strana 5
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 8 dokončila hrubou stavbu na jezeře Most
Plovoucí přístupová mola, vestavěný minibazén, ob‑
lázková pláž i speciální ekomola, která slouží k ochra‑
ně vzácných biotopů. To všechno připravuje tým divi‑
ze 8 na trojici severočeských rekultivačních jezer.
Zatímco na starších jezerech Milada a Matylda výstavba probíhá, na nejmladším a největším jezeru Most je již
hotová hrubá stavba. Břehové linie zdobí hotové kotevní
bloky (foto č. 1) a subdodavatel k nim začíná připojovat
plovoucí zařízení. Toto řešení návštěvníkům jednak zajistí
komfortní přístup do vody a jednak zakryje bariéry, které
chrání břehy proti vymílání. Dokončení zakázky i očekávané otevření jezera Most pro veřejnost je v plánu v září.
1
Brownfield na Zličíně se mění v bytový komplex
Celkem 526 bytů o velikosti 1+kk až 4+kk a 767 m2
komerčních ploch vzniká pro společnost Central Group
na brownfieldu po bývalé továrně Tatra Zličín v Praze 5
(foto č. 1). Ve třech etapách zde nedaleko konečné sta‑
nice metra B postaví tým Ing. Tomáše Kuříka z divize
6 sedm bytových domů, mezi nimiž vznikne soukromý
park. A ten dal také název celému tomuto velkému pro‑
jektu – Park Zličín.
Všechny objekty budou mít po dokončení dvě podzemní podlaží, budovy D a E a A, B a C pak šest nadzemních podlaží a objekty F a G ještě o jedno nadzemní podlaží
víc. Konstrukční systém budov architekti navrhli převážně
stěnový s výjimkou podzemních podlaží, která jsou kombinovaná. „Nosná konstrukce všech objektů bude kombinací železobetonu a zdiva z cihelných tvárnic. Stavební
jámy jsou svahované a částečně pažené. Všechny objekty
pak budou založeny na pilotách,“ popisuje Ing. Kuřík.
2
Momentálně by se na stavbě dalo napočítat zhruba
180 pracovníků, kteří se podílejí na všech třech etapách.
V té první, která zahrnuje objekty D a E, probíhají dokončovací práce. Dělníci finalizují fasády (foto č. 2), probíhá
dláždění teras a balkonů a montáž zámečnických prvků.
Uvnitř objektů už jsou téměř hotové obklady a dlažby
a přichází na řadu výmalba bytů. Ve druhé etapě, tedy
na objektech F a G, která byla zahájena letos v únoru,
vznikají železobetonové monolitické konstrukce ve 3. NP
a stavbaři začali vyzdívat nenosné příčky v 1. a 2. PP. Ve
třetí etapě, která odstartovala letos v dubnu, dělníci zatím
budují podzemní podlaží.
„Na stavbě určitě zúročíme důslednou přípravu a plánování před zahájením projektu. Jde o precizní organizaci
práce, kde jednotlivé profese na sebe navazují a případné
problémy v kapacitách ihned řešíme,“ popisuje vedoucí
projektu a přiznává, že nejnáročnější bude zvládnout
požadavky investora na kvalitu provedení při předávání
jednotlivých bytů. Náročná bude také logistika zásobování a prací, jelikož se jedná o uzavřený areál. Vše musí
probíhat přes spojovací krček mezi objekty B a C, a tudíž
1. PP bude možné dokončit až na závěr celého projektu.
Ačkoli je Park Zličín první zakázkou pro společnost
Central Group, kde se Ing. Kuřík ujal role vedoucího projektu, zkušenosti s investorem má už z předchozí stavby
v Modřanech. Dá se tedy předpokládat, že všech sedm
bytových domů bude dokončeno podle plánu, tedy první
etapa letos v listopadu a celý areál do března roku 2022.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
Koupaliště Riviéra v Mikulově je zase v provozu
Městské koupaliště v Mikulově se znovu otevřelo pro
veřejnost. Skončila dlouho plánovaná rekonstrukce,
která měla areál modernizovat tak, aby odpovídal
požadavkům 21. století. Jihomoravský tým divize 1
Metrostavu převzal zakázku na rekonstrukci koupali‑
ště Riviéra vloni v prosinci. Hotové dílo předal městu
začátkem prázdnin, zhruba týden před termínem, který
radnice nakonec stanovila pro otevření areálu.
Práce měly být původně dokončeny už v červnu, ale
tak jako jinde i tuto stavbu ovlivnily během nouzového
stavu v souvislosti s koronavirem problémy s dodávkami
ze zahraničí. V tomto případě dovoz dnových plechů pro
rekonstrukci dříve netěsnících a také nových bazénů.
Dopravu dílů vyrobených ve Švédsku zkomplikovalo
v období uzavřených hranic i to, že se před dokončením
ještě musely převézt do Itálie, kde byly nasmlouvány další
úpravy – konkrétně například řezání a broušení.
Vedoucí projektu Ing. Ondřej Kučera za Metrostav připomíná, že to byl problém, který nebylo možné řešit jinak
než dohodou o posunu termínu odevzdání: „Stanovený
harmonogram se nám mimo tento případ dařilo držet
hlavně díky aktivnímu přístupu všech zúčastněných.“
První ohrožení termínu dokončení se objevilo už na
začátku, kdy se ukázalo, že návrh nové strojovny počítá
s umístěním, které zasahuje do prostoru původních van
starých bazénů. Tento problém se však podařilo vyřešit
bez velkého skluzu. „Kolegy musím pochválit za dobře odvedenou práci a také s investorem jsme se vždy dohodli.
I když investorem bylo samotné město a veškeré změny
musela schvalovat rada, která nebyla vždy úplně pružná,“
říká vedoucí projektu.
Nové vodní atrakce
Stavbaři během rekonstrukce upravili stávající bazény,
které osadili novými nerezovými vanami s protiskluzovou úpravou. Během rekonstrukce se měnily dispozice
i podoba vodních atrakcí. Nově se budoval dětský bazén,
podzemní strojovny a filtrační objekt.
„Areál získal podobu moderního koupaliště (foto), doplněného o zábavné a relaxační prvky: vzduchové lavice,
perličky, lanový most, skluzavku, fontány…,“ připomíná
vedoucí projektu inženýr Kučera.
Městské koupaliště Riviéra nabízí kromě pohody
a osvěžení i výhled na zámek a Svatý kopeček. Areál pamatuje na děti, nové úpravy však ocení všichni návštěvníci včetně sportovců. Opravené a rozšířené jsou nyní
všechny tři bazény, zvýšil a prodloužil se tobogan, vznikla
nová trojskluzavka. Vedle nově vybudovaného dělicího
mola vyrostl lanový most. V největším, víceúčelovém,
bazénu o rozměrech 47,5×13,15 m se nacházejí čtyři pětadvacetimetrové plavecké dráhy.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Metrostav_12_13_2020.indd 5
Kontrola nepropustnosti dna
„Technicky nejzajímavější součástí stavby jsou kotevní
bloky. Každý z nich váží 14 tun a staticky je to propočítáno
tak, aby držely na břehu svou vlastní vahou. Původně zvažované gabionové koše vysypané kamenivem jsme kvůli
zvýšení odolnosti vůči vodě v průběhu realizace museli
nahradit speciální soudržnou imitací, kterou shodou okolností vyrábí jeden z našich subdodavatelů. Zvláštností
projektu byla důsledná kontrola dna na všech jezerech. Po
každé když jsme v jezeře používali těžkou techniku, potápěči museli zkontrolovat těsnost nepropustné jílové vrstvy na dně,“ prozrazuje vedoucí projektu Stanislav Zelený.
Plovoucí přístupová mola tvoří železná konstrukce
vyplněná polystyrenem. Jako nášlapná vrstva byly kvůli
vysoké trvanlivosti a snadné údržbě zvoleny palubky
z dřevoplastu. Pro každé molo jsou připraveny na přichy-
1
cení kotvicí bloky. Nejvíce přístupových prvků bude na
největším jezeře Most, kde už stojí 17 hlavních a 22 stranových bloků. Zakázka na jezeře Matylda zahrnuje oproti
ostatním dvěma podobným projektům vestavěný plavecký bazén pro neplavce a děti a pláž z oblázků, která
nahradí původní písčitou.
Pro ochranu vodního ptactva
Pozoruhodnou součást stavby na jezeře Most reprezentují tzv. plovoucí ekomola (foto č. 2) v oblasti severovýchodních a severních svahů. Osmiúhelníkové dřevěné
konstrukce s ocelovým pláštěm a polystyrenovou výplní
slouží k hnízdění vodního ptactva, které si v předcházejících letech jezero velmi oblíbilo. Plného významu
dosáhnou ekomola po otevření jezera veřejnosti, kdy
poskytnou biotopům ochranu vůči předpokládanému
náporu návštěvníků.
Jezera Most, Milada a Matylda na severu Čech vznikla
rekultivací bývalých hnědouhelných lomů. V současnosti
jsou tyto vodní plochy již hotové a probíhá výstavba
silničního napojení, pláží, herních a přístupových prvků
a další potřebné infrastruktury. Zakázky společnosti Metrostav jsou zahrnuty pod investice Ministerstva financí
České republiky a dohromady dosahují objemu kolem
100 milionů Kč. Tyto finanční prostředky pocházejí z tzv.
„ekomiliard“, které vláda vyčlenila na sanaci a revitalizaci
ekologických škod, které byly způsobeny v době před
privatizací těžebních společností.
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto archiv stavby
2
Malá exkurze do vozového parku Metrostavu
Bez moderní těžké techniky se stavět nedá. Naše
společnost, konkrétně Provoz dopravy a mechanizace,
proto nabízí komplexní zajištění služeb v oblastech
nákladní silniční přepravy materiálů, vozidel a strojů,
zdvihacích prací, drcení a třídění materiálů, distribuci
pohonných hmot a také servisu a údržby nákladních
vozidel. Tyto služby fungují nejen pro potřeby firem ve
Skupině Metrostav, ale i pro externí odběratele.
Provoz primárně zajišťuje dopravní obslužnost a zásobuje klíčové stavby společnosti. Tomu odpovídá i celé
složení a struktura vozového parku s vysokými nároky na
ekologický aspekt dopravní činnosti. Došlo k významné
postupné modernizaci a obměně celé flotily vozidel, která
splňují nejen přísné ekologické normy, ale vyhovují i stále
se zvyšujícím požadavkům staveb na rychlost, flexibilitu
a spolehlivost. Samozřejmostí je vybavení všech vozidel
sledovacími a telematickými systémy, které umožňují
optimalizovat nasazení vozidel a plánování přeprav.
1
Celý provoz je strukturálně členěn do několika středisek. Středisko tzv. technologické stavební dopravy
zajišťuje převozy sypkých materiálů, zejména se jedná
o zásobování našich stacionárních i mobilních betonáren,
obaloven, převozy asfaltových a betonových směsí, odvoz
zemin, likvidace odpadu. Kromě běžných sklápěcích vozidel provozujeme speciální velkoobjemová sklápěcí vozidla
do těžkého terénu Tatra Phoenix 8×8 s celkovou hmotností až 50 tun a thermo nástavby Schwarzmüller na převozy
asfaltových směsí. Nasazení vlastních kapacit (foto č. 1
a 2) se velmi osvědčilo zejména na velkých a náročných
stavbách, jako je třeba modernizace dálnice D1.
Typově nejrozmanitějším střediskem je naše silniční
nákladní doprava pevných stavebních materiálů a zboží.
Zde provozujeme kromě klasických kamionů a valníkových souprav i speciální návěsy a podvalníky na převozy
nadměrných nákladů od renomovaných výrobců Meus
burger a Goldhofer a v neposlední řadě také vozidla s hydraulickými jeřáby. Nejnovějším přírůstkem do naší flotily
je teleskopický roztahovací návěs Kässbohrer na převozy
vazníků a nosníků do délky 24 m.
Náročná přeprava také do zahraničí
Veškeré silniční přepravy realizujeme nejen v České republice, ale i do zahraničí, včetně zemí mimo EU, kde
jsme ve spolupráci s našimi partnery schopni zajistit celní
a deklarační služby. K nejzajímavějším realizovaným přepravám patřily převozy razicích štítů TBM a návozy strojů
na stavby Metrostavu až do dalekého Norska a Finska, ve
vnitrostátní přepravě to pak byly převozy razicích štítů.
Mezi další aktivity patří jeřábnické práce. Aktuálně probíhá obměna autojeřábů, kdy zařazujeme do provozu mo-
2
derní stroje Liebherr vybavené potřebnou diagnostikou.
Technickou podporu celému provozu zajišťuje středisko
mechanizace a údržby vozidel a strojů vybavené mimo
jiné několika mobilními dílnami.
Širokou škálu našich činností zakončují střediska
kontejnerů, drcení a recyklace materiálů. Vzhledem ke
kvalitnímu vozovému a strojovému parku a neustálým
investicím do nových technologií věříme, že náš zkušený
tým bude schopen nadále spolehlivě zajišťovat požadované služby a dokáže čelit novým výzvám a obstojí v tvrdém
konkurenčním prostředí.
M gr. Z den ě k K ulh a, v edo ucí P r o v o z u do ‑
pravy a mechanizace
Foto archiv Metrostavu
21.07.20 13:39