkům Metro-
stavu jako zadavateli projektu a budou dále využity při
realizaci souvrství extenzivní zeleně (zelených střech) na
ostatních projektech Metrostavu, a to včetně doporení
následné péče objednateli.
Výhody zelených sech
Kromě estetických hledisek mají vegetační střechy tu
výhodu, že vsakují a odpařují zpět do ovzduší mnoho sž-
kové vody a výrazně tím přispívají k ochlazování budov,
zvlují vzduch a snižují prašnost.
Hoví se také, že fungují jako klimatizace. Zelené se-
chy totiž okysličují a ochlazují okolní vzduch a tím narušu
neíjemný jev městských tepelných ostrovů, což jde ruku
v ruce s potřebou řit problémy vzniklé v důsledku kli-
matických změn. Kčová je správná volba rostlin a jejich
sadba je rozhodně odborná záležitost a nedoporuje se
lat ji svépomocí. I proto je soasný výzkum důležitý.
red–, foto Petr Adámek
strana 2
Zeptali jsme se nového generálho ředitele
Ing.Jaroslav Heran od 1. července převzal po Ing.Pavlu Pilátovi vedení společnosti. VMetrostavu působí dlouho
afirmu dobře zná: nastoupil vroce 1989, tedy před 31 lety, tehdy na divizi 9. Před 20 lety přestoupil na divizi 1
do pozice výrobního náměstka aod roku 2012 „jedničku“ řídil.
kolik týdnů jste ve funkci generálního ředitele. Jaké
jsou ve pocity?
Na jedné straně se těším na nové úkoly a výzvy a na
druhé straně cítím veliký respekt. Na převzetí této nové
funkce jsem se již nějaký čas připravoval vúzké spolu-
práci především s odstupujícím generálním ředitelem
Ing.Pavlem Pilátem, panem prezidentem Ing.Františkem
Kočím a všemi výkonnými řediteli spolnosti. Přesto
musím přiznat, že vmnoha ohledech se teprve postup
rozkoukávám.
Vjaké kondici je nyní naše spolnost?
Metrostav i celá naše skupina, tedy Metrostav včet
svých dciných spolností, dohly za loňský rok nej-
vyššího obratu azisku za celou dobu své existence, ato
bezpochyby svěí onaší velmi dobré kondici. Metrostav
je vnímán jako jednka na stavebním trhu vČR, respekti-
ve na územívalého Československa, avposledních le-
tech se významně angažuje ivzahraničí, zejména směrem
na sever azápad od hranic České republiky. Knemu
zahrannímu angažmá se sluší poznamenat, že tento náš
tlak na zahraničí byl do značné míry akcentován inepříz-
nivou situací na domácím trhu, kde dlouhodobě není pro
naše (především tunelářské) kapacity dostatek příležitos-
. Je to příklad toho, jak nepříznivé okolnosti anutnost
jim čelit na straně jedné mohou přinést jiné efekty na
straně druhé. Získání schopnosti realizovat významnou
část svého výrobho programu vzahraničí posiluje naše
pozice astabilitu, dává nám cenné reference iíležitosti
anejedná se již zdaleka jen ostavby tunelové.
Jaké faktory k dobrým výsledkům přispívají?
Za významnou charakteristiku a silnou vlastnost Me-
trostavu i ostatních firem ní skupiny v neposlední
řadě považuji systematickou snahu ozachování arozvoj
vlastních výrobních kapacit na úrovni specializovaných
výrobních středisek a provozů s vlastními odborníky,
techniky, dělníky istrojním vybavením. Ne všechny sta-
vební firmy v nem okolí kráčely touto cestou. Je to
cesta prac, bez rychlých efek, ale podle mého mínění
jediná správ, pokud má stavební firma zůstat stavební
firmou, být dlouhodobě stabilní amít potenciál rozvíjet
sebe asvé řemeslo.
Metrostavu se tedy vposlední době dilo, kvůli pan-
demii koronaviru se ale předpokdá propad ekonomi-
ky. Co lze vsledujícím období očekávat?
Období omezení vyhšených vládou ČR vdůsledku pan-
demie koronaviru jsme až dosud jako firma ns
esli velmi dobře aza to patří veliký dík všem našim
kolegům. Nepodlehli panice a navzdory zženým pod-
mínm dokázali svým zvýšeným úsilím naše stavby
udržet taka v normálním chodu. Co se týká daího
vývoje, tak lze očekávat, že kpropadu ekonomiky nutně
dojde, nikdo však nemůže dnes říci, jak vážný problém to
nakonec bude anakolik se dotkne právě neho odvět.
Velmi záleží například na tom, zda nedojde kdalším vlnám
pandemie a s tím k dalším omezením, do jaké míry se
vládě podí splnit svůj příslib „masivně nalít investiční
peníze do ekonomiky“, jak rychle se nastartují iostatní
ekonomická odvětví, která jsou zam stále utlumenaatd.
Pravděpodobně máme před sebou období, kdy se spo-
klesem poptávky po stavebních kapacitách v různých
segmentech stavebního trhu vyosí konkurenční pro-
středí asoutěž ozakázku bude obží, než tomu bylo
ed krizí. Hloubka toho problému bude záviset na dalším
vývoji situace. Takováto období bývají pro všechny firmy
bohužel těmi méně ekonomicky úspěšnými. Vminulosti
jsme takových období zažili apřekonali celou řadu, neb
zákonitost ekonomického cyklu, kdy růst střídá recesi
aobráceně, je charakteristickým jevem tržní ekonomiky.
Nepochybuji, že itentokt jsme dobře připraveni ane-
snadné období překonáme.
Chystáte nějaké zny, které se zásadním zsobem
dotknou Metrostavu ajeho zaměstnanců?
Nejsem přítelem ukvapeného jednání. Nějaké myšlenky
otom, co se pokusit vbudoucnu zleit nebo na co se za-
řit, vhlavě mám, ale nejdříve se chci pořádně seznámit
scelou agendou, kterou mám nově na starosti. Vbudouc-
nu jistě nějaké změny předpokládám. Mám tu výhodu, že
jsem vedení společnosti převzal, když se tato naczí ve
velmi dobrém stavu, fungující aprosperující, takže žádné
mé akutní zásahy azny nejsou bezprosedně nutné.
Zároveň vtom vdobrém slova smyslu vidím iurčitou ne-
výhodu pro sebe osobně, neboť lka, kterou mi pan Pavel
Pilát nastavil, je velmi vysoko ajá se sní budu poměřovat
vdobě, kdy očekáváme nesnadné období.
Je zmo, že působíte ve vedení Česho veslařsho
klubu Praha amáte tak blízko klodím, vodě, soutěže-
ní... Můžete nějaké zkušenosti ztohoto sportu promít-
nout do řízení velké společnosti?
Ano, jsem veslem od čtrnácti let apravidelné sporto-
ní se stalo součástí mého životního stylu. Nejen uvody,
ale třeba ivzimě na lyžích. Vloděnici byla vždy bezva par-
ta ato těší, zavazuje imotivuje. Za veslem platí, že talent
je důležitý předpoklad úspěchu, ale bez dřiny, disciplíny
a týmového ducha to nikomu nikdy pádně nepojede.
Jsem přesen, že vpráci platí totéž.
red–, foto archiv Metrostavu
1
2
3
4
5
1
2
Jaroslav Heran je členem České komory
autorizovach ierů atechniků – autorizovaný
stavitel voboru pozemní stavby. Vroce 2007
úsšně zakončil studium MBA na Sheffield Hallam
University ve Velké Británii.
Jeho koníčky jsou sport, zejména lyžování,
cyklistika, ale hlavně se věnuje veslování, kde
vedle aktivní činnosti je imístoedsedou Českého
veslsho klubu Praha.
Obchvat vNorsku
Hornické město Kongsberg vjižní části Norska proži-
lo na začátku července velký den: po letech se tot
dočkalo otevření silnho obchvatu. První auto na
novou silnici, kterou ve sdružení snorskými partnery
vybudoval Metrostav, slavnostně vpustil norský minis-
tr dopravy Knut Arild Hareide!
Obchvat měří 5 km apřekonává nárný horský terén
pomocí dvou tunelů avelkého mostu. Rozhlá investice
vyšla veptu na dvě miliardy Kč. Přínosy pro téměř
30 000 místních obyvatel se projevily ze dne na den.
Zcentra města se podilo vyst tranzitní dopravu.
Další úspěšný projekt
„Obchvat norského města Kongsberg byl naším třetím
projektem v Norsku. Na rozdíl od předchozích dvou
staveb se nám vtomto případě podařilo uplatnit, kromě
ch razičských, také vlastní betonářské kapacity. Projekt
celkově hodnotíme jako úspěšný a jsme rádi, že jsme
mohli svou trochou přispět kjeho zdárnému dokončení,
vysvětluje Ing.Aleš Gothard, předseda představenstva
společnosti Metrostav Norge AS.
Kongsberg se dlouhodobě potýkal spřeženou do-
pravou. Díky obchvatu se situace prakticky okamžitě
významně zlepšila atomuto norskému městu se oteely
nové perspektivy. Přímo se nabízí třeba rozvoj stále po-
pulárnější cyklistické dopravy.
Ing.Vojtěch Kostiha, MBA
Metrostav_12_13_2020.indd 2Metrostav_12_13_2020.indd 2 21.07.20 13:3821.07.20 13:38
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2020, Strana 6

Sending statistics … done (1300 ms)

Rendering Strana 3 (102231): (0/1)

Rendering Strana 2 (102230): (0/1)

Rendering Strana 1 (102228): (0/1)

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogoa-26.png

 i2871/vth118390-1.jpg (2x)

 i2871/vth118392-1.jpg (2x)

 i2871/bg102230.svg

 i2871/vth118393-1.jpg (2x)

 i2871/vth118395-1.jpg

 i2871/vth118397-1.jpg

 i2871/vth118399-1.jpg