Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 2
Barevná rozmanitost mezinárodní školy
Ještě v lednu stál v Praze-Libuši jen holý, šedivý žele-
zobetonový skelet. Za necelý půlrok jej tým Ing. Marka
Šacha z divize 3 dozal proměnit v pestrý, materiá-
lově bohatý objekt Anglic mezinárod školy, jejíž
vesele barevný areál už od září rozezní dětské hlasy.
„Pomohlo nám k tomu úsilí všech, kteří rychle plnili
termíny krizového harmonogramu, jenž doháněl naše
loňs dvouměsíční zdržení, objasnil nezvykle rychlý
růst rozlehlé stavby Ing. Šach a pokračoval: „Také letošní
mírná zima k m byla milosrdná, a tak se nám k plné
spokojenosti podilo splnit nejen požadovaný termín
předání, ale i odpovídající kvalitu provedení požadovanou
soukromým zahraničním investorem.“
Areál tvořený několika propojenými budovami působí
velmi hravě. Na fasádě kombinuje přírodní kámen, dřevo
a zateplenou omítku v mnoha odstínech (foto). Ani v in-
teriéru se snad nedá najít bílá barva, investor si osobně
odsouhlasil pestrou paletu všech povrchů od stěn přes
podlahové krytiny až k nátěrům jednotlivých zárubní, rá-
mů a výplní otvorů, které od svítivě žluté využívají všech
barev spektra až po u nás nezvyklou temně fialovou.
Novostaveb vzdělávacích zízení se v poslední do
mnoho nestaví, a tak bylo pro stavbaře trochu nezvyklé
uzpůsobit měř každou místnost jiným specifickým
požadavkům, aby mohla sloužit třeba jako počítová
pracovna, laboratoř, knihovna, tělocvna, jídelna či mul-
tifunkční aula a mnohé jiné účelové prostory, všechny
vybavené školním rozhlasem a časomírou.
Krotě, které za pouhé čtyři hodiny zahradníci
pokryli kobercovým trávníkem, arl doplňují i drobné
venkovní architektonické prvky, které jeho ivatelům
zpříjemní život. Od vchodu až po zadní budovu je třeba
před dešm ochrání chodník, zasešetextilmem-
bránou na rámové konstrukci kombinující dřevo s ocelí,
a uprosed nádvoří jim snadný pohyb umožní čtvercový
parket z tropického dřeva tatajuba, které je vysoce odolné
proti povětrnostním vlivům.
Bezbariérová škola bude provozně rozdělená na část
pro sto předškoláků a dva stupně základní školy s lovou
kapacitou 520 žáků. O pozornosti projektu k tem
svědčí i drobné detaily, jako třeba souběžné schodišťové
bradlí ve dvou výškách, které zdejší hravé tské pro-
středí doplňují do dokonalosti.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Noční rychlík u Kolína
Pracovníci projektového týmu Ing. Ladislava Ploce
a ko lektivu provozu mostních technologií divize 4 ve-
dení Romanem Srnkou prožili ze soboty na neděli
8. července velmi rušnou pracovní noc.
V průběhu pouze tříapůlhodinové postupné luky
železniční dopravy, kdy bylo třeba vždy zachovat ne-
přerušeprovoz po jedné koleji, museli téměř padesát
met dlouhým provizorním emosním eklenout
ížedvoukolejných tratí Havlíčkův Brod Kolín a Česká
ebová – Praha. Šlo o další etapu práce na rekonstrukci
nejnáročnějšího z osmi mostů, jzahrnuje projekt Prů-
jezd železničním uzlem Kolín.
Provoz na první koleji umlkl hodinu po půlnoci a silné
reflektory přeměnily hvězdnou noc na jasnou pracovní
směnu. Po kontrole předem připravených podpěrných
konstrukcí a po dalších nezbytných přípravách (obr. č. 1)
zkušené posádky dvou kolejových jeřávložily první část
náhradní vodorovné konstrukce 27 m dlouhé mostní
provizorium žící kolem 50 tun do definitivpolohy
na úložnou lavici a střední mostní pilíř PIŽMO. Zatímco
někteří pracovníci divize 4 pečlivě sledovali ukládání, které
muselo proběhnout s přesností do dvou centimetrů (obr.
č. 2), jejich kolegové ipravovali k přesunu druhé provi-
zorium – o šest metrů kratší a patřně lehčí (obr. č. 3).
Díky dobré přípravě a spolupráci všech se první kon-
strukci podařilo vložit s esností pouhého centimetru (obr.
č. 4). Když na své místo dosedl téměř stejně přesně i druhý
díl, začalo svítat (obr. č. 5) a konec jedné rušné noci před-
znamenal začátek dalšího náročného stavbařského dne.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Ing. Jana Merunky,
výrobního přípraře divize 4
Jan Merunka nastoupil do Metrostavu ed dma
lety na studentskou praxi a letos byl vyhodnocen jako
nejlepší student – asistent manažera z divize 4. Po ab-
solvování Fakulty stavební ČVUT v Praze zůstal věr
svému pracovnímu týmu.
Prjste nastoupil na studentskou praxi a proč jste si
vybral právě Metrostav?
Chtěl jsem si prohloubit své teoretické znalosti a navíc
jsem – asi jako každý student – potřeboval peníze. Po ab-
solvování vysoké školy jsem měl v úmyslu zůstat v oboru,
a protože jsem studoval ekonomiku a management, potře-
boval jsem víc poznat stavskou praxi, abych si za polož-
kami rozpočtu dokázal představit konkrétní práci a třeba
i to, jak dlouho bude trvat. A proč právě Metrostav? Na
rozdíl od ostatních firem mně Metrostav nabídl praxi na
zkrácený úvazek a vyšel mi vstříc i v časovém rozvrhu,
takže jsem mohl studium s prací dobře skloubit.
S jakými stavbami jste se na praxi seznámil?
První práce na úplně hodou čekala kousek od
domova jako asistent jsem byl idělený k ekonomovi
divize 4 Ing. Pavlu Víchovi na stavbu Terminál Sever II,
kde jsem se mohl seznámit jak s fakturací a s oběhem
dokumentace ve velké stavební firmě, tak i s materiály
a technologiemi, protože Ing. Vích je navíc i zkušený
stavbyvedoucí, který obor ovládá do detailů, a s orien-
tana stavmi moc pomohl. Naprosto úžasná pro mě
byla moje druhá stavba Barrandovská lávka, kde jsem
pracoval jako asistent stavbyvedoucího v týmu Ing. Petra
Štědronského. Byla sice časově velmi náročná, umožnila
mi ale vit stavbu od zátku, od zízení staveniště
a zemních praaž po finální realizaci, cjinak i krát-
kodobé praxi není většinou možné.
Prjste se rozhodl zůstat v Metrostavu i po skončení
vysokoškolského studia?
Praxe v Metrostavu z iny splnila má ekávání. Dostal
jsem se i navíc mezi perfektní kolegy, partu, kde se
mohu kdykoliv na kohokoliv s čímkoliv obrátit. To také
rozhodlo, že jsem s volbou zaměstnavatele neváhal. Jsem
tu spokojený a určitě u divize 4 vydržím ještě dlouho.
Opustil jste ekonomii a věnujete se nyípravě sta-
veb. Jak jste se k této práci dostal?
V průběhu praxe realizace staveb upoutala víc než
čisekonomie a musel jsem začít řešit problém s nedo-
statkem teoretických znalostí, protože jsem nevystudoval
technický obor. Hledal jsem proto cestu, jak své znalosti
skloubit s prací na stavbě, která se mi zabila, a tak jsem
se stal výrobním ípravářem. Tahle činnost představuje
krásnou kombinaci technologie i ekonomiky a je pro
startovacím bodem do dalšího rozvoje. Svůj technický
handicap beru jako výzvu, abych se v realizaci zdokonalil
i proto, že jsem se nechtěně dostal ke stavbám mostů,
které jsou v oboru považovány za elitu.
Co je pro Vás při práci nejdůležitější a co by mělo dob-
ré zaměstnání podle Vašeho ideálu splňovat?
Hledal jsem trčí práci, a ne stereotyp. Stavební příprava
je kombinovaná – pracuji v kanceláři u počíte a také ře-
ším konkrétní problémy na stavbě. Je to pestré, uplatňuji
tvůrčí myšlení a hlavně pracuji s lidmi, to je nejdůležijší.
Zpočátku jsem se toho trochu obával, ed svou praxí
v Metrostavu jsem v životě nedělal vedoucího, to jsem se
učil až tady a doslova za pochodu. Jsem teď spokojený
stal jsem v oboru, každý pracovní den mám ji,
řeším jiné situace, a to mě opravdu baví.
Doporučil byste praxi v Metrostavu i dalším?
Určitě. Pokud chce člověk dobře pracovat, měl by o svém
oboru dět co nejvíc, a pro takové poznání je praxe i
studiu ideální. Byl jsem na brigádách i v jiných velkých
stavebních firmách, a i když práce tam bylo stejně a byla
podobná, zažil jsem tam daleko c stresu a necítil tako-
vou podporu, jakou jsem měl a mám tady.
Z a r o z h o v o r d ě k u j e L e n k a S v o b o d o v á
strana 2
P T Á M E S E
1
Metrostav pod Vítkovem pomalu končí
Obě tunelové trouby pražského Nového spojese
definitiv oblékly do sekundárního osní. Posled
kuk betonu v jižním tubusu, který provádí Metrostav,
pracovníci divize 5 zabetonovali brzy ráno v tek
27. července do horní klenby eho výklenku pro na-
pínání trakčního vedení u západního portálu.
Od loňského 7. listopadu celkem spotřebovali 330 tun
výztuže a k hoře ji ibetonovali téměř 15 000 m
3
betonu,
což bylo o co c, než předpokládal projekt. Automícha-
če nakonec musely cestu v rušném provozu z karlínské
výrobny TBG METROSTAV z Rohanského ostrova na sta-
veniště absolvovat asi 2300krát.
Tým Václava Zákosteleckého z divize 5 nyní v tunelu
postupně odbedňuje poslední výklenek pro napínání
trakčního vedení, pokračuje s injekžemi vrchlíku hor
klenby, vyzdívá propojky a provádí betože dna a stře-
dové drenáže v místech, kde horklenba není vyztužená.
Kro dokončovacích pra naši stavbaři také zahájili
vy strojování tunelu, betož kabelovodů a budovápo-
žárního suchovodu (obr. č. 2).
„Práce probíhají plynule podle harmonogramu, žádné
překvapenás v poslední době nečekalo,řekl m zá-
stupce vedoucího projektu Václav Zákostelecký a pokra-
čoval: „V současné době kromě prací v tunelu provádíme
i zpětný zásyp jeho hloubených částí, který z důvodu ob-
žné přístupnosti portálů probíhá zajímavou technologií,
v České republice použitou na železnici poprvé. Využí
plaveného popílku, jenž vzniká i spalování energetic-
kého uhlí v teplárně, odkud ho k nám v suchém stavu
vozí autocisterny. Přímo na stavbě se popílek v mobilním
mísicím zařízení míchá s vodou v poměru ibližně 1:1
a jako litá směs se potrubím hydraulicky dopravuje na
místo určení a bez hutnění vyplní všechna místa mezi
pažícími portálovými stěnami a tunelovými troubami
těspod úroveň jejich vrchlíků. Zbývající část sypu
obou portálů nad tunelovými troubami Nového spojení
se bude po vrstvách hutnit z vyrubaného materiálu.“
V polovině června jsme podle požadavku investora
vyklidili staveniště u východního portálu pro stavbu nava-
zující estakády,doplňuje stavbyvedoucí Jaroslav Rojík.
„Červencová vedra nám v tunelu mírnil průvan jen trochu,
jsme však zvyklí pracovat za každého počasí, a tak práce
pokrovaly bez zdržení. Harmonogram edpokdá, že
bychom stavbu měli předávat v lednu 2008, rádi bychom
ak byli o něco rychlejší.“
Dvě etiny pracovnídivize 5 staventunelu
pod žižkovským Vítkovem opustily a přesunuly se na jiné
stavby Metrostavu. V září příšho roku by tunely měl pro-
jet prvosobní vlak a úplné dokončení stavby veřejnost
netrpělivě očekává v roce 2009.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
2
1
2
3
4
5
Metrostav_14_07.indd 2 8/10/07 3:40:10 PM
Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14/2007, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (241 ms)

Rendering Strana 3 (104370): (0/1) (235 ms)

Rendering Strana 2 (104368): (0/1) (272 ms)

Rendering Strana 1 (104366): (0/1) (272 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3178/vth121040-1.jpg

 i3178/vth121042-1.jpg

 i3178/bg104368.svg

 i3178/vth121044-1.jpg

 i3178/vth121046-1.jpg