strana 5

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Divize 8 dokončila hrubou stavbu na jezeře Most

Plovoucí přístupová mola, vestavěný minibazén, ob‑

lázková pláž i speciální ekomola, která slouží k ochra‑

ně vzácných biotopů. To všechno připravuje tým divi‑

ze 8 na trojici severočeských rekultivačních jezer.

Zatímco na starších jezerech Milada a Matylda výstavba probíhá, na nejmladším a největším jezeru Most je již

hotová hrubá stavba. Břehové linie zdobí hotové kotevní

bloky (foto č. 1) a subdodavatel k nim začíná připojovat

plovoucí zařízení. Toto řešení návštěvníkům jednak zajistí

komfortní přístup do vody a jednak zakryje bariéry, které

chrání břehy proti vymílání. Dokončení zakázky i očekávané otevření jezera Most pro veřejnost je v plánu v září.

1

Brownfield na Zličíně se mění v bytový komplex

Celkem 526 bytů o velikosti 1+kk až 4+kk a 767 m2

komerčních ploch vzniká pro společnost Central Group

na brownfieldu po bývalé továrně Tatra Zličín v Praze 5

(foto č. 1). Ve třech etapách zde nedaleko konečné sta‑

nice metra B postaví tým Ing. Tomáše Kuříka z divize

6 sedm bytových domů, mezi nimiž vznikne soukromý

park. A ten dal také název celému tomuto velkému pro‑

jektu – Park Zličín.

Všechny objekty budou mít po dokončení dvě podzemní podlaží, budovy D a E a A, B a C pak šest nadzemních podlaží a objekty F a G ještě o jedno nadzemní podlaží

víc. Konstrukční systém budov architekti navrhli převážně

stěnový s výjimkou podzemních podlaží, která jsou kombinovaná. „Nosná konstrukce všech objektů bude kombinací železobetonu a zdiva z cihelných tvárnic. Stavební

jámy jsou svahované a částečně pažené. Všechny objekty

pak budou založeny na pilotách,“ popisuje Ing. Kuřík.

2

Momentálně by se na stavbě dalo napočítat zhruba

180 pracovníků, kteří se podílejí na všech třech etapách.

V té první, která zahrnuje objekty D a E, probíhají dokončovací práce. Dělníci finalizují fasády (foto č. 2), probíhá

dláždění teras a balkonů a montáž zámečnických prvků.

Uvnitř objektů už jsou téměř hotové obklady a dlažby

a přichází na řadu výmalba bytů. Ve druhé etapě, tedy

na objektech F a G, která byla zahájena letos v únoru,

vznikají železobetonové monolitické konstrukce ve 3. NP

a stavbaři začali vyzdívat nenosné příčky v 1. a 2. PP. Ve

třetí etapě, která odstartovala letos v dubnu, dělníci zatím

budují podzemní podlaží.

„Na stavbě určitě zúročíme důslednou přípravu a plánování před zahájením projektu. Jde o precizní organizaci

práce, kde jednotlivé profese na sebe navazují a případné

problémy v kapacitách ihned řešíme,“ popisuje vedoucí

projektu a přiznává, že nejnáročnější bude zvládnout

požadavky investora na kvalitu provedení při předávání

jednotlivých bytů. Náročná bude také logistika zásobování a prací, jelikož se jedná o uzavřený areál. Vše musí

probíhat přes spojovací krček mezi objekty B a C, a tudíž

1. PP bude možné dokončit až na závěr celého projektu.

Ačkoli je Park Zličín první zakázkou pro společnost

Central Group, kde se Ing. Kuřík ujal role vedoucího projektu, zkušenosti s investorem má už z předchozí stavby

v Modřanech. Dá se tedy předpokládat, že všech sedm

bytových domů bude dokončeno podle plánu, tedy první

etapa letos v listopadu a celý areál do března roku 2022.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

Koupaliště Riviéra v Mikulově je zase v provozu

Městské koupaliště v Mikulově se znovu otevřelo pro

veřejnost. Skončila dlouho plánovaná rekonstrukce,

která měla areál modernizovat tak, aby odpovídal

požadavkům 21. století. Jihomoravský tým divize 1

Metrostavu převzal zakázku na rekonstrukci koupali‑

ště Riviéra vloni v prosinci. Hotové dílo předal městu

začátkem prázdnin, zhruba týden před termínem, který

radnice nakonec stanovila pro otevření areálu.

Práce měly být původně dokončeny už v červnu, ale

tak jako jinde i tuto stavbu ovlivnily během nouzového

stavu v souvislosti s koronavirem problémy s dodávkami

ze zahraničí. V tomto případě dovoz dnových plechů pro

rekonstrukci dříve netěsnících a také nových bazénů.

Dopravu dílů vyrobených ve Švédsku zkomplikovalo

v období uzavřených hranic i to, že se před dokončením

ještě musely převézt do Itálie, kde byly nasmlouvány další

úpravy – konkrétně například řezání a broušení.

Vedoucí projektu Ing. Ondřej Kučera za Metrostav připomíná, že to byl problém, který nebylo možné řešit jinak

než dohodou o posunu termínu odevzdání: „Stanovený

harmonogram se nám mimo tento případ dařilo držet

hlavně díky aktivnímu přístupu všech zúčastněných.“

První ohrožení termínu dokončení se objevilo už na

začátku, kdy se ukázalo, že návrh nové strojovny počítá

s umístěním, které zasahuje do prostoru původních van

starých bazénů. Tento problém se však podařilo vyřešit

bez velkého skluzu. „Kolegy musím pochválit za dobře odvedenou práci a také s investorem jsme se vždy dohodli.

I když investorem bylo samotné město a veškeré změny

musela schvalovat rada, která nebyla vždy úplně pružná,“

říká vedoucí projektu.

Nové vodní atrakce

Stavbaři během rekonstrukce upravili stávající bazény,

které osadili novými nerezovými vanami s protiskluzovou úpravou. Během rekonstrukce se měnily dispozice

i podoba vodních atrakcí. Nově se budoval dětský bazén,

podzemní strojovny a filtrační objekt.

„Areál získal podobu moderního koupaliště (foto), doplněného o zábavné a relaxační prvky: vzduchové lavice,

perličky, lanový most, skluzavku, fontány…,“ připomíná

vedoucí projektu inženýr Kučera.

Městské koupaliště Riviéra nabízí kromě pohody

a osvěžení i výhled na zámek a Svatý kopeček. Areál pamatuje na děti, nové úpravy však ocení všichni návštěvníci včetně sportovců. Opravené a rozšířené jsou nyní

všechny tři bazény, zvýšil a prodloužil se tobogan, vznikla

nová trojskluzavka. Vedle nově vybudovaného dělicího

mola vyrostl lanový most. V největším, víceúčelovém,

bazénu o rozměrech 47,5×13,15 m se nacházejí čtyři pětadvacetimetrové plavecké dráhy.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Metrostav_12_13_2020.indd 5

Kontrola nepropustnosti dna

„Technicky nejzajímavější součástí stavby jsou kotevní

bloky. Každý z nich váží 14 tun a staticky je to propočítáno

tak, aby držely na břehu svou vlastní vahou. Původně zvažované gabionové koše vysypané kamenivem jsme kvůli

zvýšení odolnosti vůči vodě v průběhu realizace museli

nahradit speciální soudržnou imitací, kterou shodou okolností vyrábí jeden z našich subdodavatelů. Zvláštností

projektu byla důsledná kontrola dna na všech jezerech. Po

každé když jsme v jezeře používali těžkou techniku, potápěči museli zkontrolovat těsnost nepropustné jílové vrstvy na dně,“ prozrazuje vedoucí projektu Stanislav Zelený.

Plovoucí přístupová mola tvoří železná konstrukce

vyplněná polystyrenem. Jako nášlapná vrstva byly kvůli

vysoké trvanlivosti a snadné údržbě zvoleny palubky

z dřevoplastu. Pro každé molo jsou připraveny na přichy-

1

cení kotvicí bloky. Nejvíce přístupových prvků bude na

největším jezeře Most, kde už stojí 17 hlavních a 22 stranových bloků. Zakázka na jezeře Matylda zahrnuje oproti

ostatním dvěma podobným projektům vestavěný plavecký bazén pro neplavce a děti a pláž z oblázků, která

nahradí původní písčitou.

Pro ochranu vodního ptactva

Pozoruhodnou součást stavby na jezeře Most reprezentují tzv. plovoucí ekomola (foto č. 2) v oblasti severovýchodních a severních svahů. Osmiúhelníkové dřevěné

konstrukce s ocelovým pláštěm a polystyrenovou výplní

slouží k hnízdění vodního ptactva, které si v předcházejících letech jezero velmi oblíbilo. Plného významu

dosáhnou ekomola po otevření jezera veřejnosti, kdy

poskytnou biotopům ochranu vůči předpokládanému

náporu návštěvníků.

Jezera Most, Milada a Matylda na severu Čech vznikla

rekultivací bývalých hnědouhelných lomů. V současnosti

jsou tyto vodní plochy již hotové a probíhá výstavba

silničního napojení, pláží, herních a přístupových prvků

a další potřebné infrastruktury. Zakázky společnosti Metrostav jsou zahrnuty pod investice Ministerstva financí

České republiky a dohromady dosahují objemu kolem

100 milionů Kč. Tyto finanční prostředky pocházejí z tzv.

„ekomiliard“, které vláda vyčlenila na sanaci a revitalizaci

ekologických škod, které byly způsobeny v době před

privatizací těžebních společností.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto archiv stavby

2

Malá exkurze do vozového parku Metrostavu

Bez moderní těžké techniky se stavět nedá. Naše

společnost, konkrétně Provoz dopravy a mechanizace,

proto nabízí komplexní zajištění služeb v oblastech

nákladní silniční přepravy materiálů, vozidel a strojů,

zdvihacích prací, drcení a třídění materiálů, distribuci

pohonných hmot a také servisu a údržby nákladních

vozidel. Tyto služby fungují nejen pro potřeby firem ve

Skupině Metrostav, ale i pro externí odběratele.

Provoz primárně zajišťuje dopravní obslužnost a zásobuje klíčové stavby společnosti. Tomu odpovídá i celé

složení a struktura vozového parku s vysokými nároky na

ekologický aspekt dopravní činnosti. Došlo k významné

postupné modernizaci a obměně celé flotily vozidel, která

splňují nejen přísné ekologické normy, ale vyhovují i stále

se zvyšujícím požadavkům staveb na rychlost, flexibilitu

a spolehlivost. Samozřejmostí je vybavení všech vozidel

sledovacími a telematickými systémy, které umožňují

optimalizovat nasazení vozidel a plánování přeprav.

1

Celý provoz je strukturálně členěn do několika středisek. Středisko tzv. technologické stavební dopravy

zajišťuje převozy sypkých materiálů, zejména se jedná

o zásobování našich stacionárních i mobilních betonáren,

obaloven, převozy asfaltových a betonových směsí, odvoz

zemin, likvidace odpadu. Kromě běžných sklápěcích vozidel provozujeme speciální velkoobjemová sklápěcí vozidla

do těžkého terénu Tatra Phoenix 8×8 s celkovou hmotností až 50 tun a thermo nástavby Schwarzmüller na převozy

asfaltových směsí. Nasazení vlastních kapacit (foto č. 1

a 2) se velmi osvědčilo zejména na velkých a náročných

stavbách, jako je třeba modernizace dálnice D1.

Typově nejrozmanitějším střediskem je naše silniční

nákladní doprava pevných stavebních materiálů a zboží.

Zde provozujeme kromě klasických kamionů a valníkových souprav i speciální návěsy a podvalníky na převozy

nadměrných nákladů od renomovaných výrobců Meus­

burger a Goldhofer a v neposlední řadě také vozidla s hydraulickými jeřáby. Nejnovějším přírůstkem do naší flotily

je teleskopický roztahovací návěs Kässbohrer na převozy

vazníků a nosníků do délky 24 m.

Náročná přeprava také do zahraničí

Veškeré silniční přepravy realizujeme nejen v České republice, ale i do zahraničí, včetně zemí mimo EU, kde

jsme ve spolupráci s našimi partnery schopni zajistit celní

a deklarační služby. K nejzajímavějším realizovaným přepravám patřily převozy razicích štítů TBM a návozy strojů

na stavby Metrostavu až do dalekého Norska a Finska, ve

vnitrostátní přepravě to pak byly převozy razicích štítů.

Mezi další aktivity patří jeřábnické práce. Aktuálně probíhá obměna autojeřábů, kdy zařazujeme do provozu mo-

2

derní stroje Liebherr vybavené potřebnou diagnostikou.

Technickou podporu celému provozu zajišťuje středisko

mechanizace a údržby vozidel a strojů vybavené mimo

jiné několika mobilními dílnami.

Širokou škálu našich činností zakončují střediska

kontejnerů, drcení a recyklace materiálů. Vzhledem ke

kvalitnímu vozovému a strojovému parku a neustálým

investicím do nových technologií věříme, že náš zkušený

tým bude schopen nadále spolehlivě zajišťovat požadované služby a dokáže čelit novým výzvám a obstojí v tvrdém

konkurenčním prostředí.

M gr. Z den ě k K ulh a, v edo ucí P r o v o z u do ‑

pravy a mechanizace

Foto archiv Metrostavu

21.07.20 13:39