První školní den v první
smluvní třídě Metrostavu
11. září 2008 / 16 / XX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Ivana Škripeně,
ředitele org. složky Bratislava str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Dobře pojištěná stavba
Klidné byty vedle rušné bratislavské
dálnice str. 2
Podzemní cesta z Králova Pole do
Žabovřesk str. 3
Trhací práce pod středem Prahy
skončily str. 3
Krátce / Aktuálně
Metrostav patří do stovky nejlepších
Britský časopis Construction Europe opět po roce zveřejnil
tradiční přehled sta největších evropských stavebních
společností. I v uplynulém roce 2007 se mezi ně jako
jediná česká firma zařadil Metrostav, který se umístil
na 91. místě. Na prvních dvou stupních žebříčku zůstaly
stejně jako vloni francouzské stavební skupiny Vinci
a Bouygues, na dalších se prohodily španělská ACS, která
předstihla německý Hochtief. Švédská společnost Skanska
byla vloni šestá za španělskou firmou Ferrovial.
Biskup požehnal
dálniční kapli
Na odpočívadle dálnice D5
u Šlovic nedaleko Plzně se
3. září dopoledne zastavili
kromě běžných řidičů
i pozvaní hosté v čele
s plzeňským primátorem
Ing. Pavlem Rödlem, aby se zúčastnili slavnostního křtu
první dálniční kaple ve východní Evropě. Vznikla podle
návrhu architekta Jana Soukupa a na její výstavbu přispěli
zejména dodavatelé dálničního obchvatu Plzně, včetně
Metrostavu. Za naše stavitele se malé slavnosti zúčastnil
ředitel divize 7 Ing. Václav Švarc, který před pár lety řídil
tým divize 5 a výstavbu nedalekého dálničního tunelu
Valík. Plzeňský biskup František Radkovský svým
požehnáním stavbu dálnice D5 vlastně definitivně uzavřel.
Vysvěcená kaple Smíření by měla motoristům připomenout
odpovědnost vůči druhým. Poskytne jim prostor pro
rozjímání i vzpomínku na oběti dálničních nehod.
Maturita v podzemí
Tým Ing. Pavla Kacíře z divize 1 se na pražskou stavbu
kabelového kanálu pod Vltavou sjížděl ze všech koutů
republiky. Dokončil ji 4. září, včas a v požadované kvalitě. Všech jeho 24 tunelářů i sedm techniků zvládlo na
výbornou nejen náročnou ražbu 280 m dlouhého tunelu
ze Smíchova na Nové Město, ale i pro ně novou práci
s betonářskou formou v malém profilu o ploše 10 m².
„Naši raziči začínali většinou jako horníci,“ říká Ing. Kacíř. „Tým založili havíři z kladenských dolů, doplnili je další
z ostravské pánve a z rudných revírů u Příbrami.“
Stavba kabelového tunelu pod Vltavou (foto), subdodávka pro společnost Navatyp, byla v mnoha směrech
pro divizi 1 novinkou. Raziči i technici poprvé využili ve
velkém rozsahu trhací práce, učili se armovat, pracovat
s betonářskou formou. Úspěšně dopravovali beton do
podzemí potrubím až do vzdálenosti větší než 200 m. Naučili se ošetřit pracovní spáru i sanovat betony chemickou
injektáží tak přesně, že přítoky vody do podzemního díla
dnes dosahují jen zlomek toho, co očekával projekt.
„Za dobrou práci bych chtěl poděkovat svému týmu
i kolegům z jiných divizí, kteří nám pomohli,“ říká Ing. Kacíř. „Zkušenosti s řešením problémů kolem betonářské
formy mě třeba přesvědčily, že pro příště určitě využijeme
už od začátku spolupráci s Ing. Petrem Koblihou z divize 6
a s jeho střediskem půjčovny bednění. Jejich servis se
nám opravdu vyplatil. Všichni jsme se na stavbě naučili
nové věci, které se nám budou v budoucnosti hodit.“
Metrostav_16_08.indd 1
Začátkem letošního července se zaměstnanci České
pojišťovny začali stěhovat do nového sídla na pražské
Pankráci. Termínově náročnou stavbu nadstandardně
technicky vybaveného administrativního objektu pro
2200 pracovníků dokončil tým Ing. Miroslava Zobaníka
z divize 3 Metrostavu v požadovaném termínu i kvalitě
přesně podle smlouvy. Investor, věrný své profesi, si
prostě její dodržení „dobře pojistil“ výběrem vhodného generálního dodavatele, který svůj obor ovládá.
1
„S výkopy jsme sice začali už v srpnu 2006, na vlastní
stavbu včetně projektové dokumentace jsme ale měli jen
necelých 16 měsíců,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Zobaník. „Také investor to měl obtížné, protože ve stejném
termínu procházel restrukturalizací. Rozuměli jsme proto
jeho požadavku na univerzální a flexibilní budovu.“
Výsledkem práce základního dvacetičlenného týmu,
který divize 3 pár měsíců před kolaudací posílila na dvojnásobek, je administrativní budova se sedmi nadzemními
a třemi podzemními podlažími, s více než 22 000 m²
kancelářských ploch a s téměř 320 parkovacími místy.
Rozsáhlý objekt se skládá ze čtyř pavilonů. Mezi
sebou jsou propojené páteřní částí s dlouhou hlavní
chodbou, kolem níž jsou rozložena komunikační jádra
a oddechové zóny. Strohou budovu u hlavního vstupu
z vnitrobloku v budoucnu výrazně oživí plasticky tvarovaná zeleň. Po čelních stěnách pavilonů se bude pnout
po zvláštní konstrukci ze samonosných ocelových kruhů,
propojených ocelovými lanky (titulní foto).
„Abychom i přes nezaviněná zdržení v počátku stavby stačili budovu dokončit v původním termínu, funkční
a komplexní zkoušky složitého technického vybavení
proběhly po dohodě s investorem až po předání stavby
30. června,“ říká Ing. Zobaník. „Celý systém inteligentní
elektroinstalace se tak nastavoval až v době, kdy už byl
objekt v provozu. V současnosti je už plně pod kontrolou
nepřetržité 24hodinové obsluhy, která systém řídí a kontroluje. Zbývá jen přesně nastavit zatahovací hliníkové
2
žaluzie, ale to u podobně komplikovaných objektů někdy
trvá i víc než rok. Jejich automatické ovládání má totiž
mnoho vstupních parametrů. Patří mezi ně třeba rychlost větru, přesná poloha slunce a umístění okna vzhledem ke světovým stranám a zastínění okolní zástavbou
i ochrana proti světelným odrazům od oblých střešních
nástaveb s diamantovými okny (foto č. 2).“
V interiérech nového sídla České pojišťovny převládá
bílá barva, kterou v centrální recepci doplňuje šedivá
dlažba a barevné světlo stropních svítidel (foto č. 1). Další
oživení veřejných prostor přinášejí bílé, žluté, oranžové
a modré plochy skleněných obkladů stěn v suterénní
jídelně a v přízemní hlavní chodbě a u vstupů do výtahů.
„Jsem rád, že jsme projekt zvládli podle požadavků,“
končí Ing. Zobaník. „Chtěl bych za to všem svým kolegům
poděkovat. Stavba nám vzala dva roky života a přidala
spoustu zkušeností. Představovala velkou výzvu na hranici našich možností a zvládli jsme ji hlavně proto, že jsme
byli silný tým a dokázali jsme si vzájemně pomoci.“
Vltavská vodní cesta
Ředitelství vodních cest ČR zahájilo první dvě stavby
v rámci projektu nazvaného Dokončení vltavské vodní
cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou.
Při této příležitosti se 9. září u jezu České Vrbné sešli
při poklepu základního kamene stavby hejtman Jihočeského kraje RNDr. Jan Zahradník (foto třetí zleva) a ředitel
ŘVC ČR Ing. Miroslav Šefara (foto druhý zprava) s pozvanými hosty. Generálního dodavatele stavby zastupoval
na malé slavnosti výrobní náměstek divize 6 Metrostavu
Ing. Zdeněk Ševčík (foto vpravo).
Rekreační plavba, která přináší do okolí řek rozvoj turistického ruchu, je dnes na Vltavě omezena nesplavnými
úseky. Až v listopadu 2009 dokončí tým divize 6 svou práci, získají vodáci navíc 9 km nové atraktivní vodní cesty,
na kterou přispěje i Evropská unie.
„V první části projektu zajistíme prohrábkou dna plavební hloubku 1,6 m v trase od jezu Hluboká nad Vltavou
k jezu České Vrbné, který zmodernizujeme,“ říká oblastní
ředitel divize 6 z jihočeského regionu Miroslav Führer.
Ve druhé části se vodní cesta prodlouží prohloubením
dna ve zdrži Vodního díla Hněvkovice zhruba o 18 km
a vznikne plavební komora na jezu Hluboká nad Vltavou.
Třetí úsek projektu v délce 5,6 km potom v roce
2013 propojí České Budějovice s vodní nádrží Orlík. Po
dobudování plavebních zařízení na Orlíku a Slapech tak
vznikne na Vltavě souvislá vodní cesta, která bude díky
Labi napojená na rozsáhlou síť evropských řek.
9/10/08 2:04:57 PM