strana 3

1

rekonstrukce mostu v Děčíně vrcholí

rekonstrukce železničního mostu v děčíně, který přes

labe převádí trať děčín–Jedlová, se přiblížila své nejnáročnější fázi. dne 18. září zde začne dvaasedmdesátidenní dopravní výluka, během níž pracovníci divize 4

musí vyměnit starou mostní konstrukci za novou.

„Jednotlivé části nové konstrukce, které vyrobili kolegové z divize 3 a váží až 30 tun, dnes montujeme

na provizorních montážních plošinách (foto č. 1),“ popisuje průběh prací vedoucí provozu mostních technologií

Ing. Martin Ředina z divize 4. „Na pomocných podpěrách

nad řekou si ji připravíme k výměně. Během výluky pak

musíme starou ocelovou konstrukci demontovat a na její

místo zasunout novou, která vcelku váží přes 800 tun.“

Manipulace bude o to složitější, že během ní nesmí

být přerušena lodní doprava. Ta je navíc komplikovaná –

2

zúžený plavební profil, bez kterého by se stavbaři neobešli,

totiž urychlil proudění vody a nákladní lodě zde nemohou

proplout samy a musí je zajišťovat pomocné remorkéry.

Výměna konstrukce je ale jen jedna část celé akce, byť

ta nejviditelnější. Kromě ní musí stavbaři během výluky

odstranit železniční svršek, odtěžit štěrkové lože, přeložit

kabely a svěsit trakce. Na klenbové části mostu vybetonují

nové nosné desky, vybudují izolace a odvodnění. Pomocí

mikropilot zesílí únosnost kamenných pilířů v řece, které

zasanují. Ubourají úložné prahy, vybetonují nové a osadí

nová ložiska. Protože je na celou akci málo času, vše musí

být již před přerušením dopravy pečlivě naplánováno.

Značné komplikace stavbařům způsobila letošní velká

voda, která podemlela provizorní podpěrné konstrukce

(foto č. 2) a museli je demontovat a znovu postavit. Jejich

část řeka strhla a zcela zničila. Během povodní museli

pracovníci také kompletně odstěhovat zařízení staveniště.

„Vše jsme nakonec zvládli, začátek výluky jsme ale museli

posunout o měsíc na 18. září. Termín zprovoznění mostu

se však nemění. Díky výborné práci našeho týmu z provozu mostních technologií pod vedením hlavního stavbyvedoucího Ing. Martina Friče bude trať otevřena tak, jak

bylo naplánováno, tedy 30. listopadu,“ uvedl Ing. Ředina.

Rekonstruovaný most zvýší bezpečnost provozu,

rychlost i kvalitu přepravy a zároveň přispěje ke snížení

její hlučnosti. Jeho přestavbu umožnily dotace z EU.

–jar–, foto Josef Husák

stavba Galerie teplice běží rychle a tišeji

2

dobré spolupráci s pracovníky firmy RenoEnergie, která je

zadavatelem díla,“ uvedl Ing. Ambros. I přes tyto komplikace se divizi 8 podařilo předat strojovnu k čisté montáži

s měsíčním předstihem. K 7. srpnu dokončila montáže

technologie včetně suchých zkoušek i zaplavení, den poté

proběhlo místní šetření o povolení předčasného užívání.

Celá stavba (foto č. 2) by měla být hotova v březnu

2014. Elektřinu však bude moci nové zařízení začít dodávat již letos v září. V současné době v něm pracovníci

divize 6 – kteří na této akci pracují ve sdružení se společností Zakládání Group a za pomoci zámečníků z divize 1

– provádějí dokončovací práce. Po připojení do distribuční

sítě, k němuž došlo na přelomu srpna a září, po odstranění

štětovnic na vtoku a výtoku a provedení mokrých zkoušek

turbín, které v současnosti probíhají, už nebude nic bránit

tomu, aby energii z nové MVE mohla využívat blízká roudnická zařízení, mezi nimi např. i místní plavecký bazén.

Stavbařům z divize 6 ještě zbývá udělat nový a opravit původní rybí přechod, opravit chodník do Vědomic,

který byl poškozen povodněmi, a postavit novou umělou

slalomovou dráhu. Nebude na ní chybět pohyblivý uzávěr

s možností regulace průtoku vody, chodník podél, dva

mostky a odpočinková zóna s parkovou úpravou a lavičkami. Dráha bude dlouhá téměř 350 metrů a díky umělému

osvětlení na ní bude možné závodit i za tmy.

–jar–, foto Josef Husák

Druhé dílo divize 9 v karlovarské nemocnici

v Karlovarské krajské nemocnici vznikne do konce

března příštího roku nové dialyzační středisko s dvojnásobnou kapacitou. pacienti s poruchou funkce ledvin

se budou léčit ve zrekonstruovaných prostorách, které

vyrostou v podobě nástavby a přístavby k současnému

provozu lékařské služby první pomoci.

Tým Jana Mráze z divize 9 převzal staveniště na začátku srpna a okamžitě zahájil nezbytné bourací práce.

Ze stávající budovy nejdříve demontoval dřevěné druhé

nadzemní podlaží se sedlovou střechou, aby v celé jeho

stávajícího objektu. Na jeho jižní straně vzniknou nové

zpevněné plochy, které pomohou překonat výškový rozdíl terénu, dále zde budou k dispozici plochy pro příjezd

sanitek a rampa pro bezbariérový přístup pacientů.

„V současné době dokončujeme vyzdívky rekonstruované části, následovat bude montáž střešní konstrukce

včetně střešního pláště,“ vyjmenovává vedoucí projektu

Jan Mráz a dodává: „Pod přístavbou jsme už dokončili

pilotové založení a ležatou kanalizaci. V následujících měsících nás čeká monolitická konstrukce včetně vyzdívek.“

M

ická

Zbrojn

J

H

G

ká

uns

B

Rum

L

K

A

C

D

a

2

1

stěhování trafostanice, generátorů a dalších technologií,“

uvedl Ing. Ambros. Podle plánu by se měl třeba odpojit

přívod elektrické energie a odstavit čerpadla prosáklých

vod. V tomto případě však musela zůstat v chodu.

„Bylo nutné urychleně udělat nový staveništní rozvod

po roudnickém mostě a nasadit naftovou elektrocentrálu včetně rezervy. Naštěstí jsme to úspěšně zvládli,

a to i přesto, že elektrikáři, kteří podle plánu měli být

stabilní součástí povodňové čety, byli v té době doslova

úzkoprofilovým zbožím. Byli totiž plně vytíženi na dalších

stavbách ohrožených povodní. Zdařilo se nám to i díky

větn

5. k

1

umělý kámen Corian. Podhledy ve veřejných prostorách

navíc budou z několika typů materiálů a zábradlí pasáže

celoprosklené s atypickým dřevěným madlem.

Provádění fasády vyžaduje průběžné ladění detailů.

Původně vyprojektovaný obvodový plášť totiž investor nechal v průběhu díla předělat londýnskému studiu BENOY.

Dostalo za úkol fasádu odlehčit a lépe sladit s okolím.

Jeho architekti k tomu vybrali kombinaci velkých prosklených ploch s keramickým obkladem a designovým

opláštěním multikina. Právě použití různých materiálů

odlišných vlastností i tvarů s sebou přineslo velké nároky

na správné vyřešení detailů i koordinaci profesí.

„Během léta si stavbu (foto č. 2) při exkurzi prohlédli

novináři. Zajímaly je třeba možnosti parkování. Investor tu

totiž ve třetím podlaží pod střechou připravil asi 40 míst,

kam budou moci zajíždět i auta na plyn. Místo pro ně bude

oddělené a vybavené detektory úniku plynu a speciální

technologií pro likvidaci případného požáru. Tato část

stavby pro mě byla novinkou,“ doplňuje Ing. Kubeček

a chválí dobrou spolupráci s městskými úředníky. Stavbu

Galerie Teplice, stejně jako její olomoucké „sestry“ Galerie

Šantovka, která má stejného developera a staví ji divize 1,

můžete sledovat na www.metrostav.cz/cz/webkamery.

Malé vodní elektrárny (Mve) mohou pracovníci Metrostavu už pomalu stavět popaměti. Mají jich za sebou

nesčíslně a i v současné době jich za jejich přispění

vzniká několik dalších. často si jsou podobné jako vejce vejci a odlišuje je jen prostor, do kterého se budují.

Na Labi u Roudnice staví tým Ing. Tomáše Ambrose

z divize 6 už od února 2012 malou vodní elektrárnu s komůrkovým rybím přechodem. Musí také opravit starý rybí

přechod na druhém břehu řeky. Práce tu stavbařům zpestřuje blízké okolí – cyklostezka podél elektrárny, chodník

do obce Vědomice a slalomová dráha ve vorové propusti.

Odlišností je i to, že střecha MVE bude zatravněná. Svojí

výškou je totiž zasazena do úrovně břehu.

Zpestřením, v tomto případě ovšem nechtěným, byly

také letošní povodně, které ohrozily zejména technologické zařízení (foto č. 1). „Zrovna jsme dělali jeho čistou

montáž a při průniku vody do objektu by hrozily velmi

vysoké škody,“ popisuje Ing. Ambros. „Naštěstí se nám

podařilo strojovnu včas uzavřít, utěsnit a následně řízeně

zaplavit.“ Průsaky vody byly minimální a elektrárna při této neplánované zkoušce obstála na jedničku. Škody však

vznikly na zařízení staveniště a na komunikacích. Velká

voda zkomplikovala i právě probíhající zemní práce.

„Museli jsme postupovat operativně. Protipovodňový

plán totiž příliš nepočítá s tím, že voda přijde v okamžiku,

kdy je elektrárna před dokončením a bezprostředně po na-

Ondříčkova

v teplicích pokročil tým Ing. Jáchyma Kubečka z divize 8 se stavbou galerie teplice. na místě bývalého prioru už v červnu s pomocí betonářů z divize 6 dokončil

její hrubou stavbu. práce na dokončení objektu rychle

pokračují, jejich hlasitý projev se však výrazně ztišil

– více než vně budovy už totiž probíhají v interiérech.

obyvatelé teplic se tak mohou s větším klidem těšit

na příští velikonoce, před nimiž by se jim mělo v srdci

města otevřít nové obchodní centrum se stovkou obchodů, multikinem a s více než 400 parkovacími místy.

„Kostru budovy, kombinovanou z monolitu a prefabrikátů, dnes obalujeme a vyplňujeme nenosnými prvky,

instalacemi a technologiemi (foto č. 1),“ popisuje Ing. Kubeček a pokračuje: „Kromě běžných činností, jako je provádění sádrokartonů, dozdívek, omítek, podlah či rozvodů

TZB, nám teď zabírají čas složité výběry materiálů na povrchy a pro dokončení interiérů. Investor totiž požaduje

maximální estetickou kvalitu pro interiéry za co nejnižší

ceny. Takové balancování je však obvyklé na každé stavbě

a našemu mladému projektovému týmu, ve kterém jsou

i tři schopné a pečlivé kolegyně, se zatím daří.“

Aby splnili náročné požadavky investora a architekta,

museli pracovníci divize 8 třeba sehnat na obklady sloupů

elektrárna u slalomové dráhy

Vítě

zná

zPrAVoDAjstVí z DIVIzí

ova

ruč

Bez

E

F

ká

eric

Am

půdorysné ploše mohl následně provést novou lehkou

nástavbu. Na severní straně budovy odstranil nájezdovou

rampu včetně okolních betonových ploch a na jižní straně

pak nákladovou rampu se schodištěm. Budova lékařské

pohotovosti se tak může rozšířit směrem na sever o třípodlažní přístavbu, která na ni bude výškově napojena

v úrovni 1. a 2. NP. Její nosný systém vytvoří monolitický železobetonový skelet, vnitřní nosné konstrukce

budou z pěnosilikátových bloků. Plochou střechu doplní

vyzdívaná atika. Obvodový plášť architekti navrhli jako

samonosný vyzdívaný. Zásadní proměnou projde i okolí

Jirásk

ova

á

ck

gli

An

ého

lick

Vrch

Celá stavba, která probíhá za plného provozu lékařské

pohotovosti v přízemí budovy, by měla být dokončena

ve velmi krátké době už na jaře příštího roku. Kromě stavbařů z divize 9 se na ní budou podílet i kolegové z firmy

Subterra, kteří budou mít na starosti montáž silnoproudých a slaboproudých instalací. Rekonstrukce dialyzačního střediska v pavilonu H není první stavbou v areálu

(mapa), která vzniká pod taktovkou divize 9. Do loňského

podzimu zde ve sdružení řídil stavbu pavilonu akutní medicíny A tým jejich kolegů vedený Janem Kučerou.

Martina vampulová