strana 2

Prachatické divadlo

Ptáme se

Městské divadlo v Prachaticích (foto č. 1), jehož rozsáhlou rekonstrukci v dubnu dokončil tým Ing. Petra

Šimáka z divize 6, bylo 17. září slavnostně otevřeno.

V úvodu setkání vystoupil s projevem za Metrostav

před pozvané hosty obchodní náměstek naší divize 6

Ing. Jiří Sládek (foto č. 2 uprostřed). První představení

na moderním jevišti předvedl místní Šumavský ochotnický spolek, který pro tuto příležitost nastudoval inscenaci

bratří Čapků Lásky hra osudná. Autorem návrhu nové

podoby Městského divadla je Ing. arch. Lukáš Velíšek.

Spolu s Metrostavem, který byl generálním dodavatelem

rekonstrukce, jej jistě těší, že společné dílo získalo v prestižní soutěži nominaci na titul Stavba roku 2010.

ing. Pavla šrámka,

ředitele divize 8 metrostavu

1

Primátor symbolicky prokopl zeď k bazénu

1

2

Rekonstrukci plaveckého areálu v Pardubicích zahájila

ve čtvrtek 16. září bourací kladiva. Do stěny, která

od venkovního prostoru oddělovala skokanský bazén,

nejdřív udeřily palice v rukou představitelů dodavatelského sdružení, složeného ze společností VCes, Chládek a Tintěra, Pardubice a Metrostav. Rány našeho

ředitele oblasti pro Pardubický a Královéhradecký kraj

Ing. Jiřího Mottla z divize 9 (foto) byly natolik razantní,

že pardubický primátor Ing. Jaroslav Deml prorážku

tvárnicové zdi úspěšně dokončil na první pokus.

Začátek stavby vzbudil ve městě značnou pozornost.

Plavecký areál Pardubice se totiž začal budovat už před

více než padesáti roky. Jeho 30 let trvající stavba byla dokonce na dvanáct let zastavena a veřejnosti začal sloužit

až v roce 1990. V poslední době však byl jak po stránce

stavební, tak i technické v havarijním stavu a nevyhovoval

ani požadavkům hygienických norem. Město jej chtělo

rekonstruovat s pomocí evropských fondů. Když se z nich

nepodařilo získat příspěvek, rozhodli se pardubičtí zastupitelé, že jej budou financovat z městského rozpočtu.

„Dodavatelé si už převzali staveniště a zahájili práce.

Dlouho odkládaná stavba konečně začala,“ řekl v projevu

primátor Ing. Deml a doplnil: „Areál bude po dokončení

modernizace fungovat nejen pro sportovce, ale poslouží

zejména pro rekreaci občanů z Pardubic a okolí. A to i těch

starších, protože bude upraven bezbariérově a dovybaven

tak, aby vyhovoval i pro rehabilitace a rekonvalescence.“

Ve zmodernizovaném plaveckém komplexu (vizualizace č. 1) s originálně řešenými interiéry (vizualizace č. 2)

zůstane zachován padesátimetrový bazén, který získá

nerezový povrch. Doplní jej dostavba s menšími bazény,

v nichž najdou zázemí všechny v Pardubicích provozované vodní sporty s výjimkou vrcholových skokanů. Mezi

jinými zde přibudou vodní atrakce, dětské brouzdaliště,

moderní wellnes centrum se saunou a ledovou komorou.

Do bazénů bude přes úpravnu proudit voda přímo z Chrudimky, takže nový provoz ušetří vodu pitnou.

„Stavbu bude řídit jeden složený projektový tým, který za nás vede Ing. Ivan Miller,“ řekl Ing. Mottl. „Už jsme

s oběma partnery pracovali, a proto věřím, že si společně

dobře poradíme se všemi obtížemi, které by nás v následujícím roce a půl stavby mohly čekat. Mohou vyplynout

jak ze zdlouhavého a nepřehledného způsobu výstavby

původních budov, tak i z nepříznivých geologických poměrů podloží v místě přístaveb či z vysoké hladiny spodní

vody. Do časového harmonogramu jsme navíc museli začlenit i dvě zimní období, přes která budeme pracovat.“

Zmodernizovaný plavecký areál v Pardubicích by měl

začít sloužit veřejnosti už počátkem roku 2012.

–ls–, foto Josef Husák, vizualizace CoDe

deska v tunelu

Pamětní desku na počest dokončení zatím poslední

etapy úprav sportovně-relaxačního areálu ladronka

odhalil 16. září starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a zástupci dodavatelů stavby. Za Metrostav se malé slavnosti zúčastnil i ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc.

Kromě společnosti Podzimek a synové se totiž na stavbě podílela právě jeho divize. Tým, vedený Ing. Miroslavem Pajerem, při ní spolu s vlastními betonáři divize 6

vybudoval i 38,5 metru dlouhý podchod pod Kukulovou

ulicí. Ten spojil park Ladronka s Komerčním centrem Vypich, jehož výstavbu řídil stejný tým Metrostavu.

Kmotry nového úseku in-line dráhy se na Ladronce

stali tyčkařka Kateřina Baďurová-Janků, moderní pětibojař David Svoboda a handicapovaný cyklista Jiří Ježek

(foto č. 1). Okruh o délce desetiny maratonské tratě

pohodlně překonali za 18 minut. Při cestě projeli i naším

podchodem (foto č. 2), kde byla pamětní deska osazena.

1

2

Metrostav_17_10.indd 2

2

centrum v libuši nabídne ubytování i zábavu

na okraji městské části Praha-libuš stojí hrubá stavba

multifunkčního centra, které bude po dokončení sloužit nejen jako hotel, ale také pro zábavu a volný čas.

V rámci druhé etapy stavby jej v současné době tým

Ing. Jana Krajdla z divize 3 dokončuje tak, aby bylo připraveno pro vnitřní vybavení hotelové i zábavní části.

Větší část budovy s jedním podzemním a třemi nadzemními podlažími (foto) bude sloužit jako čtyřhvězdičkový hotel s nadstandardně řešeným interiérem pro ubytování hostů při obchodních jednáních. V 1. nadzemním

podlaží bude umístěno zázemí hotelu – restaurace, kde se

budou podávat snídaně, bar, recepce a konferenční sál.

V podzemním podlaží, v takzvané oddechové zóně,

bude herna s kasinem a karaoke salonky. V nejvyšších

podlažích objektu budou hotelové pokoje. Architekti samozřejmě nezapomněli ani na parkovací místa, která

budou nejen venku před multifunkčním centrem, ale

i v samostatném přilehlém podzemním parkovišti, které

je propojeno s podzemím hlavního hotelového objektu.

Celkem zde bude k dispozici čtrnáct stání.

Vzhledem k tomu, že půjde o čtyřhvězdičkový, nadstandardně řešený hotel, kladl investor velký důraz

na kvalitu zpracování i design vnitřních prostor. V průběhu stavby navíc zásadně změnil koncepci dvou podlaží

centra, což se promítlo do úpravy harmonogramu prací

a týmu Ing. Krajdla znesnadnilo práci.

„Přizpůsobovat už probíhající práce velkému množství změn původního projektu, které nám investor poslal

až v průběhu stavby, bylo opravdu složité. Kromě toho

jsme museli splnit náročné požadavky designérské firmy,

která navrhovala vnitřní interiér,“ říká Ing. Krajdl s tím, že

na této zakázce celkový objem změn ze strany investora

převýšil 15 procent původní ceny díla, protože v průběhu

stavby se změnila koncepce a celková dispozice prvního

podzemního a prvního nadzemního podlaží.

Zkušený tým Ing. Krajdla si však se všemi nástrahami

poradil a v současné době v hotelové části dokončuje finální povrchy a provádí kompletace. Zcela hotové jsou již

i vzorové pokoje. Vzhledem k zásadním změnám ve spodní části budovy se zde práce zpomalily, přesto jsou nyní

téměř hotovy podhledy a sádrokartonové konstrukce.

Stavbaře ještě čeká pokládka dlažby a lepení obkladů,

stejně jako úprava venkovních komunikací. Vše dnes

probíhá tak, aby divize 3 Metrostavu mohla začátkem

prosince investorovi předat dokončenou stavbu.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Právě před deseti lety, 1. října 2000, zřídilo představenstvo Metrostavu divizi 8. Desáté výročí existence

je pro jejího ředitele Ing. Pavla Šrámka nejen důvod

k bilancování, ale také k úvahám o dalším vývoji.

Vzpomínáte si na úplné začátky vaší divize?

V létě 2000 Metrostav zvítězil v soutěži na výstavbu trasy

metra IV. C1. Vedl jsem tehdy přípravu technické části nabídky a přijal výzvu ředitele Jiřího Bělohlava k sestavení

nové divize, která začala fungovat jako realizační tým pro

řízení a koordinaci stavby. Se spolupracovníky jsme zavedli systém jejího vedení, který se osvědčil a je využíván

dodnes. Zvládli jsme řídit ražbu jednolodní stanice Kobylisy i výsun tunelů pod Vltavou. Po povodních v roce 2002

jsme koordinovali i práce Metrostavu v sedmi opravovaných stanicích metra. Obě zakázky jsme dokončili včas.

stavba IV. C1 se chýlila ke konci. Jak šel čas dál?

V roce 2002 jsme zřídili úsek obchodního náměstka,

aby lépe identifikoval budoucí příležitosti. Za necelé dva

roky jej následoval i úsek výrobního náměstka, který měl

za úkol zavést do realizace zakázek standardní procesy.

Působnost divize jsme rozšířili do Libereckého a Ústeckého kraje. Měsíc před uvedením stavby IV. C1 do provozu jsme v květnu 2004 zahájili výstavbu trasy IV. C2

a ve stejném roce i první zakázky mimo metro.

léta 2005 až 2007 byla složitá. Jak jste je překonali?

Obrat na stavbách mimo metro se postupně ztrojnásobil

a v roce 2007 činil 1,3 miliardy korun. K zajištění zakázek

jsme museli vytvářet nové realizační týmy s novými vedoucími projektů. Mezi lety 2004 a 2007 proto počet personálu narostl o asi 100 osob a fluktuace dosáhla 100%

hodnoty. Náročné zakázky jsme dokázali s velkým vypětím realizovat, v mnoha případech jsme však nebyli spokojeni s ekonomickým výsledkem. Bylo to období velkých

tenzí uvnitř divize a pro mě osobně jedno z nejsložitějších

ve více než třicetileté kariéře u Metrostavu.

Jak jste se s potížemi vypořádali?

Vedení společnosti rozhodlo, že v roce 2008 musí dojít

k personální stabilizaci divize. Na základě upraveného plánu jsme proto významně zredukovali počet zaměstnanců

a věnovali se i zlepšení vnitrodivizních procesů v obchodním, ekonomickém a výrobním úseku. Při výběru

vedoucích projektů jsme dali příležitost mladým kolegům

a sestavili jsme nové týmy. V oblasti marketingu a nabídky jsme upřeli pozornost k veřejné sféře. V roce 2008

jsme získali první zakázky v elektrárně v Ledvicích, jejichž

realizace nám otevřela přístup do segmentu energetiky.

Koncem roku 2008 se objevily příznaky hospodářské

krize. Díky zmíněným opatřením jste byli připraveni...

Redukci personálu jsme měli vyřešenou, a když jsme

v listopadu podepsali kontrakt na výstavbu hlavního bloku ledvické elektrárny, zaplnil se z většiny i náš výrobní

program na příští dvě léta. Rok 2009 byl první, kdy divize

neměla ve svém výrobním programu metro, přesto byl

z hlediska ukazatelů nejúspěšnějším rokem její historie.

Prosincový podpis smlouvy na realizaci další trasy metra

z Dejvic do Motola nám významně zabezpečil výrobní program na léta 2010–2014. Těší mě, že v současnosti projednáváme další významný kontrakt v oblasti energetiky,

který nám doplní výrobní program v letech 2011 a 2012.

Podle mého hodnocení je divize 8 v dobré kondici.

Jak vidíte budoucnost vaší divize?

Vybudovali jsme standardní stavební divizi a věřím, že

nás okolí vnímá jako seriózního a rovnocenného partnera. Představy o budoucnosti každoročně včleňujeme

do Strategie, kterou mají všichni zaměstnanci k dispozici,

aby věděli, kam směřujeme. Pro kolegy je už samozřejmé,

že za prací jezdí do regionů, a brzy budou působit i v zahraničí. Mile mě překvapilo, že o tuto práci projevilo zájem

více než 30 zaměstnanců. I když mohou nastat okolnosti,

kdy úspěšní nebudeme, uděláme všechno pro to, aby se

tak nestalo. Vážím si práce svých kolegů, upřímně jim

za ni děkuji a věřím, že v dosavadním úsilí nepolevíme.

9/29/10 10:56:16 AM