Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 2
Bez kvalitních řemeslníků stavba nevyroste
Růst ekonomiky vyvolává v celé republice zvýšenou
popvku po kvalifikované pracovsíle a tento trend
je v poslední době zřejmý i u stavebních profesí. Počet
učňů, studen i absolventů stavebních oborů totiž,
bohužel, od roku 1990 trvale klesá, a to nejen pro dlou-
hodo nepříznivý demografický vývoj společnosti,
ale i kvůli nezájmu o klasická řemesla.
Práce na stavbách je fyzicky nárná a nepatří k těm
nejlépe placeným, často je eba za ní dojíždět a společen-
ská prestlnických povolání ve stavebnictje zká.
jem o práci na stavbách navíc nyní ztrácejí i zahranič
pracovníci, díky nimž se v posledních letech alespoň čás-
tečně dařilo zaplnit mezery na trhu práce.
Vzhledem k tomu, že nedostatek kvalifikovaných
dělníků pocuje také Metrostav, vedení společnosti se
na základě podrobné anazy současného stavu i dalších
trenvývoje počtu a věkové struktury dělnického per-
sonálu rozhodlo uvést do života systém opaení, která by
nepříznivý trend pozastavila a zejména pro vnitropodni-
kové nosné technologie zajistila dostatek potřebných za-
městnanců. Souhrnná strategie přitom počíjak s rekva-
lifikací stávajího personálu, tak i se získáváním nových
zaměstnanců, a to nejen z ČR, ale také ze zahraničí.
Velký důraz je kladen edevším na systematickou
práci se žáky základních škol a studenty ebních oborů
z vybraných sedních škol, které chce naše spolnost
motivovat pro další vzděláváve stavebním směru také
tím, že jim nabídne nadstandardní hmotzabezpečení.
Metrostav jim například uhradí náklady na stravování,
MHD, ební pomůcky i profesní nářadí, poskytne pra-
covní oblečení a měsíční stipendium do výše 600 korun.
em absolventům, kteří se stanou zaměstnanci Me-
trostavu, bude také po uplynutí zkební doby vyplacen
náborový příspěvek ve výši 10 tisíc korun. Podmínkou pro
získání výhod bude uzavření pracovní smlouvy na dobu
určitou, nejméně na dva roky, s odloženým nástupem.
voj v posledních letech ukázal, že bez vysoce kva-
lifikovaných zaměstnanců, tzv. profesních specialis
v oboru, se žádná stavební firma neobejde, obzvšť,
když má stanoveny tak náročné strategiczáměry jako
Metrostav. Je tedy zřejmé, že stojíme na počátku zásadní
změny postoje k dělnickým profesím. Věřme, že prv
konkrétní signály obratu k lepšímu uvidí brzy každý.
P a v e l Š p l í c h a l , ú t v a r p e r s o n . s t r a t e g i e
Historie v novém hávu
Za prv republiky v legendární kavár prského
hotelu Imperial s oblibou sedávali Franz Kafka a Leoš
Janáček. V úterý 28. srpna se v ní sešli všichni ti, kdo
se podíleli na jejím znovuvzkříšedo valé krásy i na
nárné rekonstrukci celého hotelu.
Prostory oficiálně otevřeli zástupce investora – před-
seda představenstva Majetkové, správ a delimitační
unie odborových svaJiří Komenda a Jan Kněžínek,
ředitel odboru památkové péče pražského Magistrátu
(foto č. 1). Po úspěšně skončené práci si v kavárkoneč-
beze spěchu promluvili také ředitel divize 9 Metrostavu
Ing. Ivan Kajer, její výrobní náměstek Ing. Lubor Hoďánek,
Ing. Miloslav Melichárek z Konstruktivy Branko i vedoucí
projektu Ing. Petr Kajer z divize 9 (foto č. 2), který si -
věrečný přípitek v krásně obnoveném prostřevychutnal
spolu s manželkou a stavbyvedoucím Josefem Panošem
(foto č. 3) ze svého sehraného realizačního týmu.
Necelých sto let poté, co hotel přital první návšv-
níky, po desetiletích zanedbání a po rokapůlleobnově si
tak poněkud exotickou krásu budovy, zapsané v seznamu
památek UNESCO, opět mohou prohlížet běžní hosté.
Podle hlavního architekta rekonstrukce Petra Koře-
ného výzdobu hotelu Imperial nejvíc ovlivnilo místo jeho
vzniku mezi třemi tehdy největšími pražskými nádražími,
odkud se jezdívalo do širého světa. i pohledu na recepci
(foto č. 4) i na stěny a strop kavárny (foto č. 5) tady dnes
můžete ot vidět kus světa, aniž byste opustili Prahu.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Ing. Jaroslava Pohana,
jednatele a ředitele spol. CCE Praha
Společnost CCE Praha se zabývá speciální geodéz
a s Metrostavem začala spolupracovat v roce 2001 při
stavvysouvaných tunelů metra pod Vltavou, pro niž
její odborníci navrhli stounikátní automatizovaný
systém měření a vyhodnocení pohybu tunelových tě-
les. Nyní je naší dceřinou společnosa Ing. Jaroslav
Pohan, který mezi lety 1971 1986 v Metrostavu
pracoval, se stal členem kolika technických rad pro
realizaci dopravních staveb.
Čeho byste chtěl ve svém oboru dosáhnout?
Díky úspěchům v práci pro armádu se nám v poslední
době podilo investovat do přístrojového vybavení a nyní
disponujeme nejmodernějšími měřicími technologiemi.
Metrostav také neustále inovuje své stavební činnosti,
a tak bych byl rád, kdyby u j problematika měření
měla své pevné místo v technologických postupech
výstavby, protože ne špičkové vybavení může přispět
k neustálému zlepšování jeho práce. A to jak při složitých
rekonstrukcích, tak zejména u podzemních a dopravních
staveb, kde teď jsou v centru naší pozornosti tunely Blan-
ka. Malá odchylka ražeb na zátku totiž že na konci
každého tunelu znamenat velký problém.
Které nové technologie využíváte?
Zmínil bych prvně laserové skenování, které pomocí la-
serového paprsku velice rychle a přesproměří velký
rozsah konstrukcí. Díky němu v rastru 2 x 2 cm změříme
a vyhodnotíme prostorovou polohu primárního a defini-
tivho ostění, což dřív bylo možné jen pomocí ručního
měřeíčných profiv místech ekávaných nepřes-
ností. Dnes umíme dokumentaci zpracovat v softwarové
podobě a ve formátu 3D! Technologie GPS nám zase
umožňuje vysoce esná měření na velkou vzdálenost,
což jsme využili třeba i propojení základních vytyčo-
vacích pro tunely Blanka v Troji, na Letné a v oblasti
MÚK Malovanka. Pomogyroteodolijsme také schopni
v podzemí určit směr zeměpisného poledníku, a tak kori-
govat prvky pro ražbu, aby byla přesná.
esnost je pojem relativní. Jak si jej vykládáte Vy?
Kažsi přesnost edstavuje jinak, liší se podle typů sta-
vebních prací. Jiplatí pro ražbu, jiná pro ocelohaly
a další pro rekonstrukce, a proto její jednoznačná definice
ve smlouvě je velmi důležitá. I nejmodernější ístroje to-
tiž mají povolenou odchylku, a proto není možné zavázat
se investorovi, že třeba tunel bude proveden s přesnos
na milimetry. Zvšť u rekonstrukcí býproblém, že ob-
délník nemá ani jeden pravý úhel a svislice nejsou svislé,
jako jsme nedávno zjistili u CITY TOWER na Pankci.
Co považujete do budoucna za podstatné?
Specializované měření by mělo t součástí přípravy
zejména všech velkých, prostorově či technologicky složi-
tých staveb. Způsob stavění se změnil a zrychlil, měl by se
proto změnit i přístup projektantů, kteří by měli umožnit
okamžitou dostupnost aktuálně platné 3D dokumentace
se zanesenými změnami. Investice v našem oboru nekon-
čí nákupem měřicích přístrojů, ale pokračují pořízením
výkonných počítů, uzpůsobením a dopracováním SW,
který měření zpracovává, a v neposlední řadě výchovou
a školením zaměstnanců. Ceny měření by proto měly být
zahrnuty už v nabídkovém řízení.
Jaké jsou Vaše plány na nejbližší období?
Rád bych pracovky Metrostavu seznámil s tím, co do-
žou naše automatizované systémy měření i bezdrátový
přenos vysokoobjemových dat. Mohou totiž zrychlit práci
a zvýšit bezpečnost na stavbách, třeba jako komunikace
a přenos obrazu z čelby ražby bez kabelů, které každou
chvíli kdo přetrhne. Plánů mám tedy dost, protože
problematika speciálních technologií měření velmi zajímá.
Je i v praxi teoretická, a protože se liší stavby, pokaž
řeším i jiné otázky. S rozvojem měřicí a výpočetní techni-
ky ovšem mnohem efektivněji než dřív.
Z a r o z h o v o r d ě k u j e L e n k a S v o b o d o v á
strana 2
P T Á M E S E
Budova České pojťovny nebude obyčejná
V Praze na Pankráci staví tým Ing. Miroslava Zobaníka
z divize 3 sedmipodlažní budovu se třemi suterény.
U magistrály před výškovou budovou CITY TOWER za-
tím stojí jen dvě třetiny její hrubé stavby a tváří se jako
žný železobetonový monolitický skelet (viz foto). Už
za deset měsíců však situace bude zcela jiná.
Posledního června příštího roku už tu bude stát nová
administrativní budova podle návrhu společnosti AHK
architekti (viz vizualizace) pro více než dva tisíce zaměst-
nanců České pojišťovny. Její kancelářská plocha doh-
ne 26 000 a v podzemních garážích najde své místo
téměř 300 aut. Kromě čtyř nepřehlédnutelných nástaveb
ve tvaru lodí obrácených kýlem vzhůru se od podobných
moderních staveb nebude opticky moc lišit. Technologie,
zajišťujíoptimální pracovní podmínky a využienergie
při jejím provozu, však budou výjimečné.
Možnosti íkonu elektrické energie v to části Pra-
hy jsou totiž velmi omezené, a aby si objekt vystil
s pouhou polovinou toho, co je jinak obvyklé, musí t
řešen velmi promyšleně. Provoz bude řídit KNX systém,
jenž bude sledovat a ovládat centrálvzduchotechnické
jednotky i chlazení, zajišťované pomocí podzemních chla-
dicích věží a akumulační nádrže chladu. Na systém bude
tanapojeno topení, trání, bude ovliovat intenzitu
vniního osvětlení i automatic nastavení venkovních
žaluzií v závislosti na aktuálních klimatických podmín-
ch. Bude propojetaké do systémů kontroly vstupu,
elektrické požární a zabezpovací signalizace.
Co nejvěí ístup světla a co nejmenší prostupy
tepla zajistaké edsazená polygonální fada do ulice
5. května, která bude z protislunečních tepelně a zvukově
izolačních skleněných panelů, průhledných či potišných
v osmi odstínech smaltovaných keramických barev. Mimo
sever ochrání budovu automatické venkovní žaluzie.
Na přání uživatele budou navíc technologická zařízení
a rozvody rozmístěny tak, aby bylo možřit vnitřní
dispozici zcela univerzálně a libovolně rozdělit velkoploš-
né kanceláře na autonomní jednotky v modulu 2,7 m.
„Po demolicích jsme v prvetapě stavby i hloubení
stavební jámy z dopravně omezeného stavenišodvezli
na 65 000 zeminy a provedli základovou desku,za-
čal výčet provedených prací Ing. Zobaník a pokroval:
„Stavba běží podle plánu a divize 6 v chto dnech dokon-
čuje v některých místech stavby již 5. NP monolitického
skeletu, takže máme hotové asi dtřetiny hrubé stavby
na tu však tady ipajen kolem desetiny plánovaných
nákladů. c ni čtvrmiliardy korun budeme muset
prostat v posledním půlroce prací.
V nejbližší době budou hotové ztné zásypy dvorů
a hydroizolace spodní stavby. V říjnu pak tesaři zahájí
stavbu nosné konstrukce z lepených evěných vazní
pro vytvarovádvoupatrových střešních nástaveb. Bu-
dova České pojišťovny tak sice s koncem roku získá svůj
tvar, do jejího dokončení však jtě bude daleko.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
v i z u a l i z a c e A H K a r c h i t e k t i , s . r . o .
1
2
3
4
5
Metrostav_16_07.indd 2 9/10/07 4:02:47 PM
Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2007, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (207 ms)

Rendering Strana 3 (104379): (0/1) (198 ms)

Rendering Strana 2 (104377): (0/1) (235 ms)

Rendering Strana 1 (104375): (0/1) (234 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3180/vth121049-1.jpg

 i3180/vth121051-1.jpg

 i3180/bg104377.svg

 i3180/vth121053-1.jpg

 i3180/vth121055-1.jpg