Den otevřených dveří na
stavbách u jezu České Vrbné
1. října 2010 / 17 / XXII
více ve fotoreportáži na str. 4
DDM Group – Deset let společně
speciální příloha
M e tr o s t a v
a .s.
č l e n
ddm
gr o u p
Ptáme se: Ing. Pavla Šrámka,
ředitele divize 8 Metrostavu str. 2
Most na R6 vyrobila naše divize 7
z 2100 tun oceli str. 3
Z Brna do Plzně za 140 minut
Tichý bílý dům uprostřed zelené
zahrady str. 3
Krátce / Aktuálně
Změny ve vedení oblasti
Hlavní stavbyvedoucí divize 1 Ing. Marek Veselý působí
od 1. září v propůjčené funkci jako oblastní ředitel pro
Moravskoslezský kraj. S regionem má bohaté zkušenosti –
jako vedoucí projektu tu naposledy dokončil stavbu Centra
zdravotních a sociálních služeb ve Frýdku-Místku.
Tiskařský šotek
Omlouváme se všem čtenářům a zvláště pamětníkům
za nesprávně uvedené jméno obce v minulé fotoreportáži.
Setkání stavbařů, kteří se podíleli na stavbě vodního díla
Želivka, se uskutečnilo v Nesměřicích nedaleko Zruče nad
Sázavou a ne v omylem zveřejněných Nechranicích.
Utajená historie
Při revitalizaci pražského
Klementina, jejíž první
etapu provádí ve sdružení
tým Ing. Karla Hrdlovicse
z divize 9, našli stavbaři
mnoho pozůstatků, o kterých
nikdo nevěděl. Pod základy
budovy třeba odhalili kanalizaci tvořenou masivními
kamennými žlaby, která v místě vedla ještě před rokem
1556, kdy do prostor bývalého dominikánského kláštera
přišli jezuité. Podlaha Zrcadlové kaple (foto) zase skrývala
základy středověkých domů. Objevily se i dosud skryté
a cenné nástěnné malby. Zatím budou jen zakonzervovány,
než investor najde prostředky na jejich zrestaurování.
Začala rekonstrukce Rathovy pasáže
Od 13. září je kvůli rekonstrukci pro veřejnost uzavřena
Rathova pasáž mezi ulicí Na Příkopě a Ovocným trhem.
Po dokončení stavby pasáž získá nový moderní vzhled
a její obchodní prostory nabudou na atraktivnosti. Vznikne
také nový přímý vstup z Ovocného trhu do Starého paláce,
kde sídlí DDM Group a Obchodní a společenské centrum
Metrostavu. Provoz v paláci bude po dobu stavby částečně
omezen. Dokončení rekonstrukce, včetně vybavení
obchodních jednotek, se předpokládá v prvním čtvrtletí
příštího roku. Na organizaci výstavby se podílí Metrostav
Development, stavební práce byly svěřeny divizi 9.
V pondělí 20. září vyjeli první motoristé na nový, 23 km
dlouhý úsek jižní části Pražského okruhu. Oddechli si
Pražané, protože je v části města přestala dusit tranzitní doprava, i všichni ostatní, které při cestě zdržovaly kolony na Jižní spojce. Čas k oslavě si jistě našel
i tým Ing. Radima Čápa z divize 4, který se na stavbě
obchvatu podílel. Také jejich práci ocenil prezident
České republiky Václav Klaus (foto č. 1 uprostřed).
„Na úseku 512 se můžeme pochlubit hned výstavbou jeho
dvou největších – devítipolového přemostění Dobřejovického potoka a bývalého rybníku a pětipolového mostu
přes údolí Botiče u Kocandy,“ říká Ing. Čáp. „Ten první
měří přes 250 metrů, vede však jen asi čtyři metry na terénem a funguje jako překlenutí biokoridoru (foto č. 2).
Ocelovou část jeho spřažené konstrukce vyrobila a dodala
divize 7. Železobetonové přemostění, které botičské údolí
Návštěvy z Finska
V září zavítaly do Prahy dvě skupiny finských návštěvníků, které se zajímaly zejména o práci Metrostavu.
Zástupci investora pro výstavbu metra v Helsinkách,
jejich radní a představitelé města Espoo zavítali začátkem září do tunelů Blanka a na stanice metra Střížkov
a Kobylisy. Naši specialisté jim přiblížili i budování tunelů
na Islandu a představili výstavbu trasy V. A pražského
metra. O práci Metrostavu se finští hosté vyjádřili velmi
pochvalně a uvítali naši angažovanost při stavbě metra
v Helsinkách, pro něž divize 5 razí přístupové štoly.
V polovině září nás navštívilo také přes 30 studentů
z Technické univerzity v Helsinkách, které doprovázel
Ing. Robert Dostál z centrály Metrostavu (foto). Kromě
Blanky si prohlédli dokončovanou budovu Fakulty architektury ČVUT v Dejvicích. Zajímaly je naše aktivity ve
Finsku a projevili zájem s námi i nadále spolupracovat.
Metrostav_17_10.indd 1
1
Ze staveb s označením 512, 513 a 514, které byly
uvedeny do provozu současně, se Metrostav podílel na té
první. Divize 4 při ní pracovala ve sdružení se společnostmi Dálniční stavby Praha, Skanska a Pražské silniční
a vodohospodářské stavby. Koncem roku 2008 její tým
pod vedením Ing. Čápa zahájil práce na výstavbě více než
tříkilometrové části rychlostní komunikace, která kromě
hlavní trasy zahrnovala i osm mostů, téměř čtyři kilometry protihlukových stěn, přeložky sítí, přilehlé cesty,
meliorace, tři retenční nádrže a úpravy vodotečí.
„Chtěl bych poděkovat za to, že tato stavba vůbec
vznikla. Potřebují ji nejen všichni Pražané, ale i celá republika,“ řekl prezident Václav Klaus při slavnosti u radotínského portálu lochkovského tunelu a doplnil: „V předchozích projevech ministr dopravy Vít Bárta a pražský
primátor Pavel Bém děkovali spíše politikům. Já bych
chtěl poděkovat těm, kteří tady pracovali a odvedli obrovský kus práce – od šéfů firem až po posledního dělníka.“
Kvůli vysokým protihlukovým stěnám řidiči na nové
rychlostní silnici ani nepoznají, kde jedou po mostě.
2
přechází ve výšce 18 metrů (titulní foto), zase vyrobili
zaměstnanci našeho provozu mostních technologií.“
Celý úsek, na kterém při ražbách cholupického tunelu
pracovala i divize 1 firmy Subterra, zahrnuje ve 23 km
délky mezi Slivencem a Modleticemi i 2,3 km dlouhou
estakádu přes údolí u Radotína. Jeho součástí je 425m
most přes Lochkovské údolí, vedený ve výšce až 65 m,
a dva tunely – 1,7 km dlouhý tunel Lochkov a téměř dvoukilometrový tunel Cholupice. Na komunikaci, jejíž stavbu
spolufinancovaly fondy EU, funguje nejmodernější telematický systém řízení provozu, který by měl zaručit bezproblémový a plynulý provoz až 70 tisíc vozidel za den.
Propojení dálnic D1 a D5 s rychlostními silnicemi
R4, R6 a R7 spojí naši dálniční síť od východu na západ.
Zrychlí tranzitní dopravu i pohyb po Jižní spojce a Barrandovském mostě. Teď jen všichni motoristé doufají, že stejně rychle bude dokončena i druhá polovina metropolitního obchvatu – přesněji dva její poslední úseky, které by
měly Pražský okruh uzavřít na východě mezi Modleticemi
a Běchovicemi a na severu mezi Ruzyní a Satalicemi.
Na dosah od centra
V Praze Pod Tyršovým vrchem se 10. a 11. září sešli
zájemci o nové bydlení. Při dni otevřených dveří měli
nejlepší možnost dozvědět se od makléřů podrobnosti o stejnojmenném projektu, který nabízí Metrostav
Development. Přímo si prohlédli i rozestavěný objekt
a dozvěděli se všechny podrobnosti, které je zajímaly.
V rámci projektu Pod Tyršovým vrchem vyroste
v Michli, v klidné oblasti nedaleko snadno dostupného
centra Prahy, třicet nových bytů s balkony a terasami – viz
www.tyrsuvvrch.cz. Jejich výstavbu společnost Subterra
zahájila v červenci 2009 a práce na objektu se už dnes
chýlí ke konci. V bytech jsou hotové vyzdívky, omítky
i hrubé rozvody TZB a pracují v nich obkladači. Fasádníci
už zahájili i provádění probarvené omítky (foto). Kolaudaci
naši developeři plánují už na začátek příštího roku.
Zájemci o bydlení se přímo na místě seznámili s nabídkou bytů a mohli prodiskutovat možnosti jejich interiérových úprav se zástupci klientského centra METROS.
V Ostravě uspořádal Metrostav Development Den
otevřených dveří 17. září. Registrovaní a pozvaní zájemci
o byty a nebytové prostory v domě nazvaném Ostravská
brána se sešli na slavnostním otevření jeho kavárny
CAFE COX. Nejen, že se zde dozvěděli všechny novinky
o designovém projektu, kde bydlí nebo brzo budou bydlet
či podnikat, ale ochutnali i kávu a speciality, které bude
kavárna nabízet. Více na www.ostravskabrana.cz.
–red–, foto archiv Metrostav Development
9/29/10 10:56:13 AM