strana 3
1
rekonstrukce mostu v Děčíně vrcholí
rekonstrukce železničního mostu v děčíně, který přes
labe převádí trať děčín–Jedlová, se přiblížila své nejnáročnější fázi. dne 18. září zde začne dvaasedmdesátidenní dopravní výluka, během níž pracovníci divize 4
musí vyměnit starou mostní konstrukci za novou.
„Jednotlivé části nové konstrukce, které vyrobili kolegové z divize 3 a váží až 30 tun, dnes montujeme
na provizorních montážních plošinách (foto č. 1),“ popisuje průběh prací vedoucí provozu mostních technologií
Ing. Martin Ředina z divize 4. „Na pomocných podpěrách
nad řekou si ji připravíme k výměně. Během výluky pak
musíme starou ocelovou konstrukci demontovat a na její
místo zasunout novou, která vcelku váží přes 800 tun.“
Manipulace bude o to složitější, že během ní nesmí
být přerušena lodní doprava. Ta je navíc komplikovaná –
2
zúžený plavební profil, bez kterého by se stavbaři neobešli,
totiž urychlil proudění vody a nákladní lodě zde nemohou
proplout samy a musí je zajišťovat pomocné remorkéry.
Výměna konstrukce je ale jen jedna část celé akce, byť
ta nejviditelnější. Kromě ní musí stavbaři během výluky
odstranit železniční svršek, odtěžit štěrkové lože, přeložit
kabely a svěsit trakce. Na klenbové části mostu vybetonují
nové nosné desky, vybudují izolace a odvodnění. Pomocí
mikropilot zesílí únosnost kamenných pilířů v řece, které
zasanují. Ubourají úložné prahy, vybetonují nové a osadí
nová ložiska. Protože je na celou akci málo času, vše musí
být již před přerušením dopravy pečlivě naplánováno.
Značné komplikace stavbařům způsobila letošní velká
voda, která podemlela provizorní podpěrné konstrukce
(foto č. 2) a museli je demontovat a znovu postavit. Jejich
část řeka strhla a zcela zničila. Během povodní museli
pracovníci také kompletně odstěhovat zařízení staveniště.
„Vše jsme nakonec zvládli, začátek výluky jsme ale museli
posunout o měsíc na 18. září. Termín zprovoznění mostu
se však nemění. Díky výborné práci našeho týmu z provozu mostních technologií pod vedením hlavního stavbyvedoucího Ing. Martina Friče bude trať otevřena tak, jak
bylo naplánováno, tedy 30. listopadu,“ uvedl Ing. Ředina.
Rekonstruovaný most zvýší bezpečnost provozu,
rychlost i kvalitu přepravy a zároveň přispěje ke snížení
její hlučnosti. Jeho přestavbu umožnily dotace z EU.
–jar–, foto Josef Husák
stavba Galerie teplice běží rychle a tišeji
2
dobré spolupráci s pracovníky firmy RenoEnergie, která je
zadavatelem díla,“ uvedl Ing. Ambros. I přes tyto komplikace se divizi 8 podařilo předat strojovnu k čisté montáži
s měsíčním předstihem. K 7. srpnu dokončila montáže
technologie včetně suchých zkoušek i zaplavení, den poté
proběhlo místní šetření o povolení předčasného užívání.
Celá stavba (foto č. 2) by měla být hotova v březnu
2014. Elektřinu však bude moci nové zařízení začít dodávat již letos v září. V současné době v něm pracovníci
divize 6 – kteří na této akci pracují ve sdružení se společností Zakládání Group a za pomoci zámečníků z divize 1
– provádějí dokončovací práce. Po připojení do distribuční
sítě, k němuž došlo na přelomu srpna a září, po odstranění
štětovnic na vtoku a výtoku a provedení mokrých zkoušek
turbín, které v současnosti probíhají, už nebude nic bránit
tomu, aby energii z nové MVE mohla využívat blízká roudnická zařízení, mezi nimi např. i místní plavecký bazén.
Stavbařům z divize 6 ještě zbývá udělat nový a opravit původní rybí přechod, opravit chodník do Vědomic,
který byl poškozen povodněmi, a postavit novou umělou
slalomovou dráhu. Nebude na ní chybět pohyblivý uzávěr
s možností regulace průtoku vody, chodník podél, dva
mostky a odpočinková zóna s parkovou úpravou a lavičkami. Dráha bude dlouhá téměř 350 metrů a díky umělému
osvětlení na ní bude možné závodit i za tmy.
–jar–, foto Josef Husák
Druhé dílo divize 9 v karlovarské nemocnici
v Karlovarské krajské nemocnici vznikne do konce
března příštího roku nové dialyzační středisko s dvojnásobnou kapacitou. pacienti s poruchou funkce ledvin
se budou léčit ve zrekonstruovaných prostorách, které
vyrostou v podobě nástavby a přístavby k současnému
provozu lékařské služby první pomoci.
Tým Jana Mráze z divize 9 převzal staveniště na začátku srpna a okamžitě zahájil nezbytné bourací práce.
Ze stávající budovy nejdříve demontoval dřevěné druhé
nadzemní podlaží se sedlovou střechou, aby v celé jeho
stávajícího objektu. Na jeho jižní straně vzniknou nové
zpevněné plochy, které pomohou překonat výškový rozdíl terénu, dále zde budou k dispozici plochy pro příjezd
sanitek a rampa pro bezbariérový přístup pacientů.
„V současné době dokončujeme vyzdívky rekonstruované části, následovat bude montáž střešní konstrukce
včetně střešního pláště,“ vyjmenovává vedoucí projektu
Jan Mráz a dodává: „Pod přístavbou jsme už dokončili
pilotové založení a ležatou kanalizaci. V následujících měsících nás čeká monolitická konstrukce včetně vyzdívek.“
M
ická
Zbrojn
J
H
G
ká
uns
B
Rum
L
K
A
C
D
a
2
1
stěhování trafostanice, generátorů a dalších technologií,“
uvedl Ing. Ambros. Podle plánu by se měl třeba odpojit
přívod elektrické energie a odstavit čerpadla prosáklých
vod. V tomto případě však musela zůstat v chodu.
„Bylo nutné urychleně udělat nový staveništní rozvod
po roudnickém mostě a nasadit naftovou elektrocentrálu včetně rezervy. Naštěstí jsme to úspěšně zvládli,
a to i přesto, že elektrikáři, kteří podle plánu měli být
stabilní součástí povodňové čety, byli v té době doslova
úzkoprofilovým zbožím. Byli totiž plně vytíženi na dalších
stavbách ohrožených povodní. Zdařilo se nám to i díky
větn
5. k
1
umělý kámen Corian. Podhledy ve veřejných prostorách
navíc budou z několika typů materiálů a zábradlí pasáže
celoprosklené s atypickým dřevěným madlem.
Provádění fasády vyžaduje průběžné ladění detailů.
Původně vyprojektovaný obvodový plášť totiž investor nechal v průběhu díla předělat londýnskému studiu BENOY.
Dostalo za úkol fasádu odlehčit a lépe sladit s okolím.
Jeho architekti k tomu vybrali kombinaci velkých prosklených ploch s keramickým obkladem a designovým
opláštěním multikina. Právě použití různých materiálů
odlišných vlastností i tvarů s sebou přineslo velké nároky
na správné vyřešení detailů i koordinaci profesí.
„Během léta si stavbu (foto č. 2) při exkurzi prohlédli
novináři. Zajímaly je třeba možnosti parkování. Investor tu
totiž ve třetím podlaží pod střechou připravil asi 40 míst,
kam budou moci zajíždět i auta na plyn. Místo pro ně bude
oddělené a vybavené detektory úniku plynu a speciální
technologií pro likvidaci případného požáru. Tato část
stavby pro mě byla novinkou,“ doplňuje Ing. Kubeček
a chválí dobrou spolupráci s městskými úředníky. Stavbu
Galerie Teplice, stejně jako její olomoucké „sestry“ Galerie
Šantovka, která má stejného developera a staví ji divize 1,
můžete sledovat na www.metrostav.cz/cz/webkamery.
Malé vodní elektrárny (Mve) mohou pracovníci Metrostavu už pomalu stavět popaměti. Mají jich za sebou
nesčíslně a i v současné době jich za jejich přispění
vzniká několik dalších. často si jsou podobné jako vejce vejci a odlišuje je jen prostor, do kterého se budují.
Na Labi u Roudnice staví tým Ing. Tomáše Ambrose
z divize 6 už od února 2012 malou vodní elektrárnu s komůrkovým rybím přechodem. Musí také opravit starý rybí
přechod na druhém břehu řeky. Práce tu stavbařům zpestřuje blízké okolí – cyklostezka podél elektrárny, chodník
do obce Vědomice a slalomová dráha ve vorové propusti.
Odlišností je i to, že střecha MVE bude zatravněná. Svojí
výškou je totiž zasazena do úrovně břehu.
Zpestřením, v tomto případě ovšem nechtěným, byly
také letošní povodně, které ohrozily zejména technologické zařízení (foto č. 1). „Zrovna jsme dělali jeho čistou
montáž a při průniku vody do objektu by hrozily velmi
vysoké škody,“ popisuje Ing. Ambros. „Naštěstí se nám
podařilo strojovnu včas uzavřít, utěsnit a následně řízeně
zaplavit.“ Průsaky vody byly minimální a elektrárna při této neplánované zkoušce obstála na jedničku. Škody však
vznikly na zařízení staveniště a na komunikacích. Velká
voda zkomplikovala i právě probíhající zemní práce.
„Museli jsme postupovat operativně. Protipovodňový
plán totiž příliš nepočítá s tím, že voda přijde v okamžiku,
kdy je elektrárna před dokončením a bezprostředně po na-
Ondříčkova
v teplicích pokročil tým Ing. Jáchyma Kubečka z divize 8 se stavbou galerie teplice. na místě bývalého prioru už v červnu s pomocí betonářů z divize 6 dokončil
její hrubou stavbu. práce na dokončení objektu rychle
pokračují, jejich hlasitý projev se však výrazně ztišil
– více než vně budovy už totiž probíhají v interiérech.
obyvatelé teplic se tak mohou s větším klidem těšit
na příští velikonoce, před nimiž by se jim mělo v srdci
města otevřít nové obchodní centrum se stovkou obchodů, multikinem a s více než 400 parkovacími místy.
„Kostru budovy, kombinovanou z monolitu a prefabrikátů, dnes obalujeme a vyplňujeme nenosnými prvky,
instalacemi a technologiemi (foto č. 1),“ popisuje Ing. Kubeček a pokračuje: „Kromě běžných činností, jako je provádění sádrokartonů, dozdívek, omítek, podlah či rozvodů
TZB, nám teď zabírají čas složité výběry materiálů na povrchy a pro dokončení interiérů. Investor totiž požaduje
maximální estetickou kvalitu pro interiéry za co nejnižší
ceny. Takové balancování je však obvyklé na každé stavbě
a našemu mladému projektovému týmu, ve kterém jsou
i tři schopné a pečlivé kolegyně, se zatím daří.“
Aby splnili náročné požadavky investora a architekta,
museli pracovníci divize 8 třeba sehnat na obklady sloupů
elektrárna u slalomové dráhy
Vítě
zná
zPrAVoDAjstVí z DIVIzí
ova
ruč
Bez
E
F
ká
eric
Am
půdorysné ploše mohl následně provést novou lehkou
nástavbu. Na severní straně budovy odstranil nájezdovou
rampu včetně okolních betonových ploch a na jižní straně
pak nákladovou rampu se schodištěm. Budova lékařské
pohotovosti se tak může rozšířit směrem na sever o třípodlažní přístavbu, která na ni bude výškově napojena
v úrovni 1. a 2. NP. Její nosný systém vytvoří monolitický železobetonový skelet, vnitřní nosné konstrukce
budou z pěnosilikátových bloků. Plochou střechu doplní
vyzdívaná atika. Obvodový plášť architekti navrhli jako
samonosný vyzdívaný. Zásadní proměnou projde i okolí
Jirásk
ova
á
ck
gli
An
ého
lick
Vrch
Celá stavba, která probíhá za plného provozu lékařské
pohotovosti v přízemí budovy, by měla být dokončena
ve velmi krátké době už na jaře příštího roku. Kromě stavbařů z divize 9 se na ní budou podílet i kolegové z firmy
Subterra, kteří budou mít na starosti montáž silnoproudých a slaboproudých instalací. Rekonstrukce dialyzačního střediska v pavilonu H není první stavbou v areálu
(mapa), která vzniká pod taktovkou divize 9. Do loňského
podzimu zde ve sdružení řídil stavbu pavilonu akutní medicíny A tým jejich kolegů vedený Janem Kučerou.
Martina vampulová