strana 3

zpravodajství z divizí

Noblesní proměna hotelu Imperial

do kon č ení z e s t r. 1

Nová recepce

Nová koncepce dispozic hotelu navazuje na původní čle­

nění. Pokojová část se nachází ve všech patrech, a to jak

v hlavní, tak i ve dvorní části objektu. Někdejší zchátralé

podkroví nahradily další pokoje a dvě strojovny vzdu­

chotechniky. V přízemí zůstávají v nezměněné podobě

prostory restaurace a jejího salónku, polohy vstupů do

objektu a prostor hlavního schodiště. Po stavebních

úpravách ve dvorní části přízemí zde zůstala hlavní část

kuchyně (mimochodem její vybavení patří k nejmoderněj­

ším v Evropě), navíc tu vznikl víceúčelový konferenční sál

se špičkovým technickým vybavením.

V přízemí byla postavena také nová recepční hala

s návazností na lobby bar ve vedlejším traktu tohoto

křídla hotelu. Prostory nové recepce jsou, podobně jako

koupelny hotelových pokojů a apartmánů, obloženy nebo

zdobeny pakistánským onyxem. V uličním nároží byl re­

konstruován a obnoven původní vstup do kavárny, který

byl řadu let zastavěn zevnitř mohutným barem.

V rámci rekonstrukce bylo třeba v hotelu také vybu­

dovat některá zařízení, zejména fitness centrum, konfe­

renční sál a podobně, která zde dříve nebyla.

Do objektu je nyní vloženo mezipatro, které tvoří zá­

zemí pro provoz hotelu. Objekt má dva suterény, kde jsou

umístěny další provozy zázemí hotelu a podzemní gará­

žovací systém. Ve dvoře se dále nachází pětipatrový blok

s pokoji zakončený plochou pochozí střechou připojenou

ke hlavnímu objektu chodbami.

„Rekonstrukce hotelu Imperial rozhodně nebyla běž­

nou stavební zakázkou a s hlavním architektem Ivo Nahál­

kou i se členy našeho realizačního týmu jsme se shodli, že

s tak výjimečnou a inspirující stavbou se člověk nesetká

často. Proto bych také chtěl všem svým spolupracovní­

kům a zejména investorovi, projektantům a restaurátorům

ještě jednou poděkovat. Věřím, že i společnost Special

Tours Prague, která je provozovatelem zrekonstruované­

ho hotelu, bude se zázemím, jež jsme zde pro její hosty

vytvořili, plně spokojena,“ dodává Ing. Kajer.

Robert Blanda, foto Josef Husák

Ideální místo dovolené na jihu Čech

V každém turistickém průvodci si můžete přečíst, že

Lipno nad Vltavou je v létě rájem jachtařů, surfařů,

plavců i rybářů a v zimě pro změnu bruslařů a lyžařů.

V posledních letech je však malebné městečko na

břehu největšího českého uměle vytvořeného jezera

také místem nebývalého stavebního ruchu, díky němuž

mění podobu doslova každý den.

Na proměnách jihočeského Lipna má nemalou zá­

sluhu také divize 6 Metrostavu, která zde s přestávkami

staví již téměř deset let. V posledních jedenácti měsících

bylo jejím úkolem dokončení dalších tří apartmánových

objektů komplexu Lipno Lake Resort. „Byl to pro nás do­

slova souboj s časem, protože objem prací a termín zho­

tovení si zcela odporovaly. Užitná plocha všech tří budov,

v nichž se nachází celkem 54 různě velkých apartmánů

s krby, saunami a terasami, činí 3258 m2. V obvodových

pláštích i v interiérech je opět použito především klasické

zdivo se zateplovacím systémem a dřevo, na sedlových

i atypických půlkulatých střechách je položeno 2916 m2

betonové střešní krytiny,“ říká vedoucí projektu Miroslav

Führer z jihočeského oblastního zastoupení Metrostavu.

„Holandskému investorovi, který se při realizaci svých

rozsáhlých záměrů v Lipně obrací na naši firmu opako­

vaně, jsme však pochopitelně chtěli do detailů vyhovět,“

dodává na vysvětlenou.

Tato etapa výstavby bezprostředně navázala na do­

končení prvních dvou objektů třípatrového obytného

rekreačního komplexu Lipno Lake Resort, který v místech

pod areálem lyžařského areálu Kramolín v mírném oblou­

ku kopíruje hlavní příjezdovou komunikaci k přehradní

hrázi. Stavbaři tedy museli po celý rok brát ohled na to,

že v apartmánech jsou ubytováni hosté, takže potřebný

čas nešlo získat prodloužením pracovních směn. Naopak,

při jakékoli činnosti bylo třeba splnit požadavek investora,

který chtěl klientům zajistit maximální klid a pohodlí.

„Teď, když utichl stavební ruch, si naši hosté budou

moci pobyt v apartmánech skutečně naplno užít,“ říká

Eva Verwer ze společnosti Lipno Lake Resort. Z většiny

klientů, kteří komfort ubytování v nových apartmánech

jednou vyzkoušeli, se prý stali pravidelní hosté. Model,

jenž je v Lipně při výstavbě a užívání apartmánů nasta­

ven, je totiž na české poměry poněkud neobvyklý: třebaže

všechny apartmány mají své konkrétní majitele, ti se po

dobu prvních pěti let provozu musí vzdát nároku na užívá­

ní svých prostor s tím, že společnost Lipno Lake Resort

jim vyplácí poměrnou část zisku z pronájmu komplexu.

Pokud tedy plánujete dovolenou v tomto koutu Čech,

nic nebrání, abyste kvalitu prací naší divize 6 otestovali

na vlastní kůži. Tedy pokud už nebude obsazeno.

B l a n k a H r d i n o v á , f o t o J o s e f H u s á k

Moderní dům zaplnil proluku na starém Žižkově

Plošná asanace Žižkova vedla ve druhé polovině minulého století k demolici řady bloků podél Jeseniovy

ulice. Na místech zbouraných pavlačových domů vyrostly po pár letech řady typových paneláků. Do jedné

z posledních proluk v této atraktivní pražské lokalitě

teď dostavěl další nový obytný dům s podzemními garážemi realizační tým divize 8.

Bezbariérově řešená rohová sedmipodlažní rezidence

Jeseniova II. s 65 byty o celkem více než 4000 m2 obytné

plochy má ve dvoupatrovém podzemí 76 parkovacích

míst a prostory technologického zázemí, v přízemí po­

tom převážnou část sklepních kójí, plynovou kotelnu

a navíc jeden komerční nebytový prostor.

Svažitý pozemek proluky přiléhá k parkově upravené­

mu Vrchu sv. Kříže. Objekt je proto založen na vrtaných

velkoprůměrových betonových pilotách, na něž navazují

monolitické opěrné stěny kotvené do přilehlého svahu. Ve

dvoře pod úrovní původního terénu umožnily vy­budovat

zahrádky pro tři byty, které svým osázením a te­rasovitými

gabiony prodlužují park až pod okna obyvatel.

Monolitický železobetonový skelet se dvěma ztu­žu­

jícími jádry schodišť a výtahů má obvodový plášť na vý­

chod­ní straně do ulice rozčleněný arkýři, jež svým trojúhel­

níkovým půdorysem zajišťují dostatečné oslunění bytů.

„Stavba rezidence Jeseniova II. probíhala až do stadia

klientských změn podle smluvního harmonogramu, má­

me úspěšně za sebou klientské předpřejímky bytů i místní

šetření kolaudační komise a právě probíhá závěrečná

investorská přejímka,“ sdělil vedoucí projektu Dušan

Richtr. „Pracovníci na stavbě odvedli dobrou práci, třeba

konstrukce v podzemí se nám podařilo dokončit v takové

kvalitě, že jsme některé pohledové betony po dohodě

s investorem vůbec nemuseli opatřovat krycími nátěry.“

V bytech teď stavbaři dokončují poslední klientské

změ­ny a noví Žižkováci se chystají ke stěhování. Metro­

stav tak znovu přispěl k tomu, že se původně dělnická

čtvrt proměňuje na moderní a vyhledávanou část Prahy.

Naše stavby v soutěži Dopravní stavba roku 2007

Název: Dálniční tunel Valík

Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Projekt: PRAGOPROJEKT, a.s.

Doba výstavby: září 2003 – říjen 2006

Název: Výstavba lávky pro pěší přes ulici K Barrandovu

Objednatel: Městská část Praha 5

Architekti: Ing. arch. Patrik Kotas, Ing. arch. Jan Malec

Doba výstavby: únor 2006 – srpen 2006

„Díky technickému řešení tunel Valík zachovává průjezdný profil dálnice, minimálně zabírá přilehlé území

a neruší okolní krajinu. Patří k technicky nejlépe vybaveným a nejbezpečnějším tunelům nejen v Evropě, do

které nám jako klíč otevírá bránu. Jsem hrdý na to, že

jsme měli možnost podílet se na této velkolepé stavbě,“ vzpomíná na Valík Ing. Václav Švarc.

Tunel Valík na dálnici D5 byl zprovozněný jako první

dálniční tunel v ČR a pro každý dopravní směr má jednu

tunelovou troubu se dvěma jízdními a jedním nouzovým

pruhem. Ražené části obou trub byly dlouhé 330 m, se­

verní má hloubenou část 60 m, jižní je o deset kratší. Pro

zúžení záboru pozemku u portálů jsou trouby přisunuty

k sobě a střední opěru tvoří v předstihu vybetonovaná

železobetonová stěna zúžená na pouhých 1,236 m. Při její

betonáži byl poprvé v ČR použit samozhutnitelný beton.

Trouby o profilu 160 m2 byly raženy pomocí NRTM

s vertikálně členěným výrubem, upravovaným podle geo­

technických vlastností horninového masivu. Pro zkrácení

výstavby byly hloubené i ražené úseky tunelů budovány

souběžně a mezilehlé izolace a definitivní ostění se pro­

váděly až po dokončení celého primárního ostění.

Tunely jsou napojeny na centrální automatický řídící

systém dopravy a vybaveny technologiemi pro zajištění

větrání, osvětlení a komunikace. Stavbu včetně technolo­

gií prováděl tým Ing. Václava Švarce z divize 5.

„Barrandovská lávka je technicky a tvarově zajímavá

konstrukce kombinovaná z betonu a oceli. S ohledem

na velmi krátký termín výstavby a exponované místo

jsme při její realizaci používali netradiční technologie,“ charakterizuje stavbu Ing. Petr Štědronský.

Elegantní lávka pro chodce designově navazuje na

tramvajovou zastávku a spojuje ji se sídlištěm na druhé

straně rychlostní spojky K Barrandovu. Prostorová před­

pjatá ocelová konstrukce má rozpětí přes 45 metrů a byla

osazena během pouhé šestihodinové dopravní výluky.

Nosnou konstrukci lávky tvoří polygonálně zakřivená

ocelová trubka s vějířovitě přivařenými příčníky, na které

jsou připojeny vnitřní podélníky a ztužení, podpírající

otevřenou mostovku. Lávka je na koncích pevně připojena

na opěrách a pomocí vějířovitě uspořádaných tyčových

závěsů je zavěšena na dva protisměrné šikmé pylony,

tvořené lehkou konstrukcí typu Vierendeelova nosníku.

Na tři metry širokou lávku navazují dvě železobeto­

nová předpolí, provedená letmou montáží bez skruže. Na

jednu opěru je uložená konstrukce tříramenného schodiš­

tě se dvěma podestami parabolického půdorysu. Podlaha

lávky je z plechových děrovaných profilů s protiskluznou

úpravou, zábradlí tvoří trubková nerezová madla, nere­

zová lana a panely s neválcovaným tahokovem. Lávku

budoval tým Ing. Petra Štědronského z divize 4, ocelovou

konstrukci hlavního pole vyrobili oceláři divize 7.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Metrostav_14_07.indd 3

8/10/07 3:40:23 PM