strana 2
Nové zázemí pro
chrudimskou policii
PTÁME SE
Pavla Franze, MBA,
vedoucího střediska LOP divize 3
Na okraji průmyslové zóny bývalého státního podniku
Transporta Chrudim vyrostlo nové reprezentativní sídlo pro Územní odbor Policie České republiky (foto č. 1).
Vybudoval ho Metrostav, konkrétně tým pod vedením
Ing. Jaroslava Sýkory z divize 9, jako vedoucí účastník
sdružení. Slavnostní otevření objektu se uskutečnilo
22. září za účasti ministra vnitra Jana Hamáčka.
Chrudimští policisté se tak mohou nastěhovat do nových prostor. K dispozici budou mít šest navzájem propojených objektů v areálu o celkové ploše 9 500 m2. Hlavní
budova má pět pater a jsou v ní umístěné kanceláře (foto
č. 2), cely, kotce pro psy (foto č. 3) a výslechové místnosti
(foto č. 4). V novém sídle je také kromě administrativní
části pamatováno na tělocvičnu (foto č. 5), střelnici, garáže, opravnu techniky a čerpací stanici (foto č. 6).
–red–, foto Petr Adámek
SQZ pracuje na modernizaci dálnice u Berlína
1
2
3
Německý zhotovitel vozovky cementobetonového krytu BT Beton – Technik GmbH oslovil laboratoře naší
dceřiné společnosti SQZ k provedení kontroly kvality množství a prostorové orientace výztužných prvků zabudovaných v příčných spárách cementobetonových desek na realizovaných čtyřech úsecích dálnice
A10/ A24 pomocí georadarové metody. Současně došlo k porovnání výsledků nedestruktivních metod naší
a německé laboratoře, která používá obdobné zařízení
MIT-SCAN2-BT. Výsledky naší laboratoře zcela odpovídají skutečnosti a společnost SQZ tak získala příslib
dlouhodobější spolupráce.
Jde o projekt pod názvem Availability Model A10/A24
Neuruppin to Pankow, který je v Německu realizován jako
první z 11 infrastrukturních PPP projektů zahájených ministerstvem dopravy v roce 2015. Týká se modernizace
dálnice o celkové délce 64,2 km. Stavební práce provádí
konsorcium BAM-PGGM and HABAU.
Spolupráce SQZ na projektu byla zaměřena na provedení měření pomocí georadaru a stanovení polohy výztužných prvků (kluzných trnů) v příčných spárách cementobetonového krytu vozovky dálnice. Pracovníci laboratoří
v červenci přistoupili k měření na čtyřech realizovaných
dílčích úsecích celkové délky 13 km a šířky do 15,50 m. Podle požadavků bylo celkem provedeno měření na 197 příčných spárách a detekováno více než 10 000 kluzných trnů.
Měření bylo realizováno dvoukanálovým georadarovým
vozíkem, sestávajícím z vysokofrekvenčních antén a výkonné vícekanálové řídící jednotky amerického výrobce
GSSI s možností dosahu do cca 0,4 m a vzorkováním po
1 mm (akreditace zkoušky od roku 2014).
V září tohoto roku hlavní zhotovitel stavby provedl
kontrolní jádrové vývrty, aby se prokázala správnost
měření. Všechny trny se podařilo nalézt s přesností do
1 cm v jejich pozicích, i když byly umístěny v nižších nebo
vyšších hloubkách, anebo uprostřed dálničních pásů.
V rámci kontrolních měření bylo na stavbě české dálnice D1 provedeno odřezání dvou příčných spár CB krytu
obsahujících celkem 84 trnů, aby se prokázala správnost
výsledků laboratoře SQZ. Při porovnání byly zjištěny odchylky v poloze trnů v jednotkách milimetrů.
Georadar se uplatňuje také při stanovení tlouštěk
vrstev vozovky anebo při hledání kaveren a dutin v betonových konstrukcích. K zajímavým dřívějším zakázkám
patří stanovení tloušťky asfaltových vrstev vozovky mostu Vysočina pro jejich následné odfrézování tak, aby došlo
k minimalizaci poškození ocelové mostovky.
Ing. Radek Matula, Ph.D., Mar tin Gulej,
Ing. Jiří Prokop, MBA, foto archiv SQZ
Proč se měří kluzné prvky?
Kluzné trny a kotvy ve spárách CB krytu vozovek
mají zabezpečit spolupůsobení jeho sousedních
desek tak, aby nedocházelo mj. k jejich vertikálnímu
posuvu vůči sobě. Výztužné prvky jsou do budoucích
spár vkládány při stavbě CB krytu většinou strojově,
přitom technologie pokládky a následného hutnění
betonové směsi mohou způsobit takové vychýlení
polohy výztužného prvku, že jeho konečná poloha ve
ztvrdnutém betonu nevyhovuje normovým hodnotám.
Projekty společnosti BeMo ve Velké Británii
Zaměstnanci Společnosti BeMo Tunnelling (BeMo)
působí mimo jiné ve Spojeném království: poskytují
know-how při budování dvou jaderných reaktorů na
jihozápadě Anglie či se překvalifikovali pro soutěž na
výstavbu silničního obchvatu britského Stonehenge.
4
5
6
Metrostav_17_2020.indd 2
Hinkley Point C – OH2231 Marine Works, Somerset
Projekt spočívá v pracích na šachtách a tunelech pro přívod chladicí vody jaderných reaktorů jaderné elektrárny
Hinkley Point C na pobřeží Bristolského zálivu. Od začátku
roku 2018 zde naše dceřiná společnost BeMo Tunnelling
UK (BeMo UK) velmi úspěšně podporuje svou partnerskou společnost Balfour Beatty formou poskytování odborníků, projekční podpory a zajištěním speciálních strojů
a zařízení. Naším hlavním úkolem je nezávislá expertní
a doprovodná činnost při ražbě tunelu pro přívod chladicí
vody metodou NRTM (foto). Naše aktivity byly navíc také
rozhodující v oblasti poradenství (know-how transferu)
při výstavbě tří tunelů metodou TBM a zhotovování železobetonových vnitřních plášťů.
Práce spojené s ražením tunelu pro přívod chladicí
vody budou ukončeny pravděpodobně letos na podzim.
Činnosti ze strany společnosti BeMo se tak završí. V nejžádanějších okamžicích výstavby společnost BeMo na
staveništi zastupovalo až osm specialistů. V polovině roku
2022 by měla odstartovat druhá etapa pod názvem Offshore SCL Connections, přičemž rozsah našeho vstupu
není ještě detailně definován.
Stavební záměr A303 Stonehenge
Další podstatná část naší aktuální činnosti ve Velké Británii spočívá ve zpracování strategických celoplošných
nabídek na významné tunelářské projekty, kde se společnost BeMo účastní ve sdružení. Náplní jsou i subdodávky
pro velká sdružení na jiných projektech a další zakázky
zaměřené na poradenství.
Mezi „tunelářské velkoprojekty“ aktuálně patří stavební záměr A303 Stonehenge, což bude novostavba silničního obchvatu světoznámého prehistorického monumentu,
který se nachází necelých 100 km západně od Londýna.
Tento významný infrastrukturální projekt má za cíl vytvořit novou dvouproudou silnici s tunelem a odvést dopravu
z proslulé ikonické oblasti.
Široce dimenzovaná kombinace nabídek má pro společnost BeMo UK na trhu výstavby tunelů ve Velké Británii
v nejbližších letech zajistit její základní vytíženost. Do jaké
míry se v odvětví stavebnictví projeví brexit či koronavirová krize, se ještě nedá přesně odhadnout. Abychom
dokázali na takovéto tendence rychle zareagovat, naše
dceřiná společnost BeMo UK systematicky posiluje své
zastoupení přímo na místě. Zdař Bůh!
T homa s Wec h ner, Rober t Do s t ál
Již 27 let se pohybuje s drobnou přestávkou v oboru lehkých obvodových plášťů (LOP). Prošel všemi
možnými pozicemi od přípravy výroby až po finální
realizaci projektu. S myšlenkou založit středisko LOP
a vytvořit vlastní výrobní kapacity přišel před třemi roky Ing. Martin Plch, a co se zpočátku zdálo málo pravděpodobné, se společnými silami podařilo uskutečnit.
Můžete představit hlavní činnosti vašeho střediska?
Náplní střediska LOP je zajištění dodávek obvodových
plášťů budov a interiérových konstrukcí, primárně na
bázi skla a hliníku (okna, dveře, fasády, světlíky) včetně
doplňujících produktů, jako jsou automatické dveře, požární předěly, žaluzie, markýzy atd. Disponujeme vlastními projekčními kapacitami, které využíváme nejen pro
vlastní zpracování dokumentace, ale i pro optimalizaci
technických návrhů LOP pro jednotlivé projekty již v jejich
zárodku, kdy se snažíme splnit představy našich partnerů.
Nedílnou součástí střediska jsou útvary kalkulace zakázek, přípravy výroby, nákupu a výrobních kapacit, které
máme zajištěny v naší dceřiné společnosti M3 Fasády. Ve
středisku LOP spolu s M3 Fasádami pracuje 53 kolegů.
Dceřiná společnost M3 Fasády, jíž jste jednatelem,
vznikla loni v září. Můžete připomenout okolnosti založení firmy a její hlavní zaměření?
Máte pravdu, loni v září Metrostav převzal 100% podíl
ve společnosti. Již předtím jsme se podíleli na udržení
fungování zázemí v Nymburku, kdy bylo nutné dokončit
rozpracované projekty LOP pro naši společnost. Klíčovým
okamžikem bylo získat důvěru zaměstnanců ve výrobě. To
se podařilo a výroba pokračuje pod hlavičkou M3 Fasády
víceméně v původním obsazení.
Jak byste po roce zhodnotil fungování M3 Fasády?
Jak jsem naznačil již v předchozí odpovědi, podíleli jsme
se na fungování dlouho před vstupem do společnosti
a důležité bylo, abychom zajistili pro výrobu dostatek
práce. Nebylo to jednoduché, ale postupně se nám dařilo
víc a víc výrobní kapacitu zaplňovat. Základním kritériem
hodnocení po převzetí firmy bylo zajistit co nejdříve samofinancování výroby a dnes mohu s klidným svědomím
říci, že se nám to společně s kolegy daří a máme i pozitivní
výhled do dalšího období.
Jsou v přípravě nějaké zajímavé zakázky?
Zajímavých zakázek je na trhu více. Každou chvíli si musím uvědomovat, že velký projekt se získává dlouho před
vlastním zahájením stavby. Je nezbytné se k takovým
zakázkám dostat včas a podílet se na jejich přípravě nejlépe ve fázi, kdy se investor rozhoduje o vzhledu projektu.
Prostě je to běh na dlouhou trať a pro nás je to výzva se
k takovým projektům dostávat víc a víc.
Pracujete na fasádě nové regionální centrály ČSOB
v Hradci Králové. Můžete stavbu přiblížit?
Projekt ČSOB HHQ Hradec Králové je zakázka již z těch
velkých. Objekt je ze 70 % opláštěn modulovou fasádou,
která se vyrábí v M3 Fasádách. Předvýroba jednotlivých
bloků opláštění odstartovala letos v dubnu a první bloky
se začaly na stavbě osazovat v šestém měsíci. V čase
zahájení montáže jsme měli předvyrobeno 350 modulů
z celkového počtu 617. Když jsem dnes odjížděl ze stavby,
byl již plášť budoucí regionální centrály hotov z více než
90 %, a to včetně ostatních použitých konstrukcí, jako
jsou sloupko-příčkové fasády, okna a světlíky.
Na který projekt z minulosti rád vzpomínáte?
Za ty roky jsem se zúčastnil mnoha realizací, ale první je
jen jedna. Bylo to pouhých 17 oken na benzince v Břeclavi
v roce 1993. Musel jsem si je jet zaměřit, připravit podklady pro výrobu, podílet se na výrobě a potom i na montáži.
Okna jsou na benzince dodnes.
Na co byste se rád zaměřil v následujícím období?
Na to je poměrně jednoduchá odpověď: chtěl bych se
zaměřit na fungování útvaru, za který zodpovídám. Rád
bych dokázal, že se vyplatí realizovat lehké obvodové
pláště s naším kolektivem.
Za rozhovor děkuje David Kalců
25.09.20 13:54