Den otevřených dveří na

stavbách u jezu České Vrbné

1. října 2010 / 17 / XXII

více ve fotoreportáži na str. 4

DDM Group – Deset let společně

speciální příloha

M e tr o s t a v

a .s.

č l e n

ddm

gr o u p

Ptáme se: Ing. Pavla Šrámka,

ředitele divize 8 Metrostavu str. 2

Most na R6 vyrobila naše divize 7

z 2100 tun oceli str. 3

Z Brna do Plzně za 140 minut

Tichý bílý dům uprostřed zelené

zahrady str. 3

Krátce / Aktuálně

Změny ve vedení oblasti

Hlavní stavbyvedoucí divize 1 Ing. Marek Veselý působí

od 1. září v propůjčené funkci jako oblastní ředitel pro

Moravskoslezský kraj. S regionem má bohaté zkušenosti –

jako vedoucí projektu tu naposledy dokončil stavbu Centra

zdravotních a sociálních služeb ve Frýdku-Místku.

Tiskařský šotek

Omlouváme se všem čtenářům a zvláště pamětníkům

za nesprávně uvedené jméno obce v minulé fotoreportáži.

Setkání stavbařů, kteří se podíleli na stavbě vodního díla

Želivka, se uskutečnilo v Nesměřicích nedaleko Zruče nad

Sázavou a ne v omylem zveřejněných Nechranicích.

Utajená historie

Při revitalizaci pražského

Klementina, jejíž první

etapu provádí ve sdružení

tým Ing. Karla Hrdlovicse

z divize 9, našli stavbaři

mnoho pozůstatků, o kterých

nikdo nevěděl. Pod základy

budovy třeba odhalili kanalizaci tvořenou masivními

kamennými žlaby, která v místě vedla ještě před rokem

1556, kdy do prostor bývalého dominikánského kláštera

přišli jezuité. Podlaha Zrcadlové kaple (foto) zase skrývala

základy středověkých domů. Objevily se i dosud skryté

a cenné nástěnné malby. Zatím budou jen zakonzervovány,

než investor najde prostředky na jejich zrestaurování.

Začala rekonstrukce Rathovy pasáže

Od 13. září je kvůli rekonstrukci pro veřejnost uzavřena

Rathova pasáž mezi ulicí Na Příkopě a Ovocným trhem.

Po dokončení stavby pasáž získá nový moderní vzhled

a její obchodní prostory nabudou na atraktivnosti. Vznikne

také nový přímý vstup z Ovocného trhu do Starého paláce,

kde sídlí DDM Group a Obchodní a společenské centrum

Metrostavu. Provoz v paláci bude po dobu stavby částečně

omezen. Dokončení rekonstrukce, včetně vybavení

obchodních jednotek, se předpokládá v prvním čtvrtletí

příštího roku. Na organizaci výstavby se podílí Metrostav

Development, stavební práce byly svěřeny divizi 9.

V pondělí 20. září vyjeli první motoristé na nový, 23 km

dlouhý úsek jižní části Pražského okruhu. Oddechli si

Pražané, protože je v části města přestala dusit tranzitní doprava, i všichni ostatní, které při cestě zdržovaly kolony na Jižní spojce. Čas k oslavě si jistě našel

i tým Ing. Radima Čápa z divize 4, který se na stavbě

obchvatu podílel. Také jejich práci ocenil prezident

České republiky Václav Klaus (foto č. 1 uprostřed).

„Na úseku 512 se můžeme pochlubit hned výstavbou jeho

dvou největších – devítipolového přemostění Dobřejovického potoka a bývalého rybníku a pětipolového mostu

přes údolí Botiče u Kocandy,“ říká Ing. Čáp. „Ten první

měří přes 250 metrů, vede však jen asi čtyři metry na terénem a funguje jako překlenutí biokoridoru (foto č. 2).

Ocelovou část jeho spřažené konstrukce vyrobila a dodala

divize 7. Železobetonové přemostění, které botičské údolí

Návštěvy z Finska

V září zavítaly do Prahy dvě skupiny finských návštěvníků, které se zajímaly zejména o práci Metrostavu.

Zástupci investora pro výstavbu metra v Helsinkách,

jejich radní a představitelé města Espoo zavítali začátkem září do tunelů Blanka a na stanice metra Střížkov

a Kobylisy. Naši specialisté jim přiblížili i budování tunelů

na Islandu a představili výstavbu trasy V. A pražského

metra. O práci Metrostavu se finští hosté vyjádřili velmi

pochvalně a uvítali naši angažovanost při stavbě metra

v Helsinkách, pro něž divize 5 razí přístupové štoly.

V polovině září nás navštívilo také přes 30 studentů

z Technické univerzity v Helsinkách, které doprovázel

Ing. Robert Dostál z centrály Metrostavu (foto). Kromě

Blanky si prohlédli dokončovanou budovu Fakulty architektury ČVUT v Dejvicích. Zajímaly je naše aktivity ve

Finsku a projevili zájem s námi i nadále spolupracovat.

Metrostav_17_10.indd 1

1

Ze staveb s označením 512, 513 a 514, které byly

uvedeny do provozu současně, se Metrostav podílel na té

první. Divize 4 při ní pracovala ve sdružení se společnostmi Dálniční stavby Praha, Skanska a Pražské silniční

a vodohospodářské stavby. Koncem roku 2008 její tým

pod vedením Ing. Čápa zahájil práce na výstavbě více než

tříkilometrové části rychlostní komunikace, která kromě

hlavní trasy zahrnovala i osm mostů, téměř čtyři kilometry protihlukových stěn, přeložky sítí, přilehlé cesty,

meliorace, tři retenční nádrže a úpravy vodotečí.

„Chtěl bych poděkovat za to, že tato stavba vůbec

vznikla. Potřebují ji nejen všichni Pražané, ale i celá republika,“ řekl prezident Václav Klaus při slavnosti u radotínského portálu lochkovského tunelu a doplnil: „V předchozích projevech ministr dopravy Vít Bárta a pražský

primátor Pavel Bém děkovali spíše politikům. Já bych

chtěl poděkovat těm, kteří tady pracovali a odvedli obrovský kus práce – od šéfů firem až po posledního dělníka.“

Kvůli vysokým protihlukovým stěnám řidiči na nové

rychlostní silnici ani nepoznají, kde jedou po mostě.

2

přechází ve výšce 18 metrů (titulní foto), zase vyrobili

zaměstnanci našeho provozu mostních technologií.“

Celý úsek, na kterém při ražbách cholupického tunelu

pracovala i divize 1 firmy Subterra, zahrnuje ve 23 km

délky mezi Slivencem a Modleticemi i 2,3 km dlouhou

estakádu přes údolí u Radotína. Jeho součástí je 425m

most přes Lochkovské údolí, vedený ve výšce až 65 m,

a dva tunely – 1,7 km dlouhý tunel Lochkov a téměř dvoukilometrový tunel Cholupice. Na komunikaci, jejíž stavbu

spolufinancovaly fondy EU, funguje nejmodernější telematický systém řízení provozu, který by měl zaručit bezproblémový a plynulý provoz až 70 tisíc vozidel za den.

Propojení dálnic D1 a D5 s rychlostními silnicemi

R4, R6 a R7 spojí naši dálniční síť od východu na západ.

Zrychlí tranzitní dopravu i pohyb po Jižní spojce a Barrandovském mostě. Teď jen všichni motoristé doufají, že stejně rychle bude dokončena i druhá polovina metropolitního obchvatu – přesněji dva její poslední úseky, které by

měly Pražský okruh uzavřít na východě mezi Modleticemi

a Běchovicemi a na severu mezi Ruzyní a Satalicemi.

Na dosah od centra

V Praze Pod Tyršovým vrchem se 10. a 11. září sešli

zájemci o nové bydlení. Při dni otevřených dveří měli

nejlepší možnost dozvědět se od makléřů podrobnosti o stejnojmenném projektu, který nabízí Metrostav

Development. Přímo si prohlédli i rozestavěný objekt

a dozvěděli se všechny podrobnosti, které je zajímaly.

V rámci projektu Pod Tyršovým vrchem vyroste

v Michli, v klidné oblasti nedaleko snadno dostupného

centra Prahy, třicet nových bytů s balkony a terasami – viz

www.tyrsuvvrch.cz. Jejich výstavbu společnost Subterra

zahájila v červenci 2009 a práce na objektu se už dnes

chýlí ke konci. V bytech jsou hotové vyzdívky, omítky

i hrubé rozvody TZB a pracují v nich obkladači. Fasádníci

už zahájili i provádění probarvené omítky (foto). Kolaudaci

naši developeři plánují už na začátek příštího roku.

Zájemci o bydlení se přímo na místě seznámili s nabídkou bytů a mohli prodiskutovat možnosti jejich interiérových úprav se zástupci klientského centra METROS.

V Ostravě uspořádal Metrostav Development Den

otevřených dveří 17. září. Registrovaní a pozvaní zájemci

o byty a nebytové prostory v domě nazvaném Ostravská

brána se sešli na slavnostním otevření jeho kavárny

CAFE COX. Nejen, že se zde dozvěděli všechny novinky

o designovém projektu, kde bydlí nebo brzo budou bydlet

či podnikat, ale ochutnali i kávu a speciality, které bude

kavárna nabízet. Více na www.ostravskabrana.cz.

–red–, foto archiv Metrostav Development

9/29/10 10:56:13 AM