strana 2

Barevný bar pod oblaky

Snad aby dodržel magickou devítku, vybudoval tým

Ing. Pavla Trojana z divize 9 na střeše hotelu Hilton

Prague deváté patro s novým sky barem Cloud 9 za

pouhých 9 měsíců. Bar je v provozu už od srpna a své

hosty ohromuje panoramatickým výhledem na Prahu

a jejich náladu – kromě nápojů – ovlivňuje i měnícími

se barvami osvětlení, které zelenomodře chladný začátek večera pomalu mění v rudou tropickou noc.

Interiér luxusního baru navrhli architekti ze známého

anglického studia Philip Rodgers Design. Protáhlý prostor

podél severní fasády čtvercového atriového hotelu co

nejvíc prosvětlili velikými okny a zrcadlovým obkladem

nosných sloupů (foto č. 1). Ve dne bar vypadá docela

obyčejně (foto č. 2). V noci však jeho atmosféru proměňují

tisíce LED diod, které barvu světla střídají podle počítačem řízeného programu v paletě až 256 tónů.

Do baru už z dálky lákají světla na štítu. Na počátku

večera svítí studenou škálou zelených a modrých odstínů,

které se plynule mění přes oranžovou (foto č. 3) do pekelně rudé. Stejné možnosti změny nabízí i interiérové

osvětlení. Efektová svítidla na stropě mění barvy nezávisle

ve čtyřech čtvercích. Jejich efekty násobí odraz v leštěné

černé dlažbě. Záchytný bod v pestrém reji nabízí nočním

hostům jen bíle podsvícené čelo baru (foto č. 4, 5).

1

2

„Světla mění atmosféru tak, že vlastně stále přicházíte

do nového prostředí,“ říká stavbyvedoucí divize 9 Ing. Petr Lipš. „Jediné, co zůstává, je odběr elektrické energie.

I když jsou diody úsporné, jejich velké množství vyžaduje

skoro stejný příkon, jako vzduchotechnika.“

–ls–, foto Petr Houska, Pavel Libora

3

4

5

Metrostav_16_08.indd 2

Ptáme se

Ing. Ivana Škripeně,

ředitele organizační složky Bratislava

Klidné byty vedle rušné bratislavské dálnice

V  těsné blízkosti frekventované dálnice D1 vyrostl

v Bratislavě nový bytový komplex. Na první pohled se

může zdát, že jeho obyvatelé budou žít v zajetí hluku.

Opak je však pravdou. Nepřehlédnutelný polyfunkční bytový komplex v hodnotě 542 milionů Sk, který

v Hrachové ulici bratislavské městské části Ružinov

vybudoval tým Metrostavu SK vedený Jiřím Růžkem

z divize 3 Metrostavu, nabízí pohodlí moderního a ničím nerušeného městského bydlení.

Dokonale sladěný elegantní celek, zvaný jednoduše

Hrachová, charakterizuje kombinace průzračného skla,

hliníku, tmavošedého obkladu z desek CETRIS a bílé

omítky (foto). Komplex je složený z pětipatrových na sebe

navazujících bloků A, B a C s půdorysem ve tvaru písmene L a menšího bloku D. Mezi nimi jsou uzavřené útulné

parčíky s lavičkami pro oddych a relaxaci, z nichž je vchod

i do řadové zástavby jedenácti přízemních tří- až pětipokojových rodinných domů s předzahrádkami. Domky jsou

svými tvary, barvou i materiálem fasád plynule přičleněné

k hlavním bytovým blokům.

Na ploše téměř 14 700 m² soubor Hrachová nabízí

186 jedno- až pětipokojových bytů, ke kterým patří

150 parkovacích míst v podzemních garážích a téměř

sto dalších na terénu. V přízemních nebytových prostorách bude dvanáct menších obchodních jednotek, mezi

kterými nebude chybět příjemná kavárna. Jako součást

komplexu je navržen také odpočinkový prostor vybavený

zahradním grilem a malým dětským hřištěm.

„Nejobtížnějším úkolem, který jsme nakonec společně

úspěšně zvládli, bylo co nejefektivnější odhlučnění stavby

od blízké dálnice. Ovlivnilo tvar objektu i výběr materiálů,“

konstatoval vedoucí projektu Jiří Růžek. S hlukem jako

první začal bojovat už projektant, a proto jsou všechny

vchody do bytů umístěné směrem od dálnice na pavlačových chodbách, jejichž boční okna jsou speciálně

zabezpečená proti hluku. Bytová okna s akustickými

štěrbinami pro cirkulaci a odsávání vzduchu, stejně jako

balkony a lodžie, jsou obrácená do parkově upravených

vnitrobloků. Jako další zvukovou izolaci mají všechny

budovy navíc skleněný „kabát“. „Hladina hluku ve všech

nadzemních podlažích odpovídá požadovaným limitům,“

zhodnotil výsledky průběžných i výsledných měření hlavní stavbyvedoucí Martin Pašek z divize 3 Metrostavu.

Majitelé bytů i nebytových prostor mohli v rámci

klientských změn při stavbě vybírat nejen interiérové materiály, ale i měnit dispoziční řešení podle svých potřeb.

Jejich soukromí a bezpečnost v uzavřeném komplexu

dnes chrání vstupní rampa a 24hodinová strážní služba,

využívající nejmodernější kamerový systém. Pohodlí moderního bydlení doplňuje i nabídka zabudovaných multifunkčních rozvodů pro internet, telefon a televizi.

Do seznamu dokončených staveb Metrostavu SK tak

ve čtvrtém roce jeho existence přibyl další nadstandardní

objekt, který díky využití nových technologií i spokojenosti klientů posiluje na Slovensku značku Metrostav.

Emília Paldiová, foto Peter Áč

Kvalifikovaní dělníci stále chybějí

Desítky zájemců o zaměstnání v dělnických profesích

se každý týden hlásí pracovníkům útvaru pracovněprávních vztahů centrály Metrostavu, další se obracejí

na personální útvary jeho divizí. Někteří se přihlašují

přímo do databáze prostřednictvím inzerce na internetu, a to jak na našich webových stránkách, tak i přes

personální servery jobpilot.cz, profesia.cz a jobs.cz.

Přesto jejich počet nestačí.

Od počátku letošního roku se už na Metrostav obrátila téměř tisícovka dělníků s dotazem na možnost získát

práci. Našli se mezi nimi kvalifikovaní odborníci, kteří

téměř okamžitě zapadli do pracovních kolektivů. Takoví

lidé většinou přicházejí na doporučení někoho z našich

současných zaměstnanců. Z profesí, které přímo poptával

Metrostav, se nejvíc ozývali montéři ocelových konstrukcí

– bylo jich téměř padesát. Po čtyřiceti uchazečích se hlásilo na elektromontéry, zámečníky a tesaře/truhláře. Jen

o něco menší zájem byl o skladníka/jeřábníka. I přes velký

počet žadatelů o práci v naší společnosti chybí do naplnění plánovaných počtů asi 50 dělníků nejrůznějších oborů.

Proč tomu tak je?

V Metrostavu v současnosti pracuje v dělnických

profesích celkem 1360 zaměstnanců. Z nich je přibližně

230 řidičů, 260 pracovníků v podzemí, 190 zámečníků,

120 zedníků a 110 tesařů. Za prvních sedm měsíců letošního roku do zaměstnání nastoupilo 103 dělníků a ve stejném období jich 111 odešlo. Třetina do důchodu, někteří

ze zdravotních důvodů, další se odstěhovali, příčinou

ukončení pracovního poměru však byla i nespokojenost

se mzdou. I letos tak, bohužel, pokles počtu dělníků zaměstnaných u naší společnosti pokračuje.

A co tedy těch skoro 900 neúspěšných uchazečů?

Obecně se dá říci, že kvalita zájemců o práci klesá. Často

jen „oťukávají“ terén, poptávají se ve více firmách a nastupují tam, kde jim nabídnou vyšší plat. Druhou, možná

ještě početnější skupinou nepřijatých kandidátů jsou lidé

bez odpovídající kvalifikace, kteří většinou chtějí pracovat

jako stavební dělníci či kopáči. Většinou jsou nevyučení

a často i bez dokončeného základního vzdělání.

Jak dál? Nedostatek dělnického personálu částečně

pomáhá řešit zmíněná metoda osobního doporučení. Je

přínosná pro obě strany – Metrostav získá kvalitního zaměstnance a ten, kdo ho přivedl, zase příjemnou odměnu

10 000 Kč. I zde jsou však občas doporučováni „na zkoušku“ pracovníci s neodpovídající kvalifikací.

Větší dopad na uspokojení potřeb firmy bude mít

postupný nástup absolventů ze smluvních technických

škol z Ústí nad Labem, Prahy, Tábora a z Brna. Odborná

příprava žáků, kterou Metrostav podporuje, se od letošního školního roku úspěšně rozjíždí. Nové kvalitní lidi

by do naší společnosti měly přitáhnout i dobré pracovní

prostředí, slušné mezilidské vztahy a zajímavé projekty.

A perlička na konec – zájemci o práci se diví, že i když

jsme stavební firma, po většinu roku nehledáme zedníky.

Naše společnost však více než je potřebuje odborníky pro

vnitropodnikové nosné technologie.

P hD r. Milan S r b, il. f o t o J o s e f H u s á k

Jako zaměstnanec Metrostavu pracuje Ing. Škripeň

v Bratislavě, kde řídí jeho organizační složku. Za 43 let

praxe prošel stavebnictví po schůdcích od stavbyvedoucího po ředitele. Zkušenosti ho přivedly do Metrostavu Slovakia odkud byl jen krok do naší české

společnosti a k návratu na Slovensko.

Organizační složka v Bratislavě získala v roce 2004 novou podobu. Proč k tomu došlo a čím se liší od divizí?

Už řadu let Metrostav nepřímo podniká na Slovensku

prostřednictvím dceřiné společnosti Metrostav SK. Když

však potřeboval rozšířit pracovní teritorium pro své divize

a chtěl tam začít podnikat přímo, musel si na Slovensku

založit vlastní organizační složku, protože podle současných slovenských zákonů může zahraniční společnost

přímo podnikat na Slovensku jen tehdy, když ji zřídí. Organizační složka tedy není samostatný právnický subjekt,

ale odpovídá za správné vedení účetnictví a přesný odvod

daní slovenskému státu ze všech podnikatelských činností, které mateřská firma Metrostav na jeho území uskuteční. Sama tedy nepodniká a i tím se liší od našich divizí.

Zní to jednoduše. Bylo to jednoduché?

Metrostav potřeboval vytvořit organizační složku, která

by byla nenáročná a řízená přesným a průhledným systémem vyhovujícím zákonům obou zemí i řídicí dokumentaci Metrostavu, a to nebylo snadné, protože nic podobného

jsme v naší společnosti dosud neměli. Na manažerském

školení v Belgii nám tuto situaci lektor přirovnal k cvičení

na létající hrazdě. Kdo chce jít dál a věří si, musí pustit

bezpečnou žerď, a než se chytí té vyšší, musí chvíli letět

vzduchem, kdy neví, co se stane. I my jsme při hledání

nejvhodnějšího řešení museli opustit zavedený systém,

kterým třeba stále v Čechách podniká Doprastav.

Organizační složka Metrostavu už v Bratislavě pracuje

čtyři roky. Jak se za tu dobu změnila?

Začínali jsme od nuly souhrnem a rozborem toho, co Metrostav a jeho divize potřebují, a právní, účetní a daňovou

analýzou od odborníků. Správné řešení jsme zejména

s ředitelem ekonomiky výroby Metrostavu Ing. Františkem Kočím a ekonomickým náměstkem divize 1 Ing. Miroslavem Pánkem odhalovali pomalu, kousek po kousku

jako archeologové. Nakonec jsme dospěli k názoru, že

všem požadavkům nejlépe vyhoví nízkonákladová složka s minimálním počtem zaměstnanců, kteří povedou

účetnictví podle slovenských zákonů, ale i podle systémů

a programů zavedených v Metrostavu. Zkušenosti potvrzují, že jsme zvolili vhodné a životaschopné řešení.

Prostřednictvím organizační složky Bratislava už

na Slovensku pracovaly či pracují téměř všechny divize Metrostavu. Jak jejich práce probíhá?

Divize si hledají práci na Slovensku samy, a když prostřednictvím Metrostavu uzavřou smlouvu s investorem,

ředitel organizační složky Bratislava zplnomocní ředitele

divize, aby na Slovensku podnikal. Jednotlivé týmy potom

pracují stejně, jako doma. Podléhají své divizi, platí pro ně

české zákony i řídicí dokumentace Metrostavu. Organizační složka jen hlídá, aby účetní a daňové doklady týkající

se daného projektu byly na Slovensku řádně evidovány

a zdaněny. Tuto službu divize nehradí, protože nízkonákladová organizační složka pracuje v režii Metrostavu.

Úkol jste tedy splnili. Máte ještě nějaké další plány?

Zbývá nám ještě doladit některé drobnosti z personální

oblasti. Týkají se třeba odlišně stanovované délky dovolené. Jinak Metrostav teď obdobně jako na Slovensku

podniká prostřednictvím organizačních složek i v Chorvatsku a na Islandu. Našimi zkušenostmi se inspirovala

i Subterra. Byl bych rád, kdyby se nám systém podnikání

v zahraničí podařilo dopracovat do všech detailů. Měl by

být co nejjednodušší, nejméně nákladný a dostatečně

otevřený, aby mohl systémově zahrnout i všechny nové

požadavky, které čas přinese. Za svůj cíl potom považuji

jeho zavedení do celé stavební skupiny DDM Group.

9/10/08 2:05:00 PM