Historie v novém hávu

12. září 2007 / 16 / XIX

více o otevření hotelu Imperial

ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Jaroslava Pohana,

ředitele společnosti CCE Praha str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

ddm

g r o u p

Budova České pojišťovny nebude

obyčejná str. 2

Krásné vyhlídky nejen na pražské

panorama str. 3

Nemocnice ve znamení radosti

Stavba na rohu Dlážděné a

Hybernské finišuje str. 3

Krátce / Aktuálně

Metrostav potvrdil svou pozici

Hospodářské noviny ve spolupráci s polským deníkem

Rzeczpospolita a společností Deloitte sestavily žebříček

500 největších firem střední a východní Evropy. Srovnal

největší společnosti jednotlivých zemí podle tržby

a porovnal jejich postavení v rámci daného regionu. Nejvíc

podniků z top 500 má sídlo v Polsku, Česká republika je na

druhém místě, což je nadstandardní výsledek vzhledem

k její velikosti. Metrostav se umístil na 159. místě jako

32. firma podnikající v ČR. Ve stavebnictví potvrdil druhé

místo v regionu za firmou Skanska CZ.

Narozeniny s lidmi

bez tísně

Obecně prospěšná

společnost Člověk v tísni,

se kterou Metrostav jako

hlavní partner dlouhodobě

spolupracuje na přehlídce

dokumentárních filmů

o lidských právech Jeden svět, završí patnáct let od

svého založení. Svou plnoletost oslaví v sobotu 22. září

od 14 hodin v Praze na Střeleckém ostrově a na své

narozeniny zve všechny příznivce i ty, kdo se o pomoci

bližním teprve rozhodují. Vstup na oslavu je zdarma

a kromě poslechu hudebních vystoupení, vtipů z období

totality a sváteční chvilky poezie při ní bude možné

zhlédnout fotografickou výstavu a hlavně zúčastnit se řady

soutěží a afrických her nejen pro děti. K dispozici bude

české i cizokrajné občerstvení a kdo bude chtít, bude se

moci připojit i k Velké podzimní cyklojízdě, jež v 15 hodin

odstartuje ze Staroměstského náměstí.

FOR ARCH 2007

S blížícím se podzimem

přichází pravidelně

i doba konání největšího

pražského stavebního

veletrhu FOR ARCH. Od

18. do 22. září se uskuteční

v Pražském veletržním

areálu v Letňanech, který bude s výjimkou posledního

dne otevřen od 10 do 18 hodin. Všichni návštěvníci mohou

prostřednictvím internetovému poukazu získat vstupenku

o 20 % výhodnější než při nákupu na místě. Více informací

na webových stránkách www.forarch.cz

Darujte krev

Připravujeme 4. ročník akce

Daruj krev s Metrostavem!

V pátek 5. října, od 8 do 11 hodin,

centrála Metrostavu, Koželužská ul.

Bližší informace a přihlašování

na intranetu od 20. září 2007.

Všem dobrovolným dárcům krve děkujeme!

Úspěch na veletrhu IDET

Na 9. mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní

techniky IDET 2007 dosáhla nepřehlédnutelného

úspěchu firma CCE Praha, která je dceřinou společností

Metrostavu. Její ředitel Ing. Jaroslav Pohan převzal spolu

s ředitelem VOP-026 Šternberk prestižní cenu IDET NEWS

za Mobilní topografické pracoviště pro dělostřelce, jež

využívá nejmodernější měřicí a výpočetní techniku pro

poskytování aktualizovaných digitálních dat a umožňuje

práci v neznámém a náročném terénu i v extrémních

klimatických podmínkách. Společnost CCE Praha se

významně spolupodílela i na výrobě malého bezpilotního

průzkumného prostředku Jestřáb, který získal speciální

cenu IDET NEWS 2007 Projekt roku.

Metrostav_16_07.indd 1

Den „D“ zažila v pondělí 3. září Fakultní nemocnice

Plzeň a zejména její Gynekologicko-porodnická klinika

a Neonatologické oddělení. Právě pro tato pracoviště

byla v lochotínském nemocničním areálu otevřena

nová budova o užitné ploše 14 700 m², kterou zde za

pouhých 21 měsíců postavila divize 1 Metrostavu tak,

aby moderní objekt ve všech ohledech vyhovoval budoucímu provozu špičkového zdravotnického zařízení.

„Od počátku jsme tuto zakázku nevnímali jen jako

stavbu, na níž je třeba zpracovat stovky tun nejrůznějších

materiálů a osadit obrovské množství technologií, ale především jako projekt, který má hlubší, důležitější význam.

Všem maminkám, které v nové porodnici přivedou na svět

své potomky, přeju, aby i v jejich případě proběhlo vše

v pořádku a bez komplikací,“ řekl při slavnostním otevření

ředitel divize 1 Ing. Milan Veselský, když do rukou ředitelky FN Plzeň Ing. Jaroslavy Kunové předával symbolický

pamětní klíč od nové kliniky (viz foto).

Přítomnost mnoha vzácných hostů z politické scény

i krajské a místní správy a především pak zástupců několika desítek nemocnic z celé republiky nasvědčovala, že

otevření nové kliniky je událostí, která dalece přesahuje

hranice města i kraje. Potvrdila to i slova ředitelky Kunové, která zmínila, že tento okamžik je historickou událostí

hned pro několik generací plzeňských porodníků, protože

na tuto chvíli se čekalo víc než 60 let.

„Nová stavba je jako jediné gynekologicko-porodnické a neonatologické pracoviště vybudované v tuzemsku

v posledních desetiletích maximálně přizpůsobena poža-

davkům moderní medicíny a nárokům na pohodlí pacientek i jejich právě narozených dětí. Standardně nabízí takový komfort, jaký nemá v ČR obdobu,“ řekla Ing. Kunová

a společně s přednostou Gynekologicko-porodnické kliniky doc. MUDr. Zdeňkem Rokytou a primářem Neonatologického oddělení MUDr. Jiřím Dortem pak vyslovila přání,

aby ve zdech nové budovy pacienti i veškerý zdravotnický

personál zažívali především radost.

Předpoklad pro to, aby se v nových prostorách od

prvního okamžiku dobře cítil každý, kdo do nich vkročí,

se podařilo vytvořit týmu Ing. Pavla Brázdila z plzeňského oblastního zastoupení Metrostavu. Třebaže čtyř– až

šestipatrová budova ve tvaru písmene „L“ navenek ctí

strohost zdravotnického objektu, interiéry, v nichž je

na podlahách i stěnách použita řada efektních detailů,

připomínají nemocnici jen díky vybavení. „Byla to pro

nás velmi zajímavá práce,“ říká Ing. Brázdil, „ke konečné

podobě všech zdejších 75 pokojů i tří operačních a 24 porodních, zákrokových sálů i laboratoří se v závěrečné fázi

vyjadřovali především lékaři a vrchní sestry. Snažili jsme

se jejich připomínkám vyhovět, byť to občas znamenalo

určité komplikace. Bylo to ale pro dobro věci.“

Nová plzeňská porodnice oficiálně zahájila svůj provoz

v pondělí 3. září v 18 hodin a již druhý den nad ránem

tady jednu z největších radostí zažila první maminka. Její

holčička Nela se narodila ve 4 hodiny a 22 minut, vážila

3360 gramů a měřila rovných 50 centimetrů.

Blanka Hrdinová

foto Josef Husák a Jiří Bervida

Nový most přes Labe

Ve stejný den, kdy byl u Litoměřic slavnostně zahájen

provoz na dalším úseku dálničního přivaděče k průmyslové zóně Prosmyky, zahájila divize 4 Metrostavu

ve sdružení s firmou SMP CZ stavbu další podstatné

části této komunikace, která zahrnuje i netrpělivě očekávaný nový most přes Labe.

Celý projekt vylepší dopravní obslužnost v Litoměřicích i v okolí a návazností na dálnici D8 vzrostou možnosti

využití celého regionu. Železobetonový most přes Labe

bude mít navíc největší rozpětí hlavního pole v celé ČR,

a už jen to jej jistě zařadí mezi unikátní stavby.

„Hlavní most přes Labe a jeho slepé rameno je staticky navržený jako monolitický železobetonový spojitý

nosník o sedmi polích,“ přibližuje stavbu vedoucí projektu

Ing. Petr Štědronský a pokračuje: „Dodatečně předpjatá

komorová konstrukce bude stavěna technologií letmé

betonáže za pomoci jednoho páru vozíků. Díky nim se

bude most v týdenních cyklech prodlužovat o 3–5metrové

lamely symetricky na každou stranu od zárodku na pátém

pilíři na levém břehu Labe, po dokončení obdobně na šestém pilíři na břehu pravém. Hlavní pole bude mít rozpětí

151 m, a tak naše letmá betonáž bude největší v ČR. Tato

technologicky náročnější část výstavby bude zajímavá.“

Most bude hlubinně založený na vrtaných velkoprůměrových pilotách. Základy pilířů na březích Labe a na

písečném ostrově budou z důvodu vysokého přítoku

vody prováděny ve štětovnicových jímkách. Obě vahadla

mostu, budovaná letmou betonáží, se na březích napojí

na monolitická předpolí stavěná na pevné skruži. Součástí

stavby nového úseku bude i menší, 165 metrů dlouhý

most o šesti polích přes záplavové území Labe.

Celá vyvýšená komunikace, spolufinancovaná z prostředků EU, navíc ochrání obyvatele před záplavami, přitom mosty přes inundační území dovolí rozlití řeky tam,

kde nehrozí žádné škody. Most přes Labe je projektovaný

na více než tisíciletou vodu a umožní nerušenou dopravu

do Litoměřic i v případě, že by hladina řeky stoupla jako

při katastrofální povodni v roce 2002.

Lenka Svobodová

9/10/07 4:02:37 PM