strana 3
zpravodajství z divizí
Noblesní proměna hotelu Imperial
do kon č ení z e s t r. 1
Nová recepce
Nová koncepce dispozic hotelu navazuje na původní čle
nění. Pokojová část se nachází ve všech patrech, a to jak
v hlavní, tak i ve dvorní části objektu. Někdejší zchátralé
podkroví nahradily další pokoje a dvě strojovny vzdu
chotechniky. V přízemí zůstávají v nezměněné podobě
prostory restaurace a jejího salónku, polohy vstupů do
objektu a prostor hlavního schodiště. Po stavebních
úpravách ve dvorní části přízemí zde zůstala hlavní část
kuchyně (mimochodem její vybavení patří k nejmoderněj
ším v Evropě), navíc tu vznikl víceúčelový konferenční sál
se špičkovým technickým vybavením.
V přízemí byla postavena také nová recepční hala
s návazností na lobby bar ve vedlejším traktu tohoto
křídla hotelu. Prostory nové recepce jsou, podobně jako
koupelny hotelových pokojů a apartmánů, obloženy nebo
zdobeny pakistánským onyxem. V uličním nároží byl re
konstruován a obnoven původní vstup do kavárny, který
byl řadu let zastavěn zevnitř mohutným barem.
V rámci rekonstrukce bylo třeba v hotelu také vybu
dovat některá zařízení, zejména fitness centrum, konfe
renční sál a podobně, která zde dříve nebyla.
Do objektu je nyní vloženo mezipatro, které tvoří zá
zemí pro provoz hotelu. Objekt má dva suterény, kde jsou
umístěny další provozy zázemí hotelu a podzemní gará
žovací systém. Ve dvoře se dále nachází pětipatrový blok
s pokoji zakončený plochou pochozí střechou připojenou
ke hlavnímu objektu chodbami.
„Rekonstrukce hotelu Imperial rozhodně nebyla běž
nou stavební zakázkou a s hlavním architektem Ivo Nahál
kou i se členy našeho realizačního týmu jsme se shodli, že
s tak výjimečnou a inspirující stavbou se člověk nesetká
často. Proto bych také chtěl všem svým spolupracovní
kům a zejména investorovi, projektantům a restaurátorům
ještě jednou poděkovat. Věřím, že i společnost Special
Tours Prague, která je provozovatelem zrekonstruované
ho hotelu, bude se zázemím, jež jsme zde pro její hosty
vytvořili, plně spokojena,“ dodává Ing. Kajer.
Robert Blanda, foto Josef Husák
Ideální místo dovolené na jihu Čech
V každém turistickém průvodci si můžete přečíst, že
Lipno nad Vltavou je v létě rájem jachtařů, surfařů,
plavců i rybářů a v zimě pro změnu bruslařů a lyžařů.
V posledních letech je však malebné městečko na
břehu největšího českého uměle vytvořeného jezera
také místem nebývalého stavebního ruchu, díky němuž
mění podobu doslova každý den.
Na proměnách jihočeského Lipna má nemalou zá
sluhu také divize 6 Metrostavu, která zde s přestávkami
staví již téměř deset let. V posledních jedenácti měsících
bylo jejím úkolem dokončení dalších tří apartmánových
objektů komplexu Lipno Lake Resort. „Byl to pro nás do
slova souboj s časem, protože objem prací a termín zho
tovení si zcela odporovaly. Užitná plocha všech tří budov,
v nichž se nachází celkem 54 různě velkých apartmánů
s krby, saunami a terasami, činí 3258 m2. V obvodových
pláštích i v interiérech je opět použito především klasické
zdivo se zateplovacím systémem a dřevo, na sedlových
i atypických půlkulatých střechách je položeno 2916 m2
betonové střešní krytiny,“ říká vedoucí projektu Miroslav
Führer z jihočeského oblastního zastoupení Metrostavu.
„Holandskému investorovi, který se při realizaci svých
rozsáhlých záměrů v Lipně obrací na naši firmu opako
vaně, jsme však pochopitelně chtěli do detailů vyhovět,“
dodává na vysvětlenou.
Tato etapa výstavby bezprostředně navázala na do
končení prvních dvou objektů třípatrového obytného
rekreačního komplexu Lipno Lake Resort, který v místech
pod areálem lyžařského areálu Kramolín v mírném oblou
ku kopíruje hlavní příjezdovou komunikaci k přehradní
hrázi. Stavbaři tedy museli po celý rok brát ohled na to,
že v apartmánech jsou ubytováni hosté, takže potřebný
čas nešlo získat prodloužením pracovních směn. Naopak,
při jakékoli činnosti bylo třeba splnit požadavek investora,
který chtěl klientům zajistit maximální klid a pohodlí.
„Teď, když utichl stavební ruch, si naši hosté budou
moci pobyt v apartmánech skutečně naplno užít,“ říká
Eva Verwer ze společnosti Lipno Lake Resort. Z většiny
klientů, kteří komfort ubytování v nových apartmánech
jednou vyzkoušeli, se prý stali pravidelní hosté. Model,
jenž je v Lipně při výstavbě a užívání apartmánů nasta
ven, je totiž na české poměry poněkud neobvyklý: třebaže
všechny apartmány mají své konkrétní majitele, ti se po
dobu prvních pěti let provozu musí vzdát nároku na užívá
ní svých prostor s tím, že společnost Lipno Lake Resort
jim vyplácí poměrnou část zisku z pronájmu komplexu.
Pokud tedy plánujete dovolenou v tomto koutu Čech,
nic nebrání, abyste kvalitu prací naší divize 6 otestovali
na vlastní kůži. Tedy pokud už nebude obsazeno.
B l a n k a H r d i n o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Moderní dům zaplnil proluku na starém Žižkově
Plošná asanace Žižkova vedla ve druhé polovině minulého století k demolici řady bloků podél Jeseniovy
ulice. Na místech zbouraných pavlačových domů vyrostly po pár letech řady typových paneláků. Do jedné
z posledních proluk v této atraktivní pražské lokalitě
teď dostavěl další nový obytný dům s podzemními garážemi realizační tým divize 8.
Bezbariérově řešená rohová sedmipodlažní rezidence
Jeseniova II. s 65 byty o celkem více než 4000 m2 obytné
plochy má ve dvoupatrovém podzemí 76 parkovacích
míst a prostory technologického zázemí, v přízemí po
tom převážnou část sklepních kójí, plynovou kotelnu
a navíc jeden komerční nebytový prostor.
Svažitý pozemek proluky přiléhá k parkově upravené
mu Vrchu sv. Kříže. Objekt je proto založen na vrtaných
velkoprůměrových betonových pilotách, na něž navazují
monolitické opěrné stěny kotvené do přilehlého svahu. Ve
dvoře pod úrovní původního terénu umožnily vybudovat
zahrádky pro tři byty, které svým osázením a terasovitými
gabiony prodlužují park až pod okna obyvatel.
Monolitický železobetonový skelet se dvěma ztužu
jícími jádry schodišť a výtahů má obvodový plášť na vý
chodní straně do ulice rozčleněný arkýři, jež svým trojúhel
níkovým půdorysem zajišťují dostatečné oslunění bytů.
„Stavba rezidence Jeseniova II. probíhala až do stadia
klientských změn podle smluvního harmonogramu, má
me úspěšně za sebou klientské předpřejímky bytů i místní
šetření kolaudační komise a právě probíhá závěrečná
investorská přejímka,“ sdělil vedoucí projektu Dušan
Richtr. „Pracovníci na stavbě odvedli dobrou práci, třeba
konstrukce v podzemí se nám podařilo dokončit v takové
kvalitě, že jsme některé pohledové betony po dohodě
s investorem vůbec nemuseli opatřovat krycími nátěry.“
V bytech teď stavbaři dokončují poslední klientské
změny a noví Žižkováci se chystají ke stěhování. Metro
stav tak znovu přispěl k tomu, že se původně dělnická
čtvrt proměňuje na moderní a vyhledávanou část Prahy.
Naše stavby v soutěži Dopravní stavba roku 2007
Název: Dálniční tunel Valík
Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Projekt: PRAGOPROJEKT, a.s.
Doba výstavby: září 2003 – říjen 2006
Název: Výstavba lávky pro pěší přes ulici K Barrandovu
Objednatel: Městská část Praha 5
Architekti: Ing. arch. Patrik Kotas, Ing. arch. Jan Malec
Doba výstavby: únor 2006 – srpen 2006
„Díky technickému řešení tunel Valík zachovává průjezdný profil dálnice, minimálně zabírá přilehlé území
a neruší okolní krajinu. Patří k technicky nejlépe vybaveným a nejbezpečnějším tunelům nejen v Evropě, do
které nám jako klíč otevírá bránu. Jsem hrdý na to, že
jsme měli možnost podílet se na této velkolepé stavbě,“ vzpomíná na Valík Ing. Václav Švarc.
Tunel Valík na dálnici D5 byl zprovozněný jako první
dálniční tunel v ČR a pro každý dopravní směr má jednu
tunelovou troubu se dvěma jízdními a jedním nouzovým
pruhem. Ražené části obou trub byly dlouhé 330 m, se
verní má hloubenou část 60 m, jižní je o deset kratší. Pro
zúžení záboru pozemku u portálů jsou trouby přisunuty
k sobě a střední opěru tvoří v předstihu vybetonovaná
železobetonová stěna zúžená na pouhých 1,236 m. Při její
betonáži byl poprvé v ČR použit samozhutnitelný beton.
Trouby o profilu 160 m2 byly raženy pomocí NRTM
s vertikálně členěným výrubem, upravovaným podle geo
technických vlastností horninového masivu. Pro zkrácení
výstavby byly hloubené i ražené úseky tunelů budovány
souběžně a mezilehlé izolace a definitivní ostění se pro
váděly až po dokončení celého primárního ostění.
Tunely jsou napojeny na centrální automatický řídící
systém dopravy a vybaveny technologiemi pro zajištění
větrání, osvětlení a komunikace. Stavbu včetně technolo
gií prováděl tým Ing. Václava Švarce z divize 5.
„Barrandovská lávka je technicky a tvarově zajímavá
konstrukce kombinovaná z betonu a oceli. S ohledem
na velmi krátký termín výstavby a exponované místo
jsme při její realizaci používali netradiční technologie,“ charakterizuje stavbu Ing. Petr Štědronský.
Elegantní lávka pro chodce designově navazuje na
tramvajovou zastávku a spojuje ji se sídlištěm na druhé
straně rychlostní spojky K Barrandovu. Prostorová před
pjatá ocelová konstrukce má rozpětí přes 45 metrů a byla
osazena během pouhé šestihodinové dopravní výluky.
Nosnou konstrukci lávky tvoří polygonálně zakřivená
ocelová trubka s vějířovitě přivařenými příčníky, na které
jsou připojeny vnitřní podélníky a ztužení, podpírající
otevřenou mostovku. Lávka je na koncích pevně připojena
na opěrách a pomocí vějířovitě uspořádaných tyčových
závěsů je zavěšena na dva protisměrné šikmé pylony,
tvořené lehkou konstrukcí typu Vierendeelova nosníku.
Na tři metry širokou lávku navazují dvě železobeto
nová předpolí, provedená letmou montáží bez skruže. Na
jednu opěru je uložená konstrukce tříramenného schodiš
tě se dvěma podestami parabolického půdorysu. Podlaha
lávky je z plechových děrovaných profilů s protiskluznou
úpravou, zábradlí tvoří trubková nerezová madla, nere
zová lana a panely s neválcovaným tahokovem. Lávku
budoval tým Ing. Petra Štědronského z divize 4, ocelovou
konstrukci hlavního pole vyrobili oceláři divize 7.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Metrostav_14_07.indd 3
8/10/07 3:40:23 PM