Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 3
Velký městský okruh v Brně by měl už za pár let ulehčit
život obyvatelům moravské metropole i všem projíždě-
jícím motoristům. Jeho stavba dnes probízejména
u Žabovřeského portálu, kde sdružení VMO Dobrovské-
ho B pracuje na mimoúrovňovém křížení s Hradeckou
ulia na dalších propojech a přemostěních v neda-
lekém okolí (foto č. 2). Nejsložitější část to stavby
ražba dvou tunelových tubusů od portálu Královo
Pole však zůstává běžnému divákovi utajena. Je to
dobře, znameto totiž, že se důlní činnost v extrém
obtížch geologických poměrech projevuje na husté
povrchové zástavbě jen minimálně.
„Na stavbě téměř 450 stavebních objektů, které pro-
jekt zahrnuje, specialisté Metrostavu odpovídají zejména
za ražbu tunelů, hloubené tunely, komunikace, plynovody
a horkovody,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Pavel Bro-
žek z naší divize 1, která je spolu s firmou Subterra členem
sdružení, vedeného společnos OHL ŽS. Pro sdružení
ražbu obou tubusů včetně dvouplášťového oss me-
zilehlou uzavřenou tlakovou izolací provájako přímou
dodávku Subterra a na tunelu I jí pomáhá tým OHL ŽS.
Ražba probíhá bez trhacích prací strojním rozpojová-
ním horniny pomocí důlních bagrů. Čelba je horizontálně
i vertikálně členěná do šesti lčích výrubů. Začátkem
ří tunel II, jehož ražba zala letos v lednu jako první,
postoupil v kalotě přes 225 m z celkové ražené délky
1060 m. Tunel I dosáhl asi sta z 1053 ražených metrů.
Odtěžejádra a uzavřeceho profilu tunelu sleduje
kalotu s odstupem 16 až 24 metrů (foto č. 1). Vzdálenost
tubusů je kromě íportálových oblasve ině délky
trasy osově kolem 90 m. Tunely jsou raženy eváž
v neogenních lech. Nejtší nadloží dosahuje kolem
25 m, nejnižší se pohybuje sně nad čtmi metry. Obě
tunelové trouby se měsíčně prodlužují zhruba o 40 metrů
a jejich ražba skončí za necelé dva roky.
„Na povrchu jsme předem staticky zajistili víc než sto
objektů a i díky kompenzačním injektážím se na nadzem-
zástavbě zatím neprojevila žádná závažpoškození,
naměřené hodnoty poklesů ani nepřekračují hodnoty
povolené projektovou dokumentací,“ říká Ing. Brožek
a doplňuje: „Sle íznivý je i vývoj poklesové kotliny
a hodnoty a rychlost nárůstu konvergencí ostění.
Nesoudržné zeminy ve vrchlíku kaloty tunelu zpevnily
chemic injektáže. Průsaky vody do podzemho la
omezilo jejich lokální utěsňování. Tunely Dobrovského se
tak bezpečně přibližují k sedmipodlažnímu podzemnímu
technologickému centru, které musí být hotovo dřív, než
k němu raziči v tunelových troubách dorazí.
ky prozané profesionalitě mohl tým Ing. Jana
Frantla z divize 5 výjimečně použít i opravě trasy C
kolektoru pod Václavským náměstím trhací práce. Prv-
lávku, i ž musel erazit starý železobetonový
vodovodní kanál, dokončil v předstihu.
„Původně si nikdo neuměl představit, že by se pod
středem Prahy mohly trhací práce realizovat,“ vzpomíná
vedoucí projektu Ing. Frantl. „Přerážený vodovodní kanál
ale měl nezvykle odolnou železobetonovou konstrukci
a bez trhavin by ne práce postupovala velmi pomalu.
Proto jsme Obvodní ňský úřad i investora přesvědčili
o tom, že dodržíme všechny předepsané seismické limity
i velmi přísně sledované záležitosti týkající se hluku a pra-
chu a že nenarušíme nosné konstrukce blízkých domů.
Pod spodní částí Václavského náměstí povedou i
kolektory. Uprostřed je hotová trasa A neboli kabelový
kanál. Na straně u Paláce Koruna buduje sdružení vedené
společností Subterra trasu B. Na opačné straně vede starý
kanál s tranzitními vodovodními řady. Právě v jeho trase
sdružení MENASU (Metrostav, NAVATYP a Subterra) bu-
duje svůj kolektor C, když jeho kruhový tunel o průměru
i metry (foto č. 1) přeráží na plnohodnotný distrib
kolektor se šířkou asi 3,5 m a výškou téměř 6 m.
„Asi dvěetiny ho razí naše divize 5, kte je vedou-
cím účastníkem sdružení, zbytek má na starost Subterra,
říká Ing. Frantl a pokračuje: „Profil je rozdělený na tři láv-
ky. i ražbě horní, které se u velkých tunelů říká kalota,
jsme využili zkušenosti našich selmistrů a vedoucího
trhacích prací Vladimíra Pravdy. Nálože jsme mohli dávat
jenom na tu polovinu železobetonové kanálové obezdívky,
která je odvcená od domů. Stejně jako jinde v centru
města i tady jsme museli používat pouze neelektrické
roznětky. Pro zachování klidu zejména hotelových hos
jsme stříleli jen od 9 do 20 hodin. Stejně si ale myslím, že
naše trhací práce nikdo nezaznamenal.
i nepřetržitém a evážně ručním rozpojování raziči
dosud postupovali rychlostí od 1,5 do 2,2 m za den. Ražbu
první lávky skončili 21. srpna, o pár dní později začali razit
jádro (foto č. 2). Mělo by být hotové v polovině října, pak
přijde na řadu dorážka třetí lávky neboli dna.
Primární ostění noho kolektoru bude síka, stej-
jako horčást definitivho os. Jeho spodčást
bude betonová, litá do bednění. Do ech betonů jsou
přitom doplněny přísady zvyšující vodonepropustnost.
„Nakonec kolektor vybavíme lávkami a vodovody.
Připojíme jak tranzitní řady, tak průvrty nově budovaných
přípojek do 14 sousedních objektů,“ uzavírá Ing. Frantl.
„Na dokoovach pracích si musíme t záležet. Kolek-
tor totiž sloužit pro zájmovou turistiku, a tak naši práci
budou hodnotit tice návšvků pražsho podzemí.“
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Podzemní cesta z Králova Pole do Žabovřesk
1
Trhací práce pod sedem Prahy skončily
2
V části prských Vinohrad zvané Orionka vzpomínky
sladce voní po nejstarší čes čokoládovně Orion.
Její současnost sice trochu ruší staveb stroje, ale
až zde Metrostav postakomplex Rezidence Korunní,
budoucnost tu nabídne více n270 nových pohodlných
bytů a ateliérů. Ve vnitrobloku vznikne park, který do
centra města vrátí klid a prostor nejen pro sladké sny.
Investorem Rezidence Korunní je realitní skupina Se-
kyra Group. Komplex je navržen jako typický vinohradský
blok domů, uzavřený do čtverce. Vytvoří jej tři byto
části: Boulevard, Villa a Industrial. Mezi nimi na ploše
1000 m² vznikne zahrada s vodními plochami a lavičkami,
určená pro odpočinek a relaxaci.
Jednotlivé části stavby jsou zajímavé například různou
úrovní podlaží a specificky vybavenými prostorami. Bou-
levard u Koruntřídy vytví osmipodlažní dům s bal-
kony. Villa bude obrácená východním směrem. Jižní část
Industrial nabídne nadstandardní bydlení s velkoprostoro-
vými byty. Staveniště se svažuje k jihu, a proto Industrial
bude t sedm a Villa šest nadzemních podlaží. Velikost
byse bude pohybovat od 1 + KK až po 5 + 1. Přízemní
bytové jednotky doplní předzahrádky, patrové zas z velké
části balkony. V posledních podlažích budou mezonety.
Projekt je dílem ateliéru Casua. Při jeho návrhu autoři
vycházeli zejména z logiky stávající zástavby. Korunní
třída patří ke starším ulicím a její výraz se mění podle to-
ho, jak se vzdaluje od centra. Domy ve stylu historického
eklektismu postupně nahrazuje prvorepubliková archi-
tektura, která si podobný výraz udržuje v celých Vinohra-
dech. Právě z j se snaží architekti Rezidence Korunní
vycházet nebo jej moderními prosedky doplnit. Návrh
komplexu proto obsahuje plasticky členěné fasády, lodžie,
zvýrazněná nároží či ustoupená podlaží (vizualizace). Celý
obytný soubor sjednocuje vodorovné zvýraznění prvních
tří nadzemních podlaží se zimními zahradami. Rezidence
je navržena jako vhodné bydlení pro rodiny s dětmi. Pouze
v její severní části budou drobné obchody a ateliéry.
Tým Ing. Martina Sirotka z divize 1 zahájil vlastní
stavbu Rezidence Korunní nedávno, protože až do června
staveniště uvolňovaly demolice vodní zástavby. První
obyvatelé se však do bytů nastěhují už za dva roky.
Jarmila Šnoblová, vizual. ateliér Casua
Na starých Vinohradech rostou nové byty
Administrativní budova elektrárny Ledvice
V rámci přestavby severeské elektrárny v Ledvicích,
která probí již od loňsho listopadu, se vedle vý-
stavby nového zdroje chystá i estavba původ ad-
ministrativní budovy. Výstavba šestipatrového objektu
pod taktovkou divize 8 Metrostavu se na rozdíl od běž-
ných staveb pro administrativúčely muvypořádat
s ročným prostředím bz elektrárny, která bude
po celou dobu výstavby v běžném provozu.
Nové sídlo pro zaměstnance elektrárny v Ledvicích
vznikne částečnou rekonstrukcí původní administrativní
budovy, ze které stane zachono jedno křídlo. Pře-
žnou část však vytví novostavba, která se pe i-
způsobí náročným požadavkům na objekt, nacházející se
v blízkosti ochranného pásma s velmi vysokým napětím.
Díky těsné blízkosti nadzemního vedení šestipatrová
kancelářská budova získá tvar lichoběžníku. Nosnou kon-
strukci objektu vytvoří železobetonový skelet opláš
skleněnou fasádou v hliníkových rámech.
stavba nové administrativní budovy zala koncem
dubna. Po provedení zemních prací a založení stavby,
které vzhledem k průběhu geologického podloží bylo
provedeno částečně na piloch a částečjako plošné,
byla zajena betož základové desky a sn 1. PP (fo-
to). V tuto chvíli se dokončuje nosná konstrukce druhého
patra budovy. V červenci začaly i demolicetší části-
vodního administrativního objektu, který ustoupí novému
elektrárenskému bloku o výkonu 660 MW. Po celou dobu
stavebních prací bude elektrárna nepřetržitě v provozu.
Nejen výsledný tvar nového administrativního objektu
je ovlivněn všudypřítomným vysokým napětím. Totéž platí
i o samotných stavebních pracích, které se nesou v daleko
přísnějších podmínkách bezpečnosti a ochrany zdraví, než
je obvyk na jiných stavbách. Zejména výškové práce
a práce se zdvihacími mechanismy jsou náročné a rizikové
a jsou prováděny pod neustálým dozorem. Při stavtaké
několikrát došlo k zavedení speciálního krátkodobého re-
žimu prací z důvodů zapojení linky velmi vysokého napětí,
která vede přímo nad zízem staveniště.
Slavnost zprovozně nového sídla zaměstnan
ledvické elektrárny se uskuteční v červnu 2009. Stavební
práce v areálu ak budou trvat až do konce roku 2012,
prote vedle výstavby noho zdroje zde bude pro in-
vestora společnost ČEZ provedena i řada souvisejí-
cích prací. O jejich dodávku se u generálního dodavatele
ŠKODA PRAHA Invest, člena skupiny ČEZ, bude ucházet
i Metrostav. Vedoucí stávajícího projektu Ing. Jan Štonc-
ner z divize 8 zmínil, že se jedná o zatím největší spoluprá-
ci se společností ČEZ, a doufá, že bude ještě posílena.
Tereza Regnerová, foto Josef Husák
1 2
Metrostav_16_08.indd 3 9/10/08 2:05:04 PM
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (286 ms)

Rendering Strana 4 (104295): (0/1) (277 ms)

Rendering Strana 3 (104293): (0/1) (319 ms)

Rendering Strana 2 (104292): (0/1) (317 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3159/vth120963-1.jpg

 i3159/vth120964-1.jpg

 i3159/bg104293.svg

 i3159/vth120966-1.jpg

 i3159/vth120961-1.jpg