Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 2
Kvalifikovaní dělci stále chybějí
Desítky zájemců o zaměstnání v dělnických profesích
se každý týden hlásí pracovkům útvaru pracovně-
právních vztahů centrály Metrostavu, další se obracejí
na personální útvary jeho divizí. Někteří se ihlašují
ímo do databáze prostřednictvím inzerce na interne-
tu, a to jak na našich webových stnkách, tak i es
personální servery jobpilot.cz, profesia.cz a jobs.cz.
Přesto jejich počet nestačí.
Od počátku letho roku se už na Metrostav obrá-
tila téměř tisícovka dělnís dotazem na možnost získát
práci. Našli se mezi nimi kvalifikova odborníci, kteří
téměř okamžitě zapadli do pracovních kolektivů. Takoví
lidé většinou icházejí na doporučení někoho z našich
současných zaměstnanců. Z profesí, které přímo poptával
Metrostav, se nejvíc ozývali montéři ocelových konstrukcí
– bylo jich téměř padesát. Po čtyřiceti uchazečích se h-
silo na elektromontéry, zámečníky a tesaře/truhláře. Jen
o něco menší zájem byl o skladníka/jeřábníka. I přes velký
počet žadatelů o práci v naší společnosti chybí do naplně-
ní plánovaných počtů asi 50 dělníků nejrůznějších oborů.
Proč tomu tak je?
V Metrostavu v současnosti pracuje v dělnických
profesích celkem 1360 zaměstnanců. Z nich je ibližně
230 řidičů, 260 pracovnív podzemí, 190 zámečníků,
120 zedků a 110 tesařů. Za prvch sedm měců letoš-
ního roku do zaměstnání nastoupilo 103 dělníků a ve stej-
ném období jich 111 odešlo. Třetina do důchodu, někteří
ze zdravotních důvodů, další se odstěhovali, příčinou
ukončení pracovního poměru však byla i nespokojenost
se mzdou. I letos tak, bohužel, pokles počtu dělků za-
městnaných u naší společnosti pokračuje.
A co tedy těch skoro 900 neúspěšných uchazečů?
Obecně se dá říci, že kvalita zájemců o práci klesá. Často
jen oťukávají“ terén, poptávase ve více firch a na-
stupují tam, kde jim nabídnou vyšší plat. Druhou, mož
ještě početněí skupinou neijatých kandidátů jsou lidé
bez odpovídající kvalifikace, kteří tšinou chtějí pracovat
jako stavební dělníci či kopáči. tšinou jsou nevyučení
a často i bez dokončeného základního vzdělání.
Jak dál? Nedostatek dělnického personálu částečně
pomářešit zmíněmetoda osobho doporučení. Je
přínos pro obě strany – Metrostav získá kvalitního za-
městnance a ten, kdo ho přivedl, zase příjemnou odměnu
10 000 Kč. I zde jsou však občas doporováni „na zkouš-
ku“ pracovníci s neodpovídající kvalifikací.
tší dopad na uspokojení potřeb firmy bude mít
postupný nástup absolventů ze smluvních technických
škol z Úsnad Labem, Prahy, Tábora a z Brna. Odbor
íprava žáků, kterou Metrostav podporuje, se od letoš-
ního školního roku úspěš rozjíždí. Nové kvalitní lidi
by do naší společnosti ly ihnout i dobré pracov
prostře, slušné mezilidsvztahy a zajímavé projekty.
A perlička na konec – zájemci o práci se diví, že i když
jsme stavební firma, po věinu roku nehledáme zedníky.
Naše společnost však více než je potřebuje odborky pro
vnitropodnikové nosné technologie.
PhDr. Milan Srb, il. foto Josef Husák
Barevný bar pod oblaky
Snad aby dodržel magickou devítku, vybudoval tým
Ing. Pavla Trojana z divize 9 na seše hotelu Hilton
Prague deváté patro s novým sky barem Cloud 9 za
pouhých 9 síců. Bar je v provozu už od srpna a své
hosty ohromuje panoramatickým výhledem na Prahu
a jejich náladu kromě nápojů ovliuje i měnícími
se barvami osvětlení, které zelenomoe chladný za-
čátek večera pomalu mění v rudou tropickou noc.
Interiér luxusního baru navrhli architekti ze známého
anglického studia Philip Rodgers Design. Protáhlý prostor
podél sever fasády čtvercového atriového hotelu co
nejvíc prosvětlili velikými okny a zrcadlovým obkladem
nosných sloupů (foto č. 1). Ve dne bar vypadá docela
obyčejně (foto č. 2). V noci však jeho atmosféru proměňují
tice LED diod, které barvu světla střídají podle počíta-
čem řízeného programu v paletě až 256 tónů.
Do baru z dálky lákají světla na štu. Na počátku
večera svítí studenou škálou zelených a modrých odstínů,
které se plynule es oranžovou (foto č. 3) do pe-
kelně rudé. Stejné možnosti změny nabízí i interiérové
osvětlení. Efektová svítidla na stropě mění barvy nezávisle
ve čtyřech čtvercích. Jejich efekty násobí odraz v leštěné
černé dlažbě. Záchytný bod v pestrém reji nabízí nočním
hostům jen le podsvícené čelo baru (foto č. 4, 5).
Světla mění atmosféru tak, že vlastně stále přicházíte
do nového prostředí,“ říká stavbyvedoucí divize 9 Ing. Pe-
tr Lipš. Jediné, co zůstává, je odběr elektrické energie.
I když jsou diody úsporné, jejich velké množství vyžaduje
skoro stejný příkon, jako vzduchotechnika.
–ls–, foto Petr Houska, Pavel Libora
Ing. Ivana Škripeně,
ředitele organizační složky Bratislava
Jako zaměstnanec Metrostavu pracuje Ing. Škripeň
v Bratislavě, kde řídí jeho organizní složku. Za 43 let
praxe prošel stavebnict po schůdcích od stavbyve-
doucího po ředitele. Zkušenosti ho ivedly do Me-
trostavu Slovakia odkud byl jen krok do naší české
spolnosti a k návratu na Slovensko.
Organizační složka v Bratislavě získala v roce 2004 no-
vou podobu. Proč k tomu došlo a čím se liší od divizí?
řadu let Metrostav nepřímo podniká na Slovensku
prostřednictvím dceřiné společnosti Metrostav SK. Když
však potřeboval rozšířit pracovní teritorium pro své divize
a chtěl tam začít podnikat přímo, musel si na Slovensku
zalit vlastorganizační složku, protože podle soas-
ných slovenských zákonů může zahraniční společnost
ímo podnikat na Slovensku jen tehdy, když ji í. Or-
ganizační složka tedy není samostatný právnický subjekt,
ale odpovídá za správvedení účetnicta přesný odvod
daní slovenskému státu ze všech podnikatelských činnos-
tí, které mateřská firma Metrostav na jeho území uskuteč-
ní. Sama tedy nepodniká a i tím se liší od našich divizí.
Zní to jednode. Bylo to jednoduché?
Metrostav potřeboval vytvořit organizační složku, která
by byla nenáročná a řízená přesm a průhledm systé-
mem vyhovujícím zákonům obou zemí i řídicí dokumenta-
ci Metrostavu, a to nebylo snadné, protože nic podobného
jsme v naší společnosti dosud neměli. Na manažerském
školení v Belgii nám tuto situaci lektor přirovnal k cvičení
na létající hrazdě. Kdo chce jít dál a věří si, musí pustit
bezpnou žerď, a než se chytí vyšší, musí chvíli let
vzduchem, kdy neví, co se stane. I my jsme i hledání
nejvhodnějšího řešení museli opustit zavedený systém,
kterým třeba sle v Čechách podniká Doprastav.
Organizsložka Metrostavu v Bratislapracuje
čti roky. Jak se za tu dobu změnila?
Zínali jsme od nuly souhrnem a rozborem toho, co Me-
trostav a jeho divize potřebují, a právní, účetní a daňovou
analýzou od odborníků. Správné řeše jsme zejména
s ředitelem ekonomiky výroby Metrostavu Ing. Františ-
kem Kím a ekonomickým náměstkem divize 1 Ing. Mi-
roslavem Pánkem odhalovali pomalu, kousek po kousku
jako archeologové. Nakonec jsme dospěli k zoru, že
všem požadavkům nejlépe vyhoví nízkonákladová slož-
ka s minimálním počtem zaměstnanců, kteří povedou
účetnictví podle slovenských zákonů, ale i podle systémů
a prograzavedených v Metrostavu. Zkenosti potvr-
zují, že jsme zvolili vhodné a životaschopné řešení.
Prostřednictvím organiz složky Bratislava
na Slovensku pracovaly či pracuř všechny divi-
ze Metrostavu. Jak jejich práce probíhá?
Divize si hleda práci na Slovensku samy, a když pro-
střednictvím Metrostavu uzavřou smlouvu s investorem,
ředitel organizsložky Bratislava zplnomocní ředitele
divize, aby na Slovensku podnikal. Jednotlivé týmy potom
pracují stejně, jako doma. Podléhají své divizi, platí pro
čes zákony i řídi dokumentace Metrostavu. Organi-
zační složka jen hlídá, aby účetní a daňové doklady týkající
se daného projektu byly na Slovensku řádně evidovány
a zdaněny. Tuto službu divize nehradí, protože nízkonákla-
dová organizační složka pracuje v režii Metrostavu.
Úkol jste tedy splnili. Máte ještě nějaké další plány?
Zbýnám ještě doladit které drobnosti z personální
oblasti. Týka se eba odlišně stanovova lky do-
volené. Jinak Metrostav teď obdobně jako na Slovensku
podniká prostřednictvím organizch slek i v Chor-
vatsku a na Islandu. Našimi zkušenostmi se inspirovala
i Subterra. Byl bych rád, kdyby se nám systém podnikání
v zahraničí podařilo dopracovat do ech detailů. l by
t co nejjednodušší, nejméně nákladný a dostateč
otevřený, aby mohl systémově zahrnout i všechny nové
požadavky, které čas přinese. Za svůj l potom považuji
jeho zavedení do celé stavební skupiny DDM Group.
strana 2
PTÁME SE
Klidné byty vedle rušné bratislavské dálnice
V těs blízkosti frekventované dálnice D1 vyrostl
v Bratislavě nový bytový komplex. Na prvpohled se
že zdát, že jeho obyvatelé budou žít v zajetí hluku.
Opak je však pravdou. Neehlédnutelný polyfunkč-
bytový komplex v hodnotě 542 milio Sk, který
v Hrachové ulici bratislavské městs části Ružinov
vybudoval tým Metrostavu SK vede Jiřím žkem
z divize 3 Metrostavu, nabízí pohodmoderního a ni-
čím nerušeného městského bydlení.
Dokonale sladě elegantní celek, zvaný jednoduše
Hrachová, charakterizuje kombinace průzračného skla,
hliníku, tmavošedého obkladu z desek CETRIS a
omítky (foto). Komplex je složený z pětipatrových na sebe
navazujících bloků A, B a C s půdorysem ve tvaru písme-
ne L a menšího bloku D. Mezi nimi jsou uzavřené útulné
parčíky s lavičkami pro oddych a relaxaci, z nichž je vchod
i do řadové zástavby jedenácti přízemch í- až tipo-
kojových rodinných domů s předzahrádkami. Domky jsou
svými tvary, barvou i materiálem fasád plynule přičleněné
k hlavním bytovým blokům.
Na ploše téměř 14 700 soubor Hrachová nabí
186 jedno- až tipokojových bytů, ke kterým paí
150 parkovacích míst v podzemních garážích a téměř
sto daích na terénu. V přízemních nebytových prosto-
rách bude dvanáct menších obchodních jednotek, mezi
kterými nebude chybět příjemná kavárna. Jako součást
komplexu je navržen také odpočinkový prostor vybavený
zahradním grilem a malým dětským hřištěm.
Nejobtížnějším úkolem, který jsme nakonec společně
úspěšně zvládli, bylo co nejefektivnější odhlučnění stavby
od blízké dálnice. Ovlivnilo tvar objektu i výběr materiálů,
konstatoval vedoucí projektu Jiří žek. S hlukem jako
první zal bojovat projektant, a proto jsou echny
vchody do bytů umístěné srem od lnice na pa-
vlačových chodbách, jejic boční okna jsou speciálně
zabezpená proti hluku. Bytová okna s akustickými
štěrbinami pro cirkulaci a odsávání vzduchu, stejně jako
balkony a lodžie, jsou obrácená do parkově upravených
vnitrobloků. Jako další zvukovou izolaci mají všechny
budovy navíc skleněný „kabát“. „Hladina hluku ve ech
nadzemních podlažích odpovídá požadovaným limitům,
zhodnotil výsledky průběžných i výsledných měře hlav-
stavbyvedoucí Martin Pašek z divize 3 Metrostavu.
Majitelé bytů i nebytových prostor mohli v rámci
klientských změn při stavbě vybírat nejen interiérové ma-
teriály, ale i měnit dispoziční řešení podle svých potřeb.
Jejich soukromí a bezpečnost v uzavřeném komplexu
dnes chrávstupní rampa a 24hodinová strážní služba,
využívající nejmodernější kamerový systém. Pohodlí mo-
derního bydlení doplňuje i nabídka zabudovaných multi-
funkčních rozvodů pro internet, telefon a televizi.
Do seznamu dokončených staveb Metrostavu SK tak
ve čtvrtém roce jeho existence přibyl další nadstandard
objekt, který ky využití nových technolog i spokoje-
nosti klientů posiluje na Slovensku značku Metrostav.
Emília Paldio, foto Peter Áč
1
2
3
4
5
Metrostav_16_08.indd 2 9/10/08 2:05:00 PM
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2008, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (261 ms)

Rendering Strana 3 (104293): (0/1) (254 ms)

Rendering Strana 2 (104292): (0/1) (302 ms)

Rendering Strana 1 (104290): (0/1) (300 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3159/vth120961-1.jpg (3x)

 i3159/vth120963-1.jpg (3x)

 i3159/bg104292.svg

 i3159/vth120964-1.jpg (3x)

 i3159/vth120966-1.jpg