Metrostav pod Vítkovem
pomalu končí
14. srpna 2007 / 14 / XIX
více na str. 2
Ptáme se: Ing. Jana Merunky,
výrobního přípraváře divize 4 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Barevná rozmanitost mezinárodní
školy str. 2
Ideální místo dovolené na jihu
Čech str. 3
Noblesní proměna hotelu imperial
Lidské životy nechrání v podzemí jen
svatá Barbora str. 4
KrÁtCE / aKtUÁLNĚ
Zájem investorů neklesá
Česká republika se udržela v desítce zemí
nejatraktivnějších pro investory. Podle průzkumu firmy
Ernst&Young provedeného mezi 809 vrcholovými
manažery je ČR stále mezi desítkou zemí, o něž se
zahraniční investoři stále zajímají. Pozitivní je také výhled
do budoucna, byť velké projekty už zřejmě nepřijdou. Proti
loňsku sice naše země klesla ze sedmé na devátou až
desátou pozici, o níž se dělí s Brazílií, nicméně vzhledem
k tomu, že do žebříčku nastoupili takoví obři, jako je
Čína, Indie a Brazílie, lze to považovat jednoznačně za
úspěch. Padesát šest procent respondentů očekává, že se
atraktivita střední Evropy v příštích letech ještě zvýší.
Stavby navíc
V soutěži o titul Stavba
roku 2007 budou kromě
děl, která přihlásil
Metrostav, soutěžit i dva
další projekty, na jejichž
realizaci se podílela naše
divize 9. Architektonický
atelier Tichý a Kolářová do soutěže přihlásil rekonstrukci
domu U Zlatého anděla (viz foto), kterou zajišťoval tým
Ing. Petra Kostomlatského, a společnost Skanska CZ
doplnila do seznamu i výstavbu justičního areálu v Praze
Na Míčánkách, na jehož budování se ve sdružení podílel
tým Ing. Jana Drösslera. Vyhlášení nominací a zahájení
hlasování veřejnosti bude letos 11. září, slavnostní
udělování titulů Stavba roku 2007 se uskuteční 11. října
na společenském večeru Dne stavitelství a architektury.
Další úspěch v Bratislavě
Koncem července Metrostav SK podepsal smlouvu
s investorem Sekyra group Residential II na zhotovení
novostavby polyfunkčního objektu Staré Grunty
v Bratislavě. Nabídku do soutěže divize 01 Metrostavu SK
vypracovala spolu s divizí 1 – oblastním zastoupením pro
Jihomoravský kraj, a dohromady se teď budou podílet i na
realizaci náročného projektu. Jejich společný tým teď na
staveništi zahajuje přípravné a bourací práce a do konce
roku 2008 v Bratislavě IV-Karlově Vsi vybuduje nový dům
se 175 bytovými jednotkami a s obchodním centrem.
Klimkovice finišují
Ve značném předstihu oproti
harmonogramu zahájily
v pondělí 6. srpna naše
divize 4 a 5 pokládku
finálních betonů vozovky
v tubusu B klimkovického
tunelu a o týden později
totéž zopakovaly i ve druhé
troubě dálničního tunelu, který je nejvýznamnější stavbou
budovaného úseku dálnice D47. Vyšli tak vstříc kolegům
ze sdružení D47, kteří finisher Wirtgen nutně potřebují na
dalších úsecích stavby. Se značným náskokem byly proto
v obou tunelech ve spolupráci s firmami Subterra a Strabag
provedeny nejen veškeré konstrukce pod vozovkou
a podkladní vrstvy pro komunikace, ale také montáže
vzduchotechniky a osvětlení, na nichž se spolu s divizí 9
Metrostavu podílela také společnost Eltodo. Veškeré
betonáže tak budou dokončeny přibližně o měsíc dříve.
Nejlepší diplomové práce
V rámci spolupráce s Fakultou stavební TU-VŠB v Ostravě
proběhlo při promocích v červnu 2007 vyhodnocení
soutěže Cena Metrostavu za nejlepší diplomovou práci.
Vyhlášení vítězů a předání finanční odměny mohli sledovat
nejen všichni přítomní absolventi, ale také jejich rodiče
a přátelé. Nejlepší diplomovou práci z oboru pozemních
staveb vypracoval Ing. Martin Pácalt, z oboru geotechniky
Ing. Tomáš Pospíšil a z dopravních staveb Ing. Martin
Bočánek, který rozšířil pracovní tým naší divize 4.
Metrostav_14_07.indd 1
Jeden z legendárních pražských hotelů, hotel Imperial
Na Poříčí, se po téměř dvou letech náročné rekonstrukce vrací do života. Hlavní město získává v této
obnovené stavbě nejen další luxusní „pětihvězdu“
s modernistickým interiérem, ale Pražanům a návštěvníkům metropole se vrací i kavárna v přízemí hotelu,
světově proslulá svou unikátní mozaikovou výzdobou.
Po celý červenec dokončovali stavbaři z divize 9 pod
vedením Ing. Petra Kajera tuto náročnou zakázku, aby od
srpna mohl hotel začít naplno fungovat. „Musím říci, že
jsme si tady skutečně užili,“ rekapituluje s ironií v hlase
průběh rekonstrukce. „Ve všech čtyřech nadzemních
patrech, v podkroví i ve dvou suterénech jsme prakticky
všechno museli dělat ručně, v budově nebylo možné po
užívat skoro žádnou mechanizaci,“ vysvětluje a dodává,
že například i uliční zábor bylo třeba omezit na minimum.
Proto také obě strojovny vzduchotechniky a část vybavení
horních pater objektu o celkové ploše 7397 m2 dopravoval
na stavbu vrtulník. „Vybavení, které jsme se nakonec roz
hodli transportovat vrtulníkem, jsme soustředili na Letné,
aby trasa byla co možná nejkratší. Celá operace netrvala
déle, než jednu hodinu,“ popisuje Ing. Kajer.
Proslulé keramické mozaiky
Zvláštní pozornost byla při rekonstrukci věnována pa
mátkově cenným prostorům, především restauraci či
kavárně, známému „karetnímu“ salonku, vinárně v su
terénu, vstupním prostorám a někdejší recepci, kde bylo
zapotřebí, aby stavebně technické úpravy a vybavení
nijak nenarušilo původní podobu. Právě v těchto místech
se totiž nachází hlavní chlouba hotelu – unikátní obklady
z glazované keramiky, které pro hotel Imperial v roce 1912
vyrobila česká firma RAKO. Na tohoto výrobce se také
stavbaři a restaurátoři obrátili s žádostí o zhotovení něko
lika kachlů, jež byly poškozeny natolik, že je nebylo možné
zrestaurovat. Vzhledem k tomu, že mozaiková výzdoba
kavárny byla zbavena mohutných nánosů dehtu a pra
chu, „vylouply“ se z ní i motivy a detaily, které zůstávaly
po desetiletí lidskému oku ukryty. To vše, spolu s citlivě
provedenými replikami původních svítidel a kubistického
nábytku a zařízení, vytváří originální styl, který bude za
ručeně hlavním lákadlem budoucích hostů.
V hotelu jsou sice převážně nové prvky, ale je tu vel
ká část věcí, které jsou památkově chráněné, protože ce
lá budova je zapsána jako památka UNESCO. Po dobu
rekonstrukce byla proto nezbytná intenzivní spolupráce
s památkáři. „Architektonické prvky, které musely zůstat
zachovány, byly restaurátorsky opraveny do původního
vzhledu,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Kajer. Výsled
kem je pozoruhodná souhra dochovaných a obnovených
detailů s novodobými, u nichž se Ing. arch. Ivo Nahálka
inspiroval především českou předválečnou modernou.
Elegantní hotelové pokoje
Příkladem jsou především pokoje, které jsou většinou
vybaveny zcela nově. Celkový střízlivě decentní ráz lu
xusního interiéru tu dotváří nábytek v kubistickém či
modernistickém stylu, toalety a koupelny obložené pa
kistánským onyxem a nenápadně začleněné nezbytné
moderní technologie. Právě instalace těchto vedení byla
pro stavbaře tvrdým oříškem, neboť v původní struktuře
budovy pro ně nebylo mnoho místa.
do kon č ení na s t r. 3
Nejen nová kanalizace
Úzkými uličkami historického městečka Šlapanice
a sedmi dalších obcí nedaleko Brna dnes opět plynule
procházejí lidé i doprava. Nově upravené komunikace
jsou však jen viditelnou tečkou za rozsáhlou prací týmu
Ing. Marka Vavroucha z jihomoravského zastoupení divize 1, který zde dvacet osm měsíců budoval více než
65 kilometrů nové splaškové kanalizace včetně souvisejících investic. Splnil tak svůj díl prací na velkém
projektu Ochrana vod povodí řeky Dyje, jenž v deseti
největších aglomeracích povodí řeší odvádění a likvidaci odpadních vod podle požadavků Evropské unie na
ochranu životního prostředí.
Objednatelem projektu, z větší části hrazeného z fon
dů EU, byly Svaz VKMO a Svazek obcí pro vodovody a ka
nalizace Šlapanicko. „Stavbu se nám podařilo dokončit
včas a ke spokojenosti obou investorů. Nebylo to však
jednoduché, práce komplikovala zejména nutnost zacho
vat průjezdnost vzájemně propojených obcí, kam zajíždí
nejen zásobování, ale i hromadná integrovaná doprava,“
ohlédl se za projektem oblastní ředitel Ing. Jaroslav
Vraňan a pokračoval: „Bylo to vlastně osm propojených
menších staveb v hustě osídlených aglomeracích, kde
mnohdy v těsné blízkostí budov bylo možno využívat jen
menší stavební mechanizaci. Když jsme to pak ale zpět
ně propočítali, zjistili jsme, že naši lidé dokázali denně
vybudovat více než 75 metrů kompletního kanalizačního
systému včetně komunikací a všech souvisejících prací.“
Kromě splaškové kanalizace a odboček zakázka celofi
remního významu zahrnovala i související investice a také
rekonstrukci a modernizaci čerpací stanice v Ponětovi
cích a výstavbu nové v Kobylnici. Mimo obvyklých kom
plikací s nepřesně zakreslenými sítěmi a občas složitou
geologickou situací pracovníci divize 1 na stavbě zdárně
vyřešili i velmi náročné uložení kanalizačního sběrače
v místě neúnosného podloží v těsné blízkosti rybníka za
trvalého vysokého přítoku spodní vody.
Nová kanalizační síť o sobě dává zřetelně vědět od prv
ní chvíle svého zprovoznění. Díky ní už totiž dnes místní
říčka Říčka do Dyje odvádí viditelně čistší vodu.
Lenka Svobodová
8/10/07 3:39:56 PM