strana 2

Různorodé stavby

Ptáme se

Vývoj situace na stavebním trhu si vynutil značnou diverzifikaci výrobního programu společnosti Subterra.

Své aktivity úspěšně rozšířila do všech oblastí podzemního i pozemního stavitelství, o čemž svědčí i výběr z jejích nedávno dokončených nebo právě rozpracovaných staveb. Všechny jsou dokladem schopností

našich kolegů provádět technicky náročná a inovativní

díla v různých oborech stavební činnosti.

Budovu Světa techniky – Science Technology Center

(STC) – v Dolní oblasti Vítkovice staví Subterra jako

vedoucí společnost ve sdružení s Metrostavem a firmou

VÍTKOVICE MECHANIKA. Hlavní fasádu STC vytvoří zrcadlová plocha o velikosti 125 × 13 m postavená vůči okolní

zástavbě v úhlu 45 °.

obchodního náměstka divize 3

Předtím, než v roce 2004 nastoupil Ing. Volf do Metrostavu jako hlavní stavbyvedoucí, získal praxi v projektové kanceláři a v menší britské stavební firmě.

Měl proto dostatek zkušeností k tomu, aby už v lednu

roku 2005 mohl začít pracovat v divizi 3 jako vedoucí

projektu na stavbě Nile House. Obchodním náměstkem

divize 3 se stal prvního ledna roku 2009.

Centrální archiv se už postupně zaplňuje

Po půl roce práce dokončil tým Ing. Přemysla Duška

z divize 6 stavbu centrálního archivu pro firmy Skupiny

Metrostav, který vyrostl v areálu stavebního dvora

v Horních Počernicích (SDHP). Důvod, proč by se měly

všechny důležité písemnosti a dokumenty soustředit

na jednom místě, souvisí s centralizací sídla Metrostavu do Palmovka Parku II, který buduje stejný tým.

Obdélníková budova archivu s přístavkem pro strojovnu vzduchotechniky stojí na jižní ploše areálu hned

vedle místa, kde na doposud nevyužívaných pozemcích

vznikly zpevněné plochy a jeřábová dráha pro uskladnění

konstrukcí provozu mostních technologií divize 4 (mapa).

„Stavba probíhala standardně, problém byl pouze

s jejím vysycháním, abychom vše stihli včas,“ vzpomíná

stavbyvedoucí Peter Marinčin. Nejnáročnější podle něj

byla především koordinace prací. „Na obvodovou nosnou

zděnou konstrukci jsme provedli železobetonové ztužující věnce a následně osadili montovaný prefabrikovaný

skelet s předpjatými panely,“ popisuje postup hlavních

prací stavbyvedoucí a dodává, že žádné zvláštní postupy ani technologie se při stavbě neuplatnily. Vítanými

pomocníky při jejím budování však byly jiné divize či

týmy Metrostavu. Zemní práce měla na starosti divize 4,

základy a železobetonové konstrukce pak betonáři z divize 6. Zednické práce probíhaly pod taktovkou divize 9

a zámečnické prvky jsou dílem divize 1.

Rychlé, ale důležité dílo probíhalo podle Ing. Marinčina téměř bez problémů i díky výborné spolupráci se

zástupcem investora Kamilem Buchvaldem z centrály

Metrostavu a kvůli velmi dobře zpracovanému projektu.

Archiv (foto) uschová nejdůležitější písemnosti a dokumenty napříč celou firmou a její Skupinou. Až do prosince se do dokončené budovy budou postupně přesouvat osobní spisy zaměstnanců, účetní doklady i stavební

dokumentace, které byly dosud uloženy v areálu U Elektry. Pak se o ně budou starat tři zaměstnanci, kteří budou

mít k dispozici kanceláře, badatelnu a nezbytné zázemí.

Hlavní část objektu je však samozřejmě vyčleněna pro posuvné i pevné regály, v nichž budou archiválie umístěny.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

á

pack

Novo

R10

ulky

U Tab

A

Bystrá

Zahradnický tunel (1044 m) je jedním ze čtyř tunelů, které

pracovníci divize 1 vyrazili metodou NRTM při modernizaci železniční trati v úseku Votice–Benešov. Stavbu, která

začala v srpnu 2009 a skončila 13. června 2013, ve sdružení za Subterru zaštiťovala její divize 3.

Ing. Karla Volfa, MBA,

B

C

ská

Náchod

SDHP

A – severní plocha

B – jižní plocha

C – archiv

Divize 5 ovládá další moderní technologii

Koncem června dokončila divize 1 Subterry definitivní

obezdívky trojlodní stanice Veleslavín na metru V.A. Ražby a betonáže prováděla v subdodávce pro divizi 2.

Na stavbě Florentina, které roste na místě bývalého Rudého práva v ulici Na Florenci, pracuje divize 4 jako přímý

dodavatel vzduchotechniky, topení, chlazení, zdravotně-technických instalací a odvodů tepla i kouře.

Divize 3 dokončila v červnu letošního roku rekonstrukci

Střelenského tunelu včetně kolejí v úseku od hranice se

Slovenskem do stanice Horní Lideč. Součástí stavby bylo

i vybudování 400 m dlouhé pevné jízdní dráhy.

–red–, foto archiv firmy Subterra

Na stavbě protipovodňových opatření, která převodem

průtoků Lužické Nisy přes vodní dílo Mšeno ochrání

město Jablonec, použila divize 5 poprvé technologii

kontinuální betonáže. Její pracovníci zde vlastními silami vybudovali sekundární ostění 20 m hluboké kruhové revizní šachty o průměru 5 m (foto) pomocí posuvného bednění. Práci provedli přesně podle plánu, a také

proto si mohli podat žádost o udělení certifikátu, že tuto

technologii ovládají. Certifikát obdrželi před pár týdny.

„Poprvé jsme o použití technologie kontinuální betonáže začali uvažovat, když jsme se seznámili s harmonogramem výstavby PPO Jablonec a s požadavkem rychlého

uvolnění prostoru nad revizní šachtou pro následné práce.

V paměti jsme měli nedávno dokončený objekt podobného charakteru – výdechovou šachtu z tunelu Blanka

v ulici Nad Octárnou – který byl prováděn klasickým překládaným bedněním a jeho výstavba trvala déle, než jsme

potřebovali. Na přípravu stavby jsme měli necelý půl rok.

Za tuto dobu jsme museli vyřešit způsob posuvu, návrh

a odzkoušení receptury betonu i návrh a výrobu bednění.

Podařilo se nám to včas i díky vstřícnému přístupu projektanta,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Pavel Kuděj.

Kontinuální betonáž 400 mm silného sekundárního

ostění probíhala do ocelové posuvné formy zavěšené

na šesti předpínacích tyčích kotvených do vysokotlakých

hydraulických lisů umožňujících zdvih 250 mm. Posun

formy v krocích po 150 mm v časovém intervalu kolem

jedné hodiny průběžně doprovázelo armování ostění pomocí ohýbaných kari sítí a rovnoměrná ukládka betonové

směsi po obvodě s vibrováním ponornými vibrátory. Při

betonáži s klasickým přestavným bedněním by výstavba

šachty trvala asi 20 dní. Novou technologií ji dvě směny

betonářů, zámečníků a techniků divize 5 zvládly nepřetržitou prací za pouhou čtvrtinu času – od 24. do 28. června.

Ostění se přitom za šest hodin prodlužovalo asi o metr.

„Před zahájením prací jsme všechny zúčastněné proškolili a v rámci uvedení technického zařízení do provozu

pro jistotu provedli i zkoušku posuvu bednění. Díky tomu

odpadlo zapracovávání jednotlivých směn a betonáž proběhla bez sebemenších problémů. Absolutní potvrzení

našich předpokladů a to, že během prací nedošlo k žádné

neočekávané události, nás příjemně překvapilo,“ pochválil

Ing. Kuděj práci, při které Ing. Jiří Lukeš připravoval technologii zdvihu a stavbu na místě řídil Ing. Zbyšek Staš.

Certifikát potvrzující zvládnutí technologie kontinuální

betonáže obdržela divize 16. srpna. Chtěla by ji využít nejen

v rámci Metrostavu, ale i celé jeho Skupiny. Je totiž vhodná také pro provádění šachet, a to i výtahových, komínů,

mostních podpěr či sloupů. A protože rychlost je jedním

z důležitých parametrů stavby, měl by být o ni zájem.

Jak probíhá obchodní činnost v divizi 3 a jak se daří?

Pracovníci z mého úseku vyhledávají zakázky ze segmentu občanských, bytových a průmyslových staveb u nás

a na Slovensku, kde máme obchodní zastoupení pro Prešovský a Košický kraj. Náš provoz, který vyrábí a dodává

ocelové konstrukce, si prostor pro uplatnění kapacit vyhledává na trhu sám. Oba týmy přitom úzce spolupracují

při hledání projektů z oblasti energetiky. Další obchodní

zastoupení máme v Bělorusku. Díky šíři záběru se proto

divizi 3 i v současné nelehké situaci daří a zásobník práce

na příští rok má ze dvou třetin naplněný. Největší výzvou

je pro nás udržení marže při nízkých tržních cenách.

Na jaké zakázky se zaměřujete?

V Česku se spíš zaměřujeme na zakázky celofiremního

významu, ty menší totiž zatím neumíme efektivně stavět

zejména kvůli vyšším výrobním režiím. Je to handicap,

o kterém víme a snažíme se ho zbavit. Potřebujeme, aby

naši technici na stavbách byli kvalitní, flexibilní a komplexní. Když jsme třeba teď vyhráli soutěž na stavbu

národního digitálního archivu v Hluboké n./V. předpokládáme, že vybraný vedoucí tohoto menšího projektu

zároveň povede i několik dalších podobných. Shodně

by mělo pracovat i obchodní zastoupení na východním

Slovensku, které by už brzy mělo posílit a působit jako

jiná oblastní zastoupení. Jeho místní zaměstnanci by měli

sami vyhledávat a řídit drobnější zakázky třeba na obnovu

center regionálních měst, které se teď poptávají. Na větších projektech bychom se podíleli společně, a to nejen

v rámci divize. V Bratislavě jsme se tak spolu s Metrostavem Slovakia přihlásili do soutěže na výstavbu nového

národního fotbalového stadionu. Vycházíme totiž z toho,

že vždy a všude je lepší síly spojovat než drobit.

Stavíte a podnikáte také v Bělorusku...

Na stavbách logistických center – ve Ščitomiriči a v Kozloviči – dnes pracuje na 40 našich techniků. Máme tak už

dva projektové týmy schopné pracovat v ruskojazyčných

zemích. Zatímco jazyk si naši lidé obnovili nebo se naučili

rychle, déle jim i nám trvalo pochopit místní mentalitu

– český systém řízení projektů totiž v Bělorusku příliš

nefunguje. Lidé tam myslí jinak, mají také jiný vztah k penězům. Na všechno třeba potřebují rozpisy od projektanta,

a dokud není správná bumážka, máme smůlu. Vedoucí

projektu tam hlavně musí umět užívat selský rozum. Jinak

běloruský stavební trh má zvlášť v oblasti soukromých

investorů veliký potenciál, pokud ovšem dodavatel díla

zajistí exportní financování. To trochu zkomplikovaly nové

všeobecné podmínky EGAP, ale s těmi si musíme poradit.

Naše zastoupení v Minsku začal před pár měsíci řídit

Ing. Josef Dufek, který má k ruce českou ekonomku a několik místních kolegů. Máme tam díky nim rozpracovanou

celou řadu projektů, na kterých bychom se chtěli v případě

vítězství a potřeby podílet i s dalšími divizemi Metrostavu

nebo firmami jeho Skupiny. Jedná se třeba o stavbu metra

v Minsku nebo státní železniční či infrastrukturní projekty.

Kam směrujete činnost v ČR a jak přitom postupujete?

Za nejperspektivnější považujeme oblast průmyslu. Soutěžíme proto třeba další etapu kladenského Lega. Měla

by být minimálně tak velká jako předchozí, kterou jsme

dokončili nedávno. Dnes, kdy je každé vítězství v soutěži

bojem o cenu, pracujeme stále víc týmově a propojujeme

obchod s realizací. Peníze se totiž hlavně získávají v dobře

provedené předvýrobní a výrobní přípravě. Práce obchodního náměstka se tak čím dál víc posouvá směrem dovnitř

divize. Jsem rád, že u nás vztahy s úsekem výrobního

náměstka a s vedoucími projektů fungují velmi dobře.

Také proto se naší divizi i v současnosti relativně daří.