Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 3
Rozsahem malé, ale detaily slité Krkonošské cent-
rum environmentálho vzlávání (KCEV) ve Vrchlabí
mu tým Ing. Pavla Trojana z divize 9 dokoit do dub-
na 2013. Jeho výstavbu zahájil letos v červnu podle
sofistikovaného návrhu Ing. akad. arch. Petra Hájka.
Budova KCEV bude při pohledu z dálky nenápadná
(obr. č. 1). Díky zelené se pokrysuchomilnými roz-
chodníky organicky vroste do městského parku, kam ji in-
vestor zasadil. Nepravidelný tvar zastřešení, složený ze 14
převážtrojúhelníkových segmentů, vycház geomet-
rie Krkonoš a všechny jeho úhly a sklony se inspirovaly
liniemi hřebenů našeho nejvšího pohoří. V interiéru se
stropem z pohledového betonu připomenou Krakonošovo
panstocelové pásky, lemujímísta zlomů. Podél nich
strop doplní popis míst, která představují.
Objekt po dokoení nabídne přednáškový sál s ka-
pacitou 78 míst, výukovou třídu pro 30 osob s patrovou
galerií (obr. č. 2) a výstavní místnost, které půjdou spojit
dohromady v jeden prostor. Dopl je recepce, knihov-
na, laboratoř ekologického programu, sociální zařízení,
kuchyňka a tlumočnické kabinky. Součásbezbariérově
ístupného objektu (obr. č. 3) bude i gaž pro 10 vozi-
del a 14 kol. Zatímco auta se schovají mezi černé stěny
garáží, ostatní interiéry se obléknou do světlé, borovicově
dýhované ekližky, a to etně podlah a bytku. Ten –
s ohledem na ekologii architekt navrhl z desek bez odpa-
dového prořezu. „Celé KCEV jsme chtěli vytvořit jako vzor
ekologického přístupu ke stavění a k trvale udržitelnému
využívání krajiny. Objekt sám by měl sloužit jako pomůcka
k praktické ekologicvýuce,“ udí arch. Hájek.
„Od června jsme dokončili parkoviště a pracujeme
na úpravě vstupu do sousední budovy, kde sídlí sprá-
va Krkonošského národního parku. Provádíme přeložky
a výstavbu inženýrských tí, v říjnu začneme se základy,
popisuje vedouprojektu Ing. Trojan a doplňuje: Žele-
zobetonovou, mnohokrát lomenou střešní desku budeme
muset vybetonovat s extrémní přesností. Po jejím odlití
nebudeme moci z interiéru vůbec zasáhnout do pohledové
strany betonu, a proto musí bednění předem odsouhlasit
nejen technický dozor či projektant a statik, ale i architekt.
Ten musí podle předložených vzorků potvrdit i použití ja-
kéhokoliv interiérového materiálu. Čeká nás proto časově
náročná práce. Je to však výzva, na kterou se těšíme.
–ls–, vizualizace Petr Hájek Architekti
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
strana 3
Učební pomůcka k praktické ekologické výuce
1
Poslední pohled na kopulovité sechy loukovských nádrží
V areálu společnosti ČEPRO v Loukově řídí tým Ing. Ladislava Michálka provádění zásypů čtyř nových nádrží na pohonné
hmoty s celkovou kapacitou 140 000 m³. Stavbu tenkosnných železobetonových válců s vnim průměrem téř 48 m
a výškou přes 21 m zahájila ed čtyřmi a půl lety za pomoci betořů z divize 6 ne sedmička. Jepracovci – dnes pod
hlavkou divize 3 – zvládli do konce srpna navézt 95 % objemu z obřího náspu, který zásobníky ukryje pod zem a začle
do krajiny. V polovi září tak už pohled, který na snímku zachytil Ing. Richard Barvínek z naší centrály, nikdo neuvi.
drže už totiž úplně schová 200 tisíc m³ zeminy zpevněných 500 tisíc m² vysokopevnostních geotextilií a mříží.
2 3
Není to „apríl“ – i když výstavbu paroplynového bloku
o výkonu 880 MW, prvního svého druhu v ní repub-
lice, zahájili stavbaři z divize 8 Metrostavu v ar-
lu počerads elektrárny letos právě prvho dubna.
A pokud půjde vše bez nečekaných komplikací, měly by
se prvmegawatty elektrické energie z tohoto bloku
dostat do rozvodné sítě už v dubnu 2013.
Paroplynové zdroje jsou v zemích na západ od našich
hranic poměržnou zálitostí. Ve srovní s uhelný-
mi elektrárnami v podstatě neznečišťují ovzduší kysličníky
síry nebo prachovými částicemi, emise kysličníku uhliči-
tého jsou nižší až o 70 procent a zplodiny oxidu dusíku
dokonce desetinové. Lacinější jsou i provozní klady.
Jedním slovem tento způsob výroby elektrické energie je
efektivnější a k životnímu prostředí o poznání šetrnější.
Realizace této zakázky, kterou divize 8 zajišťuje pro
objednatele a generálního dodavatele stavby firmu ŠKODA
PRAHA Invest, je vedená pod souhrnným označením „ob-
chodní balíček 14“. Slovo balíčekv tomto případě
poněkud eufemistický nádech. Zahrnuje totiž kompletní
vybudování provozního bloku, objektu dozorny, par
strojovny i s kompresorovnou, spalinové strojovny, zákla-
dů kotelny, základů pro spalinové a parní turbíny, objektů
havarijních a vychlazovacích jímek, trafostanice a základů
pro dieselagregát. Soás balíčku jsou i veškeré ie-
rssítě, komunikace, osvětlení a pochopiteli závě-
rečúprava terénu. Samostatnou kapitolu edstavují
protihlukové, místy až deset metrů vyso stěny před
trafostanicemi a chladicími věžemi.
Technologicky a technicky nejzajímavější částí stavby
je okruh potrubí, kterým proudí voda z chladicích věží
do výrobního bloku a zpět. Toto potrubí budou tvořit vinu-
té sklolaminátové trouby DN 1800 a DN 2400. Spojení je-
jich jednotlivých dílců obstarají speciální tlakové přesuv
spojky s gumovým sněním. Celý komplex představuje
unikátní, v této republice dosud nepoužitou technologii.
„Do současné doby jsme na stavbě ulali tolik prá-
ce, že jsme splnili čtyři lčí termíny. Konkrétně stavební
připravenost pro dodavatele kotle, pro osazení napájecí
drže a osazení nádrže pro úpravu turbínového konden-
tu, a to v I. i II. etapě,“ konstatoval vedoucí projektu
Ing. Josef Špryňar. „Skončili jsme také zemní práce, pilo-
táž a pažení. Hotovy jsou železobetonové základy, ocelové
nosné konstrukce budov máme namontovány z devadesá-
ti procent (foto č. 1 a 2). Do konce roku musí být všechny
budovy zastřešeny a oplášny, aby se vevnitř mohlo
svítit a topit. To je alfa i omega pro úspěšné dokončení
nejdůležitějších stavebních ipraveností pro dodavatele
technologie počátkem roku 2012. Tím spíše, že nás inves-
tor požádal o jednoměsíčzkrácetermínů, aby montáž
technologie parní strojovny mohla začít v předstihu.
Výstavba první české paroplynové elektrárny tedy
odstartovala úspěšně. Přisly k tomu i zkenosti, které
získali stavbaři z divize 8 pod vedením Ing. Josefa Špryňa-
ra a Ing. Radka Zemana na předchozí stavelektrárny
v Ledvich. A třebaže co do rozsahu je peradsza-
zka menší, organizačně je o to náročnější. Dodávkami
železobetonových konstrukse na ní podivize 6, vý-
robu a montáž ocelových konstrukcí obstarádivize 3,
stacionární jeřáby zajišťuje divize 11, zámečnické prvky
jsou doménou divize 1, vzduchotechniku a vytápěmá
na starosti divize 4 firmy Subterra. Jak podotkl Ing. Josef
Špryňar, na stejně vysoké profesionální úrovni je i spolu-
práce s místními stavebními firmami.
Zkoordinovat toto echno včetně zajištění projektové
dokumentace a vytvořit si ještě prostor pro případné zkrá-
cení termínů není rozhodně jednoduché. Ale jak se zatím
ukazuje, pro divizi 8 také nikoliv nemožné.
–rip–, foto Josef Husák
Unikátní technologie na stavbě v Počeradech
robu energie vystřídají studenti a exkurze
Do března 2012 vznikne z bý valé VI. energetické ústřed-
ny tkovických železáren v Ostravě (foto) interaktivní
muzeum technických tradic regionu s ebnami. Pa-
mátkově chráně objekt přestavuje tým Ing. Petra
Bači z naší divize 1 ve sdružení s divizí 2 Subterra.
Téměř polovinu haly bývalé VI. energetické ústředny
o rozměrech 60 x 40 metrů zaujímají dvě velká plynová
pístová dmychadla o hmotnosti dosahující úctyhodných
900 tun. V době fungování Vítkovických železáren vháněla
edehřátý stlený vzduch do vysokých pecí a po e-
stavbě objektu se bezesporu stanou největším kadlem
expozice v jeho druhém patře. Nejen na ně, ale i na celou
řadu dalších historických předmětů dokumentujících dění
v železárnách bude určitě nejlepší výhled z vniní vyhlíd-
kové věže, která bude dosahovat zhruba do dvou třetin
tadvacet metrů vysoké haly. První patro pak zaplní i
učebny, ukový sál a technologický bazén.
Zatím ale v hale prodemonž starých oken a re-
pase jejich rámů. Stavbi budují i nové železobetonové
a ocelové konstrukce, původní budou muset vyčistit a re-
pasovat. Z technického hlediska bude nemalým oříškem
tarepase starého mostového jeřábu, který by l t
znovu uveden do provozu, aby se stal součástí expozice.
Vzhledem k tomu, že objekt je památkově chráně-
, musí si tým Ing. Petra Bači poradit i s atypickými
situacemi. „Památkáři chtějí u většiny původních prv
maximálně zachovat jejich dřívější podobu, takže s nimi
konzultujeme především způsob a sílu č fady
z režného zdiva, oken a ocelových konstrukcí. Navíc na
fasádu nemůžeme použít ví zateplovací sysm, pro-
to je v rámci prvního podlaží navržen zateplovací systém
vnitřní, který nebýzcela běžný. Jednoduchá nebude ani
montáž nových dvojskel do stávajících evěných oken-
ních rámů,“ popisuje Ing. Bača.
Průběh rekonstrukce nejen VI. energetické ústředny,
ale i celé doloblasti Vítkovic monitoruje řada kamer,
které kolikrát denně prostor snímkují. Z nahraného
materlu vznikne film, který se stane součásexpozice.
Snahou architek je, aby prostory po rekonstrukci -
sobily maximálně autenticky, jako kdyby se zde výroba
zastavila teprve ed pár dny.
Martina Vampulová, foto qqstudio
Počerady většinou lidé znají jen podle elektrárny,
která byla postavena v jejich katastru. Obec tohoto
názvu, který se odvozuje od vlastního jména Počerad
– ten, kdo počíná radu – však v trojúhelníku mezi
sty Louny, Žatec a Most prokazatelně sla už před
800 lety. V listině z 3. září 1209 totiž prský biskup
Daniel potvrdil, že patří cisterciácmu kšteru
v Oseku. Vesnici postupně vlastnily Louny, královský
mostecký hrad a panstPostoloprty. Pro ně byla
cenným hospodářským přínosem, protože právě
v Počeradech existovala už v 17. století celnice, kde
se na zems silnici vybíralo clo. V roce 1930 žilo
v Počeradech 316 lidí, 62 % z nich byli Němci. Dnes
mají jen o málo víc než 120 stálých obyvatel.
Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2011, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (103965): (0/1) (296 ms)

Rendering Strana 3 (103962): (0/1) (337 ms)

Rendering Strana 2 (103957): (0/1) (337 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3092/vth120579-1.jpg

 i3092/vth120584-1.jpg

 i3092/bg103962.svg

 i3092/vth120588-1.jpg

 i3092/vth120577-1.jpg