strana 3

ZPrAvodAjství Z diviZí

most na r6 vyrobila divize 7 z 2100 tun oceli

Most přes ohři na rychlostní silnici R6 mezi sedlem

a sokolovem, jehož rekonstrukci řídí divize 4, bude po ukončení stavby rozšířený na dva jízdní pruhy

v každém směru. nosnou část jeho vodorovné ocelové konstrukce vytvoří osm plnostěnných svařovaných

nosníků tvaru „I“ s výškou 1300 mm. u typových polí

bude mít jejich dolní pásnice šířku 450 mm a tloušťku

od 20 do 40 mm. Horní část profilů vytvoří ortotropní

mostovka z plechů o tl. 15 nebo 20 mm. Deset polí

mostu bude dohromady měřit téměř 300 m. Výrobu

i montáž náročné ocelové konstrukce s hmotností téměř 2100 tun zajišťuje pro divizi 4 naše divize 7.

„Most, označovaný jako SO 214, představuje jednu

z největších, nejsložitějších a logisticky nejnáročnějších

prací, které jsme zatím dělali,“ popisuje vedoucí projektu

divize 7 Ing. Jindřich Hátle. „Jeho výroba začala už vloni

předem naplánované přesuny hromadit hotové ocelové

konstrukce. A potom se přidala nutnost zlikvidovat starou

lakovnu. Tu přímo „za pochodu“ nahradil provizorní lakovací box a od května nakonec i nová, moderní lakovna.

Mostní díly zhotovovali oceláři divize 7 už od dubna

v obou svých výrobních halách. Pracovní dobu nakonec museli přizpůsobit tak, aby každých 10 dní výrobnu

opustila jedna stotunová sestava. „Měli jsme nedostatek

pracovníků a najímali jsme si je externě. V nejvytíženějším období tak pracovalo v hale dohromady přes 80 lidí,“

vysvětluje vedoucí střediska výroby ocelových konstrukcí

Ing. Petr Obitko. „Zjistili jsme při tom, že i v době krize je

na trhu veliký nedostatek kvalitních svářečů.“

Z výrobních dílen putovaly podsestavy na předmontážní pracoviště na sokolovském předpolí mostu (foto č. 2).

Po svaření šesti dílů do šířky dvou jízdních pruhů je jeřáb

tichý bílý dům uprostřed zelené zahrady

Ve Frýdku-Místku otevřeli 13. září Centrum zdravotních a sociálních služeb (CZss). stalo se tak bez čtyř

dnů přesně po roce od položení jeho základního kamene. Tým Ing. Marka Veselého z moravskoslezské

oblasti divize 1 stavbu dokončil a předal investorovi

včas, aby po zkušebním a akreditačním provozu mohla

začít sloužit všem potřebným klientům ještě tento rok.

Po slavnostním přestřižení symbolické pásky před

vstupem do nové budovy pozvala primátorka města

Ing. Eva Richtrová spolu se zástupci frýdecko-místecké

nemocnice a dodavatelského sdružení všechny hosty

na prohlídku právě otevřeného komplexu.

„Nová budova, kterou jsme postavili ve sdružení

se společností Beskydská stavební, bude sloužit jako

hospic. Nabídne však služby nejen nevyléčitelně nemocným lidem v konečném stadiu života, ale i pacientům se

sníženou soběstačností, o které se jejich rodina nemůže

krátkodobě postarat,“ řekl Ing. Veselý. „Bude to patnáctý

hospic v republice a druhý v Moravskoslezském kraji.

Všichni jsme si při stavbě uvědomovali, jak je takové zařízení potřebné a že jich je málo. Proto nás potěšilo, když

se po jarním, nadměrně deštivém počasí, které nám komplikovalo práci, zpod lešení včas vyloupl pěkný bílý objekt

a kolem něj se místo bahna zazelenala tráva (foto).“

Podlouhlý objekt, částečně zapuštěný do svahu, má

dvoupodlažní lůžkovou část a třípodlažní provozní budovu, které spojuje centrální komunikační uzel. CZSS

obsahuje celkem 26 hospicových pokojů se 30 lůžky,

šest pokojů se 13 lůžky odlehčovací péče a čtyři pokoje

s osmi lůžky pro návštěvy pacientů nebo pro personál.

Jsou barevně rozlišené a mají bezbariérový přístup buď

na balkon, nebo přímo do zahrady.

Kromě provozního a technického zázemí jsou součástí

nově otevřené budovy i prostory pro rozloučení se zesnulými a meditační místnost, která slouží jako kaple.

„Stavbu jsme dodávali včetně technologického zařízení prádelny a kuchyně a vybavovali jsme ji také nábytkem,“ doplnil Ing. Veselý. „Do kaple jsme obstarali i harmonium. Paní primátorka už dřív oslovila místní řezbáře,

aby se pokusili vytvořit umělecké dílo, vyjadřující krásu

života i jeho konce. Mělo by zdobit prostor před dosud

prázdným oltářem a interiér kaple pietně uzavřít.“

Centrum zdravotních a sociálních služeb ve Frýdku-Místku je už druhým hospicem, který naše společnost

postavila. Před několika lety jsme dokončili i stavbu

Hospice sv. Jana Nepomuka Neumanna v Prachaticích

a Metrostav se stal i jeho pravidelným sponzorem.

– red –, foto w w w.trin-design.cz

1

v říjnu, kdy jsme do Horních Počernic navezli základní deskový materiál. Z plechů jsme vypálili a svařili až téměř 35 m

dlouhé podsestavy ze čtyř nosných ‚íček‘, mostovky a výztuh. V délce mostního pole vytvořily konstrukci o šířce

zhruba jednoho jízdního pruhu budoucí komunikace (foto

č. 1). Vážila až 55 tun a vzhledem ke svému objemu patřila

k tomu největšímu, co jsme z výrobních důvodů i manipulačních omezení schopni provést. Po dílenské přejímce

putovaly podsestavy i se středovým spojovacím prvkem

do lakovny, kde jsme je opatřili protikorozní ochranou.“

Aby se ukázalo, co divize 7 zvládne, práci jí zkomplikovaly hned dvě události. Jednak zpoždění začátku stavby,

které kromě nutnosti zřídit si náhradní provozovnu pro

splnění jiné nasmlouvané výroby způsobilo, že se ve Stavebním dvoře v Horních Počernicích začaly bez ohledu na

2

přemístil do montážní jámy. Tam je montéři složili, změřili,

srovnali, svařili do třípolové sestavy o váze kolem 600 tun

a v místech svarů opatřili protikorozní ochranou a konečným nátěrem. Po montáži tlačných příčníků a bočního vedení předali celou konstrukci divizi 4. Ta je za průběžného

měření geodetů ze společnosti CCE Praha, která je také

součástí Skupiny Metrostav, začala pomocí hydrauliky

vysouvat na zesílené železobetonové pilíře.

„Na předmontážním pracovišti se zatím souběžně

připravovalo dalších šest podsestav,“ doplnil Ing. Hátle

a popis stavby divize 7 končí: „Třetí výsun začne čtyřka už

5. října, do konce měsíce proběhne i ten poslední. Nás pak

čeká hlavně montáž ocelového zábradlí a oprava nátěrů.“

lenka svobodová

foto Jindřich Hátle a Josef Husák

nová pěší zóna v historickém jádru Plzně

Parkoviště nahradí obchodní dům Kaufland

Martinská ulice v Plzni spojuje americkou třídu s historickým jádrem města. nepatří k velkým a rušným

bulvárům, naopak, řadí se do kategorie těch ulic, kde

se život i velkých měst přestává na chvilku bezhlavě

valit dál a dál, kde má čas se zastavit, porozhlédnout

a popadnout dech. nenabízí obchodní domy a různé

super- či hypermarkety, ale je ideálním místem pro

vznik zajímavých malých krámků či útulných kavárniček a bister s předzahrádkami, kam se dá sednout,

vydechnout, něčeho se napít a jen tak poklábosit. Je to

prostě ulice, kde se člověk cítí příjemně.

obyvatelé pražské čtvrti Modřany budou moci zhruba

za rok nakupovat v novém obchodním domě Kaufland,

který pro ně na křižovatce ulic lhotecká a Československého exilu nyní staví tým Ing. Davida Štochla

z divize 6 Metrostavu.

Nový Kaufland nahradí oplocené hlídané parkoviště,

takže kromě vlastní výstavby obchodního centra, nezbytných přeložek komunikací a výstavby inženýrských sítí

bude úkolem divize 6 vybudovat také náhradní parkoviště

pro místní obyvatele.

V současné době stavbaři dokončují vyhloubení stavební jámy. Práce na přeložkách a přípojkách vodovodních řadů a kanalizace jsou hotové zhruba z jedné třetiny.

Tým Ing. Štochla již také zahájil montáž železobetonových

konstrukcí (foto). „Práce i přes komplikace, vyvolané nepříznivými povětrnostními podmínkami, probíhají podle

harmonogramu, takže bychom termín dokončení v polovině příštího roku měli stihnout,“ říká Ing. Štochl.

Objekt se dvěma podzemními a dvěma nadzemními

podlažími bude mít rozlohu přibližně 5300 m², která

se bude rozkládat nad půdorysem o rozměrech cca

1

Tohle všechno platí zhruba od poloviny letošního září,

kdy pracovníci divize 1 Metrostavu v čele s vedoucím

projektu Ing. Radkem Böhmem dokončili několikaměsíční rekonstrukci a zrenovovanou Martinskou ulici předali

objednateli, a tím pádem také veřejnosti.

„Nastoupili jsme 29. března,“ řekl stavbyvedoucí

Miloslav Ortmann. „Čekala nás kompletní výměna inženýrských sítí, tedy vody, plynu, elektrorozvodů veřejného

osvětlení a rekonstrukce kanalizace. To vše při zachování

plného provozu a přístupů do všech místních provozoven,

což v historické části města a při omezené šířce této ulice

nebylo vzhledem k nasazení potřebné mechanizace vůbec

jednouché (foto č. 1). Jako nejsložitější se v průběhu výstavby ukázala být rekonstrukce kanalizace, protože vedla

koridorem vytesaným ve skále, kde niveleta dna stoky

byla silně proměnlivá s různými i zápornými spády. Celý

povrch stěn a rubu kleneb byl vytorkretován pro zajištění

stability a ochránění před navětráváním části pískovce.

Před provedením podkladních vrstev komunikace jsme se

Metrostav_17_10.indd 3

museli vypořádat s nečekaným technickým problémem,

protože podloží pod komunikací bylo zcela neúnosné a nevyhovující v takové míře, že některé hodnoty únosnosti

byly i obtížně měřitelné. Nakonec jsme to vyřešili pomocí

speciálního polštáře z geotextílií a štěrku. Rekonstrukci

jsme pak uzavírali celoplošným položením žulové dlažby

a osazením městského mobiliáře.“

Mimochodem – původní stav dlažby v Martinské ulici

tak trochu připomínal přísloví „každý pes, jiná ves“. Včetně chodníků zde bylo na relativně malém prostoru celkem

pět různých druhů povrchu: dlažební kostky, asfalt, zám-

112 x 48 metrů. Toho, že se zastavěním plochy na modřanském sídlišti zhorší možnosti parkování, se místní lidé

obávat nemusejí. Ve druhém podzemním podlaží nového

objektu totiž budou umístěna parkovací stání pro obyvatele okolních domů, o patro nad nimi budou parkovat zákazníci obchodního centra. Další parkovací místa budou

vytvořena i kolem budovy na terénu.

Po ukončení celé stavby bude okolí nového objektu

zrekultivováno sadovými úpravami. Díky nové parkové

zeleni tak obchodní dům dobře zapadne do svého okolí.

Modřanský Kaufland bude dalším výsledkem spolupráce firem Kaufland, InterCora a divize 6 Metrostavu, jejímž pilotním projektem byl největší hypermarket

Kaufland v České republice, který stojí nedaleko pražské

křižovatky Vypich. Tým ing. Miroslava Pajera jej dokončil

v rekordním čase za rok a tři čtvrtě a zákazníci jej mohli

poprvé navštívit loni 17. září. Oslavy prvního výročí od

jeho otevření se na Vypichu propojily i s otevřením zrekonstruované části přilehlého parku Ladronka. O jejich

vzájemné vazbě píšeme ve fotosloupku na straně 2.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

ková dlažba, leštěné kamenné desky a místní „specialita“,

tzv. plzeňská dlažba. Vše ve víceméně havarijním stavu.

Tento poničený galimatyáš vystřídaly šedé štípané, dvakrát opalované žulové dlažební kostky velikosti 12, položené v řádkové příčné skladbě (foto č. 2).

Chodníky opticky vyznačují žulové obrubníky bez

nášlapu, odvodnění komunikace je zajištěno podélným

žlabem umístěným v ose ulice. Starý a silně zarostlý

vodovod z přelomu 19. a 20. století – pro zajímavost:

na některých olověných přípojkách měl vyražené datum

1892 – byl nahrazen novým řadem z tvárné litiny.

Současná Martinská ulice tak, jak vypadá dnes, má

s tou, která zde byla ještě začátkem letošní roku, společné – s nadsázkou řečeno – už jen jméno. A Plzeň získala

novou část pěší zóny, která svým charakterem a posláním

nejenže patří k historickému jádru, ale která si v ničem

nezadá se stejným typem ulic, jakými se chlubí Paříž,

Budapešť, Praha a vlastně každé velké evropské město.

–rip–, foto Josef Husák

9/29/10 10:56:20 AM