První školní den v první

smluvní třídě Metrostavu

11. září 2008 / 16 / XX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Ivana Škripeně,

ředitele org. složky Bratislava str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Dobře pojištěná stavba

Klidné byty vedle rušné bratislavské

dálnice str. 2

Podzemní cesta z Králova Pole do

Žabovřesk str. 3

Trhací práce pod středem Prahy

skončily str. 3

Krátce / Aktuálně

Metrostav patří do stovky nejlepších

Britský časopis Construction Europe opět po roce zveřejnil

tradiční přehled sta největších evropských stavebních

společností. I v uplynulém roce 2007 se mezi ně jako

jediná česká firma zařadil Metrostav, který se umístil

na 91. místě. Na prvních dvou stupních žebříčku zůstaly

stejně jako vloni francouzské stavební skupiny Vinci

a Bouygues, na dalších se prohodily španělská ACS, která

předstihla německý Hochtief. Švédská společnost Skanska

byla vloni šestá za španělskou firmou Ferrovial.

Biskup požehnal

dálniční kapli

Na odpočívadle dálnice D5

u Šlovic nedaleko Plzně se

3. září dopoledne zastavili

kromě běžných řidičů

i pozvaní hosté v čele

s plzeňským primátorem

Ing. Pavlem Rödlem, aby se zúčastnili slavnostního křtu

první dálniční kaple ve východní Evropě. Vznikla podle

návrhu architekta Jana Soukupa a na její výstavbu přispěli

zejména dodavatelé dálničního obchvatu Plzně, včetně

Metrostavu. Za naše stavitele se malé slavnosti zúčastnil

ředitel divize 7 Ing. Václav Švarc, který před pár lety řídil

tým divize 5 a výstavbu nedalekého dálničního tunelu

Valík. Plzeňský biskup František Radkovský svým

požehnáním stavbu dálnice D5 vlastně definitivně uzavřel.

Vysvěcená kaple Smíření by měla motoristům připomenout

odpovědnost vůči druhým. Poskytne jim prostor pro

rozjímání i vzpomínku na oběti dálničních nehod.

Maturita v podzemí

Tým Ing. Pavla Kacíře z divize 1 se na pražskou stavbu

kabelového kanálu pod Vltavou sjížděl ze všech koutů

republiky. Dokončil ji 4. září, včas a v požadované kvalitě. Všech jeho 24 tunelářů i sedm techniků zvládlo na

výbornou nejen náročnou ražbu 280 m dlouhého tunelu

ze Smíchova na Nové Město, ale i pro ně novou práci

s betonářskou formou v malém profilu o ploše 10 m².

„Naši raziči začínali většinou jako horníci,“ říká Ing. Kacíř. „Tým založili havíři z kladenských dolů, doplnili je další

z ostravské pánve a z rudných revírů u Příbrami.“

Stavba kabelového tunelu pod Vltavou (foto), subdodávka pro společnost Navatyp, byla v mnoha směrech

pro divizi 1 novinkou. Raziči i technici poprvé využili ve

velkém rozsahu trhací práce, učili se armovat, pracovat

s betonářskou formou. Úspěšně dopravovali beton do

podzemí potrubím až do vzdálenosti větší než 200 m. Naučili se ošetřit pracovní spáru i sanovat betony chemickou

injektáží tak přesně, že přítoky vody do podzemního díla

dnes dosahují jen zlomek toho, co očekával projekt.

„Za dobrou práci bych chtěl poděkovat svému týmu

i kolegům z jiných divizí, kteří nám pomohli,“ říká Ing. Kacíř. „Zkušenosti s řešením problémů kolem betonářské

formy mě třeba přesvědčily, že pro příště určitě využijeme

už od začátku spolupráci s Ing. Petrem Koblihou z divize 6

a s jeho střediskem půjčovny bednění. Jejich servis se

nám opravdu vyplatil. Všichni jsme se na stavbě naučili

nové věci, které se nám budou v budoucnosti hodit.“

Metrostav_16_08.indd 1

Začátkem letošního července se zaměstnanci České

pojišťovny začali stěhovat do nového sídla na pražské

Pankráci. Termínově náročnou stavbu nadstandardně

technicky vybaveného administrativního objektu pro

2200 pracovníků dokončil tým Ing. Miroslava Zobaníka

z divize 3 Metrostavu v požadovaném termínu i kvalitě

přesně podle smlouvy. Investor, věrný své profesi, si

prostě její dodržení „dobře pojistil“ výběrem vhodného generálního dodavatele, který svůj obor ovládá.

1

„S výkopy jsme sice začali už v srpnu 2006, na vlastní

stavbu včetně projektové dokumentace jsme ale měli jen

necelých 16 měsíců,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Zobaník. „Také investor to měl obtížné, protože ve stejném

termínu procházel restrukturalizací. Rozuměli jsme proto

jeho požadavku na univerzální a flexibilní budovu.“

Výsledkem práce základního dvacetičlenného týmu,

který divize 3 pár měsíců před kolaudací posílila na dvojnásobek, je administrativní budova se sedmi nadzemními

a třemi podzemními podlažími, s více než 22 000 m²

kancelářských ploch a s téměř 320 parkovacími místy.

Rozsáhlý objekt se skládá ze čtyř pavilonů. Mezi

sebou jsou propojené páteřní částí s dlouhou hlavní

chodbou, kolem níž jsou rozložena komunikační jádra

a oddechové zóny. Strohou budovu u hlavního vstupu

z vnitrobloku v budoucnu výrazně oživí plasticky tvarovaná zeleň. Po čelních stěnách pavilonů se bude pnout

po zvláštní konstrukci ze samonosných ocelových kruhů,

propojených ocelovými lanky (titulní foto).

„Abychom i přes nezaviněná zdržení v počátku stavby stačili budovu dokončit v původním termínu, funkční

a komplexní zkoušky složitého technického vybavení

proběhly po dohodě s investorem až po předání stavby

30. června,“ říká Ing. Zobaník. „Celý systém inteligentní

elektroinstalace se tak nastavoval až v době, kdy už byl

objekt v provozu. V současnosti je už plně pod kontrolou

nepřetržité 24hodinové obsluhy, která systém řídí a kontroluje. Zbývá jen přesně nastavit zatahovací hliníkové

2

žaluzie, ale to u podobně komplikovaných objektů někdy

trvá i víc než rok. Jejich automatické ovládání má totiž

mnoho vstupních parametrů. Patří mezi ně třeba rychlost větru, přesná poloha slunce a umístění okna vzhledem ke světovým stranám a zastínění okolní zástavbou

i ochrana proti světelným odrazům od oblých střešních

nástaveb s diamantovými okny (foto č. 2).“

V interiérech nového sídla České pojišťovny převládá

bílá barva, kterou v centrální recepci doplňuje šedivá

dlažba a barevné světlo stropních svítidel (foto č. 1). Další

oživení veřejných prostor přinášejí bílé, žluté, oranžové

a modré plochy skleněných obkladů stěn v suterénní

jídelně a v přízemní hlavní chodbě a u vstupů do výtahů.

„Jsem rád, že jsme projekt zvládli podle požadavků,“

končí Ing. Zobaník. „Chtěl bych za to všem svým kolegům

poděkovat. Stavba nám vzala dva roky života a přidala

spoustu zkušeností. Představovala velkou výzvu na hranici našich možností a zvládli jsme ji hlavně proto, že jsme

byli silný tým a dokázali jsme si vzájemně pomoci.“

Vltavská vodní cesta

Ředitelství vodních cest ČR zahájilo první dvě stavby

v rámci projektu nazvaného Dokončení vltavské vodní

cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou.

Při této příležitosti se 9. září u jezu České Vrbné sešli

při poklepu základního kamene stavby hejtman Jihočeského kraje RNDr. Jan Zahradník (foto třetí zleva) a ředitel

ŘVC ČR Ing. Miroslav Šefara (foto druhý zprava) s pozvanými hosty. Generálního dodavatele stavby zastupoval

na malé slavnosti výrobní náměstek divize 6 Metrostavu

Ing. Zdeněk Ševčík (foto vpravo).

Rekreační plavba, která přináší do okolí řek rozvoj turistického ruchu, je dnes na Vltavě omezena nesplavnými

úseky. Až v listopadu 2009 dokončí tým divize 6 svou práci, získají vodáci navíc 9 km nové atraktivní vodní cesty,

na kterou přispěje i Evropská unie.

„V první části projektu zajistíme prohrábkou dna plavební hloubku 1,6 m v trase od jezu Hluboká nad Vltavou

k jezu České Vrbné, který zmodernizujeme,“ říká oblastní

ředitel divize 6 z jihočeského regionu Miroslav Führer.

Ve druhé části se vodní cesta prodlouží prohloubením

dna ve zdrži Vodního díla Hněvkovice zhruba o 18 km

a vznikne plavební komora na jezu Hluboká nad Vltavou.

Třetí úsek projektu v délce 5,6 km potom v roce

2013 propojí České Budějovice s vodní nádrží Orlík. Po

dobudování plavebních zařízení na Orlíku a Slapech tak

vznikne na Vltavě souvislá vodní cesta, která bude díky

Labi napojená na rozsáhlou síť evropských řek.

9/10/08 2:04:57 PM