strana 2

Nové zázemí pro

chrudimskou policii

PTÁME SE

Pavla Franze, MBA,

vedoucího střediska LOP divize 3

Na okraji průmyslové zóny bývalého státního podniku

Transporta Chrudim vyrostlo nové reprezentativní sídlo pro Územní odbor Policie České republiky (foto č. 1).

Vybudoval ho Metrostav, konkrétně tým pod vedením

Ing. Jaroslava Sýkory z divize 9, jako vedoucí účastník

sdružení. Slavnostní otevření objektu se uskutečnilo

22. září za účasti ministra vnitra Jana Hamáčka.

Chrudimští policisté se tak mohou nastěhovat do nových prostor. K dispozici budou mít šest navzájem propojených objektů v areálu o celkové ploše 9 500 m2. Hlavní

budova má pět pater a jsou v ní umístěné kanceláře (foto

č. 2), cely, kotce pro psy (foto č. 3) a výslechové místnosti

(foto č. 4). V novém sídle je také kromě administrativní

části pamatováno na tělocvičnu (foto č. 5), střelnici, garáže, opravnu techniky a čerpací stanici (foto č. 6).

–red–, foto Petr Adámek

SQZ pracuje na modernizaci dálnice u Berlína

1

2

3

Německý zhotovitel vozovky cementobetonového krytu BT Beton – Technik GmbH oslovil laboratoře naší

dceřiné společnosti SQZ k provedení kontroly kvality množství a prostorové orientace výztužných prvků zabudovaných v příčných spárách cementobetonových desek na realizovaných čtyřech úsecích dálnice

A10/ A24 pomocí georadarové metody. Současně došlo k porovnání výsledků nedestruktivních metod naší

a německé laboratoře, která používá obdobné zařízení

MIT-SCAN2-BT. Výsledky naší laboratoře zcela odpovídají skutečnosti a společnost SQZ tak získala příslib

dlouhodobější spolupráce.

Jde o projekt pod názvem Availability Model A10/A24

Neuruppin to Pankow, který je v Německu realizován jako

první z 11 infrastrukturních PPP projektů zahájených ministerstvem dopravy v roce 2015. Týká se modernizace

dálnice o celkové délce 64,2 km. Stavební práce provádí

konsorcium BAM-PGGM and HABAU.

Spolupráce SQZ na projektu byla zaměřena na provedení měření pomocí georadaru a stanovení polohy výztužných prvků (kluzných trnů) v příčných spárách cementobetonového krytu vozovky dálnice. Pracovníci laboratoří

v červenci přistoupili k měření na čtyřech realizovaných

dílčích úsecích celkové délky 13 km a šířky do 15,50 m. Podle požadavků bylo celkem provedeno měření na 197 příčných spárách a detekováno více než 10 000 kluzných trnů.

Měření bylo realizováno dvoukanálovým georadarovým

vozíkem, sestávajícím z vysokofrekvenčních antén a výkonné vícekanálové řídící jednotky amerického výrobce

GSSI s možností dosahu do cca 0,4 m a vzorkováním po

1 mm (akreditace zkoušky od roku 2014).

V září tohoto roku hlavní zhotovitel stavby provedl

kontrolní jádrové vývrty, aby se prokázala správnost

měření. Všechny trny se podařilo nalézt s přesností do

1 cm v jejich pozicích, i když byly umístěny v nižších nebo

vyšších hloubkách, anebo uprostřed dálničních pásů.

V rámci kontrolních měření bylo na stavbě české dálnice D1 provedeno odřezání dvou příčných spár CB krytu

obsahujících celkem 84 trnů, aby se prokázala správnost

výsledků laboratoře SQZ. Při porovnání byly zjištěny odchylky v poloze trnů v jednotkách milimetrů.

Georadar se uplatňuje také při stanovení tlouštěk

vrstev vozovky anebo při hledání kaveren a dutin v betonových konstrukcích. K zajímavým dřívějším zakázkám

patří stanovení tloušťky asfaltových vrstev vozovky mostu Vysočina pro jejich následné odfrézování tak, aby došlo

k minimalizaci poškození ocelové mostovky.

Ing. Radek Matula, Ph.D., Mar tin Gulej,

Ing. Jiří Prokop, MBA, foto archiv SQZ

Proč se měří kluzné prvky?

Kluzné trny a kotvy ve spárách CB krytu vozovek

mají zabezpečit spolupůsobení jeho sousedních

desek tak, aby nedocházelo mj. k jejich vertikálnímu

posuvu vůči sobě. Výztužné prvky jsou do budoucích

spár vkládány při stavbě CB krytu většinou strojově,

přitom technologie pokládky a následného hutnění

betonové směsi mohou způsobit takové vychýlení

polohy výztužného prvku, že jeho konečná poloha ve

ztvrdnutém betonu nevyhovuje normovým hodnotám.

Projekty společnosti BeMo ve Velké Británii

Zaměstnanci Společnosti BeMo Tunnelling (BeMo)

působí mimo jiné ve Spojeném království: poskytují

know-how při budování dvou jaderných reaktorů na

jihozápadě Anglie či se překvalifikovali pro soutěž na

výstavbu silničního obchvatu britského Stonehenge.

4

5

6

Metrostav_17_2020.indd 2

Hinkley Point C – OH2231 Marine Works, Somerset

Projekt spočívá v pracích na šachtách a tunelech pro přívod chladicí vody jaderných reaktorů jaderné elektrárny

Hinkley Point C na pobřeží Bristolského zálivu. Od začátku

roku 2018 zde naše dceřiná společnost BeMo Tunnelling

UK (BeMo UK) velmi úspěšně podporuje svou partnerskou společnost Balfour Beatty formou poskytování odborníků, projekční podpory a zajištěním speciálních strojů

a zařízení. Naším hlavním úkolem je nezávislá expertní

a doprovodná činnost při ražbě tunelu pro přívod chladicí

vody metodou NRTM (foto). Naše aktivity byly navíc také

rozhodující v oblasti poradenství (know-how transferu)

při výstavbě tří tunelů metodou TBM a zhotovování železobetonových vnitřních plášťů.

Práce spojené s ražením tunelu pro přívod chladicí

vody budou ukončeny pravděpodobně letos na podzim.

Činnosti ze strany společnosti BeMo se tak završí. V nejžádanějších okamžicích výstavby společnost BeMo na

staveništi zastupovalo až osm specialistů. V polovině roku

2022 by měla odstartovat druhá etapa pod názvem Offshore SCL Connections, přičemž rozsah našeho vstupu

není ještě detailně definován.

Stavební záměr A303 Stonehenge

Další podstatná část naší aktuální činnosti ve Velké Británii spočívá ve zpracování strategických celoplošných

nabídek na významné tunelářské projekty, kde se společnost BeMo účastní ve sdružení. Náplní jsou i subdodávky

pro velká sdružení na jiných projektech a další zakázky

zaměřené na poradenství.

Mezi „tunelářské velkoprojekty“ aktuálně patří stavební záměr A303 Stonehenge, což bude novostavba silničního obchvatu světoznámého prehistorického monumentu,

který se nachází necelých 100 km západně od Londýna.

Tento významný infrastrukturální projekt má za cíl vytvořit novou dvouproudou silnici s tunelem a odvést dopravu

z proslulé ikonické oblasti.

Široce dimenzovaná kombinace nabídek má pro společnost BeMo UK na trhu výstavby tunelů ve Velké Británii

v nejbližších letech zajistit její základní vytíženost. Do jaké

míry se v odvětví stavebnictví projeví brexit či koronavirová krize, se ještě nedá přesně odhadnout. Abychom

dokázali na takovéto tendence rychle zareagovat, naše

dceřiná společnost BeMo UK systematicky posiluje své

zastoupení přímo na místě. Zdař Bůh!

T homa s Wec h ner, Rober t Do s t ál

Již 27 let se pohybuje s drobnou přestávkou v oboru lehkých obvodových plášťů (LOP). Prošel všemi

možnými pozicemi od přípravy výroby až po finální

realizaci projektu. S myšlenkou založit středisko LOP

a vytvořit vlastní výrobní kapacity přišel před třemi roky Ing. Martin Plch, a co se zpočátku zdálo málo pravděpodobné, se společnými silami podařilo uskutečnit.

Můžete představit hlavní činnosti vašeho střediska?

Náplní střediska LOP je zajištění dodávek obvodových

plášťů budov a interiérových konstrukcí, primárně na

bázi skla a hliníku (okna, dveře, fasády, světlíky) včetně

doplňujících produktů, jako jsou automatické dveře, požární předěly, žaluzie, markýzy atd. Disponujeme vlastními projekčními kapacitami, které využíváme nejen pro

vlastní zpracování dokumentace, ale i pro optimalizaci

technických návrhů LOP pro jednotlivé projekty již v jejich

zárodku, kdy se snažíme splnit představy našich partnerů.

Nedílnou součástí střediska jsou útvary kalkulace zakázek, přípravy výroby, nákupu a výrobních kapacit, které

máme zajištěny v naší dceřiné společnosti M3 Fasády. Ve

středisku LOP spolu s M3 Fasádami pracuje 53 kolegů.

Dceřiná společnost M3 Fasády, jíž jste jednatelem,

vznikla loni v září. Můžete připomenout okolnosti založení firmy a její hlavní zaměření?

Máte pravdu, loni v září Metrostav převzal 100% podíl

ve společnosti. Již předtím jsme se podíleli na udržení

fungování zázemí v Nymburku, kdy bylo nutné dokončit

rozpracované projekty LOP pro naši společnost. Klíčovým

okamžikem bylo získat důvěru zaměstnanců ve výrobě. To

se podařilo a výroba pokračuje pod hlavičkou M3 Fasády

víceméně v původním obsazení.

Jak byste po roce zhodnotil fungování M3 Fasády?

Jak jsem naznačil již v předchozí odpovědi, podíleli jsme

se na fungování dlouho před vstupem do společnosti

a důležité bylo, abychom zajistili pro výrobu dostatek

práce. Nebylo to jednoduché, ale postupně se nám dařilo

víc a víc výrobní kapacitu zaplňovat. Základním kritériem

hodnocení po převzetí firmy bylo zajistit co nejdříve samofinancování výroby a dnes mohu s klidným svědomím

říci, že se nám to společně s kolegy daří a máme i pozitivní

výhled do dalšího období.

Jsou v přípravě nějaké zajímavé zakázky?

Zajímavých zakázek je na trhu více. Každou chvíli si musím uvědomovat, že velký projekt se získává dlouho před

vlastním zahájením stavby. Je nezbytné se k takovým

zakázkám dostat včas a podílet se na jejich přípravě nejlépe ve fázi, kdy se investor rozhoduje o vzhledu projektu.

Prostě je to běh na dlouhou trať a pro nás je to výzva se

k takovým projektům dostávat víc a víc.

Pracujete na fasádě nové regionální centrály ČSOB

v Hradci Králové. Můžete stavbu přiblížit?

Projekt ČSOB HHQ Hradec Králové je zakázka již z těch

velkých. Objekt je ze 70 % opláštěn modulovou fasádou,

která se vyrábí v M3 Fasádách. Předvýroba jednotlivých

bloků opláštění odstartovala letos v dubnu a první bloky

se začaly na stavbě osazovat v šestém měsíci. V čase

zahájení montáže jsme měli předvyrobeno 350 modulů

z celkového počtu 617. Když jsem dnes odjížděl ze stavby,

byl již plášť budoucí regionální centrály hotov z více než

90 %, a to včetně ostatních použitých konstrukcí, jako

jsou sloupko-příčkové fasády, okna a světlíky.

Na který projekt z minulosti rád vzpomínáte?

Za ty roky jsem se zúčastnil mnoha realizací, ale první je

jen jedna. Bylo to pouhých 17 oken na benzince v Břeclavi

v roce 1993. Musel jsem si je jet zaměřit, připravit podklady pro výrobu, podílet se na výrobě a potom i na montáži.

Okna jsou na benzince dodnes.

Na co byste se rád zaměřil v následujícím období?

Na to je poměrně jednoduchá odpověď: chtěl bych se

zaměřit na fungování útvaru, za který zodpovídám. Rád

bych dokázal, že se vyplatí realizovat lehké obvodové

pláště s naším kolektivem.

Za rozhovor děkuje David Kalců

25.09.20 13:54